Uitgaven

10,67%
€ 24.270
x €1.000
10,67% Complete

Inkomsten

2,47%
€ 5.785
x €1.000
2,47% Complete

Saldo

265,71%
€ 18.485
x €1.000

Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur

Uitgaven

10,67%
€ 24.270
x €1.000
10,67% Complete

Inkomsten

2,47%
€ 5.785
x €1.000
2,47% Complete

Saldo

265,71%
€ 18.485
x €1.000

Inleiding Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur

Terug naar navigatie - Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur - Inleiding Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur

Inleiding

Het programma Sport, cultuur, recreatie en natuur gaat over besteding van vrije tijd. Deze activiteiten dragen bij aan de vitaliteit van onze inwoners en zorgen voor een aantrekkelijk aanbod van voorzieningen. Het programma is gericht op het stimuleren van activiteiten op deze gebieden. Daarnaast wordt in dit programma specifiek aandacht besteed aan monumenten- en welstandstoezicht en aan natuurgebied De Maashorst.

Sport: sportbeleid en (onderhoud) sportaccommodaties

Wij vinden het belangrijk dat inwoners kunnen sporten. Sporten biedt ontspanning, is gezond en versterkt de sociale samenhang. Het draagt bij aan de positieve gezondheid van onze inwoners. Sporten kan ook het meedoen in de samenleving bevorderen. 

Cultuur
Kunst en cultuur zijn overal om ons heen. Cultuur is de muziek die we luisteren, het zijn de films die we kijken en de boeken die we lezen. Cultuur is ook samen zingen en musiceren. Bezoek aan theater en musea, maar ook amateurtoneel en muziekverenigingen. Kunst en cultuur zorgen voor levendigheid in de dorpen en dragen bij aan het realiseren van tal van andere beleidsterreinen, en daarmee aan het zijn van een volwaardige gemeente waar inwoners en bezoekers zich kunnen ontplooien, waar zij zich thuis voelen en waar ze zich mee verbonden voelen. Met het nieuwe cultuurbeleid willen we de kracht van kunst en cultuur benutten om zo de leefbaarheid binnen de gemeente te waarborgen en te versterken.

Recreatie
De recreatieve sector is een belangrijke hoeksteen van onze economie. 
Daarom zetten we in op een toename van het aantal dagrecreatie-activiteiten binnen de gemeente en een verhoging van de tijd die inwoners besteden in de eigen regio. Een stevige ambitie! De visie Toerisme en Recreatie Maashorst 2040 is hierbij sturend. Het jaarlijkse uitvoeringsprogramma stellen we samen met onze stakeholders op. Natuurgebied De Maashorst is een trekpleister van formaat. Dit biedt potentie voor recreatiebedrijven en agrarische bedrijven die zich willen verbreden.

5.1 Sportbeleid en- activering

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 5.1 Sportbeleid en- activering - Ontwikkelingen

Het is belangrijk dat iedereen kan sporten. We willen een gezonde en vitale leefstijl in de directe omgeving van onze inwoners brengen: in de wijk, op school en bij verenigingen. Met sport en bewegen bevorderen we een vitale en gezonde leefstijl en een energieke en gezonde omgeving. We werken deze specifieke opgaven uit in het sportbeleid en aanpalend beleid zoals het Gezond en Actief Leven Akkoord, Integraal Zorgakkoord en Sportakkoorden II. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.1 Sportbeleid en- activering - Wat willen we bereiken?

Breedtesport en inclusiviteit in de sport

Terug naar navigatie - 5.1 Sportbeleid en- activering - Wat willen we bereiken? - Breedtesport en inclusiviteit in de sport

Een sterke verenigingsgraad met aanbod van een veelzijdig sportprogramma. Breedtesport moet royaal mogelijk zijn in verenigingsverband, zeker in alle kernen. Het spreekt voor zich dat een veilige sport-/spelomgeving daarbij van essentieel belang is. Ook zetten we in op meer bewegen in de openbare ruimte. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

5.2 Sportaccommodaties

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 5.2 Sportaccommodaties - Ontwikkelingen

Voor de gemeente Maashorst is het belangrijk te bepalen op welke manier zij het sporten en bewegen de komende jaren op lokaal niveau wil gaan faciliteren en ondersteunen. Daarvoor is het nodig nieuw beleid te ontwikkelen, dat niet gaat over alleen de ambities van de gemeente, maar ook over wat dat betekent voor subsidies, tarieven en afspraken met het lokale veld. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.2 Sportaccommodaties - Wat willen we bereiken?

