Overzicht

  • Omschrijving

    In onze gemeente hebben we actieve carnavalsverenigingen, heemkundekringen, molenaars, gildes en meer. Deze verenigingen en ambachten zijn ons immaterieel erfgoed. We zien de rijkdom die deze verenigingen en ambachten ons brengen en het belang hiervan voor de lokale identiteit. We volgen de Europese lijn zoals uitgezet in het ‘Verdrag van Faro’ waarin erfgoed meer wordt gezien als een dynamisch gemeengoed dat betekenis krijgt door de mens die het (mede) maakt en beleeft.? 


    Wij vinden het belangrijk om dit immateriële erfgoed te behouden en in te zetten voor lokale identiteit en een goed woon- en leefklimaat. Het is daarom belangrijk om ons immateriële erfgoed te inventariseren en te beschrijven zodat we gericht kunnen ondersteunen en verbinden.  In 2026 worden stappen gezet in het ondersteunen en verbinden van inwoners en immaterieel erfgoed. Dit gebeurt op basis van het in 2025 vastgestelde immaterieel erfgoed beleid. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We blijven continu stimuleren en monitoren dat iedereen kan bewegen door in te zetten op programma's, zoals Uniek Sporten (inwoners met een beperking), Sjors Sportief (jeugd), Max Vitaal (ouderen) en het Volwassenenfonds (betaalbaarheid). Er zijn combinatiefuncties in de wijk actief om voorzieningen op te zetten en aan te bieden voor aandachtsdoelgroepen. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We zetten de ontwikkelingen van de uitvoering van onze schuldhulpverlening verder door, met als doel om aan te sluiten bij de elementen van de basisdienstverlening schuldhulpverlening. Denk bijvoorbeeld aan een laagdrempelige aanmelding en een persoonlijk begeleidingstraject dat start vanaf het eerste gesprek. We leggen ook extra nadruk op schuldpreventie, onder andere door financiële educatie op scholen en bij belangrijke life events. Zo willen we financiële problemen vroegtijdig signaleren en waar mogelijk voorkomen. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    De Wet stelsel openbare bibliotheken (Wsob) wordt vanaf 2026 een wettelijke verplichting, een zorgplicht. Voorheen werd dit gezien als bevorderingstaak. In 2026 en verder wordt door de NOBB en betrokken gemeenten, conform de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen een gemeentelijk meerjarenplan voor bibliotheekwerk opgesteld en ter uitvoering gebracht.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We blijven ons digitale platform verder ontwikkelen. We streven naar 4.000 geregistreerde gebruikers eind 2026. Daarnaast proberen we nieuwe vormen van participatie uit in het belang van zowel de inwoners als de gemeente.

     

     

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    De Omgevingsvisie biedt kansen voor agrotoerisme, zorgboerderijen en andere (kleinschalige) recreatieve ontwikkelingen, afhankelijk van de locatie. We stimuleren nieuwe verdienmodellen die passen bij de ontwikkelingen in het landelijk gebied. We gaan het gesprek aan met agrarische ondernemers over alternatieven voor en nevenactiviteiten bij landbouw.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We verkennen de mogelijkheden van AI en robotisering voor het verbeteren van onze dienstverlening en vergroten van de efficiëntie van onze bedrijfsvoering. Daarbij richten we ons op het automatiseren van repeterende taken en het ondersteunen van medewerkers bij administratieve processen. We passen AI en robotisering zorgvuldig toe, met oog voor transparantie, betrouwbaarheid en de bescherming van persoonsgegevens. Hiervoor hanteren we de Europese verordening (AI Act) en Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) als belangrijkste kaders. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Passend bij sterke sociale basis is het cruciaal om in contact te staan met onze inwoners. Te luisteren naar onze inwoners en naar wat zij belangrijk vinden. In 2026 trainen we medewerkers om nog beter het goede gesprek met inwoners te voeren.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We willen de basisvaardigheden (Nederlands spreken, lezen en schrijven, rekenen en digitale vaardigheden) van inwoners vergroten. Nog steeds te veel mensen hebben moeite met deze vaardigheden. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We voeren het plan ‘telefonische bereikbaarheid’ uit en monitoren de stand van zaken.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    De strekking van de motie is een voorstel voor een ‘out of the box’-onderzoek naar de mogelijkheden om minimaal 10 woningen te realiseren die betaalbaar zijn voor gezinnen met één modaal inkomen.  We verwachten in het najaar 2025 te starten met het uitvoeren van de motie. De werkzaamheden ronden we naar verwachting in het eerste kwartaal 2026 af.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We ondersteunen verenigingen en initiatieven die de lokale geschiedenis levend en leefbaar houden. We brengen het materieel en immaterieel erfgoed in kaart en leggen de verbinding met inwoners en organisaties. Zo ontwikkelen we beleid voor zowel materieel als immaterieel erfgoed met gepaste borging.  

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Om inwoners en bedrijven bewust te maken van de risico’s van cybercriminaliteit, organiseren we in 2026 voorlichtingsmomenten en -materialen. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Met het bedrijfsleven bespreken we de mogelijkheden om ons te profileren binnen Agrifood Capital. We dragen lokale ondernemers aan om deel te nemen aan regionale ondernemerstafels.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Als gemeente gaan we sport- en beweegaanbieders ondersteunen en faciliteren door de inzet van de verenigingsondersteuner. Deze gaat o.a. aan de slag met het organiseren van sportcafés en gezamenlijke overleggen per type sport georganiseerd. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We schrijven op taalniveau B1, passend bij de schrijfstijl van Maashorst, ondersteund door onze schrijfwijzer. We vragen onze inwoners actief om feedback op onze brieven en website. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    De gemeente Maashorst heeft een concessieovereenkomst met Heven Theater Markant Exploitatie (HTME) voor de exploitatie en het onderhoud van theater Markant. In 2026 gaan we aan de slag met het opstellen van de consessieovereenkomst voor na 2030.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    De gemeente neemt haar beslissingen op basis van feiten, kennis en ervaring. Met data-gedreven werken zetten we hierin een volgende stap: we gebruiken gegevens systematischer en breder, zodat we trends beter kunnen herkennen en keuzes nog beter kunnen onderbouwen. Dit helpt ons om onze dienstverlening efficiënter, effectiever en meer op maat voor inwoners te organiseren. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    De gemeente heeft data gedreven werken als belangrijke pijler omschreven in het bestuursakkoord. In 2026 wordt het Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK) gebruikt om ook op het thema veiligheid meer data gedreven te werken. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    De politie heeft ook de komende jaren te maken met capaciteitsproblemen. De inzet van de capaciteit is onderwerp van gesprek in de Bestuurlijke Driehoek Maas en Leijgraaf en in het reguliere Lokaal Politie Overleg van de burgemeester met de teamleiding van de politie. Daar worden keuzes en afspraken gemaakt, onder andere over de inzet van de capaciteit.
    De BOA's werken in een groot gebied (inclusief de gemeente Boekel). Des te belangrijker is het dat de BOA's goed toegerust en getraind zijn en zoveel mogelijk bereikbaar en zichtbaar in het publieke domein zijn. Om beter te kunnen voldoen aan de behoefte aan toezicht in de natuurgebieden is binnen de eigen formatie een tweede groene BOA opgeleid en beëdigd. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We werken in Uden Centrum Management (UCM) samen met de ondernemers en de vastgoedsector in de taskforce leegstand. Daarnaast werken we aan de transformatie van de centrumrand in het gebied Kastanjeweg-Oost. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We werken aan de ontwikkeling van de nieuwe terreinen Hoogveld-Zuid in Uden, Voederheil (Voederheil II fase 2 en Voederheil-West) in Zeeland, Reek-Zuid en Vluchtoordweg in Uden. Verder onderzoek naar nieuwe locaties is afhankelijk van de prioritering en de beschikbaarheid van capaciteit en budget. Op de bestaande bedrijventerreinen werken we in het parkmanagement samen met Stichting Beheer Bedrijventerreinen Maashorst (SBBM).  Daarnaast werken we in Regio Noordoost-Brabant aan het project Energyhubs op bedrijventerreinen.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Om onze inwoners meer en gemakkelijk inzicht te geven in de status van hun ‘zaak’ implementeren we in 2026 een persoonlijk portaal.  
     

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Het realiseren van stevige lokale teams past binnen pijler 4 (gebiedsgericht werken), met ondersteuning vanuit de pijlers 1, 3 en 6 voor methodiek, samenwerking en infrastructuur van het programma ‘Toekomstbestendig Sociaal Domein’. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We hebben al verschillende stappen gemaakt naar een klantvriendelijker uitvoering van de Participatiewet. Niettemin zullen we een aantal wijzigingen in de wet nog moeten gaan doorvoeren in verordeningen, beleidsregels en werkprocessen. Naast de Participatiewet zijn er meer mogelijkheden  tot het bieden van evenwicht tussen inkomsten en uitgaven. Die faciliteiten zijn makkelijk bereikbaar voor de beoogde doelgroep. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Om te zorgen dat de prioriteiten weer voldoen aan de ambities van de gemeente Maashorst maken we voor 2026 een nieuw handhavingsplan.  

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

     Met  de verenigingsondersteuners blijven we inzetten op vitale sportaanbieders die duurzaam sportaanbod organiseren binnen de gemeente. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Het wetsvoorstel versterking regie volkshuisvesting gaat gemeenten verplichten een Huisvestingsverordening voor het onderdeel ‘urgenties’ op te stellen en dit regionaal af te stemmen. 

    Het gaat om urgenties voor onder andere mantelzorgverleners/-ontvangers, mensen met een ernstige en chronische medische achtergrond, dak- en thuislozen, mensen uit maatschappelijke opvang, uit beschermd wonen, uit de GGZ, uit jeugdhulp, uit detentie, of uitstap uit prostitutie. In 2026 stellen we de huisvestingsverordening met in ieder geval de urgentieregels op en door de gemeenteraad vastgesteld. De urgentieregeling zal naar verwachting in 2027 in werking treden.  De verantwoording loopt via programma 8.3 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Met de verandering van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis, krijgt de gemeente steeds meer verantwoordelijkheid voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid. We zorgen lokaal voor een gevarieerd en flexibel ondersteuningsaanbod om deze doelgroep passende ondersteuning te kunnen bieden. Hiervoor zijn drie nieuwe producten ontwikkeld Geclusterd Beschermd Thuis, Beschermd Thuis en Eerst Een Thuis die in 2026 worden doorontwikkeld en ingevoerd.  

