
Programma 9 Bestuur en dienstverlening
Inleiding Programma 9 Bestuur en dienstverlening
Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Inleiding Programma 9 Bestuur en dienstverleningDit programma gaat over hoe wij de gemeente besturen, hoe wij de dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties inrichten en hoe wij participatie vormgeven.
In ons bestuursakkoord hebben we daarover afgesproken dat we als bestuur dichtbij onze inwoners willen staan. We gaan uit van ‘samen denken, samen doen’. En we zorgen ervoor dat onze dienstverlening en onze communicatie aansluiten op de behoeften van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.
Om de precieze behoeften te kennen, gaan we in gesprek met onze inwoners en ondernemers. We betrekken ze actief bij projecten en beleid van Maashorst. En omgekeerd denken en doen we ook mee bij initiatieven uit de gemeenschap.
9.1 Bestuur en dienstverlening
Terug naar navigatie - - 9.1 Bestuur en dienstverleningInleiding Bestuur en dienstverlening
Terug naar navigatie - 9.1 Bestuur en dienstverlening - Inleiding Bestuur en dienstverleningMet programma 9 richten we ons op een bestuur dat dichtbij is, op 'samen denken en doen' (zowel in de gemeente als daarbuiten) en goede dienstverlening voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.
Ontwikkelingen Bestuur en dienstverlening
Terug naar navigatie - 9.1 Bestuur en dienstverlening - Ontwikkelingen Bestuur en dienstverleningEen bereikbaar bestuur
De afgelopen jaren is op basis van het bestuursakkoord ingezet op een zichtbaar en bereikbaar bestuur. Dit blijft belangrijk, zeker met het oog op de lokale verkiezingen in maart 2026 en de bijbehorende bestuurswissel.
Daarnaast zetten we in op een sterke sociale basis. Daarvoor is het van belang dat onze medewerkers steeds vaker in de wijken te vinden zijn.
Intensieve en constructieve samenwerking in de regio
Bij het realiseren van onze opgaven staan we sterker als we samenwerken. Dat speelt zeker bij de grote veranderopgaven die de eigen gemeentegrenzen overstijgen zoals de woon-, mobiliteit- en energieopgave. Maashorst neemt deel in verschillende samenwerkingsverbanden, waaronder RNOB, Agrifood Capital, Noordoost Brabant Werkt, Regionale Woondeal, de Regionale Energiestrategie (RES) en NOVEX.
De verandering van taken die we krijgen vanuit het Rijk leidt tot verplichte en intensievere regionale samenwerking. Regionale samenwerking is vaak een voorwaarde om een beroep te kunnen doen op de diverse landelijke en provinciale geldstromen voor deze taken, zoals de Regio Deal.
Om goed in te kunnen spelen op (financiële) kansen die zich regionaal en landelijk voordoen, moeten we als Maashorst verder vooruit kunnen kijken. In september 2025 bieden we de visie 'Maashorst 2050, Kompas voor de toekomst' aan aan de raad. Dit lange termijn perspectief helpt in 2026 bij het opstellen van een strategische- en lobby-agenda en het verder versterken van onze positie in de regio.
Samen denken, samen doen: toewerken naar een participatieve gemeente
In 2025 zijn zowel het participatiebeleid als de participatieverordening van Maashorst vastgesteld. Dat biedt ruimte voor onze inwoners om de gemeente uit te dagen om bepaalde werkzaamheden over te nemen (uitdaagrecht). Daarnaast komt participatie steeds meer in het DNA van de medewerkers, zodat participatie een vast onderdeel wordt van onder andere beleids- en projectontwikkeling.
Innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening
Onze visie op dienstverlening is: ‘Goed geholpen met een WARM hart’. In 2026 blijven we hier samen aan werken. Uiteraard kijken we hierbij naar de landelijke ontwikkelingen op het gebied van dienstverlening: dienstverlening toegankelijk voor iedereen, technologie, gebruik van data en digitalisering als ruggengraat voor dienstverlening (Nationale Digitaliserings Strategie, NDS). We digitaliseren waar het kan en zorgen voor persoonlijk contact waar het nodig is. Uitgangspunt is dat we werken als één overheid richting onze inwoners (zoals benoemd in Werk aan Uitvoering, WaU).
