
Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
Inleiding Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid - Inleiding Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheidHet doel van Volksgezondheid is het bevorderen van de algehele gezondheid en het welzijn van de mensen die in ons land wonen. In Maashorst streven we naar 'positieve gezondheid' (= een benadering binnen de gezondheidszorg die niet de ziekte, maar een betekenisvol leven van mensen centraal stelt. De nadruk ligt op de veerkracht, eigen regie en het aanpassingsvermogen van de mens en niet op beperkingen of ziekte). Mensen moeten om kunnen gaan met de uitdagingen op fysiek, emotioneel en sociaal gebied. Ze moeten zoveel mogelijk zelf de regie kunnen voeren over hun eigen leven. Preventieve maatregelen zijn dan ook voornamelijk gericht op de kwaliteit van de dagelijkse leefomgeving. Die leefomgeving bestaat onder andere uit school, werk, vrije tijd en de bereikbaarheid van deze locaties. Als beperkingen toenemen, wordt de leefwereld kleiner. Het is daarom belangrijk dat we als gemeente voorwaarden creëren die ervoor zorgen dat de gezonde leefomgeving bereikbaar blijft voor iedereen.
Ontwikkelingen Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid - Ontwikkelingen Volksgezondheid, milieu en duurzaamheidDe effecten van klimaatverandering hebben een steeds grotere invloed op onze gezondheid en welzijn. Dit geldt met name voor kwetsbare mensen die zich moeilijk buiten hun eigen buurt kunnen verplaatsen. Maar het heeft ook bredere gevolgen. Denk bijvoorbeeld aan scholen met goede ventilatie, de kwaliteit van bedrijventerreinen en de mogelijkheid om te voet of per fiets naar winkels, werk, school en verenigingen te gaan.
In Nederland wordt gemiddeld bijna 6% van de ziektelast toegeschreven aan milieufactoren. Op lokaal niveau kan dit percentage sterk variëren, tussen de 4% en 14%. Dit zijn factoren waar individuele burgers weinig of geen invloed op hebben.
Een belangrijke partner voor ons op dit gebied van gezondheid is de GGD Hart voor Brabant. Wij geven als gemeente opdracht aan de GGD om verantwoordelijkheden uit te voeren die voortvloeien uit de Wet publieke gezondheid (WPG). De WPG is gebaseerd op preventie. Preventie kan zich richten op individuen of groepen, maar ook op de omgeving, zoals wijken en buurten. De GGD geeft advies aan de gemeente op verschillende terreinen:
• Leefstijl, inclusief het gebruik van middelen zoals roken, alcohol en drugs. Dit ligt onder andere vast in het gezondheidsbeleid en het preventief jeugdbeleid. Daar werken veel verschillende partners op het gebied van preventie aan mee, zoals Sportservice Noord-Brabant, Ons-Welzijn, Compass en wijkondersteuners.
• De inrichting van de omgeving wat betreft groen, beweging, hygiëne (afval, riolering, toezicht op risicovolle gebouwen, etc.), milieu (geluid, licht, etc.) en het binnenmilieu van openbare voorzieningen (zoals scholen met goede ventilatie). Dit is onderdeel van de werkwijze volgens de Omgevingswet, die vanaf 1 juli 2023 wordt toegepast.
De GGD heeft als belangrijkste taak ervoor te zorgen dat kinderen gezond zijn, en staat aan de lat om problemen vroegtijdig op te sporen en ouders te ondersteunen. De taken van de GGD die op maat gemaakt zijn voor individuele gevallen, vallen onder programma 6.
We hebben als gemeente een grote verantwoordelijkheid om de omgeving gezond en veilig te houden. We verzamelen en verwerken bijvoorbeeld afval en afvalwater en zorgen voor een goede leefomgeving bij ruimtelijke ontwikkelingen. We concentreren ons op vermindering van de hoeveelheid afval en afvalwater en op verbetering van de kwaliteit van het afval. Naast problemen zoals wateroverlast en droogte, heeft ook extreme hitte een grote invloed op de gezondheid en het comfort van onze leefomgeving. Door meer groen in de buurt, kunnen we bijdragen aan de aanpak van grotere uitdagingen zoals klimaatverandering, hitte, waterbeheer, biodiversiteit en gezondheid. Bij het ontwerpen en bouwen van onze woonomgeving kijken we dan ook zorgvuldig naar geschikte oplossingen, zodat na periodes van zware regenval, hitte en droogte de leefomgeving snel en gemakkelijk kan herstellen. Ook aan de sociale kant van klimaatverandering en hitte besteden we aandacht met het Lokaal Hitteplan.
We streven ernaar om in 2050 energieneutraal te zijn. Ook promoten we maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) onder ondernemers en passen dit zelf toe in onze eigen organisatie. In 2020 hebben we als onderdeel van de Regio Noordoost-Brabant een plan ingediend bij de Rijksoverheid: de Regionale Energiestrategie (RES) 1.0. Daarin staat beschreven hoe we gaan bijdragen aan de nationale doelstelling van CO2-reductie. Momenteel werken we aan een RES 2.0 om te voldoen aan onze regionale afspraken in de RES.