    Vanuit de regionale woondeal realiseren we andersoortige woningbouw (gespikkeld wonen) gericht op de interactie tussen zorgvragers en buurtbewoners. Doordat buurtbewoners een stukje van de begeleiding op zich nemen, is minder of andersoortige professionele zorg nodig. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We faciliteren innovatieve woningbouwinitiatieven op het gebied van levensloopbestendigheid en klimaat neutraal bouwen. We benutten kansen om circulariteit te vergroten en onze ecologische footprint te verkleinen. We zijn daarbij afhankelijk van initiatieven die we van buiten ontvangen. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    De notitie ‘Kind en Kans Maashorst’ (onderwijsachterstandenbeleid) wordt in 2026 geëvalueerd en op basis daarvan wordt het beleid herijkt voor de nieuwe onderwijsachterstandenbeleidsperiode 2027 tot en met 2030. De uitkomsten van de VVE-monitor worden gebruikt bij het herijken van het beleidskader. De monitor heeft de kwaliteit en effectiviteit van Voor- en Vroegschoolse Educatie gemeten.   

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We werken op een breed scala aan economische thema's samen met het lokale bedrijfsleven. We ondersteunen de ontwikkeling van Ondernemend Maashorst (samenwerking tussen verschillende ondernemersverenigingen in de kernen) om met hen algemene economische thema's en bottlenecks te bespreken en aan te pakken.  Daarnaast bespreken we met de lokale ondernemersverenigingen de bottlenecks in de kernen.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We doen er alles aan om de faciliteiten op orde te hebben en te houden, bijvoorbeeld door waar nodig te kijken naar gecombineerd gebruik van faciliteiten. We blijven de sportaanbieders ondersteunen met de inzet van een verenigingsondersteuner om passend aanbod te realiseren voor onze inwoners. 

    In 2026 gaan we aan de slag met de implementatie van het nieuwe gemeente brede accommodatiebeleid voor de binnen- en buitensport. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    De gemeente krijgt een grotere taak in het ondersteunen van kwetsbare jongeren naar werk, samen met het onderwijs en het Doorstroompunt.  Met deze partijen gaan we een werkwijze opzetten (onder regie van de Jongerenaanpak van de arbeidsmarktregio) om jongeren goed te begeleiden naar opleiding of werk zodat ze niet uitvallen. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We gaan het aanbod basisvaardigheden meer onder de aandacht brengen en het aanbod uitbreiden naar meer vindplaatsen.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In 2026 en verder gaan we aan de slag met de implementatie van de gemaakte afspraken voor het beschikbaar houden van het zwemwater van Ezzy's en het Zeesterbad.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In de omgevingsvisie is opgenomen dat we de ontwikkeling van  bedrijfsverzamelgebouwen stimuleren. Dit werken we verder uit in beleidsprogramma's en het omgevingsplan. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    In 2026 verbreden we de hostmanship trainingen in Maashorst. Verder borgen we het dienstverleningsgedrag in het programma organisatieontwikkeling.  
     

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We gaan in 2026 verder met de uitvoering van activiteiten en maatregelen uit het cultuurbeleid. Samenwerkingen binnen én buiten het culturele veld worden gestimuleerd tijdens de cultuurcafé’s. De organisatie hiervan ligt in 2026 bij het culturele veld. Daarnaast wordt in 2026 invulling gegeven aan het digitaal cultuurplatform voor onderlinge verbinding om beter de krachten te kunnen bundelen. De blauwdruk voor de rol van cultuurcoach wordt in 2026 geïmplementeerd. Kunst in de wijken en op openbare plekken stimuleren wordt in 2026 voortgezet.   

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We bevorderen de participatie en zelfredzaamheid van onze inwoners. We leggen de focus op eigen kracht, het eigen netwerk en een sterke sociale basis in de wijken en kernen. Op basis van  het beleidsplan Wmo realiseren we (algemene) voorzieningen in de wijk/kern en stimuleren inwoners hiervan gebruik te maken.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    De laatste jaren neemt het begraven op traditionele begraafplaatsen af. De vraag naar crematies is nog altijd hoog en de behoefte aan natuur(lijker) begraven neemt toe. Dat geldt ook voor de wens om nabestaanden niet of minder te belasten met het onderhoud van de graven. 
    Door het lagere aantal traditionele begrafenissen staat de gewenste mate van kostendekking van de gemeentelijke begraafplaats steeds meer onder druk.  

    In 2025 is gestart met het ontwerp van de herinrichting en de uitwerking daarvan. De tweede helft van 2025 wordt de uitvoering opgestart en zal doorlopen tot maart 2026. Het project loopt daarmee door in 2026.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We investeren actief in de samenwerking met de netwerkpartners in de gemeente met Platform Geldzorgen. Door deze samenwerking vergroten we het bereik van inkomensondersteunende- en meedoenregelingen voor onze inwoners. Daarnaast zetten we in op aanvullende interventies om (verborgen) doelgroepen beter te signaleren en te ondersteunen. Hiermee bevorderen we maatschappelijke participatie en dragen we bij aan het terugdringen van armoede. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Hiermee willen we de openbaar vervoer verbindingen naar de grote steden om ons heen verbeteren.  We gaan door met de regionale afstemming.
     

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    De landbouw is in Maashorst een belangrijke economische sector. Het is daarmee ook een belangrijke speler in de transitie van het landelijk gebied. Die transitie is een van de ambities die we benoemen in de omgevingsvisie van de gemeente Maashorst. Het accent ligt daarbij op kringlooplandbouw, van natuurinclusief tot hoogproductief. Hoe dat eruit komt te zien is een zoektocht en kan,  in verband met de  verschillende opgaves en fysieke condities ter plaatse (zoals bodemsoort en beschikbaarheid van water), verschillen per gebied .

    Wij zijn in gesprek met agrarische ondernemers, agrarische organisaties en brancheverenigingen om de mogelijkheden van doorontwikkeling /omschakeling naar vormen van kringlooplandbouw te bespreken die passen bij de ondernemers en de ontwikkelingsrichtingen en -doelen van een gebied.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In samenwerking met betrokken partners een strategische LEA agenda stellen en hier uitvoering aangeven. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We starten met de pilot voor een nieuw kanaal: de digitale balie. Bij deze 'balie' kunnen inwoners vanuit huis dezelfde dienstverlening ontvangen als aan de balie in het gemeentehuis. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    In 2026 gaan we vanuit het programma ‘Toekomstbestendig sociaal domein’ en in lijn met de Hervormingsagenda Jeugd nader bekijken hoe we de toegang tot ondersteuning herkenbaarder, laagdrempeliger en effectiever kunnen inrichten. Er wordt ingezet op nauwere samenwerking tussen het preventieteam en de consulenten van de interne uitvoeringsteams. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We verbeteren de uitvoering van onze schuldhulpverlening, waarbij vroegsignalering een cruciale rol speelt. Door vroegtijdig signalen op te vangen, kunnen we inwoners sneller passende ondersteuning bieden. Onze dienstverlening is laagdrempelig en toegankelijk, met (inloop)spreekuren verspreid over de gemeente en zichtbare aanwezigheid van onze consulenten en partners in de wijken/kernen. We investeren in een sterke samenwerking met ketenpartners om signalen tijdig te delen en gezamenlijk op te pakken. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    High Impact Crimes (HIC) is een verzamelnaam voor delicten als woninginbraak, overvallen, straatroof, (fietsen-)diefstal en geweldsmisdrijven. In 2026 monitoren we de ontwikkelingen van deze HIC's en maken, samen met de politie, een maatwerk plan van aanpak als de situatie daarom vraagt.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We benutten kansen in bestaand stedelijk gebied en in bestaand vastgoed. Denk hierbij aan de gebiedsontwikkeling Kastanjeweg-Oost, herontwikkeling van de Pius X-kerk, herbestemming van het voormalige gemeentehuis in Zeeland en de gemeentewerf in Schaijk, en dergelijke.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    In 2026 stellen we het nieuwe college voor aan onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Ook communiceren we over de richting van het nieuwe bestuur, passend bij het nieuw op te stellen bestuursakkoord.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We breiden onze klantfeedbackmetingen uit met minimaal 2 metingen. En we gebruiken het zogenaamde landelijk ontwikkelde meethuis. Het meethuis is een manier om allerlei klantfeedback op een eenduidige en vergelijkbare manier te meten, en het maakt duidelijk waar je de meeste impact maakt voor inwoners.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Op het gebied van belastingen zijn er geen veranderingen. De belastingsamenwerking Oost-Brabant onderzoekt de mogelijkheden van uitbreiding (schaalvergroting) met gemeenten en/of waterschappen. De belangrijkste redenen zijn kostenbesparing en behoud van kwaliteit met betrekking tot de belastingheffing. 
    Met betrekking tot leges (bedragen die in rekening worden gebracht door de gemeente voor geleverde diensten zoals een rijbewijs) worden de processen doorgelicht en wordt gekeken of deze kostendekkend zijn. 
     

     

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Door de toename van kwetsbare doelgroepen in de samenleving en de landelijke aandacht voor deze groepen als het gaat om hun briefadres, volgen wij de Wet Basisregistratie Personen en bieden wij maatwerk. In samenwerking met interne gerelateerde dienstverleners, externe partners en de betrokkene kijken we naar een passende oplossing voor financiële en/of sociale problemen in combinatie met het ontbreken van een vaste verblijfplaats.  

