Lokale heffingen

Inleiding Lokale heffingen

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Inleiding Lokale heffingen

De lokale lasten vormen een belangrijk onderdeel van de inkomsten van de gemeente en zijn een integraal onderdeel van het gemeentelijk beleid. In deze paragraaf zijn de bestaande beleidsuitgangspunten en -voornemens betreffende belastingen opgenomen en toegelicht middels de volgende onderdelen:

  • totaaloverzicht gerealiseerde opbrengsten belastingen
  • beleid ten aanzien van de lokale heffingen
  • overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen, waarin de lasten en baten inzichtelijk zijn gemaakt en waar de extra comptabele berekening van het opslagpercentage overhead tot uitdrukking komt. Dit alles op basis van de uitgangspunten dat tarieven van heffingen hoogstens kostendekkend mogen zijn
  • aanduiding van de lokale lastendruk, ook afgezet tegen buurgemeenten
  • beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid

De voorstellen ten aanzien van de belastingen en leges worden afzonderlijk aan de raad voorgelegd. Daarin zijn alle tarieven opgenomen. Voor de hoogte van de belastingen, rechten en tarieven gelden de volgende uitgangspunten:

  • streven naar (meer) kostendekkendheid van alle leges, rechten en tarieven, waartegenover een concrete dienstverlening van de overheid staat
  • de overige belastingen en tarieven mogen niet meer stijgen dan de aanpassing voor de inflatiecorrectie. Uitgangspunt hierbij is dat voor 2024 is uitgegaan van een inflatiecijfer van 4,22%
  • het beleid lokale lasten is opgenomen in de diverse belastingverordeningen

Het beleid ten aanzien van de lokale heffingen is nader uitgewerkt in de diverse belastingverordeningen 2024. Uitvoering van het beleid wordt voor de meeste belastingen gedaan door de Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB). De BSOB is een regionaal samenwerkingsverband tussen waterschap Aa en Maas en de gemeenten Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Laarbeek, Nuenen, Oss, Someren, Son en Breugel en Maashorst. BSOB is opgericht om de kwaliteit, dienstverlening, efficiency en continuïteit van de waardering, heffing en inning van gemeentelijke en waterschap belastingen te verbeteren. En wel tegen zo laag mogelijke maatschappelijke kosten.

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Kwijtscheldingsbeleid

Indien een belastingplichtige niet of over te weinig financiële middelen beschikt om de belastingaanslag te voldoen, kan onder bepaalde voorwaarden aan deze belastingplichtige kwijtschelding worden verleend. Het kwijtscheldingspercentage dat in Maashorst wordt gehanteerd bedraagt 100%. Dit betekent dat alle belastingplichtigen die een inkomen hebben dat gelijk of lager is dan het minimuminkomen (volgens bijstandsnorm) in aanmerking komen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding. Kwijtschelding kan alleen worden verleend indien het een aanslag betreft voor onroerendezaakbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing en begrafenisrechten voor de jaarlijks te betalen bedragen. De overige heffingen zijn in de betreffende belastingverordeningen uitgesloten voor kwijtschelding. Meer informatie omtrent kwijtscheldingen is te lezen op de website van de Belastingsamenwerking Oost-Brabant.

Inzicht in verstrekte kwijtscheldingen:

Heffingsjaar Kosten kwijtscheldingen Ontvangen verzoeken kwijtschelding over het heffingsjaar Openstaand over het heffingsjaar Afgewerkte verzoeken over het heffingsjaar Hiervan toegekend Hiervan afgewezen
2024 € 230.500 1.626 29 1.597 1.307 290
2023 € 196.551 1.064 30 1.034 769 334
2022 € 186.352 1.122 19 1.103 733 326

De kosten en aantallen kwijtscheldingen zijn toegenomen ten opzichte van 2023 door een gewijzigde heffingssystematiek rioolheffing. Vanaf 2024 moeten ook gebruikers van woningen rioolheffing betalen. Dat leidt tot een hogere opbrengst rioolheffing, maar ook tot een hoger aantal kwijtscheldingen. Hiermee is rekening gehouden in de begroting. 

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing wordt geheven van degenen die in de gemeente gebruik maken van een perceel waarvoor een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijk afval geldt. Het tarief van de afvalstoffenheffing voor 2024 is gebaseerd op het tarief 2023 aangepast met de inflatiecorrectie van 4,22%.

