Programma 4 Onderwijs

(x €1.000)
Uitgaven
€ 6.674
3%
Inkomsten
€ 1.470
1%
Saldo
€ 5.204

Dit programma omvat verschillende aspecten binnen het onderwijs zoals peuteropvang en voorschoolse educatie, onderwijsachterstandenbeleid, passend onderwijs, bewegingsonderwijs, leerlingenvervoer, leerplicht, het voorkomen van vroegtijdig schoolverlaten en volwasseneducatie. Verder heeft de gemeente een taak in het voor iedereen toegankelijk maken en houden van het onderwijs. Daarnaast behoort ook onderwijshuisvesting tot dit programma.

4.1 Onderwijs algemeen

Terug naar navigatie - - 4.1 Onderwijs algemeen

Onderwijs is een vitale pijler in een samenleving die sterk in beweging is. Scholen en integrale kindcentra zijn van fundamenteel belang voor de ontwikkeling van kinderen. Het zijn onderwijsinstellingen waar kennis en vaardigheden worden overgedragen en waar kinderen zich sociaal en emotioneel kunnen ontplooien.

Het gaat om een belangrijke plaats waar kinderen een groot deel van hun tijd doorbrengen, net als binnen de peuter- en kinderopvang. Er liggen gezamenlijke uitdagingen als het gaat om passend onderwijs en het voorkomen van segregatie en stimuleren van integratie. Belangrijke ontwikkelingen worden besproken in de Lokaal Educatieve Agenda (LEA). In programma 3 en 6 vermelden we hoe we de inburgering en scholing voor onze nieuwe Nederlanders vormgeven en hoe scholing wordt ingezet bij de weg of terugkeer naar werk.


Voor het handhaven van het recht op onderwijs, is er de leerplichtwet en de regionale meld- en coördinatiefunctie (RMC) voortijdig schoolverlaten. Voor de toegang tot het speciaal onderwijs, faciliteren we het leerlingenvervoer voor die leerlingen die dat nodig hebben.


De taken op het gebied van onderwijs vinden hun wettelijke basis in onderstaande landelijke regelgeving:
•    Wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie (OKE)
•    Wet Kinderopvang (WKO)
•    Wet op het Primair Onderwijs (WPO)
•    Wet op het voortgezet onderwijs 2020
•    Wet Passend onderwijs
•    Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB)
•    Leerplichtwet, en Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC)

Ontwikkelingen Onderwijs algemeen

Terug naar navigatie - 4.1 Onderwijs algemeen - Ontwikkelingen Onderwijs algemeen

In een snel veranderende samenleving is het van belang dat inwoners zich een leven lang kunnen blijven ontwikkelen. De verwachting is dat het beroep op het lerend vermogen van onze inwoners in de toekomst alleen nog maar zal toenemen, doordat de samenleving ook steeds complexer wordt. Omdat we het van belang vinden dat iedereen mee kan doen, dragen we als gemeente bij aan de voorwaarden die nodig zijn om tot leren te kunnen komen.

Maashorst wil zich profileren als aantrekkelijk vestigingsgebied voor onder meer jonge gezinnen en wil de jeugd behouden voor de huidige (krappe) arbeidsmarkt. Het kwalitatief hoge aanbod van de huidige voorzieningen, helpt bij het realiseren van deze ambitie. Daarnaast kan een nadere samenwerking of locatie voor voortgezet en/of vervolgonderwijs een bepalende rol spelen in de keuze voor definitieve vestiging van gezinnen met kinderen. Net als de mogelijkheid die een nauwere samenwerking tussen gemeente, voortgezet en vervolgonderwijs met het MKB kan bieden voor het behoud of aantrekken van jongeren voor Maashorst.

Een leven lang leren doen we binnen en buiten de school (en schooltijden). De school als fysiek gebouw is in de afgelopen jaren meer geworden dan alleen een plek om formeel te leren. Het is ook een gebouw waarin wordt samengewerkt en organisaties uit het gebied/de wijk  samengekomen . Juist vanwege die verschillende didactische en maatschappelijke functies, is passende huisvesting van groot belang.

Het vormgeven van onderwijshuisvesting nu en in de toekomst, is geen makkelijke opgave. Factoren als de gedeelde verantwoordelijkheid van gemeente en schoolbestuur voor de bouw, het onderhoud, de toename van partners en soorten gebruik in een Integraal Kindcentrum en stijgende bouwkosten spelen hierin een rol. Het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) is een ambitiedocument dat hierbij een richting geeft .

Met ons onderwijs willen we in Maashorst bereiken dat inwoners zich maximaal kunnen ontplooien, zelfstandig een inkomen kunnen verwerven en zelfredzaam zijn. Per onderdeel is dit uitgewerkt naar middel en doelen. De doelen worden eerst kort toegelicht en daarna gevolgd door wat gaan we ervoor doen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 4.1 Onderwijs algemeen - Wat willen we bereiken?

