Samenvatting Programmabegroting

Zoals inmiddels gebruikelijk nemen we in ieder P&C-product een samenvatting op. De onderwerpen van de samenvatting zijn:

  1. Bestuurlijke hoofdlijn
  2. Financieel beeld
  3. (Financiële) hoofdpunten nieuw beleid
  4. Risico’s
  5. Ontwikkeling lastendruk inwoners/bedrijven
  6. Participatie inwoners/bedrijven
  7. Korte toelichting op de drie pijlers van ons financieel beleid:
    - Structureel beeld/sluitende begroting
    - Financiering
    - Risico's

Hieronder zijn deze onderwerpen per punt toegelicht. 

1. Bestuurlijke hoofdpunten 2026

Terug naar navigatie - Samenvatting Programmabegroting - 1. Bestuurlijke hoofdpunten 2026

Kort samengevat (uit de bestuurlijke hoofdlijn) zijn dit op basis van programmavolgorde de meest belangrijke punten voor 2026:

  1. Financiële kaders: De ingezette lijn van afgelopen jaar zetten we ook in 2026 door.  'Nieuw voor oud' is een  harde afspraak voor raad, college en organisatie. De begroting staat in het teken van het afronden van het huidige coalitieakkoord . Met deze begroting dragen we een realistische en behoedzame begroting over aan het nieuwe bestuur.  De begroting sluit met een structureel sluitend beeld met ingang van 2029.
  2. Bestuurlijke overdracht en bestedingsruimte voor het nieuwe bestuur:  Ons huishoudboekje is prima 'op orde'.  Er is voldoende ruimte voor het nieuwe bestuur om wederom met een ambitieus programma voor Maashorst aan de slag te gaan .
  3. Blik op de toekomst: Inmiddels is dit wensbeeld vertaald naar een toekomstvisie Maashorst 2050, die kan helpen om een volgende bestuursperiode nog meer positie te pakken in de  regio en onze potentie waar te maken. We zien het document als een mooi Kompas voor de toekomst; richtinggevend, en vooral ter inspiratie.

2. Financieel beeld 2026

Terug naar navigatie - Samenvatting Programmabegroting - 2. Financieel beeld 2026

In de Kadernota 2026 is een bestedings- en dekkingsplan 2025-2029 opgenomen, inclusief autonome ontwikkelingen en alle overige zaken met financiële gevolgen die op dat moment bekend waren.  De raad heeft in grote meerderheid ingestemd met de Kadernota 2026. Ter voorbereiding op deze programmabegroting is de financiële stand van de Kadernota 2026 dan ook ons startpunt geweest. In het financiële beeld 2026-2029 in deze Programmabegroting zijn de financiële gevolgen van de Meicirculaire 2025 verwerkt en verder zijn er nog enkele nieuwe ontwikkelingen toegevoegd die zich voordeden na publicatie van de Kadernota 2026.  Dit alles resulteert in het uiteindelijke financiële beeld van Programmabegroting 2026-2029.

Hieronder twee tabellen. Als eerste het structurele financiële beeld van de begroting 2026 en daaronder het incidentele beeld, wat overigens 0 is. Op het structurele financiële beeld worden wij beoordeeld door de toezichthouder, de Provincie Noord-Brabant. 

Programmabegroting 2026 sluit met een structureel overschot in 2029 van € 2.115.814. We laten hiermee zien dat ons meerjarenbeeld op termijn structureel sluitend is. Hiermee voldoen we aan de door de Provincie gestelde eisen. Die eisen zijn:  een structureel sluitende begroting in het komend jaar (2026) of in ieder geval aannemelijk dat de begroting structureel sluitend is in het laatste jaar.  Hiermee is repressief toezicht gewaarborgd.  

Voor een volledig beeld van de totstandkoming van de begrotingssaldi verwijzen we naar de Financiële Begroting, onderdeel 'Uiteenzetting van de financiële positie' of naar punt 3 van deze samenvatting. 

Structureel financieel beeld (+ = positief en - = negatief)
2026
2027
2028
2029
Structurele begrotingssaldi 2026-2029
-2.068.460
717.852
-388.374
2.115.814
Incidenteel financieel beeld (+ = positief en - = negatief)
2026
2027
2028
2029
Incidentele begrotingssaldi 2026-2029
0
0
0
0

3. (Financiële) Hoofdpunten nieuw beleid 2026

Terug naar navigatie - Samenvatting Programmabegroting - 3. (Financiële) Hoofdpunten nieuw beleid 2026

Onderstaand een verdere uitwerking van hoe we tot de nu voorliggende programmabegroting 2026 zijn gekomen.  Ons vertrekpunt is het financieel beeld zoals opgenomen in de Kadernota 2026. Daarna een uiteenzetting van de gevolgen van de Meicirculaire 2025, die een behoorlijke impact heeft op ons financieel beeld. Tenslotte gaan we kort in op nieuwe ontwikkelingen en overige voorstellen die eveneens van invloed zijn op het saldo van de programma. Dit alles leidt samen tot het nu voorliggend meerjarenperspectief.

