
Paragraaf verbonden partijen
Verbonden partijen
Verbonden partijen zijn organisaties waaraan de gemeente zich bestuurlijk en financieel verbonden heeft.
Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) geeft als definitie: ‘een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie, waarin de provincie of de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft.’
Wat is een bestuurlijk belang?
Een bestuurlijk belang houdt in zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur, hetzij uit hoofde van stemrecht.
Wat is een financieel belang?
Een financieel belang is een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag, dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat of het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat, indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.
De verbonden partijen zijn binnen de gemeente Maashorst onderverdeeld in;
• Publiekrechtelijke samenwerkingsverbanden. De gemeente Maashorst is betrokken bij diverse gemeenschappelijke regelingen.
• Privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden. De gemeente Maashorst is deelnemer in vennootschappen en coöperaties. Tevens is de gemeente Maashorst deelnemer van een aantal stichtingen en verenigingen.
• Overige samenwerkingsverbanden. Er zijn echter ook samenwerkingsverbanden die niet officieel onder de definitie van verbonden partij vallen, maar door het college en/of de raad zijn aangemerkt als politiek belangrijk. Deze zullen wel gehandhaafd worden in de planning en control producten.
Op basis van het BBV wordt tenminste de volgende informatie opgenomen;
• De naam en vestigingsplaats.
• De wijze waarop de gemeente een belang heeft in de verbonden partij en het openbaar belang dat erbij hoort.
• Het belang dat de gemeente in de verbonden partij heeft aan het begin en de verwachte omvang aan het einde van het begrotingsjaar.
• De verwachte omvang van het eigen vermogen en het vreemd vermogen van de verbonden partij aan het begin en aan het einde van het begrotingsjaar.
• De verwachte omvang van het financiële resultaat van de verbonden partij in het begrotingsjaar.
• De risico’s van de verbonden partij voor de financiële positie van de gemeente.
Beleid Verbonden Partijen
Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Beleid Verbonden PartijenBeleid
Een samenwerkingsverband is bedoeld om beleidsdoelen van de gemeente te bereiken.
Hoe kun je daar grip op krijgen? De gemeenten en besturen van de gemeenschappelijke regelingen in Brabant-Noord, werken reeds met de procedure om te komen tot een betere afstemming in de beleidsprocessen met de deelnemende gemeenten. Dit is het adoptieproces, waarin gemeente Meierijstad als regionale trekker fungeert. In samenspraak met griffiers en de gemeenschappelijke regelingen wordt een jaarplanning opgesteld, zodat kadernota’s, begrotingen en jaarstukken tijdig voorbereid en besproken kunnen worden door de raden. Hierdoor hebben zowel de deelnemers als de gemeenschappelijke regeling een leidraad om het adoptieproces goed te kunnen organiseren.
Waarom het adoptieproces?
Er zijn verschillende redenen hiervoor, maar de belangrijkste zijn:
• Gemeenteraden staan op afstand als gevolg van het werken met gemeenschappelijke regelingen. Het adoptieproces is bedoeld om raden in positie te brengen op tijd een zienswijze op de stukken van de gemeenschappelijke regelingen uit te brengen.
• De gemeenschappelijke regelingen krijgen de zienswijzen van de gemeenten binnen een kort tijdsbestek, zodat zij weten wat er binnen de gemeenten leeft en in staat zijn de zienswijzen te verwerken.
• De betrokken medewerkers van gemeenten en gemeenschappelijke regelingen werken samen aan de voorzijde bij het opstellen van zienswijzen. Korte communicatielijnen en niet iedereen hoeft het wiel volledig zelf uit te vinden.
Daarnaast hebben de griffiers van Noord-Oost Brabant in het rapport ‘Grip op regionale samenwerkingsverbanden’ verbetervoorstellen gepresenteerd, om de sturing van de raden op de regionale samenwerking te versterken. Deze voorstellen zijn inmiddels ingevoerd. De belangrijkste zijn: focus/prioritering op een aantal samenwerkingsverbanden, de vergadercycli op elkaar afstemmen en tweemaal per jaar een regionale beeldvormende bijeenkomst om meer interactie met de samenwerkingsverbanden te krijgen. Daarnaast is de Wet Gemeenschappelijke Regelingen gewijzigd met ingang van 1 juli 2022. Doel van deze wetswijziging is om de volksvertegenwoordigers meer mogelijkheden te geven om de eigen controlerende en kaderstellende rol te versterken en om de democratische legitimatie van de besluitvorming binnen de gemeenschappelijke regelingen te vergroten. Afgelopen jaren is binnen gemeente Maashorst gewerkt aan het versterken van de ambtelijke organisatie in het besluitvormingsproces rondom verbonden partijen. Zo wordt voorafgaand aan de start van het proces van de kadernota de inhoudelijk verantwoordelijke ambtenaren uitgenodigd voor een bijeenkomst. Daarin wordt de planning gedeeld en wordt ook inhoudelijk besproken waar aandacht aan besteed moet worden bij het maken van het college-/raadsvoorstel (o.a. vaste beoordelingspunten, vaste beslispunten).
Visie en doorkijk naar de toekomst
Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Visie en doorkijk naar de toekomstVisie
De gemeente Maashorst heeft als visie dat de keuze voor een samenwerkingsverband altijd dient te gebeuren vanuit het maatschappelijk belang. Om te bepalen of in specifieke situaties dat belang het meest gediend wordt door aansluiting bij een samenwerkingsverband volgt de gemeente Maashorst in hoofdlijnen de VNG-BiZa-Handreiking voor de toepassing van de wet gemeenschappelijke samenwerkingen. Deze handreiking is uitgewerkt in het ambtelijk beheersinstrument Proceskader Samenwerkingsverbanden. Dit proceskader wordt gehanteerd om te bepalen of nieuwe samenwerkingsverbanden worden aangegaan, alsmede om periodiek te evalueren of een samenwerkingsverband nog de meest optimale vorm is om het maatschappelijk belang te borgen.
Wet- en regelgeving
Als gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen is de landelijke tendens dat het belang van een adequate beheersing van de verbonden partijen toeneemt. Mede naar aanleiding hiervan is de BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) is op 16 juli 2014 gewijzigd (zie BBV commissie). Daarnaast zijn de bepalingen en richtlijnen van de notitie Verbonden partijen vanaf 2018 in werking getreden. Ook de Wet Gemeenschappelijke Regelingen is met ingang van 1 juli 2022 gewijzigd. Doel van deze wetswijziging is om de volksvertegenwoordigers meer mogelijkheden te geven om de eigen controlerende en kaderstellende rol te versterken en om de democratische legitimatie van de besluitvorming binnen de gemeenschappelijke regelingen te vergroten.
