Uitgaven

1,37%
€ 3.112
x €1.000
1,37% Complete

Inkomsten

0,72%
€ 1.677
x €1.000
0,72% Complete

Saldo

20,62%
€ 1.434
x €1.000

Programma 3 Economie en toerisme

Uitgaven

1,37%
€ 3.112
x €1.000
1,37% Complete

Inkomsten

0,72%
€ 1.677
x €1.000
0,72% Complete

Saldo

20,62%
€ 1.434
x €1.000

Inleiding Programma 3 Economie en toerisme

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie en toerisme - Inleiding Programma 3 Economie en toerisme

Inleiding

Dit programma is erop gericht het economische klimaat van de gemeente Maashorst verder te versterken. Om dit te realiseren, werken we aan een gunstig ondernemersklimaat en een evenwichtige economische structuur. Economische groei van Maashorst vinden we heel belangrijk, zowel voor bestaande als voor nieuwe bedrijven. We werken daarom aan het creëren van een aantrekkelijk vestigingsklimaat, de ontwikkeling van bedrijventerreinen, aantrekkelijke centrumgebieden van de kernen en een sterke netwerkeconomie. Wij staan open voor ondernemers met nieuwe plannen en initiatieven.

De agrarische sector is economisch belangrijk. De sector staat voor een grote transitieopgave en is verantwoordelijk voor duurzame voedselproductie en onderhoud en beheer van het landschap. Wij vinden het belangrijk dat er voldoende (beleids)ruimte wordt gegeven om een transitie mogelijk te maken naar een gezond en duurzaam voedselsysteem. Ook verduurzaming van het buitengebied is een belangrijk thema.
De samenwerkingen binnen de regio Noordoost-Brabant en AgriFood Capital zijn van belang voor de lokale en regionale economie. Gemeente Maashorst wil hierin nadrukkelijk participeren.

Op het gebied van recreatie en toerisme zoeken we aansluiting bij de uitgangspunten van de branding van Maashorst. Met aandacht voor 'groen', 'duurzaam', 'innovatief', 'toeristisch' en 'actief'.

3.1 Economische ontwikkeling

Terug naar navigatie - 3.1 Economische ontwikkeling - Inleiding Economische ontwikkeling

In het landelijk gebied spelen grote transitieopgaven zoals ‘bodem en water sturend’, klimaatadaptatie, stikstofproblematiek en vergroten biodiversiteit, etc. De landelijke en provinciale overheid sturen op de grote opgaven in het landelijk gebied. De provincie vertaalt dit in het Brabants Programma Landelijk Gebied (BPLG). Maashorst heeft in de omgevingsvisie aandacht voor de opgaven in relatie tot agrarische productie. 

Ontwikkelingen Economische ontwikkeling

Terug naar navigatie - 3.1 Economische ontwikkeling - Ontwikkelingen Economische ontwikkeling

Ontwikkelingen

We hebben aandacht voor de ontwikkeling van bestaande en nieuwe bedrijventerreinen. De kavels op bestaande bedrijventerreinen zijn vrijwel allemaal verkocht, waardoor de druk op bedrijfskavels groot is. Aandacht gaat uit naar het op peil houden van de centrumvoorzieningen in Uden en in de kernen. De agrifood-sector staat voor een grote transitieopgave. De sector moet veranderen in een sector die maatschappelijk geaccepteerd en gewaardeerd wordt, diervriendelijk produceert, past in zijn natuurlijke omgeving en geen onaanvaardbare risico’s voor mens en dier met zich meebrengt.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 3.1 Economische ontwikkeling - Wat willen we bereiken?

