Waar nodig faciliteren we de inzet van vrijwilligers als chauffeurs. Openbaar vervoer moet - zeker vanuit onze verantwoordelijkheid als uitvoerder van de WMO - beschikbaar en betaalbaar blijven. 
 
Het is noodzakelijk dat initiatieven als Muzemobiel (financieel) gesteund worden.  Daarvoor is in nauw overleg met de initiatiefnemers een start gemaakt. Het is wel duidelijk dat producten als Muzemobiel naast inzet van vrijwilligers niet zonder subsidies (overheid/particulier) kunnen om het hoofd boven water te houden. In 2023 en 2024 zullen we vanuit verschillende taakvelden (sociaal domein / ruimte) gaan peilen of Muzemobiel-achtige concepten ook op andere locaties mogelijk zijn.  
Vanuit het mobiliteitsplan is ook op dit gebied, het voorkomen van vervoersarmoede, het één en ander te verwachten. Dat doen we ook samen in het kader van de gedeelde mobiliteitsopgave en de aankomende OV-concessie.  

Tijd (indicator)

G

Er heeft een regionaal onderzoek plaatsgevonden naar de bereikbaarheid van kleine kernen. De uitkomsten van dit onderzoek zijn meegenomen in de aanbesteding van de nieuwe OV-concessie. Ook hebben we de uitkomsten meegenomen bij het opstellen van het beleidsprogramma mobiliteit.

We hebben en blijven de inzet van vrijwilligers als chauffeur stimuleren, bijvoorbeeld in de buurtbus, de Muzemobiel en vervoersdiensten van de zorgcoorperaties.

De website vervoervoormij.nl is gelanceerd. Deze website biedt een overzicht van alle vervoersmogelijkheden in Maashorst (en nadere gemeenten in Noord-Brabant).