Doorkijk naar de toekomst
De aard en het aantal samenwerkingsverbanden is in beweging. De verwachting is dat deze trend zich de komende jaren voort zal zetten.
Om goed in te kunnen spelen op (financiële) kansen die zich regionaal en landelijk voordoen, moeten we als Maashorst verder vooruit kunnen kijken. In september 2025 bieden we de visie 'Maashorst 2050, Kompas voor de toekomst' aan aan de raad. Dit lange termijn perspectief helpt in 2026 bij het opstellen van een strategische- en lobby-agenda en het verder versterken van onze positie in de regio en zal wellicht ook zijn weerslag hebben op onze samenwerkingsverbanden. Daarnaast zal in 2026 een bestuurswisseling plaatsvinden na de gemeenteraadsverkiezing.
Als gevolg van alle ontwikkelingen is de beheersing van verbonden partijen van belang.
Daarmee is het ook van belang om de risico's die hiermee samenhangen in beeld te hebben en te houden. Deze risico's hebben zijn plek in het systeem van risicobeheersing van de gemeente Maashorst. Zie hiervoor de risico inventarisatie in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Eind juni 2025 is een nieuwe BBV-notitie over de Verbonden Partijen verschenen. Deze bevat aanbevelingen, maar geen verplichtingen en zijn we als gemeente vrij in onze keuze om een aanbeveling wel/niet over te nemen. De aanbevelingen hebben betrekking op de presentatie van de gegevens van de Verbonden Partijen. Afstemming hierover vindt momenteel plaats en zal eventueel in een volgende P&C-product tot uiting komen.
Overzicht verbonden partijen
Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Overzicht verbonden partijenParagraaf verbonden partijen
- Brabant Historisch Informatie Centrum
Verband |
Naam |
Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC) |
Website |
www.bhic.nl |
|
Vestigingsplaats |
‘s- Hertogenbosch |
|
Rechtsvorm |
Gemeenschappelijke regeling |
|
Doel |
In gezamenlijkheid behartigen van de belangen van ministerie, gemeenten en de waterschappen bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden en collecties die berusten in de rijksarchiefbewaarplaats in de provincie Noord- Brabant en de archiefbewaarplaatsen van de gemeenten en de waterschappen. |
|
Inhoud |
Taakveld |
Cultuur |
Doelstelling |
Het borgen van een goede uitvoering van de archiefwet zodat de juiste informatie op de juiste manier beschikbaar is. Hierdoor helpt de BHIC niet alleen particulieren, maar ook organisaties, gemeenten, waterschappen en provinciale instellingen met al hun vragen op het gebied van archieven en cultuurhistorie. Dit valt onder de doelstelling bij programma 5 Sport, cultuur en recreatie. Binnen cultuur valt de BHIC onder de deeltaakveld musea. |
|
Taken |
Uitvoering geven aan de zogenaamde vraagtaken (nazorg, educatieve taken en wetenschappelijke activiteiten) als aanvulling op de wettelijke taken. De wettelijke taak van het BHIC gaat om de toezicht op het archief- en informatiebeheer naast het beheer van het statische archief. Deze taken zijn overgedragen aan het BHIC toen de gemeenten Uden en Landerd deel gingen nemen aan deze Gemeenschappelijke Regeling. Afnemers van de vraagtaken zijn het Rijksarchief in Noord-Brabant, gemeenten en de waterschappen. |
|
Wijzigingen |
Geen |
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
Minister van OCW, Waterschap Aa en Maas, Waterschap De Dommel en de gemeenten Bernheze, Boekel, Boxtel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, Sint-Michielsgestel en Vught |
Vertegenwoordiging |
Lid algemeen bestuur |
|
Portefeuillehouder |
Harold van den Broek (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde). |
|
Domein |
Dienstverlening |
|
Financiële positie |
Jaarrekening 2024 |
|
|
Begroting 2025 |
|
|
Begroting 2026 |
|
Risico |
Risico beoordeling |
Risico’s worden op de deelnemers afgewenteld: ja Is er een risico-inventarisatie: ja |
Risico-bepaling |
Risico’s die van invloed kunnen zijn op toekomstige cijfers zijn o.a.:
Het begroot weerstandvermogen bedraagt ultimo 2029 € 502.000. De gemeenschappelijke regeling geeft aan dat de algemene reserve niet meer mag bedragen dan 10%. De algemene reserves staan in de begroting 2025 op 8,1 % van de bijdrage van de deelnemers. |
2. GGD Hart voor Brabant
Verband |
Naam |
GGD Hart voor Brabant |
Website |
www.ggdhvb.nl |
|
Vestigingsplaats |
Tilburg |
|
Rechtsvorm |
Gemeenschappelijke Regeling |
|
Doel |
Preventie, bijdrage aan volksgezondheid, gemeenschappelijke gezondheidsdienst |
|
Inhoud |
Taakveld |
Volksgezondheid |
Doelstelling |
Maximaal meedoen: Sociale en doelmatige aanpak |
|
Taken |
Uitvoeren wettelijke taken vanuit WPG (Wet Publieke Gezondheid) en (Jeugd)gezondheidszorg (vanuit Wmo en jeugdwet). Dit omvat preventie, bijdrage aan volksgezondheid en uitvoering geven aan Jeugdgezondheidszorg |
|
Wijzigingen |
In 2024 is de GR GGD Hart voor Brabant gewijzigd. |
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
Gemeenten Bernheze, Boekel, Boxtel, Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, ‘s-Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek, Land van Cuijk, Loon op Zand, Maashorst, Meierijstad, Oisterwijk, Oss, Sint-Michielsgestel, Tilburg, Vught en Waalwijk. |
Vertegenwoordiging |
Lid Algemeen Bestuur |
|
Portefeuillehouder |
Ramona Sour (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde). |
|
Domein |
Sociaal |
|
Financiële positie |
Jaarrekening 2024 |
|
|
Begroting 2025 |
|
|
Begroting 2026 |
|
Risico |
Risico beoordeling |
Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja Is er een risico-inventarisatie: ja |
|
|
Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja Zijn risico’s afgedekt: ja |
Risico-bepaling |
De GGD HvB stelt bij de begroting een risico-inventarisatie op als onderdeel van het hoofdstuk weerstandsvermogen en risicobeheersing. De risico’s worden benoemd en hoe de GGD hier mee omgaat. Het weerstandvermogen liet zien hoe de GGD tegenvallers kon opvangen zonder dat het werk in gevaar komt. De afgelopen jaren is het steeds moeilijker gebleken de begroting sluitend te krijgen. Najaar 2023 is gebleken dat de algemene reserve van de GGD niet meer groot genoeg is, zij zijn gezakt onder de reserves. Dit betekent dat er in 2024 eenmalig een extra rekening naar de gemeenten is gestuurd van €74.610,00 (over 2023) om de algemene reserve aan te vullen tot de ondergrens. Daarnaast is er besloten om in te stemmen met een transitieplan met bijbehorende middelen vanaf 2024. Voor Maashorst gaat dit om € 147.186,00. Middels dit voorstel vraagt de GGD eenmalig om extra middelen waarmee ze in de komende 2-3 jaar de transitie doormaken, om daarna weer financieel fit en gezond te zijn, en structurele kostenstijgingen op te kunnen vangen in de eigen begroting. Het traject verloopt volgens plan. |