7.1 Volksgezondheid
Terug naar navigatie - - 7.1 VolksgezondheidInleiding Volksgezondheid
Terug naar navigatie - 7.1 Volksgezondheid - Inleiding VolksgezondheidGemeenten hebben een wettelijke taak op het gebied van volksgezondheid. Tot dat taakveld behoren maatregelen om de gezondheid te beschermen van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen. Het gaat om de volgende maatregelen:
- Het monitoren van de gezondheidssituatie.
- Uitvoering van preventieprogramma's en vroegtijdige signalering van specifieke stoornissen en gezondheidsbedreigende factoren.
- Uitvoering van programma's voor gezondheidsbevordering en maatregelen tegen bedreigingen van de gezondheid.
- Bestrijding van infectieziekten en aanbod van vaccinaties.
- Het geven van voorlichting, advies en begeleiding.
- Het geven van prenatale voorlichting aan aanstaande ouders.
- Het bewaken van gezondheidsaspecten in bestuurlijke beslissingen.
- Het bevorderen van medisch milieukundige zorg.
- Het bevorderen van technische hygiënezorg.
- Het bevorderen van psychosociale hulp bij rampen en ambulance.
- Het laten uitvoeren van het basistakenpakket jeugdgezondheidszorg.
Ontwikkelingen Volksgezondheid
Terug naar navigatie - 7.1 Volksgezondheid - Ontwikkelingen VolksgezondheidOnze gezondheid is geen vanzelfsprekendheid. Dat de kwaliteit van ons voedsel en drinkwater is toegenomen, betekent niet automatisch dat we er een gezondere leefstijl op nahouden. Overgewicht, te weinig beweging, geen voedzame voeding, en infectieziektes behoren ook tot de kenmerken van deze tijd. Die kenmerken - in combinatie met de manier waarop we tegenwoordig (digitaal) met elkaar zijn gaan communiceren- hebben invloed op onze mentale veerkracht. Door de inzet van preventieve voorzieningen kunnen we een aantal van deze ontwikkelingen ombuigen.
We doen dat in het belang van onze inwoners, maar ook vanuit de overtuiging dat voorkomen -in alle opzichten- beter is dan genezen.
Daarom is gezondheid speerpunt van ons beleid. We willen dit onderwerp integraal (= vanuit alle mogelijke invalshoeken) benaderen en onderdeel maken van ál ons gemeentelijk beleid in samenwerking met de relevante partners.
In het fysieke domein is gezondheid al een integraal onderdeel van de Omgevingsvisie. We sturen hierbij nadrukkelijk op schone lucht en zuiver water. In het sociaal domein zien we eenzelfde beweging naar een integrale benadering van gezondheid.
We werken op verschillende bestuurlijke niveaus aan versterking van netwerken en aanleg van dwarsverbanden tussen de domeinen wonen, zorgen en leven. De projecten en acties die hieruit voortkomen, zouden dan ook op diverse plekken in deze programmabegroting moeten landen.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 7.1 Volksgezondheid - Wat willen we bereiken?Vitaal oud(er) worden, mentale gezondheid versterken en gezondheidsverschillen verkleinen
Terug naar navigatie - 7.1 Volksgezondheid - Wat willen we bereiken? - Vitaal oud(er) worden, mentale gezondheid versterken en gezondheidsverschillen verkleinenDe gemeente Maashorst wil activiteiten en netwerken stimuleren die een bijdrage leveren aan:
- vitaal oud(er) worden in een gezonde leefomgeving.
- versterking van mentale gezondheid.
- verkleining van gezondheidsverschillen tussen inwoners.
-
Omschrijving
In 2026 geven we een vervolg aan de verdere implementatie en uitvoering van het integraal gezondheidsbeleid. We werken hierbij aan een gezonde leefomgeving, het verkleinen van gezondheidsverschillen en het bevorderen van een gezonde leefstijl van onze inwoners.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Ook vanuit het Integraal Zorg Akkoord (IZA) werken we op regionaal en subregionaal niveau met de brede benadering van gezondheid. Het transformatieplan van het samenwerkingsverband Samen in Gezondheid (SIG) richt zich op drie speerpunten: 1. vitaal oud(er) worden, 2. mentale gezondheid en 3. werken vanuit de principes van positieve gezondheid. Die brede benadering zien we ook terug in de sterke sociale basis die lokaal gericht is op uitvoering van 'het Gezond en actief leven akkoord' (GALA). Hiermee sturen we op lokaal niveau op sterke gemeenschappen en een gezonde samenleving door de wisselwerking tussen formele en informele netwerken optimaal te benutten.
In deze aanpak wordt op alle niveaus gewerkt aan versterking van de samenwerking met partners en de bouw van een netwerk met partijen binnen het sociaal en medisch domein. Hiermee leggen de landelijke akkoorden (IZA en GALA) ook een directe lijn naar het rijksprogramma 'Wonen en Zorg voor ouderen' (WOZO).
