Verbonden partijen

Inleiding Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Inleiding Verbonden partijen

Verbonden partijen zijn organisaties waaraan de gemeente zich bestuurlijk en financieel verbonden heeft.

Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) geeft als definitie: ‘een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie, waarin de provincie of de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft.’

Wat is een bestuurlijk belang?

Een bestuurlijk belang houdt in zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur, hetzij uit hoofde van stemrecht.

Wat is een financieel belang?

Een financieel belang is een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag, dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat of het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat, indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.

De verbonden partijen zijn binnen de gemeente Maashorst onderverdeeld in:

  • publiekrechtelijke samenwerkingsverbanden. De gemeente Maashorst is betrokken bij diverse gemeenschappelijke regelingen.
  • privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden. De gemeente Maashorst is deelnemer in vennootschappen en coöperaties. Tevens is de gemeente Maashorst deelnemer van een aantal stichtingen en verenigingen.
  • overige samenwerkingsverbanden. Vanuit het verleden is een aantal samenwerkingsverbanden in het overzicht gekomen die niet geheel aan de criteria voldoen. In het overzicht is bij de rechtsvorm opgenomen dat het geen verbonden partij betreft. Voorgesteld wordt om deze in een volgende versie van deze paragraaf te verwijderen. Echter er zijn ook samenwerkingsverbanden die niet officieel onder de definitie van verbonden partij vallen, maar door het college en/of de raad zijn aangemerkt als politiek belangrijk. Deze zullen wel gehandhaafd worden in de planning en control producten.

Op basis van het BBV wordt tenminste de volgende informatie opgenomen:

  • de naam en vestigingsplaats
  • de wijze waarop de gemeente een belang heeft in de verbonden partij en het openbaar belang dat erbij hoort
  • het belang dat de gemeente in de verbonden partij heeft aan het begin en de verwachte omvang aan het einde van het begrotingsjaar
  • de verwachte omvang van het eigen vermogen en het vreemd vermogen van de verbonden partij aan het begin en aan het einde van het begrotingsjaar
  • de verwachte omvang van het financiële resultaat van de verbonden partij in het begrotingsjaar
  • de risico’s van de verbonden partij voor de financiële positie van de gemeente

Beleid Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Beleid Verbonden partijen

Een samenwerkingsverband is bedoeld om beleidsdoelen te bereiken.

Hoe kun je daar grip op krijgen?

De gemeenten en besturen van de gemeenschappelijke regelingen in Brabant-Noord, werken reeds met de procedure om te komen tot een betere afstemming in de beleidsprocessen met de deelnemende gemeenten. Dit is het adoptieproces, waarin gemeente Meierijstad als regionale trekker fungeert. In samenspraak met griffiers en de gemeenschappelijke regelingen wordt een jaarplanning opgesteld, zodat kadernota’s, begrotingen en jaarstukken tijdig voorbereid en besproken kunnen worden door de raden. Hierdoor hebben zowel de deelnemers als de gemeenschappelijke regeling een leidraad om het adoptieproces goed te kunnen organiseren.

Waarom het adoptieproces?

Er zijn verschillende redenen hiervoor, maar de belangrijkste zijn:

  • gemeenteraden staan op afstand als gevolg van het werken met gemeenschappelijke regelingen. Het adoptieproces is bedoeld om raden in positie te brengen op tijd een zienswijze op de stukken van de gemeenschappelijke regelingen uit te brenge
  • de gemeenschappelijke regelingen krijgen de zienswijzen van de gemeenten binnen een kort tijdsbestek, zodat zij weten wat er binnen de gemeenten leeft en in staat zijn de zienswijzen te verwerken
  • de betrokken medewerkers van gemeenten en gemeenschappelijke regelingen werken samen aan de voorzijde bij het opstellen van zienswijzen. Korte communicatielijnen en niet iedereen hoeft het wiel volledig zelf uit te vinden

Daarnaast hebben de griffiers van Noordoost Brabant in het rapport ‘Grip op regionale samenwerkingsverbanden’ verbetervoorstellen gepresenteerd, om de sturing van de raden op de regionale samenwerking te versterken. Deze voorstellen zijn inmiddels ingevoerd.

In het voorstel worden de presidia voorgesteld om een focus/prioritering op een aantal samenwerkingsverbanden te leggen. En voor deze samenwerkingsverbanden één of twee raadsrapporteurs aan te wijzen, die de besluitvorming procesmatig kunnen voorbereiden en de raad kunnen voorzien van informatie. Daarnaast wordt met een interactief proces eens per 4 jaar samen met de raden een concept meerjarig beleidsplan opgesteld.

Er wordt ook voorgesteld om de samenwerking tussen de raden onderling te verbeteren door een regionaal informatiesysteem voor de raden te ontwikkelen en de vergadercycli op elkaar af te stemmen. Tevens stelt men voor om tweemaal per jaar een regionale beeldvormende bijeenkomst te organiseren om meer interactie met de samenwerkingsverbanden te krijgen. Afsluitend wordt het introduceren van adoptiegriffiers voorgesteld om raden bij belangrijke beslissingen vroegtijdig in positie te kunnen brengen.
Tevens proberen de griffiers, na de implementatie, de raden in een positie te brengen waarin zij meer grip krijgen op de gemeenschappelijke regelingen. Dit gebeurt deels binnen de eigen gemeente, deels met elkaar. Zo proberen de griffiers ervoor te zorgen dat de planning van de raadsvergaderingen rondom de GR-en zo veel als mogelijk op elkaar is afgestemd. Tevens zijn er adoptiegriffiers voor een aantal regelingen: Jeugd, ODBN, Veiligheidsregio, Regio Noordoost Brabant en GGD.

Deze adoptiegriffiers hebben periodiek overleg over de stand van zaken m.b.t. de Gemeenschappelijke Regelingen. Zij bespreken of er zaken zijn waar de raad bij betrokken moet worden, en adviseren op welke wijze de raden het best betrokken kunnen worden. Dit om de raden in staat te stellen hun kaderstellende en controlerende rol te kunnen uitvoeren.

Vooraf was afgesproken om na 2 jaar te evalueren, maar deze periode is helaas met een jaar verlengd vanwege corona. Hierdoor is de evaluatie begin 2021 gestart en afgerond in april 2021.
ln de evaluatie staan in principe twee vragen centraal:

1. ln hoeverre zijn de in GRIP voorgestelde maatregelen uitgevoerd?
2. Hebben de maatregelen bijgedragen aan de in GRIP gedefinieerde doelen?

Vraag is 1 is eenvoudig te beantwoorden, de genoemde maatregelen zijn allen uitgevoerd. De nadruk in de evaluatie ligt daarom op de tweede vraag, in hoeverre hebben de uitgevoerde maatregelen daadwerkelijk geleid tot verbeteringen?

De evaluatie is gebeurd door de drie doelgroepen: raadsleden, bestuurders/medewerkers van samenwerkingsverbanden en de griffiers. Er is destijds geen nulmeting uitgevoerd. dus het onderzoek was bij raadsleden vooral gericht op vaststellen hoe ze de huidige situatie ervaren en hoe de waardering is voor de op de raadsleden gerichte maatregelen. Daarnaast zijn enquêtes gehouden, aangevuld met verdiepende interviews. Het streven van de werkgroep is er met name op gericht om een indicatie te krijgen in welke richting verdere verbeteringen nog gezocht kunnen worden. Resultaten zijn in april 2021 opgeleverd.

Bevindingen

Op basis van het onderzoek wordt het volgende geconcludeerd:

  1. De in GRIP voorgestelde maatregelen zijn allemaal uitgevoerd.
  2. De beperkte deelname aan de enquête door raads- en commissieleden, geeft een indicatie dat regionale samenwerking nog steeds vooral interessant is voor een paar specialisten binnen de fracties.
  3. De focus op een beperkt aantal regelingen heeft voor met name de regiosamenwerking Noordoost Brabant en de Veiligheidsregio geleid tot beter zicht op de te maken politieke keuzes. Voor de andere prioritaire samenwerkingsverbanden blijkt dat de informatiepositie nog niet voldoende is en daar nog wel een wereld is te winnen.
  4. Van het regionale informatiesysteem wordt weinig gebruik gemaakt en in de praktijk zal de bijdrage van het systeem aan de informatievoorziening aan en informatie-uitwisseling tussen gemeenteraden dus beperkt zijn. Tegelijkertijd geven raads- en commissieleden aan zeker het nut van het systeem wel te zien. Dat laatste geldt dan met name voor informatievoorziening, voor de uitwisseling van standpunten vinden de respondenten het systeem minder nuttig. Doorgaan met het systeem op de huidige wijze is weinig zinvol.
  5. De strakkere planning van zienswijzetrajecten hebben geleid tot een makkelijkere inpassing van raadsvoorstellen over regionale samenwerking in de raadscycli. Tot meer onderlinge uitwisseling van standpunten en moties heeft dit echter niet geleid. Ook al niet omdat het regionale informatiesysteem hier niet echt geschikt voor is.
  6. Het is niet vast te stellen of de meerjarige beleidsplannen hebben bijgedragen aan de inhoudelijke betrokkenheid van raads- en commissieleden en de politieke discussie. Het experiment bij het nieuwe regioconvenant met het indienen van “regiomoties” is wat dat betreft waardevol. Hoewel juridisch allerlei haken aan ogen aan zitten, gaf dit wel voor het eerst gelegenheid tot een regionale politieke discussie en de mogelijkheid om op regionale schaal mee te praten over plannen en keuzes. Dit is ook iets waarvan uit de commentaren blijkt dat dit gemist wordt.
  7. De regionale informatiebijeenkomsten zijn een succes, zowel qua deelname als waardering. Raads- en commissieleden vinden de bijeenkomsten en onderwerpen relevant en nuttig. Belangrijkste punten van kritiek zijn de locatie van de bijeenkomsten en het ontbreken van voldoende mogelijkheden om mee te praten. Het interactiever maken van de bijeenkomsten is een uitdaging.
  8. Het systeem van adoptiegriffiers wordt zowel door de samenwerkingsverbanden als de griffiers gewaardeerd. Doordat er eenduidige aanspreekpunten zijn voor de hele regio. is het voor samenwerkingsverbanden makkelijker om afspraken te maken en om te polsen hoe bepaalde zaken regionaal besproken kunnen worden.

Met de komst van de nieuwe Gemeente Maashorst moest het ambtelijk proces rondom verbonden partijen opnieuw ingericht worden. Daarnaast is de Wet Gemeenschappelijke Regelingen gewijzigd. Deze aangepaste wet is per 1 juli 2022 van kracht. Doel van deze wetswijziging is om de volksvertegenwoordigers meer mogelijkheden te geven om de eigen controlerende en kaderstellende rol te versterken en om de democratische legitimatie van de besluitvorming binnen de gemeenschappelijke regelingen te vergroten. Als de gemeenteraad gebruik maakt van deze nieuwe mogelijkheden, dan leidt dit tot een gewijzigd kader waarbinnen de ambtelijke organisatie zal moeten werken
Eind 2022 is gestart met een project om een duidelijk ambtelijk proces voor besluitvorming rondom verbonden partijen op te stellen. Dit project is bijna afgerond waarna de resultaten en aanbevelingen aan de directie voorgelegd zullen worden en implementatie plaats kan vinden.
Afgelopen jaren zijn er wel meerdere bijeenkomsten geweest met de coördinerende ambtenaren om vooruitlopend op de nieuwe werkwijze hen reeds mee te nemen in het proces, kennis en behoeftes te delen en eveneens om uniformering te bereiken. Hiermee zijn gedurende het project reeds stappen gezet richting de nieuwe werkwijze.

