Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten

(x €1.000)
Uitgaven
€ 34.565
15%
Inkomsten
€ 164.517
73%
Saldo
€ -129.952

Inleiding Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Inleiding Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten

Een stevig fundament voor nu en de toekomst

De gemeente Maashorst is ambitieus en heeft een duidelijke missie en visie. De organisatie staat midden in de maatschappij, is ondernemend en toont lef. Dit kan alleen vanuit een goede en solide basis. Alleen als de basis op orde is, ontstaat immers ruimte voor vernieuwing en ontwikkeling. Dat betekent dat ook de bedrijfsvoering in Maashorst op orde moet zijn. 
Afgelopen jaren is een goede basis gelegd voor onze jonge gemeente. Evenals in 2025 werken we ook in 2026 aan verdere verbeteringen. Een organisatie is immers nooit af. Met een goed georganiseerde en moderne bedrijfsvoering zorgen we voor onze inwoners, instellingen en bedrijven voor een goede dienstverlening. We benutten de kwaliteiten van onze medewerkers door hen een professionele werkomgeving met moderne faciliteiten te bieden. Zo zetten we stappen om de bedrijfsvoering constant te innoveren zodat we ook een uitdagende werkgever zijn en blijven. 
Bij een stevig fundament hoort ook een gezonde financiële basis. Een goede verhouding tussen de inkomsten en uitgaven van een gemeente is belangrijk om doelstellingen van het bestuursakkoord op korte en lange termijn te realiseren.  Een solide financieel beleid is vanzelfsprekend ook belangrijk voor de nieuwe bestuursperiode.

 

10.1 Overhead

Terug naar navigatie - - 10.1 Overhead

Inleiding Overhead

Terug naar navigatie - 10.1 Overhead - Inleiding Overhead

Met overhead bedoelen we alle activiteiten/functies die nodig zijn om de dienstverlening aan inwoners en ondernemers mogelijk te maken.
De activiteiten uit programma 10 zijn nodig om de activiteiten van de programma's 1 tot en met 9 te kunnen uitvoeren.

 

Ontwikkelingen Overhead

Terug naar navigatie - 10.1 Overhead - Ontwikkelingen Overhead

Werken aan een toekomstbestendige organisatie                                                                                                                                                                                                                                                                    We willen onze jonge organisatie stevig positioneren, zowel voor nu als voor de toekomst. Daarbij houden we voortdurend oog voor maatschappelijke ontwikkelingen, zoals veranderingen op de arbeidsmarkt, de voortgaande digitalisering en de druk op onze financiën.

Deze ontwikkelingen vragen ook om een veranderende rol van de overheid. Als gemeente transformeren we naar een faciliterende, stimulerende en innovatieve organisatie, die het voorzieningenniveau op peil houdt voor een gemeenschap die steeds meer zelfredzaam is. We ondersteunen initiatieven waarbij inwoners elkaar helpen, verantwoordelijkheid nemen, naar elkaar omzien en zoveel mogelijk de regie over hun eigen leven behouden.

In die ontwikkeling zijn we in de toekomst steeds meer een partner in plaats van een verzorger. Handelen vanuit vertrouwen, en niet vanuit controle, is daarbij een belangrijke randvoorwaarde.

Een aantrekkelijke organisatie om in te werken                                                                                                                                                                                                                                                                          De arbeidsmarkt staat onder grote druk. De instroom van nieuwe arbeidskrachten blijft beperkt, terwijl de uitstroom door vergrijzing hoog is. Dit vraagt om gerichte aandacht voor het aantrekken, ontwikkelen en behouden van talent.

De jongste generaties medewerkers (zoals generatie Z) hebben een andere kijk op werk. Zij hechten meer waarde aan flexibiliteit, zingeving en ontwikkelmogelijkheden. Dit vraagt om een eigentijdse aanpak van werving, werkcultuur en arbeidsvoorwaarden.

Daarnaast verandert ook de rol van gemeenten in de samenleving. Dat betekent dat we onze manier van werken voortdurend aanpassen: meer samenwerken, innovatiever en digitaler. Voor onze huidige én toekomstige medewerkers ligt hier een uitdaging, maar ook een kans om samen te bouwen aan een wendbare en toekomstbestendige organisatie.

