
Programma 6 Sociaal Domein
Inleiding Programma 6 Sociaal Domein
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal Domein - Inleiding Programma 6 Sociaal DomeinDit programma gaat over de activiteiten die de gemeente Maashorst onderneemt om haar inwoners in staat te stellen zo gezond, prettig, lang en zelfstandig mogelijk te leven, wonen en meedoen in de samenleving. Onze activiteiten zijn gericht op zowel individuele inwoners, als op de samenleving als geheel. Het programma omvat onderwerpen als Wmo, jeugd, participatie die alle drie een eigen wettelijke kader hebben, het brede welzijn dat als voorliggende voorziening voor deze 3 wetten dient. Maar ook over migratie waar het gaat over meedoen in de samenleving.
6.1 Samenkracht en Burgerparticipatie
Terug naar navigatie - - 6.1 Samenkracht en BurgerparticipatieHet merendeel van onze inwoners is goed in staat om het eigen leven vorm te geven en doet naar vermogen mee aan de samenleving. Iedereen is anders en situaties zijn niet gelijk. Inwoners zullen op hun eigen manier moeten omgaan met de uitdagingen en kansen die het leven biedt. Incidenten en moeilijkheden horen bij het leven en kunnen in de meeste gevallen opgevangen worden door de eigen draagkracht, het netwerk en een sterke sociale basis. Hierbij is het niet altijd nodig om gespecialiseerde hulp of ondersteuning in te zetten.
In de wijken/kernen hebben we een sterke sociale basis waar hulpvragen worden opgelost. Een sterke sociale basis bestaat uit basisvoorzieningen die raken aan alle aspecten van het dagelijkse leven: ontmoeting, verenigingsleven, onderwijs, opvoeding, werk, gezondheid, wonen, bewegen, cultuur en veiligheid. Alles bij elkaar vormen die voorzieningen een vangnet van sociale contacten, hulp en ondersteuning. Ze zijn aanwezig in de wijken/kernen, zichtbaar en laagdrempelig. Iedereen kan er gebruik van maken.
Wanneer er toch meer aan de hand is, is een aanbod van gespecialiseerde hulp en ondersteuning beschikbaar.
Ontwikkelingen Samenkracht en Burgerparticipatie
Terug naar navigatie - 6.1 Samenkracht en Burgerparticipatie - Ontwikkelingen Samenkracht en BurgerparticipatieInvesteren in preventie en vroegsignalering is noodzakelijk om inwoners in staat te stellen hun eigen leven vorm te geven en daarmee te voorkomen dat zwaardere ondersteuning nodig is, omdat we liever voorkomen, dan genezen. Het positieve effect van dit principe geldt zowel voor de individuele inwoners, als voor de realisatie van een reële en toekomstbestendige zorg. Dit veranderend perspectief op zorg vergt zowel van de gemeente als van de inwoners een andere aanpak. Hierin hebben we als gemeente Maashorst met maatschappelijke partners een gedeelde verantwoordelijkheid.
De sociale cohesie in de wijken en kernen van de gemeente Maashorst is redelijk hoog. De lijnen zijn kort en over het algemeen kent men elkaar en weet men elkaar te vinden. Dat is een kracht die we willen benutten en versterken. Preventie en vroegsignalering zijn voor ons de basis in het werken in de wijk/kern. Ontmoeten is nauw verbonden met preventie. Hoe meer inwoners elkaar ontmoeten, hoe meer netwerken ontstaan of worden uitgebreid.
Leefgemeenschappen met veel informele netwerken, zijn sterk en in staat om veel vraagstukken uit het dagelijks leven met elkaar op te lossen. Behoeften of problemen die vroegtijdig aan het licht komen, kunnen daardoor vaak worden opgelost binnen dit netwerk. Behoeften worden tijdig gesignaleerd waarbij het samenspel binnen het netwerk ervoor zorgt dat in die behoeften laagdrempelig en passend wordt voorzien. We zien gastvrije en fysieke plekken voor spontane ontmoeting in elke wijk/kern dan ook als een belangrijke basisvoorwaarde om inwoners te stimuleren om de deur uit te gaan en hun medebewoners te ontmoeten. Dit is de eerste stap om te kunnen komen tot sterke informele netwerken.
We bepalen samen met maatschappelijke partners en de inwoners welke basisvoorzieningen en preventief aanbod in de wijk/kern nodig zijn. Hierbij houden we rekening met de diversiteit van de inwoners en de synergie in de wijk. Belangrijke data ondersteunt ons hierbij.
Met de inrichting van de sociale basis wordt een belangrijke en fundamentele voorwaarde voor een toekomstbestendig sociaal domein ingevuld. Tegelijkertijd is deze basis een onderdeel van het geheel aan maatregelen dat nodig is om het sociaal domein structureel te versterken.
Het programma Toekomstbestendig Sociaal Domein vraagt om een brede blik en samenwerking over de domeinen heen. Door data te gebruiken om risico’s per gebied tijdig te herkennen, monitoren en op termijn zelfs voorspellen, kunnen we samen met partners passende interventies bepalen waarmee we sneller en effectiever handelen. Het programma sluit aan op de ambitie van een toekomstbestendig sociaal domein, waarin de inwoner centraal staat en waarin we niet alleen repareren, maar vooral ook voorkomen. Met deze investering leggen we de basis voor een gezondere, meer veerkrachtige samenleving en beperken we de druk op de zorg en het gemeentelijke budget op de lange termijn.
Evenals andere gemeenten wordt ook de gemeente Maashorst geconfronteerd met een scala aan nieuwkomers, zoals vluchtelingen, ontheemden uit Oekraïne en statushouders. De hiervoor beschreven aanpak is ook voor deze groepen onverkort van toepassing.
Nederlandse gemeenten hebben een gezamenlijke opgave met betrekking tot de opvang en huisvesting van diverse groepen vluchtelingen en asielzoekers. Ook de gemeente Maashorst neemt haar deel van deze opgaven. We spannen ons in asielzoekers en ontheemden uit Oekraïne op een zo goed mogelijke manier te verwelkomen en mee te laten doen in onze gemeente.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 6.1 Samenkracht en Burgerparticipatie - Wat willen we bereiken?-
6.1 Samenkracht en Burgerparticipatie
-
Een in gezamenlijkheid, gezond en zelfstandig leven voor alle inwoners bevorderen door een integrale benadering van 0-100+
- Werken aan een Sterke Sociale basis in de wijken
- Stimuleren van activiteiten en ontmoeting in maatschappelijk vastgoed
- Vitaal oud(er) worden stimuleren
- Vanuit IZA/GALA dragen we bij aan het programmatisch werken aan een gezonde samenleving
- Werken aan een toekomstbestendig sociaal domein
- Samen met ervaringsdeskundigen werken aan het oplossen en voorkomen van vraagstukken van inwoners
- Uitvoering geven aan het preventief jeugdbeleid
- Uitvoering geven aan het WMO beleidsplan
- Versterking van het preventieteam in het kader van een toekomstbestendig sociaal domein
- Voldoende opvang- en huisvestingsoplossingen voor nieuwkomers
-
Een in gezamenlijkheid, gezond en zelfstandig leven voor alle inwoners bevorderen door een integrale benadering van 0-100+
Een in gezamenlijkheid, gezond en zelfstandig leven voor alle inwoners bevorderen door een integrale benadering van 0-100+
Terug naar navigatie - 6.1 Samenkracht en Burgerparticipatie - Wat willen we bereiken? - Een in gezamenlijkheid, gezond en zelfstandig leven voor alle inwoners bevorderen door een integrale benadering van 0-100+We hebben oog voor iedereen. Positieve gezondheid zetten we in als aanpak om gezond leven voor alle inwoners bereikbaar te maken. We zijn ons als gemeente ook bewust van de verschillende behoeften van specifieke doelgroepen en we ondernemen actie om aan deze behoeften tegemoet te komen.
