Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2025
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2025
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Leeswijzer
        1. Blz. 5 Leeswijzer programmabegroting
      2. Blz. 6 Programma 1 Veiligheid
        1. Blz. 7 Inleiding
        2. Blz. 8 1.1 Crisisbeheersing en rampenbestrijding
          1. Blz. 9 Inleiding
          2. Blz. 10 Ontwikkelingen
          3. Blz. 11 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 12 We willen ons zo goed als mogelijk voorbereiden op (natuur)rampen en crises, zodat we adequaat kunnen optreden
              1. Blz. 13 Oefenen, opleiden en trainen van de gemeentelijke personen (ambtelijk en bestuurlijk) die een rol/taak hebben in de rampenbestrijding
              2. Blz. 14 Opstellen van een natuurbrandbeheersplan
              3. Blz. 15 Verder inrichten van een gemeentelijke crisisstructuur en werkprocessen
        3. Blz. 16 1.2 Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 17 Inleiding
          2. Blz. 18 Ontwikkelingen
          3. Blz. 19 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 20 Adequate bescherming van medewerkers en bestuur tegen agressie en geweld
              1. Blz. 21 We hanteren de landelijke aanpak tegen agressie en geweld volgens het programma Veilige Publieke Taak.
              2. Blz. 22 We brengen agressie en bedreiging richting onze medewerkers en bestuurders tot een minimaal niveau.
              3. Blz. 23 We creëren inzicht in de agressiemeldingen en gebruiken deze inzichten voor verbeteringen die voor een mogelijke afname moeten zorgen
            2. Blz. 24 Bestrijding cybercrime
              1. Blz. 25 Bewustwordingscampagne opzetten om de dreigingen van cybercrime onder de aandacht brengen
            3. Blz. 26 Bestrijding ondermijning en georganiseerde criminaliteit
              1. Blz. 27 Zorgen dat eigen medewerkers, inwoners en bedrijven bekend zijn met ondermijning en het herkennen. Zij zijn bereid om dit te melden en kunnen dit eenvoudig doen.
              2. Blz. 28 Versterken informatiepositie
              3. Blz. 29 Zichtbare effectieve interventies
              4. Blz. 30 Organisatie weerbaarder maken
              5. Blz. 31 Samenleving weerbaarder maken
            4. Blz. 32 Criminaliteit voorkomen waar het kan en bestrijden waar het moet
              1. Blz. 33 Een actueel handhavingsplan voor de BOA's maken
              2. Blz. 34 Inzetten op de aanpak van high impact crimes (zoals woninginbraken en fietsendiefstallen).
            5. Blz. 35 Verminderen van overlast door jeugd
              1. Blz. 36 We intensiveren de nauwe samenwerking tussen gemeente, politie en het jongerenwerk
            6. Blz. 37 We maken veilige en leefbare wijken tot een gedeelde verantwoordelijkheid
              1. Blz. 38 Datagericht optreden is uitgangspunt
              2. Blz. 39 De juiste inzet van politieagenten en boa’s die goed toegerust en zichtbaar zijn
              3. Blz. 40 We maken een doorstart van de wijkgerichte aanpak
        4. Blz. 41 Wat mag het kosten?
      3. Blz. 42 Programma 2 Verkeer en vervoer
        1. Blz. 43 Inleiding
        2. Blz. 44 2.1 Verkeer en vervoer
          1. Blz. 45 Inleiding
          2. Blz. 46 Ontwikkelingen
          3. Blz. 47 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 48 Goede bereikbaarheid van alle kernen
              1. Blz. 49 We gaan door met de lopende Corridoraanpak A50 (= regionale samenwerking gericht op betere doorstroming)
              2. Blz. 50 We gaan door met de ruimtelijke studie N605
              3. Blz. 51 We onderzoeken nut en noodzaak van de doortrekking van de N605 richting de noordelijke rondweg
              4. Blz. 52 We gaan ontwikkelingen (met name woningbouw) die een probleem met de parkeeropgave hebben helpen met alternatieven.
              5. Blz. 53 We ontwikkelen beleid op verschillende fietsverkeersstromen (utilitair en recreatief)
              6. Blz. 54 We stimuleren fijnmazige mobiliteit tot in het hart van de kernen en wijken
              7. Blz. 55 We ronden het nieuwe beleidsprogramma mobiliteit Maashorst af en stellen een uitvoeringsprogramma op
              8. Blz. 56 We stimuleren innovatieve vervoerssystemen, zoals elektrische deelauto's en deelfietsen
            2. Blz. 57 Verbetering van de verkeersveiligheid
              1. Blz. 58 Onveilige verkeerssituaties pakken we aan
            3. Blz. 59 We willen dat mensen minder in de auto stappen, en meer gebruik maken van andere middelen voor vervoer, zoals de fiets en het openbaar vervoer
              1. Blz. 60 We stellen nieuw parkeerbeleid op
              2. Blz. 61 Er is een onderzoek gedaan naar mobiliteitshubs en logistieke hubs (of een combinatie daarvan). De uitkomsten hiervan verwerken we tot acties
              3. Blz. 62 In het kader van de Mobiliteitsaanpak A50 corridor Eindhoven-Nijmegen, gaan we samen met de regio en provincie de mogelijkheden onderzoeken voor de inzet van een zogenaamde BRT (Bus Rapid Transit)
              4. Blz. 63 We stimuleren weggebruikers om de auto te laten staan en te kiezen voor andere vormen van vervoer
            4. Blz. 64 We willen ons gemeentelijk weggennet handhaven op het huidige kwaliteitsniveau en de leefomgeving van onze inwoners verbeteren
              1. Blz. 65 We voeren tijdig onderhoud uit of voeren reconstructies uit
        3. Blz. 66 2.2 Parkeren
          1. Blz. 67 Inleiding
          2. Blz. 68 Ontwikkelingen
          3. Blz. 69 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 70 Geen parkeerproblemen voor fiets en auto
              1. Blz. 71 In het mobiliteitsplan Maashorst (visiedeel) worden nieuwe pijlers voor het parkeerbeleid bepaald
              2. Blz. 72 De uitkomsten van het onderzoek naar de noodzaak van extra fietsparkeergelegenheid nemen we mee bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma mobiliteit
