Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur

(x €1.000)
Uitgaven
€ 24.537
11%
Inkomsten
€ 3.582
2%
Saldo
€ 20.955

Het programma Sport, cultuur, recreatie en natuur gaat over besteding van vrije tijd. Deze activiteiten dragen bij aan de vitaliteit van onze inwoners en zorgen voor een aantrekkelijk aanbod van voorzieningen. Het programma is gericht op het stimuleren van activiteiten op deze gebieden. Daarnaast wordt in dit programma specifiek aandacht besteed aan monumenten- en welstandstoezicht en aan natuurgebied De Maashorst. Per taakveld worden de onderwerpen uitgewerkt.

Sportbeleid en sportaccommodaties

Wij vinden het belangrijk dat inwoners kunnen sporten. Sporten biedt ontspanning, is gezond en versterkt de sociale samenhang. Het draagt bij aan de positieve gezondheid van onze inwoners. Sporten kan ook het meedoen in de samenleving bevorderen. 

5.1 Sportbeleid en- activering

Terug naar navigatie - - 5.1 Sportbeleid en- activering

Tot het taakveld behoren de niet-fysieke maatregelen om amateursport te faciliteren en stimuleren:

  • Sport in de buurt en combinatiefuncties;
  • Ondersteunen van organisaties die zich met sport bezighouden;
  • Ondersteunen en stimuleren recreatieve sportbeoefening.

Ontwikkelingen Sportbeleid en- activering

Terug naar navigatie - 5.1 Sportbeleid en- activering - Ontwikkelingen Sportbeleid en- activering

Sporten heeft een positief effect op de fysieke als mentale gezondheid van inwoners. We zien dat de trends dat meer mensen kampen met de effecten van een ongezonde leefstijl en de toename van (jonge) inwoners die mentale problemen ervaren, doorzetten. Nader onderzoek toont aan dat sport een directe (positieve) invloed heeft op het gevoel van welzijn. Met name mensen met neerslachtige en eenzame gevoelens kunnen bij sporten veel baat hebben. Ook bevordert sport de sociale cohesie. Daarnaast levert een goed en gevarieerd aanbod een directe bijdrage aan de kwaliteit van de leefomgeving en hiermee aan het zijn van een aantrekkelijke gemeente om in te verblijven.

Omdat we het belangrijk vinden dat iedereen mee moet kunnen doen, zorgen we voor goede voorwaarden zodat iedereen kan sporten. Bewegen van jongeren is hierbij essentieel, ook met het oog op preventieve gezondheid en om vitaal ouder te kunnen worden. Jong geleerd is oud gedaan. We werken  specifieke opgaven uit in het sportbeleid en aanpalend beleid zoals het Gezond en Actief Leven Akkoord, Integraal Zorgakkoord en de Sportakkoorden.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.1 Sportbeleid en- activering - Wat willen we bereiken?

Iedereen moet mee kunnen doen (sporten en bewegen)

Terug naar navigatie - 5.1 Sportbeleid en- activering - Wat willen we bereiken? - Iedereen moet mee kunnen doen (sporten en bewegen)

Een toegankelijke en laag drempelig sport- en beweegaanbod waarin iedereen die mee wil doen mee kan doen.
Een breed sport- en beweegaanbod voor alle inwoners.  

Sociaal veilig sport- en beweegaanbod.
Alle inwoners kunnen veilig en met plezier sporten en bewegen bij het sportaanbod in Maashorst. 

Vitale sport- en beweegaanbieders
Het faciliteren en ondersteunen van sport- en beweegaanbieders bij hun sport- en beweegaanbod. 

Kinderen en jongeren die vaardig zijn in bewegen.
Het stimuleren van aanbod en voorzieningen voor kinderen en jongeren om vaardig en veelzijdig te sporten en bewegen. 

Ruimte voor sport- en bewegen
Een toekomstbestendige sportinfrastructuur doe uitnodigend en toegankelijk voor iedereen. 

