Uitgaven

6,16%
€ 14.007
x €1.000
6,16% Complete

Inkomsten

2,45%
€ 5.738
x €1.000
2,45% Complete

Saldo

118,87%
€ 8.270
x €1.000

Programma 2 Verkeer en vervoer

Uitgaven

6,16%
€ 14.007
x €1.000
6,16% Complete

Inkomsten

2,45%
€ 5.738
x €1.000
2,45% Complete

Saldo

118,87%
€ 8.270
x €1.000

Inleiding Programma 2 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Inleiding Programma 2 Verkeer en vervoer

Inleiding

Dit programma gaat over wat wij lokaal en regionaal doen aan verkeer en vervoer, om de kwaliteit van de leefomgeving in de gemeente Maashorst te vergroten. 
Daarvoor voeren wij beheer, onderhoud en/of reconstructies uit aan wegen, openbare verlichting en civieltechnische kunstwerken.  

In dit programma is ook opgenomen wat wij doen aan beleid, beheer, inrichting en onderhoud van alle parkeervoorzieningen in de gemeente. 

2.1 Verkeer en vervoer

Ontwikkelingen Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Ontwikkelingen Verkeer en vervoer

Ontwikkelingen

De komende jaren verwachten wij een toename van verkeer. Dat betekent dat het steeds belangrijker wordt om andere vormen van vervoer aantrekkelijk te maken. We hebben verder te maken met een woningbouwopgave, een nieuwe Omgevingswet, stikstofproblematiek, hittestress en overig nieuw beleid uit andere beleidsvelden intern en extern. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken?

Goede bereikbaarheid van alle kernen

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken? - Goede bereikbaarheid van alle kernen

We gaan van start met het nieuwe mobiliteitsplan Maashorst.

We gaan door met de ruimtelijke studie N605 die moet gaan zorgen voor een leefbaarder Volkel en een verlegging van de route naar Boekel aan de oostzijde van Volkel (Zeelandsedijk).

We gaan door met de lopende Corridoraanpak A50 (= regionale samenwerking gericht op betere doorstroming) en onderzoeken naar mogelijkheden voor Bus Rapid Transit (BRT). Ook zijn we betrokken bij het provinciale HUB onderzoek (Hubs zijn fysieke locaties waar een overstap tussen modaliteiten kan plaatsvinden), waarbij ons eigen hub-onderzoek is ingebracht. De hub's moeten gaan zorgen voor een optimale toegankelijkheid van verschillende vervoersvormen en de keuzemogelijkheden daarin. Dit als stimulans voor toekomstbestendig en dekkend openbaar vervoer, van en naar de grote steden.

We stimuleren fijnmazige mobiliteit tot in het hart van de kernen en wijken. Waar nodig faciliteren we de inzet van vrijwilligers als chauffeurs. Openbaar vervoer moet - zeker vanuit onze verantwoordelijkheid als uitvoerder van de WMO - een beschikbaar en betaalbaar vervoersmiddel blijven.

We stimuleren innovatieve vervoerssystemen, zoals elektrische deelauto’s, deelfietsen en -scooters (in kernen en bedrijventerreinen). Daarnaast moedigen we wandelen en fietsen aan, onder meer door uitbreiding van een veilig fietsnetwerk met bijbehorende faciliteiten als stalling en laadvoorzieningen voor e-bikes. Zo verleiden we verkeersgebruikers om de auto te laten staan.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Verbetering van de verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken? - Verbetering van de verkeersveiligheid

Onveilige verkeerssituaties pakken we aan. We verbeteren bijvoorbeeld de fiets- en wandelpaden tussen en ín kernen en naar toeristische hotspots. Daarbij maken we zoveel mogelijk gebruik van duurzame en innovatieve toepassingen in de aanleg en reconstructie van wegen en openbare verlichting. Daar waar mogelijk vermijden we daarbij de combinatie van zwaar landbouw- en vrachtverkeer met recreatie en toerisme. Tenslotte gaan we voor meer verkeersveiligheid rondom scholen, op de routes naar scholen en naar sportverenigingen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

We willen dat mensen minder in de auto stappen, en meer gebruik maken van andere middelen voor vervoer, zoals de fiets en het openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken? - We willen dat mensen minder in de auto stappen, en meer gebruik maken van andere middelen voor vervoer, zoals de fiets en het openbaar vervoer

We moedigen wandelen en fietsen aan, onder meer door verbetering van fietsroutes en uitbreiding van een veilig fietsnetwerk met bijbehorende faciliteiten als stalling en laadvoorzieningen voor e-bikes.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

2.2 Parkeren

Terug naar navigatie - 2.2 Parkeren - Inleiding Parkeren

Tot dit taakveld behoren ontwikkeling van beleid, beheer, inrichting en onderhoud van parkeervoorzieningen, zowel de openluchtterreinen als de parkeergarages in en rondom de centra en ziekenhuis Bernhoven (Uden). Ook handelen we parkeervergunningen, -abonnementen en -ontheffingen af. Het fiets parkeren, en dan met name het beheer en onderhoud van de fietsenstallingen, behoort ook tot dit taakveld.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 2.2 Parkeren - Wat willen we bereiken?