Tarieven 2024
Eenpersoonshuishoudens € 200,40

Meerpersoonshuishoudens

€ 267,60

 

Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing (x € 1.000):

Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente
Kosten kwijtschelding afvalstoffenheffing (minimabeleid) taakveld 6.3 227
Diverse directe kosten van taakveld 7.3 afvalstoffenheffing zoals loonkosten, ophalen en verwerken van afval en de kosten van de uittreding uit de Gemeenschappelijke Regeling Milieustraat Oss. 8.476

Kosten bestrijding zwerfvuil (50%) taakveld 2.1. Uitgangspunt is om zo weinig mogelijk zwerfvuil te krijgen in het rioolstelsel. Door het schoonhouden van de kolken wordt hierdoor een groot gedeelte van het zwerfvuil verzameld. Het afvoeren van dit zwerfvuil is goedkoper dan het reinigen vanuit de riolering. 50% van de kosten wordt aan de rioolheffing toegerekend en 50% aan de afvalstoffenheffing.

297
Kosten reiniging winkelcentra (30%) taakveld 2.1. Uitgangspunt is zo weinig mogelijk zwerfvuil te krijgen in het rioolstelsel en de afval op straat te verminderen. Binnen het winkelcentra is de hoeveelheid van het zwerfvuil groter ten opzichte van andere gebieden. Naast de beeldkwaliteit is de impact van overlast op het riool groter en daardoor nemen de kosten toe. 30% van de kosten rekenen we toe aan de rioolheffing, 30% aan de afvalstoffenheffing en 40% aan de algemene middelen. 101

Kosten vegen wegen (30%) taakveld 2.1.  Voor het functioneren van de riolering vanwege het feit dat mensen hun afvalstoffen verkeerd aanbieden (weggooien) en voor de verkeersveiligheid worden de wegen geveegd. 30% van de kosten rekenen we toe aan de rioolheffing, 30% aan de afvalstoffenheffing en 40% aan de algemene middelen.

106
Inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen
Bijdrage voorziening afvalstoffenheffing en inkomsten gescheiden inzamelingen milieustraat (taakveld 7.3) -2.590

Bijdrage voorziening afvalstoffenheffing voor de kosten bestrijding zwerfvuil, reiniging winkelcentra en vegen wegen (taakveld 2.1)

-613

Bijdrage voorziening afval ten behoeve van minimabeleid kwijtschelding afvalstoffenheffing (taakveld 6.3)

--227

Bijdrage algemene reserve voor de uittredingkosten uit de Gemeenschappelijke Regeling Milieustraat Oss

-1.090
Netto kosten taakveld 4.687

Toe te rekenen kosten:

 
  • overhead inclusief (omslag)rente: betreft de toerekening van overhead (81,75%) over de loonkosten en inhuur van de toegerekende kosten uit taakveld 2.1 en 7.3
664
  • BTW: de BTW over de voor afval gemaakte kosten mag als last toegerekend worden aan de afvalstoffenheffing, ook al geeft die omzetbelasting recht op een bijdrage uit het BTW-compensatiefonds
848

Totale kosten

6.198

Opbrengst heffingen

6.198

Dekkingspercentage

100,00%

 

Riool- en waterzorgheffing

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Riool- en waterzorgheffing

Gemeenten hebben vanuit de Wet gemeentelijke watertaken de zorg voor het transport voor afval- en hemelwater en ook de zorg om structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand tegen te gaan. De rioolheffing is het instrument om deze taken te bekostigen. 

Beleidsuitgangspunt van de rioolheffing is een kostendekkende begroting, die zorgt voor een onderbouwing van de benodigde inkomsten voor riolering en waterzorg. De heffingssystematieken van de voormalige gemeenten Uden en Landerd zijn met ingang van 2024 geharmoniseerd. Er is gekozen voor een combinatie van een eigenarenheffing en een gebruikersheffing. 

Onder de naam rioolheffing wordt een recht geheven van alle eigenaren of gebruikers van percelen, die direct dan wel indirect zijn aangesloten op de gemeentelijke riolering.  Onderstaand zijn de tarieven 2024 opgenomen. Het tarief voor 2024 is gebaseerd op het raadsbesluit heffingssysteem riool- en waterzorgheffing (maart 2023) inclusief inflatiecorrectie van 4,22%. 