Een blijvend financieel gezonde gemeente 
De exploitatie van de gemeente Maashorst is de afgelopen jaren solide geweest. De weerstandscapaciteit is goed en de weerstandsratio hoog (zie ook de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing). Dit is mede het resultaat van een zorgvuldig financieel beleid. Dankzij het project ‘Sluitend maken van de begroting’ en extra inkomsten vanuit de meicirculaire 2025 is de exploitatie structureel sluitend. Daarmee ligt er een solide uitgangspositie voor de nieuwe bestuursperiode na de raadsverkiezingen van maart 2026.

De financiering door het Rijk blijft een belangrijk aandachtspunt. Regelmatig wisselende besluiten maken het lastig om hierop te vertrouwen. Bovendien staat vast dat het Rijk in de komende regeerperiode zelf voor aanzienlijke financiële uitdagingen staat, zoals extra uitgaven voor defensie en infrastructuur. Ook mondiale ontwikkelingen, zoals oorlogen en de gevolgen van handelsakkoorden, hebben invloed op de financiële positie van het Rijk en daarmee op die van gemeenten.

Voorzichtigheid en het voortzetten van een solide financieel beleid blijven daarom essentiële uitgangspunten voor de begroting 2026 en de jaren daarna.

Een veilige en moderne informatievoorziening
Informatietechnologie  ontwikkelt zich razendsnel. Steeds meer applicaties zijn beschikbaar als dienst en nieuwe technieken helpen ons de bedrijfsvoering en dienstverlening te verbeteren. Ontwikkelingen als kunstmatige intelligentie (AI) en robotisering bieden kansen om  de bedrijfsvoering en dienstverlening te verbeteren. Daarmee krijgen inwoners meer mogelijkheden om zelf zaken te regelen en kunnen medewerkers zich richten op persoonlijk contact daar waar dit de meeste waarde heeft.

Nieuwe technologie brengt ook nieuwe gevaren met zich mee. Mondiale en technologische ontwikkelingen vragen steeds sterkere maatregelen van informatie- en IT-beveiliging. Bedreigingen zoals hacking, online profilering en spionage nemen in omvang en complexiteit toe. Naar verwachting treedt in 2026 de NIS2-richtlijn (Europese cybersecuritywetgeving) in werking en gaat de BIO 2.0 gelden als normenkader. 

De Wet open overheid (Woo) vraagt van overheden dat zij transparanter zijn in hun informatievoorziening richting de samenleving. Het borgen van de Woo binnen onze organisatie is daarom een belangrijk speerpunt voor 2026.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 10.1 Overhead - Wat willen we bereiken?

Vanuit een heldere visie op Maashorst 2050 geven we richting en focus aan de organisatie, gedragen door de strategische agenda

Terug naar navigatie - 10.1 Overhead - Wat willen we bereiken? - Vanuit een heldere visie op Maashorst 2050 geven we richting en focus aan de organisatie, gedragen door de strategische agenda

Als gemeente Maashorst kijken we vooruit naar 2050. Het visiedocument ‘Maashorst 2050 - Kompas voor de toekomst’ biedt richting bij belangrijke keuzes op de lange termijn. We willen vijf bewegingen maken om ons voor te bereiden op de toekomst. Dat zijn 1. op naar een gezonde economie, 2. op naar verwevenheid met de natuur, 3. op naar een gezamenlijk thuis, 4. op naar samen wel zijn, 5. op naar samen mogelijk maken.

We willen richtinggevende stukken en kaders samenbrengen tot een basis om richting te bepalen, om mee te kunnen bewegen op ontwikkelingen met oog op de lange termijn (effecten). We willen een kompas om koers te houden richting de toekomst om zo beter integraal te kunnen sturen en de organisatie richting te geven.

  • Omschrijving

    Als gemeente Maashorst kijken we vooruit naar 2050. Het visiedocument ‘Maashorst 2050 - Kompas voor de toekomst’ biedt richting bij belangrijke keuzes op de lange termijn. Voor de middellange termijn werken we met een strategische agenda die focus brengt in onze plannen en werkzaamheden. Daarnaast stellen we een lobbyagenda op om onze inzet en positie aan regionale en landelijke tafels te versterken.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

Een toekomstbestendige organisatie

Terug naar navigatie - 10.1 Overhead - Wat willen we bereiken? - Een toekomstbestendige organisatie

Bij gemeente Maashorst past een robuuste organisatie die klaar is voor de toekomst. De basis van deze organisatie wordt gevormd door de vijf kernwaarden: ondernemend & lef, eigenaarschap, omgevingsbewust, samen en open. We bouwen de komende jaren stevig verder aan een organisatie die voldoet aan die kernwaarden. 

