-
Blz. 1
Programmabegroting 2025
-
Blz. 2
Programmabegroting 2025
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Leeswijzer
-
Blz. 5
Leeswijzer programmabegroting
-
Blz. 6
Programma 1 Veiligheid
-
Blz. 7
Inleiding
-
Blz. 8
1.1 Crisisbeheersing en rampenbestrijding
-
Blz. 9
Inleiding
-
Blz. 10
Ontwikkelingen
-
Blz. 11
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 12
We willen ons zo goed als mogelijk voorbereiden op (natuur)rampen en crises, zodat we adequaat kunnen optreden
-
Blz. 13
Oefenen, opleiden en trainen van de gemeentelijke personen (ambtelijk en bestuurlijk) die een rol/taak hebben in de rampenbestrijding
-
Blz. 14
Opstellen van een natuurbrandbeheersplan
-
Blz. 15
Verder inrichten van een gemeentelijke crisisstructuur en werkprocessen
-
Blz. 16
1.2 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 17
Inleiding
-
Blz. 18
Ontwikkelingen
-
Blz. 19
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 20
Adequate bescherming van medewerkers en bestuur tegen agressie en geweld
-
Blz. 21
We hanteren de landelijke aanpak tegen agressie en geweld volgens het programma Veilige Publieke Taak.
-
Blz. 22
We brengen agressie en bedreiging richting onze medewerkers en bestuurders tot een minimaal niveau.
-
Blz. 23
We creëren inzicht in de agressiemeldingen en gebruiken deze inzichten voor verbeteringen die voor een mogelijke afname moeten zorgen
-
Blz. 24
Bestrijding cybercrime
-
Blz. 25
Bewustwordingscampagne opzetten om de dreigingen van cybercrime onder de aandacht brengen
-
Blz. 26
Bestrijding ondermijning en georganiseerde criminaliteit
-
Blz. 27
Zorgen dat eigen medewerkers, inwoners en bedrijven bekend zijn met ondermijning en het herkennen. Zij zijn bereid om dit te melden en kunnen dit eenvoudig doen.
-
Blz. 28
Versterken informatiepositie
-
Blz. 29
Zichtbare effectieve interventies
-
Blz. 30
Organisatie weerbaarder maken
-
Blz. 31
Samenleving weerbaarder maken
-
Blz. 32
Criminaliteit voorkomen waar het kan en bestrijden waar het moet
-
Blz. 33
Een actueel handhavingsplan voor de BOA's maken
-
Blz. 34
Inzetten op de aanpak van high impact crimes (zoals woninginbraken en fietsendiefstallen).
-
Blz. 35
Verminderen van overlast door jeugd
-
Blz. 36
We intensiveren de nauwe samenwerking tussen gemeente, politie en het jongerenwerk
-
Blz. 37
We maken veilige en leefbare wijken tot een gedeelde verantwoordelijkheid
-
Blz. 38
Datagericht optreden is uitgangspunt
-
Blz. 39
De juiste inzet van politieagenten en boa’s die goed toegerust en zichtbaar zijn
-
Blz. 40
We maken een doorstart van de wijkgerichte aanpak
-
Blz. 41
Wat mag het kosten?
-
Blz. 42
Programma 2 Verkeer en vervoer
-
Blz. 43
Inleiding
-
Blz. 44
2.1 Verkeer en vervoer
-
Blz. 45
Inleiding
-
Blz. 46
Ontwikkelingen
-
Blz. 47
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 48
Goede bereikbaarheid van alle kernen
-
Blz. 49
We gaan door met de lopende Corridoraanpak A50 (= regionale samenwerking gericht op betere doorstroming)
-
Blz. 50
We gaan door met de ruimtelijke studie N605
-
Blz. 51
We onderzoeken nut en noodzaak van de doortrekking van de N605 richting de noordelijke rondweg
-
Blz. 52
We gaan ontwikkelingen (met name woningbouw) die een probleem met de parkeeropgave hebben helpen met alternatieven.
