Toelichting op de balans

Immateriële vaste activa

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans - Immateriële vaste activa

Het activeren van voorbereidingskosten voor grondexploitaties als kosten van onderzoek en ontwikkeling onder de immateriële vaste activa is toegestaan conform de notitie grondexploitaties 2023 van de Commissie BBV. De kosten mogen maximaal 5 jaar geactiveerd blijven staan onder de immateriële vaste activa.. Na maximaal 5 jaar moeten de kosten hebben geleid tot een actieve grondexploitatie danwel worden afgeboekt t.l.v. het jaarresultaat.

De post immateriële vaste activa wordt onderscheiden in: Boekwaarde 31 december 2024 Boekwaarde 31 december 2023
Kosten onderzoek en ontwikkeling 231.616 131.712
Bijdragen aan activa in eigendom van derden 401.677 371.924
Totaal 633.293 503.636

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de immateriële vaste activa gedurende het jaar 2024. De investeringen in kosten van onderzoek en ontwikkeling hebben voor 141.764 betrekking op project Vluchtoordweg. Op ditzelfde project is voor €12.224 aan meer dan 5 jaar geleden geactiveerde voorbereidingskosten afgeboekt. De vermeerdering bij de bijdrage aan activa in eigendom van derden heeft voor €102.000 betrekking op een bijdrage aan Stichting Wapen van Reek voor de verbouwing van het foyer in het dorpshuis.

Boekwaarde 1 januari 2024 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage van derden Afwaarderingen Boekwaarde 31 december 2024
Kosten onderzoek en ontwikkeling 131.712 152.975 0 40.847 0 12.224 231.616
Bijdragen aan activa in eigendom van derden 371.924 129.800 0 72.247 27.800 0 401.677
Totaal 503.636 282.775 0 113.093 27.800 12.224 633.293

Materiële vaste activa

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans - Materiële vaste activa

Materiële vaste activa - Investeringen met een economisch nut

In onderstaande tabel is het verloop van de materiele vaste activa met economisch nut weergegeven. Daaronder een tabel met een specificatie van de gronden en terreinen. 

Investeringen met een economisch nut Boekwaarde 1 januari 2024 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage van derden Afwaarderingen Boekwaarde 31 december 2024
Gronden en terreinen 26.364.961 5.758.706 0 0 49.985 152.810 31.920.873
Bedrijfsgebouwen * 94.970.746 9.532.237 0 3.096.717 34.763 0 101.371.504
Grond, weg en waterbouwkundige werken * 5.906.723 217.230 0 302.025 19.964 0 5.801.964
Vervoermiddelen 686.912 298.483 0 138.663 0 0 846.733
Machines, apparaten en installaties 1.992.652 605.901 0 327.605 4.838 0 2.266.111
Woonruimten 631.200 1.283.460 0 0 1.283.460 0 631.200
Overige materiële vaste activa 2.705.506 507.581 0 644.378 205.899 0 2.362.810
Totaal investeringen met een economisch nut 133.258.702 18.203.599 0 4.509.387 1.598.909 152.810 145.201.194
De gronden en terreinen kunen als volgt worden gespecificeerd:
Gronden en terreinen Boekwaarde 1 januari 2024 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage van derden Afwaarderingen Boekwaarde 31 december 2024
Gronden en terreinen algemene dienst 19.377.202 191.898 0 0 4.847 0 19.564.252
Locatie Kortestraat 803.934 0 0 0 0 0 803.934
Vluchtoordweg (Loopkant/Liessent) 1.640.000 0 0 0 0 0 1.640.000
Locatie Steunpunt/Kwekerij Hoeven 43.262 0 0 0 0 0 43.262
Locatie Wilgenstraat Volkel 760.000 0 0 0 0 0 760.000
Huren en Pachten 261.000 5.851 0 0 7.054 -81.190 340.987
Erfpachten Grondbedrijf 3.418.564 58.457 0 0 38.083 0 3.438.938
Ruilgronden 61.000 0 0 0 0 -16.000 77.000
Oosterensepad Volkel 0 1.310.000 0 0 0 250.000 1.060.000
Locaties Kastanjeweg Oost 0 4.192.500 0 0 0 0 4.192.500
Totaal gronden en terreinen met een economisch nut 26.364.961 5.758.706 0 0 49.985 152.810 31.920.873

*Bij 9 investeringen is er sprake van een schattingswijziging m.b.t. de afschrijvingstermijnen. Voor nadere toelichting zie de waarderingsgrondslagen.

Afwaarderingen betreffen de mutatie van de voorziening herwaardering. Deze voorziening dekt het verschil af tussen de huidige boekwaarde en de marktwaarde van percelen die bij de gemeente op de balans staan, voor het geval dat 
de geplande bebouwing op deze locaties of andere beoogde bestemmingen niet doorgaan of als sprake is van waardedaling.

Een specificatie van deze voorziening herwaardering is hieronder opgenomen.

Boekwaarde 1 januari 2024 Mutatie Boekwaarde 31 december 2024
Vluchtoordweg (Loopkant/Liessent) 1.553.341 0 1.553.341
Locatie Wilgenstraat 21.186 0 21.186
Huren en Pachten 81.190 -81.190 0
Ruilgronden 21.820 -16.000 5.820
Totaal voorziening herwaardering 1.677.536 -97.190 1.580.346

In onderstaande tabel worden de investeringen, desinvesteringen en bijdrage derden van de materiële vaste activa met economisch nut nader gespecificeerd. 

* In de afgelopen jaren zijn de investeringen in de bouw van het Dorpshuis en sporthal Zeeland op 1 investeringskrediet verantwoord. Deze zijn in 2024 gesplitst in 2 kredieten aangezien het 2 verschillende taakvelden betreffen. Daarom is er in de tabel sprake van een forse negatieve investering bij het Dorpshuis Zeeland.

Specificatie mutaties van materiële vaste activa met een economisch nut Investeringen Desinvesteringen Bijdragen derden
Aventurijn en Klimboom nieuwbouw 4.196.122 0 0
De Cirkel optimalisatie 136.805 0 0
Dorpshuis Zeeland * -5.107.034 0 3.314
ICT Smartphones 135.551 0 0
ICT laptops/dockingstations/toetsenborden 241.894 0 0
IKC west commerciele kindfunctie 641.455 0 0
IKC west bewegingsonderwijs 1.412.850 0 0
Inventaris en meubels opvang Oekrainers 203.347 0 203.347
Gemeentehuis verbouwing 206.659 0 0
Gemeentehuis koppelen klimaatinstallatie 332.446 0 0
Gemeentewerf opslagruimte 125.864 0 0
Locaties Kastanjeweg Oost 4.192.500 0 0
MFA sport en spel Reek gebouw 271.560 0 27.567
Mulderke optimalisatie 241.195 0 0
Oosterensepad Volkel 1.310.000 0 0
Red Sox herhuisvesting 176.957 0 19.964
Sporthal Zeeland * 5.150.000 0 0
Transitiekosten Aldetienstraat 21a Uden (huisvesting Oekrainers) 570.153 0 570.153
Transitiekosten Kerkstraat 39 Zeeland (huisvesting Oekrainers) 713.308 0 713.308
Vervanging tractor 104.082 0 0
Wapen van Reek verbouwing foyer 165.786 0 0
Wijde Wereld aankoop grond 105.786 0 0
Wijde Wereld kinderopvang 438.000 0 0
Wijde Wereld uitbreiding basisschool 973.896 0 0
Ziekenhuis Bernhoven vervanging parkeerapparatuur 150.840 0 0
Overige (< € 100.000 per investering) 1.113.577 0 61.257
Totaal 18.203.599 0 1.598.909

Materiële vaste activa - Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven

In onderstaande tabel is het verloop van de materiele vaste activa met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geven weergegeven.

Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven Boekwaarde 1 januari 2024 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage van derden Afwaarderingen Boekwaarde 31 december 2024
Gronden en terreinen 736.014 0 0 0 0 0 736.014
Bedrijfsgebouwen 659.530 0 0 52.468 0 0 607.062
Grond, weg en waterbouwkundige werken 17.623.498 1.517.730 1.128.118 486.940 0 0 17.526.170
Vervoermiddelen 41.148 0 0 0 0 0 41.148
Machines, apparaten en installaties 6.389 0 0 913 0 0 5.476
Overige materiële vaste activa 2.333.123 402.280 0 121.516 0 0 2.613.886
Totaal investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven 21.399.702 1.920.010 1.128.118 661.838 0 0 21.529.756

In onderstaande tabel worden de investeringen, desinvesteringen en bijdrage derden van de materiële vaste activa met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven nader gespecificeerd. 

Specificatie mutaties van materiële vaste activa met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven Investeringen Desinvesteringen Bijdragen derden
Aanschaf minicontainers 366.587 0 0
Diverse locaties vervangen/relinen riolering 105.077 419.795 0
Maatregelen riolering 557.713 332.421 0
Onderhoud gemalen 251.128 251.128 0
Oude Maasstraat riolering 513.923 0 0
Overige (< € 100.000 per investering) 125.582 124.775 0
Totaal 1.920.010 1.128.118 0

Materiële vaste activa - Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut

In onderstaande tabellen wordt het verloop van de materiele vaste activa met maatschappelijk nut weergegeven. Ook worden in de tabellen de investeringen, desinvesteringen en bijdrage derden van de materiële vaste activa met maatschappelijk nut nader gespecificeerd. 

Vanaf 1 januari 2017 is de keuzemogelijkheid ten aanzien van het wel of niet activeren van investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut vervallen. Vanaf 1 januari 2017 dienen alle investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut geactiveerd te worden en over de gebruiksduur te worden afgeschreven. In deze toelichting op de balans zijn de investeringen die gestart zijn vanaf 2017 afzonderlijk gepresenteerd.

Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut tot 1-1-2017 (“oude” wetgeving) Boekwaarde 1 januari 2024 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage van derden Afwaarderingen Boekwaarde 31 december 2024
Gronden en terreinen 342.045 0 0 0 0 0 342.045
Grond, weg en waterbouwkundige werken 8.787.704 63.480 0 343.241 0 0 8.507.943
Machines, apparaten en installaties 109.051 0 0 5.316 0 0 103.735
Overige materiële vaste activa 600.109 0 0 41.358 0 0 558.750
Totaal investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut tot 1-1-2017 (“oude” wetgeving) 9.838.908 63.480 0 389.915 0 0 9.512.473
Specificatie mutaties van materiële vaste activa met een maatschappelijk nut tot 1-1-2017 ("oude wetgeving") Investeringen Desinvesteringen Bijdragen derden
Overige (< € 100.000 per investering) 63.480 0 0
Totaal 63.480 0 0
Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut na 1-1-2017 (“nieuwe” wetgeving) Boekwaarde 1 januari 2024 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdrage van derden Afwaarderingen Boekwaarde 31 december 2024
Gronden en terreinen 80.000 65.315 0 0 0 0 145.315
Bedrijfsgebouwen 1.118.747 20.078 0 2.679 42.171 0 1.093.976
Grond, weg en waterbouwkundige werken 24.096.739 5.203.024 0 568.801 542.471 0 28.188.491
Machines, apparaten en installaties 73.686 0 0 11.484 0 0 62.202
Vervoermiddelen 90.501 0 0 15.665 0 0 74.836
Overige materiële vaste activa 294.596 471.600 0 14.168 0 0 752.028
Totaal investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut na 1-1-2017 (“nieuwe” wetgeving) 25.754.270 5.760.017 0 612.797 584.642 0 30.316.849
Specificatie mutaties van materiële vaste activa met een maatschappelijk nut na 1-1-2017 ("nieuwe wetgeving") Investeringen Desinvesteringen Bijdragen derden
Armaturen vervanging 455.517
Bevrijdingspark pumptrack 154.945
Bevrijdingspark skatebaan 199.274
Boekelsedijk / Maasstraat rehabilitatie 314.649
Eikenheuvelweg rehabilitatie 591.566
GVVP - fietststraat Volkelseweg 837.055 274.160
GVVP - Snelfietsroute De Corridor 160.718
Heuvelstraat rehabilitatie 184.676
IKC West herinrichting omgeving 359.436
Lauwere rehabilitatie 303.457
Liessent-/Erf-/Komstraat rehabilitatie 219.545
Oude Maasstraat rehabilitatie -500.882
Recreatieve voorzieningen vervanging 100.050
Schutsboomstraat rehabilitatie 120.061
Sportlaan rehabilitatie 266.727
Violierstraat rehabilitatie 229.551 229.551
Overige (< € 100.000 per investering) 1.763.672 80.931
Totaal 5.760.017 0 584.642

De afschrijvingslasten over de totale boekwaarde van de materiele vaste activa (206,6 miljoen per eind 2024) wordt voor 21,5 miljoen gedekt uit 18 bestemmingsreserves dekking kapitaallasten (zie eigen vermogen). De methode van activeren en afschrijven en de diverse afschrijvingstermijnen is opgenomen in de waarderingsgrondslagen behorende bij deze toelichting op de balans. In bovenstaande overzichten zijn de belangrijkste mutaties gedurende het boekjaar weergegeven. Het inzicht in de cumulatieve investeringen ten opzichte van het door de raad beschikbaar gestelde krediet is weergegeven in de bijlage 'Onderhanden werken inclusief MIP'.

Financiële vaste activa

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans - Financiële vaste activa

Het verloop van de financiële vaste activa gedurende het jaar 2024 wordt in het hierna opgenomen overzicht weergegeven. Ook is een specificatie van de kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen opgenomen. 

Boekwaarde 1 januari 2024 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Aflossingen Afwaarderingen Boekwaarde 31 december 2024
Kapitaalverstrekkingen aan:
- deelnemingen 117.829 0 0 0 0 0 117.829
- overige verbonden partijen 25.555 0 0 0 25.555 0 0
Leningen aan:
- woningbouwcorporaties 1.123.793 0 0 0 358.412 0 765.381
- overige verbonden partijen 104.924 0 0 0 11.602 0 93.322
Overige langlopende leningen 2.566.747 0 0 0 126.232 0 2.440.515
Overige uitzettingen met een rentetypische looptijd van één jaar of langer 159.254 0 0 0 159.254 0 0
Totaal financiële vaste activa 4.098.101 0 0 0 681.055 0 3.417.046
Specificatie kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen 31 december 2024 31 december 2023
Aandelen Bank Nederlandse Gemeenten 112.554 112.554
Aandelen Brabant Water 5.175 5.175
Aandeel Gasnetwerk Oost-Brabant (vh Obragas) 100 100
Aandelenkapitaal gestort Theater Markant NV 0 0
Totaal 117.829 117.829

Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen

Theater Markant NV: Het betreft hier een 100% deelname. De gemeente Maashorst is enig aandeelhouder en oefent dus via de algemene aandeelhoudersvergadering de volledige zeggenschap uit betreffende het Theater Markant NV. In 1996 is met een bedrag van  € 181.512 ( Fl 400.000) het maatschappelijk kapitaal volgestort tot 100 % € 226.890 (Fl 500.000).  Aangezien het eigen vermogen voor Theater Markant NV momenteel licht negatief is, is een voorziening ingesteld ter hoogte van de waarde van het oorspronkelijke aandelenkapitaal ad. €226.890.

Verstrekte leningen

Voor een specificatie van de leningen aan woningbouwcorporaties en overige verbonden partijen wordt verwezen naar bijlage "Staat van verstrekte geldleningen".

Overige langlopende leningen

Dit betreffen met name de verstrekte startersleningen via het Stimuleringsfonds Volkshuivesting (SVN).

Overige uitzettingen met een rentetypische looptijd van één jaar of langer

De vermindering van €159.254 betreft periodieke aflossing van huurkoop.

Voorraden

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans - Voorraden
De post voorraden wordt onderscheiden in: 31 december 2024 31 december 2023
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie 27.493.304 21.569.563
Totaal 27.493.304 21.569.563
Verloopoverzicht complexen grondexploitaties: Boekwaarde 31 december 2023 Voorziening 2023 Balanswaarde 31 december 2023 Vermeerderingen Verminderingen Winstuitname Boekwaarde 31 december 2024 Voorziening verlieslatend complex 2024 Balanswaarde 31 december 2024
De Ruiter -2.041.752 -2.041.752 2.986.216 1.739.406 798.048 3.106 3.106
Hoenderbos/Velmolen -1.204.477 -1.204.477 257.759 66 186.586 -760.197 -760.197
Uden-Noord 1 12.781.973 9.338.150 3.443.823 1.011.514 364.060 13.429.427 9.001.054 4.428.373
Eikenheuvel 8.346.384 28.782 8.317.602 686.310 20.741 9.011.953 21.010 8.990.943
Velmolen-Oost -654.967 -654.967 287.060 110.083 477.990 0 0
Uden-Noord 2 3.231.236 1.958.143 1.273.093 96.799 3.328.035 1.965.946 1.362.089
Hoogveld Zuid 10.378.207 10.378.207 414.738 0 10.792.945 10.792.945
Hoevenseweg 163.032 163.032 26.262 0 189.294 189.294
Leeuweriksweg 1.074.627 1.074.627 218.328 40.950 1.252.005 1.252.005
Reek-Zuid 6.446.299 4.692.950 1.753.349 297.323 25.875 6.717.747 5.484.551 1.233.196
Bedrijventerrein Voederheil -263.326 -263.326 199.046 0 -64.281 -64.281
Repelakker II -127.834 -127.834 79.957 18.168 -66.046 -66.046
Kerkstraat Oost 327.212 327.212 0 231.912 0 559.124 559.124 0
Dierenparkje Volkel 0 0 0 131.876 0 131.876 0 131.876
Totaal onderhanden werk, bouwgronden in exploitatie 38.456.613 16.345.237 22.111.376 6.925.100 2.319.348 1.462.624 44.524.989 17.031.685 27.493.304

In de totale uitgaven van € 6.925.100 is €668.808 (met renteopbrengst gesaldeerd) aan geactiveerde rente opgenomen.

De waardering van de gronden in betreft de beste inschatting omgeven door de nodige risico’s, aannames en veronderstellingen die periodiek ((2-)jaarlijks) zullen worden herzien. Deze periodieke herziening kan - mede gezien de huidige onzekere marktomstandigheden – leiden tot een aangepaste waardering van de gronden en de hiermee samenhangende voorziening voor negatieve grondexploitaties en voorziening herwaardering. Het college is van mening dat op basis van de huidige informatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de gronden. De risico’s zijn nader toegelicht in de paragraaf Grondbeleid en de paragraaf Weerstandsvermogen in het jaarverslag.

Methodiek winstnemingen: Het voorzichtigheidsbeginsel leidt ertoe dat realisatie van winst moet worden uitgesteld tot daarvoor voldoende zekerheid bestaat. Dit betekent echter niet dat de winst moet worden genomen bij het afsluiten van het grondexploitatiecomplex. Volgens het realisatiebeginsel dient de winst ook tussentijds te worden genomen. Voor winstneming geldt de Percentage Of Completion methode (POC): voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd kan tussentijds naar rato van de voortgang van de grondexploitatie winst op basis van de eindwaarde worden genomen. Hiervoor moet het resultaat op de grondexploitatie op betrouwbare wijze kunnen worden ingeschat. Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) stelt hieraan een aantal voorwaarden. In 2024 is er een winstneming gedaan van in totaal afgerond € 1,46 miljoen. Voor het grootste gedeelte betreft dit een tussentijdse winstneming op basis van de POC. Deze is in 2024 vooral gerealiseerd door de grondverkopen in het project de Ruiter. In de eind 2024 afgesloten grondexploitatie Velmolen-Oost is € 477.990 winst genomen.

