Bedrijfsvoering

Inleiding Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Inleiding Bedrijfsvoering

In programma 10 'Bedrijfsvoering en inkomsten' wordt de stand van zaken en de beleidsvoornemens van de bedrijfsvoeringsfuncties en de overhead toegelicht . In de paragraaf  'Bedrijfsvoering' geven we een nadere toelichting  inzake de overhead en het overzicht van algemene dekkingsmiddelen.

Daarnaast worden op basis van onze financiële verordening onderstaande onderdelen toegelicht:

  • omvang, opbouw en ontwikkeling van het personeelsbestand en de loonkosten
  • kosten van inhuur derden
  • huisvestingskosten
  • automatiseringskosten
  • budgetten voor de raad, de griffie, de rekenkamer en de accountant

Omvang, opbouw en ontwikkeling personeelsbestand en loonkosten

  Rekening 2023

Begroting 2024

(incl. wijzigingen)

Rekening 2024
Formatieve omvang personeelsbestand in FTE per einde boekjaar  471,01 473,01 473,01
Werkelijke bezetting personeelsbestand in FTE per einde boekjaar 424,72 445,00 478,22
Totale loonsom in euro's € 35.056.943 € 41.098.129 € 40.423.784

De loonsom rekening 2024 betreft de werkelijke loonsom op basis van bezetting. De loonsom begroting 2024 betreft de begrote loonsom op basis van formatie. De niet ingevulde formatie wordt grotendeels ingevuld door inhuur.

 

Kosten inhuur van derden

  Rekening 2023

Begroting 2024

(incl. wijzigingen)

Rekening 2024
Kosten inhuur extern personeel                                                                                 € 12.080.626 € 5.863.911 € 11.355.219

De overschrijding op de inhuurkosten wordt deels gedekt vanuit de onderuitputting op de salarislasten. Daarnaast wordt inhuur in veel gevallen gedekt door overige budgetten zoals specifieke uitkeringen.

 

Huisvestingskosten

  Rekening 2023

Begroting 2024

(incl. wijzigingen)

Rekening 2024
Huisvestingskosten van kantoorruimten                                                                 € 1.689.506 € 1.462.846 € 1.555.584

De huisvestingskosten zijn lager dan in 2023 doordat een grote investering uit de jaren 80 per eind 2023 afgeschreven is. De vervangingsinvestering is nog niet afgerond, waardoor de bijbehorende afschrijvingslasten pas gaan lopen vanaf 2025. 

Automatiseringskosten

  Rekening 2023

Begroting 2024

(incl. wijzigingen)

Rekening 2024
Automatiseringskosten                                                                                                        € 6.184.118 € 6.514.437 € 6.321.515

Met name de kosten van onderhoud programmatuur zijn fors gestegen ten opzichte van boekjaar 2023.

 

Budgetten voor raad, griffie, rekenkamer en accountant

  Rekening 2023

Begroting 2024

(incl. wijzigingen)

Rekening 2024
Raad € 713.685 € 771.725 € 780.766
Griffie € 431.097 € 466.026 € 435.923
Rekenkamer € 32.757 € 43.086 € 43.418
Accountant                                                                                                                                   € 105.669 € 247.529 € 261.043

Met name de accountantskosten zijn flink gestegen. Dit komt onder andere door een uitbreiding van het aantal Specifieke Uitkeringen (en daardoor extra controlewerkzaamheden door de accountant) en divers meerwerk bij de jaarrekening controle 2023. 

Verantwoording informatieveiligheid

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Verantwoording informatieveiligheid

De VNG heeft samen met het rijk een efficiënte verantwoordingssystematiek ontwikkeld: de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA). Hiervoor zijn de verantwoordingssystematieken voor de Basisregistratie Personen (BRP), Paspoortuitvoeringsregeling (PUN), Digitale persoonsidentificatie (DigiD), Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Grootschalige Topografie (BGT), Basisregistratie Ondergrond (BRO) en Inkomen (Suwinet) samengevoegd.