-
Blz. 53
We ontwikkelen beleid op verschillende fietsverkeersstromen (utilitair en recreatief)
-
Blz. 54
We stimuleren fijnmazige mobiliteit tot in het hart van de kernen en wijken
-
Blz. 55
We ronden het nieuwe beleidsprogramma mobiliteit Maashorst af en stellen een uitvoeringsprogramma op
-
Blz. 56
We stimuleren innovatieve vervoerssystemen, zoals elektrische deelauto's en deelfietsen
-
Blz. 57
Verbetering van de verkeersveiligheid
-
Blz. 58
Onveilige verkeerssituaties pakken we aan
-
Blz. 59
We willen dat mensen minder in de auto stappen, en meer gebruik maken van andere middelen voor vervoer, zoals de fiets en het openbaar vervoer
-
Blz. 60
We stellen nieuw parkeerbeleid op
-
Blz. 61
Er is een onderzoek gedaan naar mobiliteitshubs en logistieke hubs (of een combinatie daarvan). De uitkomsten hiervan verwerken we tot acties
-
Blz. 62
In het kader van de Mobiliteitsaanpak A50 corridor Eindhoven-Nijmegen, gaan we samen met de regio en provincie de mogelijkheden onderzoeken voor de inzet van een zogenaamde BRT (Bus Rapid Transit)
-
Blz. 63
We stimuleren weggebruikers om de auto te laten staan en te kiezen voor andere vormen van vervoer
-
Blz. 64
We willen ons gemeentelijk weggennet handhaven op het huidige kwaliteitsniveau en de leefomgeving van onze inwoners verbeteren
-
Blz. 65
We voeren tijdig onderhoud uit of voeren reconstructies uit
-
Blz. 66
2.2 Parkeren
-
Blz. 67
Inleiding
-
Blz. 68
Ontwikkelingen
-
Blz. 69
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 70
Geen parkeerproblemen voor fiets en auto
-
Blz. 71
In het mobiliteitsplan Maashorst (visiedeel) worden nieuwe pijlers voor het parkeerbeleid bepaald
-
Blz. 72
De uitkomsten van het onderzoek naar de noodzaak van extra fietsparkeergelegenheid nemen we mee bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma mobiliteit
-
Blz. 73
Wat mag het kosten?
-
Blz. 74
Programma 3 Economie en toerisme
-
Blz. 75
Inleiding
-
Blz. 76
3.1 Economische ontwikkeling
-
Blz. 77
Inleiding
-
Blz. 78
Ontwikkelingen
-
Blz. 79
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 80
Een gezonde agrarische economie
-
Blz. 81
Agrotoerisme, zorgboerderijen en agrarische kinderopvang worden gepromoot.
-
Blz. 82
In samenwerking met andere partners in de agrarische sector zijn we in gesprek met agrarische bedrijven over een toekomstbestendige onderneming.
-
Blz. 83
We werken mee aan "AgroNatuurWonen Experimenten" als alternatief financieringsmodel voor agrariërs en natuurontwikkeling.
-
Blz. 84
Een krachtig MKB
-
Blz. 85
Boegbeelden uit het lokale bedrijfsleven zetten Maashorst beter op de kaart
-
Blz. 86
Eventuele bottlenecks voor het lokale ondernemerschap in kaart brengen en werken aan de verbetering hiervan
-
Blz. 87
Periodiek netwerksessies organiseren
-
Blz. 88
Verkennen of satellietopleidingen bij grote bedrijven mogelijk zijn. De satellietopleiding bij Bernhoven continueren
-
Blz. 89
Verkennen potentiële fieldlabs
-
Blz. 90
Bedrijvigheid in de kernen
-
Blz. 91
We ondersteunen startende ondernemers op verschillende manieren
-
Blz. 92
De mogelijkheden om leegstand te voorkomen zijn onderzocht en ingevoerd.
-
Blz. 93
Een sterk netwerk van bedrijven, gemeenten en andere instellingen
-
Blz. 94
We ondersteunen sociaal maatschappelijk ondernemen
-
Blz. 95
We promoten ‘Koop lokaal’
-
Blz. 96
We realiseren vormen van hybride werken en leren
-
Blz. 97
We werken aan de uitvoering van de Centrumvisie Uden om het centrum aantrekkelijker te maken
-
Blz. 98
We werken mee als ondernemers Bedrijven Investeringszone (BIZ) aanvragen
-
Blz. 99
Kwalitatief goede bedrijventerreinen
-
Blz. 100
De ontwikkeling van bestaande en nieuwe bedrijventerreinen is onderzocht en de locaties zijn bekend. De nieuwe bedrijventerreinen zijn in ontwikkeling.
-
Blz. 101
Het toekomstige omgevingsplan wordt flexibel ingericht, waardoor het relatief eenvoudig is om bedrijfsverzamelgebouwen te realiseren.