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 9.1 Bestuur en dienstverlening - Wat willen we bereiken?-
9.1 Bestuur en dienstverlening
- Een bereikbaar bestuur
- Een intensieve en constructieve samenwerking in de regio
-
Innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening
- Bereikbaarheid: we willen dat onze inwoners ons gemakkelijk kunnen bereiken
- Communicatie: we communiceren begrijpelijk voor iedereen
- Digitalisering & klantgemak: implementatie persoonlijk portaal
- Innovatie: ontwikkeling digitale balie
- Houding & gedrag: dienstverlenend DNA van alle collega’s ontwikkelen
- Klantfeedback: uitbreiden klantfeedback en aansluiting Meethuis
- Samen denken, samen doen: toewerken naar een participatieve gemeente
Een bereikbaar bestuur
Terug naar navigatie - 9.1 Bestuur en dienstverlening - Wat willen we bereiken? - Een bereikbaar bestuurAls bestuur willen we bereikbaar en toegankelijk zijn voor onze inwoners. Het bestuur (en de ambtelijke organisatie) zijn zichtbaar voor onze inwoners en we laten zien wat we doen. Via heldere communicatie, maar vooral ook door daar te zijn waar het gebeurt. In 2026 willen we bereiken dat onze inwoners op de hoogte zijn van de bestuurswissel, en dat de overgang naar een nieuw bestuur soepel verloopt. Een goede kennismaking met het nieuwe bestuur is daarbij essentieel.
-
Omschrijving
We bouwen in 2026 voort op de vastgestelde communicatieopgaven en – prioriteiten. Daarnaast maken we zichtbaar wat de eerste bestuursperiode van Maashorst heeft gebracht.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
In 2026 stellen we het nieuwe college voor aan onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Ook communiceren we over de richting van het nieuwe bestuur, passend bij het nieuw op te stellen bestuursakkoord.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Passend bij sterke sociale basis is het cruciaal om in contact te staan met onze inwoners. Te luisteren naar onze inwoners en naar wat zij belangrijk vinden. In 2026 trainen we medewerkers om nog beter het goede gesprek met inwoners te voeren.
Uitvoeringsprogramma
Een intensieve en constructieve samenwerking in de regio
Terug naar navigatie - 9.1 Bestuur en dienstverlening - Wat willen we bereiken? - Een intensieve en constructieve samenwerking in de regioOns hoofddoel is onderverdeeld in drie subdoelen:
• Versterken van de positie van gemeente Maashorst binnen de regio.
• Versterken van de positie van de regio op provinciaal- en Rijksniveau.
• Verbeteren van de dienstverlening voor onze eigen inwoners door robuuste samenwerking in de regio.
-
Omschrijving
Actieve deelname aan Regiodagen
Actieve deelname aan vier Regiodagen, zowel in de voorbereiding als in de uitvoering, over alle beleidsvelden die daar geagendeerd worden. Daarbij kiezen wij voor een ambtelijke en bestuurlijke trekkersrol voor die onderwerpen die bijdragen aan de speerpunten van het huidige bestuursakkoord. Het nieuwe bestuursakkoord en het visiedocument 'Maashorst 2050 Kompas voor de toekomst' biedt de mogelijkheid hier in 2026 met een frisse blik naar te kijken en onze positionering waar nodig verder te versterken.Lokale Regiotafel Maashorst
De organisatie van vier Lokale Regiotafels Maashorst. Raadsleden worden tijdens deze bijeenkomsten meegenomen in de onderwerpen die regionaal spelen en kunnen input meegeven aan de collegeleden die aanwezig zijn tijdens de Regiodagen. Dit om de 'heen en weer beweging' tussen raad en regio te versterken.Actieve deelname aan regionale werkgroepen
Actieve deelname aan regionale werkgroepen (vanuit o.a. Noordoost Brabant Werkt, RNOB, de Regionale Woondeal en IZA-transformatie) om ontwikkelingen uit te wisselen en oplossingen te krijgen voor vraagstukken van onze eigen inwoners zonder als gemeente zelfstandig een ‘wiel te hoeven uitvinden’ binnen bv. de krapte van de arbeidsmarkt.Inzet op de Regio Deal
De Regio Deal is een deal die het Rijk sluit met onze regio. De deal loopt van 2026 tot en met 2029 en biedt Maashorst de komende jaren kansen te versnellen op thema's als energiehubs op bedrijventerreinen, het versterken van de samenwerking tussen onderwijs en het bedrijfsleven en het vormgeven van de Noordelijke Peelpoort.Uitvoeringsprogramma
Innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening
Terug naar navigatie - 9.1 Bestuur en dienstverlening - Wat willen we bereiken? - Innovatieve en klantvriendelijke dienstverleningIn 2026 doen we dat door ons te richten op de thema’s digitalisering & klantgemak, klantfeedback, innovatie, bereikbaarheid en houding & gedrag.
