Programma 3 Economie en toerisme

(x €1.000)
Uitgaven
€ 6.968
3%
Inkomsten
€ 5.385
2%
Saldo
€ 1.583

Inleiding Economie en toerisme

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie en toerisme - Inleiding Economie en toerisme

Dit programma is erop gericht het economisch klimaat van de gemeente Maashorst verder te versterken. Om dit te realiseren werken we aan een gunstig ondernemersklimaat en een evenwichtige economische structuur. Economische groei van Maashorst vinden we heel belangrijk, zowel voor bestaande als voor nieuwe bedrijven. We werken daarom aan het creëren van een aantrekkelijk vestigingsklimaat, de ontwikkeling van bedrijventerreinen, aantrekkelijke centrumgebieden van de kernen en een sterke netwerkeconomie. Wij staan open voor ondernemers met nieuwe plannen en initiatieven.


De agrarische sector is economisch belangrijk. De sector staat voor een grote transitieopgave en is verantwoordelijk voor duurzame voedselproductie en onderhoud en beheer van het landschap. Wij vinden het belangrijk dat er voldoende (beleids)ruimte wordt gegeven om een transitie mogelijk te maken naar een gezond en duurzaam voedselsysteem . Ook verduurzaming van het buitengebied is een belangrijk thema.
De samenwerkingen binnen de regio Noordoost-Brabant en AgriFood Capital zijn van belang voor de lokale en regionale economie. Gemeente Maashorst wil hierin nadrukkelijk participeren en meer samenwerken met de gemeenten in Noordoost Brabant.


Op het gebied van recreatie en toerisme sluiten we aan bij de uitgangspunten van de branding van Maashorst. Met aandacht voor 'groen', 'duurzaam', 'innovatief', 'toeristisch' en 'actief'.  We zijn in 2035 een aantrekkelijke, gastvrije en vitale regio. Onze inwoners en ondernemers profiteren van de toeristisch-recreatieve samenwerking omdat er aandacht is voor maatschappelijke doelstellingen en economische bestedingen.

3.1 Economische ontwikkeling

Terug naar navigatie - - 3.1 Economische ontwikkeling

Dit programma gaat over de ontwikkelingen op gebied van economie in onze gemeente, waaronder het MKB, de bedrijventerreinen, de centrumgebieden en de agrarische sector.

 

Ontwikkelingen Economische ontwikkeling

Terug naar navigatie - 3.1 Economische ontwikkeling - Ontwikkelingen Economische ontwikkeling

De druk op bedrijfskavels is groot. De kavels op bestaande bedrijventerreinen zijn vrijwel allemaal verkocht. Ook in de regio is een tekort aan bedrijfskavels. Aandacht gaat ook uit naar de centrumvoorzieningen. De consument verandert, het bestedingsgedrag verandert en de behoefte aan meer reuring en vermaak neemt toe. Daarnaast neemt ook het belang van doelgericht bezoek toe. 
 
De agrifood-sector staat voor een grote transitieopgave. De sector moet veranderen in een sector die maatschappelijk geaccepteerd en gewaardeerd wordt, diervriendelijk produceert, past in zijn natuurlijke omgeving en geen onaanvaardbare (gezondheids)risico’s voor mens en dier met zich meebrengt. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 3.1 Economische ontwikkeling - Wat willen we bereiken?

Een gezonde agrarische economie

Terug naar navigatie - 3.1 Economische ontwikkeling - Wat willen we bereiken? - Een gezonde agrarische economie

Vanuit de gemeentelijke omgevingsvisie en de provinciale Aanpak Landelijk Gebied  geven we vorm aan de transitie van het hele buitengebied. Als Maashorst faciliteren wij bij ontwikkelingen voor een vitale leefomgeving in het buitengebied. Dat doen we door het stimuleren van kringlooplandbouw samen met de ontwikkeling van extra natuur. Daarbij staan de inpasbaarheid, nieuwe verdienmodellen en oog voor mens dier en natuur, biodiversiteit bodem en water centraal. 