  • Omschrijving

    Als gemeente gaan we sport- en beweegaanbieders ondersteunen en faciliteren door de inzet van de verenigingsondersteuner. Deze gaat o.a. aan de slag met het organiseren van sportcafés en gezamenlijke overleggen per type sport georganiseerd. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We doen er alles aan om de faciliteiten op orde te hebben en te houden, bijvoorbeeld door waar nodig te kijken naar gecombineerd gebruik van faciliteiten. We blijven de sportaanbieders ondersteunen met de inzet van een verenigingsondersteuner om passend aanbod te realiseren voor onze inwoners. 

    In 2026 gaan we aan de slag met de implementatie van het nieuwe gemeente brede accommodatiebeleid voor de binnen- en buitensport. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We blijven continu stimuleren en monitoren dat iedereen kan bewegen door in te zetten op programma's, zoals Uniek Sporten (inwoners met een beperking), Sjors Sportief (jeugd), Max Vitaal (ouderen) en het Volwassenenfonds (betaalbaarheid). Er zijn combinatiefuncties in de wijk actief om voorzieningen op te zetten en aan te bieden voor aandachtsdoelgroepen. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In 2026 ontwikkelen we een werkwijze met betrekking tot de herpositionering van de combinatiefuncties om de verbinding tussen scholen en de wijk te blijven borgen, waarmee kinderen en jongeren vaardig worden in bewegen. Deze werkwijze zal een uitwerking krijgen in de Brede Regeling Combinatiefuncties. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In 2026 gaan we door met we het leggen van verbindingen in het brede werkveld tussen verschillende organisaties en het integraal samenwerken tussen verschillende beleidsterreinen op het gebied van gezondheid en GALA.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

5.2 Sportaccommodaties

Terug naar navigatie - - 5.2 Sportaccommodaties

Tot dit taakveld behoren alle aanleg, beheer en onderhoud van accommodaties voor specifiek sportbeoefening: Sporthallen, groene velden,  kunstvelden en terreinen.

Ontwikkelingen Sportaccommodaties

Terug naar navigatie - 5.2 Sportaccommodaties - Ontwikkelingen Sportaccommodaties

Omdat we inwoners willen stimuleren om te sporten, zorgen we voor voldoende en passende sportaccommodaties. Sporten draagt bij aan het vitaal ouder worden, de mentale gezondheid van inwoners en de sociale cohesie als belangrijk onderdeel van een sterke sociale basis (programma 6 en 7). De gemeente Maashorst blijft het sporten en bewegen zo veel mogelijk faciliteren en ondersteunen. Hiervoor gaan we aan de slag met het implementeren van de nieuwe subsidies, tarieven en afspraken met het lokale veld. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.2 Sportaccommodaties - Wat willen we bereiken?

Sportvoorzieningen die aansluiten op de behoefte

Terug naar navigatie - 5.2 Sportaccommodaties - Wat willen we bereiken? - Sportvoorzieningen die aansluiten op de behoefte

We vinden het belangrijk dat ons aanbod van sportvoorzieningen aansluit bij de behoefte van onze aanbieders en deelnemers. Dit ter ondersteuning van het vitaal ouder worden, de mentale gezondheid en een sterke sociale basis 

  • Omschrijving

     Met  de verenigingsondersteuners blijven we inzetten op vitale sportaanbieders die duurzaam sportaanbod organiseren binnen de gemeente. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Het motorcrossterrein Nieuw-Zevenbergen in gemeente Oss wordt gewijzigd. Vanuit voormalig gemeente Landerd is een budget beschikbaar gesteld om te voorzien in de behoeften van inwoners die het voormalig motorcrossterrein binnen onze gemeente gebruikten. Bij de wijziging is het uitgangspunt om de geluidsoverlast van de inwoners van ’T Mun te reduceren.
    Eind 2025 zal de planologische procedure hiervoor doorlopen worden in Oss en Bernheze. De planologische procedure kan voor gemeente Maashorst pas later plaatsvinden , omdat wij moeten wachten tot we het omgevingsplan kunnen wijzigen. De verwachting is dat dit in 2026/2027 mogelijk gaat zijn. Momenteel lopen de onderzoeken voor de planologische procedure, en deze zijn nog niet allemaal betaald door gemeente Oss en gemeente Maashorst. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    In 2026 en verder gaan we aan de slag met de implementatie van de gemaakte afspraken voor het beschikbaar houden van het zwemwater van Ezzy's en het Zeesterbad.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