Overzicht verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Overzicht verbonden partijen

De gemeente Maashorst kent de volgende verbonden partijen.

Gemeenschappelijke regelingen

  • Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)
  • GGD Hart voor Brabant
  • Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant noordoost( Regiotaxi)
  • Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdig schoolverlaten Brabant Noordoost
  • Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
  • Regionale Ambulance Voorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV Brabant MWN)
  • Veiligheidsregio Brabant-Noord
  • Werkvoorzieningsschap Noordoost-Brabant
  • Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
  • Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost-Brabant 2020
  • Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost 2020
  • Afvalinzameling Oss

Vennootschappen en coöperaties

  • Brabant Water N.V.
  • NV Bank Nederlandse Gemeenten
  • Bureau Inkoop en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB)
  • Dimpact
  • Theater Markant N.V.

Stichtingen en verenigingen

  • Natuurcentrum De Maashorst
  • Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
  • Museum Krona

Overige verbonden partijen

  • AgriFoodCapital/RNOB/Noordoostbrabant Werkt!
  • Regionaal Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Een specificatie per verbonden partijen treft u hieronder aan:

Specificatie verbonden partijen

  1. Brabant Historisch Informatie Centrum 

Verband 

Naam 

Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC) 

Website 

www.bhic.nl 

Vestigingsplaats 

‘s-Hertogenbosch 

Rechtsvorm 

Gemeenschappelijke regeling 

Doel 

In gezamenlijkheid behartigen van de belangen van ministerie, gemeenten en de waterschappen bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden en collecties die berusten in de rijksarchiefbewaarplaats in de provincie Noord- Brabant en de archiefbewaarplaatsen van de gemeenten en de waterschappen. 

Inhoud 

Taakveld

Cultuur 

Doelstelling

Het borgen van een goede uitvoering van de archiefwet zodat de juiste informatie op de juiste manier beschikbaar is.  Hierdoor helpt de BHIC niet alleen particulieren, maar ook organisaties, gemeenten, waterschappen en provinciale  instellingen met al hun vragen op het gebied van archieven en cultuurhistorie.  Dit valt onder de doelstelling bij programma 5 Sport, cultuur en recreatie. Binnen cultuur valt de BHIC onder de deeltaakveld musea.

Taken 

Uitvoering geven aan de zogenaamde vraagtaken (nazorg, educatieve taken en wetenschappelijke activiteiten) als aanvulling op de wettelijke taken. De wettelijke taak van het BHIC gaat om de toezicht op het archief- en informatiebeheer naast het beheer van het statische archief. Deze taken zijn overgedragen aan het BHIC toen de gemeenten Uden en Landerd deel gingen nemen aan deze Gemeenschappelijke Regeling.

Afnemers van de vraagtaken zijn het Rijksarchief in Noord-Brabant, gemeenten en het waterschap.  

Wijzigingen 

Geen

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Minister van OCW, Waterschap Aa en Maas, Waterschap De Dommel en de gemeenten Bernheze, Boekel, Boxtel,  Land van Cuijk,  Maashorst, Meierijstad,  Oss, Sint-Michielsgestel en Vught

Vertegenwoordiging

Lid algemeen bestuur

Portefeuillehouder 

Harold van den Broek (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Dienstverlening

 Financiële positie

Begroting 2024

  •  totale exploitatie instelling: € € 6.494.000
  • bijdrage Maashorst: € 245.000
  • eigen vermogen per 1/1  € 1.397.000 en per 31/12  € 1.253.000
  • vreemd vermogen per 1/1  €  4.077.000 en per 31/12  € 4.107.000
  • zienswijze:  Positief

 

Jaarrekening 2024

  • totale exploitatie instelling: € 6.683.481
  • bijdrage Maashorst € 245.000. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • Eigen vermogen per 1/1 €  1.621.476 en per 31/12 € 1.635.732
  • vreemd vermogen per 1/1 € 5.052.854 en per 31/12  € 5.973.938
  • resultaat (instelling) € 68.593

 

Begroting 2025

  •  totale exploitatie instelling: € 7.181.300
  • bijdrage Maashorst: € 274.100
  • eigen vermogen per 1/1  € 1.477.000 en per 31/12  € 1.299.000
  • vreemd vermogen per 1/1  € 5.225.000 en per 31/12  € 5.374.000
  • zienswijze:  Positief

Risico 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op de deelnemers afgewenteld: ja 

Is er een risico-inventarisatie: ja                                              

Risicobepaling 

Risico’s die van invloed kunnen zijn  op toekomstige cijfers zijn o.a.:

  • vertraging in de besluitvorming op bestuurlijk niveau,
  • wijzigingen in de hoogte van de bijdrage door de deelnemers
  • wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling
  • CAO aanpassingen
  • Wachtgeld verplichtingen
  • Verhoging huurpenningen die afwijken van de bijdrage van OCW
  • Contracten van de depotverhuur zijn jaarlijks opzegbaar
  • Wijzigingen in de hoogte van de bijdrage via DVO’s
  • Geen volledige dekking van de kosten van het e-depot
  • Structurele stijging energiekosten

Het begroot weerstandvermogen bedraagt ultimo 2028 € 433.000. De gemeenschappelijke regeling geeft aan dat de algemene reserve niet meer mag bedragen dan 10%. De algemene reserves staan in de begroting 2025 op 7,3% van de bijdrage van de deelnemers.  

 

  1. GGD Hart voor Brabant 

 

Verband 

Naam 

GGD Hart voor Brabant 

Website 

www.ggdhvb.nl 

Vestigingsplaats 

Tilburg 

Rechtsvorm 

Gemeenschappelijke Regeling 

Doel 

Preventie, bijdrage aan volksgezondheid, gemeenschappelijke gezondheidsdienst 

Inhoud 

Taakveld

Volksgezondheid

Doelstelling

Maximaal meedoen: Sociale en doelmatige aanpak

Taken 

Uitvoeren wettelijke taken vanuit  WPG (Wet Publieke Gezondheid) en (Jeugd)gezondheidszorg (vanuit Wmo en jeugdwet). Dit omvat preventie, bijdrage aan volksgezondheid en uitvoering geven aan Jeugdgezondheidszorg

Wijzigingen 

In 2024 is de GR GGD Hart voor Brabant gewijzigd

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Gemeenten Bernheze, Boekel, Boxtel, Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, ‘s-Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek, Land van Cuijk, Loon op Zand, Maashorst, Meierijstad, Oisterwijk, Oss, Sint-Michielsgestel, Tilburg, Vught en Waalwijk. 

Vertegenwoordiging 

Lid Algemeen Bestuur 

Portefeuillehouder 

Ramona Sour (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Sociaal

 Financiële positie 

Begroting 2024

  • totale exploitatie instelling € 80.274.000, na 1e en 2e wijziging begroting 2024 is dit € 94.855.000
  • bijdrage Maashorst € 2.509.922 (Basistaken) + € 231.521 (incidenteel) als gevolg van begrotingswijziging 2024.
  • eigen vermogen per 01/01 € 5.316.000 en per 31/12 € 4.816.000
  • vreemd vermogen per 01/01 € 15.407.000 en per 31/12 € 15.407.000
  • resultaat € 0
  • zienswijze Ja
    • kernpunten zienswijze: Voor de conceptbegroting 2024 ‘Wij maken gezond gewoon’ vragen we aandacht voor:
      • De berichtgeving rondom trends en ontwikkelingen (o.a. de uitslag van monitorenvragenlijsten) om daarbij niet alleen de negatieve resultaten te benoemen, maar daarbij ook aandacht te besteden aan (opvallende) positieve resultaten.

 

Jaarrekening 2024

  • totale exploitatie instelling € 96.118.000
  • bijdrage Maashorst € 2.741.000 (Basistaken) Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 01/01 € 4.024.000 en per 31/12 € 7.400.000
  • vreemd vermogen per 01/01 € 17.769.000 en per 31/12 € 18.185.000
  • Resultaat  € 151.000

 

Begroting 2025

  • totale exploitatie instelling € 803.080.000
  • bijdrage Maashorst € 2.509.922 (Basistaken)
  • eigen vermogen per 01/01 € 4.459..000 en per 31/12 € 3.980.000
  • vreemd vermogen per 01/01 € 12.924.000 en per 31/12 € 13.174.000
  • resultaat € 0
  • zienswijze Ja
  • kernpunten zienswijze: -

Risico 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja

Is er een risico-inventarisatie: ja

 

 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja

Zijn risico’s afgedekt: ja 

Risicobepaling 

De GGD HvB stelt bij de begroting een risico-inventarisatie op als onderdeel van het hoofdstuk weerstandsvermogen en risicobeheersing. De risico’s worden benoemd en hoe de GGD hier mee omgaat. Het weerstandvermogen liet zien hoe de GGD tegenvallers kon opvangen zonder dat het werk in gevaar komt. De afgelopen jaren is het steeds moeilijker gebleken de begroting sluitend te krijgen. Najaar 2023 is gebleken dat de algemene reserve van de GGD niet meer groot genoeg is, zij zijn gezakt onder de reserves. Dit betekent dat er in 2024 eenmalig een extra rekening naar de gemeenten zal worden gestuurd van € 74.610 (over 2023) om de algemene reserve aan te vullen tot de ondergrens. Daarnaast ligt er een voorstel om in te stemmen met een transitieplan met bijbehorende middelen vanaf 2024. Voor Maashorst gaat dit om € 147.186. Middels dit voorstel vraagt de GGD eenmalig om extra middelen waarmee ze in de komende 2-3 jaar de transitie doormaken, om daarna weer financieel fit en gezond te zijn, en structurele kostenstijgingen op te kunnen vangen in de eigen begroting. Beide begrotingswijzigingen zullen in 2024 worden voorgelegd aan de raad tegelijk met het zienswijzetraject voor de begroting 2025.   

 

  1. Kleinschalig collectief vervoer Brabant-Noordoost

Verband 

Naam 

Gemeenschappelijke regeling Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant noordoost( Regiotaxi) 

Website 

www.regiotaxinoordoostbrabant.nl 

Vestigingsplaats 

Oss

Rechtsvorm 

Gemeenschappelijke regeling (uitvoeringsovereenkomst) 

Doel 

Tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer in aanvulling op openbaar vervoer 

Inhoud 

Taakveld

Maatwerkdienstverlening 18+ 

Doelstelling

Maatwerkdienstverlening 18+

Hiertoe behoort dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek/psychisch), die zelfstandig wonen en ondersteuning nodig hebben in de vorm van beschikbare uren (o.b.v. een toekenningsbeschikking). Hieronder valt ook individueel vervoer

Taken 

Voldoen aan de mobiliteitsbehoefte van de inwoners, ook als deze bij het zich verplaatsen ondersteuning behoeven (vanuit WMO, Jeugdwet e/o Participatiewet)

Wijzigingen 

Geen 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Gemeenten Bernheze, Boekel, Boxmeer, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad en Oss. 