Voorziening exploitatienadelen: Op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is het verplicht een voorziening te treffen voor verliesgevende exploitaties. Dit moet op basis van de Netto-Contante-Waarde-methode. De voorziening is per saldo met afgerond € 686.000 toegenomen naar aanleiding van de actualisaties van de in het bovenstaande overzicht vermelde grondexploitaties. Daarnaast is onder de voorzieningen nog een aanvullende voorziening voor Kerkstraat Oost opgenomen van €450.000. De voorziening voor Kerkstraat Oost is per ultimo 2024 namelijk groter dan de balanswaarde, waardoor deze conform BBV onder de overlopende passiva gepresenteerd moet worden.

Een specificatie van deze voorziening exploitatienadelen is hieronder opgenomen

Bouwgronden in exploitatie Saldo 1 januari 2024 Mutatie Saldo 31 december 2024
Uden-Noord 1 9.338.150 -337.096 9.001.054
Uden-Noord 2 1.958.143 7.803 1.965.946
Reek Zuid 4.692.950 791.601 5.484.551
Eikenheuvel 28.782 -7.772 21.010
Kerkstraat Oost 327.212 231.912 559.124
Totaal 16.345.237 686.448 17.031.685

Het BBV verplicht  in de toelichting op de balans voor de  complexen een verloop te geven van de boekwaarde en een onderbouwing te geven voor de geraamde  nog te maken kosten en de geraamde nog te realiseren opbrengsten. Dit is in onderstaande tabel weergegeven. 

- = positief resultaat, + = negatief resultaat
Het geraamde eindresultaat per complex wordt als volgt berekend: Boekwaarde ultimo 2024 (exclusief voorziening exploitatienadeel) +/+ nog te maken kosten -/- nog te realiseren opbrengsten

Omschrijving grondexploitatie Balanswaarde 31 december 2024 Geraamde nog te maken kosten Geraamde nog te realiseren opbrengsten Geraamd resultaat (nominale waarde) Geraamd resultaat (contante waarde)
De Ruiter 3.106 4.963.785 6.102.005 -2.166.838 -2.080.393
Hoenderbos/Velmolen -760.197 513.589 11.420 -16.175.200 -16.165.181
Uden-Noord 1 4.428.373 5.326.894 8.619.673 10.136.649 9.001.054
Eikenheuvel 8.990.943 17.913.365 26.901.656 23.661 21.010
Uden-Noord 2 1.362.089 568.528 1.726.000 2.170.563 1.965.946
Hoogveld Zuid 10.792.945 4.082.795 20.445.257 -5.569.518 -5.248.281
Hoevenseweg 189.294 75.081 503.234 -238.860 -229.585
Leeuweriksweg 1.252.005 1.137.255 3.234.080 -844.820 -780.483
Reek-Zuid 1.233.196 2.227.195 3.008.288 5.936.654 5.484.551
Bedrijventerrein Voederheil -64.281 3.755.084 5.633.054 -3.182.776 -2.999.682
Repelakker II -66.046 10.251 187.380 -1.623.081 -1.618.313
Kerkstraat Oost 0 1.137.161 646.162 1.050.124 1.009.346
Dierenparkje Volkel 131.876 397.450 546.087 -16.761 -15.485
Totaal 27.493.304 42.108.433 77.564.296 -10.500.203 -11.655.496

Toelichting gehanteerde uitgangspunten
De in de grondexploitaties te gebruiken parameters bepalen we zorgvuldig en hebben grote invloed op het resultaat. De te hanteren disconteringsvoet is conform de BBV regelgeving gelijk gesteld aan het meerjarig streefpercentage van de Europese Centrale Bank (ECB), te weten 2%. De rente in de grondexploitaties is momenteel gebaseerd op het gemiddelde rentepercentage over het vreemd vermogen, gemiddeld 0,9%%. Bij het bepalen van de te hanteren parameters voor kosten- en opbrengstenstijging maken we gebruik van de Outlook grondexploitaties 2025 van Metafoor Ruimtelijke Ontwikkeling. Deze Outlook is gebaseerd op de jaarcijfers en prognoses van een aantal toonaangevende instanties zoals ABN AMRO, BDB, CBRE, CBS, DNB, ING, NVM en Rabobank. Met behulp van deze cijfers wordt een zo goed mogelijke inschatting gemaakt van de ontwikkeling van de parameters voor kosten en opbrengsten.

Het voorgaande leidt tot de volgende in de grondexploitaties te hanteren parameters. Op projectniveau kan van deze parameters worden afgeweken als daar aanleiding voor is. In enkele projecten is daarvan sprake. Dit is bijvoorbeeld het geval als er een koopovereenkomst voor de verkoop van grond gesloten is. Er is dan doorgaans geen sprake meer van een standaard opbrengstenstijgingspercentage, maar van een specifieke contractuele bepaling in de overeenkomst.

Parameters  2025 2026 2027 2028>
Disconteringsvoet 2,00% 2,00% 2,00% 2,00%
Kostenstijging (Grond-, Weg-, Waterbouw) 4,50% 3,50% 3,50% 2,00%
Kostenstijging (plankosten) 5,50% 3,50% 3,50% 2,00%
Opbrengstenstijging woningbouw vrije sector 9,50% 6,50% 6,50% 2,00%
Opbrengstenstijging woningbouw betaalbare koop 3,50% 3,00% 3,00% 2,00%
Opbrengstenstijging woningbouw middenhuur en sociale huur 1,00% 1,00% 1,00% 2,00%
Opbrengstenstijging bedrijven 1,00% 1,00% 1,00% 2,00%
Rente 0,90% 0,90% 0,90% 0,90%

 

Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans - Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar

De post uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar wordt onderscheiden in:

Stand 31 december 2024 Voorziening oninbaarheid Boekwaarde 31 december 2024 Boekwaarde 31 december 2023
Vorderingen op openbare lichamen 16.889.839 43.310 16.846.529 12.197.570
Uitzettingen in ’s Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan één jaar 0 0 0 13.707.243
Overige vorderingen 5.947.454 1.244.069 4.703.385 7.345.208
Totaal 22.837.293 1.287.379 21.549.914 33.250.021

Uitzettingen in ’s Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan één jaar

In principe dienen alle overtollige middelen in de schatkist te worden aangehouden. Er zijn echter een aantal uitzonderingen. Eén daarvan is het drempelbedrag. Dat is een minimumbedrag (afhankelijk van de omvang van de decentrale overheid) 
dat gemiddeld per kwartaal buiten de schatkist mag worden gehouden. Voor gemeente Maashorst geldt voor 2024 een drempelbedrag van € 3.733.000.

Het drempelbedrag is bedoeld om het dagelijkse kasbeheer te vereenvoudigen: niet elke laatste euro hoeft in de schatkist te worden aangehouden. In principe hoeven dus alleen de liquide middelen die boven het drempelbedrag uitgaan 
in de schatkist te worden aangehouden. In 2024 hebben geen overschrijdingen plaatsgevonden van het drempelbedrag. In onderstaande tabel is te zien wat de benutting van het drempelbedrag schatkistbankieren gedurende de vier kwartalen 2024 is geweest:

Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1000)
Verslagjaar 2024
(1) Drempelbedrag 3.733
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(2) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 1.588 1.271 1.219 1.007
(3a) = (1) > (2) Ruimte onder het drempelbedrag 2.145 2.462 2.515 2.727
(3b) = (2) > (1) Overschrijding van het drempelbedrag - - - -
(1) Berekening drempelbedrag
Verslagjaar 2024
(4a) Begrotingstotaal verslagjaar 186.665
(4b) Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen 186.665
(4c) Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat
(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van €1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan 500 mln. En als begrotingstotaal groter dan € 500 miljoen is is het drempelbedrag gelijk aan € 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. Drempelbedrag 3.733
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(5a) Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) 144.514 115.648 112.123 92.605
(5b) Dagen in het kwartaal 91 91 92 92
(2) - (5a) / (5b) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 1.588 1.271 1.219 1.007

Liquide middelen

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans - Liquide middelen

De post liquide middelen wordt hieronder nader gespecificeerd.  Het saldo van de bankrekeningen van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is 5,4 miljoen negatief en daarom gepresenteerd onder de 'netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar'.

Boekwaarde 31 december 2024 Boekwaarde 31 december 2023
Kassaldi 7.646 8.576
Banksaldi 50.802 2.559.599
Totaal liquide middelen 58.447 2.568.175

Overlopende activa

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans - Overlopende activa

De post overlopende activa kan als volgt worden gespecificeerd:

Boekwaarde 31 december 2024 Boekwaarde 31 december 2023
De van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel
- te ontvangen van het Rijk 1.318.656 588.144
Overige nog te ontvangen bedragen 2.181.720 3.250.828
Vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen 3.463.290 3.063.806
Totaal 6.963.666 6.902.778

In onderstaande tabellen worden de 'nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel' en de 'overige nog te ontvangen bedragen' nader gespecificeerd.