-
Omschrijving
We voeren het plan ‘telefonische bereikbaarheid’ uit en monitoren de stand van zaken.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We schrijven op taalniveau B1, passend bij de schrijfstijl van Maashorst, ondersteund door onze schrijfwijzer. We vragen onze inwoners actief om feedback op onze brieven en website.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Om onze inwoners meer en gemakkelijk inzicht te geven in de status van hun ‘zaak’ implementeren we in 2026 een persoonlijk portaal.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We starten met de pilot voor een nieuw kanaal: de digitale balie. Bij deze 'balie' kunnen inwoners vanuit huis dezelfde dienstverlening ontvangen als aan de balie in het gemeentehuis.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
In 2026 verbreden we de hostmanship trainingen in Maashorst. Verder borgen we het dienstverleningsgedrag in het programma organisatieontwikkeling.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We breiden onze klantfeedbackmetingen uit met minimaal 2 metingen. En we gebruiken het zogenaamde landelijk ontwikkelde meethuis. Het meethuis is een manier om allerlei klantfeedback op een eenduidige en vergelijkbare manier te meten, en het maakt duidelijk waar je de meeste impact maakt voor inwoners.
Uitvoeringsprogramma
Samen denken, samen doen: toewerken naar een participatieve gemeente
Terug naar navigatie - 9.1 Bestuur en dienstverlening - Wat willen we bereiken? - Samen denken, samen doen: toewerken naar een participatieve gemeenteWe willen een participatieve gemeente worden die:
• luistert naar wat inwoners te zeggen hebben over hun omgeving.
• inwoners actief betrekt bij plannen en beslissingen.
• denkt in kansen en actief betrokken is bij ideeën die uit de gemeente komen.
• plannen en beleid maakt samen met inwoners, verenigingen, bedrijven en maatschappelijke organisaties.
• inwoners helpt om hun omgeving mooi, schoon en veilig te houden.
-
Omschrijving
We blijven ons digitale platform verder ontwikkelen. We streven naar 4.000 geregistreerde gebruikers eind 2026. Daarnaast proberen we nieuwe vormen van participatie uit in het belang van zowel de inwoners als de gemeente.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
In de praktijk passen we de uitgangspunten en kaders van het participatiebeleid toe. Dit betekent onder andere dat we:
- processen bij inwonersparticipatie met de ‘vier sleutels van participatie’ in goede banen leiden;
- overheidsparticipatie blijven doorontwikkelen;
- blijven werken aan het ontwikkelen van het participatie-DNA (houding en gedrag) in onze organisatie.Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Elke gemeente is verplicht uiterlijk in 2027 een participatieverordening vast te stellen. Door vaststelling van de participatieverordening wordt met name invulling gegeven aan het recht van inwoners en maatschappelijke organisaties om de gemeente uit te dagen (uitdaagrecht). Zij krijgen de gelegenheid een voorstel in te dienen om een bepaalde publieke taak over te nemen, als zij denken dat ze dit beter, goedkoper of met meer meerwaarde kunnen uitvoeren.
In de participatieverordening wordt ook vastgelegd hoe de gemeente invulling geeft aan het (meer) betrekken van inwoners bij het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van beleid. Evalueren is sowieso een vast onderdeel van onze participatieaanpak. Op basis daarvan leren we en verbeteren we onze processen. Hierbij betrekken we uiteraard onze inwoners.Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We stimuleren initiatieven in de wijken op het gebied van meedenken en meedoen. En helpen inwoners die hun eigen omgeving mooier en beter willen maken. We faciliteren participatievormen-op-maat die (daaruit) kunnen ontstaan. Deze moeten passen bij nut, noodzaak en energie in de betreffende wijken. Dit doen we samen met professionele partners die daar actief zijn en natuurlijk ook samen met de inwoners. We sluiten hierbij aan op het beleid sterke sociale basis.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We trainen collegeleden, projectleiders, beleidsadviseurs en andere collega’s in participatief denken en werken. Dit waar mogelijk vanuit een goed hostmanship. Ook bieden we workshops aan om de vaardigheden van het presenteren voor groepen en het leiden van informatiebijeenkomsten te verbeteren.