Vertegenwoordiging 

Lid Algemeen Bestuur

Portefeuillehouder 

Ramona Sour (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Sociaal 

Financiële positie 

Begroting 2024

  • totale exploitatie instelling: € 4.943.382
  • bijdrage Maashorst: €  525.112
  • eigen vermogen per 1/1  € 812.527 en per 31/12  € 688.245
  • vreemd vermogen per 1/1  € 380.273 en per 31/12  € 688.200
  • zienswijze: Positief

Jaarrekening 2024

Op basis van voorlopige jaarstukken 2024

  • totale exploitatie instelling: € 4.290.383
  • bijdrage Maashorst € 562.283. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • Eigen vermogen per 1/1 € 812.527 en per 31/12 € 946.369
  • vreemd vermogen per 1/1 € 380.273 en per 31/12  € 378.388
  • resultaat (instelling): € 54.759 positief

Begroting 2025

  • totale exploitatie instelling: € 4.348.377
  • bijdrage Maashorst: € 553.094
  • eigen vermogen per 1/1  € 946.368 en per 31/12  € nog bijstellen n.a.v. realisatie 2024.
  • vreemd vermogen per 1/1  € 378.388 en per 31/12  nog bijstellen n.a.v. realisatie 2024.
  • zienswijze:  Positief

Risico 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja 

Is er een risico-inventarisatie: ja 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja

Zijn risico’s afgedekt: ja 

Risicobepaling 

Het risico van de GR zelf is beperkt. De uitvoeringsregeling WMO vervoer die door de GR wordt uitgevoerd is echter een openeind regeling die als gevolg van invoering transities opnieuw ingebed moeten worden in het integrale klantproces vanuit het integrale Sociale Domein om de risico’s te minimaliseren.

 

  1. Regionaal Bureau Leerlingzaken Brabant Noordoost  

Verband 

Naam 

Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdig schoolverlaten Brabant Noordoost 

Website 

www.rblbno.nl 

Vestigingsplaats 

Oss 

Rechtsvorm 

Gemeenschappelijke regeling (centrum gemeente is Oss) , maar geen verbonden partij. Op  1 januari

2018 is in werking getreden de Centrumregeling Leerplicht en Regionale Meld- en Coördinatiefunctie

Regio Brabant Noord Oost (regio 36b)                                                                     

Doel 

Op grond van artikel 25, eerste lid, van de leerplichtwet 1969 dienen burgemeester en wethouders jaarlijks voor 1 oktober een verslag aan de Raad uit te brengen  over het gevoerde beleid. 

Inhoud 

Taakveld

Onderwijs algemeen

Doelstelling

Subtaakveld: Onderwijsbeleid en leerlingzaken.

Hiertoe behoren het lokaal onderwijsbeleid en leerling voorzieningen: achterstandenbeleid en internationale schakelklas, volwasseneducatie, peuter- en kinderopvang, leerlingenvervoer, leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten.

 

Taken 

Het Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdig schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) heeft twee taken: de leerplichtwet en de RMC-wet uitvoeren 

Wijzigingen 

geen 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Gemeenten Bernheze, Boekel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad en Oss.

Vertegenwoordiging 

Meierijstad, Mill en Sint Hubert, Oss (centrum-gemeente)

Portefeuillehouder 

Ramona Sour (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Sociaal

 Financiële positie 

Begroting 2024

  • totale begroting (instelling) € 2.123.680
  • bijdrage Maashorst € 146.859
  • resultaat  instelling € 0
  • zienswijze: positief

 

Jaarrekening 2024

  • totaal € 2.344.792
  • bijdrage Maashorst € 146.859. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 1/1 € NNB en per 31/12  € NNB
  • vreemd vermogen per 1/1 € 0  en per 31/12 € 0

 

Begroting 2025

  • totale begroting (instelling) € 2.321.558
  • bijdrage Maashorst € 162.196
  • resultaat  instelling € 0
  • zienswijze: positief

Risico 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja 

Is er een risico-inventarisatie: ja 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja 

Zijn risico’s afgedekt: ja 

Risicobepaling 

Het gaat hier niet om volledig zelfstandig orgaan maar om een uitvoeringsorganisatie onder de gemeente Oss. Gemeente is een deelnemende gemeente en als zodanig aansprakelijk op basis van besluitvorming (WGR). De financiële positie is goed. 

Op termijn wordt de vorm van samenwerking aangepast.

 

  1. Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) 

Verband 

Naam 

Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) 

Website 

www.odbn.nl 

Vestigingsplaats 

‘s-Hertogenbosch 

 

 

Rechtsvorm 

Gemeenschappelijke regeling 

Doel 

Taakuitvoering op gebied van vergunningen, toezicht en handhaving en duurzame en ruimtelijke ontwikkeling.

Inhoud 

Taakveld

Milieubeheer

Doelstelling

Een veilige en gezonde kwaliteit van de leefomgeving.

Taken 

Dienstverlening aan de deelnemers op het gebied van de fysieke leefomgeving en als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage leveren aan een leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant Noordoost. Gestart m.i.v. 1 oktober 2013

Wijzigingen 

Geen

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Gemeenten Bernheze, Boxtel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, ’s-Hertogenbosch, Sint-Michielsgestel, Vught en de provincie Noord-Brabant.

Vertegenwoordiging 

Lid Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur

Portefeuillehouder 

Franko van Lankvelt (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Ruimte

Financiële positie 

Begroting 2024

  • totale begroting (instelling) €  36.414.493
  • bijdrage € 2.280.872
  •  resultaat  instelling  € 34.600
  • - zienswijze: De gemeente Maashorst heeft geen zienswijze ingediend

Jaarrekening 2024

  • totale exploitatie instelling) € 39.922.504
  • bijdrage Maashorst: €  2.304.655. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 1/1 € 9.262.000  en per 31/12 €  8.902.747
  • vreemd vermogen per 1/1 € 3.713.000 en per 31/12 € 5.768.425
  • resultaat voor bestemming (instelling) € 959.322

Begroting 2025

  • totale begroting (instelling) €  38.053.939
  • bijdrage € 2.704.205
  • resultaat  instelling  € 0
  • zienswijze: Er is geen zienswijze ingediend

Risico 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja 

Is er een risico-inventarisatie: ja

 

Risicobepaling 

De ODBN stelt in de begroting en jaarrekening een risico-inventarisatie op als onderdeel van de paragraaf weerstandvermogen & risicobeheersing. Dit wordt afgezet ten opzichte van de

weerstandcapaciteit (algemene reserve ODBN) waaruit de weerstandsratio blijkt. Hierop wordt door de ODBN beleid op gevoerd.

 

  1. Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord  

Verband 

Naam 

Regionale Ambulance Voorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV Brabant MWN)

Website 

RAV Brabant Midden-West-Noord | Ambulancezorg vanuit het hart (ravbrabantmwn.nl)

Vestigingsplaats 

Tilburg

Rechtsvorm 

Gemeenschappelijke regeling 

Doel 

Het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg

Inhoud 

Taakveld

Volksgezondheid

Doelstelling

Levert Volksgezondheid algemeen (bewaken van de gezondheidssituatie en uitvoeren maatregelen tegen bedreiging van de gezondheid)

Taken 

  • Het in stand houden van een Regionale Ambulancevoorziening voor Midden- en West-Brabant en Brabant-Noord;
  • Het in stand houden van een meldkamer ambulancezorg voor Midden- en West-Brabant en Brabant-Noord;
  • Het vaststellen en (doen) uitvoeren van regionale ambulanceplannen voor Midden- en West-Brabant en voor Brabant-Noord;
  • Het (doen) leveren van een bijdrage aan de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen voor de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de Veiligheidsregio Brabant-Noord;

Wijzigingen 

Geen 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Bernheze, Boekel, Boxtel, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, ’s-Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek, Land van Cuijk, Loon op Zand, Maashorst, Meierijstad, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Oss, Roosendaal, Rucphen, Sint-Michielsgestel, Steenbergen, Tilburg, Vught, Waalwijk, Woensdrecht en Zundert 

Vertegenwoordiging 

Lid Algemeen Bestuur 

Portefeuillehouder 

Ramona Sour (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Sociaal

Financiële positie 

Begroting 2024

  • totale exploitatie instelling  € 90.670.000 na wijziging € 92.270.000
  • bijdrage Maashorst € 0
  • eigen vermogen per 01/01 € 16.918.000 en per 31/12 € 17.233.000
  • vreemd vermogen per 01/01 € 26.153.000 en per 31/12 € 31.053.000
  • resultaat (instelling) € 0
  • zienswijze: Nee
  • kernpunten zienswijze: nvt

Jaarrekening 2024

  • totale exploitatie instelling €
  • bijdrage Maashorst €
  • eigen vermogen per 01/01 € en per 31/12 €
  • vreemd vermogen per 01/01 € en per 31/12 €
  • resultaat (instelling) €

Begroting 2025

  • totale exploitatie instelling € 96.113.000
  • bijdrage Maashorst € 0
  • eigen vermogen per 01/01 € 17.824.000  en per 31/12 € 17.824.000
  • vreemd vermogen per 01/01 € 25.694.000 en per 31/12 € 24.923.000
  • resultaat (instelling) € 340.000
  • zienswijze: Nee
  • kernpunten zienswijze: nvt

Risico 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee 

Is er een risico-inventarisatie: ja 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja 

Zijn risico’s afgedekt: ja 

Risicobepaling 

De gemeenten zijn niet langer risicodragend, deze taak is overgenomen door Rijk en ziektekostenverzekeraars (garantstelling). De GR is er alleen nog vanwege de zekerheid voor het behouden van opgebouwde pensioenafspraken voor het personeel.

 

  1. Veiligheidsregio Brabant-Noord 

Verband 

Naam 

Veiligheidsregio Brabant-Noord 

Website 

www.vrbn.nl

Vestigingsplaats 

's-Hertogenbosch 

Rechtsvorm 

Gemeenschappelijke regeling 

Doel 

Uitvoering geven aan de Wet Veiligheidsregio 

Inhoud 

Taakveld

Crisisbeheersing en brandweer

Doelstelling

De veiligheidsregio behartigt het belang van een doelmatig georganiseerde en gecoördineerde, waar mogelijk integrale, uitvoering van de hulpverlening in het werkgebied alsmede de voorbereiding daarop.

De veiligheidsregio behartigt daartoe de belangen van de deelnemende partijen op de volgende terreinen: a) brandweerzorg;

  1. geneeskundige hulpverlening;
  2. rampenbestrijding en crisisbeheersing;
  3. bevolkingszorg.

Taken 

Het inventariseren van de grootste risico’s in de regio.

 

 

 

Het instellen en in stand houden van een brandweer. De belangrijkste taak van de brandweer is het voorkomen, beperken en bestrijden van branden en gevaren bij ongevallen (anders dan brand). Het instellen en in stand houden van een geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR) in de regio. De GHOR coördineert de inzet van geneeskundige diensten tijdens rampen en grote ongevallen.

Het instellen en in stand houden van een operationele organisatie voor bevolkingszorg. De belangrijkste taken van bevolkingszorg is het voorlichting van en op opvangen/verzorgen van de bevolking bij rampen en crisis.

Het voorbereiden op crisis en rampen en het organiseren van de crisisorganisatie. Deze taken worden gezamenlijk uitgevoerd door de brandweer, politie, GHOR en bevolkingszorg.