Tarieven  
Rioolheffing eigenarendeel € 132,60 
Het gebruikersdeel bedraagt voor een perceel dat in hoofdzaak wordt gebruikt als woning door een meerpersoonshuishouden € 94,80 
Het gebruikersdeel bedraagt voor een perceel dat in hoofdzaak wordt gebruikt als woning door een eenpersoonshuishouden € 54,60
Het gebruikersdeel bedraagt voor de overige percelen voor elke volle eenheid van 250 kubieke meters water bij een hoeveelheid water:   
0 m3 tot en met 250 m3 € 94,80 
251 m3 tot en met 1.000 m3 € 104,80
Diverse tarieven boven 2.500 m3 Zie verordening

 

Berekening kostendekkendheid riool- en waterzorgheffing (x € 1.000):

Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente
Kwijtschelding afvalstoffenheffing (minimabeleid) 53
Diverse directe kosten van taakveld 7.2 riolering, zoals loonkosten, onderhoud riolering en kapitaallasten 5.232
Kosten bestrijding zwerfvuil (50%) taakveld 2.1. Uitgangspunt is om zo weinig mogelijk zwerfvuil te krijgen in het rioolstelsel. Door het schoonhouden van de kolken wordt hierdoor een groot gedeelte van het zwerfvuil verzameld. Het afvoeren van dit zwerfvuil is goedkoper dan het reinigen vanuit de riolering. 50% van de kosten wordt aan de rioolheffing toegerekend en 50% aan de afvalstoffenheffing. 297
Kosten reiniging winkelcentra (30%) taakveld 2.1. Uitgangspunt is zo weinig mogelijk zwerfvuil te krijgen in het rioolstelsel en de afval op straat te verminderen. Binnen het winkelcentra is de hoeveelheid van het zwerfvuil groter ten opzichte van andere gebieden. Naast de beeldkwaliteit is de impact van overlast op het riool groter en daardoor nemen de kosten toe. 30% van de kosten rekenen we toe aan de rioolheffing, 30% aan de afvalstoffenheffing en 40% aan de algemene middelen. 101
Kosten vegen wegen (30%) taakveld 2.1.  Voor het functioneren van de riolering vanwege het feit dat mensen hun afvalstoffen verkeerd aanbieden (weggooien) en voor de verkeersveiligheid worden de wegen geveegd. 30% van de kosten rekenen we toe aan de rioolheffing, 30% aan de afvalstoffenheffing en 40% aan de algemene middelen. 106
Inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen
Betreft bijdrage voorziening egalisatie riolering en reserve dekking kapitaallasten (taakveld 7.2) -220
Bijdrage voorziening egalisatie riolering voor de kosten bestrijding zwerfvuil, reiniging winkelcentra en vegen wegen (taakveld 2.1) -613
Bijdrage voorziening egalisatie riolering t.b.v. minimabeleid kwijtschelding afvalstoffenheffing (taakveld 6.3) -53
Netto kosten taakveld 4.903
Toe te rekenen kosten:
  • Overhead inclusief (omslag)rente: betreft de toerekening van overhead (81,75%) over de loonkosten en inhuur van de toegerekende kosten uit taakveld 2.1 en 7.3
721
  • BTW: de BTW over de voor riool gemaakte kosten mag als last toegerekend worden aan de rioolheffing, ook al geeft die omzetbelasting recht op een bijdrage uit het BTW-compensatiefonds
745
Totale kosten 6.369
Opbrengst heffingen 6.369
Dekkingspercentage 100,00%

 

Onroerende zaakbelasting

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Onroerende zaakbelasting

Onder de naam ‘Onroerendezaakbelastingen’ (OZB) worden van onroerende zaken die binnen de gemeentegrenzen liggen de volgende belastingen geheven:

  • een eigenarenbelasting van degenen die bij het begin van het kalenderjaar eigenaar zijn van onroerende zaken (formeel: “het genot hebben krachtens eigendom, bezit of beperkt recht”)
  • een gebruikersbelasting van degenen die bij het begin van het kalenderjaar onroerende zaken gebruiken. Dit geldt niet voor woningen

De heffingsgrondslag voor 2024 is de waarde van de onroerende zaak naar peildatum 1 januari 2023.