Structureel financieel beeld (+ = positief en - = negatief)
2026
2027
2028
2029
1. Meerjarenbeeld na Kadernota 2026-2029
-8.492.537
-5.045.168
-3.755.078
-2.010.186
2. Totale gevolgen Meicirculaire 2025
6.799.000
6.586.000
3.844.000
4.522.000
3. Nieuwe autonome ontwikkelingen en overige voorstellen
-374.923
-822.980
-477.296
-396.000
Structureel saldo Programmabegroting 2026
-2.068.460
717.852
-388.374
2.115.814
Incidenteel financieel beeld (+ = positief en - = negatief)
2026
2027
2028
2029
1. Meerjarenbeeld na Kadernota 2026-2029
0
0
0
0
2. Totale gevolgen Meicirculaire 2025
0
0
0
0
3. Nieuwe autonome ontwikkelingen en overige voorstellen
0
0
0
0
Incidenteel saldo Programmabegroting 2026
0
0
0
0

Begin juli 2025 heeft de raad de kadernota 2026 vastgesteld. De kadernota met zijn opgenomen financieel beeld kunnen we zien als het startdocument voor deze programmabegroting.  We starten dan ook met de saldi zoals gepresenteerd in de kadernota. 

Structureel financieel beeld (+ = positief en - = negatief)
2026
2027
2028
2029
1. Meerjarenbeeld na Kadernota 2026-2029
-8.492.537
-5.045.168
-3.755.078
-2.010.186

Op 13 juni 2025 heeft het Rijk de herziene meicirculaire gepubliceerd. Hierin staan de meest recente cijfers over de algemene uitkering aan gemeenten. Voor Maashorst, net als voor veel andere gemeenten, is er sprake van een aanzienlijke meevaller. Wij hebben de raad hierover geïnformeerd op 24 juni 2025. Op die manier kon de raad deze ontwikkeling betrekken bij het overleg over de kadernota 2026.  Onderstaand een uiteenzetting van de financiële gevolgen van de Meicirculaire 2025. 

Meicirculaire 2025 (bedragen x € 1.000: + = positief en - = negatief)
Saldo 2026-2029
2026
2027
2028
2029
Stand Decembercirculaire 2024
128.933
129.559
130.650
132.208
Uitkeringsfactor (acress/maatstaven)
8.119
9.158
9.505
10.398
Taakmutaties (demping terugval/tekorten enz.)
5.924
4.858
1.197
1.296
Decentralisatie en integratieuitkeringen
743
694
688
697
Overige mutaties/stelposten (woz, inflatie, jeugd en btw-compensatiefonds
-5.261
-5.026
-5.056
-5.050
Mutaties Meicirculaire 2025
9.525
9.684
6.334
7.341
Bruto effect (eindstand Meicirculaire)
138.458
139.243
136.984
139.549
Netto budgettair effect (mutaties Meicirculaire)
2026
2027
2028
2029
Bruto effect
9.525
9.684
6.334
7.341
Correctie loon- en prijsontwikkeling (LPO)
-1.000
-1.000
-1.000
-1.000
Correctie hoeveelheidsverschillen
-949
-1.404
-1.764
-2.086
Invoeren sturen op trajectduur jeugdzorg
763
764
Stelpost sturen op trajectduur jeugdzorg
199
200
Oormerken decentralisatie en integratieuitkeringen
-777
-694
-688
-697
Totaal correcties
-2.726
-3.098
-2.490
-2.819
2. Totale gevolgen Meicirculaire 2025
6.799
6.586
3.844
4.522

Na de behandeling van de kadernota 2026 hebben zich nog een aantal autonome ontwikkelingen voorgedaan en zijn er een aantal voorstellen die eveneens nu meegenomen worden in het bestedings- en dekkingsplan van programmabegroting 2026;

Implementatie SIEM/SOC (digitale weerbaarheid).

SIEM (Security Information and Event Management) is een technologie die continu gegevens verzamelt uit de ICT-omgeving van de gemeente om verdachte of afwijkende activiteiten op te sporen, zoals ongebruikelijke netwerkactiviteiten.
SOC (Security Operations Center) is het team dat deze signalen bewaakt. Zij monitoren dag en nacht de digitale veiligheid van de organisatie en grijpen in bij dreigingen zoals malware, datadiefstal of hackpogingen.
Samen zorgen SIEM en SOC ervoor dat digitale aanvallen snel worden ontdekt en aangepakt, zodat vertrouwelijke gegevens van inwoners en de gemeente beschermd blijven.