5.3 Cultuur

Terug naar navigatie - - 5.3 Cultuur

Kunst en cultuur zijn overal om ons heen. Cultuur is de muziek die we luisteren, het zijn de films die we kijken en de boeken die we lezen. Cultuur is ook samen zingen en musiceren. Bezoek aan theater en musea, maar ook amateurtoneel en muziekverenigingen. Kunst en cultuur zorgen voor levendigheid in de kernen en dragen ook bij aan het realiseren van tal van andere beleidsterreinen. Ze dragen bij aan het zijn van een volwaardige gemeente met een goed voorzieningenniveau, waardoor inwoners en bezoekers zich kunnen ontplooien, zich thuis en verbonden voelen. Met het cultuurbeleid willen we de kracht van kunst en cultuur benutten om zo de leefbaarheid binnen de gemeente te waarborgen en te versterken. 

Het taakveld Cultuur bestaat uit 3 deeltaakvelden: 

  • Deeltaak 1: Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie: Activiteiten en subsidiering ter bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel, en cultuureducatie 
  • Deeltaak 2: Musea: Activiteiten gericht op het verwerven, behouden en presenteren van kunst en cultuur: musea en exposities en historische archieven 
  • Deeltaak 3: Cultureel erfgoed: Taken gericht op behouden en voor publiek toegankelijk maken van cultureel erfgoed. Hieronder vallen historische gebouwen, beschermde stads- en dorpsgezichten en overige objecten met historische waarde in de publieke ruimte en subsidie, beheer, onderhoud, toezicht en handhaven van cultureel erfgoed. 

Ontwikkelingen Cultuur

Terug naar navigatie - 5.3 Cultuur - Ontwikkelingen Cultuur

Kunst en cultuur dragen eraan bij dat inwoners -op eigen wijze- onderdeel kunnen zijn van een continue in verandering zijnde wereld, en met zelfvertrouwen daarin hun plek kunnen innemen. Het zijn bewezen bouwstenen voor een stevige sociale basis. Het actief of passief meedoen aan cultuur werkt preventief voor de mentale en fysieke gezondheid. Uit onderzoek van de World Health Organisation (WHO) blijkt verder dat het meedoen aan cultuurprojecten mensen weliswaar niet minder arm of eenzaam maakt, maar dat het wel ertoe leidt dat mensen zich beter gaan voelen. Ze ontmoeten andere mensen en ze kunnen hun talenten ontwikkelen en tonen, waardoor het zelfvertrouwen toeneemt. Dit vergroot de zelfredzaamheid en biedt mensen de nodige zingeving. Kunst en cultuur draagt op die manier bij aan veerkrachtige en gezonde inwoners.

Tegelijkertijd zien we dat vanuit rijksbeleid in toenemende mate wordt bezuinigd op cultuur. Dit vertaalt zich naar financiële vraagstukken binnen de culturele sector breed. Het vraagt om nieuwe manieren om te komen tot een gezonde exploitatie van beroepsvoorzieningen (theater, musea, orkesten et cetera). Ook heeft het zijn weerslag op het cultuuraanbod van amateurgezelschappen en de betaalbaarheid van cultuureducatie voor onderwijs. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.3 Cultuur - Wat willen we bereiken?