Hierbij zetten we specifiek in op het jongerenwerk. Speciale aandacht vergt ook de doelgroep senioren, vanwege de vergrijzing van onze bevolking in combinatie met langer thuis wonen. Verder besteden we extra aandacht aan de groep inwoners met dementie en dragen we bij aan oplossingen hiervoor in onze gemeente. In Maashorst kun je gezond en gelukkig oud worden.
Om dit te bereiken werken we programmatisch over de domeinen heen. Door een programmatische aanpak zijn we beter in staat om regie te voeren over de activiteiten die een bijdrage leveren aan onze doelstellingen, maar zijn ondergebracht in de afzonderlijke beleidsvelden en domeinen.
-
Omschrijving
In 2026 gaan we verder met het ondersteunen van inwoners en het bouwen aan een sterker persoonlijk netwerk van de inwoner. Het (collectieve) preventieve aanbod neemt toe en er zijn meer activiteiten beschikbaar gericht op preventie en ontmoeten. Het aanbod en de activiteiten zijn voor de inwoner makkelijk te vinden.
Het netwerk in de wijk/kern wordt verder uitgebouwd en de samenwerking met belanghebbende organisaties krijgt verder vorm. Hierbij wordt zoveel als mogelijk gebruik gemaakt van georganiseerde vrijwilligersorganisaties, zoals de zorgcooperaties.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
In 2026 geven we verder uitvoering aan het nieuwe accommodatiebeleid. Onderdeel hiervan is het optimaal benutten van de dorpshuizen en multifunctionele accommodaties (MFA’s) voor ontmoeting tussen inwoners. Daarnaast is er een financiële doorrekening voor de komende jaren, zowel structureel als incidenteel, gemaakt. De exploitatie van o.a. de wijkgebouwen is hier een belangrijk onderdeel van omdat ontmoetingsruimten behoren tot de 5 bouwstenen van de sterke sociale basis.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Door de uitvoering van het beleidsplan Gezond en Gelukkig Oud in Maashorst, willen we aan de fors groeiende groep kwetsbare senioren passende zorg en welzijnsvoorzieningen blijven bieden. Daarom zetten we in op de zelf- en samenredzaamheid van de senior. We doen dat in samenwerking met alle belanghebbenden en versterken de rol van bestaande diensten die het welzijn bevorderen. Daarnaast bevorderen en ondersteunen we het zorgen voor elkaar. Vanuit het beleidsprogramma wonen en zorg werken we aan het toevoegen van geschikte, betaalbare en passende woonvormen voor ouderen in alle kernen. Hierin kunnen zij zo lang mogelijk thuis en zelfstandig wonen.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Inrichten van een gezonde leefomgeving en het stimuleren van een gezonde leefstijl, zijn zaken die een gemeente zelf kan en moet doen. Alle opgaven uit GALA, Gezond en Actief Leven Akkoord, behoren tot het werkveld van gemeenten. Als er zorg nodig is die medische of GGZ-deskundigheid vraagt, overstijgt dit het werkveld van gemeenten. Die deskundigheid is niet op dezelfde schaal georganiseerd als een gemeente. Drie ziekenhuizen bestrijken heel Noordoost-Brabant. De GGZ die hier actief is, bestrijkt heel Oost-Brabant. We moeten allemaal anders leren werken om ‘gezond en vitaal oud(er) te kunnen worden’: de gemeenten maar ook de zorgpartijen. De verbinding leggen en houden tussen dit netwerk op alle niveaus is de grote opgave. Dit netwerk is zichzelf aan het hervormen om de juiste zorg bij de juiste plek te krijgen. In onze eigen organisatie vraagt dat om domeinoverstijgend samenwerken, tussen fysiek en sociaal domein. Buitenshuis vraagt dat om domein overstijgend samenwerken tussen gemeentelijk- en medisch domein.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Van 2025 tot en met 2029 investeren we in het programma Toekomstbestendig Sociaal Domein dat gericht is op de volgende 6 pijlers: 1. werken vanuit de bedoeling, 2. inwonersparticipatie als onderdeel van beleid, 3. het versterken van strategische partnerships, 4. meer grip door data en monitoring, gebiedsgericht werken en het inrichten van de sterke sociale basis.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Binnen het sociaal domein groeit de behoefte om ervaringsdeskundigen structureel in te zetten bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid. Een integrale aanpak is hierbij essentieel, om ervoor te zorgen dat inwoners op dezelfde manier worden ondersteund. We gaan onderzoeken op welke wijze we ervaringsdeskundigen duurzaam kunnen inzetten binnen onze organisatie en in samenwerking met onze partners.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We zorgen dat hulpvragen, ook van jeugdigen en hun ouders, zoveel mogelijk in de wijk/kern worden opgelost in een vroeg stadium, zodat zwaardere zorg wordt voorkomen of beperkt. Het preventief jeugdbeleid van de gemeente Maashorst richt zich op het versterken van de opvoedomgeving door een sterke sociale basis te creëren waarin kinderen gezond en veilig kunnen opgroeien met steun van ouders, scholen en professionals. Daarbij wordt ingezet op het stimuleren van beschermende factoren zoals zelfvertrouwen, sociale relaties en positieve vrijetijdsbesteding. Ouders en jeugdigen kunnen zonder verwijzing of diagnose snel en laagdrempelig hulp krijgen in hun eigen buurt. De preventieve inzet richt zich daarbij op zes belangrijke thema’s: scheidingsproblematiek, een kansrijke start, eenzaamheid, mentale veerkracht, middelengebruik en bestaanszekerheid.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We voeren het Wmo beleidsplan uit. Hierin worden algemene en collectieve voorzieningen zoals hulpmiddelen en diensten aangeboden die zonder indicatie kunnen worden gebruikt. Ook alternatieve vormen van dagbesteding en op herstelgerichte activiteiten geven we zodanig vorm zodat hiervoor minder vaak een individuele maatwerk beschikking nodig is.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
In aansluiting op de programma 'Toekomstbestendig Sociaal Domein' en het beleidskader 'Sterke Sociale Basis', investeert de gemeente verder in de versterking van het preventieteam. Dit team vormt de verbindende schakel tussen algemene, preventieve voorzieningen en gespecialiseerde ondersteuning, en wordt cruciaal in het realiseren van een gebiedsgerichte werkwijze. Door samenwerking met onderwijs, zorg, veiligheid en welzijn wordt passende ondersteuning laagdrempelig, vroegtijdig en integraal georganiseerd. Hiermee geven we invulling aan landelijke opgaven zoals de Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming, en dragen we bij aan een houdbaar sociaal stelsel waarin meer inwoners op eigen kracht of met hun netwerk tot oplossingen komen.