Ontwikkeling van de OZB opbrengsten en tarieven:

 

Begroting 2024

(incl. wijzigingen)

Rekening 2024
Eigenaren woningen € 7.680.914  € 7.672.062
Eigenaren niet-woningen € 4.322.050 € 4.314.583
Gebruikers niet-woningen € 3.070.215 € 3.041.259
Totalen € 15.073.179 € 15.027.903

 

Tarieven

2023

2024

Woningen    
Eigenaren 0,07260%   0,07287% 
Niet-woningen    
Eigenaren 0,25200%   0,24545% 
Gebruikers 0,20010%  0,19512% 

 

Parkeerbelasting

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Parkeerbelasting

Onder de naam parkeerbelastingen worden de volgende belastingen geheven:

  • een belasting voor het parkeren van een voertuig op een door het college van B&W te bepalen plaats, tijdstip en wijze
  • een belasting voor een door de gemeente verleende vergunning voor het parkeren van een voertuig op de in die vergunning aangegeven plaats en wijze

Het tarief voor 2024 voor het parkeren bedraagt € 1,00 per uur. Voor het parkeerterrein Bernhoven geldt het tarief van € 1,25 per uur.

 

Begroting 2024

(incl. wijzigingen)

Realisatie

2024

Straatparkeren inclusief vergunningen en boetes € 1.560.160   € 1.701.717
Parkeergarage Brabantplein € 49.957   € 51.547
Parkeerdek Centrumplan - Hoekpromenade € 112.386   € 74.168
Ziekenhuis Bernhoven € 675.211   € 534.289
Totaal € 2.397.714 € 2.361.721

 

Toeristen- en forensenbelasting

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Toeristen- en forensenbelasting

Toeristenbelasting

Gemeenten moeten allerlei voorzieningen regelen en diensten uitvoeren van het geld dat ze jaarlijks van het Rijk voor elke inwoner ontvangen. Maar als er veel toeristen verblijven in een gemeente, dan komen er meer kosten bij. Denk hierbij aan kosten voor bijvoorbeeld het schoonhouden van de natuur en de straten en meer onderhoud voor straatmeubilair. Om deze extra kosten te kunnen dekken, rekenen gemeenten toeristenbelasting.

De tarieven zijn:

  • hoog tarief:  € 1,30 per persoon per overnachting (hotels, B&B, vakantieparken, particuliere verhuur)
  • laag tarief:  € 0,90 per persoon per overnachting (campings, groepsaccommodaties, kampeerboerderijen)
 

Begroting 2024

(incl. wijzigingen)

Realisatie

2024

Opbrengst toeristenbelasting €  487.782  € 513.932

 

Forensenbelasting

Deze belasting wordt geheven van eigenaren die een gemeubileerde (vakantie)woning in Maashorst hebben, daar niet staan ingeschreven en deze woning meer dan 90 dagen per jaar voor zichzelf beschikbaar hebben.

Tarieven en opbrengsten:

  Tarieven
Oppervlakte kleiner dan 45 m2 €144,90
Oppervlakte van 45 tot 100 m2 € 219,15
Oppervlakte van 100 m2 en groter € 438,35

 

 

Begroting 2024

(incl. wijzigingen)

Realisatie

2024

Opbrengst forensenbelasting € 34.428 € 13.041

 

Reclamebelasting

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Reclamebelasting

Onder de naam reclamebelasting wordt een belasting geheven voor een openbare aankondiging, die zichtbaar is vanaf de openbare weg. De opbrengst van de heffing wordt, na aftrek van de heffingskosten, aan de vereniging Udense Centrum Ondernemers (UCO) in de vorm van een subsidie overgedragen. De besteding dient ten goede te komen aan het algemene ondernemersklimaat van het centrum van Uden.

De tarieven voor 2024 zijn gebaseerd op het tarief 2023 inclusief inflatiecorrectie van 4,22%.

