Uitgaven

14,83%
€ 33.722
x €1.000
14,83% Complete

Inkomsten

66,28%
€ 155.311
x €1.000
66,28% Complete

Saldo

1747,75%
€ -121.589
x €1.000

Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten

Uitgaven

14,83%
€ 33.722
x €1.000
14,83% Complete

Inkomsten

66,28%
€ 155.311
x €1.000
66,28% Complete

Saldo

1747,75%
€ -121.589
x €1.000

Inleiding Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Inleiding Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten

Inleiding

Een stevig fundament voor nu en de toekomst

De gemeente Maashorst is ambitieus en heeft een duidelijke missie en visie. De organisatie staat midden in de maatschappij, is ondernemend en toont lef. Dit kan alleen vanuit een goede en solide basis. Alleen als de basis op orde is, ontstaat immers ruimte voor vernieuwing en ontwikkeling. Dat betekent dat ook de bedrijfsvoering in Maashorst op orde moet zijn. 
In de eerste jaren na de herindeling is een goede basis gelegd voor de nieuwe gemeente Maashorst. In 2024 is op dit fundament verder gebouwd. Met een goed georganiseerde en moderne bedrijfsvoering zorgen wij voor een goede bereikbaarheid en beschikbaarheid van onze dienstverlening. En zetten we stappen om de bedrijfsvoering verder te innoveren. 
Bij een stevig fundament hoort ook een gezonde financiële basis. Een goede verhouding tussen de inkomsten en uitgaven van een gemeente is belangrijk om doelstellingen van het bestuursakkoord op korte en lange termijn te realiseren. 

10.1 Overhead

Terug naar navigatie - 10.1 Overhead - Inleiding Overhead

Met overhead bedoelen we alle activiteiten en functies die nodig zijn om de dienstverlening aan inwoners en ondernemers mogelijk te maken.
De activiteiten uit programma 10 zijn nodig om de activiteiten van de programma's 1 tot en met 9 te kunnen uitvoeren. Daarom werken wij ook voortdurend aan het verbeteren van de interne organisatie.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 10.1 Overhead - Ontwikkelingen

Werken aan een toekomstbestendige organisatie 
We willen onze jonge organisatie stevig neerzetten, voor nu en voor de toekomst. Daar zijn we mee bezig en daarin kijken we voortdurend naar ontwikkelingen in de samenleving. Belangrijke ontwikkelingen zijn de veranderingen in de arbeidsmarkt, de digitalisering en de druk op onze financiën.

Een aantrekkelijke organisatie om in te werken 
De arbeidsmarkt staat onder druk. Er is minder instroom van nieuwe arbeidskrachten, terwijl de uitstroom van (oudere) medewerkers groot blijft. De jongste instromers (generatie Z) hebben een andere kijk op werk en dit vraagt iets anders van onze manier van werven en werken. 

Een financieel gezonde gemeente 
Een goede balans tussen inkomsten en uitgaven is voor elke gemeente belangrijk. De financiële positie van de gemeente Maashorst is de afgelopen jaren en in 2024 solide geweest, de weerstandscapaciteit is goed en de weerstandsratio hoog.

De financiële positie van de gemeente staat echter de komende jaren onder druk. Daarom is in 2024 besloten om een strakker financieel beleid te volgen, waarbij geen ruimte is voor nieuw beleid dat extra geld kost. Het principe 'nieuw voor oud' is dan ook leidend geworden. Dat wil zeggen: we gaan alleen met nieuwe plannen of initiatieven aan de slag als ze in plaats komen van bestaande plannen of als we ze binnen bestaande taakvelden en -budgetten kunnen opvangen. Hierbij nemen we ook in ogenschouw welke rol we als gemeente hebben bij bestaande en nieuwe opgaven en welke rol we in de toekomst daarin willen spelen.  