ENSIA helpt gemeenten in één keer verantwoording af te leggen over informatieveiligheid gebaseerd op de BIO (Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Overheid). Door in te stemmen met de verantwoordingen over de BAG, BGT, BRO en ondertekening van een Collegeverklaring betreffende DigiD en Suwinet heeft het college aangegeven in hoeverre de beheersingsmaatregelen voor deze onderdelen voldoen aan de normen.

Het college verklaart dat voor alle DigiD aansluitingen en voor Suwinet aan alle normen wordt voldaan. Tevens verklaart het college dat voor de BAG, BGT en BRO alles scores ruim binnen de norm voldoen.

Het college heeft verantwoording afgelegd inzake ENSIA middels een collegeverklaring.

Er is ook beleid en maatregelen over informatiebeveiliging opgesteld. Deze vindt u hieronder.

Beleid en organisatie

Met het opgestelde strategisch informatie beveiligingsbeleid is de gemeente Maashorst aan de slag gegaan. ENSIA 2024 is inmiddels met een positief resultaat afgerond. In 2024 hebben we de verplichte e-learning privacy gecontinueerd. Inmiddels is deze door ruim 650 collega's met goed resultaat afgerond. Voor de Wet Politiegegevens is in 2023 een interne audit uitgevoerd. De aanbevelingen zijn opgepakt. Een opvolgingsaudit zal in 2025 plaatsvinden. 

Personeel en Toegang

Begin 2024 is de Privacy-officer (PO) aangesteld. Daarnaast is medio augustus 2024 een nieuwe Chief Information Security Officer (CISO) in dienst gekomen. 

Continuïteit en incidenten

De meldingsbereidheid van incidenten is hoog.  De drempel om een incident te melden is in 2024 verlaagd, doordat het team bestaande uit de Privacy-officer, Functionaris gegevensbescherming (FG) en de  Chief Information Security Officer continue de aandacht vestigen op informatieveiligheid. Incidenten worden centraal ontvangen, toegewezen en zo nodig van vervolg voorzien, ieder binnen het eigen aandachtsgebied. Hoewel het aantal meldingen stabiel is gebleven, is het gesprek over informatieveiligheid sterk verbeterd. 

Informatiesystemen

Met de  iNavigator, een applicatie om de gemeentelijke werkprocessen in beeld te brengen, is het fundament gelegd om een totaaloverzicht van informatie binnen de gemeente te creëren. Hierdoor ontstaat een gestructureerd inzicht in risico's en te nemen maatregelen.

Gegevensbescherming

De gegevensbescherming kent een technische component en een juridische. Daardoor zijn beide niet los van elkaar te zien. Het is dan ook goed dat er regelmatig gestructureerd overlegd wordt over zaken die beide werkvelden aangaan. FG en CISO rapporteren  jaarlijks over de voortgang van de belangrijkste acties.

Meerjarenperspectief

De gemeente doet hier terugblik op wat er in het jaar 2024 op informatiebeveiligingsgebied is gebeurd. De hoofdboodschap is:  de integrale aanpak van informatieveiligheid en gegevensbescherming staat. Er zijn geen grote risico’s aangetroffen.

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Rechtmatigheidsverantwoording

Inleiding

Met ingang van 2023 verantwoordt het college middels de rechtmatigheidsverantwoording over de rechtmatigheid van de baten, lasten en balansmutaties van de jaarrekening. Dit betekent onder meer dat via een verbijzonderde interne controle is vastgesteld of de drie hiervoor geldende rechtmatigheidscriteria zijn nageleefd:

  • Begrotingscriterium: het handelen binnen de budgettaire kaders die de gemeenteraad stelt in de begroting en begrotingswijzigingen;
  • Voorwaardencriterium: de naleving van wet- en regelgeving zoals opgenomen in het normenkader dat op 4 april 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld;
  • Misbruik & Oneigenlijk gebruik criterium: het in voldoende voeren van een beleid om misbruik en oneigenlijk gebruik van overheidsmiddelen te voorkomen.