-
Blz. 102
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
-
Blz. 103
Inleiding
-
Blz. 104
Ontwikkelingen
-
Blz. 105
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 106
We willen (groei)ruimte bieden aan het bedrijfsleven en een gunstig vestigingsklimaat creëren voor bestaande en nieuwe ondernemers
-
Blz. 107
We ontwikkelen bedrijventerrein Hoogveld Zuid
-
Blz. 108
We gaan bedrijventerrein Voederheil uitbreiden
-
Blz. 109
We ontwikkelen bedrijfskavels in Reek-Zuid
-
Blz. 110
3.3 Economische promotie
-
Blz. 111
Inleiding
-
Blz. 112
Ontwikkelingen
-
Blz. 113
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 114
Branding - Maashorst op de kaart
-
Blz. 115
We gaan samen met externe partners bouwen aan de naamsbekendheid en vindbaarheid van Explore Maashorst door zoveel mogelijk exposure te generen, zowel online als offline.
-
Blz. 116
Maashorst is de meest aantrekkelijke toeristische gemeente van Brabant
-
Blz. 117
We ondersteunen de verdere groei van het toerisme in onze gemeente en zetten ons daarom mét ondernemers in voor profilering en gebiedsmarketing
-
Blz. 118
Wat mag het kosten?
-
Blz. 119
Programma 4 Onderwijs
-
Blz. 120
Inleiding
-
Blz. 121
4.1 Onderwijs algemeen
-
Blz. 122
Inleiding
-
Blz. 123
Ontwikkelingen
-
Blz. 124
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 125
Een goede start voor elk kind
-
Blz. 126
Monitoren doelgroep
-
Blz. 127
Bereikbaarheid van onderwijs faciliteren
-
Blz. 128
Uitvoering leerlingenvervoer harmoniseren
-
Blz. 129
Gelijke kansen voor iedereen bevorderen
-
Blz. 130
Regionale samenwerkingsafspraken maken
-
Blz. 131
Samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt versterken
-
Blz. 132
Subsidies gericht inzetten
-
Blz. 133
4.2 Onderwijshuisvesting
-
Blz. 134
Inleiding
-
Blz. 135
Ontwikkelingen
-
Blz. 136
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 137
Voorzien in goede onderwijshuisvesting
-
Blz. 138
Uitvoeren IHP
-
Blz. 139
Wat mag het kosten?
-
Blz. 140
Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur
-
Blz. 141
Inleiding
-
Blz. 142
5.1 Sportbeleid en- activering
-
Blz. 143
Inleiding
-
Blz. 144
Ontwikkelingen
-
Blz. 145
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 146
Iedereen moet mee kunnen doen (sporten en bewegen)
-
Blz. 147
Breedtesport en inclusie in de sport faciliteren
-
Blz. 148
Sportprogramma's voor specifieke doelgroepen inzetten
-
Blz. 149
In alle kernen een sportaanbod voor alle inwoners
-
Blz. 150
Buurtsport- (en cultuur)coaches inzetten
-
Blz. 151
Faciliteiten op orde houden
-
Blz. 152
Het Lokaal Sportakkoord uitvoeren
-
Blz. 153
Waarderen van het verenigingsleven als verbindende schakel tussen mensen
-
Blz. 154
Nieuw subsidiebeleid vrijwilligersorganisaties implementeren
-
Blz. 155
Huur en tarievenbeleid voor accommodaties actualiseren
-
Blz. 156
5.2 Sportaccommodaties
-
Blz. 157
Inleiding
-
Blz. 158
Ontwikkelingen
-
Blz. 159
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 160
Sportvoorzieningen die aansluiten op de behoefte
-
Blz. 161
Een functioneel, kwalitatief en duurzaam sportkapitaal ontwikkelen
-
Blz. 162
Onderzoek verrichten naar exploitatie zwembad
-
Blz. 163
Realiseren Skatebaan Bevrijdingspark
-
Blz. 164
Verstrekken bijdrage aan crossterrein Zevenbergen voor realisatie van een geluidswal
-
Blz. 165
5.3 Cultuur
-
Blz. 166
Inleiding
-
Blz. 167
Ontwikkelingen
-
Blz. 168
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 169
Een evenwichtig en divers aanbod van kunst en cultuur behouden en uitbreiden
-
Blz. 170
Aandacht houden voor immaterieel Erfgoed (deeltaak 1)
-
Blz. 171
