Kostprijsberekening methode
Om de kostprijs van de diverse producten (zoals paspoorten, bouwvergunningen etc.) te berekenen, hanteert de gemeente Maashorst de methode Activity Based Costing method (ABC methode). Dit is in onze ogen de beste en meest transparante methode. Bij deze methode worden alle handelingen om te komen tot een prestatie onderzocht en vervolgens vermenigvuldigd met een uurprijs van een behandelend ambtenaar. Zodoende wordt van alle producten inzichtelijk gemaakt wat de gemiddelde tijdsbelasting is, en hoeveel producten er verkocht worden.
Kruissubsidiëring
Wanneer sprake is van veel verschillende tarieven in een verordening, zoals bij leges, hoeft de maximale kostendekkendheid niet per tarief te gelden. Zolang het maximum van 100% voor het geheel niet overschreden wordt, kan dit per tarief wel gelden. Door kruissubsidiëring is het mogelijk om de surplus aan legesontvangsten op bepaalde producten te gebruiken om het tekort aan ontvangsten op andere producten te dekken.
Uitzonderingen kruissubsidiëring
Op het uitgangspunt van verordeningsbrede kruissubsidiëring bestaan enkele uitzonderingen:
- de Europese Dienstenrichtlijn beperkt de mogelijkheden voor kruissubsidiëring bij leges die samenhangen met bedrijfsactiviteiten tot een cluster van samenhangende vergunningen
- de wetgeving over de omgevingsvergunning gaat ervan uit dat alleen binnen de omgevingsvergunning kruissubsidiëring kan worden toegepast en niet met dienstverlening erbuiten
Toerekenbare kosten
Om te bepalen welke kosten toerekenbaar zijn, is gebruik gemaakt is van de “Handreiking kostentoerekening leges en tarieven” (opgesteld in opdracht van het ministerie van BZK) en van het kostenmodel van de VNG. Er is geen wettelijk voorgeschreven lijst van toe te rekenen kosten en baten. Er zijn uitsluitend richtlijnen, waarvan een groot deel voortvloeit uit jurisprudentie. Er mogen alleen kosten worden toe gerekend die direct met de dienstverlening samenhangen.
Tot de toe te rekenen kosten behoren onder andere:
- Directe loonkosten
- Overheadkosten*
- Directe materiaalkosten
- Perceptiekosten (kosten heffen en invorderen)
- Kosten bezwaar en beroep gericht tegen de belastingheffing of belastinginvordering
- Kosten oninbaarheid
- Kosten kwijtschelding
- BTW kosten
- Voorlichtingskosten, voor zover niet samenhangend met beleidsvoorbereiding en beleidsvaststelling
Kosten met betrekking tot handhaving, toezicht en controle mits het hier de eerste controle op het nakomen van vergunningsverlening betreft of specifiek samenhangt met de verleende dienst zoals de milieucontrole bij afvalstoffenheffing.
* Definitie overheadkosten volgens de “notitie overhead van de commissie BBV”: Overheadkosten zijn de kosten die verhaald mogen worden, die weliswaar niet rechtstreeks samenhangen met de verleende dienst, maar er wel verband mee hebben.
Niet-toerekenbare kosten
De kosten die niet direct met de dienstverlening samenhangen mogen niet doorberekend worden. Het gaat hierbij om onder meer:
- Kosten voor beleidsvoorbereiding
- Kosten voor handhaving, toezicht en controle, tenzij het om de bij toerekenbare kosten genoemde uitzonderingen gaat
- Kosten van inspraak- en bezwaarprocedures, met uitzondering hetgeen bij toerekenbare kosten genoemd wordt
Resultaten Kostendekkendheidsonderzoek 2024 Legesverordening Gemeente Maashorst
Er zijn jaarlijks een aantal momenten dat de kostendekkendheid van de leges wordt berekend: bij de begroting, de jaarrekening en bij het vaststellen van de legesverordening. Hieronder worden de resultaten per titel van de legesverordening bij de jaarrekening 2024 gepresenteerd.