Uitvoeringsprogramma
7.2 Riolering
Terug naar navigatie - - 7.2 RioleringInleiding Riolering
Terug naar navigatie - 7.2 Riolering - Inleiding RioleringUit het oogpunt van volksgezondheid en veiligheid zorgen wij voor de afvoer van stedelijk afvalwater en afvloeiend hemelwater, en voor het grondwater. Als gemeente zijn wij verantwoordelijk voor:
• inzameling en transport van huishoudelijk en bedrijfsafvalwater.
• inzameling, transport en verwerking van hemelwater.
• voorkomen van grondwaterproblemen, onder meer door afvoer van overtollig grondwater.
• bestrijding van verontreiniging van oppervlaktewater.
• de baten van riool- en waterzorgheffing voor niet-woningen en voor woningen.
• de kosten en invordering van de riool- en waterzorgheffing.
In het Programma Omgevingswet Water & Riolering (POW&R ) staat omschreven hoe we invulling geven aan de plicht die we hebben voor het zorgen voor het riool en de taken voor water.
Ontwikkelingen Riolering
Terug naar navigatie - 7.2 Riolering - Ontwikkelingen RioleringHet klimaat verandert. Met als gevolg meer hitte, droogte en wateroverlast. In 2020 hebben we gekeken op welke plekken onze (woon)omgeving kwetsbaar is voor extreem weer. Het nationale Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) verplicht gemeenten om elke zes jaar dit onderzoek naar kwetsbare plekken te doen. In 2025 zijn we gestart met een nieuwe ronde stresstesten, zoals we die onderzoeken noemen. De uitkomsten gebruiken we bij overleggen met de omgeving en belanghebbenden, in onze gemeente en in de regio. De klimaatmonitor is een hulpmiddel om kwetsbare plekken in kaart te brengen.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 7.2 Riolering - Wat willen we bereiken?Verbeteren van het functioneren van drukriolering en het lokaal vasthouden van regenwater in het buitengebied.
Terug naar navigatie - 7.2 Riolering - Wat willen we bereiken? - Verbeteren van het functioneren van drukriolering en het lokaal vasthouden van regenwater in het buitengebied.In het buitengebied ligt een ander soort riool dan in de gebouwde omgeving. Het vuile water wordt hier via pompen naar het riool in het centrum geduwd. Er is in deze buizen geen ruimte om ook regenwater mee te nemen. Daarom is het verboden regenwater aan te sluiten op dit riool. We weten door onderzoek in welke gebieden er nog verboden aansluitingen voor regenwater zitten. We laten eigenaren deze verbindingen afsluiten.
-
Omschrijving
We gaan het gesprek aan met de bewoners en leggen uit waarom het belangrijk is het regenwater op eigen grond op te vangen. Als de verbinding van het regenwater niet wordt afgesloten, leggen we een boete op.
Uitvoeringsprogramma
Een klimaat veerkrachtige inrichting van onze fysieke leefomgeving
Terug naar navigatie - 7.2 Riolering - Wat willen we bereiken? - Een klimaat veerkrachtige inrichting van onze fysieke leefomgevingWe kijken samen waar het nodig is om maatregelen te treffen. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is dat maatregelen nut hebben en dat ze betaalbaar zijn. Het belangrijkste punt bij hoe we omgaan met regenwater (hemelwaterbeleid), is dat we ‘water neutraal ontwikkelen'. Dit betekent dat er voor elke extra vierkante meter aan daken, tegels en inritten (verhard oppervlak) berging van water moet worden aangelegd. De berging moet minimaal 60 mm water (60 liter) per vierkante meter verhard oppervlak aan inhoud hebben. Vanuit deze berging moet het water in de bodem weg kunnen zakken.
Het werkt goed om het regenwater niet meer direct naar het riool te laten stromen. Daardoor verminderen de gevolgen van klimaatverandering . We bedoelen hier de regen die op onze daken en inritten valt, maar ook op de wegen en voetpaden. We leggen projecten aan om het regenwater te verzamelen, te bergen en in de bodem te laten zakken. Of als dit niet snel genoeg lukt, om dit water naar een plek te laten stromen waar het geen overlast geeft.
-
Omschrijving
We doen in 2026 stresstesten van onze fysieke leefomgeving. Dit zijn modelmatige analyses over hoe onze fysieke leefomgeving reageert bij extreme weersomstandigheden als waterveiligheid, wateroverlast en droogte. Dit zijn de drie thema’s die impact hebben op het water er riolering. We bouwen verder op de eerste stresstesten van 6 jaar geleden (2020) en actualiseren dit naar de laatste stand van het klimaat. Het rapport van het IPCC uit 2022 over ‘wereldwijde klimaatverandering 2022’ is door KNMI in 2023 vertaald naar de situatie voor Nederland. Er zijn een aantal klimaatscenario’s uitgewerkt, die als uitgangspunt dienen voor onze nieuwe ronde van stresstesten. Naast klimaatdoelstellingen zal er de komende jaren veel aandacht uitgaan naar de doelen van Europese Kader Richtlijn Water (KRW). We gebruiken de stresstesten ook om inzicht te krijgen in voortgang op doelen van de KRW. Uitkomsten van de stresstesten geven input voor het in samenhang prioriteren van maatregelen.