We willen financieel toekomstbestendig zijn en blijven. Daarom zijn we in 2024 gestart met een project waarbij we zelf voorbereidingen en maatregelen treffen om de komende financieel moeilijke jaren te overbruggen, zodat we weer een structureel positief beeld kunnen laten zien. De vraag 'Doen we de juiste dingen, en doen we die dingen goed?' staat hierbij centraal.

Een veilige en moderne informatievoorziening
Informatietechnologie ontwikkelt zich continue. Applicaties worden steeds vaker als een dienst aangeboden. Automatisering en robotisering worden ingezet in het optimaliseren van bedrijfsvoering en dienstverlening. Ontwikkelingen als Artifical Intelligence (AI) beginnen een plek te krijgen binnen organisaties. 

De Wet Open Overheid (WOO) vraagt overheden transparanter te zijn in de informatieverstrekking naar de samenleving.  

Informatie- en IT- beveiliging wordt steeds belangrijker. Deze wereld ontwikkelt zich snel en bedreigingen als hacking, online profilering en spionage nemen toe. Wij blijven ons als organisatie ontwikkelen om nieuwe risico’s te beheersen. We zijn aan de slag met data-gedreven werken en innovatie, en we zetten in op betere besluitvorming en efficiëntere bedrijfsvoering.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 10.1 Overhead - Wat willen we bereiken?

Een stevig fundament voor gemeente Maashorst als organisatie

Terug naar navigatie - 10.1 Overhead - Wat willen we bereiken? - Een stevig fundament voor gemeente Maashorst als organisatie

Huisvesting die voldoet aan de eisen en wensen van een moderne organisatie. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Een veilige, moderne en klantvriendelijke informatievoorziening

Terug naar navigatie - 10.1 Overhead - Wat willen we bereiken? - Een veilige, moderne en klantvriendelijke informatievoorziening

Een veilige, moderne en klantvriendelijke informatievoorziening, waarbinnen onze informatie- en privacybeveiliging op orde zijn en continuïteit is geborgd. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Ontwikkeling van een nieuwe, gezamenlijke organisatiecultuur

Terug naar navigatie - 10.1 Overhead - Wat willen we bereiken? - Ontwikkeling van een nieuwe, gezamenlijke organisatiecultuur

Onze vijf kernwaarden vormen de basis van onze organisatie en daarmee ook van onze organisatiecultuur. Deze kernwaarden zijn Ondernemend & lef, Eigenaarschap, Omgevingsbewust, Samen en Open. In onze manier van werken willen we deze kernwaarden naar voren laten komen. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

We zijn een aantrekkelijke werkgever waar mensen graag werken en de ruimte krijgen om hun talenten te ontwikkelen

Terug naar navigatie - 10.1 Overhead - Wat willen we bereiken? - We zijn een aantrekkelijke werkgever waar mensen graag werken en de ruimte krijgen om hun talenten te ontwikkelen

Vanaf het vinden van mensen die bij ons willen komen werken tot aan het vertrek uit onze organisatie: dat is de reis van de medewerker. Deze reis is de basis van onze visie op medewerkers en het werken bij Maashorst. De reis van de medewerker bestaat uit verschillende fases:

  • het vinden van nieuwe collega’s die we een goede start willen geven in onze organisatie
  • je draai vinden en je talenten ontwikkelen
  • fluitend naar je werk én blij weer naar huis
  • tevreden naar je volgende bestemming

Onze medewerkers zijn net zo verschillend als de inwoners van onze gemeente. We willen een organisatie zijn waarin mensen zichzelf kunnen zijn, mogen leren en worden gewaardeerd. Zij voeren open gesprekken met hun leidinggevende over hun plannen en hun twijfels. En zij mogen en willen verantwoordelijkheid nemen voor hun werk.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

