
Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Inleiding Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Terug naar navigatie - Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Inleiding Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwingBij ruimtelijke beleidsontwikkeling werken we aan omgevingsplannen en beleidsontwikkeling op het gebied van wonen, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing. Daarnaast maken ook onderwerpen als de grondexploitatie, de Omgevingswet en 'vergunningverlening, toezicht en handhaving' (VTH) deel uit van dit programma.
8.1 Ruimtelijke ordening
Terug naar navigatie - - 8.1 Ruimtelijke ordeningInleiding Ruimtelijke ordening
Terug naar navigatie - 8.1 Ruimtelijke ordening - Inleiding Ruimtelijke ordeningDit taakveld gaat over de ruimtelijke ordening, de implementatie van de Omgevingswet (die op 1 januari 2024 in werking is getreden) en gebiedsontwikkelingen. De Omgevingswet vervangt diverse wetten en zorgt voor een integrale én gebiedsgerichte benadering, waarbij de leefomgeving centraal staat.
Bij gebiedsontwikkeling gaat het om het verbinden van functies, disciplines, partijen, belangen en geldstromen, met het oog op de (her)ontwikkeling van een gebied. Het gaat daarbij niet om één specifiek omgevingsaspect, maar om verschillende aspecten die we in samenhang, integraal tegen elkaar af moeten wegen. Het uiteindelijke resultaat moet voldoen aan een goede ruimtelijke ordening.
Ontwikkelingen Ruimtelijke ordening
Terug naar navigatie - 8.1 Ruimtelijke ordening - Ontwikkelingen Ruimtelijke ordeningDe invoering van de Omgevingswet heeft grote impact op de manier waarop ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving vorm krijgen. De Omgevingswet gaat namelijk uit van uitnodigingsplanologie, waarbij initiatieven niet op voorhand worden uitgesloten. Als gemeente geven we op hoofdlijnen aan waar we ruimtelijk gezien veranderingen willen en waar niet. Daarmee beschermen we omgevingswaarden voor de langere termijn. We nodigen burgers en ondernemers uit om met initiatieven te komen en stellen ons daarbij faciliterend op. We maken daarbij gebruik van verschillende instrumenten, zoals de omgevingsvisie, het omgevingsplan, vergunningverlening en toezicht en handhaving. En we kijken ook naar andere aspecten van de leefomgeving, zoals gezondheid, duurzaamheid, klimaatadaptatie, natuur, wonen en werken. Dat doen we om de omgevingskwaliteit te verbeteren. Participatie en de omgevingsdialoog maken deel uit van het proces om tot goede afwegingen te komen.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 8.1 Ruimtelijke ordening - Wat willen we bereiken?Daadkrachtige ruimtelijke ontwikkeling
Terug naar navigatie - 8.1 Ruimtelijke ordening - Wat willen we bereiken? - Daadkrachtige ruimtelijke ontwikkelingIn de omgevingsvisie van Maashorst hebben we een beeld van de toekomst van onze gemeente geschetst. De omgevingsvisie gaat over de fysieke leefomgeving: alles wat we buiten zien, horen, ruiken of op een andere manier ervaren. In de omgevingsvisie liggen onze ambities en beleidsdoelen vast voor de fysieke leefomgeving. De visie is daarmee een overkoepelende visie.
-
Omschrijving
We gebruiken nieuwe methodes waarmee we de te verwachten archeologische waarden beter kunnen voorspellen dan de huidige, verouderde kaarten. Door deze actualisatie zorgen we dat we bij ontwikkelingen gerichter archeologisch onderzoek kunnen laten uitvoeren. Zo maken we het voor inwoners en ontwikkelaars makkelijker om nieuwe ontwikkelingen voor elkaar te krijgen.
We zorgen er ook voor dat de archeologische verwachtingskaarten en de bijbehorende regels in het omgevingsplan verwerkt worden.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
De kern Volkel wil, aldus de Dorpsraad Volkel, graag aan de slag met de leefbaarheid van de kern Volkel. Hiervoor bestaat al lange tijd de wens om een visie voor de kern Volkel te maken die ingaat op leefbaarheid, woningbouw, sociale cohesie, voorzieningenniveau enzovoort. Deze wens is ook onderdeel van het Kernen-CV Volkel.
In 2025 hebben we een start gemaakt met de totstandkoming van dit ontwikkelperspectief. In 2026 vindt de nadere uitvoering van het 'Ontwikkelperspectief Volkel' plaats.