Uitvoeringsprogramma
7.3 Afval
Terug naar navigatie - - 7.3 AfvalInleiding Afval
Terug naar navigatie - 7.3 Afval - Inleiding AfvalHet inzamelen en laten verwerken en/of recyclen van huishoudelijk afval is onderdeel van onze dienstverlening. We heffen voor deze dienstverlening de afvalstoffenheffing.
Ontwikkelingen Afval
Terug naar navigatie - 7.3 Afval - Ontwikkelingen AfvalDe wereld is in beweging. De wereldbevolking neemt toe en ook onze welvaart groeit. Voor onze materiële behoeften en de technologische ontwikkelingen doen we een steeds groter beroep op grondstoffen en materialen. Dat beroep is veel groter dan de planeet ons kan bieden. Het laat onze kwetsbaarheid en afhankelijkheid zien. We zijn bovendien ook vaak afhankelijk van grondstoffen uit andere landen en dat maakt ons extra kwetsbaar. Dat dwingt ons tot actie. We moeten slimmer en efficiënter omgaan met grondstoffen en materialen. Omschakeling naar een circulaire economie, waarin sprake is van volledig hergebruik, helpt hierbij. Daarom werkt de Rijksoverheid samen met het bedrijfsleven en kennisinstituten om zuiniger en slimmer met grondstoffen om te gaan. Het doel: Nederland is volledig circulair in 2050.
Dat is haalbaar. Bijvoorbeeld door producten beter te ontwerpen en produceren, door milieubelastende producten niet meer te kopen, door ze te delen, en door ze langer en intensiever te gebruiken, bijvoorbeeld door reparatie. Ook helpt het als we de grondstoffen van de producten recyclen en niet-hernieuwbare grondstoffen of grondstoffen met een grote milieudruk vervangen door hernieuwbare grondstoffen, secundaire grondstoffen of andere primaire meer algemeen beschikbare grondstoffen met minder milieudruk.
Sinds 2019 wordt jaarlijks het Uitvoeringsprogramma Circulaire Economie gepubliceerd. Daarin staat beschreven welke acties we moeten uitvoeren om de transitie te realiseren naar een circulaire economie.
Voor ons als gemeenten staat daar bijvoorbeeld in:
• We moeten méér, maar ook beter (kwalitatief) huishoudelijk afval scheiden.
• We moeten zelf ook secundaire grondstoffen gaan toepassen.
• We moeten afval voorkomen.
Zo kunnen wij als gemeente een bijdrage leveren aan de gewenste verandering om te komen tot een circulaire economie.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 7.3 Afval - Wat willen we bereiken?We willen onze afvalinzameling uniformiseren en dat er meer afval wordt gescheiden en voor recycling beschikbaar komt.
Terug naar navigatie - 7.3 Afval - Wat willen we bereiken? - We willen onze afvalinzameling uniformiseren en dat er meer afval wordt gescheiden en voor recycling beschikbaar komt.Belangrijk is dat de gescheiden grondstoffen van voldoende kwaliteit zijn om gerecycled te kunnen worden. In 2028 willen we dat de hoeveelheid restafval per inwoner is verminderd van 158 tot 80 kilo – een eerste stap richting een circulaire economie in 2050.
-
Omschrijving
We gaan de papierinzameling in Maashorst in 2026 evalueren. We kijken hierbij naar de efficiëntie en of de kosten in verhouding zijn met de in te zamelen hoeveelheden. We gaan beoordelen of de huidige inzamelmethode de meest geschikte is om zo optimaal mogelijk papier gescheiden in te zamelen. En we gaan daar waar nodig een verbeterplan opstellen.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We gaan de afvalinzameling bij de hoogbouw in 2026 evalueren. We kijken hierbij naar de efficiëntie en of de kosten in verhouding zijn met de in te zamelen hoeveelheden. We gaan beoordelen of de huidige inzamelmethode de meest geschikte is om zo optimaal mogelijk alle afvalstromen gescheiden in te zamelen. En we gaan daar waar nodig een verbeterplan opstellen.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We voeren het uitvoeringsprogramma 'Van Afval Naar Grondstof' uit, waarin we invulling geven aan het doel om de hoeveelheid afval per inwoner terug te dringen. In 2025 zijn een aantal zaken uitgevoerd: de afvalinzameling in Reek, Schaijk en Zeeland is gelijk getrokken met de rest van Maashorst, is de textielinzameling vanwege wetgeving onder de loep genomen, is de meerjarig 'Bewust minder afval' campagne gestart, en is in alle kernen de mobiele milieustraat ingevoerd om het scheiden van recyclebare materialen te vergemakkelijken. In 2026 evalueren we in de inzamelresultaten.
Uitvoeringsprogramma
7.4 Milieubeheer
Terug naar navigatie - - 7.4 MilieubeheerInleiding Milieubeheer
Terug naar navigatie - 7.4 Milieubeheer - Inleiding MilieubeheerTot onze gemeentelijke taken ter bescherming van het milieu en het realiseren van een duurzame leefomgeving behoren onder meer:
• (kwalitatieve) Bescherming en sanering van de bodem.
• Bescherming van de atmosfeer.