Omschrijving tarief Tarief 2023 Tarief 2024
Openbare aankondigingen met een oppervlakte tot 0,5m2 € 540,00 € 563,00
Openbare aankondigingen met een oppervlakte van 0,5m2 tot 10m2 € 744,00 € 775,00
Openbare aankondigingen met een oppervlakte van 10m2 tot 20m2 € 815,00 € 849,00
Openbare aankondigingen met een oppervlakte vanaf 20m2 € 887,00 € 924,00

 

Marktgelden en standplaatsen

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Marktgelden en standplaatsen

Onder de naam marktgelden worden rechten geheven voor het tijdens marktdagen innemen van standplaatsen, of het plaatsen van kramen op plaatsen die als marktterrein zijn aangewezen. Uitgangspunt voor de marktgelden is een aanpassing van de tarieven met alleen het netto inflatiepercentage van 4,22%. 
 

  2024
Marktgeld per strekkende meter (markt Uden) € 1,95
Marktgeld per strekkende meter (markt Schaijk) € 1,47

 

  Begroting 2024 (incl. wijzigingen) Realisatie 2024
Begrote opbrengsten marktgelden Inclusief promotie en kraamhuur   € 71.989 € 61.467

 

Berekening kostendekkendheid marktgelden (x € 1.000):

Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente    
Diverse directe kosten van taakveld 3.1 economische ontwikkeling, zoals loonkosten, elektriciteitsverbruik en promotie 81
Inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen    0
Netto kosten taakveld     81
Toe te rekenen kosten    
  • Overhead inclusief (omslag)rente: betreft de toerekening van overhead (81,75%) over de loonkosten en inhuur  
51
Totale kosten     132
Opbrengsten heffingen     61
Dekkingspercentage 46,60%

 

Begrafenisrechten

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Begrafenisrechten

Voor het gebruik van de begraafplaats en voor het verlenen van diensten in verband met de begraafplaats worden rechten geheven.
Algemeen uitgangspunt voor de begrafenisrechten is een aanpassing van de tarieven met alleen de inflatiecorrectie (4,22% voor 2024), waarbij de tarieven rekenkundig worden afgerond op eenheden van € 1.

Een overzicht van de tarieven is zichtbaar in de verordening begrafenisrechten.

Berekening kostendekkendheid begraafplaatsen (x € 1.000):

Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente
Diverse directe kosten van taakveld 7.5 begraafplaatsen, zoals loonkosten en onderhoud van de begraafplaatsen 535
Inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen: beschikking over voorziening afkoop onderhoud begraafplaats  -114
Netto kosten taakveld 420
toe te rekenen kosten
  • Overhead inclusief (omslag)rente: betreft de toerekening van overhead (81,75%) over de loonkosten en inhuur van dit taakveld.
81
Totale kosten 502
Opbrengsten heffingen 131
Dekkingspercentage 26,14%

De kostendekkendheid is in 2024 maar 26%, omdat er een eenmalige extra dotatie noodzakelijk was van € 129.000 in de voorziening afkoop onderhoud begraafplaats en het feit dat de opbrengst heffingen € 47.000 lager zijn dan begroot door minder begrafenissen in 2024. 

Inzicht kostendekkendheid

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Inzicht kostendekkendheid

Kostprijsberekening methode
Om de kostprijs van de diverse producten (zoals paspoorten, bouwvergunningen etc.) te berekenen, hanteert de gemeente Maashorst de methode Activity Based Costing method (ABC methode). Dit is in onze ogen de beste en meest transparante methode. Bij deze methode worden alle handelingen om te komen tot een prestatie onderzocht en vervolgens vermenigvuldigd met een uurprijs van een behandelend ambtenaar. Zodoende wordt van alle producten inzichtelijk gemaakt wat de gemiddelde tijdsbelasting is, en hoeveel producten er verkocht worden.

Kruissubsidiëring

Wanneer sprake is van veel verschillende tarieven in een verordening, zoals bij leges, hoeft de maximale kostendekkendheid niet per tarief te gelden. Zolang het maximum van 100% voor het geheel niet overschreden wordt, kan dit per tarief wel gelden. Door kruissubsidiëring is het mogelijk om de surplus aan legesontvangsten op bepaalde producten te gebruiken om het tekort aan ontvangsten op andere producten te dekken.