Een functioneel, kwalitatief en duurzaam sportkapitaal

Terug naar navigatie - 5.2 Sportaccommodaties - Wat willen we bereiken? - Een functioneel, kwalitatief en duurzaam sportkapitaal

We vinden het belangrijk dat ons aanbod van sportvoorzieningen aansluit bij de behoefte van onze aanbieders en deelnemers. Als onderdeel van het nieuwe sport- en beweegbeleid geven we duidelijkheid over hoe we dit de komende jaren gaan faciliteren. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

5.3 Cultuur

Terug naar navigatie - 5.3 Cultuur - Inleiding Cultuur

Het taakveld Cultuur bestaat uit 3 deeltaakvelden met gemeentelijke taken met betrekking tot of op gebied van:

  • cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie: activiteiten en subsidiering ter bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel, en cultuureducatie;
  • musea: activiteiten gericht op het verwerven, behouden en presenteren van kunst en cultuur: musea en exposities en historische archieven;
  • cultureel erfgoed: taken gericht op behouden en voor publiek toegankelijk maken van cultureel erfgoed. Hieronder vallen historische gebouwen, beschermde stads- en dorpsgezichten en overige objecten met historische waarde in de publieke ruimte en subsidie, beheer, onderhoud, toezicht en handhaven van cultureel erfgoed. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 5.3 Cultuur - Ontwikkelingen

Cultuur

Het bevorderen van kunst en cultuur draagt eraan bij dat inwoners goed in staat zijn om in een veranderende wereld te leven en daarin een plaats in te nemen. Kunst en cultuur zijn bewezen bouwstenen voor een stevige sociale basis, en het actief of passief meedoen aan cultuur werkt preventief.
Uit onderzoek van de World Health Organisation (WHO) blijkt dat het meedoen aan cultuurprojecten mensen niet minder arm of eenzaam maakt, maar ze gaan zich er wel beter door voelen. Vaak ontmoeten ze andere mensen en kunnen ze hun talenten ontwikkelen en tonen, waardoor het zelfvertrouwen toeneemt. Dit vergroot hun zelfredzaamheid en biedt zingeving. Kunst en cultuur draagt op die manier bij aan veerkrachtige en gezonde inwoners. 

Erfgoed

Onze samenleving is in beweging. De vraag binnen onze gemeente naar onder andere sportlocaties, werklocaties en woonlocaties is groot. Allemaal ruimtevragende functies binnen een vaak al bestaand en intensief bebouwd gebied. In onze gemeente bevinden zich ook cultuurhistorisch waardevolle panden en gebieden.
Deze zijn in het verleden ontstaan en hebben de basis gelegd voor de uitstraling en kenmerken van onze huidige kernen en omliggende gebieden. Vanuit die hoedanigheid zijn ze vaak ook kostbaar voor de toekomst. Het is van belang dat we onze gemeente blijven ontwikkelen op de benodigde beleidsvelden in de toekomst, met inachtneming van ons verleden. 
In onze gemeente hebben we actieve carnavalsverenigingen, heemkundekringen, gildes en meer. Deze verenigingen zijn ons immaterieel erfgoed. We zien de rijkdom die deze verenigingen ons brengen en het belang hiervan voor de lokale identiteit. We volgen de Europese lijn zoals uitgezet in het ‘Verdrag van Faro’ waarin erfgoed meer wordt gezien als een dynamisch gemeengoed dat betekenis krijgt door de mens die het (mede) maakt en beleeft. 
Wij vinden het belangrijk om dit immateriële erfgoed te behouden en in te zetten voor lokale identiteit en een goed woon- en leefklimaat. Het is daarom belangrijk om ons immateriële erfgoed te inventariseren en te beschrijven, zodat we gericht kunnen ondersteunen en verbinden. Dit doen we onder meer door de subsidierelatie met Museum Krona te continueren in lijn met het cultuurbeleid 2024-2030.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.3 Cultuur - Wat willen we bereiken?

Een mooi aanbod van kunst en cultuur behouden en uitbreiden

Terug naar navigatie - 5.3 Cultuur - Wat willen we bereiken? - Een mooi aanbod van kunst en cultuur behouden en uitbreiden

Culturele verenigingen en stichtingen staan stevig en er is aandacht voor cultuureducatie binnen- en buitenschools. Hiermee leveren we ook een bijdrage aan doelen uit de ‘Sustainable Development Goals’ van de Verenigde Naties, namelijk het bieden van kwalitatief onderwijs en het terugdringen van kansenongelijkheid en armoede. 
 