Uitvoeringsprogramma
Voldoende opvang- en huisvestingsoplossingen voor nieuwkomers
Terug naar navigatie - 6.1 Samenkracht en Burgerparticipatie - Wat willen we bereiken? - Voldoende opvang- en huisvestingsoplossingen voor nieuwkomersDe gemeente heeft in de regio afgesproken om ongeveer 400 ontheemden uit Oekraïne op te vangen. Daartoe hebben we meer opvangplekken nodig dan we nu beschikbaar hebben. Daarnaast sluit de noodopvang in het Van der Valk hotel op 1 oktober 2026. Dat betekent dat we voor die tijd een duurzame asielopvanglocatie gerealiseerd moeten hebben voor 300 personen, ter vervanging van de huidige noodopvanglocatie. Bovendien moet de gemeente een opvanglocatie aanwijzen voor de opvang van 29 alleenstaande minderjarige vluchtelingen (amv's). Ook is de gemeente verantwoordelijk voor de huisvesting van 50 tot 60 statushouders per half jaar. Hiervoor werken we samen met de woningcorporaties.
-
Omschrijving
We behouden en ontwikkelen de huidige Oekraïne opvanglocaties. Op de Boekelsedijk in Uden wordt een nieuw asielzoekerscentrum ontwikkeld. Ook bereiden we de overige ontwikkelingen (woningen en opvang) op de Boekelsedijk en op de Repelakker in Zeeland en de Molenaarstraat in Schaijk voor. Daarnaast spannen we ons, in samenwerking met de woningcorporaties, in om statushouders te plaatsen.
Uitvoeringsprogramma
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
Terug naar navigatie - - 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningenTot dit taakveld behoren alle loketvoorzieningen die gericht zijn op het identificeren van eigen kracht, en het begeleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en dienstverlening):
• voorlichting
• advisering
• cliëntondersteuning
• toegang tot eerste- en tweedelijnsvoorzieningen
• preventie
• vroegsignalering
• PraktijkOndersteuner Huisarts voor Jeugd (POH Jeugd).
Geïndiceerde hulp en ondersteuning is alleen toegankelijk met een indicatie die door onder meer de gemeentelijke toegang wordt afgegeven. De algemene en collectieve voorzieningen gaan hieraan vooraf. Pas als deze niet toereikend zijn, komt geïndiceerde ondersteuning in beeld. Die wordt verleend vanuit 'De Toegang'. Dit is de wettelijke aanduiding van ondersteuning vanuit sociaal domein van gemeenten. Het gaat hierbij om hulp en ondersteuning vanuit de Wmo en de Jeugdwet. Maar ook om inzet van uitkeringen, bijzondere bijstand, armoedevoorzieningen, re-integratie trajecten en Beschut Werk vanuit de Participatiewet en schuldhulpverlening uit de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening.
Voor iedere inwoner hebben we als gemeente de mogelijkheid voor het inzetten van passende cliëntondersteuning.
Ontwikkelingen Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
Terug naar navigatie - 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen - Ontwikkelingen Toegang en eerstelijnsvoorzieningenInwoners doen naar vermogen mee aan de samenleving. Iedereen is anders en situaties zijn niet gelijk. Wanneer hulpvragen van inwoners niet opgelost kunnen worden door de eigen draagkracht of het netwerk binnen de sterke sociale basis, is gespecialiseerde hulp en ondersteuning beschikbaar. De tendens van de afgelopen paar jaar, waarbij de complexiteit van vragen toeneemt en de wachtlijsten groeien, proberen we te doorbreken door meer in te zetten op vroegsignalering en preventie (programma 6.1).
Het is immers het fijnste als inwoners met al hun vragen terecht kunnen bij vertrouwde gezichten in de wijk/kern. Die professionals kunnen via warme overdracht de vraag doorzetten naar de gemeentelijke toegang als er meer nodig is dan waarin het systeem en/of de wijk of kern voorziet.
De uitvoeringsteams (jeugd, Wmo & schuldhulpverlening en participatie, inkomen en inburgering) gaan vervolgens kijken wat de best passende hulp is. Dat kan gaan om geïndiceerde tweedelijnszorg, maar we verwachten ook dat we veel vaker een passend aanbod kunnen doen met beschikbaarheid van eerstelijnszorg (samenwerking tussen (para-)medisch en sociaal domein). Vanuit het programma ‘Toekomstbestendig sociaal domein’ en in lijn met de Hervormingsagenda Jeugd gaan we nader bekijken hoe de toegang tot ondersteuning herkenbaar, laagdrempelig en effectief kan worden ingericht
Met het programma Toekomstbestendig sociaal domein streven we naar versterking en uitbreiding van preventieve en algemene voorzieningen in de sociale basis en monitoren we de beweging dat deze versterking zich vertaalt in afname van (duur) geïndiceerd aanbod waarvoor de lokale aanpak onvoldoende oplossing biedt.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen - Wat willen we bereiken?Een vindbare, herkenbare en professionele toegang voor vragen en voorzieningen
Terug naar navigatie - 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen - Wat willen we bereiken? - Een vindbare, herkenbare en professionele toegang voor vragen en voorzieningenVoor situaties waarin professionele ondersteuning nodig is, willen we een vindbare, herkenbare en professionele toegang. Inwoners kunnen daar terecht met al hun vragen over zaken waarvoor wij als gemeente verantwoordelijk zijn.
-
Omschrijving
In 2026 gaan we vanuit het programma ‘Toekomstbestendig sociaal domein’ en in lijn met de Hervormingsagenda Jeugd nader bekijken hoe we de toegang tot ondersteuning herkenbaarder, laagdrempeliger en effectiever kunnen inrichten. Er wordt ingezet op nauwere samenwerking tussen het preventieteam en de consulenten van de interne uitvoeringsteams.
Uitvoeringsprogramma
6.3 Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid en eerstelijns schuldhulpverlening)
Terug naar navigatie - - 6.3 Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid en eerstelijns schuldhulpverlening)Inleiding Inkomensregelingen
Terug naar navigatie - 6.3 Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid en eerstelijns schuldhulpverlening) - Inleiding InkomensregelingenTot dit taakveld behoren alle inkomens- en bijstandsvoorzieningen:
• Inkomensvoorzieningen en loonkostensubsidies (LKS) op grond van de Participatiewet
• Bijzondere bijstand voor bijzondere en noodzakelijke kosten vanuit de Participatiewet
• Geneeskundige en andere adviezen in verband met de bijstandsverlening
• IOAW (wet Inkomensvoorzieningen Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werknemers)
• IOAZ (wet Inkomensvoorzieningen Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen)
• Kosten van levensonderhoud en kapitaalverstrekking voor gevestigde ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004)
• Kosten levensonderhoud voor startende ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004
• Sociale zekerheidsregelingen van het rijk, bijvoorbeeld eenmalige uitkeringen voor minima
• Schuldhulpverlening en vroegsignalering van schulden vanuit de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)
• Gemeentelijk minimabeleid: regelingen gericht op maatschappelijke participatie voor inwoners die tot de doelgroep minimabeleid horen (tot 120% sociaal minimum) vanuit de Gemeentewet.