Wijzigingen 

Geen 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

de gemeenten Bernheze, Boekel, Boxtel, ‘s-Hertogenbosch, Heusden, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, Sint-Michielsgestel en Vught

Vertegenwoordiging 

Hans van der Pas is lid van het  Algemeen Bestuur

Portefeuillehouder 

Hans van der Pas

Domein

Dienstverlening

Financiële positie 

Begroting 2024

  • totale begroting (instelling) € 56.520.000
  • bijdrage Maashorst € 4.246.720
  • resultaat  instelling € 0
  • zienswijze: Positief

Jaarrekening 2024

  • totale exploitatie € 52.544.000
  • bijdrage Maashorst € Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage
  • eigen vermogen per 1/1 € 17.627.817  en per 31/12 €  21.598.836
  • vreemd vermogen per 1/1 € 66.847.876 en per 31/12 € 66.724.816
  • resultaat  € 1.939.947

Begroting 2025

  • totale begroting (instelling) € 58.440.000
  • bijdrage Maashorst € 4.436.623
  • resultaat  instelling € 0
  • zienswijze: positief

Risico 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja 

Is er een risico-inventarisatie: ja 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja 

Zijn risico’s afgedekt: ja 

Risicobepaling 

Geen specifieke algemeen risico’s.

 

  1. Werkvoorzieningsschap Noordoost-Brabant 

Verband 

Naam 

Werkvoorzieningsschap NO Brabant 

Website 

www.wvs-nb.nl 

Vestigingsplaats 

Oss

Rechtsvorm 

Gemeenschappelijke regeling 

Doel 

Doelmatige, rechtmatige en doeltreffende uitvoering van de Wsw 

Inhoud 

Taakveld

Begeleide- en arbeidsparticipatie in programma 6

Doelstelling

Een inclusieve samenleving, waarin iedereen optimaal kan deelnemen in werk of maatschappelijke activiteiten op een individueel haalbaar niveau.

Taken 

Afspraken binnen  het Werkvoorzieningsschap Noordoost-Brabant  over uitvoering van de Wsw: het aanbieden van werk aan mensen met een Wsw-indicatie.

Wijzigingen 

Het werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant is een gemeenschappelijke regeling die voor de aangesloten gemeenten de dienstverbanden binnen de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) uitvoert.

Het werkvoorzieningsschap is eigenaar van IBN Holding waar de WSW-ers werken.

De uitvoering van de dienstverbanden binnen de WSW kent een uitsterfconstructie. Binnen de gemeenschappelijke regeling vindt daarom geen beleidsontwikkeling meer plaats.

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Gemeenten Bernheze, Boekel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad en Oss

Vertegenwoordiging 

Lid Algemeen Bestuur 

 

Portefeuillehouder 

Gijs van Heeswijk (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein 

Sociaal

Financiële positie 

Begroting 2024

  • totale exploitatie (instelling ex. WSW)  € 146.700
  • bijdrage Maashorst € 15.920
  • eigen vermogen per 01/01 € 27.004.900 en per 31/12 € 27.004.900
  • vreemd vermogen per 01/01 € 2.837.200 en per 31/12 € 2.837.200
  • resultaat (instelling) € 0
  • zienswijze: nee

Jaarrekening 2024

 

Op basis van de concept jaarstukken 2024:

  • totale exploitatie (instelling ex. WSW)  € 103.400
  • bijdrage Maashorst € 15.920. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 01/01 € 26.067.400 en per 31/12 € 25.090.900
  • vreemd vermogen per 01/01 € 2.665.200 en per 31/12 € 3.962.600
  • resultaat (instelling) € 0

Begroting 2025

  • totale exploitatie (instelling ex. WSW) € 133.000
  • bijdrage Maashorst € 16.554
  • eigen vermogen per 01/01 € 28.554.100 en per 31/12 € 28.554.100
  • vreemd vermogen per 01/01 € 178.500 en per 31/12 € 178.500
  • resultaat (instelling) € 0
  • zienswijze: “In de begroting is voor de gemeente Maashorst een bijdrage opgenomen van € 16.554. Dit betekent een bedrag per inwoner van € 0,279 oftewel afgerond € 0,28 per inwoner. Dit is niet in overeenstemming met het vastgestelde bedrag van € 0,27 per inwoner in de Kadernota 2025. Om het bedrag per inwoner in overeenstemming te brengen met de Kadernota 2025 verzoeken wij u het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningsschap te bevorderen dat de bijdrage per inwoner uitkomt op € 0,27, met als voorwaarde een sluitende begroting”.

Risico 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja 

Is er een risico-inventarisatie: ja 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja 

Zijn risico’s afgedekt: deze zijn deels afgedekt door de egalisatiereserve 

Risicobepaling 

Het Werkvoorzieningsschap NO-Brabant is eigenaar van de IBN Holding die de WSW regeling uitvoert, maar houdt geen eigen risicoreserve aan omdat de risico’s in de holding worden genomen. 

 

  1. Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)  

Verband 

Naam 

Belastingsamenwerking Oost Brabant 

Website 

www.bs-ob.nl 

Vestigingsplaats 

Oss 

Rechtsvorm 

gemeenschappelijke regeling

Doel 

Door samenwerking efficiënter werken en de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren. Dit  doen tegen zo laag mogelijke kosten, wat uiteindelijk ten goede komt aan u als belastingbetaler. BSOB is een uitvoeringsorganisatie en bepaalt niet de hoogte van de belastingtarieven 

Inhoud 

Taakveld

Belastinginkomsten

 

 

Doelstelling

De kwaliteit, dienstverlening, efficiency en continuïteit van de waardering, heffing en inning van gemeentelijke en waterschapsbelasting te verbeteren. En wel tegen zo laag mogelijke maatschappelijke kosten.  

Draagt bij aan de doelstelling voor een efficiënte organisatie, waarbij de bedrijfsvoering ondersteunend is aan het primaire proces. Met andere woorden: “De basis op orde”.

Taken 

Opleggen en innen van belastingen OZB, reclame en parkeren:, taxaties WOZ, afwikkeling kwijtscheldingsverzoeken. 

Wijzigingen 

Geen

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Gemeenten Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Maashorst,  Oss, Someren en Waterschap Aa en Maas 

Vertegenwoordiging 

Lid Algemeen bestuur en Dagelijks bestuur 

Portefeuillehouder 

Gijs van Heeswijk (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein 

Dienstverlening

Financiële positie 

Begroting 2024

  • totale begroting instelling € € 9.395.901
  • totale bijdrage Maashorst € 1.157.813 exclusief invorderingsbijdrage van € 70.000
  • zienswijze: Positief

Jaarrekening 2024

  • totale exploitatie instelling € 
  • bijdrage Maashorst € 1.361.910 excl. Btw en inclusief invorderingsopbrengsten ter grootte van € 70.100. Daarnaast € 63.089 extra kosten vanwege negatief resultaat 2023 van de BSOB. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 1/1 € 626.000 per 31/12 €  1.325.000
  • vreemd vermogen: Aangezien in de afgelopen jaren geen langlopend vreemd vermogen aan is getrokken, is het treasury risico nihil en zijn er geen kengetallen opgenomen met betrekking tot het renterisico en renteresultaat
  • resultaat (instelling): Het totaal saldo baten & lasten over 2024 bedraagt € 698.000, voor toevoeging en onttrekking bestemmingsreserve. Na toevoeging en onttrekking bestemmingsreserve bedraag het resultaat € 715.000.

Begroting 2025

  • totale begroting instelling € 11.349.000
  • totale bijdrage Maashorst €1.214.496 exclusief invorderingsbijdrage van € 69.000
  • zienswijze: Positief

Risico 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja 

Is er een risico-inventarisatie:  ja 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken:  ja

Zijn risico’s afgedekt: nee 

 

Risicobepaling 

In het treasurystatuut is het risicobeheer met betrekking tot de financieringsfunctie van BSOB beschreven. 

In artikel 53 GR staat opgenomen dat de deelnemers garant staan dat BSOB te allen tijde over voldoende middelen beschikt om aan zijn verplichtingen jegens derden te kunnen voldoen.

In de paragraaf weerstandsvermogen is een matrix opgenomen waarin de risico’s zijn onderverdeeld in de categorieën: programmatuur, gegevens, mens, omgeving en apparatuur. De risico’s zijn niet gekwantificeerd in euro’s, maar wel is op detailniveau aangegeven dat de kans, de impact, de waarde van het risico en de prioriteit. Op een achttal onderdelen wordt de prioriteit als middel beoordeeld, waarbij het risico schommelt tussen een 6 en een 9. Hieraan zouden wel euro’s moeten worden toebedeeld.

 

  1. Centrumregeling Jeugd N.O. Brabant

Verband 

Naam 

Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost-Brabant 2020

Website 

n.v.t.       

Vestigingsplaats 

Centrumgemeente is ’s-Hertogenbosch

Rechtsvorm 

artikelen 1 en 8, derde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen, maar geen verbonden partij

Doel 

De gemeenten zijn een onderlinge samenwerking aangegaan gericht op het zorgdragen voor een kwalitatief goede en efficiënte inkoop van de jeugdtaken op basis van de Inkoopstrategie 2020-2024, de jaarlijks vastgestelde Inkoopopdracht, het Regionaal Beleidsplan Jeugdhulp 2020-2023 en beleidsopdrachten met inachtneming van de bepalingen van de Jeugdwet.

Inhoud 

Taakveld

Maatwerkdienstverlening 18- in programma 6

Doelstelling

Zorgdragen voor een kwalitatief goede en efficiënte inkoop van gespecialiseerde jeugdhulp. 

Taken 

  • Regionale inkoop van gespecialiseerde jeugdhulp  inclusief accountmanagement en contractbeheer.
  • De door het Regionaal Regieteam verstrekte inkoopdracht uitvoeren
  • Gevraagd en ongevraagd adviseren aan het Regionaal Regieteam
  • Waar nodig het organiseren van het overleg met de gecontracteerde aanbieders van jeugdtaken over inkoopgerelateerde onderwerpen
  • Het evalueren van accountmanagement en contractbeheer
  • Het organiseren van data-analyse ten behoeve van de inkoopopdracht en het per kwartaal of zoveel eerder als nodig rapporteren op basis van gebruik van jeugdtaken aan alle gemeenten over de stand van zaken

 

 

  • Verantwoording afleggen aan het Regionale Regieteam op basis van het door het Regionaal Inkoopteam bepaalde KPI’s en rapportage frequentie
  • In voorkomend geval het namens de gemeente voeren van onderhandelingen en het sluiten van overeenkomsten tussen gemeenten uit de samenwerkende jeugdzorgregio’s en aanbieders van JeugdzorgPlus, Jeugdbescherming en Jeugdreclassering na overleg met het RBO voor zover dit nog niet eerder in beleid is vastgelegd. Indien daarvoor nodig, het onderhandelen en mede sluiten van een samenwerkingsconvenant tussen de samenwerkende gemeenten na overleg met het RBO voor zover dit nog niet eerder in beleid is vastgelegd
  • Verantwoording afleggen aan het Regionaal Regieteam over inhoudelijke en financiële voortgang en realisatie van de inkoopopdracht
  • Het voeren van rechtsgedingen voortvloeiende uit de hiervoor vermelde taken

Wijzigingen 

Geen

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Bernheze, Boekel, Boxtel, ’s-Hertogenbosch, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, Sint-Michielsgestel en Vught.

Vertegenwoordiging 

Via een bestuurlijk overleg

Portefeuillehouder 

Ramona Sour (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Sociaal

Financiële positie 

Begroting 2024

  • totale begroting € 2.514.972
  • bijdrage Maashors € 238.922
  • resultaat  instelling € 0
  • zienswijze n.v.t.

