Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening met toelichting

In onderstaand overzicht worden op basis van artikel 27 uit de BBV de gerealiseerde baten en lasten (in duizendtallen) gepresenteerd, waarbij de algemene dekkingsmiddelen, lasten en baten overhead, heffing van de vennootschapsbelasting en geraamd bedrag voor onvoorzien apart worden gepresenteerd.

Rekening 2023 Begroting 2024 primitief Begroting 2024 incl. wijzigingen Rekening 2024
Omschrijving programma Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
1. Veiligheid 5.618 54 5.564 6.258 19 6.239 6.675 365 6.310 6.524 323 6.201
2. Verkeer en vervoer 8.723 1.121 7.602 9.958 561 9.397 9.875 1.289 8.585 10.054 1.632 8.422
3. Economie en toerisme 2.795 725 2.070 2.041 566 1.475 2.670 625 2.045 2.800 708 2.092
4. Onderwijs 5.963 1.265 4.698 6.870 1.465 5.405 6.207 1.422 4.785 5.908 1.414 4.494
5. Sport, cultuur, recreatie en natuur 19.740 3.738 16.002 21.970 3.488 18.482 23.702 3.553 20.149 22.849 3.599 19.251
6. Sociaal domein 87.944 27.175 60.769 80.825 18.620 62.205 94.493 26.912 67.581 92.470 28.367 64.103
7. Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid 20.563 15.212 5.351 22.748 16.583 6.165 25.749 17.739 8.010 24.761 17.612 7.150
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing 8.663 5.006 3.657 3.544 1.268 2.276 8.305 3.478 4.828 9.433 4.954 4.479
9. Bestuur en dienstverlening 5.401 931 4.470 4.692 1.127 3.565 5.542 1.497 4.045 6.421 1.430 4.991
10. Bedrijfsvoering en inkomsten 4.021 4.020 1 3.566 2.482 1.084 2.696 2.732 -36 3.336 3.905 -569
Subtotaal programma's 169.430 59.246 110.184 162.471 46.177 116.294 185.913 59.612 126.302 184.557 63.944 120.613
Algemene dekkingsmiddelen 0 138.133 -138.133 0 141.918 -141.918 0 147.422 -147.422 0 148.318 -148.318
Overhead 22.353 168 22.185 24.148 131 24.017 24.436 143 24.292 24.616 271 24.346
Heffing VPB 155 0 155 1 0 1 1 0 1 0 0 0
Bedrag onvoorzien -1.252 335 -1.587 45 0 45 45 0 45 -182 428 -610
Subtotaal overige baten en lasten 21.256 138.636 -117.380 24.194 142.049 -117.854 24.482 147.565 -123.083 24.434 149.017 -124.583
Gerealiseerde totaal van saldo baten en lasten (exclusief mutaties reserves) 190.687 197.882 -7.195 186.665 188.226 -1.561 210.395 207.177 3.219 208.991 212.961 -3.970
Toevoegingen / onttrekkingen reserves
1. Veiligheid 0 34 -34 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2. Verkeer en vervoer 1.076 627 450 1.078 1.092 -15 5.143 5.420 -278 3.953 4.105 -152
3. Economie en toerisme 603 407 196 530 137 393 527 474 53 311 443 -131
4. Onderwijs 0 438 -438 0 186 -186 0 308 -308 0 308 -308
5. Sport, cultuur, recreatie en natuur 1.392 1.370 22 17 478 -460 1.456 2.309 -853 1.421 2.187 -766
6. Sociaal domein 2.940 4.483 -1.543 818 887 -69 3.643 6.991 -3.348 3.617 6.986 -3.369
7. Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid 567 884 -317 0 287 -287 0 1.118 -1.118 159 1.096 -937
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing 4.445 3.675 770 3.014 1.191 1.822 2.615 2.901 -287 2.972 3.212 -240
9. Bestuur en dienstverlening 120 463 -343 0 0 0 0 120 -120 0 120 -120
10. Bedrijfsvoering en inkomsten 8.897 11.907 -3.010 1.092 1.073 19 5.953 2.913 3.040 5.953 2.916 3.037
Subtotaal mutaties reserves 20.040 24.288 -4.248 6.548 5.331 1.218 19.335 22.554 -3.219 18.386 21.373 -2.987
Gerealiseerd resultaat 210.726 222.170 -11.444 193.213 193.556 -343 229.731 229.731 0 227.377 234.334 -6.957

Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening met toelichting - Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Specificatie algemene dekkingsmiddelen

Exploitatie inkomsten (x € 1000) Rekening 2023 Begroting 2024 incl. wijzigingen Rekening 2024
Dividend 117 86 86
Rente eigen vermogen/voorzieningen en renteresultaat 138 172 225
Totaal taakveld 0.5 treasury 255 258 311
Totaal taakveld 0.61 OZB woningen 7.224 7.681 7.672
Totaal taakveld 0.62 OZB niet-woningen 7.260 7.392 7.356
Totaal taakveld 0.63 Parkeerbelasting 2.287 2.398 2.362
Reclamebelasting 186 214 210
Totaal taakveld 0.64 Belastingen overig 186 214 210
Totaal taakveld 0.7 Algemene uitkering 120.501 128.957 129.882
Forensenbelasting 41 34 13
Toeristenbelasting 379 488 514
Totaal taakveld 3.4 Economische promotie 420 522 527
Totaal algemene dekkingsmiddelen 138.133 147.422 148.318

 

Specificatie overhead

Overheadkosten betreffen alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. De kosten en doorbelasting van overhead kan als volgt gespecificeerd worden (bedragen x €1.000).