Een evenwichtig en divers aanbod van kunst en cultuur behouden en uitbreiden

Terug naar navigatie - 5.3 Cultuur - Wat willen we bereiken? - Een evenwichtig en divers aanbod van kunst en cultuur behouden en uitbreiden

Culturele verenigingen en stichtingen zijn in Maashorst stevig verankerd. Er is aandacht voor cultuureducatie binnen- en buitenschools. Hiermee leveren we ook een bijdrage aan doelen uit de ‘Sustainable Development Goals’ van de Verenigde Naties, namelijk het bieden van kwalitatief onderwijs en het terugdringen van kansenongelijkheid en armoede. 
 
Kerkgebouwen in alle kernen moeten behouden blijven. In bredere zin willen we ons eigen culturele erfgoed bewaken, zoals de geschiedenis van onze kernen en tradities rondom carnaval. Daarom willen we lokale gebeurtenissen vastleggen en bewaren.  

Wij vinden het belangrijk om historische bebouwing en historische elementen in het landschap te behouden. Waarbij mee ontwikkelen in de huidige tijdsgeest ook een optie is. Het is daarom van belang om ons culturele erfgoed te inventariseren en te beschrijven met als doel om ons culturele erfgoed te bewaken. En tegelijkertijd een weloverwogen keuze te maken om toekomstige ontwikkelingen waar cultuurhistorie een rol speelt te blijven faciliteren. 

  • Omschrijving

    In onze gemeente hebben we actieve carnavalsverenigingen, heemkundekringen, molenaars, gildes en meer. Deze verenigingen en ambachten zijn ons immaterieel erfgoed. We zien de rijkdom die deze verenigingen en ambachten ons brengen en het belang hiervan voor de lokale identiteit. We volgen de Europese lijn zoals uitgezet in het ‘Verdrag van Faro’ waarin erfgoed meer wordt gezien als een dynamisch gemeengoed dat betekenis krijgt door de mens die het (mede) maakt en beleeft.? 


    Wij vinden het belangrijk om dit immateriële erfgoed te behouden en in te zetten voor lokale identiteit en een goed woon- en leefklimaat. Het is daarom belangrijk om ons immateriële erfgoed te inventariseren en te beschrijven zodat we gericht kunnen ondersteunen en verbinden.  In 2026 worden stappen gezet in het ondersteunen en verbinden van inwoners en immaterieel erfgoed. Dit gebeurt op basis van het in 2025 vastgestelde immaterieel erfgoed beleid. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    De gemeente Maashorst heeft een concessieovereenkomst met Heven Theater Markant Exploitatie (HTME) voor de exploitatie en het onderhoud van theater Markant. In 2026 gaan we aan de slag met het opstellen van de consessieovereenkomst voor na 2030.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We gaan in 2026 verder met de uitvoering van activiteiten en maatregelen uit het cultuurbeleid. Samenwerkingen binnen én buiten het culturele veld worden gestimuleerd tijdens de cultuurcafé’s. De organisatie hiervan ligt in 2026 bij het culturele veld. Daarnaast wordt in 2026 invulling gegeven aan het digitaal cultuurplatform voor onderlinge verbinding om beter de krachten te kunnen bundelen. De blauwdruk voor de rol van cultuurcoach wordt in 2026 geïmplementeerd. Kunst in de wijken en op openbare plekken stimuleren wordt in 2026 voortgezet.   

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We continueren in 2026 de huidige cultuur-educatieve programma's zoals Xpress en de Kunstkar en stimuleren lokale verenigingen en stichtingen om hieraan bij te dragen. Tevens verwachten we van de gesubsidieerde culturele instellingen dat zij zich inzetten voor cultuureducatie voor jong en oud. Dit nemen we als voorwaarde op in de subsidieverlening voor 2026. Gedurende het jaar sturen we op de navolging hiervan. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We ondersteunen verenigingen en initiatieven die de lokale geschiedenis levend en leefbaar houden. We brengen het materieel en immaterieel erfgoed in kaart en leggen de verbinding met inwoners en organisaties. Zo ontwikkelen we beleid voor zowel materieel als immaterieel erfgoed met gepaste borging.  

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    In onze gemeente is een museum gevestigd: Museum Krona, een museum voor religieuze kunst. Immaterieel erfgoed behouden doen we onder meer door het onderhouden van een subsidierelatie met Museum Krona. Deze regeling gaan we continueren in lijn met het cultuurbeleid 2024-2030. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    We vinden het belangrijk om ons cultureel erfgoed te behouden. Ons materieel erfgoed is geïnventariseerd en aan de hand van die inventarisatie werken we het beleid uit. Cultureel erfgoed legt de basis voor de uitstraling en identiteit van onze huidige kernen en omliggende gebieden. Onder de Omgevingswet valt erfgoed onder ruimtelijke kwaliteit. Daarom werken we aan een integraal beleid en wordt bij iedere planontwikkeling rekening gehouden met het aanwezige culturele erfgoed. 

    Naast het beleid behouden we ons materieel erfgoed door het verlenen van subsidies, het adviseren over beheer en onderhoud van monumenten, het beheer en onderhoud van monumenten in gemeentelijk eigendom en waar nodig door inzet van toezicht en handhaving. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

5.4 Media

Terug naar navigatie - - 5.4 Media

Tot dit taakveld behoort de zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers: de bibliotheek en de lokale omroep.

Ontwikkelingen Media

Terug naar navigatie - 5.4 Media - Ontwikkelingen Media

Vorming streekomroepen
Het rijk heeft het voornemen om meer geld beschikbaar te stellen voor lokale omroepen, en daarbij in te zetten op het vormen van streekomroepen. Dit moet een grote kwaliteitsimpuls opleveren voor de lokale omroepen. Over deze ontwikkeling zijn we met Dtv in gesprek. Uitgangspunt is dat het lokale karakter altijd behouden blijft, dus nieuws specifiek voor Maashorst.

Bibliotheek
De Wet stelsel openbare bibliotheken (Wsob) wordt vanaf 2026 een wettelijke verplichting, een zorgplicht. Voorheen werd dit gezien als bevorderingstaak. In 2025 zijn decentralisatiemiddelen aan de Noord Oost Brabantse Bibliotheken (NOBB) toegekend voor het versterken van het bibliotheekwezen in het kader van de wettelijke zorgplicht. Voor de periode 2026 en verder wordt door de NOBB en betrokken gemeenten, conform de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen, een gemeentelijk meerjarenplan voor bibliotheekwerk opgesteld en ter uitvoering gebracht.  

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.4 Media - Wat willen we bereiken?

Handhaven kwaliteitsniveau Bibliotheek als laagdrempelige publieksvoorziening

Terug naar navigatie - 5.4 Media - Wat willen we bereiken? - Handhaven kwaliteitsniveau Bibliotheek als laagdrempelige publieksvoorziening

We willen de komende jaren de inzet van de bibliotheek op hetzelfde kwaliteitsniveau houden.

  • Omschrijving

    De Wet stelsel openbare bibliotheken (Wsob) wordt vanaf 2026 een wettelijke verplichting, een zorgplicht. Voorheen werd dit gezien als bevorderingstaak. In 2026 en verder wordt door de NOBB en betrokken gemeenten, conform de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen een gemeentelijk meerjarenplan voor bibliotheekwerk opgesteld en ter uitvoering gebracht.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

5.5 Openbaar groen en (openlucht)recreatie

Terug naar navigatie - - 5.5 Openbaar groen en (openlucht)recreatie

Tot dit taakveld behoren openbaar groen, natuur en recreatie:

  • natuurbescherming;
  • onderhoud van bos, heide en overige natuurgebieden;
  • aanleg en onderhoud van openbaar groen inclusief het plaatsen en onderhouden van kunstwerken in de openbare ruimte;
  • aanleg en onderhoud van speelvoorzieningen, recreatievoorzieningen.