3. Kleinschalig collectief vervoer Brabant-Noordoost
Verband |
Naam |
Gemeenschappelijke regeling Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant noordoost( Regiotaxi) |
Website |
www.regiotaxinoordoostbrabant.nl |
|
Vestigingsplaats |
Oss |
|
Rechtsvorm |
Gemeenschappelijke regeling (uitvoeringsovereenkomst) |
|
Doel |
Tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer in aanvulling op openbaar vervoer |
|
Inhoud |
Taakveld |
Maatwerkdienstverlening 18+ |
Doelstelling |
Maatwerkdienstverlening 18+ Hiertoe behoort dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek/psychisch), die zelfstandig wonen en ondersteuning nodig hebben in de vorm van beschikbare uren (o.b.v. een toekenningsbeschikking). Hieronder valt ook individueel vervoer |
|
Taken |
Voldoen aan de mobiliteitsbehoefte van de inwoners, ook als deze bij het zich verplaatsen ondersteuning behoeven (vanuit WMO, Jeugdwet e/o Participatiewet) |
|
Wijzigingen |
Geen |
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
Provincie Noord Brabant, gemeenten Bernheze, Boekel, Boxmeer, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad en Oss. |
Vertegenwoordiging |
Lid Algemeen Bestuur |
|
Portefeuillehouder |
Ramona Sour (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde). |
|
Domein |
Sociaal |
|
Financiële positie |
Jaarrekening 2024 |
|
Begroting 2025 |
|
|
Begroting 2026 |
|
|
Risico |
Risico beoordeling |
|
Risico-bepaling |
Het risico van de GR zelf is beperkt. De uitvoeringsregeling WMO vervoer die door de GR wordt uitgevoerd is echter een openeind regeling die als gevolg van invoering transities opnieuw ingebed moeten worden in het integrale klantproces vanuit het integrale Sociale Domein om de risico’s te minimaliseren |
4. Regionaal Bureau Leerlingzaken Brabant Noordoost
Verband |
Naam |
Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdig schoolverlaten Brabant Noordoost |
Website |
www.rblbno.nl |
|
Vestigingsplaats |
Oss |
|
Rechtsvorm |
Gemeenschappelijke regeling (centrum gemeente is Oss) , maar geen verbonden partij. Op 1 januari 2018 is in werking getreden de Centrumregeling Leerplicht en Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Regio Brabant Noord Oost (regio 36b) |
|
Doel |
Op grond van artikel 25, eerste lid, van de leerplichtwet 1969 dienen burgemeester en wethouders jaarlijks voor 1 oktober een verslag aan de Raad uit te brengen over het gevoerde beleid. |
|
Inhoud |
Taakveld |
Onderwijs algemeen |
Doelstelling |
Subtaakveld: Onderwijsbeleid en leerlingzaken. Hiertoe behoren het lokaal onderwijsbeleid en leerling voorzieningen: achterstanden-beleid en internationale schakelklas, volwasseneducatie, peuter- en kinderopvang, leerlingenvervoer, leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten. |
|
|
Taken |
Het Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdig schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) heeft twee taken: de leerplichtwet en de RMC-wet uitvoeren |
Wijzigingen |
geen |
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
Gemeenten Bernheze, Boekel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad en Oss. |
Vertegenwoordiging |
Meierijstad, Mill en Sint Hubert, Oss (centrum-gemeente) |
|
Portefeuillehouder |
Ramona Sour (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde). |
|
Domein |
Sociaal |
|
Financiële positie |
Jaarrekening 2024 |
|
|
Begroting 2025 |
|
|
Begroting 2026 |
|
Risico |
Risico beoordeling |
Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja Is er een risico-inventarisatie: ja Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja Zijn risico’s afgedekt: ja |
Risico-bepaling |
Het gaat hier niet om volledig zelfstandig orgaan maar om een uitvoeringsorganisatie onder de gemeente Oss. Gemeente is een deelnemende gemeente en als zodanig aansprakelijk op basis van besluitvorming (WGR). De financiële positie is goed. Op termijn wordt de vorm van samenwerking aangepast. |
5. Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
Verband |
Naam |
Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) |
Website |
www.odbn.nl |
|
Vestigingsplaats |
‘s- Hertogenbosch |
|
Rechtsvorm |
Gemeenschappelijke regeling |
Doel |
Taakuitvoering op gebied van vergunningen, toezicht en handhaving en duurzame en ruimtelijke ontwikkeling. |
|
Inhoud |
Taakveld |
Milieubeheer |
Doelstelling |
Een veilige en gezonde kwaliteit van de leefomgeving. |
|
Taken |
Dienstverlening aan de deelnemers op het gebied van de fysieke leefomgeving en als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage leveren aan een leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant Noordoost. Gestart m.i.v. 1 oktober 2013 |
|
Wijzigingen |
Geen |
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
Gemeenten Bernheze, Boxtel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, ’s-Hertogenbosch, SintMichielsgestel, Vught en de provincie Noord-Brabant. |
Vertegenwoordiging |
Lid Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur |
|
Portefeuillehouder |
Franko van Lankvelt (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde). |
|
Domein |
Ruimte |
|
Financiële positie |
Jaarrekening 2024 |
|
Begroting 2025 |
|
|
Begroting 2026 |
|
|
Risico |
Risicobeoordeling |
Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja Is er een risico-inventarisatie: ja |
|
Risico-bepaling |
De ODBN stelt in de begroting en jaarrekening een risico-inventarisatie op als onderdeel van de paragraaf weerstandvermogen & risicobeheersing. Dit wordt afgezet ten opzichte van de weerstandcapaciteit (algemene reserve ODBN) waaruit de weerstandsratio blijkt. Hierop wordt door de ODBN beleid op gevoerd. |
6. Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Verband |
Naam |
