Programma 1 Veiligheid

(x €1.000)
Uitgaven
€ 7.119
3%
Inkomsten
€ 93
0%
Saldo
€ 7.026

Inleiding Programma 1 Veiligheid

Terug naar navigatie - Programma 1 Veiligheid - Inleiding Programma 1 Veiligheid

Dit programma gaat over de verschillende aspecten van openbare orde en veiligheid: crisisbeheersing en rampenbestrijding, integrale veiligheid, ondermijning en zorg en veiligheid. Samen met onze partners zoals de politie, de Veiligheidsregio, het openbaar ministerie en anderen werken we aan een veilige omgeving voor iedereen die woont, werkt en verblijft in Maashorst.

1.1 Crisisbeheersing en rampenbestrijding

Terug naar navigatie - - 1.1 Crisisbeheersing en rampenbestrijding

De gemeente zorgt voor haar inwoners, ook in tijde van nood. Bij een ramp of crisis helpt de gemeente om de situatie onder controle te krijgen en inwoners te ondersteunen. Alles wat de gemeente daarbij doet, noemen we Bevolkingszorg.

Ontwikkelingen Crisisbeheersing en rampenbestrijding

Terug naar navigatie - 1.1 Crisisbeheersing en rampenbestrijding - Ontwikkelingen Crisisbeheersing en rampenbestrijding

Toenemende geopolitieke spanningen, hybride dreigingen, klimaatverandering en het grotere risico op langdurige stroomuitval vragen om het integraal versterken van zowel de maatschappelijke weerbaarheid als de veerkracht van de samenleving. Deze dreigingen brengen nieuwe opgaven met zich mee voor de manier waarop we als samenleving omgaan met thema’s als maatschappelijke weerbaarheid en veerkracht, openbare orde en 
crisisbeheersing. De gemeente Maashorst werkt samen met andere gemeenten in de Veiligheidsregio Brabant-Noord. De Veiligheidsregio helpt gemeenten om goed voorbereid te zijn op rampen en crises.
In 2026 blijven we onze crisisorganisatie en de maatschappelijke weerbaarheid verder versterken. Daarbij kijken we naar allerlei risico’s, zoals:
- veranderingen in de samenleving en in de wereld om ons heen
- de gevolgen van klimaatverandering en extreem weer
- het gevaar van grote branden en ongelukken
- de kwetsbaarheid van belangrijke voorzieningen en digitale systemen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1.1 Crisisbeheersing en rampenbestrijding - Wat willen we bereiken?

We willen ons zo goed als mogelijk voorbereiden op (natuur)rampen en crises, zodat we adequaat kunnen optreden

Terug naar navigatie - 1.1 Crisisbeheersing en rampenbestrijding - Wat willen we bereiken? - We willen ons zo goed als mogelijk voorbereiden op (natuur)rampen en crises, zodat we adequaat kunnen optreden

Daarbij kijken we niet alleen naar wat er in onze eigen gemeente speelt, maar ook naar ontwikkelingen in Nederland en de rest van de wereld.

  • Omschrijving

    De bestuursleden met een rol in de crisisorganisatie nemen deel aan opleidingen en trainingen van de Veiligheidsregio. In 2026 wordt een bevolkingszorg brede oefening georganiseerd voor het bestuur in de vorm van een Gemeentelijk Beleidsteam (GBT)-oefening. De ambtelijke organisatie nemen we mee in hun taken per functie in de crisisorganisatie en zij hebben in 2025 een oefening kunnen doen. De functies hebben we meer gekoppeld aan de dagelijkse lijn functies om wat meer continuïteit en kennis te krijgen in de crisisorganisatie. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Handreiking weerbaarheid en veerkracht op lokaal niveau 
    In 2026 gaan we aan de slag met de maatregelen die we lokaal moeten treffen om de gemeente en haar inwoners beter te prepareren op noodscenario’s. Dit doen we samen met de Veiligheidsregio Brabant-Noord