• Beheersing van geluidhinder.
• Bescherming tegen straling.
• Verplaatsing van milieuhinderlijke bedrijven.
• Ongediertebestrijding.
• Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) .
• Treffen van maatregelen om de effecten van klimaatverandering te beperken (klimaatadaptatie).
• Werken volgens de principes van de circulaire economie.
• Uitvoering 'Schone lucht-akkoord'.
• Regie op de uitvoering van de energietransitie.
We houden toezicht op bedrijfsactiviteiten en zorgen voor de inzameling van afval en afvalwater. Ook bij ruimtelijke ontwikkelingen krijgt milieu veel aandacht, bijvoorbeeld op het gebied van geluid, luchtkwaliteit, volksgezondheid in relatie tot veehouderijen, bodemkwaliteit, externe veiligheid (bv. transport en opslag gevaarlijke stoffen, straling door hoogspanningsmasten).
Ontwikkelingen Milieubeheer
Terug naar navigatie - 7.4 Milieubeheer - Ontwikkelingen MilieubeheerGezondheid is een belangrijk thema in onze leefomgeving. Dit komt terug in de transitie van de landbouw, maar ook in onze omgevingsvisie. In deze visie zijn bodem en water leidende principes bij het vormgeven van ruimtelijke ontwikkelingen. Gerelateerd aan gezondheid zijn geluid en geluidbeleving belangrijke onderwerpen. Dit is bijvoorbeeld aan de orde langs autowegen, maar ook bij de vliegbewegingen rondom vliegbasis Volkel.
Omdat het stikstofvraagstuk te groot is om als gemeente zelfstandig op te pakken, trekken we hierbij op met de regio, de provincie en het Rijk. We proberen daarbij optimaal gebruik te maken van de (financiële) mogelijkheden die worden geboden. Zelf zorgen we ervoor dat het 'Schone lucht-akkoord' een vast onderdeel is van al onze beleidskeuzes.
Het is verder een gemeentelijke taak om te zorgen voor de opvang van zwerfdieren en bestrijding van ongedierte. Hierover hebben we afspraken gemaakt met partijen die hierin voorzien.
De internationale Sustainable Development Goals (SDGs), ofwel duurzaamheidsdoelen, en het Nationaal Klimaatakkoord vormen minimaal de uitgangspunten voor ons duurzaamheidsprogramma. Daarmee geven we breed invulling aan de duurzaamheidsagenda’s. De SDGs vormen in de opzet en de monitoring het vertrekpunt. Naast Energie en Warmte focussen we op thema’s als klimaatadaptatie, biodiversiteit, grondstoffen en materialen.
Woningen, bedrijven en vervoer moeten duurzamer worden, met een lager energieverbruik. Ook moet de gebruikte energie hernieuwbaar zijn. Dat is een grote opgave die we moeten combineren met andere grote opgaven, zoals de adaptatie aan een ander klimaat, de transitie van het landelijk gebied, de herstructurering van woonwijken en bedrijfsterreinen en het versterken van de biodiversiteit. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is dat we inwoners bij deze veranderingen betrekken en samen vorm en invulling geven aan deze opgaven.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) wordt steeds belangrijker voor bedrijven, omdat opdrachtgevers hier steeds hogere eisen aan stellen. Ook wij geven daar invulling aan.
We treffen maatregelen om de invloed van klimaatverandering op ons dagelijks leven zoveel mogelijk te beperken.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 7.4 Milieubeheer - Wat willen we bereiken?-
7.4 Milieubeheer
-
Duurzame ontwikkeling
- We brengen de mogelijkheden voor een lokaal energiebedrijf in beeld
- We maken ons eigen gemeentelijke vastgoed energieneutraal
- We zorgen voor lokale initiatieven voor zonneparken in onze gemeente, bij voorkeur op daken.
- We gaan ons aanpassen aan een veranderend klimaat
- We ontwikkelen een lokale aanpak voor isolatie en energiebesparing
- We gaan gebouwen natuurvriendelijk isoleren
- We gaan samen met wijken en buurten uitvoeringsplannen maken voor duurzame verwarming.
- We versterken onze samenwerking met de woningbouwcorporaties
- We brengen de mogelijkheden voor het stimuleren van bio-based en circulaire materialen in beeld.
- We stimuleren het integraal werken aan duurzame ontwikkelingsdoelen.
- We stellen een warmteprogramma op
- We stellen een update van het uitvoeringsplan verduurzaming gebouwde omgeving op
-
Transitie van het landelijk gebied
- We blijven in gesprek met belanghebbenden over stikstof e.d.