  Rekening 2023 Begroting 2024 incl. wijzigingen Rekening 2024
  Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
Lasten en baten overhead 23.982 168 23.814 25.543 143 25.400 25.690 271 25.420
Waarvan doorbelaste overhead naar grondexploitatie, investeringen en voorzieningen groot onderhoud -1.629 0 -1.629 -1.108 0 -1.108 - 1.074 0 - 1.074
Netto lasten en baten overhead 22.353 168 22.185 24.436 143 24.292 24.616 271 24.346

Voor een nadere specificatie van de onderdelen die onder overhead vallen wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering.

Heffing van de Vennootschapsbelasting

In 2024 is er geen sprake van te betalen vennootschapsbelasting en zijn daarom geen lasten verantwoord in het overzicht van baten en lasten.

Bedrag onvoorzien

Het bedrag onvoorzien bestaat op hoofdlijnen uit de volgende onderdelen:

  • Voordeel salarislasten direct productieve afdelingen €614.000
  • Diverse kleinere onvoorziene uitgaven en inkomsten -€4.000

Verschillen ten opzichte van de begroting inclusief wijzigingen

De verschillen tussen de rekening 2024 en de begroting inclusief wijzigingen 2024 worden toegelicht bij de analyse van het jaarrekeningresultaat. De analyse in de programmaverantwoording maakt tevens onderdeel uit van de jaarstukken.

Overzicht van structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves

In 2024 waren de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves als volgt:

Nummer Naam Reserve Saldo 01-01-2024 Storting 2024 Onttrekking 2024 Saldo 31-12-2024
103101 t/m 103119 Reserves dekking kapitaallasten 22.049.999 445.172 917.558 21.577.613
102003 Reserve Parkeerfonds 2.647.675 3.274.809 498.255 5.424.229
Totaal   24.697.674 3.719.981 1.415.813 27.001.842

Daarnaast zijn de reservemutaties gespecificeerd in de toelichting op de balans.

  • De onttrekking uit diverse reserves dekking kapitaallasten dienen ter dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten.
  • De storting in de reserve Parkeerfonds wordt gevoegd vanuit parkeerexploitatie (opbrengsten) ter egalisatie kosten en dekking projecten/investeringen openbaar parkeren. In bovenstaande dotatie van 3,3 miljoen is wel een incidentele storting van 2,9 miljoen opgenomen volgens besluit in de 2e tussentijdse rapportage 2024.

Overzicht van incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening met toelichting - Overzicht van incidentele baten en lasten

Volgens artikel 19 en 23 van het BBV is het verplicht om een overzicht te presenteren van de incidentele baten en lasten.  Op die manier kan beoordeeld worden of en in hoeverre er sprake is van een sluitende begroting. Wij dekken de incidentele lasten zoveel als mogelijk met incidentele baten. Voor het bepalen van de incidentele baten en lasten is de "notitie structurele en incidentele baten en lasten 2024" (gepubliceerd door de commissie BBV) als uitgangspunt genomen. Hierin zijn de volgende standpunten opgenomen. 

  • Een gemeente voert structurele taken uit. Daarom zijn structurele baten en lasten de regel, incidentele baten en lasten zijn de uitzondering.
  • Voor het bepalen of er sprake is van die uitzondering, wordt de aard van de raming beoordeeld. De aard van de baten en lasten betekent in het kader van deze notitie dat de soort of de eigenschap van een begrotingspost binnen een taakveld in eerste instantie bepalend is of een post als incidenteel of structureel aangemerkt wordt
  • Hulpmiddel voor het invullen van het begrip incidenteel: baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen.
  • Baten en lasten die zich vier jaar of langer voordoen zijn in beginsel structureel van aard. Echter meerjarige tijdelijke geldstromen waarvan de eindigheid vastligt vanwege een raadsbesluit en/of een toekenningsbesluit klasseren als incidentele baten en lasten, ook als de geldstroom (nog) langer is dan 3 jaar
  • Toevoegingen aan en onttrekkingen uit de reserves worden als incidenteel beschouwd, tenzij het gaat om reguliere toevoegen/onttrekkingen aan financieringsreserves c.q. dekkingsreserves (kapitaallasten). 
  • De incidentele baten en/of lasten moeten van materiële omvang zijn. De materiële omvang is voor de gemeente Maashorst vastgesteld op €50.000 of hoger (opgenomen in onze financiële verordening). Baten en lasten onder deze grens beschouwen we altijd als structureel, ondanks dat deze wellicht wel aan bovenstaande voorwaarden voldoen. .

In onderstaande tabellen is het saldo van incidentele baten en lasten per programma opgenomen. Binnen de gemeente Maashorst wordt de incidentele baten en lasten op de algemene reserve gemuteerd.

Incidentele baten en lasten per programma x € 1.000 ( -/- = nadeel/uitgaven, +/+ = voordeel/inkomsten)
Omschrijving Begroot 2024 Werkelijk 2024
1. Veiligheid 0 0
2. Verkeer en vervoer -259 -152
3. Economie en toerisme -237 -166
4. Onderwijs -122 -122
5. Sport, cultuur, recreatie en natuur -257 86
6. Sociaal Domein -2.491 -933
7. Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid -1.755 -1.940
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing -782 -715
9. Bestuur en dienstverlening 0 -1.150
10. Bedrijfsvoering en inkomsten 3.173 3.761
Totaal (dekking uit of storting in algemene reserve) -2.730 -1.331
Mutaties algemene reserve 1.658 1.658
Totaal saldo incidentele baten en lasten -1.072 327
Specificatie incidentele baten en lasten per programma x € 1.000 ( -/- = nadeel/uitgaven, +/+ = voordeel/inkomsten)
Omschrijving Uitgaven of Inkomsten Begroot 2024 Werkelijk 2024 Toelichting
Projectleider Weerbare Overheid U -178 -140 Door de basisteamdriehoek-plus van Maas & Leijgraaf is een voorstel ingediend ter bevordering van de interne en externe weerbaarheid en het versterken van de interventiekracht (en zichtbaarheid).
Subsidie projectleider Weerbare Overheid I 178 140 Bijdrage van het Taskforce RIEC Brabant Zeeland voor de projectleider Weerbare Overheid
Wijkversterking U -72 72 Budget voor het doel het ’versterken van de gemeentelijke informatiepositie' op veiligheid.
Subsidie wijkversterking I 72 -72 Incidentele gelden verkregen vanuit landelijke versterkingsgelden voor de wijkgerichte aanpak ILA (Intensieve Leefbaarheidsaanpak).
Totaal programma 1. Veiligheid 0 0
Runstraat saneringskosten U -200 -220 Er is vervuilde grond ontdekt op Runstraat 12 te Schaijk. De kosten voor de saneringswerkzaamheden zijn uiteindelijk iets hoger uitgevallen dan begroot.
Dumping in openbare ruimte U -100 -96 Meerdere dumpingen van drugsafval/chemicalien zorgen voor onvoorziene kosten.
Dekking dumpingen in openbare ruimte door voorzieningen afval en riool I 100 96 De kosten van dumpingen worden deels gedekt uit de voorziening afvalstoffenheffing en egalisatie rioolheffing (ieder 50%)
Aframing reserve Bovenwijkse voorzieningen I 2.900 2.900 Het overschot aan middelen in deze reserve worden toegevoegd aan de bestemmingsreserve Parkeerfonds om daar in de toekomst mobiliteitsprojecten uit te dekken.
Storting reserve Parkeerfonds U -2.900 -2.900 Het overschot aan middelen in de reserve Bovenwijkse voorzieningen worden toegevoegd aan deze reserve om daar in de toekomst mobiliteitsprojecten uit te dekken.
Voorkeursalternatief N605 U -59 -59 Het opstellen en optimaliseren van het voorkeursalternatief C van het verleggen van de N605. Op basis hiervan zullen de benodigde ruimtelijke procedures in gang gezet worden.
Vrijval voorzieningen civiele kunstwerken en openbare verlichting I 0 127 De Voorzieningen Groot Onderhoud Civiele Kunstwerken en Openbare Verlichting van de voormalige gemeenten Landerd en Uden zijn niet langer benodigd en kunnen derhalve vrijvallen.
Totaal programma 2. Verkeer en vervoer -259 -152
Voorbereiding realisatie evenemententerreinen U -17 -5 Programmabegroting 2023: Uitwerking mogelijkheid van realisatie evenemententerrein aan de Zeelandsedijk. Restant budget is overgeheveld naar 2025.
Vitale vakantieparken en ommetjes Reek U -220 -161 Incidenteel budget voor de transformatie van vakantieparken en aanleg wandelroutes in Reek
Totaal programma 3. Economie en toerisme -237 -166
Nationaal programma Onderwijs (NPO) U -162 -162 Middelen om door COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen te bestrijden
Nationaal programma Onderwijs (NPO), bijdrage van het Rijk I 162 162 Rijksbijdrage voor dit project
Inhaalafschrijving Cirkel en Mulderke U -122 -122 Via raadsbesluit in mei 2024 is besloten om de scholen Cirkel en Mulderke te optimaliseren middels enkele investeringen. Hierdoor moet de boekwaarde van diverse eerdere investeringen vervroegd afgeschreven worden.
Totaal programma 4. Onderwijs -122 -122
Dekking uit reserve groen voor lasten op de exploitatie I 13 13 Een stimuleringsbijdrage om aan te kunnen haken op projecten van bijv. het Brabants Landschap die passen binnen de doelstellingen van ons Landschapsbeleidsplan gericht op biodiversiteit en/ of erfbeplanting.