SISA-regeling B2: De specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek zijn middelen voor de gemeente ter ondersteuning van gedupeerden in de toeslagenproblematiek voor hulpvragen op de vijf primaire 
leefgebieden: financiën, wonen, zorg, gezin en werk. Ook deze bijdrage is opgenomen in de SISA-bijlage (regeling B2)
SISA-regeling C62: betreft de kwijtschelding van vorderingen gemeentelijke belastingen voor gedupeerde ouders en toeslagpartners.                                                                                                                                                                                                                                                        SISA-regeling M16: betreft de verordening op het Rijk m.b.t. de transitiekosten voor de opvang van Oekraïnse vluchtelingen

De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandese overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die zijn ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel kunnen als volgt worden gespecificeerd: Saldo 1 januari 2024 Toevoegingen Ontvangen bedragen Saldo 31 december 2024
Het Rijk
Specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenprolematiek (SISA-regeling B2) 123.258 228.876 123.258 228.876
Specifieke uitkering kwijtschelding gemeentelijke belastingen (SISA-regeling C62) 0 750 0 750
Specifieke uitkering opvang Ontheemden Oekraïne (SISA-regeling M16) 0 509.052 0 509.052
Bijdrage COA noodopvang asielzoekers 464.886 579.978 464.886 579.978
Overige Nederlandse overheidslichamen
0 0 0 0
Totaal van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel 588.144 1.318.656 588.144 1.318.656
De overige nog te ontvangen bedragen kunnen als volgt worden gespecificeerd: Boekwaarde 31 december 2024 Boekwaarde 31 december 2023
Transitorische rente verstrekte geldleningen 11.353 16.670
Verhaalbare kosten grondexploitatie 244.001 488.905
Nog te verhalen kosten grondexploitatie 433.547 857.754
Overige nog te ontvangen posten 1.492.819 1.887.499
Totaal overige nog te ontvangen bedragen 2.181.720 3.250.828

Eigen vermogen

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans - Eigen vermogen

Het eigen vermogen kan als volgt worden gespecificeerd:

Boekwaarde 31 december 2024 Boekwaarde 31 december 2023
Reserves, gespecificeerd naar:
- Algemene reserve 81.689.878 71.642.960
- Bestemmingsreserve 40.721.987 42.312.202
Het gerealiseerde resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening 6.956.871 11.443.855
Totaal eigen vermogen 129.368.737 125.399.018

Reserves 
In het BBV worden reserves omschreven als vermogensbestanddelen die als eigen vermogen zijn aan te merken en die vanuit bedrijfseconomisch oogpunt vrij te besteden zijn. De vaststelling van de noodzakelijke omvang van reserves is een zaak van de gemeenteraad. Daarom worden reserves ook wel onderverdeeld in algemene en bestemmingsreserves. Zodra de raad aan een reserve een bepaalde bestemming heeft gegeven, is er sprake van een bestemmingsreserve. 
Om die reden kunnen bestemmingsreserves naar de situatie per ultimo verslagjaar geen negatieve stand kennen. Heeft een reserve geen bestemming dan wordt het een algemene reserve genoemd. 

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de reserves gedurende het jaar 2024:

Naam reserve Reservenummer Saldo 1 januari 2024 Resultaat-bestemming 2023 Toevoegingen Onttrekkingen Verminderingen i.v.m. afschrijvingen op activa Saldo 31 december 2024
Algemene reserve 101000 62.322.902 11.443.855 5.018.000 7.355.185 0 71.429.572
Algemene Bedrijfsreserve Grondbedrijf 101001 9.320.058 0 2.760.339 1.820.091 0 10.260.306
Totaal algemene reserves 71.642.960 11.443.855 7.778.339 9.175.276 0 81.689.878
Reserve dekking kapitaallasten t/m 2016 103101 5.427.570 0 0 0 505.112 4.922.457
Reserve dekking kapitaallasten 2017-2019 103102 5.151.055 0 130.633 0 146.048 5.135.640
Reserve dekking kapitaallasten 2020 ev 103103 2.720.708 0 314.539 0 500 3.034.748
Reserve DKU Centrumplan Zeeland 103104 895.204 0 0 0 0 895.204
Reserve DKU Rotonde Peelweg/Langenboomseweg 103105 278.092 0 0 0 10.300 267.792
Reserve DKU Centrumplan Schaijk 103106 417.521 0 0 0 11.761 405.760
Reserve DKU Nieuwbouw Den Omgang 103107 161.991 0 0 0 7.535 154.456
Reserve DKU Nieuwbouw De Regenboog 103108 389.071 0 0 0 15.560 373.511
Reserve DKU Kindcentrum Zeeland 103109 4.603.223 0 0 0 149.294 4.453.929
Reserve DKU Frisse Scholen Oventje 103110 7.700 0 0 0 963 6.738
Reserve DKU Frisse Scholen Kreek'l 103111 59.410 0 0 0 7.427 51.984
Reserve DKU Frisse Scholen Vlinder 103112 42.907 0 0 0 5.364 37.543
Reserve DKU Herontwikkeling DAW 103113 1.214.280 0 0 0 41.808 1.172.472
Reserve DKU EVZ Melkpad/ Graspeelloop 103114 56.400 0 0 0 0 56.400
Reserve DKU EVZ Munse Wetering 103115 144.272 0 0 0 0 144.272
Reserve DKU Gemeenschapshuis Zeeland 103116 317.498 0 0 0 7.502 309.996
Reserve DKU LOG Graspeel t.b.v. LOG 103117 135.865 0 0 0 5.661 130.204
Reserve DKU Verbouwing gemeentehuis 2012 103118 27.231 0 0 0 2.723 24.508
Totaal reserves voor dekking kapitaallasten 22.049.999 0 445.172 0 917.558 21.577.614
Reserve Doorontw maatschap.locaties 102001 248.532 0 0 20.047 0 228.485
Reserve Parkeerfonds 102003 2.647.675 0 3.274.809 498.255 0 5.424.228
Reserve Arbeidsmarktbeleid Uden 102004 356.277 0 0 356.277 0 0
Reserve Buitengebiedinontwikkeling 2010 102005 509.500 0 0 0 0 509.500
Reserve Landschapsfonds 102006 580.478 0 65.705 0 0 646.183
Reserve leefbaarheid 102007 290.570 0 0 0 0 290.570
Reserve Bovenwijkse infrastructuur-ge 102008 168.078 0 0 33.010 0 135.068
Reserve Bovenwijkse Voorzieningen 102009 6.816.060 0 84.588 3.105.319 0 3.795.329
Reserve bestemde budgetten 102010 6.387.176 0 4.106.906 6.387.176 0 4.106.906
Reserve openbare verlichting 102011 74.775 0 0 0 0 74.775
Bestemmingsreserve bomen 102013 68.523 0 45.000 0 0 113.523
Reserve groen 102014 807.705 0 17.400 13.259 0 811.846
Reserve Bossen 102015 209.007 0 0 0 0 209.007
Reserve afvalstoffenheffing 102016 230.647 0 95.668 0 0 326.315
Reserve egalisatie rioolheffing 102017 0 0 63.123 0 0 63.123
Transformatieopgave Wmo Beschermd wonen 102019 867.199 0 2.409.514 867.199 0 2.409.514
Totaal overige bestemmingsreserves 20.262.203 0 10.162.713 11.280.543 0 19.144.374
Totaal reserves 113.955.162 11.443.855 18.386.225 20.455.819 917.558 122.411.865

Resultaatbestemming 2023
Het voordelig exploitatieresultaat van 2023 ad. €11.443.855 is op grond van het raadsbesluit van 4 juli 2024 (Programmarekening 2024) toegevoegd aan de vrij inzetbare reserve. Hierop is volgens datzelfde raadsbesluit voor €3.607.859 aan resultaatbestemmingen in mindering gebracht (onderdeel van de onttrekkingen uit de algemene reserve)

Toelichtingen stortingen en onttrekkingen

  • Algemene reserve: het incidentele beeld uit de begrotingsnotitie 2021 (0,4 mln), 1e bestuursrapportage 2021 (0,5 mln), begroting 2022 (0,2 mln) en de 2e tussentijdse rapportage 2024 (0,5 mln) is op basis van onderliggende raadsbesluiten in de algemene reserve gestort.Daarnaast is het structureel beeld van de 2e bestuursrapportage 2023 (0,3 mln) en de 2e tussentijdse rapportage 2024 (3,1 mln) in deze reserve gestort.
    Onttrokken uit de algemene reserve zijn het incidentele beeld uit de begroting 2023 (0,3 mln), 2e afwijkingenrapportage 2023 (0,4 mln) en begroting 2024 (0,6 mln) en de resultaatbestemming van de programmarekening 2023 (3,6 mln)
    Daarnaast is het structurele beeld van de 2e afwijkingenrapportage 2023 (jaarschijf 2024 ad. 0,3 mln) uit deze reserve onttrokken. Verdere enkele onttrekkingen o.b.v. losse raadsbesluiten zoals Raadsbesluit minimabeleid (0,1 mln), Gunning HBH (0,8 mln), inwonersbijdrage GGD (0,2 mln), opzegging GR Milieustraat (0,3 mln), optimalisatie Cirkel/Mulderke (0,1 mln) en de aanvulling van de algemene reserve grondbedrijf (0,7 mln).
  • Algemene bedrijfsreserve grondbedrijf: de winstnemingen vanuit de bouwgronden in exploitatie van 1,5 mln zijn o.b.v. het Meerjarenperspectief Grondbedrijf 2024 (MJP 2024, raadsbesluit) in deze reserve gestort. Dat geldt ook voor de fondsbijdragen vanuit anterieure overeenkomsten voor 0,1 mln. Op basis van de herijking reserves en voorzieningen 2024 (raadsbesluit 2e tussentijdse rapportage 2024) is de reserve met 0,7 mln aangevuld ten laste van de algemene reserve.
    Daarnaast zijn de voordelen in de vrijval voorzieningen exploitatienadelen, herwaardering en gerealiseerde complexen teruggestort in deze reserve (0,5 mln). De fondsbijdragen van 0,1 mln zijn vervolgens ook weer onttrokken uit deze reserve ter doorstorting in de bestemmingsreserve Bovenwijkse voorzieningen. Verder wordt o.b.v. het MJP 2024 de aanvulling voorziening exploitatienadelen (0,9 mln) en niet te verhalen plankosten (0,8 mln) uit deze reserve gedekt.
  • Reserves dekking kapitaallasten: er is voor 0,4 mln in deze reserves gestort ter dekking van toekomstige kapitaallasten (voor diverse kleinere investeringen). Vervolgens is er voor 0,9 mln uit de verschillende reserves onttrokken ter dekking van afschrijvingen op activa. Deze dekking hebben voornamelijk betrekking op de investeringen Theater Markant (0,3 mln), gemeentehuis (0,2 mln) en kindcentrum Zeeland (0,1 mln)
  • Reserves doorontwikkeling maatschappelijke locaties: er is voor 0,02 mln uit deze reserve onttrokken ter dekking van de nieuwbouw van een keuken (storting in reserve dekking kapitaallasten)
  • Reserve Parkeerfonds: o.b.v. de nota reserves dient deze reserve als egalisatiereserve voor de parkeerexploitatie en is de reserve gevoed met 0,4 mln vanuit de parkeerexploitatie.  Om toekomstige projecten uit het GVVP (Gemeentelijk Verkeers en Vervoersplan) deels uit te dekken is 0,5 mln onttrokken. Daarnaast is 2,9 mln gestort in deze reserve als aanvulling voor toekomstige projecten middels onttrekking uit de reserve Bovenwijkse voorzieningen (raadsbesluit 2e tussentijdse rapportage 2024)
  • Reserves Arbeidsmarktbeleid: er is 0,4 mln uit deze reserve onttrokken ter dekking van incidentele kosten voor het project Iedereen kans op werk
  • Reserve landschapsfonds: er is voor 0,1 mln aan externe bijdragen ontvangen die gestort zijn in deze reserve ter dekking van toekomstige projecten genoemd in het Landschapsbeleidsplan en de geldende structuurvisie/omgevingsvisie
  • Reserve Bovenwijkse infrastructuur-ge: er is voor 0,03 mln onttrokken ter dekking van het project Verlengde Noordlaan (storting in reserve dekking kapitaallasten)
  • Reserve Bovenwijkse Voorzieningen: er is voor 0,1 mln vanuit fondsbijdragen in deze reserve gestort ter dekking van toekomstige projecten. Er is 0,2 mln onttrokken uit deze reserve ter dekking van diverse projecten (storting in reserve dekking kapitaallasten). Daarnaast is 2,9 mln uit deze reserve onttrokken en gestort in de reserve Parkeerfonds als aanvulling voor toekomstige projecten (raadsbesluit 2e tussentijdse rapportage 2024)
  • Reserve bestemde budgetten: o.b.v. het raadsbesluit budgetoverheveling 2024 naar 2025 van 12 december 2024 is 4,1 mln in deze reserve gestort. Dit betreft diverse incidentele budgetten die in 2025 of later gerealiseerd gaan worden. De onttrekking van 6,4 mln betreft de budgetoverheveling 2023 naar 2024 (raadsbesluit 14 december 2023)
  • Reserve bomen: storting van bijdrage derden van 0,05 miljoen voor toekomstige herplant verplichtingen
  • Reserve groen: storting van 0,02 mln ter dekking van toekomstige uitgaven voor het LandschapsBeleidsPlan (LBP). 0,01 mln ontrokken ter egalisatie van onderhoudslasten groen.
  • Reserve afvalstoffenheffing: het efficiencyresultaat op de afvalexploitatie 2024 is gestort in deze reserve. 
  • Reserve egalisatie rioolheffing: het efficiencyresultaat op de rioolexploitatie 2024 is gestort in deze reserve. 
  • Reserve transformatieopgave Wmo Beschermd wonen: ontvangen middelen van de gemeente Oss voor het project Transformatieopgave / Lokale ontwikkelagenda WMO Beschermd Wonen van 2,4 mln zijn in deze reserve gestort. Er is 0,9 mln uit deze reserve onttrokken obv het raadsbesluit Lokale Ontwikkel Agenda - Transformatieopgave Beschermd Wonen (22-09-2022)