- We zorgen voor een beleidsprogramma Landelijk Gebied
- We blijven aangehaakt bij de landelijke, provinciale en regionale stikstofaanpak
- We putten uit twee pilots voor meting en streefwaardebepaling van milieubelasting (geur en ammoniak). Daarbij benutten we de kennis uit de regio
-
Duurzame ontwikkeling
Duurzame ontwikkeling
Terug naar navigatie - 7.4 Milieubeheer - Wat willen we bereiken? - Duurzame ontwikkelingSamen met onze inwoners willen we van Maashorst een duurzame en groene gemeente maken. We hechten belang aan inclusiviteit (= iedereen kan meedoen). Daarom besteden we speciale aandacht aan inwoners met een laag inkomen en het voorkomen van energiearmoede. Bij de uitvoering van ons energieprogramma werken we samen met de regio aan de Regionale Energie Strategie (RES). Binnen de mogelijkheden van de huidige beperkte netwerkcapaciteit, richten we ons op oplossingen voor zowel inwoners als bedrijven. Voor wat betreft de gebouwde omgeving zetten we in op zowel energiebesparing (bijvoorbeeld door gerichte isolatie en het dichten van kieren) als de overgang naar duurzame warmte. We bieden extra ondersteuning in lijn met het nationale isolatieprogramma en we verkennen de mogelijkheden van andere energiedragers.
Als gemeente streven we ernaar om zelf het goede voorbeeld te geven door ons gemeentelijk vastgoed energieneutraal te maken.
Klimaatadaptatie is een overkoepelend thema dat we belangrijk vinden.
We ontwikkelen instrumenten waarmee we kunnen beoordelen of onze maatregelen effectief zijn.
-
Omschrijving
De beweging naar lokale duurzame energie is in ontwikkeling. Een lokaal energiebedrijf kan mogelijk een waardevolle bijdrage leveren aan onze energietransitie. Daarom brengen we momenteel de mogelijkheden van een dergelijk bedrijf in beeld. Dit traject zal, afhankelijk van de verdere ontwikkelingen rondom lokaal opgewekte duurzame energie voldoende handvatten bieden om op termijn een zorgvuldige afweging te kunnen maken.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We stellen in 2025 een uitvoeringsplan op voor verduurzaming van onze gemeentelijke gebouwen. Verduurzaming wordt hierdoor een onderdeel van het meerjaren-onderhoudsplan en de meerjaren-begroting. We ronden het project ‘verduurzaming sporthal de Stigt’ af.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Eind 2025 openen we de tweede opstellingsronde 'tender zon-op-land'. Daarnaast hebben we de potenties in beeld gebracht voor alle treden van de zonneladder, zoals zon op grote daken, parkeerplaatsen, restgronden en water. Ondanks de problematiek rondom de netcongestie gaan we bekijken wat er mogelijk is op deze treden van de zonneladder.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Vanaf 2026 geven we verdere uitvoering aan de doelen uit duurzame doelenagenda 'Veerkrachtig & Soortenrijk'. Dat doen we door uitgangspunten en maatregelen mee te nemen in lopende projecten. Daarnaast wordt ingezet op communicatie om inwoners te informeren en stimuleren bij te dragen aan de gestelde doelen. Ook krijgt klimaat(adaptatie) een plek in de verschillende nog op te stellen programma's.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
In 2026 zetten we vol in op de isolatie van woningen. Maashorst neemt deel aan het regionale isolatieprogramma Meerjarig Collectief Ontzorgen (MCO-aanpak), die in 2025 is ontwikkeld.
Het isoleren gebeurt in lijn met het Nationaal Isolatieprogramma en binnen de kaders van het Natuurvriendelijk Isoleren. Met communicatiecampagnes brengen we nut en noodzaak van energiebesparing en isolatiemogelijkheden onder de aandacht en activeren we onze inwoners om, met de ontzorging en steun van de MCO-aanpak, hun woning te verduurzamen.Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
In 2026 ontwikkelen we ons 'Soortenmanagementplan' (SMP) verder door. Dit plan volgt uit een verplichting vanuit de Omgevingswet Natuur. De verblijfplaatsen van diersoorten die gebruik maken van daken en spouwen (mus, huis- en gierzwaluw en verschillende soorten vleermuizen) worden aangetast bij de uitvoering van isolatiemaatregelen. Het SMP leidt tot een collectieve vrijstelling voor het uitvoeren van isolatiemaatregelen. De huidige planning is dat die collectieve vrijstelling in 2026 van kracht wordt.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Gemeenten hebben de regie in het gebiedsgericht en planmatig verduurzamen en aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving. Een (Wijk)uitvoeringsplan in dit kader is een plan om de gebouwen in een wijk (of ander gebied) aardgasvrij te maken, met voldoende isolatie als tussenstap. In 2026 zetten we het ingezette werk aan wijkuitvoeringsplannen Reek en Melle in participatie met deze wijken voort en pakken we minimaal één nieuw wijkuitvoeringsplan op. Welke wijk wordt opgestart moet nog worden bepaald.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
In 2025 is het duurzaamheidsakkoord met onze woningcorporaties gesloten, In 2026 gaan we de acties uit het Duurzaamheidsakkoord met de woningcorporaties verder vormgeven en uitvoeren.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
De opinienota Biobaed bouwen is opgesteld en aangeboden aan de commissie REF. Op 19 juni heeft de commissie REF de opinienota Biobased bouwen besproken.
De input van deze bespreking wordt meegenomen in de Duurzame Doelen Agenda 'Materialen en Grondstoffen'.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
De Sustainable Development Goals (SDG's) zijn het kompas voor het werken aan duurzame ontwikkeling en brede welvaart. Ze helpen om in samenhang te werken aan duurzame doelen.