Concessieovereenkomst Markant Maashorst verlengen (deeltaak 1)
-
Blz. 172
Implementatie nieuw cultuurbeleid (deeltaak 1)
-
Blz. 173
Stimuleren cultuureducatie (deeltaak 1)
-
Blz. 174
Bewaken én bewaren de geschiedenis van de kernen (deeltaak 1)
-
Blz. 175
Subsidiëren museum Krona (deeltaak 2)
-
Blz. 176
Materieel Erfgoed koesteren (deeltaak 3)
-
Blz. 177
5.4 Media
-
Blz. 178
Inleiding
-
Blz. 179
Ontwikkelingen
-
Blz. 180
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 181
Handhaven kwaliteitsniveau Bibliotheek als laagdrempelige publieksvoorziening
-
Blz. 182
Aansluiten op de huidige wettelijke taak en zorgplicht gemeente
-
Blz. 183
5.5 Openbaar groen en (openlucht)recreatie
-
Blz. 184
Inleiding
-
Blz. 185
Ontwikkelingen
-
Blz. 186
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 187
De groenste gemeente van Nederland
-
Blz. 188
Realisatie honden- en uitlaatvelden in voormalig Landerd
-
Blz. 189
We gaan de biodiversiteit van natuur waarborgen en versterken, bijvoorbeeld door deelname aan het Deltaplan biodiversiteit
-
Blz. 190
We gaan pilots opstarten voor beheer van het openbaar groen/natuur door inwoners
-
Blz. 191
We realiseren quick wins, zoals aanplant landschap, ecologisch bermbeheer, erfbeplanting, picknick-voorzieningen, fietsroutes, wandelpaden
-
Blz. 192
We willen diversiteit in natuuraanbod vergroten, met een goede spreiding over de hele gemeente
-
Blz. 193
We gaan De Maashorst verder uitbreiden en ontwikkelen als natuurgebied
-
Blz. 194
Een sterke recreatieve sector
-
Blz. 195
Natuurcentrum De Maashorst blijft een belangrijke educatieve partner
-
Blz. 196
We maken een start met een verbeterplan voor Wandelpark Uden
-
Blz. 197
We richten onze positionering nadrukkelijk op ‘Maashorst is de meest toeristische recreatieve gemeente van Noordoost-Brabant'. We benadrukken de sterke verwevenheid met het natuurgebied De Maashorst
-
Blz. 198
We vergroten de diversiteit in natuuraanbod met een goede spreiding over de hele gemeente
-
Blz. 199
We gaan de Natuurpoort (Palmstraat, Schaijk) en de uitkijktoren in De Maashorst realiseren
-
Blz. 200
Wat mag het kosten?
-
Blz. 201
Programma 6 Sociaal Domein
-
Blz. 202
Inleiding
-
Blz. 203
6.1 Samenkracht en Burgerparticipatie
-
Blz. 204
Inleiding
-
Blz. 205
Ontwikkelingen
-
Blz. 206
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 207
Een in gezamenlijkheid, gezond en zelfstandig leven voor alle inwoners bevorderen door een integrale benadering van 0-100+
-
Blz. 208
Werken aan een Sterke Sociale basis in de wijken
-
Blz. 209
Stimuleren van activiteiten en ontmoeting in maatschappelijk vastgoed
-
Blz. 210
Vitaal oud(er) worden stimuleren
-
Blz. 211
Vanuit IZA/GALA dragen we bij aan het programmatisch werken aan een gezonde samenleving
-
Blz. 212
Problemen voorkomen en behoeften van inwoners tijdig signaleren, zodat er een verschuiving kan plaatsvinden van gespecialiseerde hulp naar preventie
-
Blz. 213
Uitvoering geven aan het preventief jeugdbeleid
-
Blz. 214
Implementeren van het kinderwerk
-
Blz. 215
Uitvoering geven aan het WMO beleidsplan
-
Blz. 216
Voldoende opvang- en huisvestingsoplossingen voor nieuwkomers
-
Blz. 217
Werken aan het programma migratieopgaven
-
Blz. 218
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
-
Blz. 219
Inleiding
-
Blz. 220
Ontwikkelingen
-
Blz. 221
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 222
Een vindbare, herkenbare en professionele toegang voor vragen en voorzieningen
-
Blz. 223
De gemeentelijke toegang voor ondersteuning verder professionaliseren, waarbij we inzetten op een verhoging van de kwaliteit zoals die door de gebruikers wordt ervaren.