De recreatieve sector heeft een aanzienlijke directe en indirecte impact op onze economie. 
Daarom zetten we in op een toename van het aantal dagrecreatie-activiteiten binnen de gemeente en een verhoging van de tijd die inwoners besteden in de eigen regio. Een stevige ambitie! De visie Toerisme en Recreatie Maashorst 2040 en de regionale samenwerking in Noordoost Brabant zijn hierbij sturend. 

Ontwikkelingen Openbaar groen en (openlucht)recreatie

Terug naar navigatie - 5.5 Openbaar groen en (openlucht)recreatie - Ontwikkelingen Openbaar groen en (openlucht)recreatie

Door veranderende klimaatomstandigheden krijgen we steeds meer te maken met hete zomerdagen en heel natte dagen. Klimaatadaptatie is daarom een belangrijk thema en inrichtingsprincipe in de openbare ruimte. Een gezonde leefomgeving vraagt ook om meer mogelijkheden voor sport en spel en recreatieve beleving in de directe woonomgeving. Bij de aanleg en renovatie en het beheer van de openbare ruimte moeten we hier rekening mee houden. Stad-landintegratie kan hier eveneens een stevige bijdrage in leveren.

Natuurgebied De Maashorst is al jaren volop in ontwikkeling, zowel recreatief als ecologisch. Door verwerving van landbouwgronden realiseren de samenwerkende partijen het Natuur Netwerk Brabant (NNB). Hiermee vergroten we de natuurkern en het natuurgebied. We volgen de landelijke ontwikkelingen en zijn alert op de kansen of bedreigingen voor de Maashorst. Daarnaast kan het natuurgebied berging van grondwater bevorderen en daarbij een grote rol spelen in de strijd tegen verdroging.

Voor Maashorst is de ontwikkeling van toerisme en recreatie binnen haar gemeentegrenzen een speerpunt.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.5 Openbaar groen en (openlucht)recreatie - Wat willen we bereiken?

De groenste gemeente van Nederland

Terug naar navigatie - 5.5 Openbaar groen en (openlucht)recreatie - Wat willen we bereiken? - De groenste gemeente van Nederland

Maashorst is natuur. En natuur is Maashorst. Natuurgebied De Maashorst is onze grootste troef. Die willen we dan ook verder ontwikkelen, zodat De Maashorst het meest aantrekkelijke natuurgebied van Noord-Brabant wordt. De ambitie voor 2050 is vastgelegd in de Gebiedsvisie. 

We willen de groenste gemeente van Nederland zijn. We vergroten de diversiteit in natuuraanbod, met een goede spreiding over de hele gemeente. Focus ligt daarbij uiteraard op de doorontwikkeling van natuurgebied De Maashorst als aaneengesloten natuurgebied en variatie in natuur. Ook zorgen we voor natuurcompensatie. 

Vergroening heeft in de volle breedte onze aandacht, dus ook in de gebouwde omgeving. Bijvoorbeeld door vergroening van de wijken en verbetering van de biodiversiteit. En als inwoners dit wensen, betrekken we hen graag bij het onderhoud van het groen in hun eigen wijk/dorp. Ook werken we samen met inwoners, ondernemers en organisaties aan plannen met quick wins voor natuur, landschap en recreatie.

Kwaliteit van natuur en aantrekkingskracht bepalen in sterke mate de recreatieve mogelijkheden. De balans tussen natuur en recreatieve druk mag  niet uit het oog worden verloren. We bieden recreatieve mogelijkheden voor de inwoners van gemeente Maashorst en zijn daarmee ook aantrekkelijk voor mensen van verder weg.

  • Omschrijving

    Versterken van de biodiversiteit is als doel vastgelegd in de Duurzame Doelen Agenda Veerkrachtig en Soortenrijk. Het belangrijkste doel is 'Biodiversiteitsverlies in de gemeente Maashorst is omgebogen naar biodiversiteitsherstel' in 2050. We zetten daarom in op nieuwe groenblauwe verbindingen tussen stedelijk en landelijk gebied. Mogelijk met extra financiering vanuit de Regiodeal. Daarnaast zetten we in op onderzoek, monitoring, bescherming en ondersteuning van de biodiversiteit. Bijvoorbeeld door het plaatsen van gemonitorde bijenkasten en het onderzoek naar en ondersteunen van gebouwbewonende soorten, in relatie tot de isolatieopgave. Participatie van inwoners bij deze opgave is essentieel.  We zetten daarom ook in op communicatie, waarbij handelingsperspectief op biodiversiteitsverbetering in eigen tuin centraal staat.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Samen met Area bekijken we of bij een (nieuwe) locatie een pilot voor zelfbeheer kan starten. Ook bij nieuwbouw- en/of transformatieprojecten kijken we of er mogelijkheden zijn om een pilot zelfbeheer te starten.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

     We zoeken continu naar mogelijkheden om te vergroenen. Dit doen we binnen de kernen en in het buitengebied. Bijvoorbeeld door vergroening van de wijken. In navolging van het gemeentehuis, gaan we de gevels vergroenen van onze maatschappelijke accommodaties. Inwoners stimuleren we in verschillende campagnes om ook zelf actief aan de slag te gaan met vergroening van hun omgeving, zoals 'tegels wippen'.

    We nemen ook in 2026 deel aan de stimuleringsregelingen landschap (Stila) en Erven Plus. Om de biodiversiteit in projecten te vergroten, leggen we uitgangspunten voor natuurinclusief bouwen vast.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We realiseren bestaande en nieuwe ecologische verbindingszones. We versterken de natuur- en recreatieverbindingen tussen de kernen en bos- en natuurgebieden. Bijvoorbeeld door realisatie van groenblauwe dooradering in het landelijk gebied, mogelijk ook in combinatie met het herstel van wijst. We nemen ook in 2026 deel aan Geopark Peelhorst en Maasvallei om educatieve en recreatieve projecten op het gebied van breuken en wijst uit te voeren.

     

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    In de Gebiedsvisie voor natuurgebied De Maashorst is het eindbeeld voor 2050 opgenomen. Hier werken we samen met de partners in het natuurgebied naartoe. Dit doen we aan de hand van het uitvoeringsprogramma dat is opgenomen in de Gebiedsvisie en het Inrichtings- en beheerplan. We werken aan een klimaatbestendig watersysteem, herstellen wijst, versterken waar mogelijk recreatieve voorzieningen en vergroten de toegankelijkheid. Daarnaast wordt ingezet op verwerving van gronden om het Natuurnetwerk Brabant te realiseren.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

Een sterke recreatieve sector

Terug naar navigatie - 5.5 Openbaar groen en (openlucht)recreatie - Wat willen we bereiken? - Een sterke recreatieve sector

De recreatieve sector is een belangrijke basis van onze economie. Natuurgebied De Maashorst is een trekpleister van formaat. Dit biedt recreatieve bedrijven en agrarische bedrijven mogelijkheden zich te verbreden. 
We willen dat inwoners en bezoekers tijd besteden in Maashorst. We werken meer samen in de regio Noordoost Brabant. Toeristen laten zich nu eenmaal niet leiden door gemeentegrenzen en op deze manier komen bezoekers naar Maashorst toe.

  • Omschrijving

    We stimuleren en faciliteren de ontwikkeling van natuureducatie en natuurbeleving. Natuurcentrum De Maashorst zet zich in voor het vergroten van kennis over natuur (in breedste zin) onder inwoners en bedrijven in Maashorst. In het bijzonder jeugd in de basisschoolleeftijd. Daarnaast stelt het Natuurcentrum als recreatieve entree de bezoeker centraal en voorziet in informatie over natuurgebied De Maashorst.  Hiervoor ontvangt het Natuurcentrum subsidie. Jaarlijks vindt met het bestuur van het Natuurcentrum een subsidiëntenoverleg plaats. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Via het uitvoeringsprogramma van de visie Toerisme en Recreatie Maashorst 2040 promoot Maashorst zichzelf als recreatieve gemeente. Dit doen we samen met onze stakeholders aan de hand van de vier pijlers: gevarieerd en aantrekkelijk, gastvrij en verbonden, leefbaar en in balans en toegankelijk en bereikbaar. Natuurgebied De Maashorst is een belangrijk onderdeel van de toeristische en recreatieve visie. Het uitvoeringsprogramma stellen we jaarlijks samen met onze stakeholders op. In 2026 richten we ons samen met de gemeenten in Noordoost Brabant (NOB) op de regionale samenwerking voor data/monitoring en het versterken van onze ondernemers in NOB. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    De focus ligt hierbij uiteraard op de doorontwikkeling van natuurgebied De Maashorst als aaneengesloten natuurgebied en het vergroten van de variatie in natuur.

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Omschrijving

    We zoeken verbinding met een marktpartij voor de ontwikkeling van de Natuurpoort Palmstraat. We informeren de omgeving en doorlopen een selectieproces om een geschikte marktpartij te vinden. Zodra deze partij is gevonden, start het planvormingsproces. We volgen de kaders van het sinds 2020 onherroepelijke bestemmingsplan en realiseren hiermee een unieke toegangspoort tot natuurgebied De Maashorst.
    We ronden de ruimtelijke procedure voor de ontwikkeling van een uitkijktoren in De Maashorst af en starten met de realisatie. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur - Wat mag het kosten? Bedragen x €1.000
Exploitatie
Realisatie 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Lasten
5.1 Sportbeleid en activering
1.286
1.308
1.274
1.261
1.261
1.261
5.2 Sportaccommodaties
4.271
4.898
4.743
4.722
4.750
4.703
5.3 Cultuur
4.382
5.097
4.744
4.531
4.479
4.479
5.4 Media
2.114
2.073
2.333
2.158
2.157
2.157
5.5 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
10.796
11.085
11.425
11.358
11.358
11.458
Totaal Lasten
22.849
24.461
24.520
24.030
24.005
24.057
Baten
5.1 Sportbeleid en activering
617
590
463
451
451
451
5.2 Sportaccommodaties
1.166
1.195
1.182
1.182
1.182
1.182
5.3 Cultuur
666
1.261
688
688
688
688
5.4 Media
406
402
416
416
416
416
5.5 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
743
390
351
351
351
351
Totaal Baten
3.599
3.838
3.100
3.088
3.088
3.088
Geraamd resultaat exclusief mutaties reserves
19.251
20.623
21.420
20.942
20.918
20.970
Stortingen in reserves
1.421
17
17
17
17
17
Onttrekkingen uit de reserves
2.187
548
482
135
135
132
Totaal mutaties reserves
-766
-531
-465
-118
-118
-115

Verbonden partijen Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur

Terug naar navigatie - Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur - Verbonden partijen Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur

Gemeenschappelijke regelingen

  • Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC) 

Rechtspersonen

  • Theater Markant N.V.
  • Museum Krona

Overige verbonden partijen

  • Niet van toepassing

Voor een uitgebreid overzicht van de verbonden partijen verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden partijen. 

Beleidskaders Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur

Terug naar navigatie - Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur - Beleidskaders Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur

Verplichte BBV - indicatoren Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur

Terug naar navigatie - Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur - Verplichte BBV - indicatoren Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur

Hieronder vindt u de ontwikkeling van de wettelijk voorgeschreven indicatoren:

  • Niet-sporters

 Hieronder vind je hyperlinks naar dashboard ‘Waar staat je gemeente?’.  Selecteer bij het eerste bezoek gemeente Maashorst.