  • Omschrijving

    In 2026 bouwen we verder aan de ontwikkeling van onze organisatie. In 2026 blijven we investeren om de schaalsprong te maken en de veranderende positie van de gemeente op regionaal en landelijk niveau in te nemen. Dit doen we vanuit het programma organisatieontwikkeling. Daarmee geven we een impuls aan de groei van onze professionele organisatie. De programmatische aanpak zorgt er bovendien voor dat we in samenhang werken aan verschillende ontwikkelinitiatieven. Een professionele werk -en leercultuur waarin we werken vanuit onze kernwaarden zijn belangrijke pijlers in dit programma. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

We zijn een aantrekkelijke werkgever waar mensen graag werken en de ruimte krijgen om hun talenten te ontwikkelen

Terug naar navigatie - 10.1 Overhead - Wat willen we bereiken? - We zijn een aantrekkelijke werkgever waar mensen graag werken en de ruimte krijgen om hun talenten te ontwikkelen

Iedereen die bij de gemeente Maashorst komt werken, staat aan het begin van een reis. Deze reis begint bij het werven van het personeelslid en eindigt bij de uitdiensttreding.  Onderstaande vier elementen staan aan de basis waarop onze visie op de reis van onze medewerkers en het werken bij de gemeente Maashorst gestoeld is: 
1.    Het vinden en werven van nieuwe collega’s die we, door een onboarding programma, een goede start willen geven in onze organisatie.
2.    Het vinden van je draai binnen de functie en het ontwikkelen van je talenten.
3.    Fluitend naar je werk én weer blij naar huis gaan.
4.    Tevreden doorstromen naar je volgende bestemming.

Onze medewerkers zijn net zo verschillend als de inwoners van onze gemeente. We willen een organisatie zijn waarin je jezelf kan zijn, waarin je mag leren en wordt gewaardeerd. We voeren open gesprekken, bieden ontwikkelmogelijkheden, geven verantwoordelijkheid en ruimte. 

  • Omschrijving

    Vanuit onze visie op leren en ontwikkelen richten we een organisatiebrede academie in. Hierin borgen we een duurzaam leer- en ontwikkelbeleid en aanbod dat aansluit bij de gewenste ontwikkelingen van de organisatie. We sluiten aan bij relevante ontwikkelingen en bieden ruimte voor talentontwikkeling.  We zien leren als een doorlopend verbeterproces . We richten een evaluatieproces in om het effect zichtbaar te maken en bij te kunnen sturen zodat we duurzame ontwikkeling kunnen blijven stimuleren. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

Een veilige, moderne en klantvriendelijke informatievoorziening

Terug naar navigatie - 10.1 Overhead - Wat willen we bereiken? - Een veilige, moderne en klantvriendelijke informatievoorziening

We werken continu aan een veilige, moderne en klantvriendelijke informatievoorziening, waarin de informatie- en privacybeveiliging op orde zijn en continuïteit is geborgd.

  • Omschrijving

    We passen maatregelen toe in het kader van de Europese NIS2-richtlijn en hanteren het nieuwe, op risico’s gebaseerde normenkader voor informatieveiligheid (BIO 2.0). Daarbij ontwikkelen wij onze fysieke en technische informatiebeveiliging verder door. 