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Voor 2026 staat het verder optimaliseren van de gemeentelijke monodisciplinair opschalingstructuur en werkprocessen bij grip 0 situaties centraal. Deze structuur kunnen we ook inzetten bij bijvoorbeeld grote demonstraties en manifestaties. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

1.2 Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - - 1.2 Openbare orde en veiligheid

Onder dit taakveld vallen onder andere openbare orde, de aanpak van ondermijning, sociale veiligheid en leefbaarheid. Wij werken aan een gemeente waarin iedereen zich veilig voelt. Dit draagt bij aan een prettige woon- en leefomgeving. We blijven actief om dit verder te verbeteren. Daarbij is het van belang dat we goed samen werken met onze partners in het veiligheidsveld en met onze inwoners. 

Ontwikkelingen Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - 1.2 Openbare orde en veiligheid - Ontwikkelingen Openbare orde en veiligheid

Prioriteitstellingen vanuit het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
De gemeenteraad heeft in december 2022 het Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2023-2026 vastgesteld. Dit wordt uitgewerkt in een uitvoeringsplan, dat voor de jaren 2025 en 2026 inmiddels is vastgesteld. In 2026 gaan we aan de slag met een nieuw IVP voor 2027-2030. Dit zal eind 2026 vastgesteld worden.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1.2 Openbare orde en veiligheid - Wat willen we bereiken?

Adequate bescherming van medewerkers en bestuur tegen agressie en geweld

Terug naar navigatie - 1.2 Openbare orde en veiligheid - Wat willen we bereiken? - Adequate bescherming van medewerkers en bestuur tegen agressie en geweld

Medewerkers en bestuurders moeten hun werk kunnen doen zonder dat ze te maken krijgen met fysiek of verbaal geweld of intimidatie. Hiervoor stellen we beleid Veilig Publieke Taak op. Bovendien geven we trainingen en presentaties om de weerbaarheid te vergroten. 

Bestrijding cybercrime

Terug naar navigatie - 1.2 Openbare orde en veiligheid - Wat willen we bereiken? - Bestrijding cybercrime

We zien steeds meer cybercrime in onze samenleving. We willen dat onze
inwoners en ondernemers hier zo goed mogelijk tegen beschermd zijn. We willen
dat ze bewust zijn van de risico's. Ook in onze eigen organisatie, en als
gemeentelijke overheid, moet onze weerbaarheid op orde en sterk zijn. 

Bestrijding ondermijning en georganiseerde criminaliteit

Terug naar navigatie - 1.2 Openbare orde en veiligheid - Wat willen we bereiken? - Bestrijding ondermijning en georganiseerde criminaliteit

We willen bereiken dat we met succes het winstgevende systeem van (drugs)criminelen verstoren en we willen dat bestuurders en medewerkers meer weerbaar zijn tegen bedreigingen en intimidaties. Daarnaast willen we voorkomen dat we ongewild criminele activiteiten faciliteren. 

  • Omschrijving

    Het Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK) is één vaste plek waar onze medewerkers signalen van fraude, criminaliteit en ondermijning kunnen melden. Verschillende teams krijgen in 2026 een training in het herkennen van ondermijning én de mogelijkheden om te melden zijn uitgebreid. Online signalen melden is eenvoudig en kan anoniem, om de meldingsbereidheid te verhogen.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Sinds 2024 werken we met het Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK). Om te komen tot een weerbare gemeente met een goed en leefbaar woon- en ondernemersklimaat is het van belang te blijven investeren in een goede informatiepositie. Dat is essentieel om goed zicht te kunnen krijgen op wat er zich afspeelt in de gemeente en gerichte barrières op te werpen tegen personen/organisaties die kwade bedoelingen hebben. Daarnaast is het VIK van meerwaarde om te zorgen dat de gemeente niet –onbewust– faciliterend is aan diverse vormen  fraude en criminaliteit.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Doel van het Interventieteam Maas & Leijgraaf (IML) is om complexe handhavingszaken samen met belangrijke ketenpartners duurzamer en veiliger op te pakken. We werken bijvoorbeeld samen met de politie en de belastingdienst. In 2026 zetten we ook in op regionale actieweken, interventiecontroles met integrale partners én preventieve bezoeken in het kader van weerbaarheid op bijvoorbeeld industrieterreinen en in het buitengebied.
    Onze boa's zijn zichtbaar aanwezig en vervullen een oog- en oorfunctie  op straat.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Als gemeente moeten wij weerbaar zijn tegen criminele invloeden. We moeten criminele activiteiten niet (onbewust) faciliteren. Daarom zetten we nadrukkelijk in op de bewustwording van signalen van ondermijning, onze informatiepositie door middel van het Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK), informatiebeveiliging, integriteit en beleid en handhaving. Om ongewenste inmenging en onrechtmatige verstrekking te voorkomen zullen we in 2026 de uitvoering van de Wet BIBOB meer duurzaam in de organisatie inbedden. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In 2026 gaan we kwetsbare doelgroepen weerbaarder maken door in te zetten op
    preventiecampagnes en verhoging van meldingsbereidheid. Daarbij werken we
    gebieds- en themagericht. Hierin betrekken we ook de eerdergenoemde handreiking vanuit de VNG.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