Momenteel wordt er gewerkt aan een projectopdracht om te komen tot een implementatieplan voor het werken aan de SDG’s. De directie heeft daar eind juni randvoorwaarden voor meegegeven.
In het implementatieplan wordt aangegeven hoe de SDG's worden geborgd in de organisatie, waarbij ook aandacht is voor de bestuurlijke organisatie.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
‘Gemeente Maashorst werkt aan een plan om woningen en gebouwen stap voor stap beter te isoleren om uiteindelijk uiterlijk in 2050 van het aardgas af te halen. Dit plan heet het warmteprogramma, de opvolger van de Transitievisie Warmte uit 2021. Het biedt duidelijkheid en handelingsperspectief voor professionele partners, en voor bewoners, ondernemers en andere gebouweigenaren. Het warmteprogramma moet uiterlijk 31 december 2026 door het college worden vastgesteld en wordt vervolgens elke 5 jaar geactualiseerd.’
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Het Warmteprogramma (Wp) zal in 2026 worden vastgesteld. Dit is een verplichting die volgt uit de Omgevingswet. Het Wp is de opvolger van de Transitievisie Warmte (TVW) uit 2021. Als gevolg van deze beleidsupdate zal het Uitvoeringsplan Verduurzaming Gebouwde Omgeving 2023 tm 2026 aan de hand van het Warmteprogramma worden geupdate. In 2026 zal hiermee een start worden gemaakt.
Uitvoeringsprogramma
Transitie van het landelijk gebied
Terug naar navigatie - 7.4 Milieubeheer - Wat willen we bereiken? - Transitie van het landelijk gebiedWe zoeken naar een nieuwe balans tussen wonen, werken en recreëren in het buitengebied. Daarbij staat de kwaliteit van de fysieke leefomgeving (leefbaarheid en gezondheid) voorop. De transformatie van het landelijk gebied kan in onze ogen alleen slagen als we verbinding creëren en samenspel tussen de bewoners en gebruikers. We willen -in samenwerking met partners– goede gesprekken over de stikstofproblematiek mogelijk maken met het gebied en de sector, en waar nodig daarvoor het initiatief nemen. We willen oplossingen realiseren voor de knelpunten rond ammoniak, stank en gezondheid van mens en dier. We richten ons als eerste op de voormalige Landbouw Ontwikkel Gebied (LOG)-gebieden Graspeel en Odiliapeel.
-
Omschrijving
Omdat het stikstofvraagstuk te groot is om als gemeente zelfstandig op te pakken, trekken we hierbij op met de regio, de provincie en het Rijk. We maken daarbij gebruik van gezamenlijke processen zoals NOVEX de Peel, de Brabantse Aanpak Landelijk Gebied en de financiële mogelijkheden die daaruit voorkomen. Om de doelen voor het landelijk gebied concreet te maken en om opgaven en initiatieven te verbinden, wordt met de gemeente Land van Cuijk een integraal gebiedsproces gestart voor het noordelijke deel van de Peel, oftewel De Noordelijke Peelpoort.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We hebben voorbereidingen gestart om te komen tot een Programma 'Integraal werken aan een Vitaal Landelijk Gebied". De gevraagde budgetten zijn in de begroting opgenomen en deze zetten we in voor verbetering en versnelling van de uitvoering.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We maken gebruik van gezamenlijke processen zoals NOVEX de Peel en het Brabantse Aanpak Landelijk Gebied (ALG) en de financiële mogelijkheden die daaruit voorkomen.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Een mobiel meetstation in de Graspeel heeft onverklaarbare pieken ammoniak gemeten. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat nieuwe metingen geen werkbare oplossingsrichtingen biedt voor het terugdringen van de ervaren geurhinder in het gebied. Om de ervaren overlast beter in kaart te brengen en mogelijke oplossingen te verkennen, wordt onderzocht of er draagvlak is voor een belevingsonderzoek.
Uitvoeringsprogramma
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Terug naar navigatie - - 7.5 Begraafplaatsen en crematoriaInleiding Begraafplaatsen en crematoria
Terug naar navigatie - 7.5 Begraafplaatsen en crematoria - Inleiding Begraafplaatsen en crematoriaTot dit taakveld behoren taken op het gebied van:
• Lijkbezorging: begraven, herbegraven en opgraven op de begraafplaatsen in Schaijk en Uden.
• Asbezorging op de begraafplaatsen in Schaijk en Uden.
• Vergunningverlening opgravingen algemene begraafplaatsen en parochiebegraafplaatsen.
• Vergunningverlening grafbedekkingen en gedenkplaten urnennissen.
• Verloven tot lijkbezorging en verloven tot crematie.
• Lijkschouw (het vaststellen dat de betrokkene is overleden).
• Baten begraafplaatsrechten.
• Baten afkoopsommen onderhoud.
