Uitgaven

2,6%
€ 5.908
x €1.000
2,6% Complete

Inkomsten

0,73%
€ 1.722
x €1.000
0,73% Complete

Saldo

60,16%
€ 4.186
x €1.000

Programma 4 Onderwijs

Uitgaven

2,6%
€ 5.908
x €1.000
2,6% Complete

Inkomsten

0,73%
€ 1.722
x €1.000
0,73% Complete

Saldo

60,16%
€ 4.186
x €1.000

Inleiding Programma 4 Onderwijs

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Inleiding Programma 4 Onderwijs

Inleiding

Dit programma omvat verschillende aspecten binnen het onderwijs zoals passend onderwijs, volwasseneducatie, leerlingenvervoer, bewegingsonderwijs, onderwijsachterstandenbeleid en internationale schakelklas, leerplicht en voorkomen van vroegtijdig schoolverlaten. Daarnaast behoort ook onderwijshuisvesting tot dit programma. Onderwijs is een vitale speler in een samenleving die sterk in beweging is. Scholen/Integrale Kindcentra zijn van fundamenteel belang voor de ontwikkeling van kinderen. In de kern zijn scholen onderwijsinstellingen waar kennis en vaardigheden overgedragen worden. Daarnaast is het schoolgebouw ook een plaats om samen te werken en om organisaties uit het gebied/de wijk te ontvangen. Juist vanwege de diverse didactische en maatschappelijke functies van een schoolgebouw, is adequate onderwijshuisvesting van groot belang.

Het vormgeven van de onderwijshuisvesting nu en in de toekomst, is geen makkelijke opgave. Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) geldt hierbij als richtinggevend ambitiedocument. Daarmee komen we tot realistische onderwijshuisvesting op de middellange termijn, waarbij een betere aansluiting plaatsvindt tussen de huisvestingscapaciteit en huisvestingsbehoefte, zowel kwantitatief als kwalitatief.

4.1 Onderwijs algemeen

Terug naar navigatie - 4.1 Onderwijs algemeen - Inleiding Onderwijs algemeen

Het taakveld onderwijsbeleid en leerlingenzaken bestaat uit 2 deeltaakvelden. Het gaat dan om gemeentelijke taken met betrekking tot of op het gebied van:

Openbaar basisonderwijs
Hiertoe behoren de gemeentelijke taken met betrekking tot het openbaar onderwijs:

  • Bewegingsonderwijs;
  • Passend onderwijs.

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Hiertoe behoren het lokaal onderwijsbeleid en leerlingvoorzieningen:

  • achterstandenbeleid;
  • volwasseneducatie;
  • peuteropvang;
  • leerlingenvervoer;
  • stimuleren schooldeelname: leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 4.1 Onderwijs algemeen - Ontwikkelingen

Onderwijs is een vitale speler in een samenleving die sterk in beweging is. Scholen/Integrale Kindcentra zijn van fundamenteel belang voor de ontwikkeling van kinderen. Scholen zijn onderwijsinstellingen waar kennis en vaardigheden worden overgedragen en waar kinderen zich sociaal en emotioneel kunnen ontplooien. 
Het gaat om een belangrijke plaats, waar kinderen een groot deel van hun tijd doorbrengen. Er liggen uitdagingen als het gaat om passend onderwijs en het voorkomen van segregatie en stimuleren van integratie. Belangrijke ontwikkelingen worden besproken in de Lokaal Educatieve Agenda (LEA). 

Het schoolgebouw is een plaats om samen te werken, en ook steeds meer een plek om organisaties uit het gebied/de wijk te ontvangen. Juist vanwege de diverse didactische en maatschappelijke functies van een schoolgebouw, is adequate onderwijshuisvesting van groot belang. Het vormgeven van onderwijshuisvesting nu en in de toekomst is geen makkelijke opgave. De gezamenlijke verantwoordelijkheid (gemeente voor nieuwbouw en uitbreiding, schoolbesturen voor onderhoud), de groter wordende groep belanghebbenden in een Integraal Kindcentrum en de veranderingen in vraag en gebruik, maken het complex. 

Het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) is hierbij richtinggevend ambitiedocument. Met dit document komen we tot realistische onderwijshuisvesting op de middellange termijn. Daarbij vindt een betere aansluiting plaats tussen de huisvestingscapaciteit en de huisvestingsbehoefte, zowel kwalitatief als kwantitatief. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 4.1 Onderwijs algemeen - Wat willen we bereiken?

Een goede start van een doorgaande leerlijn

Terug naar navigatie - 4.1 Onderwijs algemeen - Wat willen we bereiken? - Een goede start van een doorgaande leerlijn

In het onderwijs is sprake van diverse fases die niet op zichzelf staan. Wij investeren nadrukkelijk in de doorgaande (leer)lijn. Dit begint al met het aanbod van voorschoolse educatie (VE) en peuteropvang. Deze moet vloeiend overlopen in het basisonderwijs. VE-indicaties worden in alle gevallen doorgeleid naar een passende locatie met VE-aanbod. Waar nodig zorgen we aanvullend aan het schoolaanbod voor versterking van de omgeving van kinderen met leerachterstanden. Iedereen moet aan het einde van de basisschool de overstap kunnen maken naar het voortgezet onderwijs om talenten verder te ontwikkelen. Om geschikt onderwijs te kunnen volgen, wordt leerlingenvervoer ingezet als dat past in geldende wet- en regelgeving. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Gelijke kansen voor iedereen

Terug naar navigatie - 4.1 Onderwijs algemeen - Wat willen we bereiken? - Gelijke kansen voor iedereen

We investeren in gelijke ontwikkelkansen van kinderen. Ieder kind in onze gemeente moet de mogelijkheid krijgen om passend onderwijs te volgen. We vinden het belangrijk dat aandacht wordt besteed aan alle vormen van educatie en dat deze toegankelijk zijn voor alle kinderen. 