Jaarrekening 2024

  • bijdrage Maashorst € 199.457 Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 1/1 en per 31/12 n.v.t.
  • vreemd vermogen per 1/1 en per 31/12 n.v.t.
  • resultaat €  0

Begroting 2024

  • totale begroting € 2.590.417
  • bijdrage Maashors € 250.752
  • resultaat  instelling € 0
  • zienswijze n.v.t.

Risico 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja

Is er een risico-inventarisatie: nee

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: nee

Zijn risico’s afgedekt: nee

Risicobepaling 

Het risico is laag. De GR is een lichte variant waarbij de gemeente ‘s-Hertogenbosch namens de regio inkoop- en contractbeheersactiviteiten uitvoert.

 

  1. Centrumregeling WMO Noordoost-oost 2020

Verband 

Naam 

Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost 2020

Website 

n.v.t.                                                                                                  

Vestigingsplaats 

Oss

Rechtsvorm 

artikelen 1 en 8, vierde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen, maar geen verbonden partij

Doel 

Het zorgdragen voor een kwalitatief goede en efficiënte inkoop van de ondersteuning in het kader van de Wmo op basis van het regionaal beleidskader Wmo en het tweejaarlijkse inkoopplan.

Inhoud 

Taakveld

Maatwerkdienstverlening 18+ 

Doelstelling

Preventie, vroegsignalering en persoonsgerichte aanpak, inwoners krijgen de voor hen benodigde ondersteuning  op de daarvoor meest geëigende plek.

Taken 

De regionale inkoop van ondersteuning in het kader van de Wmo.

Het afsluiten, beheren, uitvoeren van de overeenkomsten die voortvloeien uit de aanbesteding en alle activiteiten die daarvoor noodzakelijk zijn.

Het leveren van monitorrapportages per half jaar of zo veel vaker als nodig waarmee regiogemeenten sturingsinformatie ontvangen over zorggebruik Wmo en de kosten daarvan, soorten producten, omvang en samenloop van de diverse producten per regiogemeente en ten opzichte van andere gemeente in de samenwerkingsregio.

Wijzigingen 

Geen

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Bernheze, Boekel, Land van Cuijk en Maashorst

Vertegenwoordiging 

Via een bestuurlijk overleg. Aan het portefeuillehoudersoverleg Wmo nemen deel de portefeuillehouders Wmo en een ambtelijke vertegenwoordiger per subregio.

Portefeuillehouder 

Ramona Sour (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Sociaal

Financiële positie 

Begroting 2024

  • bijdrage Maashorst € 261.461
  • eigen vermogen per 1/1 en per 31/12 n.v.t.
  • vreemd vermogen per 1/1 en per 31/12 n.v.t.
  • resultaat  instelling € 0

Jaarrekening 2024

  • bijdrage Maashorst 2024:  € 238.013
  • eigen vermogen per 1/1 en per 31/12 n.v.t.
  • vreemd vermogen per 1/1 en per 31/12 n.v.t.
  • resultaat €  0

 

Begroting 2025

  • bijdrage Maashorst € 216.405
  • eigen vermogen per 1/1 en per 31/12 n.v.t.
  • vreemd vermogen per 1/1 en per 31/12 n.v.t.
  • resultaat  instelling € 0

Risico 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja

Is er een risico-inventarisatie: nee

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: nee

Zijn risico’s afgedekt: nee

Risicobepaling 

Het risico is laag. De GR is een lichte variant waarbij de gemeente Oss namens de regio inkoop- en contractbeheersactiviteiten uitvoert.

  1. Afvalinzameling

Verband 

Naam 

Afvalinzameling Oss

Website 

n.v.t.                                                                                                  

Vestigingsplaats 

Oss

Rechtsvorm 

Gemeenschappelijke regeling

Doel 

Het efficiënt, doelmatig en bestendig uitvoeren van de gemeentelijke taak tot inzameling van huishoudelijke afvalstoffen

Inhoud 

Taakveld

Afval

Doelstelling

Het efficiënt, doelmatig en bestendig uitvoeren van de gemeentelijke taak tot inzameling van huishoudelijke afvalstoffen

Taken 

Inzamelen van het huishoudelijk restafval, GFT en PMD bij de huishoudens in gemeente Landerd

Wijzigingen 

Maashorst heeft de GR eind 2022 opgezegd en treedt per 1-1-2025 uit.

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Gemeente Maashorst (Landerd) en Oss

Vertegenwoordiging 

Dienstverleningsovereenkomst

Portefeuillehouder 

Jeroen van den Heuvel (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Ruimte

Financiële positie 

Jaarrekening 2023

  • bijdrage Maashorst (voorheen Landerd) € 432.662,09. het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage
  • eigen vermogen per 1/1 en per 31/12: Geen informatie ontvangen en omdat er alleen afrekening komt onduidelijk of er wel sprake is van EV en VV hier
  • vreemd vermogen per 1/1 en per 31/12. een informatie ontvangen en omdat er alleen afrekening komt onduidelijk of er wel sprake is van EV en VV hier
  • resultaat € nvt

Jaarrekening 2024

  • bijdrage Maashorst (voorheen Landerd) € 468.379.

Begroting 2025

  • totale begroting (instelling) nvt
  • bijdrage Maashorst (uittreedkosten) € 60.000
  • resultaat  instelling  nvt

Risico 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja

Is er een risico-inventarisatie: nee

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: nee

Zijn risico’s afgedekt: nee

Risicobepaling 

Het risico is beperkt.

 

Privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden 

De gemeente Maashorst neemt deel aan de volgende stichtingen, vennootschappen en verenigingen.

Vennootschappen en coöperaties 

  1. Brabant Water N.V

Verband 

Naam 

Brabant Water N.V. 

Website 

www.brabantwater.nl 

Vestigingsplaats 

's-Hertogenbosch 

Rechtsvorm 

Naamloze vennootschap, Aandeelhouderschap. Geen verbonden partij.

Doel 

Het voor nu en in de toekomst borgen van een optimale drinkwatervoorziening voor de inwoners en het bedrijfsleven in haar voorzieningsgebied. 

Inhoud 

Taakveld

Treasury 

Doelstelling

Geen echte doelstelling. De gemeente Maashorst is alleen aandeelhouder. 

Taken 

Door de fusie van de NV. WOB en NV Waterleiding Maatschappij Noord-West-Brabant in Brabant Water NV per 1 januari 2002 heeft de gemeente Uden 39.044 nieuwe aandelen verkregen met een nominale waarde van € 0,10 per aandeel, totaal € 3.904,40. Landerd heeft 12.712 aandelen verkregen met een nominale waarde van € 0,10 per aandeel, totaal € 1.271.20. De gemeente Maashorst heeft dus 51.756 aandelen met een waarde van €5.175,60

Wijzigingen 

geen wijziging 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers

De aandelen zijn in handen van de Provincie Noord-Brabant (31,6%) en van 50 gemeenten in het voorzieningsgebied van Brabant Water. 

Vertegenwoordiging 

Gemeente is aandeelhouder

Portefeuillehouder 

Gijs van Heeswijk (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Dienstverlening

Financiële positie 

Begroting 2024

  • totale begroting (instelling)  niet beschikbaar
  • bijdrage Maashorst € 0
  • resultaat  instelling niet beschikbaar
  • zienswijze: n.v.t.

Jaarrekening 2023

  • bijdrage Maashorst € 0
  • eigen vermogen per 1/1/2023 € 690.022.000 en per 31/12/2022 € 699.235.000
  • vreemd vermogen per 1/1/2023 € 584.613.000  en per 31/12/2023 € 618.615.000
  • resultaat 2023: € 9.213.000
  • De cijfers 2024 zijn pas in juni 2025 bekend, daarom hierboven de cijfers van de jaarrekening 2023 gepresenteerd. 

Begroting 2025

  • totale begroting (instelling)  niet beschikbaar
  • bijdrage Maashorst € 0
  • resultaat  instelling niet beschikbaar
  • zienswijze: n.v.t.

Risico 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee 

Is er een risico-inventarisatie: ja 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja 

Zijn risico’s afgedekt: ja, middels reserves die meegenomen worden in de bepaling van het weerstandsvermogen.  

Risicobepaling

N.v.t.

 

  1. NV Bank Nederlandse Gemeenten 

Verband 

Naam 

NV Bank Nederlandse Gemeenten 

Website 

www.bng.nl 

Vestigingsplaats 

Den Haag 

Rechtsvorm 

Naamloze vennootschap, Aandeelhouderschap  Geen verbonden partij

 

 

Doel 

BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

Inhoud 

Taakveld

Treasury 

Doelstelling 

Excellente dienstverlening. De financiële diensten omvatten kredietverlening, advies, betalingsverkeer, elektronisch bankieren en vermogensbeheer en gebiedsontwikkeling.  Doordat de bank de kosten zo laag mogelijk probeert te houden draagt dit bij aan het doel om een solide financieel beleid voort te zetten en een structureel sluitende programmabegroting te presenteren.

Taken 

De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijke belang. De BNG biedt de gemeenten een gespecialiseerd pakket aan financiële producten tegen zo laag mogelijk kosten. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De gemeente Maashorst heeft 46.644aandelen met een nominale waarde van € 2,50 per aandeel, deelname totaal € 116.610. Door deze deelneming heeft de gemeente Maashorsteen direct belang in de het aanbod van korte en lange financieringsmiddelen voor de gemeentelijke overheid.

Wijzigingen 

N.v.t. 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers  

Nederlandse gemeenten 

Vertegenwoordiging 

Niet vertegenwoordigd 

Portefeuillehouder 

Gijs van Heeswijk (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Dienstverlening

Financiële positie 

Begroting 2024

  • totale begroting (instelling): niet beschikbaar
  • te ontvangen dividendbijdrage € 85.638
  • resultaat  instelling : niet beschikbaar
  • zienswijze: n.v.t.

Jaarrekening 2024

  • totale begroting (instelling): nog niet beschikbaar 
  • ontvangen dividendbijdrage € 85.638
  • eigen vermogen per 1/1 € 4,7 miljard / per 31/12 € 4,8 miljard
  • vreemd vermogen per 1/1 € 111 miljard per 31/12 € 124 miljard
  • resultaat- (instelling) € 294.000.000 (2023: € 254.000.000)

Begroting 2025

  • totale begroting (instelling): niet beschikbaar
  • te ontvangen dividendbijdrage: € 66.515
  • resultaat  instelling : niet beschikbaar 
  • zienswijze: n.v.t.

Risico 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee 

 

 

Is er een risico-inventarisatie: ja 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja 

Risicobepaling 

De bank beschikt over een Risk Appetite Framework waarin onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende soorten risico’s, de verantwoordelijkheden die ermee samenhangen en de verschillende beleidsdocumenten waarin het aangaan en het beheersen van deze risico’s wordt beschreven.

Risico niet gerealiseerde

beleidsdoelstellingen (meerjarig)

Er zijn voor zover bekend geen risico’s die van invloed zijn

3. Bureau Inkoop en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB)

Verband 

Naam 

Bureau Inkoop en aanbestedingen Zuidoost Brabant

Website 

https://www.bizob.nl

Vestigingsplaats 

Oirschot

Rechtsvorm 

Stichting

 

 

Doel 

Het efficiënt en effectief uitvoeren van de inkoopfunctie bij deelnemende gemeenten

Inhoud 

Taakveld

Bedrijfsvoering

Doelstelling 

Het Inkoopbeleid past binnen de doelstelling van een efficiënte organisatie, waarbij de bedrijfsvoering ondersteunend is aan het primaire proces. Met andere woorden: “De basis op orde”.