Uitzonderingen kruissubsidiëring
Op het uitgangspunt van verordeningsbrede kruissubsidiëring bestaan enkele uitzonderingen:

  • de Europese Dienstenrichtlijn beperkt de mogelijkheden voor kruissubsidiëring bij leges die samenhangen met bedrijfsactiviteiten tot een cluster van samenhangende vergunningen
  • de wetgeving over de omgevingsvergunning gaat ervan uit dat alleen binnen de omgevingsvergunning kruissubsidiëring kan worden toegepast en niet met dienstverlening erbuiten

Toerekenbare kosten
Om te bepalen welke kosten toerekenbaar zijn, is gebruik gemaakt is van de “Handreiking kostentoerekening leges en tarieven” (opgesteld in opdracht van het ministerie van BZK) en van het kostenmodel van de VNG. Er is geen wettelijk voorgeschreven lijst van toe te rekenen kosten en baten. Er zijn uitsluitend richtlijnen, waarvan een groot deel voortvloeit uit jurisprudentie. Er mogen alleen kosten worden toe gerekend die direct met de dienstverlening samenhangen.

Tot de toe te rekenen kosten behoren onder andere:

  • Directe loonkosten
  • Overheadkosten*
  • Directe materiaalkosten
  • Perceptiekosten (kosten heffen en invorderen)
  • Kosten bezwaar en beroep gericht tegen de belastingheffing of belastinginvordering
  • Kosten oninbaarheid
  • Kosten kwijtschelding
  • BTW kosten
  • Voorlichtingskosten, voor zover niet samenhangend met beleidsvoorbereiding en beleidsvaststelling

Kosten met betrekking tot handhaving, toezicht en controle mits het hier de eerste controle op het nakomen van vergunningsverlening betreft of specifiek samenhangt met de verleende dienst zoals de milieucontrole bij afvalstoffenheffing.

* Definitie overheadkosten volgens de “notitie overhead van de commissie BBV”: Overheadkosten zijn de kosten die verhaald mogen worden, die weliswaar niet rechtstreeks samenhangen met de verleende dienst, maar er wel verband mee hebben.

Niet-toerekenbare kosten
De kosten die niet direct met de dienstverlening samenhangen mogen niet doorberekend worden. Het gaat hierbij om onder meer:

  • Kosten voor beleidsvoorbereiding
  • Kosten voor handhaving, toezicht en controle, tenzij het om de bij toerekenbare kosten genoemde uitzonderingen gaat
  • Kosten van inspraak- en bezwaarprocedures, met uitzondering hetgeen bij toerekenbare kosten genoemd wordt

Resultaten Kostendekkendheidsonderzoek 2024 Legesverordening Gemeente Maashorst
Er zijn jaarlijks een aantal momenten dat de kostendekkendheid van de leges wordt berekend: bij de begroting, de jaarrekening en bij het vaststellen van de legesverordening. Hieronder worden de resultaten per titel van de legesverordening bij de jaarrekening 2024 gepresenteerd.

Recapitulatie Hoofdstuk 1, 2 en 3 Begroting 2024 Kosten Begroting 2024 Opbrengsten

Begroting 2024 Kostendekking

Realisatie 2024 Kosten Realisatie 2024 Opbrengsten

Realisatie 2024

Kostendekking

Kostendekking Titel 1 algemene dienstverlening € 1.412.675 € 1.191.134 84,32% € 1.627.670 € 1.459.458 89,67%
Kostendekking Titel 2 Omgevingswet € 2.400.000 € 2.075.380 86,47% € 2.251.883 € 1.913.990 85,00%
Kostendekking Titel 3 Europese Dienstenrichtlijn € 29.686 € 26.694 89,92% € 18.926 € 15.906 84,04%
Kostendekking totale tarieventabel € 3.842.361 € 3.293.208 85,71% € 3.898.479 € 3.389.354 86,94 %

De kostendekkendheid van gemeente Maashorst voldoet hiermee aan de wettelijk gestelde eisen.
Als gevolg van de herindeling moesten diverse processen vanuit de voormalige gemeenten Landerd en Uden geharmoniseerd worden. Inmiddels heeft harmonisatie plaatsgevonden en de processen zijn geactualiseerd. De komende periode zal hiervan nog een verdere verfijning en optimalisatie plaatsvinden en vindt er eventuele bijsturing plaats.
Hieronder wordt ingezoomd op detailberekeningen per hoofdstuk van de legesverordening.