Uitvoeringsprogramma
9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken
Terug naar navigatie - - 9.2 Telefonie, receptie en burgerzakenInleiding Telefonie, receptie en burgerzaken
Terug naar navigatie - 9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken - Inleiding Telefonie, receptie en burgerzakenBurgerzaken houdt zich bezig met wijzigingen in de 'basisregistratie personen' of met persoonlijke documenten die hierop gebaseerd zijn, zoals akten, identiteitskaarten of rijbewijzen. Binnen dit taakveld valt ook de organisatie van verkiezingen.
Een van de doelen uit het bestuursakkoord is het verder verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening voor onze inwoners en bedrijven in gemeente Maashorst. Burgerzaken speelt hierin een belangrijke rol, omdat zij direct in contact staan met de gemeenschap.
Ontwikkelingen Telefonie, receptie en burgerzaken
Terug naar navigatie - 9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken - Ontwikkelingen Telefonie, receptie en burgerzaken(Wet) Kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces
Verkiezingen zijn het kernproces van de democratische rechtsstaat. Het proces van verkiezingen komt steeds meer onder een vergrootglas te liggen. Dit komt deels door de afname van het vertrouwen in de overheid. Het is belangrijk dat iedereen die dat wíl ook kán controleren hoe de verkiezingsuitslag tot stand komt en of het verkiezingsproces wordt uitgevoerd zoals de wet het voorschrijft. Er mag geen enkele twijfel ontstaan over hoe goed en betrouwbaar het verkiezingsproces is ingericht.
Daarnaast wordt er steeds meer nadruk gelegd op het faciliteren van de kiezer en het verhogen van inclusiviteit, zowel voor kiezers als voor stembureauleden. Datzelfde geldt voor de toegankelijkheid van verkiezingen voor alle kiezers, en het zo zelfstandig mogelijk uitbrengen van een stem.
Aanpak adreskwaliteit en integrale benadering briefadres
Een ontwikkeling in de maatschappij is dat de groep kwetsbare personen groeit. Denk aan thuis- of daklozen of mensen met sociale en/of financiële problematiek. Hierbij groeit ook het risico op woonadresfraude en de behoefte aan maatwerk.
Uitbreiding dienstverlening reisdocumenten en rijbewijzen
Gemeenten staan voor een uitdaging door de paspoortpiek. In 2014 werden paspoorten en identiteitskaarten voor het eerst 10 jaar geldig in plaats van 5 jaar. Inwoners gingen toen massaal reisdocumenten aanvragen. Deze extra drukte herhaalt zich nu. De paspoortpiek zal naar verwachting vijf jaar duren tot 2029.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken - Wat willen we bereiken?Aanpak adreskwaliteit en integrale benadering briefadres
Terug naar navigatie - 9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken - Wat willen we bereiken? - Aanpak adreskwaliteit en integrale benadering briefadresWe willen meer zicht hebben op adresfraude en de financiële en/of sociale problematiek van onze inwoners. Daarnaast willen we onze inwoners meer maatwerk bieden, onder andere door intern en extern samen te werken.
-
Omschrijving
Door de ontwikkeling van de Wet landelijke aanpak adreskwaliteit werken wij op basis van vastgestelde risicosignalen. We onderzoeken proactief op locatie een adres om adresfraude te voorkomen en om meer inzicht te krijgen in eventuele zorgelijke situaties achter de voordeur. Er worden jaarlijks gemiddeld 250 adresonderzoeken afgehandeld, waarvan 50 afkomstig uit de LAA-terugmeldingen. Daarnaast worden bij de reguliere verhuizingen sinds 12 mei 2025 risicosignalen toegepast. Hiervan is nog onvoldoende data beschikbaar.
Wij sluiten aan bij het Lokaal Informatie Overleg (LIO)om integraal samen te werken met diverse teams en de politie aan fraude, ondermijning en eventuele andere sociale problematiek. De netwerkpartners brengen signalen in bij het Lokaal Informatie Overleg en dit wordt vanuit de diverse disciplines bekeken. Als er sprake is van inconsistenties starten we een adresonderzoek en wordt het adres integraal bezocht.Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Door de toename van kwetsbare doelgroepen in de samenleving en de landelijke aandacht voor deze groepen als het gaat om hun briefadres, volgen wij de Wet Basisregistratie Personen en bieden wij maatwerk. In samenwerking met interne gerelateerde dienstverleners, externe partners en de betrokkene kijken we naar een passende oplossing voor financiële en/of sociale problemen in combinatie met het ontbreken van een vaste verblijfplaats.