        4. Blz. 73 Wat mag het kosten?
      4. Blz. 74 Programma 3 Economie en toerisme
        1. Blz. 75 Inleiding
        2. Blz. 76 3.1 Economische ontwikkeling
          1. Blz. 77 Inleiding
          2. Blz. 78 Ontwikkelingen
          3. Blz. 79 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 80 Een gezonde agrarische economie
              1. Blz. 81 Agrotoerisme, zorgboerderijen en agrarische kinderopvang worden gepromoot.
              2. Blz. 82 In samenwerking met andere partners in de agrarische sector zijn we in gesprek met agrarische bedrijven over een toekomstbestendige onderneming.
              3. Blz. 83 We werken mee aan "AgroNatuurWonen Experimenten" als alternatief financieringsmodel voor agrariërs en natuurontwikkeling.
            2. Blz. 84 Een krachtig MKB
              1. Blz. 85 Boegbeelden uit het lokale bedrijfsleven zetten Maashorst beter op de kaart
              2. Blz. 86 Eventuele bottlenecks voor het lokale ondernemerschap in kaart brengen en werken aan de verbetering hiervan
              3. Blz. 87 Periodiek netwerksessies organiseren
              4. Blz. 88 Verkennen of satellietopleidingen bij grote bedrijven mogelijk zijn. De satellietopleiding bij Bernhoven continueren
              5. Blz. 89 Verkennen potentiële fieldlabs
            3. Blz. 90 Bedrijvigheid in de kernen
              1. Blz. 91 We ondersteunen startende ondernemers op verschillende manieren
              2. Blz. 92 De mogelijkheden om leegstand te voorkomen zijn onderzocht en ingevoerd.
            4. Blz. 93 Een sterk netwerk van bedrijven, gemeenten en andere instellingen
              1. Blz. 94 We ondersteunen sociaal maatschappelijk ondernemen
              2. Blz. 95 We promoten ‘Koop lokaal’
              3. Blz. 96 We realiseren vormen van hybride werken en leren
              4. Blz. 97 We werken aan de uitvoering van de Centrumvisie Uden om het centrum aantrekkelijker te maken
              5. Blz. 98 We werken mee als ondernemers Bedrijven Investeringszone (BIZ) aanvragen
            5. Blz. 99 Kwalitatief goede bedrijventerreinen
              1. Blz. 100 De ontwikkeling van bestaande en nieuwe bedrijventerreinen is onderzocht en de locaties zijn bekend. De nieuwe bedrijventerreinen zijn in ontwikkeling.
              2. Blz. 101 Het toekomstige omgevingsplan wordt flexibel ingericht, waardoor het relatief eenvoudig is om bedrijfsverzamelgebouwen te realiseren.
        3. Blz. 102 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
          1. Blz. 103 Inleiding
          2. Blz. 104 Ontwikkelingen
          3. Blz. 105 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 106 We willen (groei)ruimte bieden aan het bedrijfsleven en een gunstig vestigingsklimaat creëren voor bestaande en nieuwe ondernemers
              1. Blz. 107 We ontwikkelen bedrijventerrein Hoogveld Zuid
              2. Blz. 108 We gaan bedrijventerrein Voederheil uitbreiden
              3. Blz. 109 We ontwikkelen bedrijfskavels in Reek-Zuid
        4. Blz. 110 3.3 Economische promotie
          1. Blz. 111 Inleiding
          2. Blz. 112 Ontwikkelingen
          3. Blz. 113 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 114 Branding - Maashorst op de kaart
              1. Blz. 115 We gaan samen met externe partners bouwen aan de naamsbekendheid en vindbaarheid van Explore Maashorst door zoveel mogelijk exposure te generen, zowel online als offline.
