
Uiteenzetting van de financiële positie
Bestedings- en dekkingsplan 2026-2029
Terug naar navigatie - Uiteenzetting van de financiële positie - Bestedings- en dekkingsplan 2026-2029Onderstaand een verdere uitwerking van hoe we tot de nu voorliggende programmabegroting 2026 zijn gekomen. Ons vertrekpunt is het financieel beeld zoals opgenomen in de Kadernota 2026. Daarna een uiteenzetting van de gevolgen van de meicirculaire 2025, die een behoorlijke impact heeft op ons financieel beeld. Tenslotte gaan we kort in op nieuwe ontwikkelingen en overige voorstellen die eveneens van invloed zijn op het saldo van de programma. Dit alles leidt samen tot het nu voorliggend meerjarenperspectief.
Structureel financieel beeld (+ = positief en - = negatief) |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||||
1. Meerjarenbeeld na Kadernota 2026-2029 |
-8.492.537 |
-5.045.168 |
-3.755.078 |
-2.010.186 |
|||
2. Totale gevolgen Meicirculaire 2025 |
6.799.000 |
6.586.000 |
3.844.000 |
4.522.000 |
|||
3. Nieuwe autonome ontwikkelingen en overige voorstellen |
-374.923 |
-822.980 |
-477.296 |
-396.000 |
|||
Structureel saldo Programmabegroting 2026 |
-2.068.460 |
717.852 |
-388.374 |
2.115.814 |
|||
Incidenteel financieel beeld (+ = positief en - = negatief) |
|||||||
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||||
1. Meerjarenbeeld na Kadernota 2026-2029 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
2. Totale gevolgen Meicirculaire 2025 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
3. Nieuwe autonome ontwikkelingen en overige voorstellen |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Incidenteel saldo Programmabegroting 2026 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Begin juli 2025 heeft de raad de kadernota 2026 vastgesteld. De kadernota met zijn opgenomen financieel beeld kunnen we zien als het startdocument voor deze programmabegroting. We starten dan ook met de saldi zoals gepresenteerd in de kadernota.
Structureel financieel beeld (+ = positief en - = negatief) |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||||
1. Meerjarenbeeld na Kadernota 2026-2029 |
-8.492.537 |
-5.045.168 |
-3.755.078 |
-2.010.186 |
Op 13 juni 2025 heeft het Rijk de herziene meicirculaire gepubliceerd. Hierin staan de meest recente cijfers over de algemene uitkering aan gemeenten. Voor Maashorst, net als voor veel andere gemeenten, is er sprake van een aanzienlijke meevaller. Wij hebben de raad hierover geïnformeerd op 24 juni 2025. Op die manier kon de raad deze ontwikkeling betrekken bij het overleg over de kadernota 2026. Onderstaand een uiteenzetting van de financiële gevolgen van de meicirculaire 2025.
Meicirculaire 2025 (bedragen x € 1.000: + = positief en - = negatief) |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo 2026-2029 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||
Stand Decembercirculaire 2024 |
128.933 |
129.559 |
130.650 |
132.208 |
|||
Uitkeringsfactor (acress/maatstaven) |
8.119 |
9.158 |
9.505 |
10.398 |
|||
Taakmutaties (demping terugval/tekorten enz.) |
5.924 |
4.858 |
1.197 |
1.296 |
|||
Decentralisatie en integratieuitkeringen |
743 |
694 |
688 |
697 |
|||
Overige mutaties/stelposten (woz, inflatie, jeugd en btw-compensatiefonds |
-5.261 |
-5.026 |
-5.056 |
-5.050 |
|||
Mutaties Meicirculaire 2025 |
9.525 |
9.684 |
6.334 |
7.341 |
|||
Bruto effect (eindstand Meicirculaire) |
138.458 |
139.243 |
136.984 |
139.549 |
|||
Netto budgettair effect (mutaties Meicirculaire) |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||
Bruto effect |
9.525 |
9.684 |
6.334 |
7.341 |
|||
Correctie loon- en prijsontwikkeling (LPO) |
-1.000 |
-1.000 |
-1.000 |
-1.000 |
|||
Correctie hoeveelheidsverschillen |
-949 |
-1.404 |
-1.764 |
-2.086 |
|||
Invoeren sturen op trajectduur jeugdzorg |
763 |
764 |
|||||
Stelpost sturen op trajectduur jeugdzorg |
199 |
200 |
|||||
Oormerken decentralisatie en integratieuitkeringen |
-777 |
-694 |
-688 |
-697 |
|||
Totaal correcties |
-2.726 |
-3.098 |
-2.490 |
-2.819 |
|||
2. Totale gevolgen Meicirculaire 2025 |
6.799 |
6.586 |
3.844 |
4.522 |
Na de behandeling van de kadernota 2026 hebben zich nog een aantal autonome ontwikkelingen voorgedaan en zijn er een aantal voorstellen die eveneens nu meegenomen worden in het bestedings- en dekkingsplan van programmabegroting 2026;
Implementatie SIEM/SOC (digitale weerbaarheid).