    Daarnaast investeren wij in bewustwording van onze medewerkers én van onze inwoners. Daarmee versterken we de weerbaarheid van onze organisatie en de bescherming van gegevens van inwoners en bedrijven.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    De gemeente neemt haar beslissingen op basis van feiten, kennis en ervaring. Met data-gedreven werken zetten we hierin een volgende stap: we gebruiken gegevens systematischer en breder, zodat we trends beter kunnen herkennen en keuzes nog beter kunnen onderbouwen. Dit helpt ons om onze dienstverlening efficiënter, effectiever en meer op maat voor inwoners te organiseren. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We verkennen de mogelijkheden van AI en robotisering voor het verbeteren van onze dienstverlening en vergroten van de efficiëntie van onze bedrijfsvoering. Daarbij richten we ons op het automatiseren van repeterende taken en het ondersteunen van medewerkers bij administratieve processen. We passen AI en robotisering zorgvuldig toe, met oog voor transparantie, betrouwbaarheid en de bescherming van persoonsgegevens. Hiervoor hanteren we de Europese verordening (AI Act) en Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) als belangrijkste kaders. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

10.2 Treasury

Terug naar navigatie - - 10.2 Treasury

Inleiding Treasury

Terug naar navigatie - 10.2 Treasury - Inleiding Treasury

Treasury is het sturen en beheersen van, het verantwoording afleggen over en het toezicht houden op de financiële geldstromen, de financiële positie en de hieraan verbonden risico’s. 
De gemeente Maashorst wil financieel gezond zijn. Eventuele tegenvallers kunnen we opvangen. Zorgvuldig met gemeenschapsgeld omgaan, staat hierbij voorop. We zijn ambitieus en we zetten onze financiën maximaal in om onze ambities te realiseren. Wanneer er meer capaciteit nodig is, zijn we bereid daarin te investeren. 
De inkomsten en uitgaven zijn in evenwicht. Uitgangspunt is dat de gemeentelijke producten en de afvalstoffenheffing kostendekkend zijn. 

Ontwikkelingen Treasury

Terug naar navigatie - 10.2 Treasury - Ontwikkelingen Treasury

Financieel beleid 
Een gezond financieel beleid van de gemeente is gebaseerd op drie pijlers: structurele dekking, goed uitgewerkt risicomanagement met een weerstandscapaciteit passend bij de gemeente en financiering. 

Aanscherping financieel kader

Gezien de verslechterde financiële vooruitzichten de komende jaren, hebben we besloten om scherp aan de wind te zeilen. Dit wil zeggen dat we terughoudend zijn met nieuwe plannen en stevig sturen op ons uitgavenpatroon. Het uitgangspunt bij de Programmabegroting 2025-2028, een strakker financieel kader waarin geen ruimte is voor nieuw beleid dat extra geld kost, is ook in deze programmabegroting van toepassing. Het principe 'nieuw voor oud' is leidend. Dat wil zeggen dat we nieuwe plannen of initiatieven alleen in gang zetten als ze in plaats komen van bestaande plannen of als we ze binnen bestaande taakvelden en -budgetten kunnen opvangen. Uitzondering hierop zijn wettelijke verplichtingen en de risicoposten die al in de vorige programmabegroting zijn opgenomen.

Beoordeling financiële positie 
Gemeenten zijn verplicht om een aantal financiële kengetallen te presenteren. De kengetallen geven gezamenlijk op eenvoudige wijze inzicht over de financiële positie van de gemeente.
Wij hanteren de signaleringswaarden, zoals die in de stresstest voor 100.000+ gemeenten zijn opgenomen. In de tabel hieronder is te zien welke waarden bij welke categorie (A, B of C) behoren. Categorie A is het minst risicovol en categorie C het meest risicovol. Om ons huidige financiële beleid voort te zetten, ambiëren we categorie A en accepteren we categorie B. 
We rapporteren over deze financiële kengetallen in zowel de Programmabegroting (prognose) als de Programmarekening (realisatie). 
Bij de integrale afweging van middelen bij de Programmabegroting 2026, worden de gevolgen voor de financiële kengetallen zoveel als mogelijk vooraf in beeld gebracht. Op die manier zijn alle pijlers van ons financieel beleid (structurele dekking, goed uitgewerkt risicomanagement met een weerstandscapaciteit passend bij de gemeente en financiering) betrokken bij de integrale afweging. Maar nog belangrijker is, dat we op deze manier in staat zijn om daar op te sturen.

Kengetal Categorie A Categorie B Categorie C
Netto schuldquote < 90% 90-130% > 130%
Netto schuldquote
gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
< 90% 90-130% > 130%
Solvabiliteitsratio >50% 20-50% < 20%
Structurele exploitatieruimte Begroting >0% Begroting 0% Begroting < 20%
Grondexploitatie < 20% 20-35% > 35%
Belastingcapaciteit < 95% 95-105% > 105%

In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing zijn de financiële kengetallen opgenomen. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 10.2 Treasury - Wat willen we bereiken?

