7.1 Volksgezondheid
Gezondheid - Ketenaanpak JOGG. Voordeel € 40.000 incidenteel
Door financiering vanuit de Specifieke Uitkering voor GALA is een incidenteel financieel voordeel van € 40.000 ontstaan binnen de Ketenaanpak JOGG. Dit komt doordat de kosten eenmalig uit deze uitkering zijn gedekt. Wij stellen voor om dit bedrag via resultaatbestemming bij de jaarrekening beschikbaar te houden voor GALA. Dit programma richt zich op structurele veranderingen. In 2024 is de planvorming voortgezet en zijn al enkele stappen gezet. Voor een succesvolle implementatie en borging van de veranderingen zijn in de komende jaren verdere aanpassingen nodig. Het behouden van deze middelen draagt hieraan bij.
GGD Basis- en Plustaken. Voordeel 157.000 incidenteel
De inzet van GGD op basis- en plustaken kan éénmalig gefinancierd worden via GALA (Voordeel € 129.000). Voorstel is het vrijgekomen budget te reserveren voor GALA. Daarnaast hebben we een voordeel op de doorschuifsystematiek van het BCF (Voordeel € 28.000).
Overige verschillen. Voordeel € 15.000 incidenteel
7.2 Riolering
Riolering. Voordeel/ nadeel € 0
Per saldo laat de rioolexploitatie een voordeel zien van € 97.000 ten opzichte van de begroting. Het voordeel van € 63.000 is ontstaan door hogere opbrengsten. Dit komt hoofdzakelijk door een verschil in prognose van het aantal (niet-) woningen (27.672 geprognotiseerd, 28.390 cf. werkelijkheid BSOB). Behaald efficiency voordeel wordt toegevoegd aan de reserve Egalisatie rioolheffing. Het resterende voordeel van € 34.000 is gestort in de voorziening egalisatie riolering.
7.3 Afval
Afval. Voordeel/ nadeel € 0
Per saldo laat de afvalexploitatie een voordeel zien van € 317.000 ten opzichte van de begroting. Het voordeel van € 96.000 is ontstaan door hogere opbrengsten. Dit komt hoofdzakelijk door meer huishoudens en andere samenstellingen van huishoudens. Behaald efficiency voordeel wordt toegevoegd aan de reserve Afvalstoffenheffing. Daarnaast is er een voordeel van € 221.000 door lagere kosten. Met het beëindigen van de gemeenschappelijke regeling milieustraat Oss, dalen structureel de personele en onderhoudskosten. Daarnaast is op de milieustraat in 2024 minder afval aangeboden en vallen de variabele kosten lager uit.
7.4 Milieubeheer
Omgevingsdienst (ODBN). Voordeel € 151.000 structureel
Het werkprogramma is door het ODBN conform programmabegroting uitgevoerd. Een groot aantal verzoektaken die door de ODBN zijn uitgevoerd hebben we op basis van anterieure overeenkomsten kunnen doorberekenen waardoor er een voordeel in de exploitatie is ontstaan.
Duurzaamheid. Voordeel € 312.000 incidenteel
Het voordeel op duurzaamheid wordt veroorzaakt doordat een groot gedeelte van de kosten in 2024 ten laste gebracht zijn van rijksmiddelen (Sisa regeling CDOKE). Dit omdat aan deze rijksmiddelen een bestedingstermijn gekoppeld is en we dit budget zo veel mogelijk willen gebruiken. Daarnaast zijn een een aantal projecten niet gerealiseerd. De planning van deze projecten (opstellen uitvoeringsprogramma's) bleek gaandeweg 2024 te voortvarend voor het team klimaat & energie, dat nog in ontwikkeling was.
Transitie landbouw. Voordeel € 84.000 incidenteel
Het jaar 2024 is benut om een plan van aanpak te maken en de contouren van het programma Transitie Landelijk gebied vorm te geven. In 2025 gaat het programma een nieuwe fase in en zal dit budget noodzakelijk zijn om externe advisering/begeleiding te bekostigen.
Overige verschillen. Voordeel € 24.000 incidenteel
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Dotatie voorziening afkoop onderhoud begraafplaats. Nadeel € 129.000 incidenteel
Door teruglopende inkomsten voor de afkoop van onderhoud begraafplaats en relatief hoog blijvende kosten voor het onderhoud, blijkt bij doorrekening (20 jaren t/m 2044) dat de voorziening Afkoop Onderhoud Begraafplaats onvoldoende middelen bevat (negatief saldo op termijn). Conform wet en regelgeving mag een voorziening niet negatief zijn. Een aanvullende storting van € 129.000 is noodzakelijk.
Overige verschillen. Voordeel € 25.000 incidenteel