            2. Blz. 116 Maashorst is de meest aantrekkelijke toeristische gemeente van Brabant
              1. Blz. 117 We ondersteunen de verdere groei van het toerisme in onze gemeente en zetten ons daarom mét ondernemers in voor profilering en gebiedsmarketing
        5. Blz. 118 Wat mag het kosten?
      5. Blz. 119 Programma 4 Onderwijs
        1. Blz. 120 Inleiding
        2. Blz. 121 4.1 Onderwijs algemeen
          1. Blz. 122 Inleiding
          2. Blz. 123 Ontwikkelingen
          3. Blz. 124 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 125 Een goede start voor elk kind
              1. Blz. 126 Monitoren doelgroep
            2. Blz. 127 Bereikbaarheid van onderwijs faciliteren
              1. Blz. 128 Uitvoering leerlingenvervoer harmoniseren
            3. Blz. 129 Gelijke kansen voor iedereen bevorderen
              1. Blz. 130 Regionale samenwerkingsafspraken maken
            4. Blz. 131 Samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt versterken
              1. Blz. 132 Subsidies gericht inzetten
        3. Blz. 133 4.2 Onderwijshuisvesting
          1. Blz. 134 Inleiding
          2. Blz. 135 Ontwikkelingen
          3. Blz. 136 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 137 Voorzien in goede onderwijshuisvesting
              1. Blz. 138 Uitvoeren IHP
        4. Blz. 139 Wat mag het kosten?
      6. Blz. 140 Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur
        1. Blz. 141 Inleiding
        2. Blz. 142 5.1 Sportbeleid en- activering
          1. Blz. 143 Inleiding
          2. Blz. 144 Ontwikkelingen
          3. Blz. 145 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 146 Iedereen moet mee kunnen doen (sporten en bewegen)
              1. Blz. 147 Breedtesport en inclusie in de sport faciliteren
              2. Blz. 148 Sportprogramma's voor specifieke doelgroepen inzetten
            2. Blz. 149 In alle kernen een sportaanbod voor alle inwoners
              1. Blz. 150 Buurtsport- (en cultuur)coaches inzetten
              2. Blz. 151 Faciliteiten op orde houden
              3. Blz. 152 Het Lokaal Sportakkoord uitvoeren
            3. Blz. 153 Waarderen van het verenigingsleven als verbindende schakel tussen mensen
              1. Blz. 154 Nieuw subsidiebeleid vrijwilligersorganisaties implementeren
              2. Blz. 155 Huur en tarievenbeleid voor accommodaties actualiseren
        3. Blz. 156 5.2 Sportaccommodaties
          1. Blz. 157 Inleiding
          2. Blz. 158 Ontwikkelingen
          3. Blz. 159 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 160 Sportvoorzieningen die aansluiten op de behoefte
              1. Blz. 161 Een functioneel, kwalitatief en duurzaam sportkapitaal ontwikkelen
              2. Blz. 162 Onderzoek verrichten naar exploitatie zwembad
              3. Blz. 163 Realiseren Skatebaan Bevrijdingspark
              4. Blz. 164 Verstrekken bijdrage aan crossterrein Zevenbergen voor realisatie van een geluidswal
        4. Blz. 165 5.3 Cultuur
          1. Blz. 166 Inleiding
          2. Blz. 167 Ontwikkelingen
          3. Blz. 168 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 169 Een evenwichtig en divers aanbod van kunst en cultuur behouden en uitbreiden
              1. Blz. 170 Aandacht houden voor immaterieel Erfgoed (deeltaak 1)
              2. Blz. 171 Concessieovereenkomst Markant Maashorst verlengen (deeltaak 1)
              3. Blz. 172 Implementatie nieuw cultuurbeleid (deeltaak 1)
              4. Blz. 173 Stimuleren cultuureducatie (deeltaak 1)
              5. Blz. 174 Bewaken én bewaren de geschiedenis van de kernen (deeltaak 1)
              6. Blz. 175 Subsidiëren museum Krona (deeltaak 2)
              7. Blz. 176 Materieel Erfgoed koesteren (deeltaak 3)
        5. Blz. 177 5.4 Media
          1. Blz. 178 Inleiding
          2. Blz. 179 Ontwikkelingen
          3. Blz. 180 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 181 Handhaven kwaliteitsniveau Bibliotheek als laagdrempelige publieksvoorziening
              1. Blz. 182 Aansluiten op de huidige wettelijke taak en zorgplicht gemeente
        6. Blz. 183 5.5 Openbaar groen en (openlucht)recreatie
          1. Blz. 184 Inleiding
          2. Blz. 185 Ontwikkelingen
          3. Blz. 186 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 187 De groenste gemeente van Nederland
              1. Blz. 188 Realisatie honden- en uitlaatvelden in voormalig Landerd
              2. Blz. 189 We gaan de biodiversiteit van natuur waarborgen en versterken, bijvoorbeeld door deelname aan het Deltaplan biodiversiteit
              3. Blz. 190 We gaan pilots opstarten voor beheer van het openbaar groen/natuur door inwoners
              4. Blz. 191 We realiseren quick wins, zoals aanplant landschap, ecologisch bermbeheer, erfbeplanting, picknick-voorzieningen, fietsroutes, wandelpaden
              5. Blz. 192 We willen diversiteit in natuuraanbod vergroten, met een goede spreiding over de hele gemeente
              6. Blz. 193 We gaan De Maashorst verder uitbreiden en ontwikkelen als natuurgebied
            2. Blz. 194 Een sterke recreatieve sector
              1. Blz. 195 Natuurcentrum De Maashorst blijft een belangrijke educatieve partner
              2. Blz. 196 We maken een start met een verbeterplan voor Wandelpark Uden
              3. Blz. 197 We richten onze positionering nadrukkelijk op ‘Maashorst is de meest toeristische recreatieve gemeente van Noordoost-Brabant'. We benadrukken de sterke verwevenheid met het natuurgebied De Maashorst