Recapitulatie Hoofdstuk 1, 2 en 3 |
Begroting 2024 Kosten |
Begroting 2024 Opbrengsten |
Begroting 2024 Kostendekking
|
Realisatie 2024 Kosten |
Realisatie 2024 Opbrengsten |
Realisatie 2024
Kostendekking
|
Kostendekking Titel 1 algemene dienstverlening |
€ 1.412.675 |
€ 1.191.134 |
84,32% |
€ 1.627.670 |
€ 1.459.458 |
89,67% |
Kostendekking Titel 2 Omgevingswet |
€ 2.400.000 |
€ 2.075.380 |
86,47% |
€ 2.251.883 |
€ 1.913.990 |
85,00% |
Kostendekking Titel 3 Europese Dienstenrichtlijn |
€ 29.686 |
€ 26.694 |
89,92% |
€ 18.926 |
€ 15.906 |
84,04% |
Kostendekking totale tarieventabel |
€ 3.842.361 |
€ 3.293.208 |
85,71% |
€ 3.898.479 |
€ 3.389.354 |
86,94 % |
De kostendekkendheid van gemeente Maashorst voldoet hiermee aan de wettelijk gestelde eisen.
Als gevolg van de herindeling moesten diverse processen vanuit de voormalige gemeenten Landerd en Uden geharmoniseerd worden. Inmiddels heeft harmonisatie plaatsgevonden en de processen zijn geactualiseerd. De komende periode zal hiervan nog een verdere verfijning en optimalisatie plaatsvinden en vindt er eventuele bijsturing plaats.
Hieronder wordt ingezoomd op detailberekeningen per hoofdstuk van de legesverordening.
Toelichting per hoofdstuk
Hoofdstuk 1 algemene dienstverlening
Onder de naam ‘secretarieleges’ wordt een aantal verschillende rechten geheven voor verstrekte diensten. De tarieventabel in titel 1 van de legesverordening kent dan ook een diversiteit aan tarieven.
Paragraaf |
Omschrijving |
Directe kosten |
Loonkosten |
Overhead |
Opbrengsten |
Kostendekkendheid |
1 |
Burgerlijke stand |
€ 49.937
|
€ 69.330
|
€ 56.676 |
€ 111.634 |
63,45% |
2 |
Reisdocumenten |
€ 483.312 |
€ 250.949 |
€ 205.215 |
€ 894.769 |
95,24% |
3 |
Rijbewijzen |
€ 71.940 |
€ 83.222 |
€ 68.056 |
€ 221.972 |
99,44% |
4 |
Verstrekkingen uit de basisregistratie personen |
€ 725 |
€ 42.480 |
€ 34.724 |
€ 36.394 |
46,70% |
5 |
Verstrekkingen op grond van de Algemene Verordening Gegevensverwerking of AVG |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
6 |
Bestuursstukken |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
7 |
Overige publiekszaken |
€ 5.991 |
€ 6.995 |
€ 5.716 |
€ 11.975 |
64,03% |
8 |
Gemeentearchief |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
9 |
Leegstandswet |
€ 80 |
€ 652 |
€ 533 |
€ 1.180 |
93,35% |
10 |
Kansspelen |
€ 0 |
€ 1.200 |
€ 981 |
€ 5.044 |
231,27% |
11 |
Ondergrondse infrastructuren |
€ 0 |
€ 61.955 |
€ 48.473 |
€ 105.891 |
95,89% |
12 |
Verkeer en vervoer |
€ 3.616 |
€ 18.765 |
€ 15.340 |
€ 31.650 |
83,91% |
13 |
Diversen |
€ 10.999 |
€ 16.400 |
€ 13.407 |
€ 38.949 |
95,45% |
|
Totale kostendekkendheid hoofdstuk 1 |
€ 626.600 |
€ 551.948 |
€ 449.121 |
€ 1.459.458 |
89,67% |
Toelichting:
De kostendekkendheid op basis van de realisatie ligt met 89,67% iets boven de begrote kostendekkendheid van 84,32%. Hier ligt allereerst een hoger gehanteerd tarief voor de rijbewijzen, dan begroot, aan ten grondslag. Het begrote tarief voor een rijbewijs was € 48,15, terwijl het daadwerkelijke tarief € 51,10 bedroeg. Voor een spoedaanvraag was de begrote vermeerdering € 34,10, terwijl het daadwerkelijke tarief € 39,65 bedroeg. Ten tweede was er een paspoortpiek voorzien waardoor er zowel meer opbrengsten als kosten waren begroot, achteraf is gebleken dat de bijstelling van de personele kosten aan de hoge kant was.