Realiseren regiodeal voor Hybride leren en werken

Terug naar navigatie - 4.1 Onderwijs algemeen - Wat willen we bereiken? - Realiseren regiodeal voor Hybride leren en werken

Het ontvangen budget vanuit de regiodeal gaan we inzetten om vraagstukken in de zorg te onderzoeken en op te pakken in modulair en praktijkgericht onderwijs, in samenwerking met zorg- en welzijnsinstellingen en onderwijsinstellingen (onder andere de HAN).

Een goede start voor elk kind

Terug naar navigatie - 4.1 Onderwijs algemeen - Wat willen we bereiken? - Een goede start voor elk kind

Dit begint met het aanbod van voorschoolse educatie (VE) en peuteropvang. VE-indicaties worden in alle gevallen doorgeleid naar een passende locatie met VE-aanbod. Dit aanbod moet vloeiend overlopen in het basisonderwijs. Wij investeren nadrukkelijk in de doorgaande (leer)lijn. 

Waar nodig, zorgen we aanvullend op het schoolaanbod voor versterking van de omgeving van kinderen met leerachterstanden. Met als doel dat iedereen aan het einde van de basisschool de overstap moet kunnen maken naar het voortgezet onderwijs om eigen talenten verder te ontwikkelen. 

Ook willen we dat op scholen aandacht wordt besteed aan omgaan met geld en het voorkomen van verslavingen. Hierbij zien wij een rol onder meer voor de preventiewerkers jeugd, de aansluitfunctionarissen van de GGD en/of jongerenwerkers op scholen. 

  • Omschrijving

    We hebben in beeld hoeveel kinderen gebruik maken van een voorschoolse voorziening en welke doelgroep we nog niet bereiken. Hiervoor maken we gebruik van de VE indicaties van de GGD, met als doel een 100% bereik van het aantal VE peuters in 2026.  

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    De notitie ‘Kind en Kans Maashorst’ (onderwijsachterstandenbeleid) wordt in 2026 geëvalueerd en op basis daarvan wordt het beleid herijkt voor de nieuwe onderwijsachterstandenbeleidsperiode 2027 tot en met 2030. De uitkomsten van de VVE-monitor worden gebruikt bij het herijken van het beleidskader. De monitor heeft de kwaliteit en effectiviteit van Voor- en Vroegschoolse Educatie gemeten.   

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

Gelijke kansen voor iedereen bevorderen

Terug naar navigatie - 4.1 Onderwijs algemeen - Wat willen we bereiken? - Gelijke kansen voor iedereen bevorderen

Samen met de schoolbesturen, kinderopvang en andere netwerkpartners (zoals bijv. GGD) wordt met de Lokale Educatieve Agenda (LEA) een gezamenlijke koers uitgezet die bijdraagt aan de optimale ontwikkeling van alle kinderen en jongeren in de gemeente Maashorst. Zodat elk kind gelijke kansen krijgt om zich te ontwikkelen, van peuter tot jongvolwassene, ongeacht achtergrond of thuissituatie. De samenwerkende partijen zetten vanuit een gemeenschappelijke visie en ambitie in op goed onderwijs en gelijke kansen en hebben inzicht in de lokale opgaven en kansen en de samenwerking is gestructureerd en versterkt. 

Samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt versterken

Terug naar navigatie - 4.1 Onderwijs algemeen - Wat willen we bereiken? - Samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt versterken

We dragen bij aan onze ambitie van Maashorst als aantrekkelijk vestigingsgebied. Dit doen we door te zorgen dat het onderwijs aansluit op de vragen van de arbeidsmarkt en de arbeidsmarkt mede zorgdraagt voor opleiding, stage en arbeidsperspectief. Samen met onze partners willen we een goede aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven realiseren en het opleidingsaanbod verbreden.

  • Omschrijving

    We subsidiëren de organisaties Campus Uden en Maashorst Academy. Deze organisaties stimuleren de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. Het doel hiervan is om het lerend en ontwikkelend vermogen van bedrijven te stimuleren en daarnaast om inwoners (waaronder jongeren) de gelegenheid te bieden te leren in een hybride leer/werkomgeving.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

4.2 Onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - - 4.2 Onderwijshuisvesting

Tot dit taakveld behoren de gemeentelijke taken op het gebied van huisvesting voor basis- en voorgezet onderwijs. Onderdeel hiervan is het borgen van voorzieningen voor bewegingsonderwijs:

  • nieuwbouw van schoolgebouwen;
  • uitbreiding van bestaande schoolgebouwen;
  • opstellen programma onderwijshuisvesting;
  • vandalismebestrijding.

Ontwikkelingen Onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - 4.2 Onderwijshuisvesting - Ontwikkelingen Onderwijshuisvesting

In de gemeente Maashorst willen wij thuisnabij basisonderwijs en kinderopvang  in alle wijken en kernen hebben en  behouden. Een van de uitgangspunten is om een doorlopende leerlijn te creëren voor de kinderen van o tot 12 jaar.  Hiermee leveren we een bijdrage aan de kwaliteit van het voorzieningenniveau in elke wijk of (dorps)kern. Een van de uitgangspunten is onze ambitie om meer arbeidspotentieel (jonge gezinnen en jongeren) in onze gemeente en de regio  te behouden en aan te trekken.