    We sluiten aan bij integrale overleggen waarin de situaties worden besproken. Bij die overleggen zijn zowel interne collega's als externe partners aangesloten, zoals bemoeizorg, GGD en de woningcorporaties. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Het lokale arbeidsmarktbeleid dat we in 2025 hebben vastgesteld is gericht op het versterken van de economische vitaliteit, het behouden van jongeren voor Maashorst, op brede talentontwikkeling en op het stimuleren van innovatie. In 2026 en verder werken we dit beleidsplan uit in een uitvoeringsagenda. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We vinden het belangrijk om ons cultureel erfgoed te behouden. Ons materieel erfgoed is geïnventariseerd en aan de hand van die inventarisatie werken we het beleid uit. Cultureel erfgoed legt de basis voor de uitstraling en identiteit van onze huidige kernen en omliggende gebieden. Onder de Omgevingswet valt erfgoed onder ruimtelijke kwaliteit. Daarom werken we aan een integraal beleid en wordt bij iedere planontwikkeling rekening gehouden met het aanwezige culturele erfgoed. 

    Naast het beleid behouden we ons materieel erfgoed door het verlenen van subsidies, het adviseren over beheer en onderhoud van monumenten, het beheer en onderhoud van monumenten in gemeentelijk eigendom en waar nodig door inzet van toezicht en handhaving. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We hebben in beeld hoeveel kinderen gebruik maken van een voorschoolse voorziening en welke doelgroep we nog niet bereiken. Hiervoor maken we gebruik van de VE indicaties van de GGD, met als doel een 100% bereik van het aantal VE peuters in 2026.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We stimuleren en faciliteren de ontwikkeling van natuureducatie en natuurbeleving. Natuurcentrum De Maashorst zet zich in voor het vergroten van kennis over natuur (in breedste zin) onder inwoners en bedrijven in Maashorst. In het bijzonder jeugd in de basisschoolleeftijd. Daarnaast stelt het Natuurcentrum als recreatieve entree de bezoeker centraal en voorziet in informatie over natuurgebied De Maashorst.  Hiervoor ontvangt het Natuurcentrum subsidie. Jaarlijks vindt met het bestuur van het Natuurcentrum een subsidiëntenoverleg plaats. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    De bestuursleden met een rol in de crisisorganisatie nemen deel aan opleidingen en trainingen van de Veiligheidsregio. In 2026 wordt een bevolkingszorg brede oefening georganiseerd voor het bestuur in de vorm van een Gemeentelijk Beleidsteam (GBT)-oefening. De ambtelijke organisatie nemen we mee in hun taken per functie in de crisisorganisatie en zij hebben in 2025 een oefening kunnen doen. De functies hebben we meer gekoppeld aan de dagelijkse lijn functies om wat meer continuïteit en kennis te krijgen in de crisisorganisatie. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Deze PI's hebben we ondergebracht in drie pijlers, namelijk:  'Dekking', 'Risicomanagement' en 'Financiering'. We hebben onze financiële strategie vastgelegd in de paragrafen 'weerstandsvermogen en risicobeheersing' en 'financiering'.  De vastgestelde streefwaarden bij de PI's monitoren we en we doen voorstellen tot bijsturing als daar aanleiding toe is. 

     

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We verbeteren de fiets- en wandelpaden tussen - en in kernen en naar toeristische hotspots. Daarbij maken we gebruik van duurzame en innovatieve toepassingen in de aanleg en reconstructie van wegen en openbare verlichting. 
    We werken aan verkeersveiligheid rond scholen in een continu-proces met de scholen, de verkeersouders van de scholen en de gemeente. Verkeerseducatie, veiligheidsacties en pogingen tot gedragsverandering zijn voorbeelden van het creëren van een veilige schoolzone. 
    Met behulp van de risico-gestuurde aanpak uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) hebben we de risicovolle locaties en thema's binnen de gemeente in beeld. Daar waar nodig passen we de infrastructuur aan. Maar we zetten ook in op gedragsbeïnvloeding en verkeerseducatie. Verkeersonveiligheid wordt vaak veroorzaakt door het gedrag van verkeersdeelnemers. 
     
    We controleren de verlichting bij fietspaden. Het plaatsen van (extra) verlichting is alleen van toepassing binnen de bebouwde kom. Daarbuiten doen we dat alleen op kruisingen en bij bochten. In natuurgebieden wordt geen verlichting geplaatst. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Handreiking weerbaarheid en veerkracht op lokaal niveau 
    In 2026 gaan we aan de slag met de maatregelen die we lokaal moeten treffen om de gemeente en haar inwoners beter te prepareren op noodscenario’s. Dit doen we samen met de Veiligheidsregio Brabant-Noord

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We gaan de afvalinzameling bij de hoogbouw in 2026 evalueren. We kijken hierbij naar de efficiëntie en of de kosten in verhouding zijn met de in te zamelen hoeveelheden. We gaan beoordelen of de huidige inzamelmethode de meest geschikte is om zo optimaal mogelijk alle afvalstromen gescheiden in te zamelen. En we gaan daar waar nodig een verbeterplan opstellen.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We gaan de papierinzameling in Maashorst in 2026 evalueren. We kijken hierbij naar de efficiëntie en of de kosten in verhouding zijn met de in te zamelen hoeveelheden. We gaan beoordelen of de huidige inzamelmethode de meest geschikte is om zo optimaal mogelijk papier gescheiden in te zamelen. En we gaan daar waar nodig een verbeterplan opstellen. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Als gemeente moeten wij weerbaar zijn tegen criminele invloeden. We moeten criminele activiteiten niet (onbewust) faciliteren. Daarom zetten we nadrukkelijk in op de bewustwording van signalen van ondermijning, onze informatiepositie door middel van het Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK), informatiebeveiliging, integriteit en beleid en handhaving. Om ongewenste inmenging en onrechtmatige verstrekking te voorkomen zullen we in 2026 de uitvoering van de Wet BIBOB meer duurzaam in de organisatie inbedden. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We stimuleren initiatieven in de wijken op het gebied van meedenken en meedoen. En helpen inwoners die hun eigen omgeving mooier en beter willen maken. We faciliteren participatievormen-op-maat die (daaruit) kunnen ontstaan. Deze moeten passen bij nut, noodzaak en energie in de betreffende wijken. Dit doen we samen met professionele partners die daar actief zijn en natuurlijk ook samen met de inwoners. We sluiten hierbij aan op het beleid sterke sociale basis. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Het wetsvoorstel vraagt om een gedegen implementatie van de verschillende onderdelen, waaronder maatschappelijke participatie (wel of niet gericht op arbeidsinschakeling). 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We voeren bestuurlijke overleggen met de ondernemersverenigingen van de kernen, ondersteunen de samenwerking tussen de verenigingen en bezoeken netwerksessies georganiseerd door het bedrijfsleven. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    De versnellingsafspraken zijn vastgelegd in een meerjarige samenwerkingsovereenkomst (prestatieafspraken) en worden in 2026 uitgevoerd. In 2026 sturen en monitoren we met name op de prestatieafspraken waar wonen en zorg elkaar raken. De verantwoording loopt via programma 8.3 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Elke gemeente is verplicht uiterlijk in 2027 een participatieverordening vast te stellen. Door vaststelling van de participatieverordening wordt met name invulling gegeven aan het recht van inwoners en maatschappelijke organisaties om de gemeente uit te dagen (uitdaagrecht). Zij krijgen de gelegenheid een voorstel in te dienen om een bepaalde publieke taak over te nemen, als zij denken dat ze dit beter, goedkoper of met meer meerwaarde kunnen uitvoeren.
     
    In de participatieverordening wordt ook vastgelegd hoe de gemeente invulling geeft aan het (meer) betrekken van inwoners bij het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van beleid. Evalueren is sowieso een vast onderdeel van onze participatieaanpak. Op basis daarvan leren we en verbeteren we onze processen. Hierbij betrekken we uiteraard onze inwoners. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We passen maatregelen toe in het kader van de Europese NIS2-richtlijn en hanteren het nieuwe, op risico’s gebaseerde normenkader voor informatieveiligheid (BIO 2.0). Daarbij ontwikkelen wij onze fysieke en technische informatiebeveiliging verder door. 

    Daarnaast investeren wij in bewustwording van onze medewerkers én van onze inwoners. Daarmee versterken we de weerbaarheid van onze organisatie en de bescherming van gegevens van inwoners en bedrijven.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We zorgen voor een goede voorlichting vanuit de frontoffice  en begeleiding vanuit omgevingsadviseurs om de initiatiefnemer wegwijs te maken in de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor verbouw

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Binnen het sociaal domein groeit de behoefte om ervaringsdeskundigen structureel in te zetten bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid. Een integrale aanpak is hierbij essentieel, om ervoor te zorgen dat inwoners op dezelfde manier worden ondersteund. We gaan onderzoeken op welke wijze we ervaringsdeskundigen duurzaam kunnen inzetten binnen onze organisatie en in samenwerking met onze partners. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In 2026 gaan we kwetsbare doelgroepen weerbaarder maken door in te zetten op
    preventiecampagnes en verhoging van meldingsbereidheid. Daarbij werken we
    gebieds- en themagericht. Hierin betrekken we ook de eerdergenoemde handreiking vanuit de VNG.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We continueren in 2026 de huidige cultuur-educatieve programma's zoals Xpress en de Kunstkar en stimuleren lokale verenigingen en stichtingen om hieraan bij te dragen. Tevens verwachten we van de gesubsidieerde culturele instellingen dat zij zich inzetten voor cultuureducatie voor jong en oud. Dit nemen we als voorwaarde op in de subsidieverlening voor 2026. Gedurende het jaar sturen we op de navolging hiervan. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    In 2026 geven we verder uitvoering aan het nieuwe accommodatiebeleid. Onderdeel hiervan is het optimaal benutten van de dorpshuizen en multifunctionele accommodaties (MFA’s) voor ontmoeting tussen inwoners. Daarnaast is er een financiële doorrekening voor de komende jaren, zowel structureel als incidenteel, gemaakt. De exploitatie van o.a. de wijkgebouwen is hier een belangrijk onderdeel van omdat ontmoetingsruimten behoren tot de 5 bouwstenen van de sterke sociale basis. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    In onze gemeente is een museum gevestigd: Museum Krona, een museum voor religieuze kunst. Immaterieel erfgoed behouden doen we onder meer door het onderhouden van een subsidierelatie met Museum Krona. Deze regeling gaan we continueren in lijn met het cultuurbeleid 2024-2030. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We subsidiëren de organisaties Campus Uden en Maashorst Academy. Deze organisaties stimuleren de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. Het doel hiervan is om het lerend en ontwikkelend vermogen van bedrijven te stimuleren en daarnaast om inwoners (waaronder jongeren) de gelegenheid te bieden te leren in een hybride leer/werkomgeving.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In 2026 geven we een vervolg aan de verdere implementatie en uitvoering van het integraal gezondheidsbeleid. We werken hierbij aan een gezonde leefomgeving, het verkleinen van gezondheidsverschillen en het bevorderen van een gezonde leefstijl van onze inwoners. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We trainen collegeleden, projectleiders, beleidsadviseurs en andere collega’s in participatief denken en werken. Dit waar mogelijk vanuit een goed hostmanship. Ook bieden we workshops aan om de vaardigheden van het presenteren voor groepen en het leiden van informatiebijeenkomsten te verbeteren.  