Een gezonde agrarische economie

Terug naar navigatie - 3.1 Economische ontwikkeling - Wat willen we bereiken? - Een gezonde agrarische economie

Vanuit de omgevingsvisie en het BLPG (Brabants Programma Landelijk Gebied) geven we vorm aan de transitie van het hele buitengebied. Als Maashorst faciliteren wij bij ontwikkelingen voor een vitale leefomgeving in het buitengebied. Dat doen we door het stimuleren van kringlooplandbouw in samenspraak met de ontwikkeling van extra natuur. Daarbij staan de inpasbaarheid, nieuwe verdienmodellen en oog voor mens, dier en natuur, biodiversiteit bodem en water centraal. 
We helpen agrarische ondernemers in onze gemeente actief bij de productie van duurzaam en gezond voedsel. Agrarisch ondernemerschap promoten we en we stimuleren initiatieven die de lokaal geproduceerde producten directer voor de bevolking beschikbaar maken. Ook bieden we ruimte aan alternatieve ondernemersvormen en verdienmodellen in de richting van circulaire of natuur inclusieve landbouw, akkerbouw (eiwittransitie) of productie van bio-based bouwmaterialen. Verder faciliteren we ondernemers in het buitengebied om de kansen te benutten die bijvoorbeeld ons toeristisch/recreatief potentieel en de energietransitie of woonopgaven bieden. Daarbij houden we rekening met de gebiedskwaliteiten. Voor gemeentelijke gronden formuleren we randvoorwaarden om het gebruik van chemische gewasbeschermingsmiddelen terug te dringen.  

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Een krachtig MKB

Terug naar navigatie - 3.1 Economische ontwikkeling - Wat willen we bereiken? - Een krachtig MKB

We koesteren de kracht van het aanwezige MKB en blijven de kansen benutten die onze ligging biedt in het hart van de driehoek Nijmegen, Eindhoven en ‘s-Hertogenbosch. We blijven ons inzetten om het ondernemerschap in de gemeente te faciliteren en stimuleren. Daarbij ondersteunen we de doorontwikkeling van de circulaire economie. We brengen eventuele knelpunten voor het lokale ondernemerschap in kaart en werken aan de verbetering hiervan.  
Daarnaast verkennen we potentiële fieldlabs voor innovatie in kansrijke economische groeisectoren. Fieldlabs zijn voor het MKB van Maashorst immers een mogelijkheid om jongeren (en dus arbeidspotentieel) aan te trekken en vormen een extra stimulans om te innoveren.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Een sterk netwerk van bedrijven, gemeenten en andere instellingen

Terug naar navigatie - 3.1 Economische ontwikkeling - Wat willen we bereiken? - Een sterk netwerk van bedrijven, gemeenten en andere instellingen

Het netwerk van bedrijven, gemeenten en andere instellingen willen we versterken door nóg vaker en intensiever samen op te trekken. De prettige relatie en interactie die we als gemeente al hebben met ondernemers en onderwijsinstellingen willen we verder versterken. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Terug naar navigatie - 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur - Inleiding Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Ontwikkelingen

Dit taakveld gaat over de grondexploitatie voor bedrijventerreinen (woningbouwprojecten staan beschreven onder programma 8.2 Grondexploitatie). Bij de grondexploitatie (afgekort grex) gaat het om een proces waarbij de gemeente zelf de regie voert. Bij een nieuwe gebiedsontwikkeling maken we een begroting (grondexploitatie), met alle verwachte kosten en opbrengsten. Alle bedragen worden in de tijd geplaatst, rekening houdend met prijsontwikkelingen en rente-effecten. Een grondexploitatie loopt over meerdere jaren. Een nieuwe grondexploitatie wordt door de gemeenteraad vastgesteld en jaarlijks geactualiseerd in het Meerjarenperspectief Grondbedrijf (MJP). 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur - Ontwikkelingen

Het Grondbedrijf van Maashorst heeft per 1 januari 2024 drie actieve grondexploitaties voor bedrijventerreinen. De fase van de ontwikkeling en de samenstelling van de bedrijventerreinen is per locatie verschillend. De voortgang van de gemeentelijke ontwikkellocaties lichten we jaarlijks tweemaal toe aan de gemeenteraad: in het begin van het jaar door het MJP en in het najaar met een voortgangsrapportage.  

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur - Wat willen we bereiken?