Taken 

Stichting levert advieswerkzaamheden ten behoeve van het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente en streeft naar het behalen van voordelen op financieel, kwalitatief en procesmatig gebied. Stichting Bizob pakt voorbereidende, coördinerende en uitvoerende taken met betrekking tot het inkoop- en aanbestedingsbeleid van Maashorst en andere deelnemers op.

Wijzigingen 

Het college van de gemeente Maashorst, in acht nemende dat de gemeenteraad geen wensen en bedenkingen heeft geuit, heeft eind 2022 besloten aan te sluiten bij Stichting Bizob. Hier is de samenwerking die Bizob al had met de gemeente Uden voortgezet voor gemeente Maashorst.

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers  

Meerdere clusters (Noordoost- en Zuidoost- Brabant) waarin gemeenten zijn  ondergebracht en een cluster aangeslotenen in de categorie overige.

Vertegenwoordiging 

Geen stemrecht in het bestuur, wel vertegenwoordiging in de Vergadering van Aangeslotenen

Portefeuillehouder 

Gijs van Heeswijk (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Dienstverlening

Financiële positie 

Begroting 2024

  • bijdrage Maashorst € 315.609
  • resultaat  instelling : niet beschikbaar
  • zienswijze: n.v.t.

Jaarrekening 2024

  • bijdrage Maashorst € 419.703 Dit is opgebouwd uit € 442.814 (bepaald aan de hand van inkoopplan en de daaruit voortvloeiende benodigde adviesuren) en een teruggave over 2023 van € 23.111. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 1/1 € 1.302.202 en per 31/12 € 1.943.604
  • vreemd vermogen per 1/1 € 1.973.315 per 31/12 € 1.831.769
  • resultaat 2024: € 1.343.481

Begroting 2025

  • bijdrage Maashorst € 403.305
  • resultaat  instelling : niet beschikbaar
  • zienswijze: n.v.t.

Risico 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee 

 

 

Is er een risico-inventarisatie: ja 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja 

Risicobepaling 

De bank beschikt over een Risk Appetite Framework waarin onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende soorten risico’s, de verantwoordelijkheden die ermee samenhangen en de verschillende beleidsdocumenten waarin het aangaan en het beheersen van deze risico’s wordt beschreven.

Risico niet gerealiseerde

beleidsdoelstellingen (meerjarig)

Er zijn voor zover bekend geen risico’s die van invloed zijn

 

4. Dimpact 

Verband 

Naam 

Dimpact 

Website 

www.dimpact.nl 

Vestigingsplaats 

Enschede 

Rechtsvorm 

Coöperatie

Doel 

Het moderniseren van publieke dienstverlening

Inhoud 

Taakveld

Overhead

Doelstelling 

De missie van Dimpact luidt: “door samenwerking, kennisbundeling en klantgerichte innovatie – gemeenten te voorzien van gestandaardiseerde ICT oplossingen die optimale dienstverlening naar burgers, bedrijven, verenigingen & instellingen mogelijk maakt. In nauwe samenwerking met de deelnemende gemeenten selecteert Dimpact hiervoor de meest geschikte ondersteunende software c.q. laat waar nodig software realiseren en ondersteunt deelnemers bij de goede implementatie hiervan. Gemeente Maashorst neemt de diensten E-suite en Mylex af. Er loopt een omvangrijk programma om de E-suite (veel functionaliteit in één applicatie) om te bouwen naar losse (flexibele) componenten volgens de Common Ground architectuur. Dimpact loopt hiermee voorop in landelijke ontwikkelingen op het gebied van gemeentelijke informatievoorziening.

Taken 

Verbeteren en moderniseren van publieke dienstverlening door het inkopen en gezamenlijk doorontwikkelen van dienstverleningsapplicaties, waaronder een zaaksysteem.

Wijzigingen 

N.v.t. 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers  

Diverse gemeente in Nederland 

Vertegenwoordiging 

Lid algemene ledervergadering

Portefeuillehouder 

Harold van den Broek (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Dienstverlening

Financiële positie 

Begroting 2024

  • totale begroting (instelling): € 14.035.985 (totale omzet)
  •  bijdrage Maashorst € 256.010
  • resultaat  instelling :  
  • zienswijze: n.v.t.

Jaarrekening 2024

  • bijdrage Maashorst €  287.208. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 1/1 € 2.991.464 en per 31/12 € 702.863
  • vreemd vermogen per 1/1 €  en per 31/12 € 
  • resultaat: - € 2.288.601 (negatief resultaat als gevolg van ALV besluit tot eenmalige investering in lopend project vanuit eigen vermogen)

Begroting 2025

  • totale begroting (instelling): € 14.981.031 (totale omzet)
  • bijdrage Maashorst € 271.653
  • resultaat instelling : € 155.703
  • zienswijze: n.v.t.

Risico 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja 

Is er een risico-inventarisatie: nee

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: nee 

Risicobepaling 

Te weinig bijdrage / inzet vanuit de gemeenten, waardoor Dimpact genoodzaakt is om voor de voortgang extra capaciteit in te huren. 

 

5. Theater Markant N.V. 

Verband 

Naam 

Theater Markant N.V. 

Website 

https://www.markantuden.nl/

Vestigingsplaats 

Uden 

Rechtsvorm 

Naamloze vennootschap, Aandeelhouderschap (BBV-artikel 15 lid 1-b, 2e categorie)

Doel 

De artistieke en de commerciële exploitatie van “Theater Markant” te Uden. 

Inhoud 

Taakveld

Culturele instellingen

Doelstelling

Theater Markant N.V. is op dit moment een lege N.V. De exploitatie is overgedragen aan Heven Theater Markant Exploitatie (HTME). De exploitatie draagt bij aan de doelstelling cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie. Dit ter bevordering van de beeldende kunst, muziek, dans, toneel en cultuureducatie. 

Taken 

De overdracht naar HTME is gerealiseerd door een activa/ passiva transactie als onderdeel van concessieovereenkomst. In geval van beëindiging van de concessieovereenkomst is Theater Markant.

N.V. verplicht de exploitatie van de schouwburg weer op haar te nemen. De gemeente Uden heeft 500 aandelen met een nominale waarde van € 453,78 per aandeel, aandelenkapitaal totaal € 226.890. De activiteiten van Theater Markant N.V. zijn nihil. De N.V. is leeg. De enige geldstromen binnen de NV zijn de doorbelasting van huur/recht van opstal en verzekeringen. Indien de concessieovereenkomst wordt beëindigd, is Theater Markant N.V. verplicht om de exploitatie van de schouwburg weer op haar te nemen. 

Wijzigingen 

N.v.t. 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers

Gemeente Uden enig aandeelhouder 

Vertegenwoordiging 

Gemeente is aandeelhouder 

Portefeuillehouder 

Financiën – wethouder van Heeswijk  (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

 

Domein

Dienstverlening

Financiële positie 

Begroting 2024

  • totale begroting (instelling) € 607.650
  • bijdrage Uden € 0
  • resultaat instelling € 0
  • zienswijze: n.v.t.

Jaarrekening 2024

  • eigen vermogen per 31/12 - € 3.062 
  • vreemd vermogen per 31/12 € 3.062 
  • resultaat €   0

Begroting 2025

  • totale begroting (instelling) € 617.654
  • bijdrage Uden € 0
  • resultaat instelling € 0
  • zienswijze: n.v.t.

Risico 

 

 

 

 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee 

Is er een risico-inventarisatie: nee 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: nee 

Zijn risico’s afgedekt: ja 

Risicobepaling 

De exploitatie met bijbehorende risico’s is overgedragen naar Heven Theater Markant Exploitatie B.V. (HTME). Er zijn voor zover bekend geen risico’s die van invloed zijn op de gemeente Uden die niet zijn afgedekt door HTME BV. 

 

Stichtingen en verenigingen

  1.  Natuurcentrum De Maashorst

Verband 

Naam 

Natuurcentrum De Maashors

Website 

www.natuurcentrumdemaashorst.nl 

Vestigingsplaats 

Nistelrode 

Rechtsvorm 

Stichting (BBV artikel 15, lid1-5, 3e categorie)

Doel 

Het vergroten van de waardering voor natuur en leefomgeving. 

Inhoud 

Taakveld

Openbaar groen en recreatie

 

 

Doelstelling

Programma Sport, cultuur en recreatie. We houden voor de gemeenten Maashorst en Bernheze een recreatie- en natuureducatievoorziening in stand door het Natuurcentrum te subsidiëren. Hierdoor is de informatievoorziening over natuurgebied De Maashorst geborgd en wordt de natuurbeleving onder inwoners en bedrijven van de twee gemeenten gestimuleerd. Ook wordt de kennis over natuur (in breedste zin) vergroot onder inwoners en bedrijven in de twee gemeenten, in het bijzonder jeugd in de basisschoolleeftijd.

Taken 

Fungeren als recreatieve entree, verstrekken van informatie, vergroten van kennis over natuur, stimuleren van natuurbeleving en samenwerking met partners.

Wijzigingen 

In 2021 heeft de gemeente Oss de subsidierelatie met Natuurcentrum De Maashorst beëindigd. Ondanks dat het Natuurcentrum maatregelen heeft genomen om te besparen, is de exploitatie negatief. Het tekort bedraag meer dan €150.000. Het Natuurcentrum heeft Bernheze en Maashorst gevraagd om de jaarlijkse bijdrage fors te verhogen. Voor 2024 is hier eenmalig in voorzien. Maar voor de komende jaren is het reguliere subsidiebedrag uitgangspunt. Het Natuurcentrum werkt daarom aan een toekomstbestendige opzet van de organisatie. De gemeenten treden hierbij faciliterend op. In het tweede kwartaal van 2025 moet hierover duidelijkheid zijn.

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Jaarlijks vindt er een bestuurlijk overleg plaats waar de gemeenten Maashorst en Bernheze.

Vertegenwoordiging 

Geen bestuurlijke vertegenwoordiging

Portefeuillehouder 

Jeroen van den Heuvel (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Ruimte

Financiële positie

Begroting 2024

  • Bijdrage Maashorst € 188.494

Jaarrekening 2024

  • totale exploitatie instelling: €
  • bijdrage Maashorst € 182.406. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 1/1 €  en per 31/12  €
  • vreemd vermogen per 1/1 €   en per 31/12 €
  • Resultaat €

Begroting 2025

  • bijdrage Maashorst € 101.494

Risico 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee 

Is er een risico-inventarisatie: nee 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: nee 

Zijn risico’s afgedekt: nee 

 

Risicobepaling 

Formeel is het Natuurcentrum een eigen orgaan en is de gemeente niet aansprakelijk. Gezien de resultaten en opgebouwde dotatie klein onderhoud  was de risico bepaling gering, maar het wegvallen van de subsidie van de gemeente Oss betekent wel dat er een reorganisatie moet plaatsvinden om taken en middelen weer in balans te brengen.