Nieuw beleid moet de functieveranderingen mogelijk maken, en tegelijkertijd de parkeervraag voor bezoekers van het centrum garanderen. We willen de bestaande parkeercapaciteit beter benutten i.p.v. de beschikbare capaciteit verhogen.

Terug naar navigatie - 2.2 Parkeren - Wat willen we bereiken? - Nieuw beleid moet de functieveranderingen mogelijk maken, en tegelijkertijd de parkeervraag voor bezoekers van het centrum garanderen. We willen de bestaande parkeercapaciteit beter benutten i.p.v. de beschikbare capaciteit verhogen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Verplichte BBV - indicatoren Programma 2 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Verplichte BBV - indicatoren Programma 2 Verkeer en vervoer

Programma 2 heeft geen verplichte BBV indicatoren. In bijlage BBV indicatoren is een totaal overzicht opgenomen van de verplichte BBV indicatoren. 

 Hieronder vind je een hyperlink naar dashboard ‘Waar staat je gemeente?’.  Selecteer bij het eerste bezoek gemeente Maashorst.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 primitief Begroting 2024 incl. wijzigingen Realisatie 2024 Restant 2024
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 7.090 8.307 8.160 8.341 -181
2.2 Parkeren 1.633 1.651 1.715 1.713 2
Totaal Lasten 8.723 9.958 9.875 10.054 -179
Baten
2.1 Verkeer en vervoer 1.099 526 1.259 1.601 -341
2.2 Parkeren 22 35 30 32 -2
Totaal Baten 1.121 561 1.289 1.632 -343
Gerealiseerd resultaat exclusief mutaties reserves 7.602 9.397 8.585 8.422 164
Stortingen in reserves 1.076 1.078 5.143 3.953 1.189
Onttrekkingen uit de reserves 627 1.092 5.420 4.105 1.315
Totaal mutaties reserves 450 -15 -278 -152 -126

Financiële afwijkingen Programma 2 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer en vervoer - Financiële afwijkingen Programma 2 Verkeer en vervoer

2.1 Verkeer en vervoer

Vrijval voorzieningen civiele kunstwerken en openbare verlichting, Voordeel € 127.000 incidenteel

De vrijval van de Voorzieningen Groot Onderhoud Civiele Kunstwerken en Openbare Verlichting van de voormalige gemeenten Landerd en Uden resulteren in positief effect. Deze voorzieningen zijn niet langer benodigd en kunnen derhalve vrijvallen. Aan alle lopende, oude verplichtingen is inmiddels voldaan. Dit conform raadsbesluit d.d. 16 november 2023 vaststellen beleidsplan Openbare Verlichting 2024-2027 en raadsbesluit d.d. 14 december 2023 vaststellen beleidsplan Civiele Kunstwerken 2024-2033.

Schade openbare ruimte. Nadeel € 90.000 incidenteel

Er zijn in 2023 diverse schades geweest aan de openbare ruimte (wegen, trottoirs, pleinen, paden en openbare verlichting). Deze schades worden zoveel mogelijk verhaald, echter zijn deze inkomsten van schadeverhaal in 2024 niet dekkend.

Straatwerkvergoeding. Voordeel € 39.000 structureel

Meer inkomsten uit leges en vergoedingen. Nutsbedrijven betalen gemeente een straatwerkvergoeding als zij kabels en leidingen gaan leggen. Hoe meer meters, des te hoger de vergoeding is. In 2024 zijn er meer kabels en leidingen gelegd. De inkomsten zijn vooraf lastig in te schatten. 

Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP). Nadeel € 149.000 incidenteel

Door het vertraagd realiseren van verschillende investeringen (met name GVVP budgetten) resulteert een lagere onttrekking uit de reserve dekking kapitaallasten.

Overige verschillen. Voordeel € 83.000 incidenteel

2.2 Parkeren

Overige verschillen. Voordeel € 28.000 incidenteel