
Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
Inleiding paragraaf weerstandsvermogen 2026
Terug naar navigatie - Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing - Inleiding paragraaf weerstandsvermogen 2026We vinden risicomanagement belangrijk in de gemeente Maashorst. Het heeft dan ook een prominente plek binnen de planning & control cyclus.
Bij alle planning & control producten rapporteren we hierover in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing. In plaats van een periodieke inventarisatie, is risicomanagement bij gemeente Maashorst een continu proces. Het dient als hulpmiddel bij het nemen van besluiten door zowel de raad als het college.
Risicomanagement is een van de drie pijlers van ons financieel beleid. Deze pijlers worden toegelicht bij het onderdeel ‘Gevolgen Programmabegroting 2026 voor de financiële positie'.
2026 Financiële strategie en beleid
Terug naar navigatie - Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing - 2026 Financiële strategie en beleidKorte toelichting op de 3 pijlers van ons financieel beleid
Risicomanagement en risicobeheersing
De risico's zijn in beeld en worden afgezet tegen de beschikbare weerstandscapaciteit. Daaruit volgt een weerstandsratio. Met de raad is afgesproken dat deze ten minste tussen 1 en 2 moet liggen. Op dit moment bedraagt deze 4,9. Dit betekent dat we onze risico's ruim hebben afgedekt en dat een deel van onze algemene reserve ingezet zou kunnen worden voor onze inwoners en bedrijven. Dat laatste gebeurt nu ook door onder andere het tekort van 2026 in de voorliggende begroting uit deze reserve te dekken.
Kengetallen financiële positie
Terug naar navigatie - Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing - Kengetallen financiële positieOp grond van artikel 11 van het Besluit Begroting en Verantwoording, zijn gemeenten verplicht om een aantal kengetallen op te nemen in deze paragraaf. Deze indicatoren zijn opgenomen in het onderdeel 'Financiële begroting - gevolgen programmabegroting 2026 voor de financiële positie'.
Kengetallen financiële verordening
Daarnaast presenteren we conform artikel 22 uit onze financiële verordening de volgende kengetallen.
Omschrijving | Rekening 2024 |
Begroting 2025 incl. wijzigingen |
Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
1. Netto schuld per inwoner | € 1.032,82 | € 928,29 | € 1.322.51 | € 1.209.39 | € 1.104.31 | € 1.000,36 |
2. Saldo van baten en lasten voor mutaties reserves als percentage van de inkomsten(-=voordeel, +=nadeel) |
-1,89% |
5,22% |
0,37% |
-1,08% |
1,42% |
-0,40% |
3. Onbenutte belastingcapaciteit OZB als percentage van de inkomsten |
3,55% |
2,44% |
2,97% |
2,95% |
2,96% |
3,00% |
Risico's
Terug naar navigatie - Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing - Risico'sUitgebreide risicoanalyse met een top 10 aan risico’s
Doelstelling van de gemeente Maashorst is om periodiek inzicht te hebben in de risico's. Door de periodieke inventarisatie is op een gedetailleerd niveau inzicht in de risico's die de gemeente Maashorst loopt. Tevens wordt door de teams aangegeven op welke wijze de risico's beheerst worden. De financiële omvang van deze risico's brengen we op uniforme wijze in beeld, conform het vastgestelde beleid voor risicomanagement. De risico inventarisatie vindt plaats op basis van het inschatten van de financiële impact en de kans van optreden. We hanteren bij het bepalen van de kans, klassen van 1 tot 5. De top 10 van de risico's beslaat 84% van de totale risico's.
Hierover wordt 4x per jaar (in de 1e Tussentijdse rapportage, Programmabegroting, 2e Tussentijdse rapportage en Programmarekening) verantwoording afgelegd.
De risico’s zijn opnieuw beoordeeld en zo nodig aangepast ten opzichte van de risico's in de jaarrekening van 2024. In onderstaand schema is weergegeven wat de 10 grootste risico’s zijn voor de gemeente Maashorst.