Kerkgebouwen in alle kernen moeten behouden blijven. In bredere zin willen we ons eigen culturele erfgoed bewaken, zoals de geschiedenis van onze kernen en tradities rondom carnaval. Daarom willen we lokale gebeurtenissen vastleggen en bewaren.  

Wij vinden het belangrijk om historische bebouwing en historische elementen in het landschap te behouden. Waarbij mee ontwikkelen in de huidige tijdsgeest ook een optie is. Het is daarom van belang om ons culturele erfgoed te inventariseren en te beschrijven met als doel om ons culturele erfgoed te bewaken. En tegelijkertijd een weloverwogen keuze te maken om toekomstige ontwikkelingen waar cultuurhistorie een rol speelt te blijven faciliteren. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

5.4 Media

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 5.4 Media - Ontwikkelingen

Binnen gemeente Maashorst is de SLOM actief (Stichting Lokale Omroep Maashorst). Deze stichting verzorgt de nieuwsvoorziening in Maashorst onder de naam Dtv. Naast Dtv kent Maashorst een tweetal weekbladen: Udens Weekblad en de Arena. Ook deze weekbladen hebben een online kanaal voor de nieuwsvoorziening. Als gemeente gebruiken we beide weekbladen voor nieuwsvoorziening richting onze gemeenschap, onder andere door de gemeentepagina en het publiceren van de openbare bekendmakingen.

Dtv ontvangt subsidie van gemeente Maashorst. Hier staan prestatieafspraken tegenover.

Het rijk heeft het voornemen om meer geld beschikbaar te stellen voor lokale omroepen, en daarbij in te zetten op het vormen van streekomroepen. Dit moet een grote kwaliteitsimpuls opleveren voor de lokale omroepen. Over deze ontwikkeling zijn we met Dtv in gesprek. Uitgangspunt is dat het lokale karakter altijd behouden blijft, dus nieuws
specifiek voor Maashorst.

Bibliotheek
Bibliotheekwerk is een taak van de gemeenten. Een bibliotheek bevordert het lezen, leren en informeert inwoners. Deze taak is de afgelopen jaren niet veranderd; de werkwijze wel. De dienstverlening verschuift van het uitlenen van tastbare boeken naar ondersteuning van inwoners op het gebied van kennis en informatie en digitale- en taalvaardigheden. Als gevolg hiervan krijgt de fysieke ruimte van bibliotheken een ander karakter. Het ontwikkelt zich van collectie naar connectie: de bibliotheek als een laagdrempelige publieksvoorziening waar contact is tussen mensen, waar maatschappelijke activiteiten plaatsvinden en waar boeken ondersteunend zijn. Ook in de gemeente Maashorst is de bibliotheek de afgelopen jaren gegroeid tot een wezenlijk onderdeel van de sociale (vangnet)structuur en een plek waar inwoners diverse vormen van informatie kunnen bemachtigen en ondersteund worden in hun ontwikkeling.

5.5 Openbaar groen en (openlucht)recreatie

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 5.5 Openbaar groen en (openlucht)recreatie - Ontwikkelingen

Door veranderende klimaatomstandigheden krijgen we steeds meer te maken met hete zomerdagen en heel natte dagen. Klimaatadaptatie is daarom een belangrijk thema en inrichtingsprincipe in de openbare ruimte. Een gezonde leefomgeving vraagt ook om meer mogelijkheden voor sport en spel en recreatieve beleving in de directe woonomgeving. Bij de aanleg en renovatie en het beheer van de openbare ruimte moeten we hier rekening mee houden. Stad-landintegratie kan hier eveneens een stevige bijdrage in leveren.
Natuurgebied De Maashorst is al jaren volop in ontwikkeling, zowel recreatief als ecologisch. Door verwerving van landbouwgronden realiseren de samenwerkende partijen het Natuur Netwerk Brabant (NNB) en vergroten daarmee de natuurkern en het natuurgebied. We volgen de landelijke ontwikkelingen en zijn alert op de kansen of bedreigingen voor de Maashorst. Daarnaast kan het natuurgebied berging van grondwater bevorderen en daarbij een grote rol spelen in de strijd tegen verdroging.
Voor Maashorst is de ontwikkeling van toerisme en recreatie binnen haar gemeentegrenzen een speerpunt.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.5 Openbaar groen en (openlucht)recreatie - Wat willen we bereiken?