Toelichting per hoofdstuk

Hoofdstuk 1 algemene dienstverlening

Onder de naam ‘secretarieleges’ wordt een aantal verschillende rechten geheven voor verstrekte diensten. De tarieventabel in titel 1 van de legesverordening kent dan ook een diversiteit aan tarieven.

Paragraaf Omschrijving Directe kosten              Loonkosten Overhead Opbrengsten Kostendekkendheid
1 Burgerlijke stand

     € 49.937 

€ 69.330 

€ 56.676 € 111.634 63,45%
2 Reisdocumenten € 483.312 € 250.949 € 205.215 € 894.769 95,24%
3 Rijbewijzen € 71.940 € 83.222 € 68.056 € 221.972 99,44%
4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen € 725 € 42.480  € 34.724 € 36.394 46,70%
5 Verstrekkingen op grond van de Algemene Verordening Gegevensverwerking of AVG € 0 € 0  € 0 € 0 0,00%
6 Bestuursstukken € 0 € 0  € 0 € 0 0,00%
7 Overige publiekszaken € 5.991 € 6.995  € 5.716 € 11.975 64,03%
8 Gemeentearchief € 0 € 0  € 0 € 0 0,00%
9 Leegstandswet € 80 € 652  € 533 € 1.180 93,35%
10 Kansspelen € 0 € 1.200  € 981 € 5.044 231,27%
11 Ondergrondse infrastructuren € 0 € 61.955  € 48.473 € 105.891 95,89%
12 Verkeer en vervoer € 3.616 € 18.765  € 15.340 € 31.650 83,91%
13 Diversen € 10.999 € 16.400  € 13.407 € 38.949 95,45%
  Totale kostendekkendheid hoofdstuk 1 € 626.600 € 551.948  € 449.121 € 1.459.458 89,67%

Toelichting:

De kostendekkendheid op basis van de realisatie ligt met 89,67% iets boven de begrote kostendekkendheid van 84,32%. Hier ligt allereerst een hoger gehanteerd tarief voor de rijbewijzen, dan begroot, aan ten grondslag. Het begrote tarief voor een rijbewijs was € 48,15, terwijl het daadwerkelijke tarief € 51,10 bedroeg. Voor een spoedaanvraag was de begrote vermeerdering € 34,10, terwijl het daadwerkelijke tarief € 39,65 bedroeg. Ten tweede was er een paspoortpiek voorzien waardoor er zowel meer opbrengsten als kosten waren begroot, achteraf is gebleken dat de bijstelling van de personele kosten aan de hoge kant was.

Hoofdstuk 2 Omgevingswet

Betreft leges die de gemeente kan heffen in het kader van de omgevingswet, bijvoorbeeld voor de aanvraag van een omgevingsvergunning. 

Paragraaf Omschrijving Directe kosten  Loonkosten Overhead Opbrengsten Kostendekkendheid
1 Algemene bepalingen € 0 € 0 € 0 € 0 0,00%
2 Voorfase € 0 € 0 € 0 € 0 0,00%
3 Activiteiten met betrekking tot bouwwerken € 0 € 1.238.967 € 1.012.917 € 1.913.990 85,00%
4 Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed                              € 0 € 0 € 0 € 0 0,00%
5 Milieubelastende activiteiten € 0 € 0 € 0 € 0 0,00%
6 Lozingsactiviteiten € 0 € 0 € 0 € 0 0,00%
7 Aanlegactiviteiten € 0 € 0 € 0 € 0 0,00%
8 Overige activiteiten € 0 € 0 € 0 € 0 0,00%
9 Maatwerkvoorschriften bij bouwactiviteiten € 0 € 0 € 0 € 0 0,00%
10 Gelijkwaardigheid € 0 € 0 € 0 € 0 0,00%
11 Overige tarieven € 0 € 0 € 0 € 0 0,00%
12 Modaliteiten € 0 € 0 € 0 € 0 0,00%
13 Vermindering € 0 € 0 € 0 € 0 0,00%
14 Teruggaaf € 0 € 0 € 0 € 0 0,00%
  Totale kostendekkendheid hoofdstuk 2 € 0 € 1.238.967 € 1.012.917 € 1.913.990 85,00%

Toelichting:

De kostendekkendheid op basis van de realisatie ligt met 85,00%, onder de begrote kostendekkendheid van 86,47%. Het inventariseren van de processen betreffende hoofdstuk 2 (omgevingswet) is inmiddels afgerond en geïmplementeerd in de legesverordening 2024. De effecten daarvan zullen meer zichtbaar worden in 2025. Gelet op het feit dat de Wet Kwaliteitsborging nog voor een groot gedeelte tot nader orde is uitgesteld, maakt dat de effecten op de inkomsten en kosten nog niet duidelijk zijn en enkel bij benadering zijn vast te stellen.