-
Blz. 224
6.3 Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid en eerstelijns schuldhulpverlening)
-
Blz. 225
Inleiding
-
Blz. 226
Ontwikkelingen
-
Blz. 227
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 228
Inkomensondersteuning beter bereikbaar maken voor de doelgroep
-
Blz. 229
Doorvoeren van de wetswijzigingen die de lokale toepassing van de participatiewet verbeteren
-
Blz. 230
Het aantal inwoners dat te maken heeft met armoede en schulden, laten afnemen
-
Blz. 231
Uitvoeren van het beleidskader Armoede & Schulden waarin we beide problemen (armoede en schulden) integraal aanvliegen
-
Blz. 232
Intensiveren van de inzet van vroegsignalering
-
Blz. 233
Samen met ervaringsdeskundigen werken aan het oplossen en voorkomen van complexe schuldenproblematiek
-
Blz. 234
In beeld brengen en aanpakken van verborgen armoede
-
Blz. 235
Data-gedreven werken
-
Blz. 236
6.4 Maatschappelijke en arbeidsparticipatie
-
Blz. 237
Inleiding
-
Blz. 238
Ontwikkelingen
-
Blz. 239
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 240
Arbeidsparticipatie verhogen
-
Blz. 241
Benutten van het Partnership met IBN
-
Blz. 242
Opstellen van arbeidsmarktbeleid op de lange termijn in afstemming met partners binnen en buiten de organisatie op het terrein van economie, ruimte, regio, werkgelegenheid.
-
Blz. 243
Uitvoeren Plan van aanpak vermindering bestand P-wet in samenwerking met ketenpartners
-
Blz. 244
6.5 Maatwerkvoorzieningen WMO
-
Blz. 245
Inleiding
-
Blz. 246
Ontwikkelingen
-
Blz. 247
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 248
Een verbeterde inrichting van de directe leefomgeving van kwetsbare inwoners zodat zij zoveel en zolang mogelijk in de voor hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen en meedoen in de samenleving
-
Blz. 249
Implementeren van algemene voorzieningen en stimuleren van het gebruik
-
Blz. 250
Prestatieafspraken maken vanuit volkshuisvesting met de woningcorporaties, waarin ook de zorgaspecten worden meegenomen.
-
Blz. 251
Een huisvestingverordening met urgentiebeleid regionaal ontwikkelen die in 2025 vertaald moet worden naar lokaal urgentiebeleid om bij woningtoewijzing voorrang te kunnen geven aan specifieke doelgroepen
-
Blz. 252
6.6 Maatwerkdienstverlening WMO
-
Blz. 253
Inleiding
-
Blz. 254
Ontwikkelingen
-
Blz. 255
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 256
Een passend aanbod voor inwoners die zorg nodig hebben
-
Blz. 257
Uitvoering van het WMO beleidsplan en Gezond en gelukkig in Maashorst
-
Blz. 258
Een passend aanbod voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid
-
Blz. 259
De lokale ontwikkelagenda ‘Opvang, ondersteuning en zorg voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid’ doorontwikkelen.
-
Blz. 260
Ontwikkelen van het nieuwe lokale Wmo-product "Beschermd Thuis".
-
Blz. 261
6.7 Maatwerkdienstverlening Jeugdhulp
-
Blz. 262
Inleiding
-
Blz. 263
Ontwikkelingen
-
Blz. 264
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 265
In Maashorst groeien kinderen en jongeren gezond, veilig en kansrijk op.
-
Blz. 266
Zorgdragen voor een sluitende aanpak Jeugdhulpverlening
-
Blz. 267
Uitvoering geven aan het nieuwe Regionaal Beleidsprogramma Jeugdhulp en Uitvoeringsplan Jeugdhulp
-
Blz. 268
Wat mag het kosten?
-
Blz. 269
Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
-
Blz. 270
Inleiding
-
Blz. 271
Ontwikkelingen
-
Blz. 272
7.1 Volksgezondheid
-
Blz. 273
Inleiding
-
Blz. 274
Ontwikkelingen
-
Blz. 275
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 276
Vitaal oud(er) worden, mentale gezondheid versterken en gezondheidsverschillen verkleinen
-
Blz. 277
Toewerken naar integraal gezondheidsbeleid
-
Blz. 278
Positieve gezondheid als basis nemen voor de versterking van informele gemeenschappen en benadering van individuele inwoners
-
Blz. 279
Verder ontwikkelen van goede gezondheidspreventieprogramma's
-
Blz. 280
7.2 Riolering
-
Blz. 281
Inleiding
-
Blz. 282
Ontwikkelingen
-
Blz. 283
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 284
Verbeteren van het functioneren van drukriolering en het lokaal vasthouden van regenwater in het buitengebied.