Regionale Ambulance Voorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV Brabant MWN) |
Website |
RAV Brabant Midden-West-Noord | Ambulancezorg vanuit het hart (ravbrabantmwn.nl) |
|
Vestigingsplaats |
Tilburg |
|
Rechtsvorm |
Gemeenschappelijke regeling |
|
Doel |
Het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg |
|
Inhoud |
Taakveld |
Volksgezondheid |
Doelstelling |
Levert Volksgezondheid algemeen (bewaken van de gezondheidssituatie en uitvoeren maatregelen tegen bedreiging van de gezondheid) |
|
Taken |
- Het in stand houden van een Regionale Ambulancevoorziening voor Midden- en West-Brabant en Brabant-Noord; - Het in stand houden van een meldkamer ambulancezorg voor Midden- en West-Brabant en Brabant-Noord; - Het vaststellen en (doen) uitvoeren van regionale ambulanceplannen voor Midden- en West-Brabant en voor Brabant-Noord; - Het (doen) leveren van een bijdrage aan de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen voor de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de Veiligheidsregio Brabant-Noord; |
|
Wijzigingen |
In 2024 is de GR gewijzigd. |
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Bernheze, Boekel, Boxtel, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, ’s-Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek, Land van Cuijk, Loon op Zand, Maashorst, Meierijstad, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Oss, Roosendaal, Rucphen, Sint-Michielsgestel, Steenbergen, Tilburg, Vught, Waalwijk, Woensdrecht en Zundert |
Vertegenwoordiging |
Lid Algemeen Bestuur |
|
Portefeuillehouder |
Ramona Sour (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde). |
|
Domein |
Sociaal |
|
Financiële positie |
Jaarrekening 2024 |
|
Begroting 2025 |
|
|
Begroting 2026 |
|
|
Risico |
Risico beoordeling |
Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee Is er een risico-inventarisatie: ja Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja Zijn risico’s afgedekt: ja |
Risico-bepaling |
De gemeenten zijn niet langer risicodragend, deze taak is overgenomen door Rijk en ziektekostenverzekeraars (garantstelling). De GR is er alleen nog vanwege de zekerheid voor het behouden van opgebouwde pensioenafspraken voor het personeel. |
7. Veiligheidsregio Brabant-Noord
Verband |
Naam |
Veiligheidsregio Brabant-Noord |
Website |
www.vrbn.nl |
|
Vestigingsplaats |
s-Hertogenbosch |
|
Rechtsvorm |
Gemeenschappelijke regeling |
|
Doel |
Uitvoering geven aan de Wet Veiligheidsregio |
|
Inhoud |
Taakveld |
Crisisbeheersing en brandweer |
Doelstelling |
De veiligheidsregio behartigt het belang van een doelmatig georganiseerde en gecoördineerde, waar mogelijk integrale, uitvoering van de hulpverlening in het werkgebied alsmede de voorbereiding daarop. a brandweerzorg; |
|
Taken |
Het inventariseren van de grootste risico’s in de regio. |
|
|
Het instellen en in stand houden van een brandweerorganisatie. De belangrijkste taak van de brandweer is het voorkomen, beperken en bestrijden van branden en gevaren bij ongevallen (anders dan brand). Het instellen en in stand houden van een geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR) in de regio. De GHOR coördineert de inzet van geneeskundige diensten tijdens rampen en grote ongevallen. Het instellen en in stand houden van een operationele organisatie voor bevolkingszorg. De belangrijkste taken van bevolkingszorg is het voorbereiden en uitvoeren van de gemeentelijke processen bij rampen en crises.
|
Wijzigingen |
Geen |
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
de gemeenten Bernheze, Boekel, Boxtel, ‘s-Hertogenbosch, Heusden, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, Sint-Michielsgestel en Vught |
Vertegenwoordiging |
Hans van der Pas is lid van het Algemeen Bestuur en miv 12-3-2024 Hans van der Pas |
|
Portefeuillehouder |
Hans van der Pas |
|
Domein |
Dienstverlening |
|
Financiële positie |
Jaarrekening 2024 |
|
Begroting 2025 |
|
|
Begroting 2026 |
|
|
Risico |
Risico-beoordeling |
Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja Is er een risico-inventarisatie: ja Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja Zijn risico’s afgedekt: ja |
Risico-bepaling |
Geen specifieke algemeen risico’s. |
8. Werkvoorzieningsschap Noordoost-Brabant
Verband |
Naam |
Werkvoorzieningschap NO Brabant |
Website |
www.wvs-nb.nl |
|
Vestigingsplaats |
Oss |
|
Rechtsvorm |
Gemeenschappelijke regeling |
|
Doel |
Doelmatige, rechtmatige en doeltreffende uitvoering van de Wsw |
|
Inhoud |
Taakveld |
Begeleide- en arbeidsparticipatie in programma 6 |
Doelstelling |
Een inclusieve samenleving, waarin iedereen optimaal kan deelnemen in werk of maatschappelijke activiteiten op een individueel haalbaar niveau. |
|
Taken |
Afspraken binnen het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant over uitvoering van de Wsw: het aanbieden van werk aan mensen met een Wsw-indicatie. |
|
Wijzigingen |
Het werkvoorzieningschap Noordoost Brabant is een gemeenschappelijke regeling die voor de aangesloten gemeenten de dienstverbanden binnen de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) uitvoert. Het werkvoorzieningschap is eigenaar van IBN Holding waar de WSW-ers werken. De uitvoering van de dienstverbanden binnen de WSW kent een uitsterfconstructie. Binnen de gemeenschappelijke regeling vindt daarom geen beleidsontwikkeling meer plaats. |
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
Gemeenten Bernheze, Boekel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad en Oss |
Vertegenwoordiging |
Lid Algemeen Bestuur |
|
|
Portefeuillehouder |
Gijs van Heeswijk (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde). |
Domein |
Sociaal |
|
Financiële positie |
Jaarrekening 2024
|
Op basis van de concept jaarstukken 2024:
|
Begroting 2025 |
|
|
Begroting 2026 |
|
|
Risico |
Risico beoordeling |
Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja Is er een risico-inventarisatie: ja Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja Zijn risico’s afgedekt: deze zijn deels afgedekt door de egalisatiereserve |
Risico-bepaling |
Het Werkvoorzieningsschap NO Brabant is eigenaar van de IBN Holding die de WSW regeling uitvoert, maar houdt geen eigen risicoreserve aan omdat de risico’s in de holding worden genomen.