Hoofdstuk 3 Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 3 is een klein onderdeel van de legesverordening die bij veel gemeenten niet kostendekkend is, in verband met de maatschappelijke betekenis ervan.

Paragraaf Omschrijving Directe kosten Loonkosten Overhead Opbrengsten Kostendekkendheid
1 Horeca  € 0  € 4.542 € 3.712 € 7.504 90,91%
2 Organiseren evenementen   € 0 € 5.254 € 4.296 € 7.668 80,28%
3 Prostitutiebedrijven € 0 € 0 € 0 € 0 0,00%
4 Winkeltijdenwet  € 0 € 617 € 504 € 734 65,48%
5 Collecteren € 0 € 0 € 0 € 0 0,00%
6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking € 0 € 0 € 0 € 0 0,00%
  Totale kostendekkendheid hoofdstuk 3 € 0  € 10.413 € 8.512 € 15.906 84,04%

Toelichting:

De kostendekkenheid op basis van de realisatie ligt met 84,04% onder de begrote kostendekkendheid van 89,92%. Dit komt met name doordat het aantal evenementen waarvoor leges worden ontvangen beduidend lager lag dan vooraf begroot.

Lokale lastendruk t.o.v. buurgemeenten

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Lokale lastendruk t.o.v. buurgemeenten

In onderstaande tabel staat de lastendruk van de gemeente Maashorst weergegeven ten opzicht van de buurgemeenten.

Coelo 2024

Bernheze Meierijstad Oss Maashorst
  2023 2024 2023 2024 2023 2024 2023 2024
OZB                
Tarief woningen 0,0847 0,0842 0,08567 0,08540 0,0915 0,0927 0,0726 0,07297
Tarief niet woningen 0,3052 0,3092 0,18587 0,19232 0,2346 0,2666 0,2520 0,24545
Reinigingsheffing woningen                
Tarief eenpersoonshuishoudens 177 215 203 202 246 237 192 200
Tarief meerpersoonshuishoudens 230 215 245 242 276 269 257 268
Rioolheffing woningen                
Tarief eenpersoonshuishoudens 203 203 178 177 178 178 186 187
Tarief meerpersoonshuishoudens 203 203 189 189 178 178 200 227
Gemeentelijke woonlasten                
Tarief eenpersoonshuishoudens 808 837 779 794 805 819 713 737
Tarief meerpersoonshuishoudens 861 891 832 847 835 851 791 844
* Voor het rangnummer geldt dat nummer 1 de laagste woonlasten heeft 73 67 57 37 59 42 31 35

 

Gerealiseerde opbrengsten Lokale heffingen

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Gerealiseerde opbrengsten Lokale heffingen

In onderstaande tabel staan de gerealiseerde opbrengsten met betrekking tot de lokale heffingen.

Bedragen (x€ 1.000)

Rekening 2023

Begroting 2024

(incl. wijzigingen)

Rekening 2024

 

Onroerende zaakbelasting 14.485 15.073 15.028
Afvalstoffenheffing 5.906 6.102 6.198
Rioolheffing 5.812 6.305 6.369
Marktgelden en standplaatsen 66 72 61
Begrafenisrechten 161 177 131
Parkeerbelasting 2.314 2.398 2.362
Reclamebelasting 186 214 210
Staangelden woonwagens 12 12 12
Secretarieleges (titel 1 legesverordening) 805 1.564 1.460
Leges omgevingsvergunningen (titel 2 legesverordening) 2.091 2.075 1.914
Overige leges (titel 3 legesverordening) 10 24 16
Forensenbelasting 41 34 13
Toeristenbelasting 379 488 514
Doorbelasting secretarieleges rijk -209 -610 -566
Totale opbrengsten 32.059 33.930 33.721