Een financieel gezonde gemeente

Terug naar navigatie - 10.2 Treasury - Wat willen we bereiken? - Een financieel gezonde gemeente

De gemeente Maashorst is ambitieus en we zetten onze financiën maximaal in om die ambities te realiseren. We doen wat nodig is. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is dat onze financiën structureel op orde blijven. 
 

  • Omschrijving

    Deze PI's hebben we ondergebracht in drie pijlers, namelijk:  'Dekking', 'Risicomanagement' en 'Financiering'. We hebben onze financiële strategie vastgelegd in de paragrafen 'weerstandsvermogen en risicobeheersing' en 'financiering'.  De vastgestelde streefwaarden bij de PI's monitoren we en we doen voorstellen tot bijsturing als daar aanleiding toe is. 

     

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

10.3 Belastinginkomsten

Terug naar navigatie - - 10.3 Belastinginkomsten

Inleiding Belastinginkomsten

Terug naar navigatie - 10.3 Belastinginkomsten - Inleiding Belastinginkomsten

Naast de algemene uitkering vanuit het Rijk haalt de gemeente Maashorst een deel van de inkomsten uit de gemeentelijke belastingen en heffingen. Met name de onroerendzaakbelasting (OZB) is belangrijk. Deze inkomsten uit belastingen en heffingen zijn onderdeel van het gemeentelijk beleid en daarin kunnen keuzes gemaakt worden. 
Er zijn twee soorten gemeentelijke belastinginkomsten: 
•    Belastingen: bijvoorbeeld onroerende zaakbelasting (OZB), toeristenbelasting en parkeerbelasting. De opbrengst daarvan gaat naar de gemeente. De gemeente bepaalt zelf waarvoor ze de opbrengst gebruikt.
•    Heffingen: dit zijn rechten, tarieven en leges. Bijvoorbeeld rioolheffing of de kosten voor een paspoort. De gemeente kan hier alleen de totale kosten vergoed krijgen die ze gemaakt heeft.  Met andere woorden: de totale opbrengst van deze heffingen mag niet meer zijn dan de totale kosten die we ervoor moeten maken. 

Ontwikkelingen Belastinginkomsten

Terug naar navigatie - 10.3 Belastinginkomsten - Ontwikkelingen Belastinginkomsten

We streven naar een zo hoog mogelijk voorzieningenniveau tegen zo laag mogelijke kosten voor onze inwoners. Door jarenlang de OZB alleen te indexeren, staan we landelijk gezien onderaan de lijsten met lastendruk voor onze inwoners. Met het oog op stijgende prijzen voor onze voorzieningen en de financiële onzekerheden de komende jaren, is middels vaststelling van de programmabegroting 2025 besloten om de OZB in 2025 met 10% te verhogen en  aanvullend in 2026 met 2%. Daarnaast worden conform de financieel technische uitgangspunten uit deze programmabegroting alle tarieven met 2,2% indexering verhoogd. 

Op het gebied van belastingen is verder in de kadernota 2026 besloten om de parkeeropbrengsten centrum te indexeren middels een groeimodel en gaan we in overleg met het centrummanagement over de tijden waarbinnen betaald geparkeerd wordt. Dit met als doel om uiteindelijk op de jaarschijf 2029 een aanvullende inkomst te generen van € 1.463.000.

Daarnaast worden de tarieven toeristenbelasting verhoogd. In de gemeente Maashorst willen we tarieven hanteren die in lijn zijn met de buurgemeenten. En dit zorgt ook voor een eerlijkere verdeling van de belastingdruk voor onze inwoners. Om de impact van de herijking te spreiden gebeurt dat via ingroeimodel. Om ondernemers de tijd te geven hierop te anticiperen voeren we de tariefstijging pas per 2027 in. Via het ingroeimodel is de stijging ten opzichte van de huidige situatie een verhoging in 2027 van 17% tot een verhoging van 50% in 2029.