Als norm voor het rechtmatig handelen is in de Financiële verordening gemeente Maashorst besloten een verantwoordingsgrens te hanteren van 1% van de totale lasten (inclusief toevoegingen aan reserves). In de jaarrekening 2024 bedragen de totale lasten inclusief mutaties reserves € 227.377.164. De verantwoordingsgrens ligt dus op € 2.273.772. Uit de intern uitgevoerde controles blijken cumulatieve bevindingen die deze grens overschrijden. Geconstateerde afwijkingen (fouten of onduidelijkheden) groter dan €100.000 worden in deze paragraaf nader toegelicht.

Nadere toelichting op de rechtmatigheidsverantwoording

Begrotingscriterium 
Bij het begrotingscriterium wordt feitelijk gekeken naar iedere afwijking ten opzichte van de begroting. Echter geldt dat onderschrijdingen van de lasten en/of investeringen en afwijkingen van de baten niet als onrechtmatig worden beoordeeld mits zij tijdig worden gemeld aan de raad. In de financiële verordening van de gemeente Maashorst zijn afspraken gemaakt over wat tijdig is. 

Onrechtmatigheid heeft alleen betrekking op de overschrijdingen van de lasten en of investeringen. In de financiële verordening staan uitgangspunten opgenomen wanneer afwijkingen acceptabel zijn.  

Het totaal aan overschrijdingen van de lasten op de programmaonderdelen bedraagt € 2,9 miljoen.  Het totaal aan overschrijdingen van investeringsbudgetten bedraagt  € 0,3 miljoen.

Van deze overschrijdingen wordt een bedrag van € 1,2 miljoen aan afwijkingen als niet- acceptabel beschouwd omdat deze niet conform het uitgangspunt in de financiële verordening van gemeente Maashorst geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde baten.  De overige geconstateerde overschrijdingen zijn formeel onrechtmatig maar passen binnen het vastgestelde beleid en zijn daarom als acceptabel geduid. De toelichting op de afwijkingen is opgenomen bij de programmaonderdelen.  In onderstaand schema worden de overschrijdingen op de Investeringsbudgetten toegelicht.

Krediet Overschrijding  
Project Fietsstraat Volkelseweg € 180.921 Bij dit werk is vooraf bodemonderzoek gedaan, waaruit bleek dat verontreinigde materialen in de fundering aanwezig waren. Deze materialen zijn afgevoerd en deze onvoorziene kosten zijn als meerwerk naar voren gekomen en daarmee ook als onrechtmatige overschrijding van het krediet. 
Heuvelstraat rehabilitatie € 77.502 In de uitvoering zijn een aantal extra werkzaamheden uitgevoerd, die in het bestek niet voorzien waren. De budgetten zijn daarnaast in 2019 aangevraagd. De indexatie tussen 2019 en 2024 is 35% (Bron: CBS). 
Hoevenseweg bushaltes verplaatsen € 50.402 Dit project bestaat uit meerdere budgetten. Binnen de organisatie worden deze als combinatiebudgetten beschouwd. Derhalve zijn de kosten- en inkomstenverantwoording administratief niet naar rato verwerkt wat leidt tot een nadelige afwijking op het ene budget en een voordelige afwijking op het andere budget met per saldo op 'projectniveau' geen tekort.
TOTAAL € 308.825  

Voorwaardencriterium
Het college heeft op basis van het voorwaardencriterium de rechtmatigheid gecontroleerd. De normen voor het voorwaardencriterium zijn gebaseerd op de eisen die afkomstig zijn uit verschillende interne en externe regelgeving die bij de uitvoering van financiële beheershandelingen van de gemeente van toepassing zijn

In het kader van het proces inkoop betrekken wij de naleving van de Europese aanbestedingsregels in onze controle. De interne aanbestedingsregels, zoals vastgelegd in het inkoopbeleid van de gemeente Maashorst, maken geen deel uit van de rechtmatigheidscontrole. Dat vanwege het besluit van de raad om deze interne aanbestedingsregels buiten het normen- en toetsingskader te houden.