Sport en spel Reek - vrijval voorzieningen I 57 0 Naar verwachting was de nieuwe sport- en spelaccommodatie Reek in 2024 gerealiseerd en kunnen voorzieningen van huidige accommodaties (voetbalaccommodatie Achilles, Gymzaal en Jeugd Rekelhof) daardoor incidenteel vrijvallen. Doordat het project niet gerealiseerd is, zijn de voorzieningen niet vrijgevallen
Sport en spel Reek - sloop en tijdelijke huisvesting U -188 -215 Sloopkosten van de huidige gymzaal en voetbalaccomodatie + tijdelijke huisvesting.
Harmonisatie huur sportverenigingen U -60 -57 Kosten voor de inhuur van een projectleider voor de harmonisatie van de huur sport
Dotatie voorziening groot onderhoud groen U -289 -289 Eenmalige dotatie aan de voorziening Groot onderhoud Groen vanuit de resultaatbestemming van de programmarekening 2023. Deze voorziening moest in de jaarrekening 2023 vrijvallen vanwege het ontbreken van een actueel onderhoudsplan
Vrijval voorziening groot onderhoud groen I 400 311 Aangezien er vanaf 2025 geen sprake meer is van groot onderhoud groen (alleen dagelijks onderhoud en vervangingsinvesteringen) kan de groot onderhoudsvoorziening vrijvallen
Dotatie voorziening groot onderhoud sportvelden U -112 -112 Eenmalige dotatie aan de voorziening Groot onderhoud sportvelden vanuit de resultaatbestemming van de programmarekening 2023. Deze voorziening moest in de jaarrekening 2023 vrijvallen vanwege het ontbreken van een actueel onderhoudsplan
Vrijval voorziening groot onderhoud sportvelden I 0 113 Aangezien er vanaf 2025 geen sprake meer is van groot onderhoud sportvelden (alleen dagelijks onderhoud en vervangingsinvesteringen) kan de groot onderhoudsvoorziening vrijvallen
Natuurgebied de Maashorst U -74 -74 Besteding aan projecten in natuurgebied De Maashorst ten behoeve van de uitvoering van de Gebiedsvisie
Natuurgebied de Maashorst (bijdrage Stichting Maashorst in Uitvoering) I 74 74 Besteding projecten natuurgebied de Maashorst wordt gedekt vanuit de liquidatie van Stichting Maashorst in Uitvoering
Motorcrossterrein De Peel U -17 -17 Hetontwikkeling en professionalisering van de regionale motorcross-sport. Restant budget van 183.000 is overgeheveld naar 2025.
Ondersteuning harmonisering beleid Flora en Fauna U -61 -61 Externe ondersteuning voor het harmoniseren van beleid (Uden en Landerd) met betrekking tot de gedragscode Flora en Fauna
Terugvordering subsidie Stichting Ark U 0 400 In het verleden verstrekte subsidie aan Stichting Ark voor de aanleg van natuurterreinen is niet besteed teruggevorderd.
Totaal programma 5. Sport, cultuur, recreatie en natuur -257 86
Terugbetaling regio Beschermd Wonen I 1.431 1.431 Gedurende de jaren 2024-2028 ontvangen we van de Centrumgemeente Oss een jaarlijks uitvoeringsbudget van €817.903 om de 'Lokale basis op Orde' te brengen. Regionaal is afgesproken dat elke gemeente een lokaal uitvoeringsplan “Lokale Basis op Orde” opstelt voor besteding van de middelen aan de doelgroep psychisch kwetsbare inwoners vanaf 2024. Op basis hiervan zal een voorstel incl. dekking t.l.v. de reserve Transformatieopgave Wmo Beschermd Wonen ter besluitvorming worden voorgelegd. Daarnaast ontvangen we jaarlijks €613.427 voor de lokale randvoorwaarden Beschermd Wonen
Reserve Beschemd wonen U -2.435 -2.410 Het niet bestede budget in 2024 voor Beschermd Wonen wordt in de Reserve Beschermd Wonen gestort om te besteden in 2025 en verder.
Transformatieopgave Beschermd Wonen U -637 -662 De lokale ontwikkelagenda / transformatieopgave Beschermd Wonen is gerelateerd aan het regionaal Koersdocument Inwoners met een psychische kwetsbaarheid, onderdeel van de regionale kaders Wmo die voor de jaren 2024-2028 geactualiseerd zijn. Daarnaast is met de vaststelling van de Centrumregeling 2024-2028 is regionaal afgesproken dat de middelen die we vanuit de regionale reserve Beschermd Wonen ontvangen beschikbaar houden voor de transformatieopgave Beschermd Wonen.
Reserve Beschemd wonen I 867 867 Dekking lasten transformatieopgave Bescherd Wonen door reserve Beschermd Wonen
Middelen migratieopgaven U -500 -291 Tijdelijke uitbreiding van ambtelijke capaciteit voor het realiseren van de migratieopgaven.
Hulp bij het huishouden U -183 -183 Implementatiekosten voor het nieuwe contract (nieuwe indicatiesystematiek en een nieuw basisproduct) met betrekking tot Wmo Hulp bij het Huishouden