              4. Blz. 198 We vergroten de diversiteit in natuuraanbod met een goede spreiding over de hele gemeente
              5. Blz. 199 We gaan de Natuurpoort (Palmstraat, Schaijk) en de uitkijktoren in De Maashorst realiseren
        7. Blz. 200 Wat mag het kosten?
      7. Blz. 201 Programma 6 Sociaal Domein
        1. Blz. 202 Inleiding
        2. Blz. 203 6.1 Samenkracht en Burgerparticipatie
          1. Blz. 204 Inleiding
          2. Blz. 205 Ontwikkelingen
          3. Blz. 206 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 207 Een in gezamenlijkheid, gezond en zelfstandig leven voor alle inwoners bevorderen door een integrale benadering van 0-100+
              1. Blz. 208 Werken aan een Sterke Sociale basis in de wijken
              2. Blz. 209 Stimuleren van activiteiten en ontmoeting in maatschappelijk vastgoed
              3. Blz. 210 Vitaal oud(er) worden stimuleren
              4. Blz. 211 Vanuit IZA/GALA dragen we bij aan het programmatisch werken aan een gezonde samenleving
            2. Blz. 212 Problemen voorkomen en behoeften van inwoners tijdig signaleren, zodat er een verschuiving kan plaatsvinden van gespecialiseerde hulp naar preventie
              1. Blz. 213 Uitvoering geven aan het preventief jeugdbeleid
              2. Blz. 214 Implementeren van het kinderwerk
              3. Blz. 215 Uitvoering geven aan het WMO beleidsplan
            3. Blz. 216 Voldoende opvang- en huisvestingsoplossingen voor nieuwkomers
              1. Blz. 217 Werken aan het programma migratieopgaven
        3. Blz. 218 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
          1. Blz. 219 Inleiding
          2. Blz. 220 Ontwikkelingen
          3. Blz. 221 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 222 Een vindbare, herkenbare en professionele toegang voor vragen en voorzieningen
              1. Blz. 223 De gemeentelijke toegang voor ondersteuning verder professionaliseren, waarbij we inzetten op een verhoging van de kwaliteit zoals die door de gebruikers wordt ervaren.
        4. Blz. 224 6.3 Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid en eerstelijns schuldhulpverlening)
          1. Blz. 225 Inleiding
          2. Blz. 226 Ontwikkelingen
          3. Blz. 227 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 228 Inkomensondersteuning beter bereikbaar maken voor de doelgroep
              1. Blz. 229 Doorvoeren van de wetswijzigingen die de lokale toepassing van de participatiewet verbeteren
            2. Blz. 230 Het aantal inwoners dat te maken heeft met armoede en schulden, laten afnemen
              1. Blz. 231 Uitvoeren van het beleidskader Armoede & Schulden waarin we beide problemen (armoede en schulden) integraal aanvliegen
              2. Blz. 232 Intensiveren van de inzet van vroegsignalering
              3. Blz. 233 Samen met ervaringsdeskundigen werken aan het oplossen en voorkomen van complexe schuldenproblematiek
              4. Blz. 234 In beeld brengen en aanpakken van verborgen armoede
              5. Blz. 235 Data-gedreven werken
        5. Blz. 236 6.4 Maatschappelijke en arbeidsparticipatie
          1. Blz. 237 Inleiding
          2. Blz. 238 Ontwikkelingen
          3. Blz. 239 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 240 Arbeidsparticipatie verhogen
              1. Blz. 241 Benutten van het Partnership met IBN
              2. Blz. 242 Opstellen van arbeidsmarktbeleid op de lange termijn in afstemming met partners binnen en buiten de organisatie op het terrein van economie, ruimte, regio, werkgelegenheid.
              3. Blz. 243 Uitvoeren Plan van aanpak vermindering bestand P-wet in samenwerking met ketenpartners
        6. Blz. 244 6.5 Maatwerkvoorzieningen WMO
          1. Blz. 245 Inleiding
          2. Blz. 246 Ontwikkelingen
          3. Blz. 247 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 248 Een verbeterde inrichting van de directe leefomgeving van kwetsbare inwoners zodat zij zoveel en zolang mogelijk in de voor hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen en meedoen in de samenleving
              1. Blz. 249 Implementeren van algemene voorzieningen en stimuleren van het gebruik
              2. Blz. 250 Prestatieafspraken maken vanuit volkshuisvesting met de woningcorporaties, waarin ook de zorgaspecten worden meegenomen.
              3. Blz. 251 Een huisvestingverordening met urgentiebeleid regionaal ontwikkelen die in 2025 vertaald moet worden naar lokaal urgentiebeleid om bij woningtoewijzing voorrang te kunnen geven aan specifieke doelgroepen
        7. Blz. 252 6.6 Maatwerkdienstverlening WMO
          1. Blz. 253 Inleiding
          2. Blz. 254 Ontwikkelingen
          3. Blz. 255 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 256 Een passend aanbod voor inwoners die zorg nodig hebben
              1. Blz. 257 Uitvoering van het WMO beleidsplan en Gezond en gelukkig in Maashorst
              2. Blz. 258 Een passend aanbod voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid
              3. Blz. 259 De lokale ontwikkelagenda ‘Opvang, ondersteuning en zorg voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid’ doorontwikkelen.