In stand houden de Meent

Als onderdeel van het project 'structureel sluitend maken meerjarenbegroting 2026-2029' is eerder ingebracht om het gebouw aan de Vaaldriessenstraat 3, nader te noemen 'de Meent' niet meer in stand te houden. Hiermee zouden de noodzakelijke onderhoudskosten kunnen vervallen.  Bij nader inzien lijkt ons dit toch geen juiste beslissing. De afgelopen jaren heeft dit gebouw gefunctioneerd als roulatiegebouw voor Onderwijshuisvesting. Door het gebouw op het huidige onderhoudsniveau te houden kan het deze belangrijke functie behouden. Ook in het licht van ons Integraal Huisvestingsplan 2024-2039 waarin we als doel hebben toekomstbestendige huisvesting

Gevolgen instemming met begroting 2026 Gemeenschappelijke Regelingen

Maashorst participeert in diverse gemeenschappelijke regelingen.  Ons standpunt is dat beleidsveranderingen zoals opgenomen in de begrotingen van de GR's geen autonome ontwikkelingen zijn maar betrokken dienen te worden bij de integrale afweging rond de programmabegroting.  De diverse begrotingen zijn inmiddels besproken in de raad en de financiële gevolgen nemen we nu mee in deze programmabegroting.

Doorbelasting kostenplaatsen Kadernota 2026

Na instemming met de Kadernota 2026 kunnen we de exacte financiële gevolgen ook doorbereken van de zogenoemde kostenplaatsen. Dit levert een positief resultaat op. 

Treasury

Treasury zijn alle activiteiten die betrekking hebben op het sturen en beheersen van de geldstromen. We berekenen hier de financiële gevolgen van de investeringsbehoefte die voortvloeit uit deze programmabegroting 2026.

Subsidiëring Halt voor preventie op jeugdcriminaliteit

Bij de programmabegroting 2024 is de wens ingediend om structureel meerjarig een relatie met Halt aan te gaan. Destijds heeft het college besloten dit als een pilot voor 2 jaar aan te gaan waarna een evaluatie uitgevoerd zou moeten worden. Hiermee is de verwachting gewekt, dat na positieve evaluatie de pilot voortgezet zou worden. Er zijn meerdere positieve evaluaties geweest en de wens is dan ook om de pilot nu structureel vorm te geven.  

In het bestuursakkoord van de gemeente Maashorst is ‘jonge aanwas’ als prioriteit benoemd. De inzet van Halt sluit hier direct op aan door bij te dragen aan een stevige basisaanpak voor jongeren, waarin preventie, vroegsignalering en repressie samenkomen. 

 

Nieuwe autonome ontwikkelingen en overige voorstellen (+ = positief en - = negatief)
2026
2027
2028
2029
Implementatie SIEM/SOC (digitale weerbaarheid)
-80.000
-80.000
-80.000
-80.000
In stand houden de Meent
-55.000
-55.000
-55.000
-55.000
Gevolgen instemming met begroting 2026 Gemeenschappelijke Regelingen
-133.000
-133.000
-133.000
-133.000
Doorbelasting kostenplaatsen Kadernota 2026
8.077
21.020
15.704
26.000
Treasury
-76.000
-537.000
-186.000
-115.000
Subsidiering Halt voor preventie op jeugdcriminaliteit
-39.000
-39.000
-39.000
-39.000
3. Nieuwe autonome ontwikkelingen en overige voorstellen
-374.923
-822.980
-477.296
-396.000

4. Risico's 2026

Terug naar navigatie - Samenvatting Programmabegroting - 4. Risico's 2026

 

Risico Risicobedrag begroting 2026 Financieel effect begroting 2026
1. Grondexploitatie  € 7.410.000 € 4.786.000
2. Onderwijshuisvesting € 2.160.000 € 2.160.000
3. Sociaal Domein Gespecialiseerde jeugdhulp € 20.271.805 € 2.027.181
4. Sociaal Domein | Wmo Maatwerkvoorzieningen € 18.407.508 € 1.841.000
5. Stikstofproblematiek € 6.000.000 € 1.800.000
6. Niet gedekte claims, aansprakelijkheidsverzekering, risico van gevolgschade door het niet nakomen van contractuele afspraken   € 13.889.550 € 1.388.955
7. Sociaal Domein | Participatiewet Inkomen  € 9.177.469 € 917.747
8. Gemeenschappelijke regelingen € 7.000.000 € 700.000
9. Bedrijfsvoeringsrisico € 6.154.000 € 615.400
10. Sociaal Domein | Participatiewet Arbeid  € 5.689.470 € 568.947
Totaal € 96.159.802 € 16.805.229
     
Totaal alle risico's € 121.492.038 € 20.090.453

Voor meer toelichting en de overige risico's wordt verwezen maar de paragraaf  Weerstandsvermogen en risicobeheersing. 