Criminaliteit voorkomen waar het kan en bestrijden waar het moet

Terug naar navigatie - 1.2 Openbare orde en veiligheid - Wat willen we bereiken? - Criminaliteit voorkomen waar het kan en bestrijden waar het moet

In de dealeraanpak trekken we gezamenlijk op: de politie treedt strafrechtelijk op, terwijl wij aanvullend bestuurlijke maatregelen kunnen inzetten, zoals het opleggen van een last onder dwangsom. Zo maken we het minder aantrekkelijk om in onze gemeente te dealen.

Bij woonoverlast zetten we de Wet aanpak woonoverlast steeds meer in. Samen met politie en woningcorporaties voeren we stopgesprekken en kunnen we, indien nodig, gedragsaanwijzingen met consequenties opleggen.

Daarnaast zetten we in 2026 sterk in op preventie. Voorbeelden hiervan zijn borden en zadelhoesjes tegen fietsdiefstal, de ‘witte voetjes’-actie en buurtpreventie om woninginbraken te voorkomen. Ook nemen we in 2026 deel aan de Week van de Veiligheid en landelijke campagnes, waarbij we steeds kijken wat passend en actueel is voor onze gemeente.

Verminderen van overlast door jeugd

Terug naar navigatie - 1.2 Openbare orde en veiligheid - Wat willen we bereiken? - Verminderen van overlast door jeugd

De jeugdoverlast verminderen doen we door integraal te werken met partners als HALT, politie, jongerenwerk en de scholen. We zijn gestart met het project jonge aanwas om te voorkomen dat jongeren het criminele circuit ingaan. Daarnaast hebben we inmiddels twee opgeleide jeugdboa's die de groepen in beeld houden en (preventief) gesprekken voeren met (overlastgevende) jeugd.

  • Omschrijving

    In 2025 zijn we, basisteam breed samen met het RIEC, een onderzoek gestart naar jonge aanwas. Dit heeft als doel de jeugdige doelgroep in de gemeente beter in beeld te brengen. Op basis van de onderzoeksresultaten bepalen we gezamenlijk de vervolgaanpak in 2026, zodat deze optimaal aansluit bij de doelgroep jeugd (jonge aanwas).  Vroeg signalering is hierin een belangrijk onderwerp. 
    Bovendien wordt de subsidierelatie met HALT structureel voortgezet.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

We maken veilige en leefbare wijken tot een gedeelde verantwoordelijkheid

Terug naar navigatie - 1.2 Openbare orde en veiligheid - Wat willen we bereiken? - We maken veilige en leefbare wijken tot een gedeelde verantwoordelijkheid

We willen bereiken dat, naast de verschillende veiligheidspartners ook de inwoners en partners in de wijken en dorpen, zoals welzijnswerk zorgaanbieders, scholen en verenigingen actief helpen om problemen in hun buurt op te lossen.   

