10.1 Overhead
Wet Open Overheid (Woo). Voordeel € 100.000 incidenteel
Gedurende 2024 werd een fors tekort voorzien op de kosten voor de Wet Open Overheid. Hiervoor heeft de raad in de 2e afwijkingenrapportage € 200.000 extra beschikbaar gesteld. De trend van de Woo-verzoeken is niet zo sterk doorgezet als was voorzien waardoor slechts de helft van deze extra toegekende middelen zijn besteed. In 2025 wordt het proces voor de behandeling van Woo-verzoeken geoptimaliseerd om het zo efficiënt mogelijk uit te voeren.
ICT. Voordeel € 163.000 incidenteel
Door een efficiëntere inrichting van het ICT-landschap hebben we besparingen kunnen realiseren. Dit resulteert echter niet in een structureel financieel voordeel. De organisatie is momenteel bezig met de implementatie van meerdere grote applicaties, waarvoor de beschikbare budgetruimte noodzakelijk is. Daarnaast hebben capaciteitsbeperkingen geleid tot vertraging in enkele implementaties, wat heeft gezorgd voor een incidenteel financieel voordeel.
Voorzieningen voor personeelsregelingen. Nadeel € 100.000 incidenteel
De cao-regelingen voor Spaarverlof en Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) bleken in de praktijk populairder dan vooraf ingeschat.
Personele budgetten gemeentebreed. Nadeel € 100.000 incidenteel
Door aanvullende investeringen in ons personeel zijn op verschillende gemeentebrede personeelsbudgetten beperkte overschrijdingen ontstaan. Deze overschrijdingen hebben betrekking op extra uitgaven voor werving en selectie, opleidingen en mobiliteit.
Personele Capaciteit. Nadeel € 111.000 incidenteel
Teams met een ondersteunend karakter functioneren ten opzichte van andere teams. De voordelen en nadelen binnen deze teams worden grotendeels onderling gecompenseerd. Op bepaalde punten heeft dit echter geleid tot extra kosten, voornamelijk als gevolg van uitdagingen bij de invulling van vacatures en uitval van personeel. Hierdoor was het noodzakelijk om langer dan gewenst externe inhuur in te zetten.
Vervanging personeel met UWV vergoedingen. Voordeel/ nadeel € 0
De opbrengsten vanuit het UWV (zoals ouderschapsverlof en langdurige ziekte) zijn niet opgenomen in de begroting. Het gaat dan om € 73.000. Dit resulteert in een extra opbrengst binnen de begroting, maar leidt tegelijkertijd tot hogere personeelskosten. Deze middelen worden namelijk benut om de weggevallen capaciteit op te vangen.
Overige verschillen. Voordeel € 5.000 incidenteel
10.2 Treasury
Doorbelastingen kostenplaatsen. Voordeel € 613.000
De doorbelastingen kostenplaatsen laat een voordeel van € 613.000 zien die met name veroorzaakt wordt door personele effecten bij teams betrokken bij het primaire proces zoals loonkosten die toch ten laste van een subsidie gebracht kunnen worden en onderschrijding van personeelslasten.
Verhuur van en onderhoud gebouwen. Voordeel € 50.500 incidenteel
Verhuur van gebouwen heeft in 2024 meer opgeleverd dan begroot doordat een nieuw pand is ingezet voor de opvang van Oekraïners. Daarnaast hebben we enkele leegstaande panden waar huurderving is. Per saldo een positief saldo ter grootte van € 92.500. Ook zijn de onderhoudskosten hoger dan begroot doordat meer onderhoud noodzakelijk was voor het gereed maken van de panden ten behoeve van verhuur Oekraïneproject.
Onderhoud gebouwen. Voordeel € 541.000 incidenteel
Door het ontbreken van een actueel plan onderhoud gebouwen is een deel van de voorziening gebouwen vrijgevallen. in 2025 zal dit plan geactualiseerd worden.
Renteresultaat. Voordeel € 47.500 structureel
De omvang van het renteresultaat wordt vooral beïnvloed doordat iets meer rente aan taakvelden kon worden toegerekend dan verwacht bij de 2e tussentijdse rapportage 2024 (€ 51.000 voordeel). Eventuele structurele effecten worden opgenomen in de kadernota 2026 (ontwikkeling treasury).
Overige verschillen. Voordeel € 28.000 incidenteel
10.3 Belastinginkomsten
Deelnemersbijdrage BSOB. Nadeel € 5.500 incidenteel
De deelnemersbijdrage BSOB laat aan de kostenkant een overschrijding van € 75.000 zien, maar deze worden gecompenseerd door de € 70.000 invorderingsopbrengsten die ontvangen worden via de BSOB.
Betaald parkeren. Nadeel € 36.000 structureel
Parkeergarage Promenade wordt structureel minder gebruikt, dan de beschikbare openbare terreinen. Dit levert een structureel nadeel op van € 38.200.
Overige verschillen. Nadeel € 87.500 incidenteel
10.4 Gemeentefonds
Uitkering Gemeentefonds. Voordeel € 924.000 incidenteel
De meest actuele circulaire van het ministerie van BZK is de decembercirculaire. Aangezien deze circulaire dateert van 12 december 2024, was het niet mogelijk om deze circulaire ook op begrotingsbasis in onze administratie te verwerken. De laatste vergadering van de raad waar budgetten van 2024 kunnen worden aangepast, is namelijk de decembervergadering van 12 december geweest. In de decembercirculaire is per saldo € 840.000 extra middelen toegevoegd aan de uitkering gemeentefonds. Verder zijn er positieve verrekeningen uit voorgaande jaren geweest ter grootte van € 85.000.