Project Iedereen kans op werk U -356 -356 Mensen met een uitkering hebben in de huidige arbeidskrapte meer kansen op werk, en daar willen we optimaal gebruik van maken. Hiermee dienen we de lokale arbeidsmarkt, vergroten we de kansen op werk voor mensen in de uitkering, en bereiken we een besparing op de uitgaven aan de Participatie. Het project is daarmee een antwoord op de wens van het College om een plan op te stellen om het aantal mensen dat afhankelijk is van de bijstand met 25% te verminderen in deze bestuursperiode.
Bijdrage Reserve Arbeidsmarktbeleid voor project Iedereen kans op werk I 356 356 De kosten voor het project Iedereen kans op werk worden gedekt uit de reserve Arbeidsmarktbeleid
Beleidskader armoede en schulden U -65 -29 Eenmalige bewustwordingscampagne en deskundigheidsbevordering voor het nieuwe beleidskader Armoede en Schulden (raadsbesluit november 2023)
Integraal Zorgakkoord U -379 -316 Het Integraal Zorgakkoord (IZA) gaat over zorg die geregeld wordt in de Zorgverzekeringswet (Zvw). Daarin is vastgelegd wat er vanuit de basisverzekering wordt vergoed.
Integraal Zorgakkoord - bijdrage gemeenten I 0 281 Bijdrage van gemeente Den Bosch voor de uitvoering van het Integraal Zorgakkoord
Huisvesting Oekraïnse vluchtelingen U -4.900 -4.120 Huisvestingskosten en leefgeld voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen
Bijdrage Rijk voor huisvesting Oekraïnse vluchtelingen I 4.400 4.351 Bijdrage Rijk voor huisvesting en leefgeld van Oekraïnse vluchtelingen
Ondersteuning toeslagaffaire U -90 -54 Kosten voor de ondersteuning van de toeslagenaffaire
Teruggave btw op re-integratie U 0 202 In 2024 heeft de gemeente een teruggave van de Belastingdienst ontvangen over de jaren 2022 en 2023 op het gebied van Re-integratie. Dit resulteert in een incidenteel financieel voordeel van €202.000.
Totaal programma 6. Sociaal Domein -2.491 -933
Duurzaamheid: onderzoek naar mogelijkheden energieneutraal gemeentelijk vastgoed U -60 0 programmabegroting 2023: in 2023 en 2024 wordt een onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van een energieneutraal gemeentelijk vastgoed.
Opheffen Gemeenschappelijke Regeling Milieustraat U -1.090 -1.090 Uittreding uit de GR milieustraat (voormalig Landerd) met de gemeente Oss. 1 milieustraat voor de gemeente Maashorst is voldoende. Hiervoor moeten eenmalige uittreedkosten betaald worden.
Projectleiding Peel Natuurdorpen U -100 -64 Gemeente Maashorst is in gesprek met haar partners om gezamenlijk tot een intentieovereenkomst te komen, om te komen tot een pilot met een drietal initiatieven. Dit project is breder getrokken, omdat de verwachting is dat we d.m.v. een drietal pilots meer kwaliteitswinst kunnen behalen.
Aanpak energiearmoede U -395 -147 Het doel van deze specifieke uitkering is om de energierekening van huishoudens die kampen met energiearmoede nog voor komende winter te verlagen. Gemeenten bepalen zelf hoe ze de middelen besteden.
Bijdrage Rijk voor aanpak energiearmoede via specifieke uitkering I 395 147 Bijdrage van het Rijk voor de aanpak van energiearmoede
Project eenmalige energietoeslag U -147 -163 Middelen om via de bijzondere bijstand een eenmalige energietoeslag te geven aan huishoudens met een inkomen op of net boven het sociaal minium.
Klimaat en energiebeleid (CDOKE) U -1.353 -1.353 Met de regeling CDOKE krijgt de gemeente van het Rijk de tijd om de interne organisatie te versterken voor het uitvoeren van klimaat- en energietaken. Onder klimaat- en energiebeleid valt beleid dat bijdraagt aan het behalen van de doelen uit de Klimaatwet (in 2050 klimaatneutraal).
Klimaat en energiebeleid (CDOKE) bijdrage Rijk I 1.353 1.353 Bijdrage van het Rijk voor het Klimaat en Energiebeleid
Vrijval egalisatiereserve WSW I 120 120 In 2024 ontvangt Maashorst € 120.488 (voordelig) vanuit de egalisatiereserve van Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant. Deze reserve werd in 2016 gevormd om over- en onderrealisatie van Wsw-budgetten op te vangen. Aangezien de reserve in 2024 het toegestane maximum van 2,5% overschreed, wordt ons aandeel in het surplus terugbetaald.
Bijdrage aan GGD Hart voor Brabant U -218 -232 Via raadsbesluit in juni 2024 is 218.000 euro gevoteerd voor een incidentele bijdrage aan de GGD om de algemene reserve aan te vullen (71.000) en voor transitiemiddelen van het programma financieel en gezeond (147.000)
Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) U -1.281 -1.278 Het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) is een akkoord dat is opgesteld tussen de rijksoverheden, gemeenten (VNG) en zorgverzekeraars. Het doel van het akkoord is het bereiken van een gezonde generatie in 2040. Met het GALA wordt ook een substantiële financiële impuls gegeven aan gemeenten om de doelen van het akkoord te kunnen behalen. Deze kosten hebben ook deels betrekking op programma 5 en 6.
Specifieke uitkering GALA vanuit het Rijk I 1.171 1.205 De kosten voor GALA worden gefinancierd door het Rijk middels een specifieke uitkering
Efficiencyresultaat afvalstoffenheffing U 0 -96 Het efficiencyresultaat van het taakveld afvalstoffenheffing wordt o.b.v. BBV voorschriften gestort in de reserve afvalstoffenheffing
Efficiencyresultaat rioolheffing U 0 -63 Het efficiencyresultaat van het taakveld riolering wordt o.b.v. BBV voorschriften gestort in de reserve afvalstoffenheffing
Pilot duurzame mobiele werktuigen U -150 -150 Pilot waarbij bouwbedrijven en gemeenten in Noordoost-Brabant gaan bouwen met mobiele werktuigen die nauwelijks of geen uitstoot hebben
Dotatie voorziening afkoop onderhoud begraafplaats U 0 -129 Door teruglopende inkomsten voor de afkoop van onderhoud begraafplaats en relatief hoog blijvende kosten voor het onderhoud, blijkt dat de voorziening Afkoop Onderhoud Begraafplaats onvoldoende middelen bevat (negatief saldo op termijn). Een aanvullende storting van € 129.000 is derhalve noodzakelijk.
Totaal programma 7. Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid -1.755 -1.940
Bijdragen vanuit Anterieure overeenkomsten I 175 95 Bijdragen van derden vanuit anterieure overeenkomsten t.b.v. toekomstige ontwikkelingen.
Storting bijdragen anterieure overeenkomsten in algemene reserve grondbedrijf U -175 -95 De bijdragen vanuit derden worden gestort in de algemene reserve grondbedrijf.
Onttrekking bijdrage anterieur t.b.v. reserve Bovenwijks I 175 85 De bijdragen voor anterieure overeenkomsten wordt vervolgens onttrokken uit de algemene reserve en toegevoegd aan de bestemmingsreserve Bovenwijkse Voorzieningen
Storting bijdrage anterieur in reserve Bovenwijks U -175 -85 De bijdragen voor anterieure overeenkomsten wordt vervolgens onttrokken uit de algemene reserve en toegevoegd aan de bestemmingsreserve Bovenwijkse Voorzieningen
Tussentijdse winstnemingen grondexploitatie I 1.588 1.463 De verwachte tussentijdse winstnemingen van het grondbedrijf conform het Meerjarenperspectief grondbedrijf 2024
Storting in ABR tussentijdse winstnemingen U -1.588 -1.463 De tussentijdse winstnemingen worden conform het Meerjarenperspectief grondbedrijf 2024 gestort in de algemene reserve grondbedrijf.
Bijdrage aan reserve Landschapsfonds U -150 -65 Bijdrage aan de reserve Landschapsfonds voor diverse grondexploitaties o.b.v. het Meerjarenperspectief grondbedrijf 2024.
Dekking bijdrage reserve Landschapsfonds (reserve) I 150 17 Dekking van de bijdragen aan de reserve Landschapsinvesteringsregeling door de algemene reserve grondbedrijf.
Aanvulling VZ exploitatienadelen U -338 -940 Aanvulling van de voorziening exploitatienadelen o.b..v verwachte toekomstige verliezen.
Dekking aanvulling voorziening exploitatienadelen door ABR I 338 940 Dekking van de aanvulling voorziening exploitatienadelen door de algemene reserve grondexploitatie.
Vrijval voorzieningen grondbedrijf I 0 524 Diverse voorzieningen (herwaardering, gerealiseerde complexen, exploitatienadelen) vallen deels vrij op basis van doorrekeningen
Storting vrijval voorzieningen grondbedrijf in ABR U 0 -524 De vrijval van de voorzieningen worden gestort in de algemene reserve grondexploitatie
Niet te verhalen plankosten initiatieven van derden U -400 -731 Diverse (plan)kosten die niet op derden verhaald kunnen worden, maar gemaakt moeten worden om diverse initiatieven te kunnen ondersteunen.
Dekking ABR niet te verhalen plankosten I 400 731 Dekking van de diverse (plan)kosten door de algemene reserve grondbedrijf (MJP GREX 2022 Uden)
Storting in BR dekking kapitaallasten ter dekking projecten rehabilitaties en GVVP U -1.429 -445 Voor diverse projecten vindt een bijdrage plaats uit de reserves Bovenwijkse Infrastructuur,Bovenwijkse Voorzieningen en Parkeerfonds. Volgens de BBV moet de investeringen bruto geraamd worden en kunnen de kapitaallasten vervolgens gedekt worden uit een reserve dekking kapitaallasten.