De groenste gemeente van Nederland

Terug naar navigatie - 5.5 Openbaar groen en (openlucht)recreatie - Wat willen we bereiken? - De groenste gemeente van Nederland

Maashorst is natuur. En natuur is Maashorst. Natuurgebied De Maashorst is onze grootste troef. Die willen we dan ook verder ontwikkelen, zodat De Maashorst het meest aantrekkelijke natuurgebied van Noord-Brabant wordt. Qua ambitie staat wat ons betreft het Maashorst Manifest met het toekomstbeeld voor 2050 nog fier overeind.

We willen (opnieuw) de groenste gemeente van Nederland worden. We vergroten de diversiteit in natuuraanbod, met een goede spreiding over de hele gemeente. Focus ligt daarbij uiteraard op de doorontwikkeling van natuurgebied De Maashorst als aangesloten natuurgebied en variatie in natuur. Grote grazers blijven daar wat ons betreft welkom, waarbij veiligheid voorop staat. Onze natuurdoelen brengen we in bij de aanpak van de stikstofproblematiek. Ook zorgen we voor natuurcompensatie. 

Vergroening heeft in de volle breedte onze aandacht, dus ook in de gebouwde omgeving. Bijvoorbeeld door vergroening van de wijken en verbetering van de biodiversiteit. En als inwoners dit wensen, betrekken we hen graag bij het onderhoud van het groen in hun eigen wijk/dorp. Ook werken we samen met inwoners, ondernemers en organisaties aan plannen met quick wins voor natuur, landschap en recreatie. We stimuleren recreatief gebruik van onze natuur. Kwaliteit van natuur en aantrekkingskracht bepalen in sterke mate de recreatieve mogelijkheden. De balans tussen natuur en recreatieve druk mag echter niet uit het oog worden verloren. We bieden recreatieve mogelijkheden voor de inwoners van gemeente Maashorst en zijn daarmee ook aantrekkelijk voor mensen van verder weg.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Een sterke recreatieve sector

Terug naar navigatie - 5.5 Openbaar groen en (openlucht)recreatie - Wat willen we bereiken? - Een sterke recreatieve sector

Ook de recreatieve sector is een belangrijke hoeksteen van onze economie. Natuurgebied De Maashorst is een trekpleister van formaat. Dit biedt potentie voor recreatiebedrijven en agrarische bedrijven die zich willen verbreden. 
Daarom zetten we in op een toename van het aantal dagrecreatie-activiteiten en een verhoging van de tijd die inwoners besteden in de eigen regio. Een stevige ambitie! Hiervoor zijn de visie Toerisme en Recreatie Maashorst 2040 en een jaarlijks uitvoeringsprogramma (samen met onze stakeholders) opgesteld.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Beleidskaders Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur

Terug naar navigatie - Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur - Beleidskaders Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur

Verplichte BBV - indicatoren Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur

Terug naar navigatie - Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur - Verplichte BBV - indicatoren Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur

Hieronder vindt u de ontwikkeling van de wettelijk voorgeschreven indicatoren:

  • Niet-sporters

 Hieronder vind je hyperlinks naar dashboard ‘Waar staat je gemeente?’.  Selecteer bij het eerste bezoek gemeente Maashorst.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Programma 5. Sport, cultuur, recreatie en natuur Realisatie 2023 Begroting 2024 primitief Begroting 2024 incl. wijzigingen Realisatie 2024 Restant 2024
Lasten
5.1 Sportbeleid en activering 1.236 1.195 1.337 1.286 51
5.2 Sportaccommodaties 4.045 4.291 4.366 4.271 95
5.3 Cultuur 4.008 5.140 4.453 4.382 71
5.4 Media 1.923 1.939 2.111 2.114 -3
5.5 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 8.529 9.405 11.436 10.796 640
Totaal Lasten 19.740 21.970 23.702 22.849 853
Baten
5.1 Sportbeleid en activering 603 435 628 617 11
5.2 Sportaccommodaties 1.347 1.206 1.092 1.166 -75
5.3 Cultuur 631 1.174 666 666 0
5.4 Media 370 333 393 406 -14
5.5 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 787 340 776 743 33
Totaal Baten 3.738 3.488 3.553 3.599 -45
Gerealiseerd resultaat exclusief mutaties reserves 16.002 18.482 20.149 19.251 898
Stortingen in reserves 1.392 17 1.456 1.421 36
Onttrekkingen uit de reserves 1.370 478 2.309 2.187 123
Totaal mutaties reserves 22 -460 -853 -766 -87