We willen (groei)ruimte bieden aan het bedrijfsleven en een gunstig vestigingsklimaat creëren voor bestaande en nieuwe ondernemers

Terug naar navigatie - 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur - Wat willen we bereiken? - We willen (groei)ruimte bieden aan het bedrijfsleven en een gunstig vestigingsklimaat creëren voor bestaande en nieuwe ondernemers

Wat hebben we daarvoor gedaan?

3.3 Economische promotie

Terug naar navigatie - 3.3 Economische promotie - Inleiding Economische promotie

Activiteiten die gericht zijn op het ‘op de kaart zetten’ van Maashorst zijn:

  • promotie, gericht op het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid en arbeidskrachten;
  • het aantrekken van overige instellingen ter versterking van het profiel van de gemeente;
  • investeren in bovenlokale, regionale, landelijke en internationale kennis- en economische relatienetwerken;
  • promotie toerisme.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 3.3 Economische promotie - Ontwikkelingen

Maashorst investeert in een positief vestigingsklimaat voor bedrijven die aansluiten bij de ambities van de gemeente. Daarbij zoeken we aansluiting bij de uitgangspunten van de branding van Maashorst. Aandacht is ervoor groen, duurzaam, innovatief, toeristisch en actief. Ondernemers zijn van harte welkom om een bijdrage te leveren aan het realiseren van onze ambities. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 3.3 Economische promotie - Wat willen we bereiken?

Bedrijvigheid in de kernen

Terug naar navigatie - 3.3 Economische promotie - Wat willen we bereiken? - Bedrijvigheid in de kernen

Elke kern heeft voldoende bedrijvigheid om de huidige inwoners te faciliteren. Dat is belangrijk voor de leefbaarheid. We streven naar voldoende differentiatie tussen de verschillende kernen. 
Basisvoorzieningen behouden we in alle kernen. En natuurlijk moet elke kern kunnen voorzien in de mogelijkheid voor wonen met werken. 
Startende lokale bedrijven en ZZP-ers voelen zich door Maashorst gestimuleerd en gefaciliteerd.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Kwalitatief goede bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - 3.3 Economische promotie - Wat willen we bereiken? - Kwalitatief goede bedrijventerreinen

Er is vrijwel geen aanbod meer aan bedrijfskavels op de bedrijventerreinen. We zoeken naar nieuwe uitbreidingsmogelijkheden voor alle kernen. De nadruk ligt daarbij op de behoefte van MKB-bedrijven. Bestaande MKB-bedrijven die willen doorgroeien, moeten we immers maximaal kunnen faciliteren. We zetten ons extra in voor innovatieve bedrijven en bedrijven met een lokale binding. Bijvoorbeeld bedrijven met veel personeel uit onze gemeente of met onze gemeente als afzetmarkt. Nieuwe bedrijven die veel ruimte nodig hebben, zoals logistieke bedrijven en zware industrie, verwijzen we graag door naar de daarvoor aangewezen regionale bedrijventerreinen.

Om te voorkomen dat bedrijventerreinen en de centra in de kernen in verval raken, monitoren we de leegstand. In overleg met de ondernemersverenigingen gaan we de mogelijkheid onderzoeken om eigenaren te stimuleren leegstaande panden te vullen en leegstand te voorkomen. 

De kwaliteit van particuliere bedrijven in hun omgeving verdient eveneens aandacht. We streven naar kwalitatief hoogwaardige en duurzame bedrijventerreinen, waarbij de uitstraling van panden en hun omgeving een belangrijke rol speelt. Waar nodig zetten we in op transitie van bedrijventerreinen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Maashorst is de meest aantrekkelijke toeristische gemeente van Brabant

Terug naar navigatie - 3.3 Economische promotie - Wat willen we bereiken? - Maashorst is de meest aantrekkelijke toeristische gemeente van Brabant