|
9. Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Verband |
Naam |
Belastingsamenwerking Oost Brabant |
Website |
www.bs-ob.nl |
|
Vestigingsplaats |
Oss |
|
Rechtsvorm |
gemeenschappelijke regeling |
|
Doel |
Door samenwerking efficiënter werken en de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren. Dit doen tegen zo laag mogelijke kosten, wat uiteindelijk ten goede komt aan u als belastingbetaler. BSOB is een uitvoeringsorganisatie en bepaalt niet de hoogte van de belastingtarieven |
|
Inhoud |
Taakveld |
Belastinginkomsten |
|
Doelstelling |
De kwaliteit, dienstverlening, efficiency en continuïteit van de waardering, heffing en inning van gemeentelijke en waterschapsbelastingen te verbeteren. En wel tegen zo laag mogelijke maatschappelijke kosten Draagt bij aan de doelstelling voor een efficiënte organisatie, waarbij de bedrijfsvoering ondersteunend is aan het primaire proces. Met andere woorden: “De basis op orde”. |
Taken |
Opleggen en innen van belastingen OZB, reclame en parkeren:, taxaties WOZ, afwikkeling kwijtscheldingsverzoeken. |
|
Wijzigingen |
Geen |
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
Gemeenten Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Maashorst, Oss, Someren en Waterschap Aa en Maas |
Vertegenwoordiging |
Lid Algemeen bestuur en Dagelijks bestuur |
|
Portefeuillehouder |
Gijs van Heeswijk (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde). |
|
Domein |
Dienstverlening |
|
Financiële positie |
Jaarrekening 2024 |
|
Begroting 2025 |
|
|
Begroting 2026 |
|
|
Risico |
Risico beoordeling |
Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja Is er een risico-inventarisatie: ja Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja Zijn risico’s afgedekt: nee |
|
Risico-bepaling |
In het treasurystatuut is het risicobeheer met betrekking tot de financieringsfunctie van BSOB beschreven. In artikel 53 GR staat opgenomen dat de deelnemers garant staan dat BSOB te allen tijde over voldoende middelen beschikt om aan zijn verplichtingen jegens derden te kunnen voldoen. In de paragraaf weerstandsvermogen is een matrix opgenomen waarin de risico’s zijn onderverdeeld in de categorieën: programmatuur, gegevens, mens, omgeving en apparatuur. De risico’s zijn niet gekwantificeerd in euro’s, maar wel is op detailniveau aangegeven dat de kans, de impact, de waarde van het risico en de prioriteit. Op een achttal onderdelen wordt de prioriteit als middel beoordeeld, waarbij het risico schommelt tussen een 6 en een 9. Hieraan zouden wel euro’s moeten worden toebedeeld
|
10. Centrumregeling Jeugd N.O. Brabant
Verband |
Naam |
Centrumregeling Jeugdhulp NoordoostBrabant 2020 |
Website |
n.v.t. |
|
Vestigingsplaats |
Centrumgemeente is ’s-Hertogenbosch |
|
Rechtsvorm |
artikelen 1 en 8, derde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen, maar geen verbonden partij |
|
Doel |
De gemeenten zijn een onderlinge samenwerking aangegaan gericht op het zorgdragen voor een kwalitatief goede en efficiënte inkoop van de jeugdtaken op basis van de Inkoopstrategie 2020-2024, de jaarlijks vastgestelde Inkoopopdracht, het Regionaal Beleidsplan Jeugdhulp 2020-2023 en beleidsopdrachten met inachtneming van de bepalingen van de Jeugdwet. |
|
Inhoud |
Taakveld |
Maatwerkdienstverlening 18- in programma 6 |
Doelstelling |
Zorgdragen voor een kwalitatief goede en efficiënte inkoop van gespecialiseerde jeugdhulp. |
|
Taken |
|
|
|
|
|
Wijzigingen |
Geen |
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
Bernheze, Boekel, Boxtel, ’s- Hertogenbosch, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, SintMichielsgestel en Vught. |
Vertegenwoordiging |
Via een bestuurlijk overleg |
|
Portefeuillehouder |
Ramona Sour (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde). |
|
Domein |
Sociaal |
|
Financiële positie |
Jaarrekening 2024 |
|
Begroting 2025 |
|
|
Begroting 2026 |
|
|
Risico |
Risico beoordeling |
Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja Is er een risico-inventarisatie: Nee Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: Nee Zijn risico’s afgedekt: nee
|
Risico-bepaling |
Het risico is laag. De GR is een lichte variant waarbij de gemeente ‘s-Hertogenbosch namens de regio inkoop- en contractbeheersactiviteiten uitvoert. |
11. Centrumregeling WMO Noordoost-oost 2020
Verband |
Naam |
Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost 2020 |
Website |
n.v.t. |
|
Vestigingsplaats |
Oss |
|
Rechtsvorm |
artikelen 1 en 8, vierde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen, maar geen verbonden partij |
|
Doel |
Het zorgdragen voor een kwalitatief goede en efficiënte inkoop van de ondersteuning in het kader van de Wmo op basis van het regionaal beleidskader Wmo en het tweejaarlijkse inkoopplan. |
|
Inhoud |
Taakveld |
Maatwerkdienstverlening 18+ |
Doelstelling |
Preventie, vroegsignalering en persoonsgerichte aanpak, inwoners krijgen de voor hen benodigde ondersteuning op de daarvoor meest geëigende plek. |
|
Taken |
De regionale inkoop van ondersteuning in het kader van de Wmo. Het afsluiten, beheren, uitvoeren van de overeenkomsten die voortvloeien uit de aanbesteding en alle activiteiten die daarvoor noodzakelijk zijn. Het leveren van monitorrapportages per half jaar of zo veel vaker als nodig waarmee regiogemeenten sturingsinformatie ontvangen over zorggebruik Wmo en de kosten daarvan, soorten producten, omvang en samenloop van de diverse producten per regiogemeente en ten opzichte van andere gemeente in de samenwerkingsregio. |
|
Wijzigingen |
Geen |
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
Bernheze, Boekel, Land van Cuijk en Maashorst |
Vertegenwoordiging |
Via een bestuurlijk overleg. Aan het portefeuillehoudersoverleg Wmo nemen deel de portefeuillehouders Wmo en een ambtelijke vertegenwoordiger per subregio. |
|
Portefeuillehouder |
Ramona Sour (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde). |
|
Domein |
Sociaal |
|
Financiële positie |
Jaarrekening 2024 |
|
Begroting 2025 |
|
|
|
Begroting 2026 |
|
Risico |
Risico beoordeling |
Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja Is er een risico-inventarisatie: Nee Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: Nee Zijn risico’s afgedekt: nee |
Risico-bepaling |
Het risico is laag. De GR is een lichte variant waarbij de gemeente Oss namens de regio inkoop- en contractbeheersactiviteiten uitvoert. |
Privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden
De gemeente Maashorst neemt deel aan de volgende volgende stichtingen, vennootschappen en verenigingen.