Ontwikkelingen Inkomensregelingen
Terug naar navigatie - 6.3 Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid en eerstelijns schuldhulpverlening) - Ontwikkelingen InkomensregelingenParticipatiewet
De regering wil de regelgeving en toepassing van de Participatiewet eenvoudiger en klantvriendelijker maken, met meer ruimte voor maatwerk. Hiervoor zijn verschillende wijzigingen samengevoegd in het Wetsvoorstel Participatiewet in Balans en deze treedt in werking in 2026. Op de uitwerking van het wetsvoorstel is lokaal inhoudelijk voorgesorteerd door de samenwerking te versterken met lokale ketenpartners en door onze dienstverlening zo dicht mogelijk bij de inwoner te organiseren.
Schulden en Armoedebestrijding
We hebben als gemeente de taak om (bijzondere) bijstand, minimaregelingen en brede ondersteuning bij schuldhulpverlening te verlenen aan inwoners die het nodig hebben. Deze wettelijke taak blijven we uitvoeren, met als doel om de negatieve effecten van het leven met geldzorgen zoveel mogelijk te beperken. We zetten in op preventie en vroegsignalering van schulden. In onze aanpak streven we naar financiële zelfredzaamheid en zetten we ons in voor een integrale aanpak. Hierbij geven we specifiek aandacht aan kinderen in armoede, omdat armoede vaak leidt tot stress, wat het opgroeien in een gezonde leefomgeving belemmert. We vinden dat kinderen, ongeacht de gezinssituatie waarin ze opgroeien, alle kansen moeten krijgen om zich op sociaal, mentaal en fysiek vlak te ontwikkelen.
Onze diverse meedoenregelingen hebben tot doel dat inwoners actief mee kunnen blijven doen. Wij spannen ons maximaal in zodat hier ook gebruik van wordt gemaakt. Kennis van de doelgroep en inzicht in samenstelling, draagt bij aan een effectieve besteding van de middelen.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 6.3 Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid en eerstelijns schuldhulpverlening) - Wat willen we bereiken?-
6.3 Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid en eerstelijns schuldhulpverlening)
- Inkomensondersteuning beter bereikbaar maken voor de doelgroep
-
Het aantal inwoners dat te maken heeft met armoede en schulden, laten afnemen
- Uitvoeren van het beleidskader Armoede & Schulden waarin we beide problemen (armoede en schulden) integraal aanvliegen
- Intensiveren van de inzet van vroegsignalering
- In beeld brengen en aanpakken van verborgen armoede
- Data-gedreven werken
- Aansluiten bij de elementen van de basisdienstverlening schuldhulpverlening
Inkomensondersteuning beter bereikbaar maken voor de doelgroep
Terug naar navigatie - 6.3 Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid en eerstelijns schuldhulpverlening) - Wat willen we bereiken? - Inkomensondersteuning beter bereikbaar maken voor de doelgroepHet bereik van inkomensondersteuning willen we verbeteren en het gebruik van regelingen willen we klantvriendelijker maken.
-
Omschrijving
We hebben al verschillende stappen gemaakt naar een klantvriendelijker uitvoering van de Participatiewet. Niettemin zullen we een aantal wijzigingen in de wet nog moeten gaan doorvoeren in verordeningen, beleidsregels en werkprocessen. Naast de Participatiewet zijn er meer mogelijkheden tot het bieden van evenwicht tussen inkomsten en uitgaven. Die faciliteiten zijn makkelijk bereikbaar voor de beoogde doelgroep.
Uitvoeringsprogramma
Het aantal inwoners dat te maken heeft met armoede en schulden, laten afnemen
Terug naar navigatie - 6.3 Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid en eerstelijns schuldhulpverlening) - Wat willen we bereiken? - Het aantal inwoners dat te maken heeft met armoede en schulden, laten afnemenSteeds meer inwoners die te maken hebben met geldzorgen, armoede of schulden weten de weg naar passende hulp en ondersteuning te vinden. Hierdoor worden de negatieve gevolgen van financiële problemen verminderd. Dit draagt bij aan het voorkomen van (verdere) schulden en vergroot de kans op een stabielere financiële situatie. Uiteindelijk leidt dit tot een afname van het aantal inwoners dat in armoede leeft of met problematische schulden kampt.
-
Omschrijving
In 2026 zetten we de uitvoering van het beleidskader Armoede & Schulden voort, waarbij we armoede en schulden integraal benaderen. We monitoren het gebruik van bestaande regelingen en onderzoeken welke interventies het meest effectief bijdragen aan onze doelstellingen. Daarnaast investeren we in het verbeteren van onze informatievoorziening aan onze inwoners. Een belangrijk onderdeel hiervan is de ontwikkeling van een sociale kaart die specifiek gericht is op ondersteuning bij geldzorgen.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We verbeteren de uitvoering van onze schuldhulpverlening, waarbij vroegsignalering een cruciale rol speelt. Door vroegtijdig signalen op te vangen, kunnen we inwoners sneller passende ondersteuning bieden. Onze dienstverlening is laagdrempelig en toegankelijk, met (inloop)spreekuren verspreid over de gemeente en zichtbare aanwezigheid van onze consulenten en partners in de wijken/kernen. We investeren in een sterke samenwerking met ketenpartners om signalen tijdig te delen en gezamenlijk op te pakken.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We investeren actief in de samenwerking met de netwerkpartners in de gemeente met Platform Geldzorgen. Door deze samenwerking vergroten we het bereik van inkomensondersteunende- en meedoenregelingen voor onze inwoners. Daarnaast zetten we in op aanvullende interventies om (verborgen) doelgroepen beter te signaleren en te ondersteunen. Hiermee bevorderen we maatschappelijke participatie en dragen we bij aan het terugdringen van armoede.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
De gemeente neemt haar beslissingen op basis van feiten, kennis en ervaring. Met data-gedreven werken zetten we hierin een volgende stap: we gebruiken gegevens systematischer en breder, zodat we trends beter kunnen herkennen en keuzes nog beter kunnen onderbouwen. Dit helpt ons om onze dienstverlening efficiënter, effectiever en meer op maat voor inwoners te organiseren.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We zetten de ontwikkelingen van de uitvoering van onze schuldhulpverlening verder door, met als doel om aan te sluiten bij de elementen van de basisdienstverlening schuldhulpverlening. Denk bijvoorbeeld aan een laagdrempelige aanmelding en een persoonlijk begeleidingstraject dat start vanaf het eerste gesprek. We leggen ook extra nadruk op schuldpreventie, onder andere door financiële educatie op scholen en bij belangrijke life events. Zo willen we financiële problemen vroegtijdig signaleren en waar mogelijk voorkomen.
