Uitgaven

2,82%
€ 6.421
x €1.000
2,82% Complete

Inkomsten

0,66%
€ 1.550
x €1.000
0,66% Complete

Saldo

70,01%
€ 4.871
x €1.000

Programma 9 Bestuur en dienstverlening

Uitgaven

2,82%
€ 6.421
x €1.000
2,82% Complete

Inkomsten

0,66%
€ 1.550
x €1.000
0,66% Complete

Saldo

70,01%
€ 4.871
x €1.000

Inleiding Programma 9 Bestuur en dienstverlening

Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Inleiding Programma 9 Bestuur en dienstverlening

Inleiding

Dit programma gaat over hoe wij de gemeente besturen, hoe wij de dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties inrichten en hoe wij participatie vorm geven. 

Ons bestuur is dichtbij en gaat uit van ‘samen denken, samen doen’. Onze dienstverlening en onze communicatie sluiten aan op de behoeften van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Wij zijn er namelijk voor de inwoners en niet andersom. 

Om de precieze behoeften te kennen, gaan we in gesprek met onze inwoners en ondernemers. We betrekken ze actief bij projecten en beleid van Maashorst. Ook denken en doen we mee bij initiatieven uit de gemeenschap.     

9.1 Bestuur en dienstverlening

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 9.1 Bestuur en dienstverlening - Ontwikkelingen

Een bereikbaar bestuur 
Ons bestuur en onze ambtelijke organisatie moeten meer dan voorheen in verbinding staan met de gemeenschap, net als onze gemeenteraad. Weten wat er leeft en verbonden zijn met inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen. Alleen dan kunnen we de juiste koers inzetten en de juiste bestuurlijke stappen zetten. 
 
Intensieve en constructieve samenwerking in de regio 
Bij het realiseren van opgaven staan gemeenten sterker als ze samenwerken. De verandering van taken die we krijgen vanuit de rijksoverheid leidt daarbij tot andere samenwerkingsverbanden, soms gedwongen en soms vrijwillig. Een voorbeeld daarvan is het integraal zorgakkoord (zie programma 7), dat vraagt om een gedwongen samenwerking. Deze nieuwe taken lopen langer dan de huidige coalitieperiode. Dat maakt toekomstgericht denken noodzakelijk. 
 
Interessante ontwikkeling is dat in de regionale samenwerking nu ook de sociale opgave gezamenlijk wordt opgepakt. Dat biedt een bredere kijk op onder andere arbeidsmarktbeleid. De regionale samenwerking is de basis voor het doen van een beroep op de diverse landelijke en provinciale geldstromen, waar de Regiodeal de bekendste van is.  

Samen denken, samen doen: toewerken naar een participatieve gemeente 
Er verandert veel in het dagelijks leven van onze inwoners. Inwoners komen meer dan voorheen op voor hun belangen. Ook hebben zij de behoefte mee te praten over of mee te werken aan hun eigen leefbaarheid. De ontwikkelingen rondom wijkgericht werken en aanwezig zijn in de wijken en kernen spelen hierbij een belangrijke rol. 
 
Met deze ontwikkelingen, en grote maatschappelijke opgaven die op ons afkomen, moeten we als gemeente rekening houden. Participatie is geen vrijblijvende opgave, maar een noodzaak in de maatschappij van nu.   
 
Innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening 
Ontwikkelingen op het gebied van dienstverlening zijn de verdergaande digitalisering en het betrekken van inwoners bij besluitvormingsprocessen. Verder zien we dat er meer aandacht is voor klantenservice door onder meer het implementeren van meer gebruiksvriendelijke processen en systemen.  

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 9.1 Bestuur en dienstverlening - Wat willen we bereiken?

Een bereikbaar bestuur

Terug naar navigatie - 9.1 Bestuur en dienstverlening - Wat willen we bereiken? - Een bereikbaar bestuur

Als bestuur willen we bereikbaar en toegankelijk zijn voor onze inwoners. We (zowel het bestuur als de ambtelijke organisatie) zijn zichtbaar voor onze inwoners en laten zien wat we doen. Via communicatie, maar vooral ook door daar te zijn waar het gebeurt. Bijvoorbeeld bij verenigingen, bij de sleuteloverdracht tijdens carnaval en bij inwonersinitiatieven. In Maashorst is er, ambtelijk én bestuurlijk, een ‘er-op-af’-mentaliteit. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Een intensieve en constructieve samenwerking in de regio

Terug naar navigatie - 9.1 Bestuur en dienstverlening - Wat willen we bereiken? - Een intensieve en constructieve samenwerking in de regio

We werken op een intensieve en constructieve manier samen in de regio. Als nieuwe en grotere gemeente willen we een prominente positie innemen. We werken daarbij zo goed mogelijk samen met onze partners en collega-gemeenten. Wij zijn op zoek naar ambassadeurs en boegbeelden vanuit het bedrijfsleven en andere grote werkgevers die kunnen helpen om Maashorst duidelijker op de kaart zetten. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening

Terug naar navigatie - 9.1 Bestuur en dienstverlening - Wat willen we bereiken? - Innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening

In 2024 doen we dat door ons te richten op de thema’s bereikbaarheid, digitalisering & klantgemak en innovatie. Daarnaast evalueerden we ons dienstverleningsbeleid. De behoefte van onze inwoners om goed geholpen te worden stond daarbij centraal. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Samen denken, samen doen: toewerken naar een participatieve gemeente

Terug naar navigatie - 9.1 Bestuur en dienstverlening - Wat willen we bereiken? - Samen denken, samen doen: toewerken naar een participatieve gemeente

We willen een participatieve gemeente worden die: 

  • in verbinding staat met haar inwoners, naar ze luistert en ze betrekt
  • denkt in mogelijkheden en die actief betrokken is bij initiatieven uit de gemeenschap
  • op maat plannen en beleid ontwikkelt en realiseert samen met haar inwoners, verenigingen, bedrijven en instellingen
  • haar inwoners en de gemeenschap stimuleert en helpt verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen leefomgeving 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken

Terug naar navigatie - 9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken - Inleiding Telefonie, receptie en burgerzaken

Burgerzaken houdt zich bezig met wijzigingen in de basisregistratie personen of met persoonlijke documenten die hierop gebaseerd zijn zoals akten, identiteitskaarten of rijbewijzen. Binnen dit taakveld valt ook het organiseren van verkiezingen.