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We werken planmatig en gefaseerd aan het verbeteren van onze onderwijsgebouwen, op basis van een Integraal Huisvestingsplan. Bij nieuwe schoolgebouwen wordt gestreefd naar een maximale bijdrage aan de verduurzamingsopgave. De gemeente is vanuit wet- en regelgeving verantwoordelijk voor de bekostiging van Bijna Energie Neutrale Gebouwen. De ambitie uitgesproken om bij vervangende nieuwbouw van scholen zoveel mogelijk te voldoen aan Energie Neutrale Gebouwen, de schoolbesturen dragen hier financieel aan bij. Voor ieder project wordt onderzocht of ENG haalbaar is. Ook willen we in alle wijken en (dorps)kernen goed bereikbaar basisonderwijs en kinderopvang  behouden.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In 2026 zetten we de uitvoering van het beleidskader Armoede & Schulden voort, waarbij we armoede en schulden integraal benaderen. We monitoren het gebruik van bestaande regelingen en onderzoeken welke interventies het meest effectief bijdragen aan onze doelstellingen. Daarnaast investeren we in het verbeteren van onze informatievoorziening aan onze inwoners. Een belangrijk onderdeel hiervan is de ontwikkeling van een sociale kaart die specifiek gericht is op ondersteuning bij geldzorgen. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In 2026 geven we uitvoering aan het regionaal beleidsprogramma jeugdhulp. Het beleidsprogramma is bedoeld om richting te geven aan de regionale samenwerking ten aanzien van gespecialiseerde jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    In de praktijk passen we de uitgangspunten en kaders van het participatiebeleid toe. Dit betekent onder andere dat we:
    - processen bij inwonersparticipatie met de ‘vier sleutels van participatie’ in goede banen   leiden;
    - overheidsparticipatie blijven doorontwikkelen;
    - blijven werken aan het ontwikkelen van het participatie-DNA (houding en gedrag) in onze organisatie. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We zorgen dat hulpvragen, ook van jeugdigen en hun ouders, zoveel mogelijk in de wijk/kern worden opgelost in een vroeg stadium, zodat zwaardere zorg wordt voorkomen of beperkt. Het preventief jeugdbeleid van de gemeente Maashorst richt zich op het versterken van de opvoedomgeving door een sterke sociale basis te creëren waarin kinderen gezond en veilig kunnen opgroeien met steun van ouders, scholen en professionals. Daarbij wordt ingezet op het stimuleren van beschermende factoren zoals zelfvertrouwen, sociale relaties en positieve vrijetijdsbesteding. Ouders en jeugdigen kunnen zonder verwijzing of diagnose snel en laagdrempelig hulp krijgen in hun eigen buurt. De preventieve inzet richt zich daarbij op zes belangrijke thema’s: scheidingsproblematiek, een kansrijke start, eenzaamheid, mentale veerkracht, middelengebruik en bestaanszekerheid. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We voeren het Wmo beleidsplan uit. Hierin worden algemene en collectieve voorzieningen zoals hulpmiddelen en diensten aangeboden die zonder indicatie kunnen worden gebruikt. Ook alternatieve vormen van dagbesteding en op herstelgerichte activiteiten geven we zodanig vorm zodat hiervoor minder vaak een individuele maatwerk beschikking nodig is.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We voeren het uitvoeringsprogramma 'Van Afval Naar Grondstof' uit, waarin we invulling geven aan het doel om de hoeveelheid afval per inwoner terug te dringen. In  2025 zijn een aantal zaken uitgevoerd: de afvalinzameling in Reek, Schaijk en Zeeland is gelijk getrokken met de rest van Maashorst, is de textielinzameling vanwege wetgeving onder de loep genomen, is de meerjarig 'Bewust minder afval' campagne gestart, en is in alle kernen de mobiele milieustraat ingevoerd om het scheiden van recyclebare materialen te vergemakkelijken. In 2026 evalueren we in de inzamelresultaten.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We leggen hierin focus op eigen kracht, het netwerk en een sterke sociale basis in de wijken en kernen. Door de uitvoering van het beleidsplan Wmo en Gezond en Gelukkig Oud in Maashorst zetten we in op de ontwikkeling van (algemene) voorzieningen in de wijk/kernen en stimuleren we inwoners om deze voorzieningen te gebruiken, zoals dag invulling en mantelzorgondersteuning 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Inrichten van een gezonde leefomgeving en het stimuleren van een gezonde leefstijl, zijn zaken die een gemeente zelf kan en moet doen. Alle opgaven uit GALA, Gezond en Actief Leven Akkoord, behoren tot het werkveld van gemeenten. Als er zorg nodig is die medische of GGZ-deskundigheid vraagt, overstijgt dit het werkveld van gemeenten. Die deskundigheid is niet op dezelfde schaal georganiseerd als een gemeente. Drie ziekenhuizen bestrijken heel Noordoost-Brabant. De GGZ die hier actief is, bestrijkt heel Oost-Brabant. We moeten allemaal anders leren werken om ‘gezond en vitaal oud(er) te kunnen worden’: de gemeenten maar ook de zorgpartijen. De verbinding leggen en houden tussen dit netwerk op alle niveaus is de grote opgave. Dit netwerk is zichzelf aan het hervormen om de juiste zorg bij de juiste plek te krijgen.  In onze eigen organisatie vraagt dat om domeinoverstijgend samenwerken, tussen fysiek en sociaal domein. Buitenshuis vraagt dat om domein overstijgend samenwerken tussen gemeentelijk- en medisch domein.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In 2026 bouwen we verder aan de ontwikkeling van onze organisatie. In 2026 blijven we investeren om de schaalsprong te maken en de veranderende positie van de gemeente op regionaal en landelijk niveau in te nemen. Dit doen we vanuit het programma organisatieontwikkeling. Daarmee geven we een impuls aan de groei van onze professionele organisatie. De programmatische aanpak zorgt er bovendien voor dat we in samenhang werken aan verschillende ontwikkelinitiatieven. Een professionele werk -en leercultuur waarin we werken vanuit onze kernwaarden zijn belangrijke pijlers in dit programma. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Voor 2026 staat het verder optimaliseren van de gemeentelijke monodisciplinair opschalingstructuur en werkprocessen bij grip 0 situaties centraal. Deze structuur kunnen we ook inzetten bij bijvoorbeeld grote demonstraties en manifestaties. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Ook vanuit het Integraal Zorg Akkoord (IZA) werken we op regionaal en subregionaal niveau met de brede benadering van gezondheid. Het transformatieplan van het samenwerkingsverband Samen in Gezondheid (SIG) richt zich op drie speerpunten: 1. vitaal oud(er) worden, 2. mentale gezondheid en 3. werken vanuit de principes van positieve gezondheid. Die brede benadering zien we ook terug in de sterke sociale basis die lokaal gericht is op uitvoering van 'het Gezond en actief leven akkoord' (GALA). Hiermee sturen we op lokaal niveau op sterke gemeenschappen en een gezonde samenleving door de wisselwerking tussen formele en informele netwerken optimaal te benutten.

    In deze aanpak wordt op alle niveaus gewerkt aan versterking van de samenwerking met partners en de bouw van een netwerk met partijen binnen het sociaal en medisch domein. Hiermee leggen de landelijke akkoorden (IZA en GALA) ook een directe lijn naar het rijksprogramma 'Wonen en Zorg voor ouderen' (WOZO).  

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Uitvoering geven aan het verhuurbeleid voor onderwijsgebouwen. Het verhuurbeleid beoogt een duurzame, rechtvaardige en efficiënte inrichting van onderwijsgebouwen, waarbij kinderopvang en onderwijs nauw samenwerken, publieke middelen doelmatig worden ingezet en transparantie en gelijkwaardigheid centraal staan.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Samen met Campus Uden, Ondernemend Maashorst en onderwijsinstellingen (waaronder Koning Willem 1 College, Avans Hogeschool, HAN, en Udens College), werken we aan het opstellen van de onderwijs- en arbeidsmarktagenda.  Onderdeel hiervan is de zorgalliantie.  Daarnaast werken ondernemers samen in de Maashorst Academy op het gebied van (bij)scholing van personeel (leven lang leren).

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We werken samen met de provincie, RNOB, Campus Uden, onderwijsinstellingen en bedrijven aan de ontwikkeling van de Sociale Innovatie Campus.  Hierin worden  fieldlabs ontwikkeld. Daarnaast ondersteunen we Agro Proeftuin Noordoost-Brabant waarin ondernemers de ruimte krijgen om te experimenteren met innovaties in de kringlooplandbouw. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Jaarlijks streven we nog steeds naar het realiseren van (gemiddeld) 250 woningen (start bouw).