10.2 Treasury

Terug naar navigatie - 10.2 Treasury - Inleiding Treasury

Treasury is het sturen en beheersen van, het verantwoording afleggen over en het toezicht houden op de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. 
De gemeente Maashorst wil financieel gezond zijn; eventuele tegenvallers kunnen we opvangen. Zorgvuldig met gemeenschapsgeld omgaan, staat hierbij voorop. We zijn ambitieus en we zetten onze financiën maximaal in om onze ambities te realiseren. Wanneer er meer capaciteit nodig is, zijn we bereid daarin te investeren. 
De inkomsten en uitgaven zijn in evenwicht. Uitgangspunt is dat de gemeentelijke producten en de afvalstoffenheffing kostendekkend zijn. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 10.2 Treasury - Ontwikkelingen

Financieel beleid 
Een gezond financieel beleid van de gemeente is gebaseerd op drie pijlers, te weten: structurele dekking, goed uitgewerkt risicomanagement en een weerstandscapaciteit passend bij de gemeente. 

Beoordeling financiële positie 
Gemeenten zijn verplicht om een aantal financiële kengetallen te presenteren. Het doel hiervan is om op termijn gemeenten onderling te vergelijken. 
Wij hebben een norm gegeven aan deze kengetallen. Hierbij sluiten we aan bij de signaleringswaarden, zoals die in de stresstest voor 100.000+ gemeenten zijn opgenomen. In de tabel hieronder is te zien welke waarden bij welke categorie (A, B of C) behoren. Categorie A is het minst risicovol en categorie C het meest risicovol. Om ons huidige financiële beleid voort te zetten, ambiëren we categorie A en accepteren we categorie B. 

We leggen verantwoording af over deze financiële kengetallen in zowel de programmabegroting als de programmarekening. Bij de integrale afweging van middelen bij de programmabegroting 2024 zijn de gevolgen voor de financiële kengetallen zoveel als mogelijk vooraf in beeld gebracht. Dit combineren we met een update van ons financieel beleid. Op die manier zijn alle pijlers van ons financieel beleid (dekking, weerstandsvermogen en risicobeheersing, financiering) betrokken bij de integrale afweging. Maar nog belangrijker is dat we op deze manier in staat zijn om daarop te sturen.

Kengetal Categorie A Categorie B Categorie C
Netto schuldquote < 90% 90-130% > 130%
Netto schuldquote
gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
< 90% 90-130% > 130%
Solvabiliteitsratio >50% 20-50% < 20%
Structurele exploitatieruimte Begroting >0% Begroting 0% Begroting < 20%
Grondexploitatie < 20% 20-35% > 35%
Belastingcapaciteit < 95% 95-105% > 105%

In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing zijn de financiële kengetallen opgenomen. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 10.2 Treasury - Wat willen we bereiken?

Een financieel gezonde gemeente

Terug naar navigatie - 10.2 Treasury - Wat willen we bereiken? - Een financieel gezonde gemeente

De gemeente Maashorst is ambitieus en we zetten onze financiën maximaal in om die ambities te realiseren. We doen wat nodig is. Als we constateren dat daar meer capaciteit voor nodig is, zijn we bereid daarin te investeren. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is dat onze financiën structureel op orde blijven. 
 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

10.3 Belastinginkomsten

Terug naar navigatie - 10.3 Belastinginkomsten - Inleiding Belastinginkomsten

Naast de algemene uitkering vanuit het Rijk haalt de gemeente Maashorst een deel van de inkomsten uit de gemeentelijke belastingen en heffingen. Met name de onroerend zaakbelasting (OZB) is belangrijk. Deze inkomsten uit belastingen en heffingen zijn onderdeel van het gemeentelijk beleid en daarin kunnen keuzes gemaakt worden. 