Onze rechtmatigheidscontrole op het proces inkoop (en aanbesteden) heeft het afgelopen verslagjaar onrechtmatigheden opgeleverd tot een bedrag van € 4.166.578 Deze kunnen als volgt worden toegelicht:

  • Inhuur van personeel: € 1.197.476. Het gaat om inhuur waarbij de Europese drempelwaarde is overschreden. Voornamelijk kwam dat door de verlenging van inhuurovereenkomsten en bij één specifieke inhuur is de verkeerde inkoopstrategie toegepast
  • Aanbestedingen van diensten: € 2.919.311. Dit betrof in twee gevallen onrechtmatigheden voor in het totaal € 1,5 miljoen bij de aanbesteding van groenonderhoud. Hierbij werd een verkeerde inkoopstrategie toegepast en bovendien overschreden de werkelijk gemaakte kosten de Europese drempelwaarde. Daarnaast werden onrechtmatigheden geconstateerd bij schoonmaakdiensten voor € 106.703, beveiliging bij opvang voor € 932.264, catering Oekraïners voor € 154.740, internetdiensten en diensten voor verkeersregulering en calamiteiten openbare ruimte. 
  • Leveringen: € 49.790. De afname van brandstoffen is via een Europese aanbesteding gelopen. Het ging hier om de afname van een specifieke brandstof (niet Europees aanbesteed) in het eerste kwartaal van 2024.

Daarnaast werd bij de subsidievaststelling voor Peuteropvang en Voorschoolse Educatie een onrechtmatigheid geconstateerd voor een totaalbedrag aan €?428.542,00. De subsidie was vastgesteld door de gemeente ondanks dat voor de vaststelling niet werd voldaan aan de voorwaarden zoals opgenomen in de Subsidieregeling gemeente Maashorst 2024. Omdat vast is komen te staan dat de doelmatigheid en rechtmatigheid niet in het geding zijn, heeft het college besloten om eenmalig gebruik te maken van de hardheidsclausule en een nieuw besluit voor de vaststelling van de subsidie genomen.  

Verbetermaatregelen
Om de rechtmatigheid, als organisatie in opbouw, in de toekomst (beter) te borgen, zijn er nadere verbetermaatregelen nodig voor de beheersing alsmede verantwoording van de (inkoop)uitgaven en het opleiden van medewerkers hierin. Processen moeten op orde worden gebracht, de interne controle aangescherpt (ook ten aanzien van subsidies) en er moet gestuurd worden op werken volgens procedures. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de organisatie BIZOB die ondersteunt bij het inkoopproces en de accountant, die ook een adviserende rol in diverse processen vervult.

Ter voorkoming van overschrijdingen op het begrotingscriterium zal bekeken worden wat nodig is voor verbetering van onze projectadministraties, formulering van raadsbesluiten en ook de kaders in de financiële verordening. Op deze manier werken we gestaag toe naar het meer in control komen van onze organisatie met ook de basis op orde, qua processen, besluit- en dossiervorming. 

Onduidelijkheden

Onduidelijkheden verwijzen naar situaties waarin onvoldoende informatie of bewijs aanwezig is om de juistheid en rechtmatigheid van financiële transacties of verslaggeving te bevestigen. Dit kan ontstaan door incomplete of inconsistente gegevens, beperkte toegang tot noodzakelijke documenten, of complexe omstandigheden die een eenduidige conclusie bemoeilijken. Bij de controle op aanbestedingsrechtmatigheid is sprake van onduidelijkheden voor een bedrag van € 196.812. Deze onduidelijkheden betrof de inhuur van personeel waarbij niet voldoende informatie is achterhaald om vast te stellen hoe de inkoopprocedure is verlopen.

Misbruik & oneigenlijk gebruik
Het college heeft de juistheid en volledigheid van de gegevens, die door belanghebbenden zijn verstrekt, op basis van het criterium misbruik en oneigenlijk gebruik gecontroleerd. Dit om aan te tonen dat men voldoet aan de voorwaarden, zodoende dat misbruik en oneigenlijk gebruik van wet- en regelgeving door de gemeente Maashorst kan worden voorkomen en bestreden.