-
Blz. 285
Waar in het buitengebied nog regenwateraansluitingen zijn op het riool, gaan we op bezoek.
-
Blz. 286
Een klimaat veerkrachtige inrichting van onze fysieke leefomgeving
-
Blz. 287
We onderzoeken of onze leefomgeving weerbaar is tegen extreem weer
-
Blz. 288
7.3 Afval
-
Blz. 289
Inleiding
-
Blz. 290
Ontwikkelingen
-
Blz. 291
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 292
We willen onze afvalinzameling uniformiseren en dat er meer afval wordt gescheiden en voor recycling beschikbaar komt.
-
Blz. 293
Optimaliseren papierinzameling
-
Blz. 294
Optimaliseren afvalinzameling bij hoogbouw
-
Blz. 295
Uitvoering uitvoeringsprogramma Van Afval naar Grondstof
-
Blz. 296
7.4 Milieubeheer
-
Blz. 297
Inleiding
-
Blz. 298
7.4 Ontwikkelingen
-
Blz. 299
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 300
Duurzame ontwikkeling
-
Blz. 301
We brengen de mogelijkheden voor een lokaal energiebedrijf in beeld.
-
Blz. 302
We maken ons eigen gemeentelijke vastgoed energieneutraal.
-
Blz. 303
We onderzoeken de haalbaarheid van warmtenetten.
-
Blz. 304
We zorgen voor meer laadmogelijkheden voor elektrische auto’s
-
Blz. 305
We zorgen voor lokale initiatieven voor zonneparken in onze gemeente, bij voorkeur op daken.
-
Blz. 306
We gaan ons aanpassen aan een veranderend klimaat
-
Blz. 307
We ontwikkelen een lokale aanpak voor isolatie en energiebesparing
-
Blz. 308
We gaan gebouwen natuurvriendelijk isoleren
-
Blz. 309
We gaan samen met wijken en buurten uitvoeringsplannen maken voor duurzame verwarming.
-
Blz. 310
We versterken onze samenwerking met de woningbouwcorporaties
-
Blz. 311
We brengen de mogelijkheden voor het stimuleren van bio-based en circulaire materialen in beeld.
-
Blz. 312
We stimuleren het integraal werken aan duurzame ontwikkelingsdoelen.
-
Blz. 313
We gaan onze bedrijven stimuleren om te verduurzamen.
-
Blz. 314
Transitie van het landelijk gebied
-
Blz. 315
We blijven in gesprek met belanghebbenden over stikstof e.d.
-
Blz. 316
We zorgen voor een beleidsprogramma Landelijk Gebied
-
Blz. 317
We blijven aangehaakt bij de landelijke, provinciale en regionale stikstofaanpak.
-
Blz. 318
We putten uit twee pilots voor meting en streefwaardebepaling van milieubelasting (geur en ammoniak). Daarbij benutten we de kennis uit de regio.
-
Blz. 319
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
-
Blz. 320
Inleiding
-
Blz. 321
Ontwikkelingen
-
Blz. 322
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 323
Vanuit een geharmoniseerde begraafplaatsverordening willen we onze begraafplaatsen toekomstbestendig maken.
-
Blz. 324
In 2025 wordt vervolg gegeven van de herinrichting van de Udense begraafplaats die inspeelt op de veranderende tendensen.
-
Blz. 325
Wat mag het kosten?
-
Blz. 326
Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
-
Blz. 327
Inleiding
-
Blz. 328
8.1 Ruimtelijke ordening
-
Blz. 329
Inleiding
-
Blz. 330
Ontwikkelingen
-
Blz. 331
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 332
Daadkrachtige ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 333
We actualiseren de archeologische verwachtingskaarten.
-
Blz. 334
We stellen een ontwikkelperspectief op voor de kern Volkel
-
Blz. 335
Implementatie van de Omgevingswet
-
Blz. 336
Regels voor verbouwingen zijn versoepeld
-
Blz. 337
We blijven ‘Anders Werken’
-
Blz. 338
8.2 Grondexploitatie (woningbouw)
-
Blz. 339
Inleiding
-
Blz. 340
Ontwikkelingen
-
Blz. 341
8.3 Wonen en bouwen
-
Blz. 342
Inleiding
-
Blz. 343
Ontwikkelingen
-
Blz. 344
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 345
Een circulaire woonomgeving en circulaire woningbouw(projecten)
-
Blz. 346
We stimuleren het bouwen van circulaire woonmilieus en woningbouw(projecten).