Uitvoeringsprogramma
6.4 Maatschappelijke en arbeidsparticipatie
Terug naar navigatie - - 6.4 Maatschappelijke en arbeidsparticipatieInleiding Maatschappelijke en arbeidsparticipatie
Terug naar navigatie - 6.4 Maatschappelijke en arbeidsparticipatie - Inleiding Maatschappelijke en arbeidsparticipatieHet taakveld Maatschappelijke en Arbeidsparticipatie bestaat uit 2 deeltaakvelden. Het gaat om gemeentelijke taken op het gebied van:
Wsw en Beschut Werk
Tot dit taakveld behoren voorzieningen om maatschappelijke participatie te bevorderen, maar niet gericht op doorstromen naar arbeid:
• beschut werken
• bestaande werkverbanden sociale werkvoorziening, bestaande Wsw- en begeleid werken dienstbetrekkingen
• arbeidsmatige dagbesteding.
Arbeidsparticipatie
Hiertoe behoren alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen:
• re-integratie-instrumenten
• ondersteuning bij starten van een eigen bedrijf
• bepaalde vormen van tijdelijke loonkostensubsidie (voor zover ingezet als re-integratie-instrument)
• stimuleringsmaatregelen, waaronder de No-riskpolis
• loonwaardebepaling
• voorzieningen ter voorbereiding van een zelfstandig bestaan als startend ondernemer en ter begeleiding van startende ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz).
Ontwikkelingen Maatschappelijke en arbeidsparticipatie
Terug naar navigatie - 6.4 Maatschappelijke en arbeidsparticipatie - Ontwikkelingen Maatschappelijke en arbeidsparticipatieDe arbeidsmarkt wordt gekenmerkt door arbeidskrapte. Dat heeft meerdere oorzaken waaronder vergrijzing en ontgroening van de bevolking en toenemende vraag naar arbeid. Het Rijk richt zich op vijf speerpunten om, binnen haar mogelijkheden, de arbeidsmarkt zo goed mogelijk te laten functioneren
- Verhogen van de kwaliteit van werk;
- Versterken van de economie;
- Verhogen van de productiviteit;
- Verhogen van duurzame arbeidsparticipatie;
- Verbeteren van matching op de arbeidsmarkt.
Vier landelijke beleidsinspanningen ten aanzien van de arbeidsmarkt en de Participatiewet lichten we uit, omdat deze het lokaal beleid ten aanzien van maatschappelijke- en arbeidsparticipatie beïnvloeden:
- De hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur.
Met deze hervorming wordt gewerkt aan een andere organisatie van de 35 arbeidsmarktregio’s, waarbij de focus ligt op het creëren van één loket voor werkzoekenden en werkgevers genaamd het Werkcentrum
- Toekomstbestendig maken van de sociaal ontwikkelbedrijven
De komende tien jaar moeten sociaal ontwikkelbedrijven transformeren naar een bestendige organisatie waar inwoners met een arbeidsbeperking werk kunnen vinden. IBN krijgt daarbij drie functies: een springplank naar regulier werk; een vangnet als een regulier baan even niet lukt; en een duurzame werkplek voor mensen die niet terecht kunnen op de reguliere arbeidsmarkt.
- Wet van School naar Duurzaam werk
Deze wet is erop gericht om alle jongeren, met name de kwetsbare jongeren, de juiste ondersteuning te bieden om de overstap van onderwijs naar werk goed en zonder uitval te laten verlopen. Het onderwijs (mbo, vso en praktijkonderwijs), de doorstroompunten, maar ook de gemeenten zijn gezamenlijk aan zet om dit te realiseren.
- Participatiewet in Balans
Het wetsvoorstel Participatiewet in Balans is erop gericht om de Participatiewet menselijker te maken door. de bijstandsgerechtigde centraal te stellen, meer ruimte te maken voor maatwerk en uit te gaan van vertrouwen. De nadruk ligt niet meer op controle, maar op ondersteuning. Het wetsvoorstel treedt in werking in 2026.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 6.4 Maatschappelijke en arbeidsparticipatie - Wat willen we bereiken?Arbeidsparticipatie verhogen
Terug naar navigatie - 6.4 Maatschappelijke en arbeidsparticipatie - Wat willen we bereiken? - Arbeidsparticipatie verhogenIn de huidige krappe arbeidsmarkt is het belangrijk de arbeidsparticipatie te verhogen. Binnen het vastgesteld arbeidsmarktbeleid richten we onze inspanningen op het begeleiden van onze inwoners naar werk (voorzetting van de basis die we hebben gelegd met het project Iedereen Kans op Werk), waarbij jongeren, statushouders en ouderen belangrijke doelgroepen zijn. We richten ons ook op de samenwerking met bedrijven en onderwijs om de match tussen vraag en aanbod van werk te verbeteren. Daarbij zijn het stimuleren van brede talentontwikkeling en van innovatie belangrijke doelen.
-
Omschrijving
De komende jaren investeren we samen met de zes betrokken gemeenten om IBN toekomstbestendig te maken. Dat betekent dat we de samenwerking met IBN gaan intensiveren en meer inwoners met een arbeidsbeperking naar (tijdelijk) werk bij IBN gaan begeleiden.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Het lokale arbeidsmarktbeleid dat we in 2025 hebben vastgesteld is gericht op het versterken van de economische vitaliteit, het behouden van jongeren voor Maashorst, op brede talentontwikkeling en op het stimuleren van innovatie. In 2026 en verder werken we dit beleidsplan uit in een uitvoeringsagenda.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
De gemeente krijgt een grotere taak in het ondersteunen van kwetsbare jongeren naar werk, samen met het onderwijs en het Doorstroompunt. Met deze partijen gaan we een werkwijze opzetten (onder regie van de Jongerenaanpak van de arbeidsmarktregio) om jongeren goed te begeleiden naar opleiding of werk zodat ze niet uitvallen.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Het wetsvoorstel vraagt om een gedegen implementatie van de verschillende onderdelen, waaronder maatschappelijke participatie (wel of niet gericht op arbeidsinschakeling).
Uitvoeringsprogramma
6.5 Maatwerkvoorzieningen WMO
Terug naar navigatie - - 6.5 Maatwerkvoorzieningen WMOInleiding Maatwerkvoorzieningen WMO
Terug naar navigatie - 6.5 Maatwerkvoorzieningen WMO - Inleiding Maatwerkvoorzieningen WMOTot dit taakveld behoren de volgende voorzieningen:
• Wmo Rolstoelen
• Wmo Vervoersvoorzieningen, waaronder de scootmobiel
• Wmo Vervoersdiensten, waaronder de Regiotaxi
• Wmo Woningaanpassingen
• Wmo Overige maatwerkvoorzieningen
• Wmo Eigen bijdragen
• Parkeerbeleid invaliden, inclusief leges.