De belastingsamenwerking Oost-Brabant onderzoekt de mogelijkheden van uitbreiding (schaalvergroting) met gemeenten en/of waterschappen. De belangrijkste redenen zijn kostenbesparing en behoud van kwaliteit van de belastingheffing.

Met betrekking tot leges (bedragen die in rekening worden gebracht door de gemeente voor geleverde diensten zoals een rijbewijs) worden de processen doorgelicht en kijken we of deze kostendekkend zijn. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 10.3 Belastinginkomsten - Wat willen we bereiken?

De heffingen zijn kostendekkend

Terug naar navigatie - 10.3 Belastinginkomsten - Wat willen we bereiken? - De heffingen zijn kostendekkend

We streven naar 100% kostendekkendheid zoals wettelijk is toegestaan en zoals opgenomen is in ons bestuursakkoord.

  • Omschrijving

    Op het gebied van belastingen zijn er geen veranderingen. De belastingsamenwerking Oost-Brabant onderzoekt de mogelijkheden van uitbreiding (schaalvergroting) met gemeenten en/of waterschappen. De belangrijkste redenen zijn kostenbesparing en behoud van kwaliteit met betrekking tot de belastingheffing. 
    Met betrekking tot leges (bedragen die in rekening worden gebracht door de gemeente voor geleverde diensten zoals een rijbewijs) worden de processen doorgelicht en wordt gekeken of deze kostendekkend zijn. 
     

     

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

10.4 Gemeentefonds

Terug naar navigatie - - 10.4 Gemeentefonds

Inleiding Gemeentefonds

Terug naar navigatie - 10.4 Gemeentefonds - Inleiding Gemeentefonds

Gemeenten ontvangen een financiële bijdrage van de Rijksoverheid uit het Gemeentefonds (= de algemene uitkering). Hiermee kunnen we een deel van onze uitgaven financieren. We mogen zelf bepalen waar we dit geld aan besteden. Het college van burgemeester en wethouders en uiteindelijk de gemeenteraad zijn verantwoordelijk voor de keuzes en verantwoording. Hoeveel geld we precies uit het Gemeentefonds krijgen, hangt af van gemeentelijke kenmerken en belastingcapaciteit (= hoeveel belasting een gemeente jaarlijks kan innen). De Rijksoverheid kijkt bij de verdeling van het Gemeentefonds onder meer naar: 
•    aantal inwoners
•    aantal jongeren
•    aantal uitkeringsgerechtigden 
•    oppervlakte van de gemeente
•    grootte van de watergebieden. 
 
Deze kenmerken heten maatstaven. Er zijn veel verschillende maatstaven. Elke maatstaf heeft een bedrag voor elke 'eenheid’. De gemeente krijgt dus geld voor iedere inwoner, iedere jongere, enzovoort.  

Het aantal maatstaven is de afgelopen jaren sterk teruggelopen. Het idee hierachter was om fluctuaties te voorkomen. In de praktijk blijkt nu echter dat de impact van wijzigingen op de maatstaven juist groter is. 

 

Ontwikkelingen Gemeentefonds

Terug naar navigatie - 10.4 Gemeentefonds - Ontwikkelingen Gemeentefonds

Jaarlijks verschijnen er drie circulaires (= nieuwsbrieven) vanuit het Rijk. De meicirculaire geeft de vertaling van de Voorjaarsnota van de Rijksoverheid. De septembercirculaire is de vertaling van de Miljoenennota (de Rijksbegroting). En de decembercirculaire rondt het uitkeringsjaar zoveel mogelijk af.

Met de Raadsinformatiebrief 52415/2025 van 24 juni 2025 hebben we de raad geïnformeerd over de uitkomsten van de meicirculaire 2025. De gevolgen van deze meicirculaire zijn verwerkt in de Programmabegroting 2026-2029.