  • Omschrijving

    De gemeente heeft data gedreven werken als belangrijke pijler omschreven in het bestuursakkoord. In 2026 wordt het Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK) gebruikt om ook op het thema veiligheid meer data gedreven te werken. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    De politie heeft ook de komende jaren te maken met capaciteitsproblemen. De inzet van de capaciteit is onderwerp van gesprek in de Bestuurlijke Driehoek Maas en Leijgraaf en in het reguliere Lokaal Politie Overleg van de burgemeester met de teamleiding van de politie. Daar worden keuzes en afspraken gemaakt, onder andere over de inzet van de capaciteit.
    De BOA's werken in een groot gebied (inclusief de gemeente Boekel). Des te belangrijker is het dat de BOA's goed toegerust en getraind zijn en zoveel mogelijk bereikbaar en zichtbaar in het publieke domein zijn. Om beter te kunnen voldoen aan de behoefte aan toezicht in de natuurgebieden is binnen de eigen formatie een tweede groene BOA opgeleid en beëdigd. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    In de wijk Bogerd-Vijfhuis heeft de afgelopen jaren een wijkaanpak gedraaid. Dit project was een samenwerking tussen zorg en veiligheid. Partners zoals de politie en Area hielpen ook mee. Het project is afgerond. In 2026 wordt bekeken of we  een doorstart kunnen maken als onderdeel van de Sterke Sociale Basis waarin naast de Bogerd ook de Flatwijk wordt meegenomen in een integrale wijkaanpak.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 1 Veiligheid - Wat mag het kosten? Bedragen x €1.000
Exploitatie
Realisatie 2024
Begroting 2025 incl. wijzigingen
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Lasten
1.1 Crisisbeheersing en rampenbestrijding
4.279
4.557
4.791
4.828
4.828
4.828
1.2 Openbare orde en veiligheid
2.246
2.330
2.328
2.322
2.326
2.327
Totaal Lasten
6.524
6.887
7.119
7.149
7.154
7.155
Baten
1.1 Crisisbeheersing en rampenbestrijding
2
2
2
2
2
2
1.2 Openbare orde en veiligheid
321
131
91
91
91
91
Totaal Baten
323
133
93
93
93
93
Geraamd resultaat exclusief mutaties reserves
6.201
6.754
7.026
7.056
7.061
7.061
Stortingen in reserves
0
0
0
0
0
0
Onttrekkingen uit de reserves
0
0
0
0
0
0
Totaal mutaties reserves
0
0
0
0
0
0

Verbonden partijen Programma 1 Veiligheid

Terug naar navigatie - Programma 1 Veiligheid - Verbonden partijen Programma 1 Veiligheid

Gemeenschappelijke regelingen
•    Veiligheidsregio Brabant-Noord

Rechtspersonen
•    Niet van toepassing

Overige verbonden partijen
•    Regionaal Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Voor een uitgebreid overzicht van de verbonden partijen verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden partijen. 

Beleidskaders Programma 1 Veiligheid

Terug naar navigatie - Programma 1 Veiligheid - Beleidskaders Programma 1 Veiligheid

Het beleid voor dit programma is onder andere vastgelegd in de volgende beleidsnota’s:

  • Integraal Veiligheidsplan 2023-2026
  • Uitvoeringsplan Integrale Veiligheid (UVP) 2024
  • Evenementenbeleidsregels Gemeente Maashorst
  • Algemene Plaatselijke Verordening Maashorst

Verplichte BBV - indicatoren Programma 1 Veiligheid

Terug naar navigatie - Programma 1 Veiligheid - Verplichte BBV - indicatoren Programma 1 Veiligheid

Hieronder vindt u de ontwikkeling van de wettelijk voorgeschreven indicatoren:

  • Verwijzing Halt
  • Geweldsmisdrijven
  • Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte)
  • Diefstallen uit woning
  • Winkeldiefstallen 

 Hieronder vind je hyperlinks naar dashboard ‘Waar staat je gemeente?’  Selecteer bij het eerste bezoek gemeente Maashorst.