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Sinds 2024 werken we met het Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK). Om te komen tot een weerbare gemeente met een goed en leefbaar woon- en ondernemersklimaat is het van belang te blijven investeren in een goede informatiepositie. Dat is essentieel om goed zicht te kunnen krijgen op wat er zich afspeelt in de gemeente en gerichte barrières op te werpen tegen personen/organisaties die kwade bedoelingen hebben. Daarnaast is het VIK van meerwaarde om te zorgen dat de gemeente niet –onbewust– faciliterend is aan diverse vormen  fraude en criminaliteit.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    De komende jaren investeren we samen met de zes betrokken gemeenten om IBN toekomstbestendig te maken. Dat betekent dat we de samenwerking met IBN gaan intensiveren en meer inwoners met een arbeidsbeperking naar (tijdelijk) werk bij IBN gaan begeleiden.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In aansluiting op de programma 'Toekomstbestendig Sociaal Domein' en het beleidskader 'Sterke Sociale Basis', investeert de gemeente verder in de versterking van het preventieteam. Dit team vormt de verbindende schakel tussen algemene, preventieve voorzieningen en gespecialiseerde ondersteuning, en wordt cruciaal in het realiseren van een gebiedsgerichte werkwijze. Door samenwerking met onderwijs, zorg, veiligheid en welzijn wordt passende ondersteuning laagdrempelig, vroegtijdig en integraal georganiseerd. Hiermee geven we invulling aan landelijke opgaven zoals de Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming, en dragen we bij aan een houdbaar sociaal stelsel waarin meer inwoners op eigen kracht of met hun netwerk tot oplossingen komen.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Het motorcrossterrein Nieuw-Zevenbergen in gemeente Oss wordt gewijzigd. Vanuit voormalig gemeente Landerd is een budget beschikbaar gesteld om te voorzien in de behoeften van inwoners die het voormalig motorcrossterrein binnen onze gemeente gebruikten. Bij de wijziging is het uitgangspunt om de geluidsoverlast van de inwoners van ’T Mun te reduceren.
    Eind 2025 zal de planologische procedure hiervoor doorlopen worden in Oss en Bernheze. De planologische procedure kan voor gemeente Maashorst pas later plaatsvinden , omdat wij moeten wachten tot we het omgevingsplan kunnen wijzigen. De verwachting is dat dit in 2026/2027 mogelijk gaat zijn. Momenteel lopen de onderzoeken voor de planologische procedure, en deze zijn nog niet allemaal betaald door gemeente Oss en gemeente Maashorst. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Vanuit onze visie op leren en ontwikkelen richten we een organisatiebrede academie in. Hierin borgen we een duurzaam leer- en ontwikkelbeleid en aanbod dat aansluit bij de gewenste ontwikkelingen van de organisatie. We sluiten aan bij relevante ontwikkelingen en bieden ruimte voor talentontwikkeling.  We zien leren als een doorlopend verbeterproces . We richten een evaluatieproces in om het effect zichtbaar te maken en bij te kunnen sturen zodat we duurzame ontwikkeling kunnen blijven stimuleren. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Als gemeente Maashorst kijken we vooruit naar 2050. Het visiedocument ‘Maashorst 2050 - Kompas voor de toekomst’ biedt richting bij belangrijke keuzes op de lange termijn. Voor de middellange termijn werken we met een strategische agenda die focus brengt in onze plannen en werkzaamheden. Daarnaast stellen we een lobbyagenda op om onze inzet en positie aan regionale en landelijke tafels te versterken.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Door de uitvoering van het beleidsplan Gezond en Gelukkig Oud in Maashorst, willen we aan de fors groeiende groep kwetsbare senioren passende zorg en welzijnsvoorzieningen blijven bieden. Daarom zetten we in op de zelf- en samenredzaamheid van de senior. We doen dat in samenwerking met alle belanghebbenden en versterken de rol van bestaande diensten die het welzijn bevorderen. Daarnaast bevorderen en ondersteunen we het zorgen voor elkaar. Vanuit het beleidsprogramma wonen en zorg werken we aan het toevoegen van geschikte, betaalbare en passende woonvormen voor ouderen in alle kernen. Hierin kunnen zij zo lang mogelijk thuis en zelfstandig wonen. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We bouwen in 2026 voort op de vastgestelde communicatieopgaven en – prioriteiten. Daarnaast maken we zichtbaar wat de eerste bestuursperiode van Maashorst heeft gebracht.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Door de ontwikkeling van de Wet landelijke aanpak adreskwaliteit werken wij op basis van vastgestelde risicosignalen. We onderzoeken proactief op locatie een adres om adresfraude te voorkomen en om meer inzicht te krijgen in eventuele zorgelijke situaties achter de voordeur. Er worden jaarlijks gemiddeld 250 adresonderzoeken afgehandeld, waarvan 50 afkomstig uit de LAA-terugmeldingen. Daarnaast worden bij de reguliere verhuizingen sinds 12 mei 2025 risicosignalen toegepast. Hiervan is nog onvoldoende data beschikbaar. 
     
    Wij sluiten aan bij het Lokaal Informatie Overleg (LIO)om integraal samen te werken met diverse teams en de politie aan fraude, ondermijning en eventuele andere sociale problematiek. De netwerkpartners brengen signalen in bij het Lokaal Informatie Overleg en dit wordt vanuit de diverse disciplines bekeken. Als er sprake is van inconsistenties starten we een adresonderzoek en wordt het adres integraal bezocht. 

     

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Het Ontwikkelperspectief Centrum Zeeland is in juni 2025 vastgesteld. Daarin is de mogelijkheid opgenomen om in het voormalige gemeentehuis woningen (in het nieuwe deel) en een zorgcentrum (in het oude deel) te ontwikkelen. We hebben daarover al gesprekken met woningcorporatie Mooiland en het Initiatief Zorgcentrum. Daarin onderzoeken we wat er in het oude gemeentehuis Zeeland mogelijk is. Dit zal in 2026 verder zijn vervolg krijgen. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We gaan het gesprek aan met de bewoners en leggen uit waarom het belangrijk is het regenwater op eigen grond op te vangen. Als de verbinding van het regenwater niet wordt afgesloten, leggen we een boete op. 

     

     

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Dit voldoet aan een behoefte van onze inwoners. Daarnaast vermindert dit de druk op de medewerkers aan de receptie. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We gebruiken nieuwe methodes waarmee we de te verwachten archeologische waarden beter kunnen voorspellen dan de huidige, verouderde kaarten. Door deze actualisatie zorgen we dat we bij ontwikkelingen gerichter archeologisch onderzoek kunnen laten uitvoeren. Zo maken we het voor inwoners en ontwikkelaars makkelijker om nieuwe ontwikkelingen voor elkaar te krijgen. 

    We zorgen er ook voor dat de archeologische verwachtingskaarten en de bijbehorende regels in het omgevingsplan verwerkt worden.   

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    •    We gaan vastgestelde omgevingsvisie uitwerken naar beleidsprogramma's. 
    •    Vanuit het tijdelijk omgevingsplan bouwen we verder aan een casco-omgevingsplan (naar verwachting eind 2026 gereed) en daarna aan eerste definitief omgevingsplan, inclusief verordeningen en beleidsregels (eind 2031 moet het omgevingsplan gereed zijn).
    •     We blijven het  nieuwe proces ruimtelijke initiatieven monitoren, evalueren en stroomlijnen. Het verloopt volledig digitaal.
    •    We voeren toezicht en handhaving uit zoals is voorgeschreven door de in werking getreden Wet Kwaliteitsborging.
    •    Het anders werken heeft vorm gekregen in onder meer de Intake- en Omgevingstafel. Die gaan we verder doorontwikkelen.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We maken gebruik van gezamenlijke processen zoals NOVEX de Peel en het Brabantse Aanpak Landelijk Gebied  (ALG) en de financiële mogelijkheden die daaruit voorkomen. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Omdat het stikstofvraagstuk te groot is om als gemeente zelfstandig op te pakken, trekken we hierbij op met de regio, de provincie en het Rijk. We maken daarbij gebruik van gezamenlijke processen zoals NOVEX de Peel, de Brabantse Aanpak Landelijk Gebied  en de financiële mogelijkheden die daaruit voorkomen. Om de doelen voor het landelijk gebied concreet te maken  en om opgaven en initiatieven te verbinden, wordt met de gemeente Land van Cuijk een  integraal gebiedsproces gestart voor het noordelijke deel van de Peel, oftewel De Noordelijke Peelpoort.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Wij signaleren tijdig mogelijke onveilige situaties en ondersteunen medewerkers en bestuurders in weerbaarheid, het herkennen van grensoverschrijdend gedrag en
    effectief handelen. In 2026 zullen we, na een analyse van meldingen, verbetermaatregelen nemen om onveilige situaties verder terug te dringen.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    De beweging naar lokale duurzame energie is in ontwikkeling. Een lokaal energiebedrijf kan mogelijk een waardevolle bijdrage leveren aan onze energietransitie. Daarom brengen we momenteel de mogelijkheden van een dergelijk bedrijf in beeld. Dit traject zal, afhankelijk van de verdere ontwikkelingen rondom lokaal opgewekte duurzame energie  voldoende handvatten bieden om  op termijn een zorgvuldige afweging te kunnen maken.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    De opinienota Biobaed bouwen is opgesteld en aangeboden aan de commissie REF. Op 19 juni heeft de commissie REF de opinienota Biobased bouwen besproken.

    De input van deze bespreking wordt meegenomen in de Duurzame Doelen Agenda 'Materialen en Grondstoffen'. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Als het bestemmingsplan onherroepelijk is (afhankelijk van het verloop van de planologische procedure), starten we met het bouwrijp maken en de verkoop van kavels.  Daarnaast ronden we de herinrichting van de weg Voederheil af.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Versterken van de biodiversiteit is als doel vastgelegd in de Duurzame Doelen Agenda Veerkrachtig en Soortenrijk. Het belangrijkste doel is 'Biodiversiteitsverlies in de gemeente Maashorst is omgebogen naar biodiversiteitsherstel' in 2050. We zetten daarom in op nieuwe groenblauwe verbindingen tussen stedelijk en landelijk gebied. Mogelijk met extra financiering vanuit de Regiodeal. Daarnaast zetten we in op onderzoek, monitoring, bescherming en ondersteuning van de biodiversiteit. Bijvoorbeeld door het plaatsen van gemonitorde bijenkasten en het onderzoek naar en ondersteunen van gebouwbewonende soorten, in relatie tot de isolatieopgave. Participatie van inwoners bij deze opgave is essentieel.  We zetten daarom ook in op communicatie, waarbij handelingsperspectief op biodiversiteitsverbetering in eigen tuin centraal staat.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In de Gebiedsvisie voor natuurgebied De Maashorst is het eindbeeld voor 2050 opgenomen. Hier werken we samen met de partners in het natuurgebied naartoe. Dit doen we aan de hand van het uitvoeringsprogramma dat is opgenomen in de Gebiedsvisie en het Inrichtings- en beheerplan. We werken aan een klimaatbestendig watersysteem, herstellen wijst, versterken waar mogelijk recreatieve voorzieningen en vergroten de toegankelijkheid. Daarnaast wordt ingezet op verwerving van gronden om het Natuurnetwerk Brabant te realiseren.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We zoeken verbinding met een marktpartij voor de ontwikkeling van de Natuurpoort Palmstraat. We informeren de omgeving en doorlopen een selectieproces om een geschikte marktpartij te vinden. Zodra deze partij is gevonden, start het planvormingsproces. We volgen de kaders van het sinds 2020 onherroepelijke bestemmingsplan en realiseren hiermee een unieke toegangspoort tot natuurgebied De Maashorst.
    We ronden de ruimtelijke procedure voor de ontwikkeling van een uitkijktoren in De Maashorst af en starten met de realisatie. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Er vindt onderzoek plaats naar het verbeteren van de doorstroming op knooppunt Paalgraven. Ook hebben we overleg met Rijkswaterstaat, provincie en gemeenten langs de A50 over kleine infrastructurele maatrelen (KIM). In 2026 neemt Rijkswaterstaat maatregelen zodat de bus over de vluchtstrook kan bij file. Ook bekijken we oplossingen voor de doorstromingsproblematiek bij de op- en afritten bij Uden-noord en -zuid.

    We werken aan een BRT-verbinding (snelle busverbinding) tussen Oss en Eindhoven.

    De verbreding van de A50 tussen Paalgraven en Ewijk is door het Rijk on-hold gezet.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We doorlopen de ruimtelijke procedure (omgevingsplan).

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In 2026 ontwikkelen we ons 'Soortenmanagementplan' (SMP) verder door. Dit plan volgt uit een verplichting vanuit de Omgevingswet Natuur. De verblijfplaatsen van diersoorten die gebruik maken van daken en spouwen (mus, huis- en gierzwaluw en verschillende soorten vleermuizen) worden aangetast bij de uitvoering van isolatiemaatregelen. Het SMP leidt tot een collectieve vrijstelling voor het uitvoeren van isolatiemaatregelen.  De huidige planning is dat die collectieve vrijstelling in 2026 van kracht wordt.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Vanaf 2026 geven we verdere uitvoering aan de doelen uit duurzame doelenagenda 'Veerkrachtig & Soortenrijk'. Dat doen we door uitgangspunten en maatregelen mee te nemen in lopende projecten.  Daarnaast wordt ingezet op communicatie om inwoners te informeren en stimuleren bij te dragen aan de gestelde doelen. Ook krijgt klimaat(adaptatie) een plek in de verschillende nog op te stellen programma's.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We stellen nieuw parkeerbeleid vast waarin meer mogelijkheden gegeven worden om met de parkeeropgave om te gaan, bijvoorbeeld inzet van deelvervoer, afkoop van parkeereisen et cetera.

     

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Samen met Area bekijken we of bij een (nieuwe) locatie een pilot voor zelfbeheer kan starten. Ook bij nieuwbouw- en/of transformatieprojecten kijken we of er mogelijkheden zijn om een pilot zelfbeheer te starten.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Explore Maashorst is het online platform waarmee we Maashorst op de kaart zetten bij onze inwoners en bezoekers als ‘Streek om te zijn’.

    Het platform zet het complete aanbod van natuur en vrijetijd in de etalage met als doel:

    • inwoners trots te maken;
    • toeristen en dagjesmensen te verleiden tot een kwalitatief bezoek aan onze streek;
    • ondernemers te helpen hun locatie of activiteit onder de aandacht te brengen bij de doelgroep.

    Om de naamsbekendheid en de bezoekersaantallen van en naar de website en onze streek te vergroten, zetten we in op (online)marketingactivatie-campagnes.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Gemeenten hebben de regie in het gebiedsgericht en planmatig verduurzamen en aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving. Een (Wijk)uitvoeringsplan in dit kader is een plan om de gebouwen in een wijk (of ander gebied) aardgasvrij te maken, met voldoende isolatie als tussenstap. In 2026 zetten we het ingezette werk aan wijkuitvoeringsplannen Reek en Melle in participatie met deze wijken voort en pakken we minimaal één nieuw wijkuitvoeringsplan op. Welke wijk wordt opgestart moet nog worden bepaald.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We gaan de twee bestaande woonwagenlocaties uitbreiden met in totaal drie standplaatsen.  We gaan verder met de uitvoering van de herinrichting van De Berkendonk. Zo gaan we nieuwe bergingen plaatsen, waar nodig beplanting toevoegen en de begrenzing van standplaatsen herzien.
    Voor ’t Oliemeulen in Schaijk voeren we de ruimtelijke procedure om een standplaats te kunnen toevoegen. 
    Om te voldoen aan de behoefte gaat de zoektocht naar een nieuwe locatie voor extra standplaatsen door en worden de eerste stappen gezet om tot één locatie te komen.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In 2026 gaan we aan de slag met het vastleggen hiervan in het beleid Veilig Publieke Taak. Het bestaande agressieprotocol is hier onderdeel van.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Actieve deelname aan Regiodagen
    Actieve deelname aan vier Regiodagen, zowel in de voorbereiding als in de uitvoering, over alle beleidsvelden die daar geagendeerd worden. Daarbij kiezen wij voor een ambtelijke en bestuurlijke trekkersrol voor die onderwerpen die bijdragen aan de speerpunten van het huidige bestuursakkoord. Het nieuwe bestuursakkoord en het visiedocument 'Maashorst 2050 Kompas voor de toekomst' biedt de mogelijkheid hier in 2026 met een frisse blik naar te kijken en onze positionering waar nodig verder te versterken. 

    Lokale Regiotafel Maashorst
    De organisatie van vier Lokale Regiotafels Maashorst. Raadsleden worden tijdens deze bijeenkomsten meegenomen in de onderwerpen die regionaal spelen en kunnen input meegeven aan de collegeleden die aanwezig zijn tijdens de Regiodagen. Dit om de 'heen en weer beweging' tussen raad en regio te versterken.  

    Actieve deelname aan regionale werkgroepen
    Actieve deelname aan regionale werkgroepen (vanuit o.a. Noordoost Brabant Werkt, RNOB, de Regionale Woondeal en IZA-transformatie) om ontwikkelingen uit te wisselen en oplossingen te krijgen voor vraagstukken van onze eigen inwoners zonder als gemeente zelfstandig een ‘wiel te hoeven uitvinden’ binnen bv. de krapte van de arbeidsmarkt. 

    Inzet op de Regio Deal  
    De Regio Deal is een deal die het Rijk sluit met onze regio. De deal loopt van 2026 tot en met 2029 en biedt Maashorst de komende jaren kansen te versnellen op thema's als energiehubs op bedrijventerreinen, het versterken van de samenwerking tussen onderwijs en het bedrijfsleven en het vormgeven van de Noordelijke Peelpoort. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In 2025 zijn we, basisteam breed samen met het RIEC, een onderzoek gestart naar jonge aanwas. Dit heeft als doel de jeugdige doelgroep in de gemeente beter in beeld te brengen. Op basis van de onderzoeksresultaten bepalen we gezamenlijk de vervolgaanpak in 2026, zodat deze optimaal aansluit bij de doelgroep jeugd (jonge aanwas).  Vroeg signalering is hierin een belangrijk onderwerp. 
    Bovendien wordt de subsidierelatie met HALT structureel voortgezet.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    In 2026 gaan we door met we het leggen van verbindingen in het brede werkveld tussen verschillende organisaties en het integraal samenwerken tussen verschillende beleidsterreinen op het gebied van gezondheid en GALA.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In de wijk Bogerd-Vijfhuis heeft de afgelopen jaren een wijkaanpak gedraaid. Dit project was een samenwerking tussen zorg en veiligheid. Partners zoals de politie en Area hielpen ook mee. Het project is afgerond. In 2026 wordt bekeken of we  een doorstart kunnen maken als onderdeel van de Sterke Sociale Basis waarin naast de Bogerd ook de Flatwijk wordt meegenomen in een integrale wijkaanpak.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We stellen in 2025 een uitvoeringsplan op voor verduurzaming van onze gemeentelijke gebouwen.  Verduurzaming wordt hierdoor een onderdeel van het meerjaren-onderhoudsplan en de meerjaren-begroting. We ronden het project ‘verduurzaming sporthal de Stigt’ af.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We hebben afspraken vastgelegd in onze samenwerkingsovereenkomsten (de zogenaamde prestatieafspraken) met woningcorporaties over versnelling van woningbouw. In  2025 zijn we het proces gestart  om de (meerjarige) prestatieafspraken te actualiseren. In 2026 voeren we de uitvoeringsagenda voor 2026 uit.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    In 2040 is Maashorst een bekende en veel bezochte toeristische gemeente. Uniek om zijn natuur, cultuurhistorie, Brabantse gastvrijheid en veelzijdige recreatieve aanbod. We zorgen daar samen met de recreatieve sector, inwoners, ondernemers en organisaties voor.  Elk jaar stellen we samen met belanghebbenden een uitvoeringsprogramma op. Voor 2026 zijn de highlights: 

    • De verbinding van recreatie en toerisme met cultuur, natuur en landschap versterken die bijdragen aan de lokale economie, werkgelegenheid en leefbaarheid.
    • Een sterke marketingorganisatie die de toeristische netwerken versterkt door samenwerking, marketing en kennis te bundelen.
    • Samen met marketingorganisaties, ondernemers, BrabantPartners en NOB gemeenten de onderlinge samenwerking versterken voor profilering van Maashorst en de regio.
    • Het monitoren en inzichtelijk maken van de bezoekersstromen (herkomst), zowel lokaal als regionaal.