Risico | Risicobedrag begroting 2026 | Financieel effect begroting 2026 |
1. Grondexploitatie | € 7.410.000 | € 4.786.000 |
2. Onderwijshuisvesting | € 2.160.000 | € 2.160.000 |
3. Sociaal Domein Gespecialiseerde jeugdhulp | € 20.271.805 | € 2.027.181 |
4. Sociaal Domein | Wmo Maatwerkvoorzieningen | € 18.407.508 | € 1.841.000 |
5. Stikstofproblematiek | € 6.000.000 | € 1.800.000 |
6. Niet gedekte claims, aansprakelijkheidsverzekering, risico van gevolgschade door het niet nakomen van contractuele afspraken | € 13.889.550 | € 1.388.955 |
7. Sociaal Domein | Participatiewet Inkomen | € 9.177.469 | € 917.747 |
8. Gemeenschappelijke regelingen | € 7.000.000 | € 700.000 |
9. Bedrijfsvoeringsrisico | € 6.154.000 | € 615.400 |
10. Sociaal Domein | Participatiewet Arbeid | € 5.689.470 | € 568.947 |
Totaal | € 96.159.802 | € 16.805.229 |
Totaal alle risico's | € 121.492.038 | € 20.090.453 |
Ontwikkeling vermogenspositie
Terug naar navigatie - Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing - Ontwikkeling vermogenspositieDe gemeente Maashorst wil sturen op risico’s en weerstandsvermogen. Belangrijk hierbij is ook de ontwikkeling van de vermogenspositie van onze gemeente. De vermogenspositie heeft betrekking op de incidentele weerstandscapaciteit. In onderstaand overzicht is duidelijk zichtbaar hoe het vermogen zich ontwikkelt.
In de grafiek is zichtbaar dat de reservepositie van de gemeente Maashorst redelijk stabiel is. De begrote reserves in 2026 nemen af. Dit wordt vooral veroorzaakt door nadelige meerjarensaldi die ten laste komen van de Algemene reserve.
Weerstandscapaciteit
Terug naar navigatie - Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing - WeerstandscapaciteitDe weerstandscapaciteit is als volgt opgebouwd:
Nummer | Onderdeel | Bedrag |
1 | Algemene reserve vrij besteedbaar | € 70.535.615 |
2 | Algemene reserve grondbedrijf | € 12.943.388 |
3 | Stille reserves | € 8.415.204 |
4 | Onbenutte belastingcapaciteit (Onroerende zaak Belasting) | € 6.468.861 |
Totaal | € 98.363.068 |
1. Algemene reserve vrij besteedbaar
De algemene reserve vrij besteedbaar is begroot op € 70,5 miljoen. Het verloop van de algemene reserve is zichtbaar bij de ontwikkeling vermogenspositie.
2. Algemene reserve grondbedrijf
Het doel van de algemene reserve van het Grondbedrijf is het opvangen van eventuele nadelen op grondexploitatiecomplexen. Het vormt een risicobuffer op basis van het Meerjarenperspectief grondbedrijf. In de inventarisatie van de risico’s zijn ook de risico’s van het grondbedrijf opgenomen. Daarom wordt deze reserve meegenomen in de berekening van het weerstandsvermogen. De algemene reserve van het grondbedrijf is begroot op ruim € 12,9 mln.
3. Stille reserves
Onder stille reserves vallen onder andere de gemeentelijke gronden en panden die gewaardeerd zijn tegen de toen geldende aankoopwaarden. Een belangrijke voorwaarde is dat het een en ander per direct verkoopbaar is. De stille reserves bedragen € 8,4 miljoen. De inschatting van de stille reserve is conform de stand per 31 december 2024. De actualisatie van de berekening vindt 1x per jaar, per jaareinde plaats.
4. Onbenutte belastingcapaciteit
De onbenutte belastingcapaciteit OZB wordt berekend door de maximale tarieven te vergelijken met de tarieven van de gemeente Maashorst. Voor de maximale belastingtarieven wordt gebruik gemaakt van de normen voor het artikel 12-beleid. Dit betekent dat, als de gemeente Maashorst niet meer in staat zou zijn om de structureel zich manifesterende risico’s binnen de exploitatie op te vangen, de gemeente door het Rijk gewezen zou worden op de mogelijkheid om de OZB-tarieven te verhogen om zodoende meer structurele opbrengsten te realiseren. Dit noemt men het artikel 12-beleid. Volgens de hiervoor geldende wettelijke richtlijnen heeft de gemeente Maashorst een onbenutte belastingcapaciteit van € 6,5 miljoen.
Weerstandsratio
Terug naar navigatie - Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing - WeerstandsratioDe weerstandsratio wordt berekend door de weerstandscapaciteit te delen door de risico's.
Voor de begroting 2026 is dat € 98.363.068/ € 20.090.453 = 4,9.
De weerstandsratio geeft aan in hoeverre de gemeente Maashorst in staat is haar risico's op te vangen. Hierbij is met de Raad afgesproken dat de norm tussen 1 en 2 ligt. De ratio ligt ruim boven de norm.
Voor een verdere toelichting op de ontwikkeling van de weerstandsratio wordt verwezen naar de financiële begroting onderdeel "gevolgen programmabegroting 2026 voor de financiële positie".
De onderstaande grafiek geeft weer hoe de weerstandsratio zich in de tijd ontwikkelt: