
Programma 2 Verkeer en vervoer
Inleiding Programma 2 Verkeer en vervoer
Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Inleiding Programma 2 Verkeer en vervoerDit programma gaat over wat wij lokaal en regionaal doen aan verkeer en vervoer, om de kwaliteit van de leefomgeving in de gemeente Maashorst te vergroten.
Daarvoor voeren wij beheer, onderhoud en/of reconstructies uit aan wegen, openbare verlichting en civieltechnische kunstwerken.
In dit programma is ook opgenomen wat wij doen aan beleid, beheer, inrichting en onderhoud van alle parkeervoorzieningen in de gemeente.
2.1 Verkeer en vervoer
Terug naar navigatie - - 2.1 Verkeer en vervoerTot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer (inclusief voetgangers), vervoer (personen en goederen) en de aanleg en het onderhoud van de bijbehorende infrastructuur en openbare verlichting in de openbare ruimte.
Ontwikkelingen Verkeer en vervoer
Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Ontwikkelingen Verkeer en vervoerDe komende jaren verwachten wij een toename van verkeer. Dat betekent dat het steeds belangrijker wordt om andere vormen van vervoer aantrekkelijk te maken. Denk hierbij aan lopen, fietsen, openbaar vervoer en deelvervoer.
We hebben verder te maken met een woningbouwopgave, de omgevingswet, stikstofproblematiek, hittestress en overig nieuw beleid uit andere beleidsvelden intern en extern. Deze zaken zullen invloed hebben op de planningen van de projecten. Projecten kunnen hierdoor vertraging oplopen. Hittestress en stikstofproblematiek zullen ook invloed hebben op de keuze van de toe te passen materialen en te gebruiken machines. Dit kan kostenverhogend zijn.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken?-
2.1 Verkeer en vervoer
-
Goede bereikbaarheid van alle kernen
- We gaan door met de lopende Corridoraanpak A50 (= regionale samenwerking gericht op betere doorstroming)
- We gaan door met de ruimtelijke studie N605
- We onderzoeken nut en noodzaak van de doortrekking van de N605 richting de noordelijke rondweg
- We gaan ontwikkelingen (met name woningbouw) die een probleem met de parkeeropgave hebben, helpen met alternatieven
- We stimuleren fijnmazige mobiliteit tot in het hart van de kernen en wijken
- We stimuleren innovatieve vervoerssystemen, zoals elektrische deelauto's en deelfietsen
- Verbetering van de verkeersveiligheid
-
We willen dat mensen minder in de auto stappen, en meer gebruik maken van andere middelen voor vervoer, zoals de fiets en het openbaar vervoer
- We stellen nieuw parkeerbeleid op
- In het kader van de Mobiliteitsaanpak A50 corridor Eindhoven-Nijmegen, gaan we samen met de regio en provincie de mogelijkheden onderzoeken voor de inzet van een BRT (Bus Rapid Transit)
- We stimuleren weggebruikers om de auto te laten staan en te kiezen voor andere vormen van vervoer
- We willen ons gemeentelijk weggennet handhaven op het huidige kwaliteitsniveau en de leefomgeving van onze inwoners verbeteren
-
Goede bereikbaarheid van alle kernen
Goede bereikbaarheid van alle kernen
Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken? - Goede bereikbaarheid van alle kernenWe willen zorgen dat alle kernen goed bereikbaar blijven. Daar waar mogelijk willen we de bereikbaarheid zelfs verbeteren voor met name voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.
-
Omschrijving
Er vindt onderzoek plaats naar het verbeteren van de doorstroming op knooppunt Paalgraven. Ook hebben we overleg met Rijkswaterstaat, provincie en gemeenten langs de A50 over kleine infrastructurele maatrelen (KIM). In 2026 neemt Rijkswaterstaat maatregelen zodat de bus over de vluchtstrook kan bij file. Ook bekijken we oplossingen voor de doorstromingsproblematiek bij de op- en afritten bij Uden-noord en -zuid.
We werken aan een BRT-verbinding (snelle busverbinding) tussen Oss en Eindhoven.
De verbreding van de A50 tussen Paalgraven en Ewijk is door het Rijk on-hold gezet.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We doorlopen de ruimtelijke procedure (omgevingsplan).
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Als vervolg op de geplande omleg van de provinciale weg rondom Volkel via de Zeelandsedijk (N 605) onderzoeken we het doortrekken daarvan richting de noordelijke rondweg.
De basis voor deze nieuwe oostelijke rondweg is de ontwikkeling van Maashorst, hierbij is de uitbreiding van de bedrijventerreinen inbegrepen.Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We stellen nieuw parkeerbeleid vast waarin meer mogelijkheden gegeven worden om met de parkeeropgave om te gaan, bijvoorbeeld inzet van deelvervoer, afkoop van parkeereisen et cetera.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Regionaal is er een onderzoek uitgevoerd naar de bereikbaarheid van kleine kernen. De uitkomsten van dit onderzoek zijn meegenomen in de aanbesteding van de nieuwe OV-concessie en bij het opstellen van de dorpenstrategie.