Ontwikkelingen Maatwerkvoorzieningen WMO
Terug naar navigatie - 6.5 Maatwerkvoorzieningen WMO - Ontwikkelingen Maatwerkvoorzieningen WMOWe zetten in op het behouden en/of vergroten van de zelfredzaamheid in de directe woonomgeving. We bevorderen hiermee de participatie in de samenleving. Hierbij staat positieve gezondheid centraal. Deze ambitie staat onder druk vanwege schaarste bij een aantal maatwerkvoorzieningen. We zetten daarom zoveel mogelijk in op het gebruik van algemene voorzieningen. We werken hierin samen met ketenpartners. We houden oog voor de individuele situatie en zorgen voor maatwerk als dat noodzakelijk is.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 6.5 Maatwerkvoorzieningen WMO - Wat willen we bereiken?-
6.5 Maatwerkvoorzieningen WMO
-
Een verbeterde inrichting van de directe leefomgeving van kwetsbare inwoners zodat zij zoveel en zolang mogelijk in de voor hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen en meedoen in de samenleving
- Implementeren van algemene voorzieningen en stimuleren van het gebruik
- Prestatieafspraken maken vanuit volkshuisvesting met de woningcorporaties, waarin ook de zorgaspecten worden meegenomen
- Een huisvestingverordening met urgentiebeleid regionaal ontwikkelen die in 2025 vertaald moet worden naar lokaal urgentiebeleid om bij woningtoewijzing voorrang te kunnen geven aan specifieke doelgroepen
-
Een verbeterde inrichting van de directe leefomgeving van kwetsbare inwoners zodat zij zoveel en zolang mogelijk in de voor hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen en meedoen in de samenleving
Een verbeterde inrichting van de directe leefomgeving van kwetsbare inwoners zodat zij zoveel en zolang mogelijk in de voor hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen en meedoen in de samenleving
Terug naar navigatie - 6.5 Maatwerkvoorzieningen WMO - Wat willen we bereiken? - Een verbeterde inrichting van de directe leefomgeving van kwetsbare inwoners zodat zij zoveel en zolang mogelijk in de voor hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen en meedoen in de samenlevingEr zijn verschillende redenen waarom we dit streven naar zelfstandigheid en thuis wonen ondersteunen. Ten eerste kan het bijdragen aan het welzijn en de kwaliteit van leven van individuele inwoners. Veel mensen voelen zich comfortabeler en gelukkiger in hun eigen vertrouwde omgeving. Daarnaast is het de verwachting dat het bevorderen van zelfstandigheid en thuis wonen de druk op de intramurale zorg kan verminderen.
-
Omschrijving
We bevorderen de participatie en zelfredzaamheid van onze inwoners. We leggen de focus op eigen kracht, het eigen netwerk en een sterke sociale basis in de wijken en kernen. Op basis van het beleidsplan Wmo realiseren we (algemene) voorzieningen in de wijk/kern en stimuleren inwoners hiervan gebruik te maken.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
De versnellingsafspraken zijn vastgelegd in een meerjarige samenwerkingsovereenkomst (prestatieafspraken) en worden in 2026 uitgevoerd. In 2026 sturen en monitoren we met name op de prestatieafspraken waar wonen en zorg elkaar raken. De verantwoording loopt via programma 8.3
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Het wetsvoorstel versterking regie volkshuisvesting gaat gemeenten verplichten een Huisvestingsverordening voor het onderdeel ‘urgenties’ op te stellen en dit regionaal af te stemmen.
Het gaat om urgenties voor onder andere mantelzorgverleners/-ontvangers, mensen met een ernstige en chronische medische achtergrond, dak- en thuislozen, mensen uit maatschappelijke opvang, uit beschermd wonen, uit de GGZ, uit jeugdhulp, uit detentie, of uitstap uit prostitutie. In 2026 stellen we de huisvestingsverordening met in ieder geval de urgentieregels op en door de gemeenteraad vastgesteld. De urgentieregeling zal naar verwachting in 2027 in werking treden. De verantwoording loopt via programma 8.3
Uitvoeringsprogramma
6.6 Maatwerkdienstverlening WMO
Terug naar navigatie - - 6.6 Maatwerkdienstverlening WMOInleiding Maatwerkdienstverlening WMO
Terug naar navigatie - 6.6 Maatwerkdienstverlening WMO - Inleiding Maatwerkdienstverlening WMOHet taakveld maatwerkdienstverlening Wmo bestaat uit 2 deeltaakvelden met gemeentelijke taken op gebied van:
Maatwerkdienstverlening Wmo
Hiertoe behoort dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek/psychisch), die zelfstandig wonen en (eventueel op basis van een toekenningsbeschikking) ondersteuning nodig hebben in de vorm van:
• Wmo Hulp bij het Huishouden
• Wmo Begeleiding en Persoonlijke Verzorging
• Wmo Dagbesteding, waaronder de inloopfunctie GGZ
• Wmo Overige Maatwerkarrangementen
Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang Wmo
Hierbij gaat het om alle opvang en beschermd wonen voorzieningen, met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de opvangvoorzieningen verblijven:
• Wmo Beschermd Wonen / Beschermd thuis
• Wmo Maatschappelijke- en Vrouwenopvang
Ontwikkelingen Maatwerkdienstverlening WMO
Terug naar navigatie - 6.6 Maatwerkdienstverlening WMO - Ontwikkelingen Maatwerkdienstverlening WMOWe zien dat steeds meer inwoners gebruik maken van gespecialiseerde hulp en ondersteuning. Ook groeit de groep steeds ouder wordende inwoners. De vergrijzing speelt een grote rol in het gebruik van maatwerkvoorzieningen. Samen met een krapte op de arbeidsmarkt legt dit druk op de beschikbaarheid van Wmo-ondersteuning. We proberen deze druk te verlichten door de realisatie van algemene voorzieningen met onderliggende diensten op maat voor dat gebied. Daarmee wordt de vraag naar individueel maatwerk verkleind.
Gespecialiseerde hulp en ondersteuning die wordt geboden is gericht op herstel, ontwikkeling, stabilisering of begeleiding. De hulp en ondersteuning is altijd maatwerk. We voeren regie en zijn betrokken bij de inwoner. We stellen realistische doelen. We zijn ons daarbij bewust van de kosten, goed is goed genoeg. Dit betekent dat we vooral kijken wat de inwoner nodig heeft om zo zelfredzaam mogelijk te zijn.
De verandering van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis vindt de komende jaren plaats. Dit betekent dat inwoners met een psychische kwetsbaarheid zo veel mogelijk thuis en in hun eigen gemeente wonen. Zij zijn hierbij zoveel mogelijk zelfredzaam en participeren naar vermogen. De zorg en ondersteuning die iemand nodig heeft, wordt in samenhang geboden en is ondersteunend aan herstel. Wanneer het een inwoner (tijdelijk) niet lukt om zelfstandig te wonen of om op eigen kracht te zorgen voor een dak boven het hoofd dan zijn er voldoende passende (tijdelijke) opvangvarianten beschikbaar.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 6.6 Maatwerkdienstverlening WMO - Wat willen we bereiken?Een passend aanbod voor inwoners die zorg nodig hebben
Terug naar navigatie - 6.6 Maatwerkdienstverlening WMO - Wat willen we bereiken? - Een passend aanbod voor inwoners die zorg nodig hebbenMet onder andere de (dubbele) vergrijzing en de personeelstekorten in de zorg komt de beschikbaarheid van zorg onder druk. Het is belangrijk om de zorg beschikbaar te houden voor de mensen die dit nodig hebben. We zorgen lokaal voor een passend ondersteuningsaanbod. Dit aanbod sluit aan bij hetgeen vanuit preventie en sterke sociale basis al beschikbaar is. Op deze manier kunnen we de inwoners passende ondersteuning bieden in aanvulling op het aanbod van algemene voorzieningen.