Hoofdstuk 2 Omgevingswet
Betreft leges die de gemeente kan heffen in het kader van de omgevingswet, bijvoorbeeld voor de aanvraag van een omgevingsvergunning.
Paragraaf |
Omschrijving |
Directe kosten |
Loonkosten |
Overhead |
Opbrengsten |
Kostendekkendheid |
1 |
Algemene bepalingen |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
2 |
Voorfase |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
3 |
Activiteiten met betrekking tot bouwwerken |
€ 0 |
€ 1.238.967 |
€ 1.012.917 |
€ 1.913.990 |
85,00% |
4 |
Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
5 |
Milieubelastende activiteiten |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
6 |
Lozingsactiviteiten |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
7 |
Aanlegactiviteiten |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
8 |
Overige activiteiten |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
9 |
Maatwerkvoorschriften bij bouwactiviteiten |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
10 |
Gelijkwaardigheid |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
11 |
Overige tarieven |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
12 |
Modaliteiten |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
13 |
Vermindering |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
14 |
Teruggaaf |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
|
Totale kostendekkendheid hoofdstuk 2 |
€ 0 |
€ 1.238.967 |
€ 1.012.917 |
€ 1.913.990 |
85,00% |
Toelichting:
De kostendekkendheid op basis van de realisatie ligt met 85,00%, onder de begrote kostendekkendheid van 86,47%. Het inventariseren van de processen betreffende hoofdstuk 2 (omgevingswet) is inmiddels afgerond en geïmplementeerd in de legesverordening 2024. De effecten daarvan zullen meer zichtbaar worden in 2025. Gelet op het feit dat de Wet Kwaliteitsborging nog voor een groot gedeelte tot nader orde is uitgesteld, maakt dat de effecten op de inkomsten en kosten nog niet duidelijk zijn en enkel bij benadering zijn vast te stellen.
Hoofdstuk 3 Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 3 is een klein onderdeel van de legesverordening die bij veel gemeenten niet kostendekkend is, in verband met de maatschappelijke betekenis ervan.
Paragraaf |
Omschrijving |
Directe kosten |
Loonkosten |
Overhead |
Opbrengsten |
Kostendekkendheid |
1 |
Horeca |
€ 0 |
€ 4.542 |
€ 3.712 |
€ 7.504 |
90,91% |
2 |
Organiseren evenementen |
€ 0 |
€ 5.254 |
€ 4.296 |
€ 7.668 |
80,28% |
3 |
Prostitutiebedrijven |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
4 |
Winkeltijdenwet |
€ 0 |
€ 617 |
€ 504 |
€ 734 |
65,48% |
5 |
Collecteren |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
6 |
In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
|
Totale kostendekkendheid hoofdstuk 3 |
€ 0 |
€ 10.413 |
€ 8.512 |
€ 15.906 |
84,04% |
Toelichting:
De kostendekkenheid op basis van de realisatie ligt met 84,04% onder de begrote kostendekkendheid van 89,92%. Dit komt met name doordat het aantal evenementen waarvoor leges worden ontvangen beduidend lager lag dan vooraf begroot.