Een van de doelen uit het bestuursakkoord is het verder verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening voor de inwoners en bedrijven in gemeente Maashorst. Burgerzaken speelt hierin een belangrijke rol, omdat zij direct in contact staan met de gemeenschap. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken - Ontwikkelingen

Wet kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces
De verkiezingen in 2023 hebben geleid tot een evaluatie door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en de Kiesraad. We hebben de verkiezingen ook zelf geëvalueerd. Door de evaluatie van het ministerie en de Kiesraad is een nieuw wetsvoorstel in behandeling genomen: de Wet kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces. Deze wet moet zorgen voor een verbetering van de kwaliteit van het verkiezingsproces. De wet houdt in dat:

  • in het vervolg de Kiesraad de werkzaamheden van het Ministerie van Binnenlandse Zaken overneemt;
  • de Kiesraad verantwoordelijk wordt voor de ondersteuning van gemeenten en stembureaus bij het uitvoeren van taken;
  • gemeenten een inlichtingplicht hebben aan de Kiesraad. Hierin wordt waarschijnlijk opgenomen dat gemeenten primair verantwoording afleggen aan de gemeenteraad over de organisatie van de verkiezingen en de uitoefening van hun taken.

Aanpak adreskwaliteit en integrale benadering briefadres
We zetten intensief in op een risicogerichte en integrale benadering adresonderzoek. Naar aanleiding van risico-signalen bepalen we vooraf wat de situatie is op een adres. Hierdoor kunnen fraude, financiële en/of sociale problematiek beter gesignaleerd en opgelost worden. Om te voorkomen dat onze inwoners buiten de boot vallen omdat ze geen woonadres hebben, bieden we ze een oplossing op maat, zoals een briefadres bij de gemeente.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken - Wat willen we bereiken?

Aanpak adreskwaliteit en integrale benadering briefadres

Terug naar navigatie - 9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken - Wat willen we bereiken? - Aanpak adreskwaliteit en integrale benadering briefadres

We willen meer zicht hebben op adresfraude en de financiële en/of sociale problematiek van de inwoners van gemeente Maashorst. Daarnaast willen we onze inwoners meer maatwerk bieden, onder andere door intern en extern samen te werken. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Verplichte BBV - indicatoren Programma 9

Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Verplichte BBV - indicatoren Programma 9

Programma 9 heeft geen verplichte BBV indicatoren. In bijlage BBV indicatoren is een totaal overzicht opgenomen van de verplichte BBV indicatoren. 

 Hieronder vind je een hyperlink naar dashboard ‘Waar staat je gemeente?’.  Selecteer bij het eerste bezoek gemeente Maashorst.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Programma 9. Bestuur en dienstverlening Realisatie 2023 Begroting 2024 primitief Begroting 2024 incl. wijzigingen Realisatie 2024 Restant 2024
Lasten
9.1 Bestuur en dienstverlening 3.691 2.948 3.265 4.166 -901
9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken 1.710 1.744 2.277 2.255 22
Totaal Lasten 5.401 4.692 5.542 6.421 -879
Baten
9.1 Bestuur en dienstverlening 202 23 43 41 2
9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken 729 1.104 1.454 1.390 64
Totaal Baten 931 1.127 1.497 1.430 67
Gerealiseerd resultaat exclusief mutaties reserves 4.470 3.565 4.045 4.991 -946
Stortingen in reserves 120 0 0 0 0
Onttrekkingen uit de reserves 463 0 120 120 0
Totaal mutaties reserves -343 0 -120 -120 0

Financiële afwijkingen Programma 9 Bestuur en dienstverlening

Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Financiële afwijkingen Programma 9 Bestuur en dienstverlening

9.1 Bestuur en dienstverlening

Voorziening wethouderspensioenen. Nadeel € 1.050.000 incidenteel

De storting in de pensioenvoorziening is substantieel, voornamelijk als gevolg van de gedaalde rekenrente (van 3,160% naar 2,325%) en de indexering van de pensioenen. Door de lagere rekenrente en de toegenomen pensioenuitkeringen is het noodzakelijk om nu al een grotere voorziening aan te houden.

Regionale samenwerking. Voordeel € 137.000 incidenteel

De regionale samenwerking wordt intensiever. Over het bouwen van de benodigde woningen is meer afstemming op regionale niveau noodzakelijk. We hebben hiervoor structureel budget gereserveerd. Het budget is in 2024 niet besteed omdat we nog bezig om het budget optimaal in te zetten. Structureel hebben we dit budget wel nodig om hier capaciteit voor vrij te maken en de belangen van Maashorst in de regio te behartigen.

Overige verschillen. Voordeel € 10.000 incidenteel

9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken

Overige verschillen. Nadeel € 42.500 incidenteel

Dit heeft onder andere te maken met de kosten van de open dag, waar geen budget voor was opgenomen.