Ontwikkelingen Begraafplaatsen en crematoria
Terug naar navigatie - 7.5 Begraafplaatsen en crematoria - Ontwikkelingen Begraafplaatsen en crematoriaDe laatste jaren neemt de voorkeur om overledenen te begraven op traditionele begraafplaatsen af. De vraag naar crematies is nog altijd hoog en de behoefte aan natuur(lijker) begraven neemt toe. Dat geldt ook voor de wens om nabestaanden niet of minder te belasten met het onderhoud van de graven.
Door het lagere aantal traditionele begrafenissen staat de gewenste mate van kostendekking van de gemeentelijke begraafplaats steeds meer onder druk.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 7.5 Begraafplaatsen en crematoria - Wat willen we bereiken?Vanuit een geharmoniseerde begraafplaatsverordening willen we onze begraafplaatsen toekomstbestendig maken.
Terug naar navigatie - 7.5 Begraafplaatsen en crematoria - Wat willen we bereiken? - Vanuit een geharmoniseerde begraafplaatsverordening willen we onze begraafplaatsen toekomstbestendig maken.Onderzoeken naar de mogelijkheden om de begraafplaatsen op een andere manier vorm te geven en in te spelen op de ontwikkelingen. Bij de huidige ontwikkelingen is de trend te zien dat steeds minder mensen worden begraven en veel bestaande graven worden geruimd. In 2025 zijn de eerste stappen gezet in de aanpassing van de begraafplaats in Uden, met als doel deze toekomstbestendiger te maken.
-
Omschrijving
De laatste jaren neemt het begraven op traditionele begraafplaatsen af. De vraag naar crematies is nog altijd hoog en de behoefte aan natuur(lijker) begraven neemt toe. Dat geldt ook voor de wens om nabestaanden niet of minder te belasten met het onderhoud van de graven.
Door het lagere aantal traditionele begrafenissen staat de gewenste mate van kostendekking van de gemeentelijke begraafplaats steeds meer onder druk.In 2025 is gestart met het ontwerp van de herinrichting en de uitwerking daarvan. De tweede helft van 2025 wordt de uitvoering opgestart en zal doorlopen tot maart 2026. Het project loopt daarmee door in 2026.
Uitvoeringsprogramma
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid - Wat mag het kosten? Bedragen x €1.000Exploitatie |
Realisatie 2024 |
Begroting 2025 incl. wijzigingen |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
7.1 Volksgezondheid |
3.364 |
3.464 |
3.588 |
3.578 |
3.578 |
3.578 |
|
7.2 Riolering |
5.913 |
6.353 |
6.351 |
6.380 |
6.379 |
6.377 |
|
7.3 Afval |
9.227 |
8.313 |
8.443 |
8.422 |
8.421 |
8.421 |
|
7.4 Milieubeheer |
5.722 |
11.648 |
5.663 |
5.463 |
5.463 |
5.288 |
|
7.5 Begraafplaatsen en crematoria |
535 |
401 |
409 |
411 |
408 |
404 |
|
Totaal Lasten |
24.762 |
30.180 |
24.454 |
24.255 |
24.249 |
24.069 |
|
Baten |
|||||||
7.1 Volksgezondheid |
414 |
349 |
245 |
235 |
235 |
235 |
|
7.2 Riolering |
6.586 |
6.901 |
6.920 |
6.950 |
6.950 |
6.950 |
|
7.3 Afval |
8.788 |
8.762 |
8.963 |
8.943 |
8.943 |
8.943 |
|
7.4 Milieubeheer |
1.578 |
7.147 |
1.064 |
1.064 |
1.064 |
1.064 |
|
7.5 Begraafplaatsen en crematoria |
245 |
283 |
287 |
287 |
287 |
287 |
|
Totaal Baten |
17.612 |
23.442 |
17.478 |
17.479 |
17.479 |
17.479 |
|
Geraamd resultaat exclusief mutaties reserves |
7.150 |
6.738 |
6.975 |
6.776 |
6.770 |
6.590 |
|
Stortingen in reserves |
159 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Onttrekkingen uit de reserves |
1.096 |
82 |
13 |
13 |
13 |
13 |
|
Totaal mutaties reserves |
-937 |
-82 |
-13 |
-13 |
-13 |
-13 |
|
Geraamd resultaat inclusief mutaties reserves |
6.213 |
6.655 |
6.962 |
6.763 |
6.757 |
6.577 |
Verbonden partijen Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid - Verbonden partijen Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheidGemeenschappelijke regelingen
- GGD Hart voor Brabant
- Regionale Ambulance Voorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV Brabant MWN)
- Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
Rechtspersonen
- Niet van toepassing
Overige verbonden partijen
- Niet van toepassing
Voor een uitgebreid overzicht van de verbonden partijen verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden partijen.
Beleidskaders Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid - Beleidskaders Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheidHet beleid voor dit programma is onder andere vastgelegd in de volgende beleidsnota’s:
Verplichte BBV - indicatoren Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid - Verplichte BBV - indicatoren Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheidHieronder vindt u de ontwikkeling van de wettelijk voorgeschreven indicatoren:
- Omvang huishoudelijk restafval
- Hernieuwbare elektriciteit
Hieronder vind je hyperlinks naar dashboard ‘Waar staat je gemeente?’. Selecteer bij het eerste bezoek gemeente Maashorst.