Dekking projecten rehabilitaties en GGVP I 1.429 445 Onttrekking uit de genoemde reserve ter storting in de reserve dekking kapitaallasten.
Implementatie Omgevingswet U -568 -400 Incidentele middelen voor de implementatie van de omgevingswet. Dit budget is met name bedoeld voor het inhuren van een programmamanager, het organiseren van diverse workshops/trainingen, invoeren van een VTH-systeem en beleid herzien.
Dekking algemene kosten restgronden door ABR Grondbedrijf I 8 0 Dekking algemene kosten restgronden vanuit de algemene reserve grondbedrijf
Transitie plangebied Kastanjeweg Oost U -232 -232 Dit project betreft transformatie van het gebied Kastanjeweg-Oost naar een stedelijk woonmilieu, met een grote diversiteit aan woningen en woonvormen, waarbij er aandacht is voor de opgaven van de toekomst, waarvan een groene en gezonde leefomgeving het belangrijkst is. Leegstand terug te dringen en bestaande lelijke plekken tegen het Udense centrum een toekomstbestendige/duurzame functie en inrichting te geven. En daarbij gebruik te maken van de ruimtelijke kwaliteiten die er al zijn in het gebied en de directe omgeving. Voor dit project wordt in de periode 2023-2026 budget opgenomen. 2026 is ook de einddatum van dit project.
Onderzoek en rente Kastanjeweg Oost U -119 -36 De locatie Kastanjeweg Oost wordt aangekocht. Naar verwachting wordt dit in 2025 een grondexploitatie. De tijdelijke rente- en onderhoudskosten in 2024 worden gedekt door de algemene reserve.
Onderzoek en rente Kastanjeweg Oost I 129 36 De locatie Kastanjeweg Oost wordt aangekocht. Naar verwachting wordt dit in 2025 een grondexploitatie. De tijdelijke rente- en onderhoudskosten in 2024 worden gedekt door de algemene reserve grondbedrijf.
Afwaardering grond Oosterensepad U 0 -250 De geactiveerde grondaankoop Oosterensepad is afgewaardeerd op basis van een recente taxatie
Vrijval voorziening bestemmingsplanprocedure Zeelandsedijk I 0 215 Een in het verleden getroffen voorziening voor verwachte uitgaven in het kader van een bestemmingsplanprocedure is vrijgevallen in de jaarrekening 2024 vanwege ontbinding van de overeenkomst.
Totaal programma 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing -782 -715
Voorziening wethouderspensioenen U 0 -1.050 De storting in de pensioenvoorziening is substantieel, voornamelijk als gevolg van de gedaalde rekenrente (van 3,160% naar 2,325%) en de indexering van de pensioenen. Door de lagere rekenrente en de toegenomen pensioenuitkeringen is het noodzakelijk om nu al een grotere voorziening aan te houden.
Voorziening spaarverlof en Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) U 0 -100 De cao-regelingen voor Spaarverlof en Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) bleken in de praktijk populairder dan vooraf ingeschat waardoor een aanvullende strorting in de voorzieningen nodig was.
Totaal programma 9. Bestuur en dienstverlening 0 -1.150
Herindeling bijdrage algemene uitkering I 506 506 Bijstelling Algemene uitkering Gemeentefonds met bijdrage i.v.m. herindeling (deel Uden)
Herindeling bijdrage algemene uitkering I 506 506 Bijstelling Algemene uitkering Gemeentefonds met bijdrage i.v.m. herindeling (deel Landerd)
Cultuurtraject organisatie U -50 -8 Programmabegroting 2023: Een intern cultuurtraject starten ter ondersteuning van het doel om de vijf kernwaarden leidend te laten zijn in onze manier van (samen)werken. Dit hangt direct samen met, of is gevolg van, de herindeling per 1-1-2022 en de samenvoeging van de organisaties van Uden en Landerd.
Regeling Vervroegd Uittreden U -150 -194 Met deze regeling kunnen oudere medewerkers onder specifieke voorwaarden vervroegd uittreden. Wanneer hiervan gebruik wordt gemaakt zal de gemeente 2 jaar een uitkering betalen aan deze oud-medewerker. De instroom in de RVU is mogelijk vanaf 1-1-2024 en is mogelijk tot en met 31-12-2025.
Implementatiekosten vastgoedsysteem U -50 0 Eenmalige implementatiekosten voor de invoering van een nieuw vastgoedsysteem
Budgetoverheveling 2023 naar 2024 I 6.387 6.387 De budgetten die overgeheveld zijn van 2023 naar 2024 hebben betrekking op diverse programma's en worden onttrokken uit de reserve bestemde budgetten.
Budgetoverheveling 2024 naar 2025 U -4.107 -4.107 De budgetten die overgeheveld worden van 2024 naar 2025 hebben betrekking op diverse programma's en worden toegevoegd aan de reserve bestemde budgetten.