We helpen agrarische ondernemers in onze gemeente actief bij de productie van duurzaam en gezond voedsel. Agrarisch ondernemerschap promoten we. We stimuleren initiatieven die de lokaal geproduceerde producten directer voor de bevolking beschikbaar maken. Ook bieden we ruimte aan alternatieve ondernemersvormen en verdienmodellen in de richting van circulaire of natuurinclusieve landbouw, akkerbouw (eiwit-transitie) of productie van bio-based bouwmaterialen.

Verder faciliteren we ondernemers in het buitengebied om de kansen te benutten die bijvoorbeeld ons toeristisch/recreatief potentieel, de energietransitie of woonopgaven bieden. Daarbij houden we rekening met de gebiedskwaliteiten. Voor gemeentelijke gronden formuleren we randvoorwaarden om het gebruik van chemische gewasbeschermingsmiddelen terug te dringen.  

  • Omschrijving

    De Omgevingsvisie biedt kansen voor agrotoerisme, zorgboerderijen en andere (kleinschalige) recreatieve ontwikkelingen, afhankelijk van de locatie. We stimuleren nieuwe verdienmodellen die passen bij de ontwikkelingen in het landelijk gebied. We gaan het gesprek aan met agrarische ondernemers over alternatieven voor en nevenactiviteiten bij landbouw.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    De landbouw is in Maashorst een belangrijke economische sector. Het is daarmee ook een belangrijke speler in de transitie van het landelijk gebied. Die transitie is een van de ambities die we benoemen in de omgevingsvisie van de gemeente Maashorst. Het accent ligt daarbij op kringlooplandbouw, van natuurinclusief tot hoogproductief. Hoe dat eruit komt te zien is een zoektocht en kan,  in verband met de  verschillende opgaves en fysieke condities ter plaatse (zoals bodemsoort en beschikbaarheid van water), verschillen per gebied .

    Wij zijn in gesprek met agrarische ondernemers, agrarische organisaties en brancheverenigingen om de mogelijkheden van doorontwikkeling /omschakeling naar vormen van kringlooplandbouw te bespreken die passen bij de ondernemers en de ontwikkelingsrichtingen en -doelen van een gebied.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Het concept AgroNatuurWonen experimenten is vastgesteld. Hiermee willen we initiatieven die voldoende bijdragen aan onze ambities laten realiseren aan de hand van randvoorwaarden en succescriteria. Namens Maashorst is een projectleider aangesteld. We gaan in samenwerking met initiatiefnemers, overheden en andere belanghebbenden aan de slag met het verder invulling geven aan AgroNatuurWonen.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

Een krachtig MKB

Terug naar navigatie - 3.1 Economische ontwikkeling - Wat willen we bereiken? - Een krachtig MKB

We koesteren de kracht van het aanwezige MKB en blijven de kansen benutten die onze ligging biedt in het hart van de driehoek Nijmegen, Eindhoven en ‘s-Hertogenbosch. We blijven ons inzetten om het ondernemerschap in de gemeente te faciliteren en stimuleren. We brengen eventuele bottlenecks voor het lokale ondernemerschap in kaart en werken aan de verbetering hiervan.  Daarnaast verkennen we potentiële fieldlabs voor innovatie in kansrijke economische groeisectoren. 