              4. Blz. 260 Ontwikkelen van het nieuwe lokale Wmo-product "Beschermd Thuis".
        8. Blz. 261 6.7 Maatwerkdienstverlening Jeugdhulp
          1. Blz. 262 Inleiding
          2. Blz. 263 Ontwikkelingen
          3. Blz. 264 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 265 In Maashorst groeien kinderen en jongeren gezond, veilig en kansrijk op.
              1. Blz. 266 Zorgdragen voor een sluitende aanpak Jeugdhulpverlening
              2. Blz. 267 Uitvoering geven aan het nieuwe Regionaal Beleidsprogramma Jeugdhulp en Uitvoeringsplan Jeugdhulp
        9. Blz. 268 Wat mag het kosten?
      8. Blz. 269 Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
        1. Blz. 270 Inleiding
        2. Blz. 271 Ontwikkelingen
        3. Blz. 272 7.1 Volksgezondheid
          1. Blz. 273 Inleiding
          2. Blz. 274 Ontwikkelingen
          3. Blz. 275 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 276 Vitaal oud(er) worden, mentale gezondheid versterken en gezondheidsverschillen verkleinen
              1. Blz. 277 Toewerken naar integraal gezondheidsbeleid
              2. Blz. 278 Positieve gezondheid als basis nemen voor de versterking van informele gemeenschappen en benadering van individuele inwoners
              3. Blz. 279 Verder ontwikkelen van goede gezondheidspreventieprogramma's
        4. Blz. 280 7.2 Riolering
          1. Blz. 281 Inleiding
          2. Blz. 282 Ontwikkelingen
          3. Blz. 283 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 284 Verbeteren van het functioneren van drukriolering en het lokaal vasthouden van regenwater in het buitengebied.
              1. Blz. 285 Waar in het buitengebied nog regenwateraansluitingen zijn op het riool, gaan we op bezoek.
            2. Blz. 286 Een klimaat veerkrachtige inrichting van onze fysieke leefomgeving
              1. Blz. 287 We onderzoeken of onze leefomgeving weerbaar is tegen extreem weer
        5. Blz. 288 7.3 Afval
          1. Blz. 289 Inleiding
          2. Blz. 290 Ontwikkelingen
          3. Blz. 291 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 292 We willen onze afvalinzameling uniformiseren en dat er meer afval wordt gescheiden en voor recycling beschikbaar komt.
              1. Blz. 293 Optimaliseren papierinzameling
              2. Blz. 294 Optimaliseren afvalinzameling bij hoogbouw
              3. Blz. 295 Uitvoering uitvoeringsprogramma Van Afval naar Grondstof
        6. Blz. 296 7.4 Milieubeheer
          1. Blz. 297 Inleiding
          2. Blz. 298 7.4 Ontwikkelingen
          3. Blz. 299 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 300 Duurzame ontwikkeling
              1. Blz. 301 We brengen de mogelijkheden voor een lokaal energiebedrijf in beeld.
              2. Blz. 302 We maken ons eigen gemeentelijke vastgoed energieneutraal.
              3. Blz. 303 We onderzoeken de haalbaarheid van warmtenetten.
              4. Blz. 304 We zorgen voor meer laadmogelijkheden voor elektrische auto’s
              5. Blz. 305 We zorgen voor lokale initiatieven voor zonneparken in onze gemeente, bij voorkeur op daken.
              6. Blz. 306 We gaan ons aanpassen aan een veranderend klimaat
              7. Blz. 307 We ontwikkelen een lokale aanpak voor isolatie en energiebesparing
              8. Blz. 308 We gaan gebouwen natuurvriendelijk isoleren
              9. Blz. 309 We gaan samen met wijken en buurten uitvoeringsplannen maken voor duurzame verwarming.
              10. Blz. 310 We versterken onze samenwerking met de woningbouwcorporaties
              11. Blz. 311 We brengen de mogelijkheden voor het stimuleren van bio-based en circulaire materialen in beeld.
              12. Blz. 312 We stimuleren het integraal werken aan duurzame ontwikkelingsdoelen.
              13. Blz. 313 We gaan onze bedrijven stimuleren om te verduurzamen.
            2. Blz. 314 Transitie van het landelijk gebied
              1. Blz. 315 We blijven in gesprek met belanghebbenden over stikstof e.d.
              2. Blz. 316 We zorgen voor een beleidsprogramma Landelijk Gebied
              3. Blz. 317 We blijven aangehaakt bij de landelijke, provinciale en regionale stikstofaanpak.
              4. Blz. 318 We putten uit twee pilots voor meting en streefwaardebepaling van milieubelasting (geur en ammoniak). Daarbij benutten we de kennis uit de regio.
        7. Blz. 319 7.5 Begraafplaatsen en crematoria
          1. Blz. 320 Inleiding
          2. Blz. 321 Ontwikkelingen
          3. Blz. 322 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 323 Vanuit een geharmoniseerde begraafplaatsverordening willen we onze begraafplaatsen toekomstbestendig maken.
              1. Blz. 324 In 2025 wordt vervolg gegeven van de herinrichting van de Udense begraafplaats die inspeelt op de veranderende tendensen.