SOC (Security Operations Center) is het team dat deze signalen bewaakt. Zij monitoren dag en nacht de digitale veiligheid van de organisatie en grijpen in bij dreigingen zoals malware, datadiefstal of hackpogingen.
Samen zorgen SIEM en SOC ervoor dat digitale aanvallen snel worden ontdekt en aangepakt, zodat vertrouwelijke gegevens van inwoners en de gemeente beschermd blijven.
In stand houden de Meent
Als onderdeel van het project 'structureel sluitend maken meerjarenbegroting 2026-2029' is eerder ingebracht om het gebouw aan de Vaaldriessenstraat 3, nader te noemen 'de Meent' niet meer in stand te houden. Hiermee zouden de noodzakelijke onderhoudskosten kunnen vervallen. Bij nader inzien lijkt ons dit toch geen juiste beslissing. De afgelopen jaren heeft dit gebouw gefunctioneerd als roulatiegebouw voor Onderwijshuisvesting. Door het gebouw op het huidige onderhoudsniveau te houden kan het deze belangrijke functie behouden. Ook in het licht van ons Integraal Huisvestingsplan 2024-2039 waarin we als doel hebben toekomstbestendige huisvesting
Gevolgen instemming met begroting 2026 Gemeenschappelijke Regelingen
Maashorst participeert in diverse gemeenschappelijke regelingen. Ons standpunt is dat beleidsveranderingen zoals opgenomen in de begrotingen van de GR's geen autonome ontwikkelingen zijn maar betrokken dienen te worden bij de integrale afweging rond de programmabegroting. De diverse begrotingen zijn inmiddels besproken in de raad en de financiële gevolgen nemen we nu mee in deze programmabegroting.
Doorbelasting kostenplaatsen Kadernota 2026
Na instemming met de Kadernota 2026 kunnen we de exacte financiële gevolgen ook doorbereken van de zogenoemde kostenplaatsen. Dit levert een positief resultaat op.
Treasury
Treasury zijn alle activiteiten die betrekking hebben op het sturen en beheersen van de geldstromen. We berekenen hier de financiële gevolgen van de investeringsbehoefte die voortvloeit uit deze programmabegroting 2026. Met name door fluctuaties in investeringsvolumes in de verschillende jaren, en ook de ontwikkelingen van de bouwgronden in exploitatie, fluctueert ook de berekening van het financieringstekort (en dus de bijbehorende rentelasten).
Subsidiëring Halt voor preventie op jeugdcriminaliteit
Bij de programmabegroting 2024 is de wens ingediend om structureel meerjarig een relatie met Halt aan te gaan. Destijds heeft het college besloten dit als een pilot voor 2 jaar aan te gaan waarna een evaluatie uitgevoerd zou moeten worden. Hiermee is de verwachting gewekt, dat na positieve evaluatie de pilot voortgezet zou worden. Er zijn meerdere positieve evaluaties geweest en de wens is dan ook om de pilot nu structureel vorm te geven.
In het bestuursakkoord van de gemeente Maashorst is ‘jonge aanwas’ als prioriteit benoemd. De inzet van Halt sluit hier direct op aan door bij te dragen aan een stevige basisaanpak voor jongeren, waarin preventie, vroegsignalering en repressie samenkomen.
Nieuwe autonome ontwikkelingen en overige voorstellen (+ = positief en - = negatief) |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||||
Implementatie SIEM/SOC (digitale weerbaarheid) |
-80.000 |
-80.000 |
-80.000 |
-80.000 |
|||
In stand houden de Meent |
-55.000 |
-55.000 |
-55.000 |
-55.000 |
|||
Gevolgen instemming met begroting 2026 Gemeenschappelijke Regelingen |
-133.000 |
-133.000 |
-133.000 |
-133.000 |
|||
Doorbelasting kostenplaatsen Kadernota 2026 |
8.077 |
21.020 |
15.704 |
26.000 |
|||
Treasury |
-76.000 |
-537.000 |
-186.000 |
-115.000 |
|||
Subsidiering Halt voor preventie op jeugdcriminaliteit |
-39.000 |
-39.000 |
-39.000 |
-39.000 |
|||
3. Nieuwe autonome ontwikkelingen en overige voorstellen |
-374.923 |
-822.980 |
-477.296 |
-396.000 |
|||