Aard en reden van de reserves

  • Algemene reserve: het opvangen van onvoorziene uitgaven voorvloeiende uit opkomende verplichtingen en calamiteiten en het dekken van gekwantificeerde risico's
  • Algemene bedrijfsreserve grondbedrijf: het opvangen van nadelen/risico's en dekken van bepaalde kosten binnen het grondbedrijf.
  • Reserves dekking kapitaallasten: 18 reserves worden ingezet ter dekking van de afschrijvinglasten van diverse investeringen.
  • Reserve Doorontw maatschappelijke locaties: het inzetten van het verkoopresultaat van af te stoten maatschappelijke locaties om de realisatie van MFA’s te realiseren
  • Reserve Parkeerfonds: egalisatiereserve voor de parkeerexploitatie en daarnaast wordt de reserve structureel gevoed vanuit de parkeerexploitatie om toekomstige projecten uit het GVVP (Gemeentelijk Verkeers en Vervoersplan) deels uit te dekken.
  • Reserve Arbeidsmarktbeleid Uden: voor- en/of nadelen op ESF (Europees Sociaal Fonds) projecten worden op deze reserve gemuteerd en aan de arbeidsmarkt gerelateerde projecten besteed.
  • Reserve Buitengebiedinontwikkeling 2010: dekking van projecten ter versterking natuur en landschap en sloop van ongewenste bebouwing in het buitengebied.
  • Reserve Landschapsfonds: dekking van projecten genoemd in het Landschapsbeleidsplan en de geldende structuurvisie/omgevingsvisie
  • Reserve leefbaarheid: uitvoering van het programma “Samen Bouwen aan Uden” dat in samenwerking tussen Area en gemeente is opgesteld en waarvoor een gezamenlijk programmabureau is opgericht.
  • Reserve Bovenwijkse infrastructuur-ge: de reserve is bedoeld voor de realisering van bovenwijkse (buiten plangebied / gebiedsoverstijgende) infrastructurele voorzieningen. Alleen oude projecten worden nog uit deze reserve gedekt.
  • Reserve Bovenwijkse Voorzieningen: de reserve is bedoeld voor de realisering van bovenwijkse (buiten plangebied / gebiedsoverstijgende) infrastructurele voorzieningen.
  • Reserve bestemde budgetten: reserve die jaarlijks gebruikt wordt ter overheveling van niet bestede budgetten (raadsbesluit december).
  • Reserve openbare verlichting: dekking van uitgaven die moeten worden gedaan t.b.v. de vervanging van openbare verlichting met het doel fluctuaties in de exploitatie op te vangen.
  • Bestemmingsreserve bomen: dekking van uitgaven ter verbetering en instandhouding van het bomenbestand.
  • Reserve groen: Vormen van een reserve ter dekking van uitgaven voor het Landschaps Beleids Plan (LBP).
  • Reserve Bossen: dekking van uitgaven die moeten worden gedaan t.b.v. instandhouding bossen, met het doel fluctuaties in de exploitatie op te vangen.
  • Reserve afvalstoffenheffing: dekking van uitgaven die moeten worden gedaan t.b.v. de afvalverwerking en –verwijdering, ter egalisatie van de tarieven.
  • Reserve egalisatie rioolheffing: dekking van uitgaven die moeten worden gedaan t.b.v. de riool- en waterzorgheffing, ter egalisatie van de tarieven.
  • Reserve transformatieopgave Wmo Beschermd wonen: dekking t/m 2028 voor het project Transformatieopgave (doordecentralisatie) WMO Beschermd wonen

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans - Voorzieningen

De voorzieningen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Boekwaarde 31 december 2024 Boekwaarde 31 december 2023
Voorzieningen voor verplichtingen en verliezen (44.1a) 7.180.017 6.274.182
Voorzieningen risico's (44.1b) 878.353 966.780
Voorzieningen ter egalisering van kosten (44.1c) 7.316.564 7.605.960
Voorziening voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven (44.1d) 14.260.446 15.069.160
Voorzieningen voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is (44.2) 4.446.038 4.834.892
Totaal voorzieningen 34.081.417 34.750.974

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de voorzieningen gedurende het jaar 2024:

Naam voorziening Voorziening-nummer Saldo 1 januari 2024 Toevoegingen Aanwendingen Vrijgevallen bedragen Saldo 31 december 2024
Voorziening Wachtgeld bestuur en personeel 101002 213.576 11.457 194.587 0 30.447
Voorziening Pensioenverplichtingen wethouders 101003 4.818.297 1.050.462 137.284 0 5.731.475
Voorziening Bovenwettelijk verlofsparen 400000 298.424 194.592 0 0 493.016
Voorziening Regeling vervroegd uittreden (RVU) 400001 0 193.584 36.275 0 157.309
Voorziening Bovenwettelijk verlof 400002 728.697 39.073 0 0 767.770
Voorziening Best planprocedure Zeelandsedijk 8101001 215.188 0 0 215.188 0
Totaal Voorzieningen voor verplichtingen en verliezen (44.1a) 6.274.182 1.489.168 368.145 215.188 7.180.017
Voorziening Gerealiseerde complexen (VGC) 8202001 424.967 117.500 32.767 81.569 428.131
VZ Voorziening exploitatierisico's 8202003 541.813 0 0 91.591 450.222
Totaal Voorzieningen risico's (44.1b) 966.780 117.500 32.767 173.160 878.353
Voorziening Onderhoud gebouwen Maashorst 303100 5.007.045 967.848 775.304 541.523 4.658.066
Voorziening Groot onderhoud wegen Uden 2103001 519.169 179.000 229.438 0 468.731
Voorziening Groot onderhoud wegen Landerd 2103002 1.862.938 0 0 1.862.938 0
Voorziening Groot onderhoud wegen Maashorst 2103025 0 3.454.718 1.142.844 179.000 2.132.874
Voorziening Groot onderhoud openbare verlichting 2103201 34.310 0 0 34.310 0
Voorziening Onderhoud civiele kunstwerken Uden 2103401 149.311 0 84.387 64.924 0
Voorziening Onderhoud civiele kunstwerken Landerd 2103402 28.242 0 0 28.242 0
Voorziening Onderhoud civiele kunstwerken Maashorst 2103410 0 51.948 0 0 51.948
Voorziening Verkeer en Parkeren Landerd 2103501 4.946 0 0 0 4.946
Voorziening Groot onderhoud sport /speelvelden 5203001 0 145.053 31.637 113.416 0
Voorziening Groot onderhoud groen 5703001 0 483.240 172.392 310.848 0
Totaal Voorzieningen ter egalisering van kosten (44.1c) 7.605.959 5.281.806 2.436.002 3.135.199 7.316.564
Voorziening Spaarvoorziening riolering 7203002 15.069.160 319.404 1.128.118 0 14.260.446
Totaal Voorziening voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven (44.1d) 15.069.160 319.404 1.128.118 0 14.260.446
Voorziening Legaat van Cooth 4304001 28.306 0 0 0 28.306
Voorziening Egalisatie Riolering 7203001 2.525.414 688.130 760.880 0 2.452.664
Voorziening Afvalstoffenheffing 7303001 1.527.005 1.412.466 1.840.446 0 1.099.025
Voorziening Afkoop onderhoud begraafplaats 7503001 754.168 226.027 0 114.152 866.043
Totaal Voorzieningen voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is (44.2) 4.834.892 2.326.623 2.601.326 114.152 4.446.038
Totaal voorzieningen 34.750.974 9.534.501 6.566.358 3.637.699 34.081.417

Toelichtingen stortingen en onttrekkingen

Voorzieningen voor verplichtingen en verliezen (44.1a)
Onder deze categorie zijn een aantal voorzieningen opgenomen die gerelateerd zijn aan arbeidsgerelateerde kosten. Voor deze kosten wordt (conform BBV) een voorziening gevormd omdat sprake is van een niet jaarlijks gelijkblijvend volume. 
Het gaat dan met name om de kosten van (voormalig) personeel/ bestuurders. De werkelijke kosten worden per jaar ten laste van de voorziening gebracht.

  • Voorziening Wachtgeld bestuur en personeel: er is voor 0,2 mln aan wachtgeld uitbetaald aan voormalig bestuur en personeel. Er is 0,01 mln toegevoegd om de voorziening toereikend te houden.
  • Voorziening Pensioenverplichtingen wethouders: Op grond van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) is een voorziening getroffen voor de pensioenverplichtingen aan wethouders. Jaarlijks worden de verplichtingen op basis van nieuwe actuariële berekeningen herijkt middels een door het ministere van BZK voorgeschreven wettelijke overdrachtsrente en is een aanvullende storting nodig van 1,1 mln. Ultimo 2024 zijn er 33 huidige en voormalige bestuurders, die pensioenrechten hebben opgebouwd. De aanwending van 0,1 mln de uitbetaling van pensioenen.
  • Voorziening Bovenwettelijk verlofsparen: storting van 0,2 mln ter dekking van toekomstige opname van bovenwettelijk spaarverlof door diverse werknemers
  • Voorziening Regeling Vervroegd Uittreden: storting van 0,2 mln voor medewerkers die de komende jaren gebruik willen maken van de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU). Er is in 2024 reeds voor 0,04 mln gebruik gemaakt van deze regeling. 
  • Voorziening Bovenwettelijk verlof: storting van 0,04 mln ter dekking van toekomstige opname van bovenwettelijk verlof door diverse werknemers
  • Voorziening Best planprocedure Zeelandsedijk: de voorziening blijkt per ultimo 2024 niet meer benodigd, waardoor het volledige saldo vrijvalt ten gunste van het jaarrekeningresultaat.

Voorzieningen risico's (44.1b)
Van deze voorziening is sprake van een verplichtingen/ verlies waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs te schatten. Voor die risico’s is deze voorziening bedoeld.

  • Voorziening Gerealiseerde complexen (VGC): er is 0,1 mln in deze voorziening gestort voor risico's omtrent laatste werkzaamheden bij de in 2024 administratief afgesloten complexen/grondexploitaties. Voor eerder afgesloten grondexploitaties is in 2024 0,03 mln besteed en blijkt voor een bedrag van 0,08 mln geen risico meer aanwezig te zijn en is dat saldo uit deze voorziening vrijgevallen.
  • Voorziening Exploitatierisico's: Op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is het verplicht een voorziening te treffen voor verliesgevende exploitaties. De voorziening is grotendeels in mindering gebracht op de boekwaarde van de voorraden. Echter is voor complex Kerktraat Oost nog een aanvullende voorziening opgenomen van €450.000. De voorziening voor Kerkstraat Oost is per ultimo 2024 namelijk groter dan de balanswaarde, waardoor deze conform BBV onder de overlopende passiva gepresenteerd moet worden.

Voorzieningen ter egalisering van kosten (44.1c)
Het doel van deze voorziening is om de kosten voor groot onderhoud van verschillende kapitaalgoederen te egaliseren. Daarmee worden sterke fluctuaties van uitgaven in de exploitatie voorkomen.

  • Voorzieningen groot onderhoud gebouwen: obv het onderhoudsplannen gebouwen wordt er 1,0 mln gestort in deze voorziening ter dekking van toekomstige uitgaven aan groot onderhoud gebouwen. In totaal is er 0,8 mln aan groot onderhoud gerealiseerd. Voor een saldo van 0,5 mln is geen actueel onderhoudsplan aanwezig, waardoor dit saldo vrijgevallen is het jaarrekeningresultaat 2024.
  • Voorzieningen groot onderhoud wegen (Uden, Landerd en Maashorst): obv het onderhoudsplannen wegen wordt er 1,6 mln gestort in deze voorziening ter dekking van toekomstige uitgaven aan groot onderhoud wegen. In totaal is er 1,4 mln aan groot onderhoud gerealiseerd. De aanwening van 1,9 mln uit de voorziening wegen Landerd betreft een overboeking naar de voorziening wegen Maashorst. De aanwending van 0,2 mln uit de voorziening wegen Maashorst betreft een overboeking naar de voorziening wegen Uden.
  • Voorziening onderhoud openbare verlichting: aangezien er geen sprake meer is van toekomstig groot onderhoud is het restant saldo in de voorziening conform BBV vrijgevallen.
  • Voorzieningen groot onderhoud civiele kunstwerken (Uden, Landerd en Maashorst): obv het onderhoudsplannen civiele kunstwerken wordt er 0,05 mln gestort in deze voorziening ter dekking van toekomstige uitgaven aan groot onderhoud civiele kunstwerken. In totaal is er 0,08 mln aan groot onderhoud gerealiseerd en 0,1 mln vrijgevallen vanwege een overschot in de voorzieningen.
  • Voorzieningen groot onderhoud sport en speelvelden: obv het onderhoudsplan Sport en speelvelden Uden wordt er 0,04 mln gestort in deze voorziening ter dekking van toekomstige uitgaven aan groot onderhoud speelvelden. Daarnaast is 0,11 mln aanvullend gestort o.b.v. het raadsbesluit programmarekening 2023 (resultaatbestemming). In totaal is er 0,03 mln aan groot onderhoud gerealiseerd. Aangezien er geen sprake meer is van toekomstige groot onderhoud, en er ook geen nieuw onderhoudsplan voor Maashorst vastgesteld is, moet het restant saldo (0,1 mln) van de voorziening obv de BBV vrijvallen.
  • Voorzieningen groot onderhoud groen: obv het onderhoudsplan Groen wordt er 0,2 mln gestort in deze voorziening ter dekking van toekomstige uitgaven aan groot onderhoud groen. Daarnaast is 0,3 mln aanvullend gestort o.b.v. het raadsbesluit programmarekening 2023 (resultaatbestemming). In totaal is er 0,2 mln aan groot onderhoud gerealiseerd. Aangezien er geen sprake meer is van toekomstige groot onderhoud, en er ook geen nieuw onderhoudsplan voor Maashorst vastgesteld is, moet het restant saldo (0,3 mln) van de voorziening obv de BBV vrijvallen.

Voorziening voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven (44.1d)
Deze voorziening is gevormd vanuit de rioolheffing en daaruit worden toekomstige vervangingsinvesteringen m.b.t. het riool gefinancierd.

  • Voorziening Spaarvoorziening riolering: obv het rioleringsplan 'Programma Omgevingswet Water en Riolering (POW&R 2022-2024)' is t.b.v. diverse vervangingsinvesteringen 0,3 mln toegevoegd en 1,1 mln onttrokken.

Voorzieningen voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is (44.2)
Dit zijn gelden die nog niet zijn besteed maar die onder strikte voorwaarden zijn verkregen van derden, zoals rijks- of provinciale overheid.

  • Voorziening Egalisatie Riolering: het saldo van de rioolexploitatie van 0,7 mln is toegevoegd aan de voorziening. Obv de nota voorzieningen wordt uit voorziening gedekt diverse exploitatiekosten riool (0,1 mln), 
    kosten bestrijding zwerfvuil (0,3 mln), kwijtschelding belastingen (0,05 mln), kosten reiniging winkelcentra (0,2 mln) en kosten vegen wegen (0,1 mln)
  • Voorziening Afvalstoffenheffing: het saldo van de afvalexploitatie van 1,4 mln is toegevoegd aan de voorziening. Obv de nota voorzieningen wordt uit voorziening gedekt diverse exploitatiekosten afval (1,0 mln), kwijtschelding belastingen (0,2 mln) kosten bestrijding zwerfvuil (0,3 mln), kosten reiniging winkelcentra (0,2 mln) en kosten vegen wegen (0,1 mln).
  • Voorziening Afkoop onderhoud begraafplaats: het door burgers afgekochte onderhoud van graven (periode van 5 tot 20 jaar) is voor een bedrag van 0,07 mln gestort is in deze voorziening. Aangezien deze voorziening gewaardeerd is op contante waarde heeft een rentetoevoeging van 0,03 mln plaatsgevonden en is 0,1 mln aanvullend incidenteel toegevoegd vanwege een ontoereikendheid van de voorziening. Verder is er voor 0,1 mln aan in het verleden afkochte onderhoud vrijgevallen uit deze voorziening. 