        8. Blz. 325 Wat mag het kosten?
      9. Blz. 326 Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
        1. Blz. 327 Inleiding
        2. Blz. 328 8.1 Ruimtelijke ordening
          1. Blz. 329 Inleiding
          2. Blz. 330 Ontwikkelingen
          3. Blz. 331 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 332 Daadkrachtige ruimtelijke ontwikkeling
              1. Blz. 333 We actualiseren de archeologische verwachtingskaarten.
              2. Blz. 334 We stellen een ontwikkelperspectief op voor de kern Volkel
            2. Blz. 335 Implementatie van de Omgevingswet
              1. Blz. 336 Regels voor verbouwingen zijn versoepeld
              2. Blz. 337 We blijven ‘Anders Werken’
        3. Blz. 338 8.2 Grondexploitatie (woningbouw)
          1. Blz. 339 Inleiding
          2. Blz. 340 Ontwikkelingen
        4. Blz. 341 8.3 Wonen en bouwen
          1. Blz. 342 Inleiding
          2. Blz. 343 Ontwikkelingen
          3. Blz. 344 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 345 Een circulaire woonomgeving en circulaire woningbouw(projecten)
              1. Blz. 346 We stimuleren het bouwen van circulaire woonmilieus en woningbouw(projecten).
              2. Blz. 347 Er is ruimte voor innovatie (vernieuwende initiatieven) op het gebied van levensloopbestendigheid en klimaatneutraal bouwen
              3. Blz. 348 We onderzoeken de cultuurhistorische waarden binnen de gemeente Maashorst, met een voorstel tot bescherming.
            2. Blz. 349 Een meer gevarieerd en bijzonder woonaanbod per kern voor alle doelgroepen
              1. Blz. 350 We professionaliseren de huisvesting van arbeidsmigranten in Maashorst.
              2. Blz. 351 We stimuleren bewonersinitiatieven en initiatieven voor de behoefte aan kleinschalige woningbouw voor onder meer jongeren en starters, (vitale) senioren en kwetsbare groepen.
              3. Blz. 352 We stimuleren vraaggericht ontwikkelen en bouwen door ontwikkelende partijen
              4. Blz. 353 We verkennen nieuwe mogelijkheden voor woningsplitsing en zetten die indien gewenst om in nieuw beleid.
              5. Blz. 354 We zetten de Starterslening voort.
              6. Blz. 355 We zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor specifieke doelgroepen, zoals mensen die zorg en wonen willen combineren
              7. Blz. 356 We gaan sommige woonwagenlocaties herinrichten en/of uitbreiden en bereiden een nieuwe locatie voor
            3. Blz. 357 Stevige groei van het aantal woningen
              1. Blz. 358 Kansen in bestaand stedelijk gebied (herstructurering) en bestaand vastgoed benutten we beter.
              2. Blz. 359 Versnelling van het woningbouwprogramma realiseren we aan de hand van een versnellingsagenda.
              3. Blz. 360 Vrijkomende gemeentelijke panden zoals het voormalige gemeentehuis Landerd vormen we om naar (sociale) woningbouw
              4. Blz. 361 We maken versnellingsafspraken met corporaties, die we ook hebben opgenomen in de prestatieafspraken.
              5. Blz. 362 We voeren actieve grondpolitiek met lef en beter gebruik van het beschikbare instrumentarium, zoals onteigening of de Wet Voorkeursrecht Gemeenten
              6. Blz. 363 We zetten in op tijdelijke huisvesting
              7. Blz. 364 Betaalbaar bouwen
            4. Blz. 365 Vitale, krachtige, inclusieve kernen en wijken
              1. Blz. 366 We faciliteren sterke en zelfredzame gemeenschappen, waarin inwoners zoveel mogelijk in hun eigen woonomgeving kunnen blijven wonen.
        5. Blz. 367 Wat mag het kosten?
      10. Blz. 368 Programma 9 Bestuur en dienstverlening
        1. Blz. 369 Inleiding programma 9
        2. Blz. 370 9.1 Bestuur en dienstverlening
          1. Blz. 371 Inleiding
          2. Blz. 372 Ontwikkelingen
          3. Blz. 373 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 374 Een bereikbaar bestuur
              1. Blz. 375 Ambtenaren zijn als aanspreekpunt regelmatig zichtbaar in de wijk
              2. Blz. 376 Voor inwoners is het bestuur en wat zij doen zichtbaar
            2. Blz. 377 Een intensieve en constructieve samenwerking in de regio
              1. Blz. 378 We hebben een prominente rol in de regionale samenwerkingsverbanden die belangrijk zijn voor het realiseren van onze ambities.