 

  1. Vereniging van Nederlandse Gemeenten

Verband 

Naam 

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) 

Website 

www.vng.nl 

Vestigingsplaats 

Vereniging met volledige rechtsbevoegdheid (lidmaatschap)  Geen verbonden partij

Rechtsvorm 

Vereniging 

Doel 

De Vereniging heeft ten doel haar leden collectief en individueel bij te staan bij de vervulling van hun bestuurstaken. De Vereniging heeft voorts tot doel voor de leden of groepen van leden afspraken te maken met andere overheden over het arbeidsvoorwaardenbeleid in de overheidssector 

De Vereniging heeft tevens ten doel het behartigen van de belangen van haar leden welke samenhangen met de door hen uitgevoerde bestuurs- en beheerstaken alsook de met deze taken samenhangende: 

  1. voorwaarden, tarieven en prijzen voor (onder andere energie gerelateerde) producten en diensten, alsmede; 
  2. de overige aan het gebruik van hierboven genoemde producten gerelateerde kosten en voorwaarden. 

Inhoud 

Taakveld

Bestuursorganen

Doelstelling

Correcte uitoefening van bestuurstaken. De dienstverlening aan inwoners, bedrijven en instellingen, staat bij de gemeente Uden centraal. Dit alles zo effectief en efficiënt mogelijk, met onze basistaken als uitgangspunt.

Taken 

Behartigen van de belangen van de Nederlandse gemeenten 

Wijzigingen 

geen wijziging 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Alle Nederlandse gemeenten 

 

 

 

 

Financiële positie

Vertegenwoordiging 

Lidmaatschap en stemrecht 

Portefeuillehouder 

Gijs van Heeswijk (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Dienstverlening

Begroting en afrekening 2024

€ . Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.

 

  3. Museum Krona (voorheen Museum voor Religieuze Kunst)   

Verband 

Naam 

Museum Krona  

Website 

www.museumkrona.nl

Vestigingsplaats 

Uden 

Rechtsvorm 

Stichting (BBV artikel 15, lid1-5, 3e categorie)

Doel 

Een museum, voornamelijk met religieuze kunst, erfgoed en de Kunstcollectie van gemeente Uden, in standhouden en exploiteren. 

Inhoud 

Taakveld

Cultuur algemeen in programma 5, deeltaakveld Musea

Doelstelling

Museum Krona wil door middel van haar vaste collectie, spraakmakende tentoonstellingen en educatie de waardering voor de religie bij een breed publiek bevorderen.

Taken 

Collectiebeheer, educatieve projecten, nieuwe exposities, meer samenwerking met kunstenaars en organisaties op gemeentelijk, regionaal en nationaal niveau.

Wijzigingen

Een aantal jaar geleden is een nieuwe weg ingeslagen die moet resulteren in een stevig en duurzaam fundament voor een gezonde toekomst. Belangrijke onderdelen van het transitieproces zijn: een vernieuwd profiel, een vernieuwd museum, nieuwe product en verdienmodellen en nieuwe doelgroepen. In 2019 is ook de naam gewijzigd in Museum Krona, met een profiel gericht op kunst, klooster en kruidentuin. 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Het bisschoppelijk Museum 's-Hertogenbosch, vereniging Birgittinessen, gemeente Maashorst.

Vertegenwoordiging 

E. Backx en T. Evers als vertegenwoordigers namens de gemeente Maashorst als leden van het bestuur. 

Portefeuillehouder 

Harold van den Broek (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Sociaal

Financiële positie 

Begroting 2024

  • Verleende bijdrage Maashorst  € 352.944

Jaarrekening 2024

 

 

  • totale exploitatie instelling: €   
  • bijdrage gemeente Maashorst €   Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 1/1 €  en per 31/12 € 
  • vreemd vermogen per 1/1 €  en per 31/12 €
  • resultaat (instelling) € 

Conform de subsidiebeschikking – en dit geldt ook voor andere gesubsidieerde culturele organisaties – hoeven ze het voorafgaande jaar pas uiterlijk 1 juli te verantwoorden.

Derhalve is van het museum de verantwoording en de aanvraag tot vaststelling nog niet ontvangen.

Begroting 2025

Verwachte bijdrage Maashorst € 351.062

Risico 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee 

Is er een risico-inventarisatie: nee 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: nee 

Zijn risico’s afgedekt: nee 

 

Risicobepaling

Formeel is Museum Krona een eigen orgaan en is de gemeente niet aansprakelijk. Maar de gemeente is medeoprichter en is in het bestuur met twee personen vertegenwoordigd. De kans, dat er een beroep op de gemeente wordt gedaan, bij financiële problemen is groot. Het museum heeft de afgelopen jaren een koers ingezet waarmee zij meer bezoekers en daaruit voortvloeiende inkomsten genereert. Hierdoor is het risico op problemen afgenomen. Desalniettemin blijf  het museum de komende jaren werken aan groeiende bezoekersaantallen en inkomsten uit kaartverkoop en nevenomzet uit gastheerschap en merchandising en blijft zij zoeken naar fondswerving en sponsoring.

 

Overige verbonden partijen

  1. AgriFood Capital/ RNOB/ Noordoost Brabant Werkt!

 

Verband 

Naam 

Regio Noordoost Brabant

Agrifood Capital

Noordoost Brabant Werkt!

Website 

www.rnob.nl)

www.noordoostbrabantwerkt.nl

www.agrifoodcapital.nl

Vestigingsplaats 

's-Hertogenbosch

 

 

Rechtsvorm 

Convenant. 

  • Voor RNOB is het convenant regionale samenwerking Regio Noordoost-Brabant opgesteld dat door alle deelnemers, 10 gemeenten (Bernheze, Boekel, Boxtel, Land van Cuijk, 's-Hertogenbosch, Maashorst, Oss, Sint-Michielsgestel, Meijerijstad, Vught) en twee waterschappen (Aa en Maas en Dommel) door de gemeenteraden en AB Waterschappen is vastgesteld, eind 2024 is ondertekend en op 1 januari 2025 in werking is getreden.
  • Met deelname aan RNOB wordt automatisch ook deelgenomen aan Agrifood Capital. Agrifood Capital is de samenwerking in een stichting waar overheden, onderwijs en ondernemers vertegenwoordigd zijn. Agrifood Capital heeft een stichting en een B.V. RNOB heeft een afvaardiging in het stichtingsbestuur en zorgt voor een basisfinanciering.
  • NOB Werkt is eveneens een convenant. Voor Noordoost Brabant Werkt geldt een samenwerkingsovereenkomst welke in 2020 door alle deelnemers (gemeenten, UWV WERKbedrijf, Werk- en ontwikkelbedrijven, onderwijsinstellingen en werknemersorganisaties) is getekend. Deze overeenkomst loopt tot 31 december 2029.

Conform BBV artikel 15, lid 1  sub b onder 4 valt deze samenwerking onder overige verbonden partijen.

Doel 

  • Deelname aan RNOB (Regio Noordoost Brabant) betekent een platform voor regionale afstemming. Hierdoor kunnen we samen optrekken richting Rijk, provincie, andere regio's en ook met onderwijs- en maatschappelijke instellingen en ondernemers. Ook kunnen we gezamenlijk een extra impuls geven aan de economische, ruimtelijke en ecologische ontwikkeling van de regio. Samen werken we aan goed leven, wonen en werken in Noordoost Brabant. Zie ook artikel 2 van het convenant regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant.
  • Agrifood Capital is gericht op het stimuleren van het innovatieklimaat in de regio. De focus ligt op de agrifood-keten in de breedste zin van het woord. Agrifood Capital organiseer een beweging van ondernemers, kennisinstellingen en overheden die werk maken van transities in het huidige voedselsysteem. Het agrifood cluster, dat in het DNA van de regio zit, wordt gecombineerd met kennis en expertise uit andere sectoren en branches, zoals de innovatieve maakindustrie, ICT en data. Daarmee draagt Agrifood Capital bij aan het behoud en waar nodig verbeteren van de brede welvaart in de regio met de keten van boer tot bord als katalysator.
  • NOW Werkt heeft als doel een goed functionerende arbeidsmarkt met:
    • Structurele verbetering van processen en dienstverlening voor werkgevers, werkenden, werkzoekenden en jongeren gericht op het voorkomen van werkloosheid en een duurzame plek op de arbeidsmarkt;
    • Opgaven, om als arbeidsmarktregio strategisch, flexibel en effectief in te spelen op snelle ontwikkelingen en maatschappelijke vraagstukken;
    • Leven lang Ontwikkelen als de centrale opgave voor de komende jaren.

Inhoud 

 Taakveld

Bestuur

Taken
  • De RNOB is een overheidssamenwerking van 10 gemeenten en twee waterschappen in Noordoost Brabant met gezamenlijke opgaven die over de gemeentegrenzen heen gaan en waarvan de aanpak een lange adem en veel samenwerking met partijen vraagt. De samenwerking richt zich op vitale leefomgeving, duurzame bereikbaarheid, aantrekkelijk vestigen en behoud van talent in onze regio. De Samenwerkingsagenda 'Richting 2030' en de Prioriteitennota (2023) zijn leidend voor de activiteiten, zoals deze worden uitgewerkt in de jaar- en werkplannen. 
  • De Stichting Agrifood Capital fungeert als platform voor de regionale ambitie koploper te zijn in slimme en duurzame voedselketens. De stichting bepaalt de strategie van Agrifood Capital en bestaat uit vertegenwoordigers van bedrijven, kennisinstellingen en overheden. Agrifood Capital B.V, is de uitvoeringsorganisatie van de stichting. De B.V. helpt vernieuwers die werken aan de voedselsystemen van de toekomst. Hun rollen variëren van netwerkbouwer en matchmaker tot programmamaker en projectontwikkelaar. De activiteiten van Agrifood Capital zijn vastgelegd in de Strategische Agenda Agrifood Capital.
  • Arbeidssamenwerking NOB Werkt zet zich in voor een veerkrachtige arbeidsmarkt waar plaats is voor alle talenten en werk voor iedereen die wil werken. Binnen deze samenwerking worden programma's, tools en diensten voor bedrijven en inwoners ontwikkeld. 

 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers

Zie onder 'rechtsvorm'.

Vertegenwoordiging 

  • RNOB: De burgemeester is lid van de Algemene Vergadering. Wethouders nemen deel aan de portefeuillehouders-overleggen Duurzame Leefomgeving, Economie en Ruimte, Mobiliteit en Wonen. De voorzitters van de portefeuillehouders overleggen (Poho) zijn tevens lid van het dagelijks bestuur van de regio Noordoost Brabant. Het overleg tussen de gemeentesecretarissen in het Secretarissenteam zorgt voor de afstemming tussen ambitie en menskracht. Raadsleden worden betrokken bij de samenwerking door: 
    • Verenigde Voorbereidende Bijeenkomsten
    • Klankbordgroep Raadsleden
    • Lokale Regiotafel (in Maashorst gestart in 2025)
  • NOB Werkt: de wethouder neemt deel aan de portefeuillehouders overleggen van Arbeidsmarkt.

Portefeuillehouder 

Diverse portefeuillehouders zijn betrokken.

Domein

Diverse

Financiële positie

Begroting 2024

De bekostiging van de samenwerking is geregeld in artikel 11 van het convenant regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant. De bijdrage vindt plaats op basis van een vast bedrag per inwoner waarbij het aantal inwoners wordt bepaald op basis van het CBS cijfer van 1 januari van het voorafgaande jaar. Voor de bijdrage per inwoner geldt 2024 als basisjaar. Met ingang van 1 januari 2025 wordt dit bedrag jaarlijks geïndexeerd. 