  • Omschrijving

    Met het bedrijfsleven bespreken we de mogelijkheden om ons te profileren binnen Agrifood Capital. We dragen lokale ondernemers aan om deel te nemen aan regionale ondernemerstafels.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We werken op een breed scala aan economische thema's samen met het lokale bedrijfsleven. We ondersteunen de ontwikkeling van Ondernemend Maashorst (samenwerking tussen verschillende ondernemersverenigingen in de kernen) om met hen algemene economische thema's en bottlenecks te bespreken en aan te pakken.  Daarnaast bespreken we met de lokale ondernemersverenigingen de bottlenecks in de kernen.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We voeren bestuurlijke overleggen met de ondernemersverenigingen van de kernen, ondersteunen de samenwerking tussen de verenigingen en bezoeken netwerksessies georganiseerd door het bedrijfsleven. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Samen met Campus Uden, Ondernemend Maashorst en onderwijsinstellingen (waaronder Koning Willem 1 College, Avans Hogeschool, HAN, en Udens College), werken we aan het opstellen van de onderwijs- en arbeidsmarktagenda.  Onderdeel hiervan is de zorgalliantie.  Daarnaast werken ondernemers samen in de Maashorst Academy op het gebied van (bij)scholing van personeel (leven lang leren).

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We werken samen met de provincie, RNOB, Campus Uden, onderwijsinstellingen en bedrijven aan de ontwikkeling van de Sociale Innovatie Campus.  Hierin worden  fieldlabs ontwikkeld. Daarnaast ondersteunen we Agro Proeftuin Noordoost-Brabant waarin ondernemers de ruimte krijgen om te experimenteren met innovaties in de kringlooplandbouw. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

Bedrijvigheid in de kernen

Terug naar navigatie - 3.1 Economische ontwikkeling - Wat willen we bereiken? - Bedrijvigheid in de kernen

Elke kern heeft voldoende bedrijvigheid om de huidige inwoners te faciliteren. Dat is belangrijk voor de leefbaarheid. We streven naar voldoende differentiatie tussen de verschillende kernen. 
Basisvoorzieningen behouden we in alle kernen. En natuurlijk moet elke kern kunnen voorzien in de mogelijkheid voor wonen met werken. 
Startende lokale bedrijven en ZZP-ers voelen zich door Maashorst gestimuleerd en gefaciliteerd.

  • Omschrijving

    We verstrekken subsidie aan startersloket Maashorst Vliegende Start (nieuwe naam voor Misfits) voor de ondersteuning van startende ondernemers in Maashorst. In de regio Noordoost-Brabant (RNOB) werken we aan de ontwikkeling van een startup en scale-up ecosysteem om de economische kracht van de regio te versterken.   

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We werken in Uden Centrum Management (UCM) samen met de ondernemers en de vastgoedsector in de taskforce leegstand. Daarnaast werken we aan de transformatie van de centrumrand in het gebied Kastanjeweg-Oost. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

Een sterk netwerk van bedrijven, gemeenten en andere instellingen

Terug naar navigatie - 3.1 Economische ontwikkeling - Wat willen we bereiken? - Een sterk netwerk van bedrijven, gemeenten en andere instellingen

Het netwerk van bedrijven, gemeenten en andere instellingen willen we versterken door nóg vaker en intensiever samen op te trekken. De prettige relatie en interactie die we als gemeente al hebben met ondernemers en onderwijsinstellingen willen we behouden en verder versterken. 

  • Omschrijving

    We voeren gesprekken met ondernemers over de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). We geven vouchers uit om ondernemers te stimuleren een PSO-certificering te behalen en daarmee te stijgen op de prestatieladder. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Om de centrumgebieden van Schaijk, Reek, Zeeland, Volkel en Odiliapeel te versterken en aantrekkelijker te maken, verstrekken we subsidie aan de ondernemersverenigingen voor de sfeeraankleding. We verstrekken subsidie aan de centrumondernemers in Uden voor promotionele activiteiten. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We ondersteunen vormen van hybride leren en werken door samenwerking in de triple helix (samenwerking tussen ondernemers, onderwijs en overheid). Op basis van de subsidieregeling Hybride leer- en werkomgeving gemeente Maashorst verstrekken we subsidie aan Campus Uden. Daarnaast werken we met de partners in de triple helix aan het Regiodeal project Hybride leren Zorg en Welzijn Maashorst.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We werken aan de uitvoering van de Centrumvisie o.a. door vergroening, aanpassingen aan de openbare ruimte, herinrichting van de Sacramentsweg/Galerij/hoek Mondriaanplein, aanpak leegstand en transformatie centrumrand. We werken samen met UCM (Uden Centrum Management) om de aantrekkingskracht van het centrum te versterken.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We werken mee als ondernemers om de oprichting van een BIZ vragen. In het centrum van Uden heffen we reclamebelasting.  De ondernemersvereniging Uden Centrum Ondernemers (UCO) ontvangt subsidie (gebaseerd op de opbrengst van de reclamebelasting) voor activiteiten op gebied van promotie. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