In 2024 is het Integraal Huisvestingsplan (IHP) 2024-2039 onderwijs opgesteld en als richtinggevend ambitiedocument vastgesteld. De aanbevelingen die hierin in het staan opgenomen worden in de nieuwe verordening onderwijshuisvesting  meegenomen.

Naar verwachting treedt de  ‘Wet planmatige aanpak onderwijshuisvesting’ in werking per januari 2026. Deze wet moet de verdeling van verantwoordelijkheid tussen gemeenten en schoolbesturen verhelderen en de samenwerking verbeteren. De insteek van de wet is een meer planmatige, duurzame en toekomstgerichte aanpak van onderwijshuisvesting. Dit zal naar verwachting leiden tot een hogere effectiviteit en dus betere kwaliteit van onderwijshuisvesting.

Met het Udens College vinden er verkennende gesprekken plaats om de mogelijkheden te onderzoeken om het vrije school (Waldorf) onderwijs uit te breiden naar 18 jaar. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 4.2 Onderwijshuisvesting - Wat willen we bereiken?

Voorzien in goede onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - 4.2 Onderwijshuisvesting - Wat willen we bereiken? - Voorzien in goede onderwijshuisvesting

We willen goede en eigentijdse onderwijshuisvesting voor het primair-, speciaal- en voorgezet onderwijs  in de gemeente Maashorst. Een goed schoolgebouw bestaande uit goede onderwijsruimten en ruimten die flexibel in kunnen worden gezet is een belangrijke randvoorwaarde voor het verzorgen van goed onderwijs. Het schoolgebouw is of kan een voorziening zijn die door maatschappelijke organisaties worden gebruikt  die een relatie hebben met het jonge kind zoals kinderopvang, dit noemen we een Integraal Kindcentrum. 

Vanuit de wet bouwt de gemeente alleen voor het onderwijs, maar de landelijke tendens is dat er steeds meer gebouwd wordt met of vóór organisaties, die direct of indirect betrokken zijn bij het onderwijs.

  • Omschrijving

    We werken planmatig en gefaseerd aan het verbeteren van onze onderwijsgebouwen, op basis van een Integraal Huisvestingsplan. Bij nieuwe schoolgebouwen wordt gestreefd naar een maximale bijdrage aan de verduurzamingsopgave. De gemeente is vanuit wet- en regelgeving verantwoordelijk voor de bekostiging van Bijna Energie Neutrale Gebouwen. De ambitie uitgesproken om bij vervangende nieuwbouw van scholen zoveel mogelijk te voldoen aan Energie Neutrale Gebouwen, de schoolbesturen dragen hier financieel aan bij. Voor ieder project wordt onderzocht of ENG haalbaar is. Ook willen we in alle wijken en (dorps)kernen goed bereikbaar basisonderwijs en kinderopvang  behouden.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Omschrijving

    Uitvoering geven aan het verhuurbeleid voor onderwijsgebouwen. Het verhuurbeleid beoogt een duurzame, rechtvaardige en efficiënte inrichting van onderwijsgebouwen, waarbij kinderopvang en onderwijs nauw samenwerken, publieke middelen doelmatig worden ingezet en transparantie en gelijkwaardigheid centraal staan.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Wat mag het kosten? Bedragen x €1.000
Exploitatie
Realisatie 2024
Begroting 2025 incl. wijzigingen
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Lasten
4.1 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
3.167
4.634
3.513
3.513
3.513
3.513
4.2 Onderwijshuisvesting
2.741
3.292
3.161
3.256
3.217
3.184
Totaal Lasten
5.908
7.926
6.674
6.769
6.730
6.697
Baten
4.1 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
1.252
2.382
1.284
1.284
1.284
1.284
4.2 Onderwijshuisvesting
162
354
0
0
0
0
Totaal Baten
1.414
2.736
1.284
1.284
1.284
1.284
Geraamd resultaat exclusief mutaties reserves
4.494
5.190
5.390
5.485
5.446
5.413
Stortingen in reserves
0
0
0
0
0
0
Onttrekkingen uit de reserves
308
278
186
186
186
186
Totaal mutaties reserves
-308
-278
-186
-186
-186
-186

Verbonden partijen Programma 4 Onderwijs

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Verbonden partijen Programma 4 Onderwijs

Gemeenschappelijke regelingen

  • Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdig schoolverlaten Brabant Noordoost

Rechtspersonen

  • Niet van toepassing

Overige verbonden partijen

  • Niet van toepassing

Voor een uitgebreid overzicht van de verbonden partijen verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden partijen. 

Beleidskaders Programma 4 Onderwijs

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Beleidskaders Programma 4 Onderwijs

Verplichte BBV - indicatoren Programma 4 Onderwijs

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Verplichte BBV - indicatoren Programma 4 Onderwijs

Hieronder vindt u de ontwikkeling van de wettelijk voorgeschreven indicatoren:

  • Absoluut verzuim
  • Relatief verzuim
  • Voortijdig schoolverlaters totaal (VO MBO)

 Hieronder vind je hyperlinks naar dashboard ‘Waar staat je gemeente?’  Selecteer bij het eerste bezoek gemeente Maashorst.