Verkoop reststroken I 131 129 Verkoop van diverse reststroken
Vrijval voorziening onderhoud gebouwen I 0 542 Een deel van de voorziening onderhoud gebouwen is vrijgevallen in de jaarrekening 2024 aangezien hier geen actueel vastgesteld onderhoudsplan aan ten grondslag ligt.
Totaal programma 10. Bedrijfsvoering en inkomsten 3.173 3.761
Totaal uitgaven en inkomsten excl. onttrekkingen algemene reserve -2.730 -1.331
Onttrekkingen/stortingen Algemene Reserve conform eerdere besluitvorming stukken P&C-cyclus Uden/Landerd/Maashorst
Begroot 2024 Werkelijk 2024
Dekking inhaalafschrijving Cirkel en Mulderke I 122 122 De inhaalafschrijving wordt volgens raadsbesluit van mei 2024 gedekt door de algemene reserve.
Totaal programma 4. Onderwijs 122 122
Gunning hulp bij het huishouden I 768 768 Dekking diverse kosten vanwege het nieuwe contract hulp bij het huishouden (raadsbesluit december 2024)
Beleidskader armoede en schulden I 90 90 Eenmalige bewustwordingscampagne (raadsbesluit december 2024)
Totaal programma 6. Sociaal Domein 858 858
Opheffen Gemeenschappelijke Regeling Milieustraat I 263 263 Dekking uittreding uit de GR milieustraat (voormalig Landerd) met de gemeente Oss.
Bijdrage aan GGD Hart voor Brabant I 218 218 Dekking raadsbesluit juni 2024 aanvulling algemene reserve GGD en bijdrage programma financieel fit en gezond.
Totaal programma 7. Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid 481 481
Incidenteel beeld begrotingsnotitie 2021 ten gunste van algemene reserve U -394 -394 Het incidentele bestedings- en dekkingsplan van de begrotingsnotitie 2021 wordt ten gunste gebracht van de algemene reserve (Uden)
Incidenteel beeld 1e bestuursrapportage 2021 ten gunste van algemene reserve U -506 -506 Het incidentele bestedings- en dekkingsplan van de 1e bestuursrapportage 2021 wordt ten gunste gebracht van de algemene reserve
Incidenteel beeld 2e bestuursrapportage 2020 ten laste van algemene reserve I 4 4 Het incidentele bestedings- en dekkingsplan van de 2e bestuursrapportage 2020 wordt ten laste gebracht van de algemene reserve (Uden)
Dekking incidenteel beeld programmabegroting 2022 ten gunste van algemene reserve U -192 -192 Het incidentele bestedings- en dekkingsplan van de programmabegroting 2022 wordt ten gunste gebracht van de algemene reserve (Maashorst)
Dekking incidenteel beeld programmabegroting 2023 ten laste van algemene reserve I 348 348 Het incidentele bestedings- en dekkingsplan van de programmabegroting 2023 wordt ten laste gebracht van de algemene reserve (Maashorst)
Dekking incidenteel beeld programmabegroting 2024 ten laste van algemene reserve I 563 563 Het incidentele bestedings- en dekkingsplan van de programmabegroting 2024 wordt ten laste gebracht van de algemene reserve (Maashorst)
Structureel beeld programmabegroting 2024 U -343 -343 Het structurele bestedings- en dekkingsplan van de programmabegroting 2024 (jaarschijf 2024) wordt ten gunste gebracht van de algemene reserve
Incidenteel beeld 2e bestuursrapportage 2023 ten laste van algemene reserve I 420 420 Het incidentele bestedings- en dekkingsplan van de 2e bestuursrapportage 2023 wordt ten laste gebracht van de algemene reserve (Maashorst)
Structureel beeld 2e bestuursrapportage 2023 (jaarschijf 2024) ten laste van algemene reserve I 272 272 Het structurele bestedings- en dekkingsplan van de 2e bestuursrapportage 2023 (jaarschijf 2024) wordt ten laste gebracht van de algemene reserve (Maashorst)
Resultaatbestemming programmarekening 2023 I 3.608 3.608 Diverse resultaatbestemmingen uit het raadsbesluit programmarekening 2023 (juli 2024)
Incidenteel beeld 2e tussentijdse rapportage 2024 U -535 -535 Het incidentele bestedings- en dekkingsplan van de 2e tussentijdserapportage 2024 wordt ten laste gebracht van de algemene reserve.
Structureel beeld 2e tussentijdse rapportage 2024 U -3.048 -3.048 Het structurele bestedings- en dekkingsplan van de 2e tussentijdserapportage 2024 (jaarschijf 2024) wordt ten laste gebracht van de algemene reserve.
Aanvulling algemene reserve grondbedrijf U -680 -680 Aanvulling van de algemene reserve grondbedrijf o.b.v. de herijking reserves en voorziening 2023
Dekking aanvulling algemene reserve grondbedrijf I 680 680 Dekking aanvulling algemene reserve grondbedrijf door de algemene reserve
Totaal programma 10 197 197
Totaal dekking algemene reserve 1.658 1.658