Uitvoeringsprogramma
Implementatie van de Omgevingswet
Terug naar navigatie - 8.1 Ruimtelijke ordening - Wat willen we bereiken? - Implementatie van de OmgevingswetWe zorgen voor een soepele invoering van de Omgevingswet die op 1 januari 2024 in werking is getreden. Daarbij nemen we alle aspecten in de fysieke leefomgeving mee. Onze speerpunten daarbij zijn: vormgeving van participatie in ruimtelijke processen, digitalisering, vereenvoudiging van processen en deregulering. En ook zetten we vervolgstappen in het ‘Anders Werken’, waarbij we vanuit een positieve houding proberen initiatieven mogelijk te maken.
-
Omschrijving
We zorgen voor een goede voorlichting vanuit de frontoffice en begeleiding vanuit omgevingsadviseurs om de initiatiefnemer wegwijs te maken in de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor verbouw
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
• We gaan vastgestelde omgevingsvisie uitwerken naar beleidsprogramma's.
• Vanuit het tijdelijk omgevingsplan bouwen we verder aan een casco-omgevingsplan (naar verwachting eind 2026 gereed) en daarna aan eerste definitief omgevingsplan, inclusief verordeningen en beleidsregels (eind 2031 moet het omgevingsplan gereed zijn).
• We blijven het nieuwe proces ruimtelijke initiatieven monitoren, evalueren en stroomlijnen. Het verloopt volledig digitaal.
• We voeren toezicht en handhaving uit zoals is voorgeschreven door de in werking getreden Wet Kwaliteitsborging.
• Het anders werken heeft vorm gekregen in onder meer de Intake- en Omgevingstafel. Die gaan we verder doorontwikkelen.Uitvoeringsprogramma
8.2 Grondexploitatie (woningbouw)
Terug naar navigatie - - 8.2 Grondexploitatie (woningbouw)Inleiding Grondexploitatie (woningbouw)
Terug naar navigatie - 8.2 Grondexploitatie (woningbouw) - Inleiding Grondexploitatie (woningbouw)Dit taakveld heeft betrekking op de grond die bestemd is voor woningbouw (bedrijventerreinen staan beschreven onder programma 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur). Alle activiteiten die een gemeente daarvoor uitvoert, vatten we samen onder de term grondexploitatie (afgekort grex). Het gaat dan specifiek om activiteiten waarbij de gemeente zelf de regie voert. Bij een nieuwe gebiedsontwikkeling maakt de gemeente onder andere een begroting. Hierin staan alle verwachte kosten en opbrengsten. Alle bedragen worden in de tijd geplaatst. Daarbij houden we rekening met prijsontwikkelingen en rente-effecten. Een grondexploitatie loopt over meerdere jaren. Een nieuwe grondexploitatie wordt door de gemeenteraad vastgesteld, en jaarlijks geactualiseerd in het Meerjarenjarenperspectief Grondbedrijf (MJP).
Ontwikkelingen Grondexploitatie (woningbouw)
Terug naar navigatie - 8.2 Grondexploitatie (woningbouw) - Ontwikkelingen Grondexploitatie (woningbouw)Het Grondbedrijf van onze gemeente heeft per 1 januari 2026 13 actieve grondexploitaties voor woningbouw. Naast de projecten van de gemeente worden ook woningbouwlocaties ontwikkeld door andere partijen. Die worden met een zogenaamde anterieure overeenkomst vastgelegd. De uitvoeringfase is per locatie anders. De samenstelling van het woningbouwprogramma staat beschreven onder programma 8.3 Wonen en Bouwen. De voortgang van de gemeentelijke locaties lichten we jaarlijks twee keer toe aan de gemeenteraad: in het begin van het jaar door het MJP en in het najaar met een voortgangsrapportage.
Een grondexploitatie start nadat de gemeenteraad deze heeft vastgesteld. Dat is vaak direct verbonden met een omgevingsplanwijziging. Dit betekent dat zowel het bouwprogramma als de gebiedsinrichting worden vastgelegd. De grondexploitatie is de financiële onderbouwing van de ambities die in het omgevingsplan zijn beschreven.
Het Grondbeleid is faciliterend voor gemeentelijke beleidsdoelen. Dit betekent dat het Grondbedrijf geen zelfstandige beleidsdoelen heeft, maar ondersteunt om beleidsdoelen te realiseren.
De voortgang van alle grondexploitaties beschrijven we in het Meerjarenprogramma (MJP) Grondbedrijf.