Het beleid dat de gemeente voert om misbruik en oneigenlijk gebruik van wet- en regelgeving te voorkomen is met name ingebed in processen van de gemeentelijke organisatie(onderdelen) en in haar eigen regelgeving. Uit de rechtmatigheidscontroles van ons college blijken geen onrechtmatigheden in het kader van het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium.

De commissie BBV heeft eerder de aanbeveling gedaan aan gemeenten om een overkoepelende beleid(notitie) op te stellen waarin de gemeente haar visie, uitgangspunten, werkwijze en model risicoanalyse misbruik en oneigenlijk gebruik van wet- en regelgeving duidt.  Dit beleid is in 2024 opgesteld en door de raad op 27 februari 2025 vastgesteld.  Hierin heeft de gemeente Maashorst de maatregelen ter voorkoming en bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van wet- en regelgeving opgenomen. 

 

Conclusie 

De geconstateerde afwijkingen betreffen in het totaal € 7,4 miljoen waarvan   €  2 miljoen als acceptabel is aangeduid.  Het bedrag overschrijdt de gestelde grenzen van € 2.273.772 en heeft daardoor invloed op de rechtmatigheidsverantwoording.  

Afzonderlijke jaarverslagen vanuit een specifieke rol en/of functie, vanuit een commissie of vanuit een specifieke inhoudelijke invalshoek

Elk jaar wordt er naast voorliggende jaarstukken 2024 ook verantwoording in een jaarverslag afgelegd vanuit een specifieke rol en/of functie, vanuit een commissie of vanuit een specifieke inhoudelijke invalshoek. Zo is er een jaarverslag over 2024 vanuit de onafhankelijke rol van de Functionaris Gegevensbescherming (FG) en een jaarverslag over 2024 van de bezwarencommissie. Daarnaast kent Maashorst een systeem van juridische kwaliteitszorg. Vanuit die inhoudelijke invalshoek wordt ook verantwoording afgelegd over 2024. Deze verantwoordingen zijn te uitgebreid om de inhoud van deze afzonderlijke jaarverslagen ook integraal in de voorliggende jaarstukken op te nemen, maar uiteraard staat in deze documenten, die door het college worden vastgesteld, ook relevante verantwoordingsinformatie over afgelopen jaar.  

Frauderisico's

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Frauderisico's

Het college van burgemeester en wethouders is zich bewust van de frauderisico’s die de gemeente loopt en bespreekt dit thema periodiek. In 2023 is een frauderisicoanalyse opgesteld waarbij alle risico’s in beeld zijn gebracht met daarbij de urgentie voor een vervolgactie. De belangrijkste risico’s zijn ondervangen door de inrichting van de administratieve organisatie en interne beheersmaatregelen. In 2024 zijn er geen signalen van vermoedens van fraude gemeld. Wel is er een onderzoek ingesteld naar de vermissing van een aantal kunstwerken van de gemeente Maashorst. Het college heeft eind 2024 hiertoe opdracht gegeven aan een extern onderzoeksbureau. De resultaten van dit onderzoek zijn inmiddels bekend. Geconcludeerd wordt dat er geen sprake is van fraude, en deze conclusie wordt onderschreven door de accountant. De uitkomsten van de rapportage van het onderzoeksbureau geven voor de accountant geen aanleiding tot aanvullende werkzaamheden op dit vlak. Het college onderschrijft de conclusies van het rapport en zet in op uitvoering van de aanbevelingen de komende periode.

Rekenkameronderzoeken

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Rekenkameronderzoeken

Zoals eerder aangekondigd en afgesproken met de auditcommissie zullen we in 2025 (over 2024 en 2025) middels een raadsinformatiebrief rapporteren over de voortgang en implementatie van de aanbevelingen van de rekenkamer, tezamen met de follow up van de managementletter en andere belangrijke voortgangsinformatie. Deze zullen we ook in de auditcommissie toelichten en bespreken, in nauwe samenspraak met de rekenkamer. Daarna zullen we in 2026 (over 2025 en 2026) rapporteren in de jaarrekening over de aanbevelingen van de rekenkamer en de voortgang van de acties. Dit doen we volgens Artikel 185a van de Gemeentewet.