In 2026 start BravoFlex als aanvulling op het huidige OV. BravoFlex biedt de mogelijkheid om vanuit een kern waar bijvoorbeeld 's avonds of in het weekend geen regulier OV rijdt, een rit te reserveren naar een opstaphalte van regulier OV (en andersom).
We faciliteren de inzet van vrijwilligers als chauffeurs. Openbaar vervoer moet - zeker vanuit onze verantwoordelijkheid als uitvoerder van de WMO - beschikbaar en betaalbaar blijven. Ook steunen we initiatieven als de Muzemobiel.In het nieuwe beleidsprogramma Mobiliteit (vastgesteld in 2025) is een visie op fijnmazige mobiliteit opgenomen.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We bespreken regionaal de mogelijkheden van innovatieve vervoerssystemen. Mogelijke plannen zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma Mobiliteit (vaststelling 2025). Ook de nieuwe OV-concessie speelt hierin een belangrijke rol.
Uitvoeringsprogramma
Verbetering van de verkeersveiligheid
Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken? - Verbetering van de verkeersveiligheidIeder slachtoffer in het verkeer is er één te veel. Daarom streven we naar nul verkeersslachtoffers. Vooral de kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers en voetgangers, willen we beschermen.
Daar waar mogelijk vermijden we de combinatie van zwaar landbouw- en vrachtverkeer met fietsers en voetgangers. Ook gaan we voor meer verkeersveiligheid rondom scholen, op de routes naar scholen en naar sportverenigingen.
-
Omschrijving
We verbeteren de fiets- en wandelpaden tussen - en in kernen en naar toeristische hotspots. Daarbij maken we gebruik van duurzame en innovatieve toepassingen in de aanleg en reconstructie van wegen en openbare verlichting.
We werken aan verkeersveiligheid rond scholen in een continu-proces met de scholen, de verkeersouders van de scholen en de gemeente. Verkeerseducatie, veiligheidsacties en pogingen tot gedragsverandering zijn voorbeelden van het creëren van een veilige schoolzone.
Met behulp van de risico-gestuurde aanpak uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) hebben we de risicovolle locaties en thema's binnen de gemeente in beeld. Daar waar nodig passen we de infrastructuur aan. Maar we zetten ook in op gedragsbeïnvloeding en verkeerseducatie. Verkeersonveiligheid wordt vaak veroorzaakt door het gedrag van verkeersdeelnemers.
We controleren de verlichting bij fietspaden. Het plaatsen van (extra) verlichting is alleen van toepassing binnen de bebouwde kom. Daarbuiten doen we dat alleen op kruisingen en bij bochten. In natuurgebieden wordt geen verlichting geplaatst.Uitvoeringsprogramma
We willen dat mensen minder in de auto stappen, en meer gebruik maken van andere middelen voor vervoer, zoals de fiets en het openbaar vervoer
Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken? - We willen dat mensen minder in de auto stappen, en meer gebruik maken van andere middelen voor vervoer, zoals de fiets en het openbaar vervoerMinder autogebruik is beter voor het milieu. Fietsen en wandelen draagt daarnaast bij aan het verbeteren van gezondheid.
-
Omschrijving
Verwacht wordt dat het nieuwe parkeerbeleid iets gaat betekenen voor de parkeernormen en het aantal parkeerplaatsen voor auto’s en fietsen in het centrum.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
Hiermee willen we de openbaar vervoer verbindingen naar de grote steden om ons heen verbeteren. We gaan door met de regionale afstemming.
Uitvoeringsprogramma -
Omschrijving
We moedigen wandelen en fietsen aan, onder meer door verbetering van fietsroutes en uitbreiding van een veilig fietsnetwerk. Het fietsnetwerk heeft bijbehorende faciliteiten als stallingen en laadvoorzieningen voor E-bikes.
In het centrum van Uden zijn al twee fietsenstallingen met toezicht (busstation en Mondriaanplein). Op beide locaties kan ook een E-bike worden opgeladen. Een onderzoek naar fiets parkeren heeft maatregelen opgeleverd die we meenemen in het uitvoeringsprogramma Mobiliteit.
Het laatste gedeelte van de snelfietsroutes F50 van Uden naar Veghel wordt uitgevoerd.Uitvoeringsprogramma
We willen ons gemeentelijk weggennet handhaven op het huidige kwaliteitsniveau en de leefomgeving van onze inwoners verbeteren
Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken? - We willen ons gemeentelijk weggennet handhaven op het huidige kwaliteitsniveau en de leefomgeving van onze inwoners verbeterenDe kwaliteit van het wegennet gaat door gebruik en leeftijd achteruit. Hierdoor vermindert ook de kwaliteit van de leefomgeving van onze inwoners. Door het huidige kwaliteitsniveau te handhaven en onderhoud uit te voeren als deze niet meer gehaald wordt, verbeteren we de leefomgeving van onze inwoners.