Er zijn twee soorten gemeentelijke inkomsten: 

  • Belastingen: bijvoorbeeld onroerende zaakbelasting (OZB), toeristenbelasting en parkeerbelasting. De opbrengst daarvan gaat naar de gemeente. De gemeente bepaalt zelf waarvoor ze de opbrengst gebruikt.
  • Heffingen: dit zijn rechten, tarieven en leges. Bijvoorbeeld rioolheffing of de kosten voor een paspoort. De gemeente kan hier alleen de totale kosten vergoed krijgen die ze gemaakt heeft. De totale opbrengst van deze heffingen mag niet meer zijn dan de totale kosten die de gemeente daarvoor moet maken. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 10.3 Belastinginkomsten - Ontwikkelingen

Op het gebied van belastingen zijn er in 2024 geen veranderingen geweest. De Belastingsamenwerking Oost-Brabant  (BSOB) onderzoekt standaard de mogelijkheden tot uitbreiding van het aantal deelnemende gemeenten en/of waterschappen. De belangrijkste redenen hiervoor zijn kostenbesparing en behoud van kwaliteit met betrekking tot de belastingheffing. In december 2024 is door de BSOB besloten om waterschap de Dommel per 1 januari 2026 toe te laten treden tot de Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Oost-Brabant.

Met betrekking tot leges (bedragen die in rekening worden gebracht door de gemeente voor geleverde diensten zoals een rijbewijs) worden de processen doorgelicht en kijken we of deze kostendekkend zijn. 

In 2024 is een algehele analyse gemaakt welke onderwerpen wel en (nog) niet kostendekkend zijn. De niet kostendekkende onderwerpen zijn eind 2024 vervolgens opgenomen in het project 'Sluitend maken begroting' en worden in 2025 verder uitgewerkt. 

10.4 Gemeentefonds

Terug naar navigatie - 10.4 Gemeentefonds - Inleiding Gemeentefonds

Gemeenten ontvangen een belangrijke financiële afdracht van de Rijksoverheid uit het gemeentefonds (de algemene uitkering). Hiermee kunnen we een deel van onze uitgaven financieren. Gemeenten mogen zelf bepalen waar ze dit geld aan besteden. Het college en uiteindelijk de gemeenteraad zijn verantwoordelijk voor de keuzes en verantwoording. 
Hoeveel geld gemeenten uit het gemeentefonds krijgen, hangt af van hun kenmerken en belastingcapaciteit. De belastingcapaciteit geeft aan hoeveel belasting een gemeente jaarlijks kan innen. De Rijksoverheid kijkt bij de verdeling van het gemeentefonds onder meer naar:

  • aantal inwoners;
  • aantal jongeren;
  • aantal uitkeringsgerechtigden;
  • oppervlakte van de gemeente; 
  • grootte van de watergebieden.

Deze kenmerken heten maatstaven. Er zijn meer dan 60 maatstaven. Elke maatstaf heeft een bedrag voor elke 'eenheid’. De gemeente krijgt dus geld voor iedere inwoner, iedere jongere, enzovoort.  

Drie keer per jaar wordt, door de Rijksoverheid, een circulaire verstrekt aan de gemeente: de zogenaamde mei-, september- en decembercirculaire. In deze circulaires worden de wijzigingen van het gemeentefonds aangegeven.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 10.4 Gemeentefonds - Ontwikkelingen

De meest actuele circulaire van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is de decembercirculaire. Deze hebben we verwerkt in de jaarrekening 2024. Maar aangezien de circulaire pas op 12 december 2024 beschikbaar is gesteld, hebben we geen mogelijkheid gezien om deze circulaire ook op begrotingsbasis in onze administratie te verwerken, middels het budgetrecht van de raad. De laatste vergadering van de raad waar budgetten van 2024 konden worden aangepast, was namelijk de vergadering van 12 december 2024. Dit betekent dat een deel van het rekeningsaldo in principe hiermee al verklaard is (€ 840.000,-).

Op hoofdlijnen zijn de financiële effecten als volgt (+ = voordeel, - = nadeel):

Bedragen x €1.000 2024 2025 2026 2027 2028
Totaal algemene uitkering 2024 en verder (2e tussentijdse rapportage 2024) 128.957 132.243 125.524 125.967 126.983
Eindstand na decembercirculaire 2024 129.797 132.507 125.783 126.409 127.589
Voordeel algemene uitkering 2024 (2025 en verder nog te verwerken in de kadernota) 840 264 259 442 606

 

Verbonden partijen Programma 10

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Verbonden partijen Programma 10

Gemeenschappelijke regelingen

  • Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)

Rechtspersonen

  • Bureau Inkoop en aanbestedingen Zuid-Oost Brabant
  • Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
  • NV Bank Nederlandse Gemeenten
  • Dimpact

Overige verbonden partijen

  • Niet van toepassing

Voor een uitgebreid overzicht van de verbonden partijen verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden partijen. 