Aard en reden van de voorzieningen

  • Voorziening Wachtgeld bestuur en personeel: deze voorziening is ingesteld om verplichtingen aan (oud)werknemers en bestuurders meerjarig na te kunnen komen. 
  • Voorziening Pensioenverplichtingen wethouders: pensioenverplichtingen aan (oud)wethouders. Op basis van de wet (APPA) bouwen zij pensioenrechten bij de gemeente op.
  • Voorziening Bovenwettelijk verlofsparen: voorziening ter dekking van opname gespaarde bovenwettelijk verlof door medewerkers
  • Voorziening Regeling Vervroegd Uittreden (RVU): Deze voorziening is ingesteld om de verplichtingen aan oud medewerkers, die gebruik maken van de RVU, meerjarig te kunnen nakomen.
  • Voorziening Bovenwettelijk verlof: voorziening ter dekking van opname bovenwettelijk verlof door medewerkers
  • Voorziening Best planprocedure Zeelandsedijk: uitvoeren vaststellingsovereenkomst d.d. 4-12-2009 inzake procedure Zeelandsedijk, bekrachtigd door de Raad op 6 maart 2012.
  • Voorziening Gerealiseerde complexen (VGC): deze voorziening is nodig ter dekking van de kosten van de laatste werkzaamheden bij de al administratief afgesloten complexen/grondexploitaties.
  • Voorziening exploitatierisico's: deze voorziening is nodig ter dekking van geprognotiseerde verliezen voor grondexploitaties.
  • Voorzieningen groot onderhoud (egalisatiefunctie): de diverse voorzieningen groot onderhoud (gebouwen, wegen, openbare verlichting, civiele kunstwerken, sport- en speelvelden en groen) worden gevoed middels een vaste jaarlijkse dotatie. Onttrekkingen zijn gebaseerd op onderhoudsplannen.
  • Voorziening Verkeer en Parkeren Landerd: het realiseren van parkeerplaatsen uit voor dat doel ontvangen bijdragen van derden.
  • Voorziening Spaarvoorziening riolering: voorziening ter vervanging van investeringen in riolering en klimaat adaptieve maatregelen, op basis van het Programma Omgevingswet Water en Riolering (POW&R 2022-2024).
  • Voorziening Legaat van Cooth: nalatenschap van een notaris dat besteed moet worden aan activiteiten gericht op het bevorderen van de schoolloopbaan van kansarme jongeren.
  • Voorziening Egalisatie Riolering: egalisatie van de rioolexploitatie om de tarieven stabiel te houden
  • Voorziening Afvalstoffenheffing: egalisatie van de afvalexploitatie om de tarieven stabiel te houden
  • Voorziening Afkoop onderhoud begraafplaats: voor de onderhoud van graven is het mogelijk om de jaarlijkse laten van onderhoud af te kopen voor een termijn van 10 of 20 jaar. Jaarlijks wordt een gedeeelte van de afkoopsommen uit deze voorziening onttrokken.

Vaste schulden

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans - Vaste schulden

De post vaste schulden, met een rentetypische looptijd langer dan één jaar worden hieronder gespecificeerd. 

Een specificatie van de leningen blijkt uit de bijlage "staat van opgenomen geldleningen".
De totale rentelast voor het jaar 2024 met betrekking tot de vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar bedraagt € 2.046.993.

De post vaste schulden, met een rentetypische looptijd langer dan één jaar wordt onderscheiden in: Boekwaarde 31 december 2024 Boekwaarde 31 december 2023
Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen 61.112.672 67.587.488
Waarborgsommen 52.712 51.217
Totaal 61.165.384 67.638.705
In onderstaand overzicht wordt het verloop weergegeven van de vaste schulden over het jaar 2024:
Saldo 1 januari 2024 Vermeerderingen Aflossingen Saldo 31 december 2024
Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen 67.587.488 0 6.474.816 61.112.672
Waarborgsommen 51.217 7.875 6.380 52.712
Totaal 67.638.705 7.875 6.481.196 61.165.384

Netto vlottende schulden

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans - Netto vlottende schulden

De netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar kunnen als volgt worden gespecificeerd:

De post netto-vlottende schulden, met een rentetypische looptijd korter dan één jaar wordt onderscheiden in: Boekwaarde 31 december 2024 Boekwaarde 31 december 2023
Banksaldi 5.359.261 0
Overige schulden 12.545.720 7.518.957
Totaal 17.904.981 7.518.957

Overlopende passiva

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans - Overlopende passiva

De overlopende passiva kunnen als volgt worden gespecificeerd:

De post overlopende passiva wordt onderscheiden in: Boekwaarde 31 december 2024 Boekwaarde 31 december 2023
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume 9.626.184 12.108.509
De van Europese en Nederlandse overheidslichamen vooruitontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel:
- het Rijk 9.236.215 5.967.896
- overige Nederlandse overheidslichamen 1.635.401 2.657.719
Overige vooruit ontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen 3.657.620 3.643.892
Totaal 24.155.421 24.378.016

De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren, kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Omschrijving SISA-regeling Saldo 1 januari 2024 Ontvangen bedragen Vrijgevallen bedragen Terugbetalingen Saldo 31 december 2024
Het Rijk
Ventilatie in scholen C32 150.000 0 0 0 150.000
Aanpak energiearmoede C55 934.823 0 146.552 0 788.271
Informatiepunten digitale overheid C92 10.920 59.360 59.360 0 10.920
Lokale aanpak isolatie C94 1.317.673 2.002.525 0 0 3.320.198
Onderwijsachterstandenbeleid D8 678.507 1.382.299 1.189.562 0 871.244
Nationaal Programma Onderwijs D14 515.487 0 161.838 0 353.649
Sanering verkeerslawaai E3 294.830 0 0 0 294.830
Klimaat- en energiebeleid (CDOKE) F28 1.021.406 1.212.109 1.353.451 0 880.064
Participatiewet G2 0 15.991.304 15.991.304 0 0
Wet inburgering G10 en G13 557.689 1.262.660 624.545 436.790 759.014
Sanering varkenshouderijen L6 94.183 0 0 0 94.183
Stimulering sport H4 0 907.191 323.813 583.378 0
Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) H30 159.801 1.051.159 1.205.267 5.693 0
Woningbouwimpuls 6e tranche J9 0 499.469 0 0 499.469
Opvang ontheemden Oekraine M16 0 5.614.500 5.614.500 0 0
Regeling onderwijshuisvestingsbudgetten asielzoekers n.v.t. 0 626.760 85.961 0 540.799
Regeling Beter Aanbesteden 2023/2024 n.v.t. 25.000 0 25.000 0 0
Duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) n.v.t. 207.577 465.997 0 0 673.573
Totaal Rijk 5.967.896 31.075.333 26.781.154 1.025.861 9.236.215
Overige Nederlandse overheidslichamen
Provincie - stimulering woningbouw C41B en C210B 250.000 0 250.000 0 0
Provincie - mensgerichte maatregelen n.v.t. 22.210 0 22.210 0 0
Provincie - bijdrage verduurzaming n.v.t. 90.358 0 75.606 14.752 0
Gemeente Meierijstad - impulsregeling klimaatadaptie 2021-2027 E44B 573.554 0 0 0 573.554
Gemeente Den Bosch IZA doelen 2023-2026 H35B 0 281.127 281.127 0 0
Taskforce RIEC - Wijkversterkingsplannen n.v.t. 203.660 90.000 218.232 23.690 51.738
Taskforce RIEC - regionaal versterkingsplan aanpak ondermijning n.v.t. 0 31.100 27.217 0 3.883
Provincie - investering GVVP Openbaar vervoer n.v.t. 10.301 0 0 0 10.301
Provincie - bijdrage Muzemobiel n.v.t. 8.000 0 8.000 0 0
Provincie - investering Hoevenseveld fase 3 hemelwatervoorzieningen n.v.t. 100.000 0 0 0 100.000
Provincie - investering fietsstraat Volkelseweg n.v.t. 274.160 0 274.160 0 0
Provincie - investering Rehabilitatie Violierstraat n.v.t. 1.125.476 0 229.551 0 895.925
Totaal overige Nederlandse overheidslichamen 2.657.719 402.227 1.386.103 38.442 1.635.401
Totaal van de van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor specifieke uitkeringen die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren 8.625.615 31.477.560 28.167.256 1.064.302 10.871.616

Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans - Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen

Gewaarborgde geldleningen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen.

1) Deze garantstellingen zijn verleend in het kader van de voormalige gemeente garantstelling voor particulieren die een hypotheek afsloten en hypothecaire geldleningen ambtenaren.  afgegeven. Dit betreft een oude constructie, er worden geen nieuwe hypothecaire waarborgen
2) Alle geborgde leningen afgesloten vóór 1 augustus 2021 vallen onder het toen geldende regime: elke lening wordt toegerekend aan een individuele gemeente. Alle geborgde leningen afgesloten vanaf 1 augustus 2021 vallen onder het regime van de nieuwe achtervangovereenkomsten. In het regime vanaf 1 augustus 2021 worden leningen toegerekend aan gemeenten naar rato van de marktwaarde van het DAEB-bezit (Diensten van Algemeen Economisch Belang) dat corporaties in de gemeenten hebben. Voor meer informatie zie de website van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw.

Er zijn in 2024 geen betalingen gedaan inzake de borg- en garantstellingen. De borgstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Leningnr. Hoofdsom Geldschieter Geldnemer Rente % Stand 01-01-2024 Stand 31-12-2024 Toelichting
4 6.000.000 BNG Bank Stichting Area 4,49% 6.000.000 6.000.000 achtervang na wsw (max. 50%)
17 8.000.000 BNG Bank Stichting Area 4,72% 8.000.000 8.000.000 achtervang na wsw (max. 50%)
18 12.000.000 ASN Bank Stichting Area 4,32% 12.000.000 12.000.000 achtervang na wsw (max. 50%)
19 6.000.000 BNG Bank Stichting Area 3,92% 6.000.000 6.000.000 achtervang na wsw (max. 50%)
22 5.000.000 NWB Bank Stichting Area 2,96% 5.000.000 5.000.000 achtervang na wsw (max. 50%)
24 5.000.000 NWB Bank Stichting Area 3,08% 5.000.000 5.000.000 achtervang na wsw (max. 50%)
25 5.000.000 NWB Bank Stichting Area 3,12% 5.000.000 5.000.000 achtervang na wsw (max. 50%)
35 8.000.000 NWB Bank Stichting Area 3,03% 5.066.667 4.800.000 achtervang na wsw (max. 50%)
113 418.449 ING Bank Gemeente Maashorst divers 201.479 36.914 1) 100% garantstelling
140 384.579 Stater Gemeente Maashorst divers 160.857 40.711 1) 100% garantstelling
142 19.173 Rabobank Gemeente Maashorst divers 14.157 14.157 1) 100% garantstelling
143 5.000.000 BNG Bank Stichting Area 1,19% 5.000.000 5.000.000 achtervang na wsw (max. 50%)
144 5.000.000 BNG Bank Stichting Area 1,11% 5.000.000 5.000.000 achtervang na wsw (max. 50%)
145 127.512 Woonfonds Hypotheken Gemeente Maashorst divers 63.983 63.983 1) 100% garantstelling
146 10.000.000 BNG Bank Stichting Area 1,79% 10.000.000 10.000.000 achtervang na wsw (max. 50%)
147 10.000.000 NWB Bank Stichting Area 4,20% 10.000.000 0 achtervang na wsw (max. 50%)
148 10.000.000 NWB Bank Stichting Area 4,03% 10.000.000 10.000.000 achtervang na wsw (max. 50%)
149 10.000.000 BNG Bank Stichting Area 1,24% 10.000.000 10.000.000 achtervang na wsw (max. 50%)
150 3.000.000 BNG Bank Stichting Area 0,80% 3.000.000 3.000.000 achtervang na wsw (max. 50%)
151 6.000.000 NWB Bank Stichting Area 0,51% 6.000.000 6.000.000 achtervang na wsw (max. 50%)
152 10.000.000 BNG Bank Stichting Area 0,68% 10.000.000 10.000.000 achtervang na wsw (max. 50%)
153 10.000.000 BNG Bank Stichting Area 0,58% 10.000.000 10.000.000 achtervang na wsw (max. 50%)
154 13.000.000 BNG Bank Stichting Area 0,66% 13.000.000 13.000.000 achtervang na wsw (max. 50%)
156 129.526 Rabobank Tennis- en padelvereniging De Witte Schare 3,70% 115.534 108.538 1) 100% garantstelling
157 129.526 Rabobank Tennis- en padelvereniging De Witte Schare 3,70% 115.534 108.538 1) 100% garantstelling
158 2.728.000 BNG Bank Stichting Brabantwonen divers 1.955.162 1.799.500 achtervang na wsw (max. 50%)
160 10.744.000 NWB Bank Stichting Mooiland divers 8.243.831 8.078.807 achtervang na wsw (max. 50%)
161 48.600.000 BNG Bank Stichting Mooiland divers 47.261.667 46.807.500 achtervang na wsw (max. 50%)
162 75.000 Rabobank Park Hoeven 3,05% 67.500 67.500 1) 100% garantstelling
n.v.t. 1.455.149 NWB Bank Stichting Mooiland divers 128.767 1.455.148 2) o.b.v. verdeelsleutel
n.v.t. 13.121.800 BNG Bank Stichting Mooiland divers 2.252.583 3.258.312 2) o.b.v. verdeelsleutel
n.v.t. 10.787.652 NWB Bank Stichting Area divers 5.893.326 10.787.652 2) o.b.v. verdeelsleutel
n.v.t. 59.056.269 BNG Bank Stichting Area divers 38.602.313 59.056.269 2) o.b.v. verdeelsleutel
n.v.t. 4.306.186 Stg Pensioenfonds Werk- en Reintegratie Stichting Area divers 0 4.306.186 2) o.b.v. verdeelsleutel
n.v.t. 3.832.142 NWB Bank Stichting Brabantwonen divers 1.514.536 3.747.316 2) o.b.v. verdeelsleutel
n.v.t. 2.684.149 BNG Bank Stichting Brabantwonen divers 1.374.260 2.574.074 2) o.b.v. verdeelsleutel
Totaal 305.599.111 252.032.156 276.111.105

Recht op verliescompensatie Vennootschapsbelasting

Voor de grondexploitaties van de voormalige gemeente Landerd is nog recht op een verliescompensatie van €120.973 (boekjaar 2021). Vanuit boekjaar 2022 en 2023 (Maashorst) is daar een aanvullend recht van €3.055.623 bijgekomen. Het totale toekomstige recht op verliescompensatie krachtens de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 bedraagt dus €3.176.596.

Rechten grondexploitatie

Er is voor een drietal mogelijke ontwikkelingen een overeenkomst gesloten met een te betalen exploitatiebijdrage. Het al dan niet doorgaan van deze ontwikkelingen en daaraan gekoppelde exploitatiebijdragen is afhankelijk van de nog op te starten en te doorlopen planologische procedures. Het is nog niet bekend wanneer we deze exploitatiebijdragen ontvangen, maar de verwachting is dat dit binnen 10 jaar zal plaatsvinden. 

Langlopende financiële verplichtingen (>€100.000)

Op grond van artikel 53 BBV worden in de toelichting bij de balans opgenomen de niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is gebonden. In onderstaande tabel zijn deze verplichtingen boven €100.000 per jaar gespecificeerd. 

Contract t/m datum Jaarbedrag 2025
Centric - E-HRM 31-12-2026 151.630
Van Driel vervoersdienst - leerlingenvervoer 31-7-2027 991.276
Flynth accountants - accountantscontrole 1-7-2026 140.798
Mandatis - aansprakelijkheidsverzekering 1-1-2026 136.813
Engelen Groen - water geven openbaar groen 31-12-2025 189.893
Gebr. Vd Brand en Van Oort - gronddepot 31-8-2025 123.833
Remmits BV - onderhoud asfaltverhardingen 31-12-2025 507.238
Gispen BV - kantoormeubilair 29-2-2028 111.496
Sulo Nederland - levering minicontainer 1-7-2026 296.940
Engelen Groen - onderhoud sportvelden 31-12-2025 379.786
Konings Verlichtingstechniek - onderhoud openbare verlichting 27-9-2026 423.357
Amarillo Care - Re-integratie productenboek 30-9-2026 600.000
Incident Management Services (IMS) - calamiteiten dienst 31-1-2028 127.745
VGN security BV - beveiliging opvanglocaties Oekraïners 16-9-2026 227.000
Dimpact - burgerzaken applicatie 1-6-2028 335.000
Greenchoice - energie 31-12-2025 1.771.884
Van Kaathoven Nederland B.V. - luierinzameling en verwerking 31-12-2025 163.998
Van Kaathoven Nederland B.V. - afvalinzameling 30-11-2028 2.385.995
Remonidis - afvalverwerking Milieustraat 31-10-2025 773.338
Raetsheren - brandverzekering 31-12-2025 431.150
Aansluitovereenkomst Stichting Bureau Inkoop & Aanbestedingen Zuidoost-Brabant onbepaalde tijd 315.000
Van der Ende - onderhoud drukrioolpompen 31-7-2026 150.000
Oostendorp - Voertuigen wagenpark 31-8-2027 625.000
Snoeien bomen, Van Weert Rondhout 31-12-2026 170.000
J Bouw BV - onderhoud bermen 31-12-2026 145.000
De Jonge Zuurmond - onderhoud bermen 31-12-2026 140.000
WMO Hulpmiddelen, Medipoint en Kersten 1-4-2030 1.048.000
Travelcard - brandstof 1-5-2026 115.481
Aanleg en onderhoud riool, huis- en kolkaansluitingen, André Weijers GWW 1-4-2025 148.537

Sociaal Domein 2024

Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)
De gemeente Maashorst is samen met 4 gemeenten uit Noordoost Brabant Oost een onderlinge samenwerking aangegaan gericht op het zorgdragen van een kwalitatief goede en efficiënte inkoop van de ondersteuning in het kader van de Wmo (ZIN). Hiertoe is de Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost Oost 2020-2023 ingesteld, welke door de gemeente Oss is uitgevoerd. Per 1 januari 2024 is de nieuwe Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost Oost 2024 van kracht.

Jeugdwet
Voor de uitvoering van de Jeugdwet is de gemeente Maashorst samen met 10 gemeenten uit Noordoost Brabant een onderlinge samenwerking aangegaan gericht op het zorgdragen voor een kwalitatief goede en efficiënte inkoop van de jeugdhulptaken (ZIN). Hiertoe is de Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant 2020-2023 ingesteld, welke door de gemeente Den Bosch is uitgevoerd. Per 1 januari 2024 is de nieuwe Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant 2024 van kracht.

Sociale Verzekeringsbank (SVB)
De uitvoering van het PersoonsGebonden Budget (PGB) voor zowel de Wmo als de Jeugdwet is landelijk door gemeenten bij de Sociale Verzekeringsbank belegd.

Bij het opmaken van jaarrekening 2024 van de gemeente Maashorst zijn van de centrumgemeente Den Bosch m.b.t. de regionale uitvoering specialistische Jeugdhulp (ZIN) en van de Sociale Verzekeringsbank voor wat betreft de persoonsgebonden budgetten nog geen definitieve eindafrekeningen 2024 met bijbehorende accountantsverklaringen ontvangen. De in de jaarrekening 2024 van de gemeente Maashorst opgenomen kosten voor Wmo (PGB) en specialistische Jeugdhulp (ZIN Regionaal en PGB) zijn daarom gebaseerd op de beschikbare voorlopige eindafrekeningen. 

Centraal Administratiekantoor (CAK)
Indien een voorziening of persoonsgebonden budget in het kader van de Wmo is toegekend kan een eigen bijdrage (abonnementstarief) verschuldigd zijn. De wetgever heeft bepaald dat de oplegging en incasso van deze bijdrage wordt uitgevoerd door het Centraal Administratiekantoor. 

Het Centraal Administratiekantoor verstrekt aan de gemeente een totaaloverzicht waarbij maandelijkse afstorting plaatsvindt van de geïncasseerde bijdragen. Door het ontbreken van individuele gegevens op deze overzichten is de informatie over de eigen bijdragen voor gemeenten ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. 

De wetgever heeft door het kiezen van deze systematiek bepaald dat de verantwoordelijkheid van de juistheid en de volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent ook dat de gemeente Maashorst geen zekerheid over de omvang en de hoogte van de eigen bijdrage kunnen verkrijgen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau. Dit is een onzekerheid die voor alle gemeenten geldt en niet alleen voor de gemeente Maashorst.