    We stimuleren nieuwe recreatieve ontwikkelingen van ondernemers, zodat ze kunnen investeren in hun onderneming. Daardoor verblijven toeristen langer in Maashorst en besteden ze meer. De geïnde toeristenbelasting komt ten gunste van onze inwoners, bezoekers en ondernemers. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In 2026 ontwikkelen we een werkwijze met betrekking tot de herpositionering van de combinatiefuncties om de verbinding tussen scholen en de wijk te blijven borgen, waarmee kinderen en jongeren vaardig worden in bewegen. Deze werkwijze zal een uitwerking krijgen in de Brede Regeling Combinatiefuncties. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We voeren gesprekken met ondernemers over de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). We geven vouchers uit om ondernemers te stimuleren een PSO-certificering te behalen en daarmee te stijgen op de prestatieladder. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We verstrekken subsidie aan startersloket Maashorst Vliegende Start (nieuwe naam voor Misfits) voor de ondersteuning van startende ondernemers in Maashorst. In de regio Noordoost-Brabant (RNOB) werken we aan de ontwikkeling van een startup en scale-up ecosysteem om de economische kracht van de regio te versterken.   

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We willen op gepaste wijze voor ons erfgoed zorgen. We hebben daarom in 2024 eerst een cultuurhistorische inventarisatie uitgevoerd. Die inventarisatie laat zien wat we aan cultuurhistorische waarden in de gemeente hebben. Dit biedt de basis voor de bescherming van ons erfgoed. 

    Volgens de werkwijze van de Omgevingswet laten we erfgoedbeleid onder het thema ruimtelijke kwaliteit vallen. In de uitwerking van het beleid voor ruimtelijke kwaliteit zorgen we daarom dat de juiste cultuurhistorische waarden beschermd worden, en dat dit op de juiste manier geborgd wordt.  

    Daarnaast stellen we eisen op voor het aanwijzen van beeldbepalende panden in de gemeente, in verband met de mogelijkheden voor splitsing in het buitengebied. 

    Een ander onderdeel van het beschermen van de cultuurhistorische waarden in de gemeente is het behouden van kerkgebouwen. Zo behouden we niet alleen een mooi aanbod van kunst en cultuur, maar ondersteunen en faciliteren we ook herbestemming van kerken.  

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Als vervolg op de geplande omleg van de provinciale weg rondom Volkel via de Zeelandsedijk (N 605) onderzoeken we het doortrekken daarvan richting de noordelijke rondweg. 
    De basis voor deze nieuwe oostelijke rondweg is de ontwikkeling van Maashorst, hierbij  is de uitbreiding van de bedrijventerreinen inbegrepen.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We doen in 2026 stresstesten van onze fysieke leefomgeving. Dit zijn modelmatige analyses over hoe onze fysieke leefomgeving reageert bij extreme weersomstandigheden als waterveiligheid, wateroverlast en droogte. Dit zijn de drie thema’s die impact hebben op het water er riolering. We bouwen verder op de eerste stresstesten van 6 jaar geleden (2020) en actualiseren dit naar de laatste stand van het klimaat. Het rapport van het IPCC uit 2022 over ‘wereldwijde klimaatverandering 2022’ is door KNMI in 2023 vertaald naar de situatie voor Nederland. Er zijn een aantal klimaatscenario’s uitgewerkt, die als uitgangspunt dienen voor onze nieuwe ronde van stresstesten. Naast klimaatdoelstellingen zal er de komende jaren veel aandacht uitgaan naar de doelen van Europese Kader Richtlijn Water (KRW). We gebruiken de stresstesten ook om inzicht te krijgen in voortgang op doelen van de KRW. Uitkomsten van de stresstesten geven input voor het in samenhang prioriteren van maatregelen.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    De bedrijfskavel en een deel van de woon-werkkavels zijn verkocht. Het restant is beschikbaar voor verkoop. We starten de uitvoering van het woonrijp maken van het gebied. We bereiden de planvorming van de zuidkant van de entree voor.

     

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We werken aan het bouwrijp maken van het gebied en maken een start met de verkoop van de bedrijfskavels.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    In 2026 zetten we vol in op de isolatie van woningen. Maashorst neemt deel aan het regionale isolatieprogramma Meerjarig Collectief Ontzorgen (MCO-aanpak), die in 2025 is ontwikkeld.
    Het isoleren gebeurt in lijn met het Nationaal Isolatieprogramma en binnen de kaders van het Natuurvriendelijk Isoleren. Met communicatiecampagnes brengen we nut en noodzaak van energiebesparing en isolatiemogelijkheden onder de aandacht en activeren we onze inwoners om, met de ontzorging en steun van de MCO-aanpak, hun woning te verduurzamen.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Het geactualiseerde beleid 'Uitvoeringsregels huisvesting van internationale werknemers' is vastgesteld en gaan verder met de implementatie van het opgenomen vergunningstelsel en gebruik Digitaal Nachtregister.      

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Om de centrumgebieden van Schaijk, Reek, Zeeland, Volkel en Odiliapeel te versterken en aantrekkelijker te maken, verstrekken we subsidie aan de ondernemersverenigingen voor de sfeeraankleding. We verstrekken subsidie aan de centrumondernemers in Uden voor promotionele activiteiten. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Een mobiel meetstation in de Graspeel heeft onverklaarbare pieken ammoniak gemeten. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat nieuwe metingen geen werkbare oplossingsrichtingen biedt voor het terugdringen van  de ervaren geurhinder in het gebied. Om de ervaren overlast beter in kaart te brengen en mogelijke oplossingen te verkennen, wordt onderzocht of er draagvlak is voor een belevingsonderzoek.    

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

     We zoeken continu naar mogelijkheden om te vergroenen. Dit doen we binnen de kernen en in het buitengebied. Bijvoorbeeld door vergroening van de wijken. In navolging van het gemeentehuis, gaan we de gevels vergroenen van onze maatschappelijke accommodaties. Inwoners stimuleren we in verschillende campagnes om ook zelf actief aan de slag te gaan met vergroening van hun omgeving, zoals 'tegels wippen'.

    We nemen ook in 2026 deel aan de stimuleringsregelingen landschap (Stila) en Erven Plus. Om de biodiversiteit in projecten te vergroten, leggen we uitgangspunten voor natuurinclusief bouwen vast.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We ondersteunen vormen van hybride leren en werken door samenwerking in de triple helix (samenwerking tussen ondernemers, onderwijs en overheid). Op basis van de subsidieregeling Hybride leer- en werkomgeving gemeente Maashorst verstrekken we subsidie aan Campus Uden. Daarnaast werken we met de partners in de triple helix aan het Regiodeal project Hybride leren Zorg en Welzijn Maashorst.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Via het uitvoeringsprogramma van de visie Toerisme en Recreatie Maashorst 2040 promoot Maashorst zichzelf als recreatieve gemeente. Dit doen we samen met onze stakeholders aan de hand van de vier pijlers: gevarieerd en aantrekkelijk, gastvrij en verbonden, leefbaar en in balans en toegankelijk en bereikbaar. Natuurgebied De Maashorst is een belangrijk onderdeel van de toeristische en recreatieve visie. Het uitvoeringsprogramma stellen we jaarlijks samen met onze stakeholders op. In 2026 richten we ons samen met de gemeenten in Noordoost Brabant (NOB) op de regionale samenwerking voor data/monitoring en het versterken van onze ondernemers in NOB. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    De kern Volkel wil, aldus de Dorpsraad Volkel, graag aan de slag met de leefbaarheid van de kern Volkel. Hiervoor bestaat al lange tijd de wens om een visie voor de kern  Volkel te maken die ingaat op leefbaarheid, woningbouw, sociale cohesie, voorzieningenniveau enzovoort. Deze wens is ook onderdeel van het Kernen-CV Volkel.

    In 2025 hebben we een start gemaakt met de totstandkoming van dit ontwikkelperspectief. In 2026 vindt de nadere uitvoering van het 'Ontwikkelperspectief Volkel' plaats.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Het Warmteprogramma (Wp) zal in 2026 worden vastgesteld. Dit is een verplichting die volgt uit de Omgevingswet. Het Wp is de opvolger van de Transitievisie Warmte (TVW) uit 2021. Als gevolg van deze beleidsupdate zal het Uitvoeringsplan Verduurzaming Gebouwde Omgeving 2023 tm 2026 aan de hand van het Warmteprogramma worden geupdate. In 2026 zal hiermee een start worden gemaakt.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    ‘Gemeente Maashorst werkt aan een plan om woningen en gebouwen stap voor stap beter te isoleren om uiteindelijk uiterlijk in 2050 van het aardgas af te halen. Dit plan heet het warmteprogramma, de opvolger van de Transitievisie Warmte uit 2021. Het biedt duidelijkheid en handelingsperspectief voor professionele partners, en voor bewoners, ondernemers en andere gebouweigenaren. Het warmteprogramma moet uiterlijk 31 december 2026 door het college worden vastgesteld en wordt vervolgens elke 5 jaar geactualiseerd.’

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Verwacht wordt dat het nieuwe parkeerbeleid iets gaat betekenen voor de parkeernormen en het aantal parkeerplaatsen voor auto’s en fietsen in het centrum. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Op basis van het 'Beleidsprogramma wonen en zorg' (ook wel woonzorgvisie genoemd) toetsen we woningbouwinitiatieven. Daarbij zijn we afhankelijk van woningbouwinitiatieven die we (hebben) ontvangen. We sturen ook hierop  met onze actieve grondpolitiek.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Regionaal is er een onderzoek uitgevoerd naar de bereikbaarheid van kleine kernen. De uitkomsten van dit onderzoek zijn meegenomen in de aanbesteding van de nieuwe OV-concessie en bij het opstellen van de dorpenstrategie.

    In 2026 start BravoFlex als aanvulling op het huidige OV. BravoFlex biedt de mogelijkheid om vanuit een kern waar bijvoorbeeld 's avonds of in het weekend geen regulier OV rijdt, een rit te reserveren naar een opstaphalte van regulier OV (en andersom). 
    We faciliteren de inzet van vrijwilligers als chauffeurs. Openbaar vervoer moet - zeker vanuit onze verantwoordelijkheid als uitvoerder van de WMO - beschikbaar en betaalbaar blijven. Ook steunen we initiatieven als de Muzemobiel.