-
Omschrijving
We leggen hierin focus op eigen kracht, het netwerk en een sterke sociale basis in de wijken en kernen. Door de uitvoering van het beleidsplan Wmo en Gezond en Gelukkig Oud in Maashorst zetten we in op de ontwikkeling van (algemene) voorzieningen in de wijk/kernen en stimuleren we inwoners om deze voorzieningen te gebruiken, zoals dag invulling en mantelzorgondersteuning
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Met de verandering van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis, krijgt de gemeente steeds meer verantwoordelijkheid voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid. We zorgen lokaal voor een gevarieerd en flexibel ondersteuningsaanbod om deze doelgroep passende ondersteuning te kunnen bieden. Hiervoor zijn drie nieuwe producten ontwikkeld Geclusterd Beschermd Thuis, Beschermd Thuis en Eerst Een Thuis die in 2026 worden doorontwikkeld en ingevoerd.
Vanuit de regionale woondeal realiseren we andersoortige woningbouw (gespikkeld wonen) gericht op de interactie tussen zorgvragers en buurtbewoners. Doordat buurtbewoners een stukje van de begeleiding op zich nemen, is minder of andersoortige professionele zorg nodig.
Uitvoeringsprogramma
6.7 Maatwerkdienstverlening Jeugdhulp
Terug naar navigatie - - 6.7 Maatwerkdienstverlening JeugdhulpInleiding Maatwerkdienstverlening Jeugdhulp
Terug naar navigatie - 6.7 Maatwerkdienstverlening Jeugdhulp - Inleiding Maatwerkdienstverlening JeugdhulpHet taakveld maatwerkdienstverlening Jeugdhulp bestaat uit 4 deeltaakvelden met gemeentelijke taken op het gebied van:
Jeugdhulp zonder verblijf
Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het gaat om hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft thuis in het eigen gezin.
• Jeugdhulp Begeleiding
• Jeugdhulp Behandeling
• Jeugdhulp Dagbesteding
• Jeugdhulp zonder Verblijf Overig.
Jeugdhulp met verblijf
Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het gaat om hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft formeel niet thuis in het eigen gezin. Dit betekent dat het hier alleen om de verblijfsvormen gaat waarbij er sprake is van een overnachting. Ook verblijf in logeerhuizen, alleen tijdens weekenden of juist door de week, vallen onder jeugdhulp met verblijf.
• Jeugdhulp Pleegzorg
• Jeugdhulp Gezinsgericht
• Jeugdhulp met Verblijf Overig.
Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ
Dit betreft jeugdhulp die vanwege een crisissituatie verleend wordt thuis of bij een aanbieder, alle jeugdhulp die valt onder het Landelijk Transitiearrangement (LTA), en GGZ-handeling.
• Jeugdhulp Behandeling GGZ zonder Verblijf
• Jeugdhulp Crisis/LTA/GGZ-verblijf
• Jeugdhulp Gesloten Plaatsing.
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
Hiertoe behoren maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen.
• Jeugdbescherming
• Jeugdreclassering
Ontwikkelingen Maatwerkdienstverlening Jeugdhulp
Terug naar navigatie - 6.7 Maatwerkdienstverlening Jeugdhulp - Ontwikkelingen Maatwerkdienstverlening JeugdhulpIn de periode 2023 – 2028 wordt uitvoering gegeven aan de Landelijke Hervormingsagenda Jeugd. De Hervormingsagenda heeft als doel: Verbeteren van kwaliteit en passende zorg voor kinderen en gezinnen en op lange termijn betaalbaar houden van het stelsel. Dit heeft onder andere gevolgen voor de reikwijdte en de omvang van de Jeugdwet. De hoofdlijnen zijn vastgesteld door het rijk en worden nu landelijk verder uitgewerkt.
Vanaf 2026 tot en met 2030 wordt het toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming landelijk geïmplementeerd en verankerd. Het toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming is een plan voor de hervorming van de jeugdbescherming in Nederland. Het scenario streeft naar snellere, meer samenhangende en minder ingrijpende hulp aan gezinnen, met één regisseur per gezin en minder wisselingen van hulpverleners. Het doel is om kinderen veiliger en beter op te laten groeien, door eerder en effectiever samen te werken rond het gezin.
Voor het jeugddomein is grip krijgen op de stijgende uitgaven van gespecialiseerde jeugdhulp belangrijk. Belangrijke uitgangspunten zijn beschikbaarheid en continuïteit van hulp. Dit staat onder druk, mede door de krappe arbeidsmarkt. We zoeken met zorgaanbieders naar oplossingen hiervoor. Tegelijk blijven we sturen op kostenbeheersing. Specialistische jeugdhulp is een schaars goed en moet beschikbaar zijn voor de jeugdigen die dit het hardst nodig hebben. Het is daarom belangrijk dat we hulpvragen zo vroeg mogelijk signaleren en problemen zo klein mogelijk houden. Ook zetten we in op normaliseren en de-medicaliseren.
Uitdagingen die horen bij het gewone opvoeden en opgroeien kunnen in de meeste gevallen opgevangen worden door de eigen draagkracht (normaliseren) van ouders en verwanten, het netwerk en een sterke sociale basis. Hierbij is het niet altijd nodig om gespecialiseerde hulp of ondersteuning in te zetten.
We investeren in preventie. We hebben praktijkondersteuners huisarts (POH’s) jeugd en preventiewerkers in de gehele gemeente waar kinderen of ouders naartoe kunnen met hulpvragen. Wanneer ze merken dat meerdere ouders vragen hebben over een specifiek thema, organiseren zij een collectief aanbod. Gespecialiseerde jeugdhulp is bedoeld voor, en blijft beschikbaar voor de complexere vraagstukken van jeugdigen.
We versterken voor de complexere vraagstukken van jeugdigen de (gemeentelijke) toegang en verbinden deze met partners uit de jeugdketen, zoals het voorliggend veld, voorschoolse voorzieningen en onderwijs.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 6.7 Maatwerkdienstverlening Jeugdhulp - Wat willen we bereiken?Een effectiever, mensgerichter en toekomstbestendig jeugdstelsel
Terug naar navigatie - 6.7 Maatwerkdienstverlening Jeugdhulp - Wat willen we bereiken? - Een effectiever, mensgerichter en toekomstbestendig jeugdstelselGelet op de Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming moeten er stevige lokale teams worden gerealiseerd die dicht bij de gezinnen werken. Ze bieden zowel lichte als complexere ondersteuning, hebben regie over de hulp en werken nauw samen met zorg- en veiligheidspartners. De teams bestaan uit generalisten met toegang tot specialistische kennis, en zijn gericht op preventie, vroegsignalering en maatwerk. Ze zijn cruciaal om de druk op jeugdzorg te verlagen, hulp toegankelijker te maken en veiligheid en zorg beter te verbinden.
-
Omschrijving
Het realiseren van stevige lokale teams past binnen pijler 4 (gebiedsgericht werken), met ondersteuning vanuit de pijlers 1, 3 en 6 voor methodiek, samenwerking en infrastructuur van het programma ‘Toekomstbestendig Sociaal Domein’.
Uitvoeringsprogramma
In Maashorst groeien kinderen en jongeren gezond, veilig en kansrijk op.