Maashorst profileert zich als een toeristisch recreatieve gemeente. Natuurgebied De Maashorst ontwikkelt zich tot aantrekkelijkste natuurgebied van Noord-Brabant. Vrijetijdsondernemers voelen de ruimte om de huidige kernkwaliteiten van het natuurgebied te versterken. Dit is in lijn met de visie op het natuurgebied. 
Uden is en blijft het toonaangevende winkelcentrum voor de directe omgeving door uitvoering van de Centrumvisie en transformatie van delen aan de rand van het centrum. Detailhandel en horeca zijn onlosmakelijk verbonden met een goede centrumfunctie en horen in alle kernen thuis.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Verplichte BBV - indicatoren Programma 3 Economie en toerisme

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie en toerisme - Verplichte BBV - indicatoren Programma 3 Economie en toerisme

Hieronder vindt u de ontwikkeling van de wettelijk voorgeschreven indicatoren:

  • Functiemenging
  • Vestigingen (van bedrijven)

 Hieronder vind je hyperlinks naar dashboard ‘Waar staat je gemeente?’.  Selecteer bij het eerste bezoek gemeente Maashorst.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie en toerisme - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Programma 3. Economie en toerisme Realisatie 2023 Begroting 2024 primitief Begroting 2024 incl. wijzigingen Realisatie 2024 Restant 2024
Lasten
3.1 Economische ontwikkeling 1.543 1.600 1.599 1.510 88
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 4 -476 -233 46 -279
3.3 Economische promotie 1.248 916 1.304 1.244 60
Totaal Lasten 2.795 2.041 2.670 2.800 -131
Baten
3.1 Economische ontwikkeling 309 324 275 261 14
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 90 -94 2 99 -97
3.3 Economische promotie 745 858 871 875 -4
Totaal Baten 1.144 1.088 1.147 1.235 -88
Gerealiseerd resultaat exclusief mutaties reserves 1.651 953 1.522 1.565 -43
Stortingen in reserves 603 530 527 311 215
Onttrekkingen uit de reserves 407 137 474 443 31
Totaal mutaties reserves 196 393 53 -131 184

Financiële afwijkingen Programma 3 Economie en toerisme

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie en toerisme - Financiële afwijkingen Programma 3 Economie en toerisme

3.1 Economische ontwikkeling

Overige verschillen. Voordeel € 75.000 incidenteel

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Fysieke bedrijfsinfrastructuur winstneming. Voordeel/ nadeel € 0

Er heeft geen winstneming plaatsgevonden op complex Voederheil door een latere fasering van grondverkopen als gevolg van langere doorlooptijd van het planologisch traject.

Fysieke bedrijfsinfrastructuur taxaties gronden. Voordeel/ nadeel € 0

Ten behoeve van de jaarrekening hebben hertaxaties van gronden plaatsgevonden. De waarden van de gronden zijn gestegen ten opzichte van vorige taxaties waarmee de Voorziening Herwaardering teruggebracht kan worden. Dit voordeel komt ten gunste van de Algemene Bedrijfsreserve. 

Overige verschillen. Voordeel € 2.000 incidenteel

3.3 Economische promotie

Toerisme. Voordeel € 59.000 incidenteel

Het project is in 2024 nog niet afgerond en vraagt om continuering. Het aantal personen dat permanent op een vakantiepark verblijft is fors hoger dan verwacht. Momenteel zijn maar liefst 213 casussen op de werklijst die onderzocht en behandeld moeten worden. Het projectteam heeft onvoldoende capaciteit en budget om dit aantal aan te kunnen. Daarnaast is ook duidelijk geworden dat illegale bewoning van vakantieverblijven een terugkerend probleem is. Het betreft niet alleen de vakantieparken uit voormalig Uden waar het project later is gestart, het betreft ook vakantieparken waar het project eerder tot goede resultaten heeft geleid. Dit laat zien dat handhaving op dit onderwerp noodzakelijk is als we onze ambities willen behalen. We willen derhalve het voordelig budget overhevelen naar 2025 via een voorstel van resultaatbestemming.

Overige verschillen. Voordeel € 5.000 incidenteel