Verplichte BBV - indicatoren Programma 10

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Verplichte BBV - indicatoren Programma 10

Hieronder vindt u de ontwikkeling van de wettelijk voorgeschreven indicatoren:

  • Formatie (fte per 1.000 inwoners )
  • Bezetting (fte per 1.000 inwoners )
  • Apparaatskosten (per inwoner)
  • Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen )
  • Overhead (% van totale lasten )

 Hieronder vind je hyperlinks naar dashboard ‘Waar staat je gemeente?’  Selecteer bij het eerste bezoek gemeente Maashorst.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Programma 10. Bedrijfsvoering en inkomsten Realisatie 2023 Begroting 2024 primitief Begroting 2024 incl. wijzigingen Realisatie 2024 Restant 2024
Lasten
10.1 Overhead 22.353 25.280 24.436 24.616 -181
10.2 Treasury 1.333 1.748 1.375 1.671 -296
10.3 Belastinginkomsten 1.385 924 1.132 1.246 -115
10.4 Gemeentefonds 206 152 236 236 0
Totaal Lasten 25.277 28.103 27.178 27.769 -592
Baten
10.1 Overhead 168 131 143 271 -127
10.2 Treasury 4.541 2.601 2.962 4.545 -1.583
10.3 Belastinginkomsten 17.026 17.597 17.713 17.698 14
10.4 Gemeentefonds 120.501 123.680 128.957 129.882 -924
Totaal Baten 142.236 144.009 149.775 152.395 -2.620
Gerealiseerd resultaat exclusief mutaties reserves -116.959 -115.905 -122.597 -124.626 2.029
Stortingen in reserves 8.897 1.092 5.953 5.953 0
Onttrekkingen uit de reserves 11.907 1.073 2.913 2.916 -3
Totaal mutaties reserves -3.010 19 3.040 3.037 3

Financiƫle afwijkingen Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Financiƫle afwijkingen Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten

10.1 Overhead

Wet Open Overheid (Woo). Voordeel € 100.000 incidenteel

Gedurende 2024 werd een fors tekort voorzien op de kosten voor de Wet Open Overheid. Hiervoor heeft de raad in de 2e afwijkingenrapportage € 200.000 extra beschikbaar gesteld. De trend van de Woo-verzoeken is niet zo sterk doorgezet als was voorzien waardoor slechts de helft van deze extra toegekende middelen zijn besteed. In 2025 wordt het proces voor de behandeling van Woo-verzoeken geoptimaliseerd om het zo efficiënt mogelijk uit te voeren. 

ICT. Voordeel € 163.000 incidenteel

Door een efficiëntere inrichting van het ICT-landschap hebben we besparingen kunnen realiseren. Dit resulteert echter niet in een structureel financieel voordeel. De organisatie is momenteel bezig met de implementatie van meerdere grote applicaties, waarvoor de beschikbare budgetruimte noodzakelijk is. Daarnaast hebben capaciteitsbeperkingen geleid tot vertraging in enkele implementaties, wat heeft gezorgd voor een incidenteel financieel voordeel.

Voorzieningen voor personeelsregelingen. Nadeel € 100.000 incidenteel

De cao-regelingen voor Spaarverlof en Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) bleken in de praktijk populairder dan vooraf ingeschat.

Personele budgetten gemeentebreed. Nadeel € 100.000 incidenteel

Door aanvullende investeringen in ons personeel zijn op verschillende gemeentebrede personeelsbudgetten beperkte overschrijdingen ontstaan. Deze overschrijdingen hebben betrekking op extra uitgaven voor werving en selectie, opleidingen en mobiliteit.