Vennootschappen en coöperaties
- Brabant Water N.V
Verband |
Naam |
Brabant Water N.V. |
Website |
www.brabantwater.nl |
|
Vestigingsplaats |
s-Hertogenbosch |
|
Rechtsvorm |
Naamloze vennootschap, Aandeelhouderschap. Geen verbonden partij. |
|
Doel |
Het voor nu en in de toekomst borgen van een optimale drinkwatervoorziening voor de inwoners en het bedrijfsleven in haar voorzieningsgebied. |
|
Inhoud |
Taakveld |
Treasury |
Doelstelling |
Geen echte doelstelling. De gemeente Maashorst is alleen aandeelhouder. |
|
Taken |
De gemeente Maashorst heeft 51.756 aandelen met een waarde van €5.175,60 in Brabant Water NV. Er wordt geen dividend uitgekeerd |
|
Wijzigingen |
geen wijziging |
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
De aandelen zijn in handen van de Provincie Noord-Brabant (31,6%) en van 50 gemeenten in het voorzieningsgebied van Brabant Water. |
Vertegenwoordiging |
Gemeente is aandeelhouder |
|
Portefeuillehouder |
Gijs van Heeswijk (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde). |
|
Domein |
Dienstverlening |
|
Financiële positie |
Jaarrekening 2024 |
|
Begroting 2025 |
|
|
Begroting 2026 |
|
|
Risico |
Risico beoordeling |
Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee Is er een risico-inventarisatie: ja Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja Zijn risico’s afgedekt: ja, middels reserves die meegenomen worden in de bepaling van het weerstandsvermogen. |
Risico-bepaling |
N.v.t. |
2. NV Bank Nederlandse Gemeenten
Verband |
Naam |
NV Bank Nederlandse Gemeenten |
Website |
www.bng.nl |
|
Vestigingsplaats |
Den Haag |
|
Rechtsvorm |
Naamloze vennootschap, Aandeelhouderschap Geen verbonden partij |
|
Doel |
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. |
Inhoud |
Taakveld |
Treasury |
Doelstelling |
Excellente dienstverlening. De financiële diensten omvatten kredietverlening, advies, betalingsverkeer, elektronisch bankieren en vermogensbeheer en gebiedsontwikkeling. Doordat de bank de kosten zo laag mogelijk probeert te houden draagt dit bij aan het doel om een solide financieel beleid voort te zetten en een structureel sluitende programmabegroting te presenteren. |
|
Taken |
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijke belang. De BNG biedt de gemeenten een gespecialiseerd pakket aan financiële producten tegen zo laag mogelijk kosten. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De gemeente Maashorstheeft 46.644aandelen met een nominale waarde van € 2,50 per aandeel, deelname totaal € 116.610-. Door deze deelneming heeft de gemeente Maashorsteen direct belang in de het aanbod van korte en lange financieringsmiddelen voor de gemeentelijke overheid. |
|
Wijzigingen |
N.v.t. |
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
Nederlandse gemeenten |
Vertegenwoordiging |
Niet vertegenwoordigd |
|
Portefeuillehouder |
Gijs van Heeswijk (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde). |
|
Domein |
Dienstverlening |
|
Financiële positie |
Jaarrekening 2024 |
|
Begroting 2025 |
|
|
Begroting 2026 |
|
|
Risico |
Risico beoordeling |
Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee |
|
|
Is er een risico-inventarisatie: ja Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja |
Risico-bepaling |
De bank beschikt over een Risk Appetite Framework waarin onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende soorten risico’s, de verantwoordelijkheden die ermee samenhangen en de verschillende beleidsdocumenten waarin het aangaan en het beheersen van deze risico’s wordt beschreven. |
|
Risico niet gerealiseerde beleidsdoelstellingen (meerjarig) |
- Er zijn voor zover bekend geen risico’s die van invloed zijn |
3 . BIZOB
Verband |
Naam |
Bureau Inkoop en aanbestedingen Zuid-Oost Brabant |
Website |
https://www.bizob.nl |
|
Vestigingsplaats |
Oirschot |
|
Rechtsvorm |
Stichting |
|
Doel |
Het efficiënt en effectief uitvoeren van de inkoopfunctie bij deelnemende gemeenten |
|
Inhoud |
Taakveld |
Bedrijfsvoering |
Doelstelling |
Het Inkoopbeleid past binnen de doelstelling van een efficiënte organisatie, waarbij de bedrijfsvoering ondersteunend is aan het primaire proces. Met andere woorden: “De basis op orde”. |
|
Taken |
Stichting levert advieswerkzaamheden ten behoeve van het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente en streeft naar het behalen van voordelen op financieel, kwalitatief en procesmatig gebied. Stichting Bizob pakt voorbereidende, coördinerende en uitvoerende taken met betrekking tot het inkoop- en aanbestedingsbeleid van Maashorst en andere deelnemers op. |
|
Wijzigingen |
Het college van de gemeente Maashorst, in acht nemende dat de gemeenteraad geen wensen en bedenkingen heeft geuit, heeft eind 2022 besloten aan te sluiten bij Stichting Bizob. Hier is de samenwerking die Bizob al had met de gemeente Uden voortgezet voor gemeente Maashorst. |
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
Meerdere clusters (Noordoost -en Zuidoost- Brabant) waarin gemeenten zijn ondergebracht en een cluster aangeslotenen in de categorie overige. |
Vertegenwoordiging |
Geen stemrecht in het bestuur, wel vertegenwoordiging in de Vergadering van Aangeslotenen |
|
Portefeuillehouder |
Gijs van Heeswijk(het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde). |
|
Domein |
Dienstverlening |
|
Financiële positie
|
Jaarrekening 2024 |
|
Begroting 2025 |
|
|
|
Begroting 2026 |
-bijdrage Maashorst € nog niet bekend -resultaat instelling € nog niet bekend -zienswijze: n.v.t. |
Risico |
Risico beoordeling |
Risico’s worden op gemeente afgewenteld: Is er een risico-inventarisatie: obv voorliggende documenten is het nog niet helder of een risicoinventarisatie voorligt. Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: Zijn risico’s afgedekt: |
Risico-bepaling |
obv voorliggende documenten is het nog niet helder of een risico-inventarisatie voorligt. |
4. Dimpact
Verband |
Naam |
Dimpact |
Website |
www.dimpact.nl |
|
Vestigingsplaats |
Enschede |
|
Rechtsvorm |
Coöperatie |
|
Doel |
Het moderniseren van publieke dienstverlening |
|
Inhoud |
Taakveld |
Overhead |
Doelstelling |
De missie van Dimpact luidt: “door samenwerking, kennisbundeling en klantgerichte innovatie – gemeenten te voorzien van gestandaardiseerde ICT oplossingen die optimale dienstverlening naar burgers, bedrijven, verenigingen & instellingen mogelijk maakt. In nauwe samenwerking met de deelnemende gemeenten selecteert Dimpact hiervoor de meest geschikte ondersteunende software c.q. laat waar nodig software realiseren en ondersteunt deelnemers bij de goede implementatie hiervan. Gemeente Maashorst neemt de diensten E-suite en Mylex af. Er loopt een omvangrijk programma om de E-suite (veel functionaliteit in één applicatie) om te bouwen naar losse (flexibele) componenten volgens de Common Ground architectuur. Dimpact loopt hiermee voorop in landelijke ontwikkelingen op het gebied van gemeentelijke informatievoorziening. |
|
Taken |
Verbeteren en moderniseren van publieke dienstverlening door het inkopen en gezamenlijk doorontwikkelen van dienstverleningsapplicaties, waaronder een zaaksysteem. |
|
Wijzigingen |
N.v.t. |
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
Diverse gemeente in Nederland |
Vertegenwoordiging |
Lid algemene ledervergadering |
|
Portefeuillehouder |
Harold van den Broek (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde). |
|
Domein |
Dienstverlening |
|
Financiële positie |
Jaarrekening 2024 |
|
Begroting 2025 |
|
|
Begroting 2026 |
|
|
Risico |
Risico beoordeling |
Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja Is er een risico-inventarisatie: nee Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: nee |
Risico-bepaling |
Te weinig bijdrage / inzet vanuit de gemeenten, waardoor Dimpact genoodzaakt is om voor de voortgang extra capaciteit in te huren. |
5. Theater Markant N.V.
Verband |
Naam |
Theater Markant N.V. |
Website |
https://www.markantuden.nl/ |
|
Vestigingsplaats |
Uden |
|
Rechtsvorm |
Naamloze vennootschap, Aandeelhouderschap (BBV-artikel 15 lid 1-b, 2e categorie) |
|
Doel |
De artistieke en de commerciële exploitatie van “Theater Markant” te Uden. |
|
Inhoud |
Taakveld |
Culturele instellingen |
Doelstelling |
Theater Markant N.V. is op dit moment een lege N.V. De exploitatie is overgedragen aan Heven Theater Markant Exploitatie (HTME). De exploitatie draagt bij aan de doelstelling cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie. Dit ter bevordering van de beeldende kunst, muziek, dans, toneel en cultuureducatie. |
|
Taken |
De overdracht naar HTME is gerealiseerd door een activa/ passiva transactie als onderdeel van concessieovereenkomst. In geval van beëindiging van de concessieovereenkomst is Theater Markant |
|
Wijzigingen |
N.v.t. |
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
Gemeente Maashorst enig aandeelhouder |
Vertegenwoordiging |
Gemeente is aandeelhouder |
|
Portefeuillehouder |
Financiën – wethouder van Heeswijk (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde). |
|
|
Domein |
Dienstverlening |
Financiële positie |
Jaarrekening 2024 |
|
Begroting 2025 |
|
|
Begroting 2026 |
• Totale begroting (instelling) € 631.368 • Bijdrage Maashorst € 0 • Resultaat instelling € 0 • Zienswijze: n.v.t.
|
|
Risico
|
Risico beoordeling |
Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee Is er een risico-inventarisatie: nee Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: nee Zijn risico’s afgedekt: ja |
Risico-bepaling |
De exploitatie met bijbehorende risico’s is overgedragen naar Heven Theater Markant Exploitatie B.V. (HTME). Er zijn voor zover bekend geen risico’s die van invloed zijn op de gemeente Uden die niet zijn afgedekt door HTME BV. |
Stichtingen en verenigingen
- Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Verband |
Naam |
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) |
Website |
www.vng.nl |
|
Vestigingsplaats |
Vereniging met volledige rechtsbevoegdheid (lidmaatschap) Geen verbonden partij |
|
Rechtsvorm |
Vereniging |
|
Doel |
De Vereniging heeft ten doel haar leden collectief en individueel bij te staan bij de vervulling van hun bestuurstaken. De Vereniging heeft voorts tot doel voor de leden of groepen van leden afspraken te maken met andere overheden over het arbeidsvoorwaardenbeleid in de overheidssector De Vereniging heeft tevens ten doel het behartigen van de belangen van haar leden welke samenhangen met de door hen uitgevoerde bestuurs- en beheerstaken alsook de met deze taken samenhangende:
|
|
Inhoud |
Taakveld |
Bestuursorganen |
Doelstelling |
Correcte uitoefening van bestuurstaken. De dienstverlening aan inwoners, bedrijven en instellingen, staat bij de gemeente Uden centraal. Dit alles zo effectief en efficiënt mogelijk, met onze basistaken als uitgangspunt |
|
Taken |
Behartigen van de belangen van de Nederlandse gemeenten |
|
Wijzigingen |
geen wijziging |
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
Alle Nederlandse gemeenten |
Financiële positie |
Vertegenwoordiging |
Lidmaatschap en stemrecht |
Portefeuillehouder |
Gijs van Heeswijk (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde). |
|
Domein |
Dienstverlening |
|
|
|
|
Begroting en afrekening 2025 |
€. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage. |
2. Museum Krona (voorheen Museum voor Religieuze Kunst)
Naam |
Museum Krona |
|
Website |
||
Vestigingsplaats |
Uden |
|
Rechtsvorm |
Stichting (BBV artikel 15, lid1-5, 3e categorie) |
|
Doel |
Een museum, voornamelijk met religieuze kunst, erfgoed en de Kunstcollectie van gemeente Uden, in standhouden en exploiteren. |
|
Inhoud |
Taakveld |
Cultuur algemeen in programma 5, deeltaakveld Musea |
Doelstelling |
Beleidsvoornemens van de verbonden partij: verbreding van het ‘verblijfsaanbod van het museum om daarmee een grote aantal bezoekers te trekken. Het museum moet daarmee ook ‘de poort’ tot toeristisch en recreatief Uden worden. Dit draagt bij aan onze doelstelling. |
|
Taken |
Collectiebeheer, Educatieve projecten, nieuwe exposities, meer samenwerking met kunstenaars en organisaties op gemeentelijk, regionaal en nationaal niveau. |
|
Wijzigingen |
Een aantal jaar geleden is een nieuwe weg ingeslagen die moet resulteren in een stevig en duurzaam fundament voor een gezonde toekomst. Belangrijke onderdelen van het transitieproces zijn: een vernieuwd profiel, een vernieuwd museum, nieuwe product en verdienmodellen en nieuwe doelgroepen. In 2019 is ook de naam gewijzigd in Museum Krona, met een profiel gericht op kunst, klooster en kruidentuin. |
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
Het bisschoppelijk Museum 's-Hertogenbosch, vereniging Birgittinessen, gemeente Maashorst. |
Vertegenwoordiging |
E. Backx en T. Evers als vertegenwoordigers namens de gemeente Maashorst als leden van het bestuur. |
|
Portefeuillehouder |
Harold van den Broek (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde). |
|
Domein |
Sociaal |
|
Financiële positie |
Jaarrekening 2024
|
|
Begroting 2025 |
Verwachte bijdrage Maashorst 2025 € 361.062 |
|
Begroting 2026 |
Verwachte bijdrage Maashorst 2026 € 361.062 (+indexering) |
|
Risico |
Risico beoordeling |
Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee Is er een risico-inventarisatie: nee Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: nee |
|
|
Zijn risico’s afgedekt: nee |
Risico-bepaling |
Formeel is Museum Krona een eigen orgaan en is de gemeente niet aansprakelijk. Maar de gemeente is medeoprichter en is in het bestuur met twee personen vertegenwoordigd. De kans, dat er een beroep op de gemeente wordt gedaan, bij financiële problemen is groot. Het museum heeft de afgelopen jaren een koers ingezet waarmee zij meer bezoekers en daaruit voortvloeiende inkomsten genereert. Hierdoor is het risico op problemen afgenomen. Desalniettemin blijft het museum de komende jaren werken aan groeiende bezoekersaantallen en inkomsten uit kaartverkoop en nevenomzet uit gastheerschap en merchandising en blijft zij zoeken naar fondswerving en sponsoring. |
Overige verbonden partijen
- AgriFoodCapital/RNOB/Noordoostbrabant Werkt!
Verband |
Naam |
Regio Noordoost Brabant Agrifood Capital Noordoost Brabant Werkt! |
Website |
www.rnob.nl) www.noordoostbrabantwerkt.nl www.agrifoodcapital.nl
|
|
Vestigingsplaats |
Den Bosch |
|
Rechtsvorm |
Convenant.
|
Doel |
|
|
Inhoud |
Taakveld |
Bestuur |
Taken |
|
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
Zie onder 'rechtsvorm' |
|
Vertegenwoordiging |
|
|
Portefeuillehouder |
Diverse portefeuillehouders zijn betrokken. |
|
Domein |
Diverse |
Financiële positie |
Jaarrekening 2024 |
RNOB:
|
|
Begroting 2025 |
De bekostiging van de samenwerking is geregeld in artikel 11 van het convenant regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant. De bijdrage vindt plaats op basis van een vast bedrag per inwoner waarbij het aantal inwoners wordt bepaald op basis van het CBS cijfer van 1 januari van het voorafgaande jaar. Voor de bijdrage per inwoner geldt 2024 als basisjaar. Met ingang van 1 januari 2025 wordt dit bedrag jaarlijks geïndexeerd. |
|
Begroting 2026 |
De bekostiging van de samenwerking is geregeld in artikel 11 van het convenant regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant. De bijdrage vindt plaats op basis van een vast bedrag per inwoner waarbij het aantal inwoners wordt bepaald op basis van het CBS cijfer van 1 januari van het voorafgaande jaar. Voor de bijdrage per inwoner geldt 2024 als basisjaar. Met ingang van 1 januari 2025 wordt dit bedrag jaarlijks geïndexeerd. |
Risico |
Risico beoordeling |
Bijdrage wordt bepaald op basis van artikel 10 van het samenwerkingsconvenant |
- 2. Regionaal Zorg- en Veiligheidshuis
Verband |
Naam |
Regionaal Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost |
Website |
www.rvml.nl |
|
Vestigingsplaats |
’s-Hertogenbosch |
|
Rechtsvorm |
Door nu uit te gaan van de huidige samenwerkingsovereenkomst heeft ZVH geen rechtspersoonlijkheid (=’geen zelfstandige organisatie’ d.w.z. ZVH sluit geen overeenkomsten maar dat doet de “beheergemeente”). Die rechtspersoonlijkheid is nodig om hierin als gemeente een persoonlijk en financieel belang te hebben. Dus is ZVH geen verbonden partij |
|
Doel |
Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost (ZVH) is een samenwerkingsverband waarin zorg- en veiligheidspartners en gemeenten, onder eenduidige regie, werken aan complexe zorg- en veiligheidsproblemen. De doelstelling van deze samenwerking is bijdragen aan de algemene veiligheid, het verbeteren van de persoonlijke situatie, het voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en/of maatschappelijke uitval. Dit gebeurt door een combinatie van strafrechtelijke, civielrechtelijke en bestuurlijke interventies en zorg in persoonsgebonden aanpakken. |
|
Inhoud |
Taakveld |
Openbare Orde en Veiligheid en Zorg |
Doelstelling |
Veilig gevoel, Sociaal veilig |
|
Taken |
1. Het voeren van procesregie; 2. Het adviseren van professionals; 3. Het signaleren en adviseren ten aanzien van kansen en knelpunten. |
|
Wijzigingen |
Optimalisering systeem ten behoeve van casus overleg |
|
Bestuurlijke relatie |
Deelnemers |
De gemeenten Bernheze, Boekel, Boxtel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, ’s-Hertogenbosch, Sint-Michielsgestel en Vught, Dienst Justitiële Inrichtingen, GGD Hart voor Brabant, GGZ Oost-Brabant, Novadic-Kentron, Openbaar Ministerie, Politie, Raad voor de Kinderbescherming, Reclassering Nederland, Reinier van Arkel, Sociom, Stichting Jeugdbescherming Brabant, Stichting Ons Welzijn, Stichting Veilig Thuis Brabant Noordoost, William Schrikker Stichting, Jeugdbescherming & Jeugdreclassering. |
Vertegenwoordiging |
Lid van de stuurgroep Zorg en Veiligheidshuis Brabant Noordoost |
|
Portefeuillehouder |
Ramona Sour neemt deel aan stuurgroep Zorg en Veiligheidshuis Brabant Noordoost. (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde). |
|
Afdeling |
Dienstverlening |
|
Financiële positie |
Jaarrekening 2024 |
|
|
Begroting 2025 |
|
|
Begroting 2026 |
|
Risico |
Risico beoordeling |
Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee Is er een risico-inventarisatie: nee Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: nee Zijn risico’s afgedekt: nee |
Risico-bepaling |
Staat niet in jaarverslag |