Voor strategische grondaankopen heeft de gemeenteraad een speciaal krediet beschikbaar (dat noemen we: revolverend krediet). De gemeente kan dit krediet gebruiken om strategische ontwikkellocaties te kopen en tot het moment van ontwikkelen te beheren (de strategische grondvoorraad). Zoals in het grondbeleid is vastgelegd, wordt de gemeenteraad actief geïnformeerd als er sprake is van een strategische aankoop.
8.3 Wonen en bouwen
Terug naar navigatie - - 8.3 Wonen en bouwenInleiding Wonen en bouwen
Terug naar navigatie - 8.3 Wonen en bouwen - Inleiding Wonen en bouwenOnze taken op het gebied van Wonen en bouwen hebben betrekking op:
• omgevingsrecht, ofwel vergunningsverlening, toezicht en handhaving (VTH)
• wonen. Dat wil zeggen: woningmarkt, demografie, woningbehoefte en woningbouw
• transformatie van gebieden
• locaties en leegstand, evenals herbestemming van vastgoed.
Ontwikkelingen Wonen en bouwen
Terug naar navigatie - 8.3 Wonen en bouwen - Ontwikkelingen Wonen en bouwenBelangrijke demografische ontwikkelingen voor het thema 'wonen' zijn:
- de vergrijzing van de bevolking
- de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens
- de beweging vanuit het Integraal Zorg Akkoord (IZA) om steeds meer ‘zorg aan huis’ te leveren, zodat verhuizing naar een instelling niet nodig is.
Een belangrijke ontwikkeling op het gebied van ruimtelijke ordening is de Verstedelijkingsstrategie. Die beschrijft op hoofdlijnen de koers voor de ontwikkeling van Brabantse steden en dorpen. Voor het bewaken van de leefbaarheid in de dorpen wordt ook gewerkt aan een dorpenstrategie. Beide documenten besteden aandacht voor verduurzaming en efficiënt ruimtegebruik.
Bij de thema's herstructurering en verduurzaming van het bestaande aantal woningen in Maashorst (ook wel 'woningvoorraad' genoemd), richten we ons niet alleen op verdichting van bebouwd gebied, maar ook op verlichting van de woonlast voor bewoners.
Vanuit de Regionale Woondeal werken we samen met andere partijen om de druk op de woningmarkt te verlichten en veranderingen in wet- en regelgeving (zoals de Wet versterking regie op de volkshuisvesting en de Huisvestingswet) gezamenlijk te vertalen naar een huisvestingsverordening met onderliggend urgentiebeleid.
Deze ontwikkelingen komen voort uit het Rijksprogramma Wonen en Zorg voor ouderen (WOZO). Daarmee is er een basis voor het koppelen van wonen aan zorg. Wonen omvat immers meer dan volkshuisvesting.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 8.3 Wonen en bouwen - Wat willen we bereiken?-
8.3 Wonen en bouwen
-
Een circulaire woonomgeving en circulaire woningbouw(projecten)
- We stimuleren het bouwen van circulaire woonmilieus en woningbouw(projecten)
- Er is ruimte voor innovatie (vernieuwende initiatieven) op het gebied van levensloopbestendigheid en klimaatneutraal bouwen
- We onderzoeken de cultuurhistorische waarden binnen de gemeente Maashorst, met een voorstel tot bescherming
-
Een meer gevarieerd en bijzonder woonaanbod per kern voor alle doelgroepen
- We professionaliseren de huisvesting van arbeidsmigranten in Maashorst
- We stimuleren bewonersinitiatieven en initiatieven voor de behoefte aan kleinschalige woningbouw voor onder meer jongeren en starters, (vitale) senioren en kwetsbare groepen
- We stimuleren vraaggericht ontwikkelen en bouwen door ontwikkelende partijen
- We verkennen nieuwe mogelijkheden voor woningsplitsing en zetten die indien gewenst om in nieuw beleid
- We zetten de starterslening voort
- We zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor specifieke doelgroepen, zoals mensen die zorg en wonen willen combineren
- We gaan sommige woonwagenlocaties herinrichten en/of uitbreiden en bereiden een nieuwe locatie voor
-
Stevige groei van het aantal woningen
- Kansen in bestaand stedelijk gebied (herstructurering) en bestaand vastgoed benutten we beter
- Versnelling van het woningbouwprogramma realiseren we aan de hand van een versnellingsagenda
- Vrijkomende gemeentelijke panden zoals het voormalige gemeentehuis in Zeeland vormen we om naar (sociale) woningbouw
- We maken versnellingsafspraken met corporaties, die we ook hebben opgenomen in de prestatieafspraken
- We voeren actieve grondpolitiek met lef en beter gebruik van het beschikbare instrumentarium, zoals onteigening of de Wet Voorkeursrecht Gemeenten
- We zetten in op tijdelijke huisvesting
- Betaalbaar bouwen
- Vitale, krachtige, inclusieve kernen en wijken
-
Een circulaire woonomgeving en circulaire woningbouw(projecten)
Een circulaire woonomgeving en circulaire woningbouw(projecten)
Terug naar navigatie - 8.3 Wonen en bouwen - Wat willen we bereiken? - Een circulaire woonomgeving en circulaire woningbouw(projecten)We hebben oog voor toekomstige generaties. We bouwen duurzaam en CO2-neutraal en we creëren een leefbare en klimaatbestendige woonomgeving. Dat betekent dat we onder meer kansen pakken om onze groene identiteit te versterken. We borgen ruimtelijke kwaliteit. En we pakken kansen om circulariteit te vergroten en onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Ook marktpartijen met wie we samenwerken, dagen we uit tot het leveren van maatschappelijke meerwaarde en kwaliteit.