    In het nieuwe beleidsprogramma Mobiliteit (vastgesteld in 2025) is een visie op fijnmazige mobiliteit opgenomen.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In 2025 hebben we een duurzaamheidsakkoord gesloten. In 2026 voeren we het duurzaamheidsakkoord uit.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    De Sustainable Development Goals (SDG's) zijn het kompas voor het werken aan duurzame ontwikkeling en brede welvaart. Ze helpen om in samenhang te werken aan duurzame doelen.

    Momenteel wordt er gewerkt aan een projectopdracht om te komen tot een implementatieplan voor het werken aan de SDG’s. De directie heeft daar eind juni randvoorwaarden voor meegegeven. 

    In het implementatieplan wordt aangegeven hoe  de SDG's worden geborgd in de organisatie, waarbij ook aandacht is voor de bestuurlijke organisatie. 

     

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We bespreken regionaal de mogelijkheden van innovatieve vervoerssystemen. Mogelijke plannen zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma Mobiliteit (vaststelling 2025). Ook de nieuwe OV-concessie speelt hierin een belangrijke rol.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In lijn met het 'Beleidsprogramma wonen en zorg' stimuleren we ontwikkelende partijen om vraaggericht te ontwikkelen en te bouwen. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We moedigen wandelen en fietsen aan, onder meer door verbetering van fietsroutes en uitbreiding van een veilig fietsnetwerk. Het fietsnetwerk heeft bijbehorende faciliteiten als stallingen en laadvoorzieningen voor E-bikes. 
    In het centrum van Uden zijn al twee fietsenstallingen met toezicht (busstation en Mondriaanplein). Op beide locaties kan ook een E-bike worden opgeladen. Een onderzoek naar fiets parkeren heeft maatregelen opgeleverd die we meenemen in het uitvoeringsprogramma Mobiliteit. 
    Het laatste gedeelte van de snelfietsroutes F50 van Uden naar Veghel wordt uitgevoerd. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    De focus ligt hierbij uiteraard op de doorontwikkeling van natuurgebied De Maashorst als aaneengesloten natuurgebied en het vergroten van de variatie in natuur.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We onderzoeken de mogelijkheden hiervoor bij het nieuwe woonbeleid. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    In 2025 is het duurzaamheidsakkoord met onze woningcorporaties gesloten,  In 2026 gaan we de acties uit het Duurzaamheidsakkoord met de woningcorporaties verder vormgeven en uitvoeren.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Het vorige kabinet heeft de 'Wet regie versterking volkshuisvesting' aangenomen. Deze wet schrijft voor dat bij woningbouwplannen 67% gebouwd moet worden in het betaalbare segment tot € 355.000 vrij-op-naam (VON). Dit betekent dat het complexer wordt voor een ontwikkelaar om tot een financieel haalbaar en kwalitatief goed plan te komen. Dit vraagt om duidelijke kaders en meer creativiteit in projecten. Het wordt daarom nog harder nodig dat wij als gemeente actieve grondpolitiek gaan voeren.   
    De Omgevingswet is in werking getreden. Dit betekent een aangepaste werkwijze voor het indienen van omgevingsplannen en omgevingsvergunningen. Ook wordt de bevoegdheid voor onteigening bij de gemeenteraad gelegd. De onteigening van gronden kan de gemeente gericht als instrument inzetten om de woningbouwdoelstellingen te realiseren als de markt niet tot ontwikkeling over gaat.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Als uit inspectie blijkt dat de kwaliteit van de wegen niet meer voldoet, zal er onderhoud uitgevoerd worden. Als een weg aan het einde van de levensduur is, zal de weg worden gereconstrueerd. Bij reconstructies wordt gekeken of de werkzaamheden in combinatie met andere disciplines, zoals riolering en openbaar groen, uitgevoerd kunnen worden. We streven naar een gebiedsgerichte aanpak met meerdere disciplines, zodat de gehele openbare ruimte opnieuw wordt ingericht met de minste overlast voor de inwoners.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We werken aan de uitvoering van de Centrumvisie o.a. door vergroening, aanpassingen aan de openbare ruimte, herinrichting van de Sacramentsweg/Galerij/hoek Mondriaanplein, aanpak leegstand en transformatie centrumrand. We werken samen met UCM (Uden Centrum Management) om de aantrekkingskracht van het centrum te versterken.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Het concept AgroNatuurWonen experimenten is vastgesteld. Hiermee willen we initiatieven die voldoende bijdragen aan onze ambities laten realiseren aan de hand van randvoorwaarden en succescriteria. Namens Maashorst is een projectleider aangesteld. We gaan in samenwerking met initiatiefnemers, overheden en andere belanghebbenden aan de slag met het verder invulling geven aan AgroNatuurWonen.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We werken mee als ondernemers om de oprichting van een BIZ vragen. In het centrum van Uden heffen we reclamebelasting.  De ondernemersvereniging Uden Centrum Ondernemers (UCO) ontvangt subsidie (gebaseerd op de opbrengst van de reclamebelasting) voor activiteiten op gebied van promotie. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We realiseren bestaande en nieuwe ecologische verbindingszones. We versterken de natuur- en recreatieverbindingen tussen de kernen en bos- en natuurgebieden. Bijvoorbeeld door realisatie van groenblauwe dooradering in het landelijk gebied, mogelijk ook in combinatie met het herstel van wijst. We nemen ook in 2026 deel aan Geopark Peelhorst en Maasvallei om educatieve en recreatieve projecten op het gebied van breuken en wijst uit te voeren.

     

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We blijven de ontwikkelingen op de woningmarkt volgen om te bepalen of de huidige koppeling met de betaalbaarheidsgrens in de  'Verordening Starterslening' nog steeds voldoet.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We onderzoeken de haalbaarheid van diverse locaties voor tijdelijke/flexibele huisvesting. Daar waar mogelijkheden zijn, werken we concrete plannen uit.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Bij de vorming van nieuwe plannen houden we rekening met mogelijkheden voor specifieke doelgroepen. We sturen erop door initiatiefnemers daarop te attenderen. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We hebben voorbereidingen gestart om te komen tot een Programma 'Integraal werken aan een Vitaal Landelijk Gebied". De gevraagde budgetten zijn in de begroting opgenomen en deze zetten we in voor  verbetering en versnelling van de uitvoering.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Eind 2025 openen we de tweede opstellingsronde 'tender zon-op-land'.  Daarnaast hebben we de potenties in beeld gebracht voor alle treden van de zonneladder, zoals zon op grote daken, parkeerplaatsen, restgronden en water.  Ondanks de problematiek rondom de netcongestie gaan we bekijken wat er mogelijk is op deze treden van de zonneladder.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In 2026 gaan we verder met het ondersteunen van inwoners en het bouwen aan een sterker persoonlijk netwerk van de inwoner. Het (collectieve) preventieve aanbod neemt toe en er zijn meer activiteiten beschikbaar gericht op preventie en ontmoeten. Het aanbod en de activiteiten zijn voor de inwoner makkelijk te vinden.

    Het netwerk in de wijk/kern wordt verder uitgebouwd en de samenwerking met belanghebbende organisaties krijgt verder vorm. Hierbij wordt zoveel als mogelijk gebruik gemaakt van georganiseerde vrijwilligersorganisaties, zoals de zorgcooperaties.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Van 2025 tot en met 2029 investeren we in het programma Toekomstbestendig Sociaal Domein dat gericht is op de volgende 6 pijlers: 1. werken vanuit de bedoeling, 2. inwonersparticipatie als onderdeel van beleid, 3. het versterken van strategische partnerships, 4. meer grip door data en monitoring, gebiedsgericht werken en het inrichten van de sterke sociale basis.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We behouden en ontwikkelen de huidige Oekraïne opvanglocaties. Op de Boekelsedijk in Uden wordt een nieuw asielzoekerscentrum ontwikkeld. Ook bereiden we de overige ontwikkelingen (woningen en opvang) op de Boekelsedijk en op de Repelakker in Zeeland en de Molenaarstraat in Schaijk voor. Daarnaast spannen we ons, in samenwerking met de woningcorporaties, in om statushouders te plaatsen.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Als deze wet wordt aangenomen, gaan we uitvoering geven aan de daarin opgenomen wijzigingen. 

    Daarnaast gaan we in samenwerking met andere organisatie(s) extra aandacht schenken aan behoud en verbetering van de toegankelijkheid van de stembureaus en aan de bezetting van een stembureau, zodat deze een afspiegeling is van de samenleving waarin iedereen zichzelf herkent.  We gaan de inclusiviteit van stembureaus stimuleren door de inzet van sprokkelduos. Ook gaan we de digitale aanvraag van een kiezerspas, volmachtbewijs of vervangende stempas mogelijk maken.

     

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Doel van het Interventieteam Maas & Leijgraaf (IML) is om complexe handhavingszaken samen met belangrijke ketenpartners duurzamer en veiliger op te pakken. We werken bijvoorbeeld samen met de politie en de belastingdienst. In 2026 zetten we ook in op regionale actieweken, interventiecontroles met integrale partners én preventieve bezoeken in het kader van weerbaarheid op bijvoorbeeld industrieterreinen en in het buitengebied.
    Onze boa's zijn zichtbaar aanwezig en vervullen een oog- en oorfunctie  op straat.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Wij zorgen voor passende jeugdhulp voor de meest kwetsbare jeugdigen en hun gezin. Jeugdhulp die past bij de zwaarte en aard van de problematiek en die zo dichtbij mogelijk wordt ingezet.
    We sluiten aan bij het onderwijs door het inzetten van aansluitfunctionarissen. We werken in de driehoek van jeugdige/gezin, jeugdprofessional en jeugdhulpaanbieder en kijken daarbij welke hulp het best past en in welke omvang. We blijven werken aan verbeteringen in het aanbod van jeugdhulp. dit doen we onder meer door te sturen op meer gezinsgerichte hulpverlening, meer ambulante hulp in de omgeving van de jeugdige en een betere ondersteuning van jongeren bij de stap naar zelfstandigheid als ze 18 jaar worden. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Het Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK) is één vaste plek waar onze medewerkers signalen van fraude, criminaliteit en ondermijning kunnen melden. Verschillende teams krijgen in 2026 een training in het herkennen van ondermijning én de mogelijkheden om te melden zijn uitgebreid. Online signalen melden is eenvoudig en kan anoniem, om de meldingsbereidheid te verhogen.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee