
Overzicht van incidentele baten en lasten
Volgens artikel 19 en 23 van het BBV is het verplicht om een overzicht te presenteren van de incidentele baten en lasten. Op die manier kan beoordeeld worden of en in hoeverre er sprake is van een sluitende begroting.
Wij dekken de incidentele lasten zoveel als mogelijk met incidentele baten. Voor het bepalen van de incidentele baten en lasten is de handreiking "verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten" (gepubliceerd door de Provincies in 2021) als leidraad gehanteerd. Hierin zijn de volgende uitgangspunten opgenomen.
- Een gemeente voert structurele taken uit. Daarom zijn structurele baten en lasten de regel, incidentele baten en lasten zijn de uitzondering.
- Voor het bepalen of er sprake is van die uitzondering, wordt de aard van de raming beoordeeld. De aard van de baten en lasten betekent in het kader van deze notitie dat de soort of de eigenschap van een begrotingspost binnen een taakveld in eerste instantie bepalend is of een post als incidenteel of structureel aangemerkt wordt
- Hulpmiddel voor het invullen van het begrip incidenteel: baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen.
- Baten en lasten die zich vier jaar of langer voordoen zijn in beginsel structureel van aard. Echter meerjarige tijdelijke geldstromen waarvan de eindigheid vastligt vanwege een raadsbesluit en/of een toekenningsbesluit klasseren als incidentele baten en lasten, ook als de geldstroom (nog) langer is dan 3 jaar
- Toevoegingen aan en onttrekkingen uit de reserves worden als incidenteel beschouwd, tenzij het gaat om reguliere toevoegen/onttrekkingen aan financieringsreserves c.q. dekkingsreserves (kapitaallasten).
- De incidentele baten en/of lasten moeten van materiële omvang zijn. De materiële omvang is voor de gemeente Maashorst vastgesteld op €50.000 of hoger (opgenomen in onze financiële verordening). Baten en lasten onder deze grens beschouwen we altijd als structureel, ondanks dat deze wellicht wel aan bovenstaande voorwaarden voldoen.
Overzicht incidentele baten en lasten per programma
Terug naar navigatie - Overzicht van incidentele baten en lasten - Overzicht incidentele baten en lasten per programmaIn onderstaande tabel is het saldo van de incidentele baten en lasten per programma opgenomen. Binnen de gemeente Maashorst wordt de incidentele baten en lasten op de algemene reserve gemuteerd.
Incidentele baten en lasten per programma x € 1.000 ( -/- = nadeel/uitgaven, +/+ = voordeel/inkomsten) |
|||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving |
Begroot 2026 |
Begroot 2027 |
Begroot 2028 |
Begroot 2029 |
|
1. Veiligheid |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
2. Verkeer en vervoer |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
3. Economie en toerisme |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
4. Onderwijs |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
5. Sport, cultuur, recreatie en natuur |
13 |
0 |
0 |
0 |
|
6. Sociaal Domein |
-500 |
0 |
0 |
0 |
|
7. Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid |
-250 |
-250 |
-250 |
0 |
|
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
-147 |
0 |
0 |
0 |
|
9. Bestuur en dienstverlening |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
10. Bedrijfsvoering en inkomsten |
0 |
0 |
-1.400 |
0 |
|
Totaal (dekking uit of storting in algemene reserve) |
-884 |
-250 |
-1.650 |
0 |
Specificatie incidentele baten en lasten per programma
Terug naar navigatie - Overzicht van incidentele baten en lasten - Specificatie incidentele baten en lasten per programmaIn onderstaande tabel is een specificatie van de incidentele baten en lasten per programma opgenomen. In de eerste tabel zijn de uitgaven en inkomsten exclusief mutatie algemene reserve opgenomen. Vervolgens zijn in de tweede tabel de stortingen en onttrekkingen algemene reserve gepresenteerd.
Specificatie incidentele baten en lasten per programma x € 1.000 ( -/- = nadeel/uitgaven, +/+ = voordeel/inkomsten) |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving |
Uitgaven of Inkomsten |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Toelichting en bron |
|||
Totaal programma 1. Veiligheid |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Storting in BR dekking kapitaallasten ter dekking projecten rehabilitaties en GVVP |
U |
-2.748 |
-269 |
-452 |
-452 |
Voor diverse projecten vindt een bijdrage plaats uit de reserves Bovenwijkse Infrastructuur,Bovenwijkse Voorzieningen en Parkeerfonds. Volgens de BBV moet de investeringen bruto geraamd worden en kunnen de kapitaallasten vervolgens gedekt worden uit een reserve dekking kapitaallasten. |
|||
Dekking projecten rehabilitaties en GGVP |
I |
2.748 |
269 |
452 |
452 |
Onttrekking uit de genoemde reserve ter storting in de reserves dekking kapitaallasten. |
|||
Totaal programma 2. Verkeer en vervoer |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Tijdelijke extra capaciteit wegwerken achterstanden huisvesting internationale werknemers |
U |
-180 |
0 |
0 |
0 |
Via raadsbesluit van april 2025 is besloten om tijdelijke extra capaciteit te regelen voor de implementatie van uitvoeringsregels en wegwerken van achterstanden m.b.t. het in beeld brengen van huisvesting internationale werknermers. |
|||
Hogere toeristenbelang door huisvesting internationale werknemers |
I |
180 |
0 |
0 |
0 |
Tijdelijk extra inkomsten toeristenbelasting doordat we meer huisvesting van internationale werknemers zullen achterhalen |
|||
Totaal programma 3. Economie en toerisme |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Totaal programma 4. Onderwijs |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Dekking uit reserve groen voor lasten op de exploitatie |
I |
13 |
0 |
0 |
0 |
Een stimuleringsbijdrage om aan te kunnen haken op projecten van bijv. het Brabants Landschap die passen binnen de doelstellingen van ons Landschapsbeleidsplan gericht op biodiversiteit en/ of erfbeplanting. |
|||
Totaal programma 5. Sport, cultuur, recreatie en natuur |
13 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Terugbetaling regio Beschermd Wonen |
I |
818 |
818 |
818 |
0 |
Gedurende de jaren 2024-2028 ontvangen we van de Centrumgemeente Oss een jaarlijks uitvoeringsbudget van €817.903 om de 'Lokale basis op Orde' te brengen. Regionaal is afgesproken dat elke gemeente een lokaal uitvoeringsplan “Lokale Basis op Orde” opstelt voor besteding van de middelen aan de doelgroep psychisch kwetsbare inwoners vanaf 2024. Op basis hiervan zal een voorstel incl. dekking t.l.v. de reserve Transformatieopgave Wmo Beschermd Wonen ter besluitvorming worden voorgelegd. |
|||
Reserve Beschemd wonen |
U |
-818 |
-818 |
-818 |
0 |
De ontvangen middelen van de centrumgemeente Oss worden in de Reserve Beschermd Wonen gestort. |
|||
Lokale ontwikkelagenda Beschermd Wonen |
U |
-535 |
0 |
0 |
0 |
De lokale ontwikkelagenda Beschermd Wonen is gerelateerd aan het regionaal Koersdocument Inwoners met een psychische kwetsbaarheid, onderdeel van de regionale kaders Wmo die voor de jaren 2024-2028 geactualiseerd zijn. Daarnaast is met de vaststelling van de Centrumregeling 2024-2028 is regionaal afgesproken dat de middelen die we vanuit de regionale reserve Beschermd Wonen ontvangen beschikbaar houden voor de transformatieopgave Beschermd Wonen. |
|||
Reserve Beschemd wonen |
I |
535 |
0 |
0 |
0 |
Dekking lasten transformatieopgave Bescherd Wonen door reserve Beschermd Wonen |
|||
Middelen migratieopgaven |
U |
-500 |
0 |
0 |
0 |
Tijdelijke uitbreiding van ambtelijke capaciteit en middelen voor het realiseren van de migratieopgaven. We hebben een achterstand op het gebied van huisvesting statushouders en Oekraïners en de tijdelijke locatie van Der Valkhotel sluit per 1 oktober 2026. Het zoeken naar geschikte plekken en deze passend maken zal nog de nodige financiële inspanning kosten. |
|||
Totaal programma 6. Sociaal Domein |
-500 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Project doorontwikkelen Agro Natuurwonen |
U |
-175 |
-175 |
-175 |
0 |
In het bestuursakkoord is opgenomen dat de gemeente Maashorst het voortouw zou willen nemen in het project voor het doorontwikkelen van het concept Peel natuurdorpen (Tiny Houses) d.m.v. onderzoek en ontwikkelkosten en ruimtelijke procedures gedurende de periode 2025-2028. |
|||
Project Natuurpoort Palmstraat |
U |
-75 |
-75 |
-75 |
0 |
Dit is een project om te komen tot een marktpartij die op deze grond een recreatief initiatief ontwikkeld en exploiteert. In de eerste fase zullen er eisen op worden gesteld waar het aan moet voldoen, wat de wensen zijn en wordt de haalbaarheid getoetst bij mogelijke initiatiefnemers. Dit zal vervolgens op de markt gezet worden en samen met de marktpartij ontwikkeld worden. Na ontwikkeling zal de rol van de gemeente beëindigd worden en heeft dit geen structurele financiële consequenties. |
|||
Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) |
U |
-801 |
-663 |
-663 |
-663 |
Het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) is een akkoord dat is opgesteld tussen de rijksoverheden, gemeenten (VNG) en zorgverzekeraars. Het doel van het akkoord is het bereiken van een gezonde generatie in 2040. Met het GALA wordt ook een substantiële financiële impuls gegeven aan gemeenten om de doelen van het akkoord te kunnen behalen. Deze kosten hebben ook deels betrekking op programma 5 en 6. |
|||
Specifieke uitkering GALA vanuit het Rijk |
I |
801 |
663 |
663 |
663 |
De kosten voor GALA worden gefinancierd door het Rijk middels een specifieke uitkering |
|||
Totaal programma 7. Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid |
-250 |
-250 |
-250 |
0 |
|||||
Bijdragen vanuit Anterieure overeenkomsten |
I |
65 |
154 |
65 |
65 |
Bijdragen van derden vanuit anterieure overeenkomsten t.b.v. toekomstige ontwikkelingen. |
|||
Storting bijdragen anterieure overeenkomsten in algemene reserve grondbedrijf |
U |
-65 |
-154 |
-65 |
-65 |
De bijdragen vanuit derden worden gestort in de algemene reserve grondbedrijf. |
|||
Onttrekking bijdrage anterieur t.b.v. reserve Bovenwijks |
I |
65 |
154 |
65 |
65 |
De bijdragen voor anterieure overeenkomsten wordt vervolgens onttrokken uit de algemene reserve en toegevoegd aan de bestemmingsreserve Bovenwijkse Voorzieningen |
|||
Storting bijdrage anterieur in reserve Bovenwijks |
U |
-65 |
-154 |
-65 |
-65 |
De bijdragen voor anterieure overeenkomsten wordt vervolgens onttrokken uit de algemene reserve en toegevoegd aan de bestemmingsreserve Bovenwijkse Voorzieningen |
|||
Tussentijdse winstnemingen grondexploitatie |
I |
4.381 |
3.107 |
362 |
178 |
De verwachte tussentijdse winstnemingen van het grondbedrijf conform het Meerjarenperspectief grondbedrijf 2025 |
|||
Storting in ABR tussentijdse winstnemingen |
U |
-4.381 |
-3.107 |
-362 |
-178 |
De tussentijdse winstnemingen worden conform het Meerjarenperspectief grondbedrijf 2025 gestort in de algemene reserve grondbedrijf. |
|||
Bijdrage aan reserve Landschapsinvesteringsregeling |
U |
-165 |
-204 |
-105 |
-61 |
Bijdrage aan de reserve Landschapsinvesteringsregeling voor diverse grondexploitaties o.b.v. het Meerjarenperspectief grondbedrijf 2025. |
|||
Dekking bijdrage reserve Landschapsinvesteringsregeling |
I |
165 |
204 |
105 |
61 |
Dekking van de bijdragen aan de reserve Landschapsinvesteringsregeling door de algemene reserve grondbedrijf. |
|||
Aanvulling VZ exploitatienadelen |
U |
-357 |
-343 |
-350 |
-238 |
Aanvulling van de voorziening exploitatienadelen o.b..v verwachte toekomstige verliezen. |
|||
Dekking aanvulling voorziening exploitatienadelen door ABR |
I |
357 |
343 |
350 |
238 |
Dekking van de aanvulling voorziening exploitatienadelen door de algemene reserve grondexploitatie. |
|||
Niet te verhalen plankosten initiatieven van derden |
U |
-400 |
-400 |
-400 |
-400 |
Diverse (plan)kosten die niet op derden verhaald kunnen worden, maar gemaakt moeten worden om diverse initiatieven te kunnen ondersteunen. |
|||
Dekking ABR niet te verhalen plankosten |
I |
400 |
400 |
400 |
400 |
Dekking van de diverse (plan)kosten door de algemene reserve grondbedrijf (MJP GREX 2022 Uden) |
|||
Dekking algemene kosten restgronden door ABR Grondbedrijf |
I |
8 |
0 |
0 |
0 |
Dekking algemene kosten restgronden vanuit de algemene reserve grondbedrijf |
|||
Transitie plangebied Kastanjeweg Oost |
U |
-155 |
0 |
0 |
0 |
Programmabegroting 2023: Dit project betreft transformatie van het gebied Kastanjeweg-Oost naar een stedelijk woonmilieu, met een grote diversiteit aan woningen en woonvormen, waarbij er aandacht is voor de opgaven van de toekomst, waarvan een groene en gezonde leefomgeving het belangrijkst is. Leegstand terug te dringen en bestaande lelijke plekken tegen het Udense centrum een toekomstbestendige/duurzame functie en inrichting te geven. En daarbij gebruik te maken van de ruimtelijke kwaliteiten die er al zijn in het gebied en de directe omgeving. Voor dit project wordt in de periode 2023-2026 budget opgenomen. 2026 is ook de einddatum van dit project. |
|||
Totaal programma 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
-147 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Totaal programma 9. Bestuur en dienstverlening |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Af te dragen Vennootschapsbelasting |
U |
-682 |
-682 |
-682 |
0 |
Te betalen vennootschapsbelasting o.b.v. ingeschatte winsten van het grondbedrijf. |
|||
Dekking afdracht Vennootschapsbelasting door algemene reserve grondbedrijf |
I |
682 |
682 |
682 |
0 |
De vennootschapsbelasting wordt gefinancierd vanuit de algemene reserve grondbedrijf. |
|||
Overgang pensioenen wethouders |
U |
0 |
0 |
-1.400 |
0 |
De pensioenen van wethouders worden op basis van de Wet toekomst pensioenen overgedragen naar het ABP |
|||
Totaal programma 10. Bedrijfsvoering en inkomsten |
0 |
0 |
-1.400 |
0 |
|||||
Totaal uitgaven en inkomsten excl. onttrekkingen algemene reserve |
-884 |
-250 |
-1.650 |
0 |
|||||
Onttrekkingen/stortingen Algemene Reserve conform eerdere besluitvorming stukken P&C-cyclus Uden/Landerd/Maashorst |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||||
Dekking incidenteel beeld programmabegroting 2023 |
I |
134 |
0 |
0 |
0 |
Het incidentele bestedings- en dekkingsplan van de programmabegroting 2023 wordt ten laste gebracht van de algemene reserve (Maashorst) |
|||
Incidenteel beeld programmabegroting 2025 |
I |
750 |
250 |
250 |
0 |
Het incidentele bestedings- en dekkingsplan van de programmabegroting 2025 wordt ten laste gebracht van de algemene reserve (Maashorst) |
|||
Incidenteel beeld kadernota 2026 |
I |
0 |
0 |
1.400 |
0 |
Het incidentele bestedings- en dekkingsplan van de Kadernota 2026 wordt ten laste gebracht van de algemene reserve (Maashorst) |
|||
Totaal programma 10 |
884 |
250 |
1.650 |
0 |
|||||
Totaal dekking algemene reserve |
884 |
250 |
1.650 |
0 |
|||||
Resume: |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||||
Totaal van de uitgaven/inkomsten incidenteel |
-884 |
-250 |
-1.650 |
0 |
|||||
Totaal van de dekking algemene reserve |
884 |
250 |
1.650 |
0 |
|||||
Saldo |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||