-
Omschrijving
In 2025 hebben we een duurzaamheidsakkoord gesloten. In 2026 voeren we het duurzaamheidsakkoord uit.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We faciliteren innovatieve woningbouwinitiatieven op het gebied van levensloopbestendigheid en klimaat neutraal bouwen. We benutten kansen om circulariteit te vergroten en onze ecologische footprint te verkleinen. We zijn daarbij afhankelijk van initiatieven die we van buiten ontvangen.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We willen op gepaste wijze voor ons erfgoed zorgen. We hebben daarom in 2024 eerst een cultuurhistorische inventarisatie uitgevoerd. Die inventarisatie laat zien wat we aan cultuurhistorische waarden in de gemeente hebben. Dit biedt de basis voor de bescherming van ons erfgoed.
Volgens de werkwijze van de Omgevingswet laten we erfgoedbeleid onder het thema ruimtelijke kwaliteit vallen. In de uitwerking van het beleid voor ruimtelijke kwaliteit zorgen we daarom dat de juiste cultuurhistorische waarden beschermd worden, en dat dit op de juiste manier geborgd wordt.
Daarnaast stellen we eisen op voor het aanwijzen van beeldbepalende panden in de gemeente, in verband met de mogelijkheden voor splitsing in het buitengebied.
Een ander onderdeel van het beschermen van de cultuurhistorische waarden in de gemeente is het behouden van kerkgebouwen. Zo behouden we niet alleen een mooi aanbod van kunst en cultuur, maar ondersteunen en faciliteren we ook herbestemming van kerken.
Uitvoeringsprogramma
Een meer gevarieerd en bijzonder woonaanbod per kern voor alle doelgroepen
Terug naar navigatie - 8.3 Wonen en bouwen - Wat willen we bereiken? - Een meer gevarieerd en bijzonder woonaanbod per kern voor alle doelgroepenWe sturen op kwalitatieve aspecten van de woningen én de omgeving ervan. De ‘klant’ staat daarbij centraal. We noemen dat vraaggericht ontwikkelen en bouwen. We zetten in op het beter benutten van de bestaande woningvoorraad en verbetering van aspecten waarin de bestaande voorraad nu nog niet of onvoldoende voorziet.
-
Omschrijving
Het geactualiseerde beleid 'Uitvoeringsregels huisvesting van internationale werknemers' is vastgesteld en gaan verder met de implementatie van het opgenomen vergunningstelsel en gebruik Digitaal Nachtregister.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Op basis van het 'Beleidsprogramma wonen en zorg' (ook wel woonzorgvisie genoemd) toetsen we woningbouwinitiatieven. Daarbij zijn we afhankelijk van woningbouwinitiatieven die we (hebben) ontvangen. We sturen ook hierop met onze actieve grondpolitiek.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
In lijn met het 'Beleidsprogramma wonen en zorg' stimuleren we ontwikkelende partijen om vraaggericht te ontwikkelen en te bouwen.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We onderzoeken de mogelijkheden hiervoor bij het nieuwe woonbeleid.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We blijven de ontwikkelingen op de woningmarkt volgen om te bepalen of de huidige koppeling met de betaalbaarheidsgrens in de 'Verordening Starterslening' nog steeds voldoet.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Bij de vorming van nieuwe plannen houden we rekening met mogelijkheden voor specifieke doelgroepen. We sturen erop door initiatiefnemers daarop te attenderen.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We gaan de twee bestaande woonwagenlocaties uitbreiden met in totaal drie standplaatsen. We gaan verder met de uitvoering van de herinrichting van De Berkendonk. Zo gaan we nieuwe bergingen plaatsen, waar nodig beplanting toevoegen en de begrenzing van standplaatsen herzien.
Voor ’t Oliemeulen in Schaijk voeren we de ruimtelijke procedure om een standplaats te kunnen toevoegen.
Om te voldoen aan de behoefte gaat de zoektocht naar een nieuwe locatie voor extra standplaatsen door en worden de eerste stappen gezet om tot één locatie te komen.Uitvoeringsprogramma
Stevige groei van het aantal woningen
Terug naar navigatie - 8.3 Wonen en bouwen - Wat willen we bereiken? - Stevige groei van het aantal woningenWe willen dat alle inwoners en woningzoekenden die daarvoor belangstelling hebben een plek kunnen vinden in onze gemeente. Dat vraagt met name om een versnelling van de productie van woningbouw en in beperkte mate om nieuwe locaties. We bouwen passend en betaalbaar in elke kern voor iedereen. Bouwen voor de eigen behoefte (= de vraag naar nieuwe woningen vanuit onze inwoners) staat daarbij centraal. Een mogelijke groei boven op die eigen behoefte met nieuwe plannen faciliteren we als eerste in de kern Uden. We willen gemiddeld 250 nieuwe woningen per jaar bouwen gedurende onze bestuursperiode. Om de gewenste versnelling van woningbouw mogelijk te maken, kijken we buiten de bestaande kaders. Ook maken we concrete afspraken met de woningbouwcorporaties en we dagen marktpartijen uit om te komen met versnellingsmogelijkheden. Daarbij voeren we een actiever grondbeleid dan in de vorige bestuursperiode en maken we optimaal gebruik van de beschikbare instrumenten.
-
Omschrijving
We benutten kansen in bestaand stedelijk gebied en in bestaand vastgoed. Denk hierbij aan de gebiedsontwikkeling Kastanjeweg-Oost, herontwikkeling van de Pius X-kerk, herbestemming van het voormalige gemeentehuis in Zeeland en de gemeentewerf in Schaijk, en dergelijke.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Jaarlijks streven we nog steeds naar het realiseren van (gemiddeld) 250 woningen (start bouw).
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Het Ontwikkelperspectief Centrum Zeeland is in juni 2025 vastgesteld. Daarin is de mogelijkheid opgenomen om in het voormalige gemeentehuis woningen (in het nieuwe deel) en een zorgcentrum (in het oude deel) te ontwikkelen. We hebben daarover al gesprekken met woningcorporatie Mooiland en het Initiatief Zorgcentrum. Daarin onderzoeken we wat er in het oude gemeentehuis Zeeland mogelijk is. Dit zal in 2026 verder zijn vervolg krijgen.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We hebben afspraken vastgelegd in onze samenwerkingsovereenkomsten (de zogenaamde prestatieafspraken) met woningcorporaties over versnelling van woningbouw. In 2025 zijn we het proces gestart om de (meerjarige) prestatieafspraken te actualiseren. In 2026 voeren we de uitvoeringsagenda voor 2026 uit.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Het vorige kabinet heeft de 'Wet regie versterking volkshuisvesting' aangenomen. Deze wet schrijft voor dat bij woningbouwplannen 67% gebouwd moet worden in het betaalbare segment tot € 355.000 vrij-op-naam (VON). Dit betekent dat het complexer wordt voor een ontwikkelaar om tot een financieel haalbaar en kwalitatief goed plan te komen. Dit vraagt om duidelijke kaders en meer creativiteit in projecten. Het wordt daarom nog harder nodig dat wij als gemeente actieve grondpolitiek gaan voeren.
De Omgevingswet is in werking getreden. Dit betekent een aangepaste werkwijze voor het indienen van omgevingsplannen en omgevingsvergunningen. Ook wordt de bevoegdheid voor onteigening bij de gemeenteraad gelegd. De onteigening van gronden kan de gemeente gericht als instrument inzetten om de woningbouwdoelstellingen te realiseren als de markt niet tot ontwikkeling over gaat.Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We onderzoeken de haalbaarheid van diverse locaties voor tijdelijke/flexibele huisvesting. Daar waar mogelijkheden zijn, werken we concrete plannen uit.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
De strekking van de motie is een voorstel voor een ‘out of the box’-onderzoek naar de mogelijkheden om minimaal 10 woningen te realiseren die betaalbaar zijn voor gezinnen met één modaal inkomen. We verwachten in het najaar 2025 te starten met het uitvoeren van de motie. De werkzaamheden ronden we naar verwachting in het eerste kwartaal 2026 af.
Uitvoeringsprogramma
Vitale, krachtige, inclusieve kernen en wijken
Terug naar navigatie - 8.3 Wonen en bouwen - Wat willen we bereiken? - Vitale, krachtige, inclusieve kernen en wijkenWe willen dat onze inwoners kunnen vertrouwen op een sterke en zelfredzame gemeenschap, waarin ze zoveel mogelijk in hun eigen woonomgeving kunnen blijven wonen. Hiervoor is meer nodig dan alleen woningbouw. Zo zetten we in op (behoud van) goede voorzieningen in de centra van de kernen, want die vergroten de aantrekkingskracht. Daarnaast willen we kwetsbaardere gebieden versterken (buurten, wijken en/of kernen).
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Wat mag het kosten?Een groot deel van de lasten en baten binnen de grondexploitatie (b.v. plankosten, rente) worden op de boekwaarden van de verschillende grondexploitaties gemuteerd. Deze lasten en baten zijn derhalve niet in onderstaande cijfers opgenomen. Voor 2026 betreft het 6,2 miljoen aan begrote lasten.
Exploitatie |
Realisatie 2024 |
Begroting 2025 incl. wijzigingen |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
8.1 Ruimtelijke ordening |
4.718 |
5.705 |
4.620 |
4.442 |
4.432 |
4.431 |
|
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) |
1.238 |
423 |
436 |
433 |
433 |
320 |
|
8.3 Wonen en bouwen |
3.477 |
3.489 |
3.551 |
3.561 |
3.549 |
3.541 |
|
Totaal Lasten |
9.433 |
9.617 |
8.607 |
8.435 |
8.414 |
8.293 |
|
Baten |
|||||||
8.1 Ruimtelijke ordening |
873 |
2.249 |
1.196 |
1.285 |
1.196 |
1.196 |
|
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) |
1.890 |
738 |
674 |
442 |
13 |
5 |
|
8.3 Wonen en bouwen |
2.191 |
2.200 |
2.227 |
2.215 |
2.215 |
2.215 |
|
Totaal Baten |
4.954 |
5.187 |
4.097 |
3.942 |
3.424 |
3.416 |
|
Geraamd resultaat exclusief mutaties reserves |
4.479 |
4.430 |
4.510 |
4.493 |
4.989 |
4.877 |
|
Stortingen in reserves |
2.972 |
2.454 |
836 |
883 |
248 |
197 |
|
Onttrekkingen uit de reserves |
3.212 |
2.413 |
820 |
1.007 |
889 |
734 |
|
Totaal mutaties reserves |
-240 |
41 |
16 |
-123 |
-641 |
-537 |
|
Geraamd resultaat inclusief mutaties reserves |
4.239 |
4.471 |
4.526 |
4.370 |
4.348 |
4.340 |
Verbonden partijen Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Terug naar navigatie - Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Verbonden partijen Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwingGemeenschappelijke regelingen
- Niet van toepassing
Rechtspersonen
- Niet van toepassing
Overige verbonden partijen
- Niet van toepassing
Voor een uitgebreid overzicht van de verbonden partijen verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden partijen.
Beleidskaders Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Terug naar navigatie - Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Beleidskaders Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwingHet beleid voor dit programma is onder andere vastgelegd in de volgende beleidsnota’s:
- Omgevingsvisie gemeente Maashorst
- Nota Grondbeleid Maashorst 2022
- Doelgroepenverordening Maashorst
- Beleidsregels uitgifte grond en vastgoed gemeente Maashorst 2023
- Beleidsnota uitgifte groen- en reststroken gemeente Maashorst 2024
- Welstandsnota gemeente Maashorst 2023
- Nota Archeologie gemeente Maashorst 2023
Verplichte BBV - indicatoren Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Terug naar navigatie - Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Verplichte BBV - indicatoren Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwingHieronder vindt u de ontwikkeling van de wettelijk voorgeschreven indicatoren:
- Gemiddelde WOZ waarde (duizend euro)
- Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen)
- Demografische druk in %
- Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden in euro's
- Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden in euro's
Hieronder vind je hyperlinks naar dashboard ‘Waar staat je gemeente?’. Selecteer bij het eerste bezoek gemeente Maashorst.