Kwalitatief goede bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - 3.1 Economische ontwikkeling - Wat willen we bereiken? - Kwalitatief goede bedrijventerreinen

Er is vrijwel geen aanbod meer aan bedrijfskavels op de bedrijventerreinen. We zoeken naar nieuwe uitbreidingsmogelijkheden voor alle kernen. De nadruk ligt daarbij op de behoefte van MKB-bedrijven. Bestaande MKB-bedrijven die willen doorgroeien, moeten we immers maximaal kunnen faciliteren.

We zetten ons extra in voor innovatieve bedrijven en bedrijven met een lokale binding. Bijvoorbeeld bedrijven met veel personeel uit onze gemeente of met onze gemeente als afzetmarkt. Nieuwe bedrijven die veel ruimte nodig hebben, zoals logistieke bedrijven en zware industrie, verwijzen we graag door naar de daarvoor aangewezen regionale bedrijventerreinen.

Om te voorkomen dat bedrijventerreinen en de centra in de kernen in verval raken, monitoren we de leegstand. In overleg met de ondernemersverenigingen gaan we de mogelijkheid onderzoeken om eigenaren te stimuleren leegstaande panden te vullen en leegstand te voorkomen. 

De kwaliteit van particuliere bedrijven in hun omgeving verdient ook aandacht. We streven naar kwalitatief hoogwaardige en duurzame bedrijventerreinen, waarbij de uitstraling van panden en hun omgeving een belangrijke rol speelt. Waar nodig zetten we in op transitie van bedrijventerreinen.

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Terug naar navigatie - - 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Dit taakveld gaat over de grondexploitatie voor bedrijventerreinen (woningbouwprojecten staan beschreven onder programma 8.2 Grondexploitatie). Bij de grondexploitatie (afgekort grex) gaat het om een proces waarbij de gemeente zelf de regie voert. Bij een nieuwe gebiedsontwikkeling maken we een begroting (grondexploitatie), met alle verwachte kosten en opbrengsten. Alle bedragen worden in de tijd geplaatst. Hierbij houden we rekening  met prijsontwikkelingen en rente-effecten. Een grondexploitatie loopt over meerdere jaren. Een nieuwe grondexploitatie wordt door de gemeenteraad vastgesteld en jaarlijks geactualiseerd in het Meerjarenjarenperspectief Grondbedrijf (MJP). 

Ontwikkelingen Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Terug naar navigatie - 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur - Ontwikkelingen Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Het Grondbedrijf van de gemeente Maashorst heeft per 1 januari 2026 één in voorbereiding en drie actieve grondexploitaties voor bedrijventerreinen. De fase van de ontwikkeling en de samenstelling van de bedrijventerreinen is per locatie verschillend. De voortgang van de gemeentelijke ontwikkellocaties lichten we jaarlijks tweemaal aan de gemeenteraad toe: in het begin van het jaar door het MJP en in het najaar met een voortgangsrapportage.  

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur - Wat willen we bereiken?

We willen (groei)ruimte bieden aan het bedrijfsleven en een gunstig vestigingsklimaat creëren voor bestaande en nieuwe ondernemers

Terug naar navigatie - 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur - Wat willen we bereiken? - We willen (groei)ruimte bieden aan het bedrijfsleven en een gunstig vestigingsklimaat creëren voor bestaande en nieuwe ondernemers

We werken aan de ontwikkeling van de nieuwe bedrijventerreinen Hoogveld-Zuid in Uden, Voederheil (Voederheil II fase 2 en Voederheil-West) in Zeeland, Reek-Zuid en Vluchtoordweg in Uden. Daarnaast zoeken we naar uitbreidingsmogelijkheden voor bedrijventerreinen. De nadruk ligt daarbij op de behoefte van MKB-bedrijven. Bestaande MKB-bedrijven die willen doorgroeien, willen we immers maximaal faciliteren.

We zetten ons extra in voor innovatieve bedrijven en bedrijven met een lokale binding. Bijvoorbeeld bedrijven met veel personeel uit onze gemeente of met onze gemeente als afzetmarkt. Nieuwe bedrijven die veel ruimte nodig hebben, zoals logistieke bedrijven en zware industrie, verwijzen we graag door naar de daarvoor aangewezen regionale bedrijventerreinen.

  • Omschrijving

    We werken aan het bouwrijp maken van het gebied en maken een start met de verkoop van de bedrijfskavels.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    Als het bestemmingsplan onherroepelijk is (afhankelijk van het verloop van de planologische procedure), starten we met het bouwrijp maken en de verkoop van kavels.  Daarnaast ronden we de herinrichting van de weg Voederheil af.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    De bedrijfskavel en een deel van de woon-werkkavels zijn verkocht. Het restant is beschikbaar voor verkoop. We starten de uitvoering van het woonrijp maken van het gebied. We bereiden de planvorming van de zuidkant van de entree voor.

     

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

3.3 Economische promotie

Terug naar navigatie - - 3.3 Economische promotie

Dit programma gaat over activiteiten die gericht zijn op het ‘op de kaart zetten’ van Maashorst, zoals promotie en branding (gericht op het aantrekken van bedrijvigheid, bezoekers en werknemers), evenementen en investeren in regionale en landelijke kennis- en relatienetwerken. 

Ontwikkelingen Economische promotie

Terug naar navigatie - 3.3 Economische promotie - Ontwikkelingen Economische promotie

Maashorst investeert in een positief vestigingsklimaat voor bedrijven die aansluiten bij de ambities van de gemeente. Daarbij zoeken we aansluiting bij de uitgangspunten van de branding van Maashorst. Aandacht is er voor groen, duurzaam, innovatief, toeristisch en actief. Ondernemers zijn van harte welkom om een bijdrage te leveren aan het realiseren van onze ambities. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 3.3 Economische promotie - Wat willen we bereiken?

Branding - Maashorst op de kaart

Terug naar navigatie - 3.3 Economische promotie - Wat willen we bereiken? - Branding - Maashorst op de kaart

2026 staat in het teken van activatie op het gebied van marketingcommunicatie(campagnes) richting onze inwoners, bezoekers (regionaal en nationaal) en ondernemers. Met als doel inwoners trots te maken en hen vaker te verleiden vrijetijd in de eigen streek te besteden, bezoekers te trekken en hun verblijf kwalitatief in te vullen  en ondernemers helpen en motiveren samenwerkingen op te zetten op het gebied van arrangementen en winacties  . 

Maashorst is de meest aantrekkelijke toeristische gemeente van Brabant

Terug naar navigatie - 3.3 Economische promotie - Wat willen we bereiken? - Maashorst is de meest aantrekkelijke toeristische gemeente van Brabant

Maashorst profileert zich als een toeristisch recreatieve gemeente. Natuurgebied De Maashorst ontwikkelt zich tot het aantrekkelijkste natuurgebied van Noord-Brabant. Vrijetijdsondernemers voelen de ruimte om de huidige kernkwaliteiten van het natuurgebied te versterken. Dit is in lijn met de visie op het natuurgebied. 
De kern Uden is en blijft het toonaangevende winkelcentrum voor de directe omgeving en regio door uitvoering van de Centrumvisie en transformatie van delen aan de rand van het centrum. Detailhandel en horeca zijn onlosmakelijk verbonden met een goede centrumfunctie en horen in alle kernen thuis.

  • Omschrijving

    In 2040 is Maashorst een bekende en veel bezochte toeristische gemeente. Uniek om zijn natuur, cultuurhistorie, Brabantse gastvrijheid en veelzijdige recreatieve aanbod. We zorgen daar samen met de recreatieve sector, inwoners, ondernemers en organisaties voor.  Elk jaar stellen we samen met belanghebbenden een uitvoeringsprogramma op. Voor 2026 zijn de highlights: 

    • De verbinding van recreatie en toerisme met cultuur, natuur en landschap versterken die bijdragen aan de lokale economie, werkgelegenheid en leefbaarheid.
    • Een sterke marketingorganisatie die de toeristische netwerken versterkt door samenwerking, marketing en kennis te bundelen.
    • Samen met marketingorganisaties, ondernemers, BrabantPartners en NOB gemeenten de onderlinge samenwerking versterken voor profilering van Maashorst en de regio.
    • Het monitoren en inzichtelijk maken van de bezoekersstromen (herkomst), zowel lokaal als regionaal.

    We stimuleren nieuwe recreatieve ontwikkelingen van ondernemers, zodat ze kunnen investeren in hun onderneming. Daardoor verblijven toeristen langer in Maashorst en besteden ze meer. De geïnde toeristenbelasting komt ten gunste van onze inwoners, bezoekers en ondernemers. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie en toerisme - Wat mag het kosten?

Een groot deel van de lasten en baten binnen de grondexploitatie (b.v. plankosten, rente) worden op de boekwaarden van de verschillende grondexploitaties gemuteerd. Deze lasten en baten zijn derhalve niet in onderstaande cijfers opgenomen. Voor 2026 betreft het 4,1 miljoen aan begrote lasten. 

Bedragen x €1.000
Exploitatie
Realisatie 2024
Begroting 2025 incl. wijzigingen
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Lasten
3.1 Economische ontwikkeling
1.510
1.747
1.784
1.784
1.784
1.784
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
46
42
44
44
45
46
3.3 Economische promotie
1.244
1.411
1.273
1.094
1.095
1.095
Totaal Lasten
2.800
3.201
3.101
2.922
2.924
2.925
Baten
3.1 Economische ontwikkeling
261
328
336
336
336
336
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
99
546
3.735
2.692
376
199
3.3 Economische promotie
875
1.021
1.137
1.043
1.129
1.209
Totaal Baten
1.235
1.895
5.207
4.071
1.841
1.744
Geraamd resultaat exclusief mutaties reserves
1.565
1.306
-2.107
-1.149
1.083
1.181
Stortingen in reserves
311
546
3.867
2.763
376
199
Onttrekkingen uit de reserves
443
259
178
117
47
48
Totaal mutaties reserves
-131
287
3.689
2.646
329
152

Verbonden partijen Programma 3 Economie en toerisme

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie en toerisme - Verbonden partijen Programma 3 Economie en toerisme

Gemeenschappelijke regelingen

  • Niet van toepassing

Rechtspersonen

  • Niet van toepassing

Overige verbonden partijen

  • Niet van toepassing

Voor een uitgebreid overzicht van de verbonden partijen verwijzen wij u naar de paragraaf  Verbonden partijen. 

Beleidskaders Programma 3 Economie en toerisme

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie en toerisme - Beleidskaders Programma 3 Economie en toerisme

Het beleid voor dit programma is onder andere vastgelegd in de volgende beleidsnota’s:

Verplichte BBV - indicatoren Programma 3 Economie en toerisme

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie en toerisme - Verplichte BBV - indicatoren Programma 3 Economie en toerisme

Hieronder vindt u de ontwikkeling van de wettelijk voorgeschreven indicatoren:

  • Functiemenging
  • Vestigingen (van bedrijven)

 Hieronder vind je hyperlinks naar dashboard ‘Waar staat je gemeente?’.  Selecteer bij het eerste bezoek gemeente Maashorst.