Personele Capaciteit. Nadeel € 111.000 incidenteel

Teams met een ondersteunend karakter functioneren ten opzichte van andere teams. De voordelen en nadelen binnen deze teams worden grotendeels onderling gecompenseerd. Op bepaalde punten heeft dit echter geleid tot extra kosten, voornamelijk als gevolg van uitdagingen bij de invulling van vacatures en uitval van personeel. Hierdoor was het noodzakelijk om langer dan gewenst externe inhuur in te zetten.

Vervanging personeel met UWV vergoedingen. Voordeel/ nadeel € 0

De opbrengsten vanuit het UWV (zoals ouderschapsverlof en langdurige ziekte) zijn niet opgenomen in de begroting. Het gaat dan om € 73.000. Dit resulteert in een extra opbrengst binnen de begroting, maar leidt tegelijkertijd tot hogere personeelskosten. Deze middelen worden namelijk benut om de weggevallen capaciteit op te vangen.

Overige verschillen. Voordeel € 5.000 incidenteel

10.2 Treasury

Doorbelastingen kostenplaatsen. Voordeel € 613.000

De doorbelastingen kostenplaatsen laat een voordeel van € 613.000 zien die met name veroorzaakt wordt door personele effecten bij teams betrokken bij het primaire proces zoals loonkosten die toch ten laste van een subsidie gebracht kunnen worden en onderschrijding van personeelslasten.

Verhuur van en onderhoud gebouwen. Voordeel € 50.500 incidenteel

Verhuur van gebouwen heeft in 2024 meer opgeleverd dan begroot doordat een nieuw pand is ingezet voor de opvang van Oekraïners. Daarnaast hebben we enkele  leegstaande panden waar huurderving is. Per saldo een positief saldo ter grootte van € 92.500. Ook zijn de onderhoudskosten hoger dan begroot doordat meer onderhoud noodzakelijk was voor het gereed maken van de panden ten behoeve van verhuur Oekraïneproject.

Onderhoud gebouwen. Voordeel € 541.000 incidenteel

Door het ontbreken van een actueel plan onderhoud gebouwen is een deel van de voorziening gebouwen vrijgevallen. in 2025 zal dit plan geactualiseerd worden.

Renteresultaat. Voordeel € 47.500 structureel

De omvang van het renteresultaat wordt vooral beïnvloed doordat iets meer rente aan taakvelden kon worden toegerekend dan verwacht bij de 2e tussentijdse rapportage 2024 (€ 51.000 voordeel). Eventuele structurele effecten worden opgenomen in de kadernota 2026 (ontwikkeling treasury).

Overige verschillen. Voordeel € 28.000 incidenteel

10.3 Belastinginkomsten

Deelnemersbijdrage BSOB. Nadeel € 5.500 incidenteel

De deelnemersbijdrage BSOB laat aan de kostenkant een overschrijding van € 75.000 zien, maar deze worden gecompenseerd door de € 70.000 invorderingsopbrengsten die ontvangen worden via de BSOB.

Betaald parkeren. Nadeel € 36.000 structureel

Parkeergarage Promenade wordt structureel minder gebruikt, dan de beschikbare openbare terreinen. Dit levert een structureel nadeel op van € 38.200.

Overige verschillen. Nadeel € 87.500 incidenteel 

10.4 Gemeentefonds

Uitkering Gemeentefonds. Voordeel € 924.000 incidenteel

De meest actuele circulaire van het ministerie van BZK is de decembercirculaire. Aangezien deze circulaire dateert van 12 december 2024, was het niet mogelijk om deze circulaire ook op begrotingsbasis in onze administratie te verwerken. De laatste vergadering van de raad waar budgetten van 2024 kunnen worden aangepast, is namelijk de decembervergadering van 12 december geweest. In de decembercirculaire is per saldo € 840.000 extra middelen toegevoegd aan de uitkering gemeentefonds. Verder zijn er positieve verrekeningen uit voorgaande jaren geweest ter grootte van € 85.000.