Terug naar navigatie - 6.7 Maatwerkdienstverlening Jeugdhulp - Wat willen we bereiken? - In Maashorst groeien kinderen en jongeren gezond, veilig en kansrijk op.Dat doen ze thuis, bij hun eigen ouders. Hierbij ontwikkelen zij zich tot veerkrachtige (jong)volwassen die naar vermogen actief meedoen in de samenleving. Ouders zijn daarvoor primair verantwoordelijk. Het kan zijn dat de ontwikkeling van een jeugdige hapert of zelfs vastloopt en in het voorliggend veld niet opgelost kan worden. De toegang beoordeelt samen met ouders en jeugdige of gespecialiseerde jeugdhulp noodzakelijk is en geeft zo nodig een beschikking af.
-
Omschrijving
Wij zorgen voor passende jeugdhulp voor de meest kwetsbare jeugdigen en hun gezin. Jeugdhulp die past bij de zwaarte en aard van de problematiek en die zo dichtbij mogelijk wordt ingezet.
We sluiten aan bij het onderwijs door het inzetten van aansluitfunctionarissen. We werken in de driehoek van jeugdige/gezin, jeugdprofessional en jeugdhulpaanbieder en kijken daarbij welke hulp het best past en in welke omvang. We blijven werken aan verbeteringen in het aanbod van jeugdhulp. dit doen we onder meer door te sturen op meer gezinsgerichte hulpverlening, meer ambulante hulp in de omgeving van de jeugdige en een betere ondersteuning van jongeren bij de stap naar zelfstandigheid als ze 18 jaar worden.Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
In 2026 geven we uitvoering aan het regionaal beleidsprogramma jeugdhulp. Het beleidsprogramma is bedoeld om richting te geven aan de regionale samenwerking ten aanzien van gespecialiseerde jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering.
Uitvoeringsprogramma
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal Domein - Wat mag het kosten? Bedragen x €1.000Exploitatie |
Realisatie 2024 |
Begroting 2025 incl. wijzigingen |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie |
15.401 |
15.578 |
11.614 |
10.992 |
10.969 |
10.925 |
|
6.2 Toegang en Eerstelijnsvoorzieningen |
4.449 |
5.984 |
3.654 |
3.647 |
3.647 |
3.647 |
|
6.3 Inkomensregeling (incl. Armoedebeleid en Schuldhulpverlening) |
20.639 |
20.349 |
21.767 |
21.675 |
21.675 |
21.675 |
|
6.4 Maatschappelijke en Arbeidsparticipatie |
12.644 |
12.403 |
13.642 |
12.978 |
12.898 |
12.907 |
|
6.5 Maatwerkvoorzieningen WMO |
1.904 |
3.157 |
3.012 |
3.035 |
3.061 |
3.061 |
|
6.6 Maatwerkdienstverlening Wmo |
16.713 |
17.879 |
18.447 |
18.132 |
18.362 |
17.748 |
|
6.7 Maatwerkdienstverlening Jeugdhulp |
20.721 |
21.709 |
22.244 |
22.190 |
21.952 |
21.951 |
|
Totaal Lasten |
92.470 |
97.059 |
94.380 |
92.649 |
92.564 |
91.914 |
|
Baten |
|||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie |
6.838 |
2.573 |
1.597 |
1.456 |
1.475 |
1.475 |
|
6.2 Toegang en Eerstelijnsvoorzieningen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
6.3 Inkomensregeling (incl. Armoedebeleid en Schuldhulpverlening) |
19.156 |
18.610 |
18.617 |
18.567 |
18.567 |
18.567 |
|
6.4 Maatschappelijke en Arbeidsparticipatie |
322 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
6.5 Maatwerkvoorzieningen WMO |
31 |
117 |
115 |
112 |
108 |
108 |
|
6.6 Maatwerkdienstverlening Wmo |
2.020 |
1.938 |
1.948 |
1.948 |
1.948 |
516 |
|
6.7 Maatwerkdienstverlening Jeugdhulp |
0 |
0 |
0 |
0 |
763 |
764 |
|
Totaal Baten |
28.367 |
23.238 |
22.277 |
22.082 |
22.861 |
21.431 |
|
Geraamd resultaat exclusief mutaties reserves |
64.103 |
73.820 |
72.103 |
70.567 |
69.703 |
70.483 |
|
Stortingen in reserves |
3.617 |
818 |
818 |
818 |
818 |
0 |
|
Onttrekkingen uit de reserves |
6.986 |
4.701 |
548 |
13 |
13 |
13 |
|
Totaal mutaties reserves |
-3.369 |
-3.883 |
270 |
805 |
805 |
-13 |
|
Geraamd resultaat inclusief mutaties reserves |
60.734 |
69.938 |
72.373 |
71.372 |
70.508 |
70.470 |
Verbonden partijen Programma 6 Sociaal Domein
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal Domein - Verbonden partijen Programma 6 Sociaal DomeinGemeenschappelijke regelingen
- Centrumregeling Jeugdhulp NoordoostBrabant 2020
- Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost 2020
- Werkvoorzieningsschap Noordoost-Brabant
- Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant noord oost( Regiotaxi)
Rechtspersonen
- Niet van toepassing
Overige verbonden partijen
- Niet van toepassing
Voor een uitgebreid overzicht van de verbonden partijen verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden partijen.
Beleidskaders Programma 6 Sociaal Domein
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal Domein - Beleidskaders Programma 6 Sociaal DomeinHet beleid voor dit programma is onder andere vastgelegd in de volgende beleidsnota’s:
- Verordening maatschappelijke ondersteuning Maashorst per 1 januari 2024
- Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Maashorst 2024.2
- Beleidskader Sterke Sociale Basis
- Verordening Wet Inburgering gemeente Maashorst
- Preventief jeugdbeleid gemeente Maashorst
- Regionaal Beleidsprogramma Jeugd Regio Noordoost Brabant 2024 - 2028
- Verordening Jeugdhulp gemeente Maashorst 2024
- Mantelzorgbeleid Maashorst 'Zorg samen'
- Gezond en gelukkig oud in Maashorst 2023 - 2033
Verplichte BBV - indicatoren Programma 6 Sociaal Domein
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal Domein - Verplichte BBV - indicatoren Programma 6 Sociaal DomeinHieronder vindt u de ontwikkeling van de wettelijk voorgeschreven indicatoren:
- Banen (aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. )
- Netto arbeidsparticipatie (% van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking)
- Werkloze jongeren (% 16 tm 22 jarigen)
- Personen met een bijstandsuitkering (aantal per 10.000 inwoners )
- Lopende re-integratievoorzieningen (Aantal per 10.000 inwoners van 15 - 64 jaar )
- Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 tm 21 jarigen)
- Kinderen in uitkeringsgezin (% kinderen tot 18 jaar)
- Jongeren met jeugdhulp(% van alle jongeren tot 18 jaar )
- Jongeren met jeugbescherming(% van alle jongeren tot 18 jaar )
- Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar )
- Cliënten met een maatwerkarrangement WMO (aantal per 10.000 inwoners)
Hieronder vind je hyperlinks naar dashboard ‘Waar staat je gemeente?’. Selecteer bij het eerste bezoek gemeente Maashorst.