            3. Blz. 379 Innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening
              1. Blz. 380 Bereikbaarheid: we willen dat onze inwoners ons gemakkelijk kunnen bereiken.
              2. Blz. 381 Communicatie: we communiceren begrijpelijk voor iedereen
              3. Blz. 382 Digitalisering & klantgemak: implementatie persoonlijk portaal
              4. Blz. 383 Innovatie: ontwikkeling digitale balie
              5. Blz. 384 Klantfeedback: verbreden van manieren van klantcontact
              6. Blz. 385 Houding & gedrag: dienstverlenend DNA van alle collega’s ontwikkelen
            4. Blz. 386 Samen denken, samen doen: toewerken naar een participatieve gemeente
              1. Blz. 387 Actief inzetten digitale participatiekanaal ‘Maashorst aan het woord’
              2. Blz. 388 Trainingsprogramma maken collega's Maashorst
              3. Blz. 389 Evaluatie Maashorstfonds
              4. Blz. 390 Faciliteren en stimuleren inwonersinitiatieven in alle kernen
              5. Blz. 391 Leren en continu verbeteren
              6. Blz. 392 Doorontwikkeling van participatie in de kern Uden
        3. Blz. 393 9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken
          1. Blz. 394 Inleiding
          2. Blz. 395 Ontwikkelingen
          3. Blz. 396 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 397 Aanpak adreskwaliteit en integrale benadering briefadres
              1. Blz. 398 Vooraf adresonderzoek op basis van risico-signalen
              2. Blz. 399 Kwetsbare inwoners oplossingen op maat bieden
            2. Blz. 400 Een open en transparant verkiezingsproces
              1. Blz. 401 Wet kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces implementeren
            3. Blz. 402 Goede dienstverlening reisdocumenten en rijbewijzen
              1. Blz. 403 Waardedocumenten kosteloos thuis laten bezorgen.
        4. Blz. 404 Wat mag het kosten?
      11. Blz. 405 Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten
        1. Blz. 406 Inleiding
        2. Blz. 407 10.1 Overhead
          1. Blz. 408 Inleiding
          2. Blz. 409 Ontwikkelingen
          3. Blz. 410 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 411 Een stevig fundament voor gemeente Maashorst als organisatie
              1. Blz. 412 Routekaart verduurzaming
            2. Blz. 413 Een toekomstbestendige organisatie
              1. Blz. 414 Verder bouwen aan de organisatie, met een programma organisatieontwikkeling
            3. Blz. 415 We zijn een aantrekkelijke werkgever waar mensen graag werken en de ruimte krijgen om hun talenten te ontwikkelen
              1. Blz. 416 Visie leren en ontwikkelen
            4. Blz. 417 Een veilige, moderne en klantvriendelijke informatievoorziening
              1. Blz. 418 Afronden van de risicoanalyse (Informatiebeveiligingsdienst voor gemeenten) en het verbeterplan ontwikkelen en uitvoeren.
              2. Blz. 419 Data-gedreven werken
        3. Blz. 420 10.2 Treasury
          1. Blz. 421 Inleiding
          2. Blz. 422 Ontwikkelingen
          3. Blz. 423 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 424 Een financieel gezonde gemeente
              1. Blz. 425 Om te kunnen sturen op de financiën werken we met een aantal prestatie indicatoren (PI's).
        4. Blz. 426 10.3 Belastinginkomsten
          1. Blz. 427 Inleiding
          2. Blz. 428 Ontwikkelingen
          3. Blz. 429 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 430 De heffingen zijn kostendekkend
              1. Blz. 431 Kostendekkendheidsonderzoek en impactanalyse afronden voor de leges op het gebied van de Omgevingswet.
        5. Blz. 432 10.4 Gemeentefonds
          1. Blz. 433 Inleiding
          2. Blz. 434 Ontwikkelingen
        6. Blz. 435 Wat mag het kosten?
    3. Blz. 436 Algemeen
      1. Blz. 437 Inleiding/aanbieding programmabegroting 2025
        1. Blz. 438 Inleiding /aanbieding programmabegroting 2025
      2. Blz. 439 Bestuurlijke hoofdlijn 2025
        1. Blz. 440 Bestuurlijke hoofdlijn
      3. Blz. 441 Financieel perspectief 2025 op hoofdlijn
        1. Blz. 442 Financieel perspectief op hoofdlijn
      4. Blz. 443 Samenvatting Programmabegroting 2025
        1. Blz. 444 Samenvatting Programmabegroting 2025
        2. Blz. 445 1. Bestuurlijke hoofdpunten
        3. Blz. 446 2. financieel beeld
        4. Blz. 447 3. (Financiële) Hoofdpunten nieuw beleid
        5. Blz. 448 4. Top 5 risico's
        6. Blz. 449 5. Ontwikkeling Lastendruk inwoners/bedrijven
        7. Blz. 450 6. Participatie inwoners/instellingen en bedrijven
        8. Blz. 451 7. Korte toelichting op de drie pijlers van ons financieel beleid
    4. Blz. 452 Paragrafen
      1. Blz. 453 Paragraaf Wet Open Overheid 2025
        1. Blz. 454 Wet Openbare Overheid
      2. Blz. 455 Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing 2025
        1. Blz. 456 Inleiding
        2. Blz. 457 2025 Financiële strategie en beleid