5. Ontwikkeling Lastendruk inwoners/bedrijven 2026

Terug naar navigatie - Samenvatting Programmabegroting - 5. Ontwikkeling Lastendruk inwoners/bedrijven 2026

In de paragraaf Lokale Heffingen zijn al onze belastingen en heffingen toegelicht. Hieronder een overzicht van de ontwikkeling van de lastendruk  2025--> 2026. 

  • De OZB stijgt met 4,2% (2,2% indexering en 2% extra verhoging als maatregel uit de programmabegroting 2025.
  • De rioolheffing stijgt voorlopig met 3,8% (2,2% indexering en 1,6% extra jaarlijkse verhoging volgens het vastgestelde rioleringsplan).  In december zal een nieuw rioleringsplan worden aangeboden aan de raad waardoor, conform het eerder vastgestelde uitgangspunt van kostendekkendheid, deze tarieven nog zullen wijzigen. 
  • De afvalstoffenheffing stijgt met 2,2% indexering conform de Kadernota 2026.  Ten tijde van het opstellen van deze programmabegroting vindt een herijking van de afvalexploitatie plaats vanwege vernieuwing van contracten, wijziging van marktprijzen en vergoedingen van gescheiden inzameling. Met het eerder door de raad vastgestelde uitgangspunt van kostendekkendheid is het aannemelijk dat de tarieven verder moeten stijgen dan hierboven gepresenteerd. Dit is een ontwikkeling die we bij veel gemeenten zien de laatste jaren. 
  • In totaal een gemiddelde stijging van 3,4% voor inwoners en 4,1% voor bedrijven.

6. Participatie inwoners/instellingen en bedrijven 2026

Terug naar navigatie - Samenvatting Programmabegroting - 6. Participatie inwoners/instellingen en bedrijven 2026

Op verzoek van de gemeenteraad is er een participatietraject voor de begroting 2026 georganiseerd. Aan inwoners, instellingen en bedrijven is gevraagd om hun wensen of wijzigingen voor het gemeentelijk beleid kenbaar te maken tijdens een inspreekavond die ruim voor de behandeling van de kadernota 2026 plaatsvond (4 juni). Het is daarna aan de gemeenteraad om die onderwerpen al dan niet een plek te geven in de begroting 2026. 
Verder worden participatieprocessen opgestart bij de uitwerking van het beleid dat opgenomen is in de begroting. 

7. Korte toelichting op de drie pijlers van ons financieel beleid 2026

Terug naar navigatie - Samenvatting Programmabegroting - 7. Korte toelichting op de drie pijlers van ons financieel beleid 2026

De drie pijlers zijn opgenomen onder de financiële begroting, "Gevolgen programmabegroting 2026 voor de financiële positie" Hieronder is dat kort samengevat. 

Dekking/sluitende begroting

Onze begroting 2026 is voor het jaar 2029 structureel sluitend. In 2026 en 2028 zijn er tekorten.  Zie de tabel onder punt 2 van deze samenvatting, Financieel beeld. We voldoen hiermee aan de eisen van de Provincie voor goedkeuring. Het is positief om te constateren dat het financieel meerjarenperspectief vanaf 2029 een aanzienlijk voordeel laat zien (€ 2 miljoen). Ondanks het nodige voorbehoud voor toekomstige ontwikkelingen met financiële gevolgen laat dit college een gezonde financiële positie na aan het nieuwe college, de nieuwe raad die na de verkiezingen in maart 2026 van start gaan. 

Risicomanagement en risicobeheersing

De risico's zijn in beeld en worden afgezet tegen de beschikbare weerstandscapaciteit.  Daaruit volgt een weerstandsratio. Met de raad is afgesproken dat deze tussen 1 en 2 moet liggen. Op dit moment bedraagt deze 4,9. Dit betekent dat we onze risico's ruim  hebben afgedekt en dat een deel van onze algemene reserve ingezet zou kunnen worden voor onze inwoners en bedrijven.  Dat laatste gebeurt nu ook door onder andere het tekort van 2026 in de voorliggende begroting uit deze reserve te dekken. 

Financiering

Pijler 3 gaat over de financieringsbehoefte. Kijken we naar Programmabegroting 2026 en de daarin opgenomen investeringen dan is de verwachting dat er in 2026 een langlopende lening van 30 miljoen afgesloten moet worden. Dit heeft een nadelig effect op de financiële kengetallen. 

Deze drie pijlers zijn uitgebreider toegelicht in de Financiële begroting, onderdeel 'Gevolgen programmabegroting 2026 voor financiële  positie' en in de paragrafen financiering en weerstandsvermogen.