-
Omschrijving
Als uit inspectie blijkt dat de kwaliteit van de wegen niet meer voldoet, zal er onderhoud uitgevoerd worden. Als een weg aan het einde van de levensduur is, zal de weg worden gereconstrueerd. Bij reconstructies wordt gekeken of de werkzaamheden in combinatie met andere disciplines, zoals riolering en openbaar groen, uitgevoerd kunnen worden. We streven naar een gebiedsgerichte aanpak met meerdere disciplines, zodat de gehele openbare ruimte opnieuw wordt ingericht met de minste overlast voor de inwoners.
Uitvoeringsprogramma
2.2 Parkeren
Terug naar navigatie - - 2.2 ParkerenTot dit taakveld behoren ontwikkeling van beleid, beheer, inrichting en onderhoud van parkeervoorzieningen, zowel de openluchtterreinen als de parkeergarages in en rondom de centra en ziekenhuis Bernhoven (Uden). Ook handelen we parkeervergunningen, -abonnementen en -ontheffingen af. Het fietsparkeren behoort ook tot dit taakveld. En dan met name het beheer en onderhoud van de fietsenstallingen.
Ontwikkelingen Parkeren
Terug naar navigatie - 2.2 Parkeren - Ontwikkelingen ParkerenVoor het centrum van Uden voorzien wij een veranderend gebruik van gebouwen en daarbij ook een verandering in de parkeervraag.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 2.2 Parkeren - Wat willen we bereiken?Geen parkeerproblemen voor fiets en auto
Terug naar navigatie - 2.2 Parkeren - Wat willen we bereiken? - Geen parkeerproblemen voor fiets en autoNieuw parkeerbeleid moet de functieveranderingen mogelijk maken en tegelijkertijd de parkeervraag voor bezoekers van het centrum garanderen. We willen de bestaande parkeercapaciteit beter benutten in plaats van de beschikbare capaciteit verhogen.
Het parkeren van je fiets in het centrum van Uden mag geen problemen opleveren. Hiermee willen we het aantrekkelijk maken om met de fiets naar het centrum te komen.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Wat mag het kosten? Bedragen x €1.000Exploitatie |
Realisatie 2024 |
Begroting 2025 incl. wijzigingen |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
2.1 Verkeer en vervoer |
8.341 |
9.438 |
9.192 |
9.391 |
9.635 |
9.882 |
|
2.2 Parkeren |
1.713 |
1.768 |
1.786 |
1.803 |
1.873 |
1.870 |
|
Totaal Lasten |
10.054 |
11.206 |
10.978 |
11.194 |
11.509 |
11.751 |
|
Baten |
|||||||
2.1 Verkeer en vervoer |
1.601 |
1.634 |
1.368 |
1.370 |
1.373 |
1.377 |
|
2.2 Parkeren |
32 |
31 |
31 |
31 |
31 |
31 |
|
Totaal Baten |
1.632 |
1.664 |
1.399 |
1.401 |
1.404 |
1.408 |
|
Geraamd resultaat exclusief mutaties reserves |
8.422 |
9.542 |
9.579 |
9.793 |
10.104 |
10.343 |
|
Stortingen in reserves |
3.953 |
1.300 |
3.100 |
692 |
882 |
882 |
|
Onttrekkingen uit de reserves |
4.105 |
1.817 |
3.418 |
956 |
1.222 |
1.240 |
|
Totaal mutaties reserves |
-152 |
-517 |
-318 |
-264 |
-340 |
-359 |
|
Geraamd resultaat inclusief mutaties reserves |
8.270 |
9.025 |
9.261 |
9.529 |
9.765 |
9.985 |
Verbonden partijen Programma 2 Verkeer en vervoer
Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Verbonden partijen Programma 2 Verkeer en vervoerGemeenschappelijke regelingen
- Niet van toepassing
Rechtspersonen
- Niet van toepassing
Overige verbonden partijen
- Niet van toepassing
Voor een uitgebreid overzicht van de verbonden partijen verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden partijen.
Beleidskaders Programma 2 Verkeer en vervoer
Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Beleidskaders Programma 2 Verkeer en vervoerHet beleid voor dit programma is onder andere vastgelegd in de volgende beleidsnota:
Verplichte BBV - indicatoren Programma 2 Verkeer en vervoer
Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Verplichte BBV - indicatoren Programma 2 Verkeer en vervoerProgramma 2 heeft geen verplichte BBV indicatoren. In bijlage BBV indicatoren is een totaal overzicht opgenomen van de verplichte BBV indicatoren.
Hieronder vind je een hyperlink naar dashboard ‘Waar staat je gemeente?’. Selecteer bij het eerste bezoek gemeente Maashorst.