        3. Blz. 458 Kengetallen financiële positie
        4. Blz. 459 Risico's
        5. Blz. 460 Ontwikkeling vermogenspositie
        6. Blz. 461 Weerstandsratio
        7. Blz. 462 Weerstandscapaciteit
      3. Blz. 463 Paragraaf verbonden partijen 2025
        1. Blz. 464 Verbonden Partijen
        2. Blz. 465 Beleid Verbonden Partijen
        3. Blz. 466 Visie en doorkijk naar de toekomst
        4. Blz. 467 Overzicht verbonden partijen
      4. Blz. 468 Paragraaf financiering 2025
        1. Blz. 469 Inleiding
        2. Blz. 470 Financieringsbeleid en schuldpositie
        3. Blz. 471 Algemene ontwikkelingen en financieringsbehoefte
        4. Blz. 472 Inzicht rentelasten/-baten
        5. Blz. 473 Risico's
        6. Blz. 474 Wet HOF / EMU-saldo
      5. Blz. 475 Paragraaf kapitaalgoederen 2025
        1. Blz. 476 Inleiding paragraaf kapitaalgoederen 2025
        2. Blz. 477 Wegen 2025
        3. Blz. 478 Sport- en Speelvelden 2025
        4. Blz. 479 Gebouwen 2025
        5. Blz. 480 Civiele kunstwerken 2025
        6. Blz. 481 Groene en recreatieve voorzieningen 2025
        7. Blz. 482 Riolering en water 2025
        8. Blz. 483 2025 Openbare verlichting, parkeervoorzieningen en verkeersregelinstallaties
      6. Blz. 484 Paragraaf lokale heffingen 2025
        1. Blz. 485 2025 Inleiding lokale heffingen
        2. Blz. 486 2025 Kwijtscheldingsbeleid
        3. Blz. 487 2025 Geraamde opbrengsten
        4. Blz. 488 2025 Onroerende zaakbelastingen
        5. Blz. 489 2025 Afvalstoffenheffing
        6. Blz. 490 2025 Rioolheffingen
        7. Blz. 491 2025 Begrafenisrechten
        8. Blz. 492 2025 Parkeerbelasting
        9. Blz. 493 2025 Reclamebelasting
        10. Blz. 494 2025 Marktgelden
        11. Blz. 495 2025 Toeristenbelasting
        12. Blz. 496 2025 Forensenbelasting
        13. Blz. 497 2025 Inzicht in kostendekkendheid leges
        14. Blz. 498 2025 Lastendruk t.o.v. buurgemeenten
      7. Blz. 499 Paragraaf grondbeleid 2025
        1. Blz. 500 Inleiding
        2. Blz. 501 Verloop van de grondexploitaties
      8. Blz. 502 Paragraaf bedrijfsvoering 2025
        1. Blz. 503 2025 Inleiding
        2. Blz. 504 2025 Informatiebeleid, informatieveiligheid & Privacy
        3. Blz. 505 2025 Rechtmatigheid
        4. Blz. 506 2025 Frauderisico's
        5. Blz. 507 2025 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        6. Blz. 508 2025 Overhead en vennootschapsbelasting
    5. Blz. 509 Financiële begroting
      1. Blz. 510 Gevolgen programmabegroting 2025 voor de financiële positie
        1. Blz. 511 Financiële strategie
        2. Blz. 512 Kengetallen financiën
      2. Blz. 513 Uiteenzetting van de financiële positie
        1. Blz. 514 Bestedings- en dekkingsplan 2025-2028
      3. Blz. 515 Het overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 516 Overzicht van baten en lasten per programma (art. 17 BBV)
        2. Blz. 517 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
      4. Blz. 518 Overzicht van incidentele baten en lasten
        1. Blz. 519 Algemeen
        2. Blz. 520 Overzicht incidentele baten en lasten per programma
        3. Blz. 521 Specificatie incidentele baten en lasten per programma
    6. Blz. 522 Bijlagen
      1. Blz. 523 Risico's totaaloverzicht
        1. Blz. 524 Totaaloverzicht risico's
        2. Blz. 525 Risico inventarisatie pagina 2
        3. Blz. 526 Risico inventarisatie pagina 3
        4. Blz. 527 Risico inventarisatie pagina 4
        5. Blz. 528 Risico inventarisatie pagina 5
        6. Blz. 529 Risico inventarisatie pagina 6
        7. Blz. 530 Risico inventarisatie pagina 7
        8. Blz. 531 Risico inventarisatie pagina 8
        9. Blz. 532 Risico inventarisatie pagina 9
      2. Blz. 533 Financieel economische uitgangspunten
        1. Blz. 534 Financieel technische uitgangspunten
      3. Blz. 535 Baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 536 Baten en lasten per taakveld
        2. Blz. 537 Verdelingsprincipe baten en lasten per taakveld
      4. Blz. 538 Reserves incl. beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        1. Blz. 539 Wettelijk kader
        2. Blz. 540 Specificatie aanwendingen en stortingen reserves
      5. Blz. 541 Voorzieningen
        1. Blz. 542 Wettelijk kader
      6. Blz. 543 Onderhanden werken (inclusief MIP) en nieuwe investeringen 2025
        1. Blz. 544 Algemeen
        2. Blz. 545 Totaaloverzicht verloop onderhanden werken en meerjareninvesteringsprogramma
        3. Blz. 546 Specificatie meerjareninvesteringsprogramma
      7. Blz. 547 Geldleningen
        1. Blz. 548 Opgenomen geldleningen
        2. Blz. 549 Verstrekte geldleningen
        3. Blz. 550 Gewaarborgde geldleningen
      8. Blz. 551 BBV beleidsindicatoren
        1. Blz. 552 BBV beleidsindicatoren
    7. Activiteiten
    8. Zoeken
    9. Publicatie bijlagen
    10. Contact
    11. PrivacyStatement
    12. Sitemap