Ontwikkelingen
Prioriteitstellingen vanuit het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
De gemeenteraad heeft in december 2022 het Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2023-2026 vastgesteld. De prioriteiten in het IVP zijn ook dit jaar uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma (UVP). Het UVP 2024 geeft handen en voeten aan het Integraal Veiligheidsplan en laat zien wat we dit jaar hebben gedaan om de doelen uit het IVP te halen.
Zorg & veiligheid
Bij zorg en veiligheidsproblematiek gaat het bijvoorbeeld om woonoverlast, jeugdoverlast, huiselijk geweld, kindermishandeling of verwaarlozing, forensische zorg en problemen veroorzaakt door personen met onbegrepen gedrag. Niet zelden speelt het gebruik van verdovende middelen hierin een rol. Het is belangrijk om vroegtijdig in te grijpen om te zorgen dat de problematiek en overlast zo klein mogelijk blijven. De afgelopen jaren zien we het aantal casussen groeien en ook in 2024 is er intensieve inzet geweest op dit onderwerp. De focus ligt op zo vroeg mogelijk signaleren en aanpakken.
Jeugdoverlast
Enkele jaren geleden zijn we gestart met een nieuwe aanpak van jeugdoverlast, waarbij de overlastsituatie als uitgangspunt wordt genomen. Dat betekent dat de gemeente, politie, jongerenwerk en hulpverleningsinstanties met elkaar de overlast in beeld brengen en een aanpak hiervoor maken. Daarnaast is een regisseur complexe casuïstiek in het team Veiligheid aangesteld. De regisseur houdt het overzicht rondom de overlast en schakelt tijdig met de juiste partijen om de overlast tegen te gaan en regie te voeren op het uitvoeren van acties. Door deze ontwikkelingen zijn er korte lijnen met de betrokken partijen. Dit draagt eraan bij dat we overlastgevende jeugd snel in beeld hebben en acties kunnen uitzetten om ervoor te zorgen dat we criminaliteit tegengaan. Op dit moment hebben we jeugdoverlast beter onder controle dan voorgaande jaren. Er is beter zicht op de jeugd. Door de goede samenwerking wordt snel geschakeld met elkaar en worden acties uitgezet. Hiermee proberen we de jeugdoverlast te verkleinen en te voorkomen dat jongeren afglijden naar de criminaliteit. In 2024 hebben we deze aanpak voortgezet en uitgebreid met onder andere meer mogelijkheden voor de inzet van HALT.
Digitale veiligheid
Traditionele vormen van criminaliteit worden steeds vaker ingeruild voor digitale criminaliteit. Denk daarbij cybercrime (zoals hacken) en gedigitaliseerde criminaliteit, waarbij digitale middelen worden gebruikt als middel om strafbare feiten te plegen. Omdat we steeds meer digitaal doen, is de kans ook groter dat mensen slachtoffer worden van cybercrime. Opsporing van verdachten is arbeidsintensief en vaak ook erg specialistisch. We zetten dan ook vooral in op het vergroten van de digitale weerbaarheid van onze inwoners en zorgen dat ons eigen huis op orde is.
Maatschappelijke onrust
Polarisatie, extremisme en radicalisering zijn enkele vormen van maatschappelijke onrust. Tegenstellingen tussen bepaalde bevolkingsgroepen worden groter. Ook maatschappelijke ontwikkelingen spelen hierbij een rol, zoals de toenemende asielstromen, geopolitiek en schaarste op de woningmarkt. Het vraagt veel inzet van de gemeente om hier vroegtijdig op in te spelen en om bijvoorbeeld demonstraties goed te laten verlopen. Eind 2024 is een start gemaakt met beleid op radicalisering. Hierin werken we samen met gemeenten Land van Cuijk en Boekel.
Ondermijning
De effecten van georganiseerde criminaliteit op onze samenleving, waarbij onder- en bovenwereld verweven raken, noemen we ondermijning. Criminelen maken voor illegale activiteiten gebruik van legale bedrijven en diensten in de bovenwereld. De integrale aanpak van ondermijning is gericht op het verstoren van de financiële basis van de criminaliteit. Dit doen we door intensief samen te werken met partners zoals de politie, het Openbaar Ministerie, de Belastingdienst en het UWV. We zetten hierbij in op vier speerpunten:
- zichtbaar effectieve interventies
- werken aan een weerbare overheid gebaseerd op de 'Brabantse norm weerbare overheid'
- onze samenleving weerbaar maken
- nadrukkelijk investeren in het versterken van onze informatiepositie en expertise op het gebied van ondermijning in onze gemeente
Verzorgingsplaatsen
We zien steeds meer vervoersbewegingen binnen het nationale en regionale beroepsgoederenvervoer. Dit heeft geleid tot een stijgend aantal ladingdiefstallen binnen onze gemeente langs het hoofdwegennet. Het maakt ook een onderliggend probleem zichtbaar: een nijpend tekort aan parkeerplaatsen voor grote voertuigen. Om de ladingdiefstallen aan te pakken, werkt de gemeente samen met diverse partners.
Toezicht en handhaving
Wijkgericht werken blijft een belangrijk onderdeel van het werk van de BOA's. Maar de BOA's krijgen te maken met een steeds complexer werkveld. Waar ze vroeger vooral kleine overtredingen uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) corrigeerden, moeten ze nu ook taken overnemen die politie overgedragen heeft aan de gemeente. Denk aan het begeleiden van het toenemend aantal demonstraties en manifestaties en de controle op illegale prostitutie. Ook hebben ze een rol bij evenementen (die steeds groter worden en in aantal toenemen) door terugtrekkende bewegingen van de politie. Andere afdelingen van de gemeente maken ook steeds meer gebruik van de BOA’s. Denk aan de controles op afval, parkeercontroles, BRP, horeca en hulp bij sociale problemen. Daarnaast kent de gemeente Maashorst een enorm groot buitengebied dat we met twee gespecialiseerde BOA's (domein II) veilig en netjes proberen te houden. Kortom, het takenpakket van de BOA’s neemt elk jaar toe, waardoor zij bestaande taken en het wijkgericht werken soms onvoldoende kunnen uitvoeren.