Samengevat;

  • De algemene uitkering van het Rijk voor Maashorst stijgt vanaf 2026 sterk, met een bruto voordeel van ruim € 9,5 miljoen per jaar.
  • Door deze hogere uitkering worden de saldi van de begroting aanzienlijk verbeterd. 
  • Tegelijkertijd blijven we voorzichtig waarbij de extra ruimte deels wordt gereserveerd voor onzekerheden, zoals toekomstige kosten binnen het sociaal domein, inflatiecorrecties en de ontwikkeling van gemeenschappelijke regelingen. 
  • Vanaf 2028  geldt een korting op het gemeentefonds vanwege een voorgenomen eigen bijdrage in de jeugdzorg. Zolang de wetgeving hierover ontbreekt, mag deze budgettair neutraal worden verwerkt (advies van de Provincie Noord-Brabant).         
Meicirculaire 2025 (bedragen x € 1.000: + = positief en - = negatief)
Saldo 2026-2029
2026
2027
2028
2029
Stand Decembercirculaire 2024
128.933
129.559
130.650
132.208
Uitkeringsfactor (acress/maatstaven)
8.119
9.158
9.505
10.398
Taakmutaties (demping terugval/tekorten enz.)
5.924
4.858
1.197
1.296
Decentralisatie en integratieuitkeringen
743
694
688
697
Overige mutaties/stelposten (woz, inflatie, jeugd en btw-compensatiefonds
-5.261
-5.026
-5.056
-5.050
Mutaties Meicirculaire 2025
9.525
9.684
6.334
7.341
Bruto effect (eindstand Meicirculaire)
138.458
139.243
136.984
139.549
Netto budgettair effect (mutaties Meicirculaire)
2026
2027
2028
2029
Bruto effect
9.525
9.684
6.334
7.341
Correctie loon- en prijsontwikkeling (LPO)
-1.000
-1.000
-1.000
-1.000
Correctie hoeveelheidsverschillen
-949
-1.404
-1.764
-2.086
Invoeren sturen op trajectduur jeugdzorg
763
764
Stelpost sturen op trajectduur jeugdzorg
199
200
Oormerken decentralisatie en integratieuitkeringen
-777
-694
-688
-697
Totaal correcties
-2.726
-3.098
-2.490
-2.819
2. Totale gevolgen Meicirculaire 2025
6.799
6.586
3.844
4.522

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Wat mag het kosten? Bedragen x €1.000
Exploitatie
Realisatie 2024
Begroting 2025 incl. wijzigingen
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Lasten
10.1 Overhead
24.616
26.964
27.326
24.902
25.105
24.944
10.2 Treasury
1.671
3.267
5.803
7.275
7.612
7.252
10.3 Belastinginkomsten
1.246
1.116
1.148
1.130
1.130
1.130
10.4 Gemeentefonds
236
283
288
288
288
288
Totaal Lasten
27.769
31.630
34.565
33.596
34.135
33.615
Baten
10.1 Overhead
271
121
124
124
124
124
10.2 Treasury
4.545
2.678
2.878
2.677
2.887
2.927
10.3 Belastinginkomsten
17.698
19.628
21.319
21.904
22.489
22.733
10.4 Gemeentefonds
129.882
132.507
138.458
139.243
136.983
139.549
Totaal Baten
152.395
154.934
162.779
163.948
162.483
165.334
Geraamd resultaat exclusief mutaties reserves
-124.626
-123.304
-128.214
-130.352
-128.348
-131.719
Stortingen in reserves
5.953
3.705
0
0
0
0
Onttrekkingen uit de reserves
2.916
8.198
1.739
1.102
2.504
173
Totaal mutaties reserves
3.037
-4.493
-1.739
-1.102
-2.504
-173

Verbonden partijen Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Verbonden partijen Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten

Gemeenschappelijke regelingen

  • Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)

Rechtspersonen

  • Bureau Inkoop en aanbestedingen Zuid-Oost Brabant
  • Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
  • NV Bank Nederlandse Gemeenten
  • Dimpact

Overige verbonden partijen

  • Niet van toepassing

Voor een uitgebreid overzicht van de verbonden partijen verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden partijen. 

Beleidskaders Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Beleidskaders Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten

Geen beleidskader van toepassing.

Verplichte BBV - indicatoren Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Verplichte BBV - indicatoren Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten

Hieronder vindt u de ontwikkeling van de wettelijk voorgeschreven indicatoren:

  • Formatie (fte per 1.000 inwoners )
  • Bezetting (fte per 1.000 inwoners )
  • Apparaatskosten (per inwoner)
  • Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen )
  • Overhead (% van totale lasten )

 Hieronder vind je hyperlinks naar dashboard ‘Waar staat je gemeente?’  Selecteer bij het eerste bezoek gemeente Maashorst.