-
Blz. 347
Er is ruimte voor innovatie (vernieuwende initiatieven) op het gebied van levensloopbestendigheid en klimaatneutraal bouwen
-
Blz. 348
We onderzoeken de cultuurhistorische waarden binnen de gemeente Maashorst, met een voorstel tot bescherming.
-
Blz. 349
Een meer gevarieerd en bijzonder woonaanbod per kern voor alle doelgroepen
-
Blz. 350
We professionaliseren de huisvesting van arbeidsmigranten in Maashorst.
-
Blz. 351
We stimuleren bewonersinitiatieven en initiatieven voor de behoefte aan kleinschalige woningbouw voor onder meer jongeren en starters, (vitale) senioren en kwetsbare groepen.
-
Blz. 352
We stimuleren vraaggericht ontwikkelen en bouwen door ontwikkelende partijen
-
Blz. 353
We verkennen nieuwe mogelijkheden voor woningsplitsing en zetten die indien gewenst om in nieuw beleid.
-
Blz. 354
We zetten de Starterslening voort.
-
Blz. 355
We zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor specifieke doelgroepen, zoals mensen die zorg en wonen willen combineren
-
Blz. 356
We gaan sommige woonwagenlocaties herinrichten en/of uitbreiden en bereiden een nieuwe locatie voor
-
Blz. 357
Stevige groei van het aantal woningen
-
Blz. 358
Kansen in bestaand stedelijk gebied (herstructurering) en bestaand vastgoed benutten we beter.
-
Blz. 359
Versnelling van het woningbouwprogramma realiseren we aan de hand van een versnellingsagenda.
-
Blz. 360
Vrijkomende gemeentelijke panden zoals het voormalige gemeentehuis Landerd vormen we om naar (sociale) woningbouw
-
Blz. 361
We maken versnellingsafspraken met corporaties, die we ook hebben opgenomen in de prestatieafspraken.
-
Blz. 362
We voeren actieve grondpolitiek met lef en beter gebruik van het beschikbare instrumentarium, zoals onteigening of de Wet Voorkeursrecht Gemeenten
-
Blz. 363
We zetten in op tijdelijke huisvesting
-
Blz. 364
Betaalbaar bouwen
-
Blz. 365
Vitale, krachtige, inclusieve kernen en wijken
-
Blz. 366
We faciliteren sterke en zelfredzame gemeenschappen, waarin inwoners zoveel mogelijk in hun eigen woonomgeving kunnen blijven wonen.
-
Blz. 367
Wat mag het kosten?
-
Blz. 368
Programma 9 Bestuur en dienstverlening
-
Blz. 369
Inleiding programma 9
-
Blz. 370
9.1 Bestuur en dienstverlening
-
Blz. 371
Inleiding
-
Blz. 372
Ontwikkelingen
-
Blz. 373
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 374
Een bereikbaar bestuur
-
Blz. 375
Ambtenaren zijn als aanspreekpunt regelmatig zichtbaar in de wijk
-
Blz. 376
Voor inwoners is het bestuur en wat zij doen zichtbaar
-
Blz. 377
Een intensieve en constructieve samenwerking in de regio
-
Blz. 378
We hebben een prominente rol in de regionale samenwerkingsverbanden die belangrijk zijn voor het realiseren van onze ambities.
-
Blz. 379
Innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening
-
Blz. 380
Bereikbaarheid: we willen dat onze inwoners ons gemakkelijk kunnen bereiken.