We sluiten aan bij integrale overleggen waarin de situaties worden besproken. Bij die overleggen zijn zowel interne collega's als externe partners aangesloten, zoals bemoeizorg, GGD en de woningcorporaties.
Uitvoeringsprogramma
Een open en transparant verkiezingsproces
Terug naar navigatie - 9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken - Wat willen we bereiken? - Een open en transparant verkiezingsprocesDe kwaliteit van het verkiezingsproces verbeteren en het proces vergemakkelijken.
-
Omschrijving
Als deze wet wordt aangenomen, gaan we uitvoering geven aan de daarin opgenomen wijzigingen.
Daarnaast gaan we in samenwerking met andere organisatie(s) extra aandacht schenken aan behoud en verbetering van de toegankelijkheid van de stembureaus en aan de bezetting van een stembureau, zodat deze een afspiegeling is van de samenleving waarin iedereen zichzelf herkent. We gaan de inclusiviteit van stembureaus stimuleren door de inzet van sprokkelduos. Ook gaan we de digitale aanvraag van een kiezerspas, volmachtbewijs of vervangende stempas mogelijk maken.
Uitvoeringsprogramma
Goede dienstverlening reisdocumenten en rijbewijzen
Terug naar navigatie - 9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken - Wat willen we bereiken? - Goede dienstverlening reisdocumenten en rijbewijzenOns doel is om maatregelen te nemen die de dienstverlening aan onze inwoners verbetert en aansluit bij hun behoeften.
-
Omschrijving
Dit voldoet aan een behoefte van onze inwoners. Daarnaast vermindert dit de druk op de medewerkers aan de receptie.
Uitvoeringsprogramma
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Wat mag het kosten? Bedragen x €1.000Exploitatie |
Realisatie 2024 |
Begroting 2025 incl. wijzigingen |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
9.1 Bestuur en dienstverlening |
4.166 |
3.141 |
3.422 |
3.381 |
4.646 |
3.246 |
|
9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken |
2.255 |
2.101 |
2.126 |
2.155 |
2.116 |
2.116 |
|
Totaal Lasten |
6.421 |
5.243 |
5.547 |
5.536 |
6.762 |
5.362 |
|
Baten |
|||||||
9.1 Bestuur en dienstverlening |
41 |
44 |
44 |
44 |
44 |
44 |
|
9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken |
1.390 |
1.100 |
1.373 |
1.468 |
1.389 |
1.389 |
|
Totaal Baten |
1.430 |
1.144 |
1.416 |
1.511 |
1.432 |
1.432 |
|
Geraamd resultaat exclusief mutaties reserves |
4.991 |
4.099 |
4.131 |
4.025 |
5.330 |
3.929 |
|
Stortingen in reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Onttrekkingen uit de reserves |
120 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal mutaties reserves |
-120 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Geraamd resultaat inclusief mutaties reserves |
4.871 |
4.099 |
4.131 |
4.025 |
5.330 |
3.929 |
Verbonden partijen Programma 9 Bestuur en dienstverlening
Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Verbonden partijen Programma 9 Bestuur en dienstverleningGemeenschappelijke regelingen
- Niet van toepassing
Rechtspersonen
- Niet van toepassing
Overige verbonden partijen
- AgriFoodCapital/RNOB/Noordoostbrabant Werkt!
Voor een uitgebreid overzicht van de verbonden partijen verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden partijen.
Beleidskaders Programma 9 Bestuur en dienstverlening
Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Beleidskaders Programma 9 Bestuur en dienstverleningGeen beleidskader van toepassing.
Verplichte BBV - indicatoren Programma 9 Bestuur en dienstverlening
Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Verplichte BBV - indicatoren Programma 9 Bestuur en dienstverleningProgramma 9 heeft geen verplichte BBV indicatoren. In bijlage BBV indicatoren is een totaal overzicht opgenomen van de verplichte BBV indicatoren.
Hieronder vind je een hyperlink naar dashboard ‘Waar staat je gemeente?’. Selecteer bij het eerste bezoek gemeente Maashorst.
- Landelijke voorzieningen digitalisering
- Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)