We voorkomen thuiszitten en voortijdig schoolverlaten. We zorgen voor passend onderwijs dat aansluit op de vraag van de arbeidsmarkt. Samen met onze partners realiseren we een goede aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven en verbreden we het opleidingsaanbod.  
Ook willen we dat op scholen aandacht wordt besteed aan omgaan met geld en het voorkomen van verslavingen. Hierbij zien wij onder meer een rol voor de preventiewerkers jeugd, de aansluitfunctionarissen van de GGD en/of jongerenwerkers op scholen. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - 4.1 Onderwijs algemeen - Wat willen we bereiken? - Samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt

Om te voorkomen dat er een te grote mismatch ontstaat tussen onderwijs (aanbod) en arbeidsmarkt (vraag) willen we de samenwerking tussen beide sectoren nog sterker stimuleren. Ons sterk ontwikkelde en vertegenwoordigde MKB-segment biedt uitgelezen mogelijkheden daartoe. Wij geloven in hybride leeromgevingen. Daarom zetten we daar in deze bestuursperiode stevig op in. Zo willen we ook de Campus in de kern Uden (een initiatief dat in 2021 is gestart) behouden als schakel tussen het lokale voortgezet onderwijs en middelbaar onderwijs in buurgemeenten enerzijds en lokale werkgelegenheid anderzijds. Het ontbreken van hoger en middelbaar beroepsonderwijs wil niet zeggen dat er geen (delen van) hogere en middelbare beroepsleidingen verzorgd kunnen worden. Daar kunnen we - mét onderwijsinstellingen en bedrijven - vast nog meer slimme oplossingen voor bedenken.

4.2 Onderwijshuisvesting

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 4.2 Onderwijshuisvesting - Ontwikkelingen

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) bereidt een wetswijziging onderwijshuisvesting voor. De wetswijziging moet de verdeling van verantwoordelijkheid tussen gemeenten en schoolbesturen verhelderen en de samenwerking verbeteren. De ingangsdatum is nog niet bekend. 
 
De insteek van de wet is een meer planmatige, duurzame en toekomstgerichte aanpak van onderwijshuisvesting. Dit leidt tot meer effectiviteit en dus betere onderwijshuisvesting. De wet regelt een aantal zaken: 

  • gemeenten moeten verplicht een Integraal Huisvestingsplan opstellen voor vier jaar met een vooruitblik op minimaal de twaalf jaar die daarop volgen;
  • renovatie wordt een volwaardig alternatief voor nieuwbouw en kan als maatregel ingezet worden om de levensduur van een schoolgebouw met ten minste 25 jaar te verlengen;
  • het investeringsverbod in het primair onderwijs wordt afgeschaft. Dit geeft schoolbesturen meer vrijheid om te investeren in schoolgebouwen (als er een overschot is op de besteding van de onderwijsmiddelen).

Wij zijn bezig met de ontwikkeling van een IHP (2023-2038) en werken hierbij samen met schoolbesturen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 4.2 Onderwijshuisvesting - Wat willen we bereiken?

Goede onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - 4.2 Onderwijshuisvesting - Wat willen we bereiken? - Goede onderwijshuisvesting

We willen goede en eigentijdse onderwijshuisvesting in Maashorst. Een goed schoolgebouw is een belangrijke randvoorwaarde voor het verzorgen van goed onderwijs.
 
Daarom werken we planmatig en gefaseerd aan het verbeteren van onze onderwijsgebouwen, op basis van een Integraal Huisvestingsplan. 
Bij nieuwbouw leggen we met duurzaamheid de lat hoog: we willen frisse scholen (een gezond binnenklimaat), gasloos bouwen en gebouwen met een laag energieverbruik. 
Ook willen we in alle wijken en kernen goed bereikbaar basisonderwijs behouden. Hetzelfde geldt voor kinderopvang. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Programma 4. Onderwijs Realisatie 2023 Begroting 2024 primitief Begroting 2024 incl. wijzigingen Realisatie 2024 Restant 2024
Lasten
4.1 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 2.915 3.284 3.359 3.167 192
4.2 Onderwijshuisvesting 3.049 3.585 2.849 2.741 107
Totaal Lasten 5.963 6.870 6.207 5.908 300
Baten
4.1 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 992 1.234 1.260 1.252 8
4.2 Onderwijshuisvesting 273 230 162 162 0
Totaal Baten 1.265 1.465 1.422 1.414 8
Gerealiseerd resultaat exclusief mutaties reserves 4.698 5.405 4.785 4.494 291
Stortingen in reserves 0 0 0 0 0
Onttrekkingen uit de reserves 438 186 308 308 0
Totaal mutaties reserves -438 -186 -308 -308 0

Financiƫle afwijkingen Programma 4 Onderwijs

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Financiƫle afwijkingen Programma 4 Onderwijs

4.1 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Subsidieregeling Peuteropvang: herallocatie OAB middelen. Voordeel € 204.000 incidenteel

In 2024 zijn de subsidies voor peuteropvang betaald uit de SPUK-regeling voor onderwijsachterstanden. Hierdoor hoefden wij deze subsidies niet uit ons eigen budget te betalen.

Overige verschillen. Nadeel € 20.000 incidenteel

4.2 Onderwijshuisvesting

Kapitaallasten: Afschrijving Kindcentra 't Mulderke en De Cirkel. Voordeel € 81.000 incidenteel

Optimalisatie van onderwijshuisvestingplan (IHP) heeft geleid tot een administratieve correctie, waardoor de afschrijvingslasten lager uitvielen dan begroot.

Overige verschillen. Voordeel € 26.000 incidenteel