    • De gemeenten betalen een bijdrage per inwoner voor 2025 van € 1,62 voor RNOB en € 1,50 voor Agrifood Capital.
    • De gemeenten betalen een bijdrage per inwoner voor 2025 van € 1,04 voor NOB Werkt. Dit was in 2024 € 1. 

Jaarrekening 2024

RNOB:

  • eigen vermogen per 1/1 €  en per 31/12 € 
  • vreemd vermogen per 1/1 €  en per 31/12 € 
  • resultaat €  

NOB Werkt: De bekostiging van de samenwerking NOB werkt wordt in 2025 nog geïnd via RNOB. De raad heeft ingestemd met een financiële bijdrage 2025 aan de Strategische WERKagenda 'Op weg naar 2030' waarbij de financiële bijdrage van €1 per inwoner in 2024 geldt als basisjaar en dat dit bedrag per 1 januari 2025 wordt geïndexeerd, De bijdrage voor 2025 is vastgesteld op € 1,04 per inwoner waarbij het aantal inwoners wordt bepaald op basis van het CBS cijfer van 1 januari van het voorafgaande jaar. In de loop van 2025 zal het convenant NOB werkt worden aangepast en zal de financiering van deze samenwerking hierin worden opgenomen.

 

Begroting 2025

De bekostiging van de samenwerking is geregeld in artikel 11 van het convenant regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant. De bijdrage vindt plaats op basis van een vast bedrag per inwoner waarbij het aantal inwoners wordt bepaald op basis van het CBS cijfer van 1 januari van het voorafgaande jaar. Voor de bijdrage per inwoner geldt 2024 als basisjaar. Met ingang van 1 januari 2025 wordt dit bedrag jaarlijks geïndexeerd. 

  • De gemeenten betalen een bijdrage per inwoner voor 2025 van € 1,62 voor RNOB en € 1,50 voor Agrifood Capital.
  • De gemeenten betalen een bijdrage per inwoner voor 2025 van € 1,04 voor NOB Werkt. Dit was in 2024 € 1. 

Voor 2025 is uitgegaan van ... inwoners.

 

Risico 

Risicobeoordeling 

Nihil. De gemeenten betalen een bijdrage per inwoner. Het risico is dat Agrifood Capital B.V. in financiële problemen komt. In dat geval is de regio Noordoost Brabant als deelnemer in het stichtingsbestuur en daarmee de gemeenten als deelnemers in de regionale samenwerking (mede) verantwoordelijk. Het financiële risico is echter beperkt tot het bedrag van de inbreng. Dat geldt ook voor het financiële risico van RNOB.  
Voor NOB Werkt geldt dat het financiële risico beperkt is tot het bedrag van de bijdrage door de gemeente.

 

 

Zijn risico’s afgedekt: nee 

Risicobepaling

Bijdrage wordt bepaald op basis van artikel 10 van het samenwerkingsconvenant

Artikel 10: Financiën

1.           Partijen hebben een regiorekening, dat gevuld wordt met de door de partijen jaarlijks ter beschikking te stellen bijdragen en financiële bijdragen van derden.

2.           De individuele jaarlijkse bijdrage van een gemeente aan het fonds bedraagt € 4,-- per inwoner woonachtig in het grondgebied van de betreffende gemeente op 1 januari van het jaar, voorafgaand aan dat, waarvoor de bijdrage verschuldigd is.

3.           De bijdrage als bedoeld in het tweede lid wordt in beginsel als volgt verdeeld: a. € 1,56 per inwoner is bestemd voor Regio Noordoost Brabant b. € 1,44 per inwoner is bestemd voor AgriFood Capital c. € 1,-- per inwoner is bestemd voor Noordoost Brabant Werkt d. De gemeente Heusden zit in een andere arbeidsmarktregio en levert daarom aan Noordoost Brabant Werkt geen inwonersbijdrage.

4.           De bijdrage van beide waterschappen gezamenlijk bedraagt 6,5% van het totaalbedrag ingebracht door de deelnemende gemeenten voor Regio Noordoost Brabant en AgriFood Capital. De waterschappen bepalen in onderling overleg de verdeling van dat totaalbedrag dat door hen wordt ingebracht.

5            Convenant regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024 5. Het dagelijks bestuur maakt met AgriFood Capital bindende afspraken, opdat geborgd is dat de bijdrage aan deze organisatie ten goede komt aan de realisatie van, ingevolge de Samenwerkingsagenda, overeen te komen tegenprestaties.

6.           De vanuit de regiorekening betaalde compensabele BTW wordt jaarlijks in januari met toepassing van het transparantiebeginsel doorgeschoven naar de betreffende compensatiegerechtigde gemeente.

7.           De gemeenten compenseren deze BTW bij het compensatiefonds en stellen dit volledige bedrag weer beschikbaar aan de regiorekening. Mocht de Belastingdienst haar zienswijze uit haar brief van 11 september 2015 om dit te ondersteunen herzien, zal de werkwijze daarop worden aangepast op een zodanige wijze dat het samenwerkingsverband hiervan geen financieel nadeel ondervindt.

8.           Voor de berekening van deze bijdrage wordt uitgegaan van het inwonertal op 1 januari van het jaar, voorafgaand aan dat, waarvoor de bijdrage verschuldigd is. Voor de vaststelling van de aantallen inwoners worden aangehouden de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers.

9.           De regiorekening zal worden ingezet voor (co)financiering van projecten en/of programma’s passend bij de samenwerkingsagenda en binnen de vastgestelde begroting. Maximaal 25% van de regiorekening is bestemd voor de algemene kosten (overhead), waaronder kosten voor het regiobureau, regiomanager, huisvesting, secretariële ondersteuning en communicatieondersteuning.

 

  1.  Regionaal Zorg- en Veiligheidshuis 

Verband 

Naam 

Regionaal Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Website 

www.rvml.nl 

Vestigingsplaats 

’s-Hertogenbosch

Rechtsvorm 

Door nu uit te gaan van de huidige samenwerkingsovereenkomst heeft ZVH geen rechtspersoonlijkheid (=’geen zelfstandige organisatie’ d.w.z. ZVH sluit geen overeenkomsten maar dat doet de “beheergemeente”). Die rechtspersoonlijkheid is nodig om hierin als gemeente een persoonlijk en financieel belang te hebben. Dus is ZVH geen verbonden partij

Doel 

Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost (ZVH) is een samenwerkingsverband waarin zorg- en veiligheidspartners en gemeenten, onder eenduidige regie, werken aan complexe zorg- en veiligheidsproblemen. De doelstelling van deze samenwerking is bijdragen aan de algemene veiligheid, het verbeteren van de persoonlijke situatie, het voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en/of maatschappelijke uitval. Dit gebeurt door een combinatie van strafrechtelijke, civielrechtelijke en bestuurlijke interventies en zorg in persoonsgebonden aanpakken.

Inhoud 

Taakveld

Openbare Orde en Veiligheid en Zorg

Doelstelling

Veilig gevoel, Sociaal veilig 

Taken 

1. Het voeren van procesregie;

2. Het adviseren van professionals;

3. Het signaleren en adviseren ten aanzien van kansen en knelpunten.

Wijzigingen 

Optimalisering systeem ten behoeve van casus overleg 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

De gemeenten Bernheze, Boekel, Boxtel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, ’s-Hertogenbosch, Sint-Michielsgestel en Vught, Dienst Justitiële Inrichtingen, GGD Hart voor Brabant, GGZ Oost-Brabant, Novadic-Kentron, Openbaar Ministerie, Politie, Raad voor de Kinderbescherming, Reclassering Nederland, Reinier van Arkel, Sociom, Stichting Jeugdbescherming Brabant, Stichting Ons Welzijn, Stichting Veilig Thuis Brabant Noordoost, William Schrikker Stichting, Jeugdbescherming & Jeugdreclassering.

Vertegenwoordiging 

 Lid van de stuurgroep Zorg en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Portefeuillehouder 

Ramona Sour neemt deel aan stuurgroep Zorg en Veiligheidshuis Brabant Noordoost. (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Afdeling 

Dienstverlening

Financiële positie 

Begroting 2024

  • totale begroting (instelling): € 1.298.050
  • bijdrage Maashorst: € 67.990
  • resultaat instelling: € 0 

 

Jaarrekening 2024

  • totale exploitatie instelling: € 1.372.643
  • bijdrage Maashorst: €  en daarnaast is een teruggave overschot reserve ontvangen ter grootte van € . Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 1/1 €  en per 31/12 n.v.t. (jaarverslag bevat alleen exploitatie overzicht en geen balans)
  • vreemd vermogen per 1/1 € en per 31/12 n.v.t. (jaarverslag bevat alleen exploitatie overzicht en geen balans)
  • resultaat (instelling): € 

 

Begroting 2024

  • totale begroting (instelling): € 1.358.040
  • bijdrage Maashorst: € 73.400
  • resultaat  instelling € 0

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee 

Is er een risico-inventarisatie: nee 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: nee 

Zijn risico’s afgedekt: nee 

Risico-bepaling 

 Staat niet in jaarverslag

 

Visie en doorkijk naar de toekomst van verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Visie en doorkijk naar de toekomst van verbonden partijen

Visie
De gemeente Maashorst heeft als visie dat de keuze voor een samenwerkingsverband altijd dient te gebeuren vanuit het maatschappelijk belang. Om te bepalen of in specifieke situaties dat belang het meest gediend wordt door aansluiting bij een samenwerkingsverband volgt de gemeente Maashorst in hoofdlijnen de VNG-BiZa-Handreiking voor de toepassing van de wet gemeenschappelijke samenwerkingen. Deze handreiking is uitgewerkt in het ambtelijk beheersinstrument Proceskader Samenwerkingsverbanden. Dit proceskader wordt gehanteerd om te bepalen of nieuwe samenwerkingsverbanden worden aangegaan, alsmede om periodiek te evalueren of een samenwerkingsverband nog de meest optimale vorm is om het maatschappelijk belang te borgen.

Wet- en regelgeving
Als gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen is de landelijke tendens dat het belang van een adequate beheersing van de verbonden partijen toeneemt. Mede naar aanleiding hiervan is de BBV op 16 juli 2014 gewijzigd. Daarnaast zijn de bepalingen en richtlijnen van de notitie Verbonden partijen (PDF, 2.4 MB)d.d. oktober 2016 (PDF, 682.9 kB) vanaf 2018 in werking getreden. Ook de Wet Gemeenschappelijke Regelingen is met ingang van 1 juli 2022 gewijzigd. Doel van deze wetswijziging is om de volksvertegenwoordigers meer mogelijkheden te geven om de eigen controlerende en kaderstellende rol te versterken en om de democratische legitimatie van de besluitvorming binnen de gemeenschappelijke regelingen te vergroten.

Doorkijk naar de toekomst
De laatste jaren is de aard en het aantal samenwerkingsverbanden sterk in beweging. De verwachting is dat deze trend zich de komende jaren voort zal zetten. Als gevolg daarvan is de beheersing van verbonden partijen van belang. Daarnaast is het ook van belang om de risico's die hiermee samenhangen in beeld te hebben en te houden. Deze risico's hebben zijn plek in het systeem van risicobeheersing van de gemeente Maashorst. Zie hiervoor de risico inventarisatie in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.