Financiële afwijkingen Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur

Terug naar navigatie - Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur - Financiële afwijkingen Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur

5.1 Sportbeleid en activering

Overige verschillen. Voordeel € 40.000 incidenteel

5.2 Sportaccommodaties

Beheer en exploitatie sportaccommodaties. Voordeel € 69.000 structureel

Bij twee sportaccommodaties in Schaijk en Zeeland is de afschrijvingstermijn verlengd van 15 naar 30 jaar. Dit is in lijn gebracht met de financiële verordening. Hierdoor ontstaat een financieel voordeel van € 69.000. De structurele effecten worden verwerkt in de kadernota 2026.

Onderhoud sportvelden. Voordeel € 113.000 incidenteel

De Voorziening Groot Onderhoud Sport- en Speelvelden is afgesloten per 31 december 2024 conform raadsbesluit d.d. 10 oktober 2024 door het vaststellen van het beheer- en beleidsplan Sportvelden 2025-2028. Aan alle lopende, oude verplichtingen is inmiddels voldaan. De vrijval resulteert in een voordelig saldo.

Overige verschillen. Voordeel € 9.000 incidenteel

5.3 Cultuur

Overige verschillen. Voordeel € 71.000 incidenteel

5.4 Media

Overige verschillen. Voordeel € 11.000 incidenteel

5.5 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Uitvoering landschapsbeleidsplan. Voordeel/ nadeel € 0

Voor de uitvoering van het landschapsbeleidsplan is een bijdrage uit een reserve geraamd op het investeringskrediet. Dit is cf. de verslaggevingsregels BBV niet toegestaan waardoor deze bijdrage uit de reserve is komen te vervallen. Dit geeft in de exploitatie een voordeel van € 61.000, maar geeft tevens voor het zelfde bedrag een tekort op de dotatie reserve.

Dotatie voorziening groen. Nadeel € 89.000 incidenteel

De Voorziening Groot Onderhoud Groen is afgesloten per 31 december 2024 conform raadsbesluit d.d. 12 december 2024 door het vaststellen van het beheerplan Openbaar Groen en Recreatieve Voorzieningen. In de 2e tussentijdse rapportage 2024 is hierop voorgesorteerd door een bedrag van € 400.000 te laten vrijvallen. Bij het vaststellen van de jaarrekening blijkt dit te optimistisch te zijn geweest. Kosten van het plantseizoen m.b.t. groot onderhoud zijn hoger uitgevallen. Dit resulteert in een correctie op de vrijval van de voorziening en tot een nadelige afwijking in de jaarrekening 2024. 

Houtopbrengst. Voordeel € 30.000 incidenteel

De houtopbrengst is sterk afhankelijk van de (fluctuerende, en de laatste jaren relatief hoge) houtprijs en het vastgestelde beheer voor de houtopstand (bosgebied dat 2024 aan de beurt was). Dit heeft geresulteerd in een hogere houtopbrengst in 2024. In 2025 is geen houtoogst gepland, maar moet  wel een aanzienlijk bosgebied onderhouden worden. Juist vanwege deze fluctuaties is er de Reserve Bossen. Via resultaatbestemming is het wenselijk om het voordelig resultaat van € 30.000 toe te voegen aan reserve bomen om toekomstige fluctuaties op te kunnen vangen ter verbetering en instandhouding van het bomenbestand in jaren dat er geen houtopbrengsten zijn.

Openbaar groen inclusief speelplekken. Voordeel € 103.000 incidenteel

Op basis van inspecties ten behoeve van bomenveiligheid is gebleken dat er geen vervolgonderzoeken noodzakelijk zijn geweest.
In 2024 zijn een beperkt aantal speelplekken aangepast/vernieuwd. Alleen de urgente zaken zijn opgepakt door het ontbreken van een beleidslijn. Eind 2024 is het beheerplan Openbaar Groen en Recreatieve Voorzieningen vastgesteld waardoor vanaf 2025 ingezet wordt op planmatig onderhouden en vervangen van speelplekken. 

Bijdrage van derden. Voordeel € 400.000 incidenteel

We hebben ten onrechte een bijdrage van derden opgenomen op een investeringskrediet. Het betreft een teruggevorderde verstrekte subsidie uit het verleden en geen bijdrage van derden.

Overige verschillen. Voordeel € 55.000 incidenteel