-
Blz. 381
Communicatie: we communiceren begrijpelijk voor iedereen
-
Blz. 382
Digitalisering & klantgemak: implementatie persoonlijk portaal
-
Blz. 383
Innovatie: ontwikkeling digitale balie
-
Blz. 384
Klantfeedback: verbreden van manieren van klantcontact
-
Blz. 385
Houding & gedrag: dienstverlenend DNA van alle collega’s ontwikkelen
-
Blz. 386
Samen denken, samen doen: toewerken naar een participatieve gemeente
-
Blz. 387
Actief inzetten digitale participatiekanaal ‘Maashorst aan het woord’
-
Blz. 388
Trainingsprogramma maken collega's Maashorst
-
Blz. 389
Evaluatie Maashorstfonds
-
Blz. 390
Faciliteren en stimuleren inwonersinitiatieven in alle kernen
-
Blz. 391
Leren en continu verbeteren
-
Blz. 392
Doorontwikkeling van participatie in de kern Uden
-
Blz. 393
9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken
-
Blz. 394
Inleiding
-
Blz. 395
Ontwikkelingen
-
Blz. 396
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 397
Aanpak adreskwaliteit en integrale benadering briefadres
-
Blz. 398
Vooraf adresonderzoek op basis van risico-signalen
-
Blz. 399
Kwetsbare inwoners oplossingen op maat bieden
-
Blz. 400
Een open en transparant verkiezingsproces
-
Blz. 401
Wet kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces implementeren
-
Blz. 402
Goede dienstverlening reisdocumenten en rijbewijzen
-
Blz. 403
Waardedocumenten kosteloos thuis laten bezorgen.
-
Blz. 404
Wat mag het kosten?
-
Blz. 405
Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten
-
Blz. 406
Inleiding
-
Blz. 407
10.1 Overhead
-
Blz. 408
Inleiding
-
Blz. 409
Ontwikkelingen
-
Blz. 410
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 411
Een stevig fundament voor gemeente Maashorst als organisatie
-
Blz. 412
Routekaart verduurzaming
-
Blz. 413
Een toekomstbestendige organisatie
-
Blz. 414
Verder bouwen aan de organisatie, met een programma organisatieontwikkeling
-
Blz. 415
We zijn een aantrekkelijke werkgever waar mensen graag werken en de ruimte krijgen om hun talenten te ontwikkelen
-
Blz. 416
Visie leren en ontwikkelen
-
Blz. 417
Een veilige, moderne en klantvriendelijke informatievoorziening
-
Blz. 418
Afronden van de risicoanalyse (Informatiebeveiligingsdienst voor gemeenten) en het verbeterplan ontwikkelen en uitvoeren.
-
Blz. 419
Data-gedreven werken
-
Blz. 420
10.2 Treasury
-
Blz. 421
Inleiding
-
Blz. 422
Ontwikkelingen
-
Blz. 423
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 424
Een financieel gezonde gemeente
-
Blz. 425
Om te kunnen sturen op de financiën werken we met een aantal prestatie indicatoren (PI's).
-
Blz. 426
10.3 Belastinginkomsten
-
Blz. 427
Inleiding
-
Blz. 428
Ontwikkelingen
-
Blz. 429
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 430
De heffingen zijn kostendekkend
-
Blz. 431
Kostendekkendheidsonderzoek en impactanalyse afronden voor de leges op het gebied van de Omgevingswet.
-
Blz. 432
10.4 Gemeentefonds
-
Blz. 433
Inleiding
-
Blz. 434
Ontwikkelingen
-
Blz. 435
Wat mag het kosten?
-
Blz. 436
Algemeen
-
Blz. 437
Inleiding/aanbieding programmabegroting 2025
-
Blz. 438
Inleiding /aanbieding programmabegroting 2025
-
Blz. 439
Bestuurlijke hoofdlijn 2025
-
Blz. 440
Bestuurlijke hoofdlijn
-
Blz. 441
Financieel perspectief 2025 op hoofdlijn
-
Blz. 442
Financieel perspectief op hoofdlijn
-
Blz. 443
Samenvatting Programmabegroting 2025
-
Blz. 444
Samenvatting Programmabegroting 2025
-
Blz. 445
1. Bestuurlijke hoofdpunten
-
Blz. 446
2. financieel beeld
-
Blz. 447
3. (Financiële) Hoofdpunten nieuw beleid
-
Blz. 448
4. Top 5 risico's
-
Blz. 449
5. Ontwikkeling Lastendruk inwoners/bedrijven
-
Blz. 450
6. Participatie inwoners/instellingen en bedrijven
-
Blz. 451
7. Korte toelichting op de drie pijlers van ons financieel beleid
-
Blz. 452
Paragrafen
-
Blz. 453
Paragraaf Wet Open Overheid 2025
-
Blz. 454
Wet Openbare Overheid
-
Blz. 455
Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing 2025
-
Blz. 456
Inleiding
-
Blz. 457
2025 Financiële strategie en beleid
-
Blz. 458
Kengetallen financiële positie
-
Blz. 459
Risico's
-
Blz. 460
Ontwikkeling vermogenspositie
-
Blz. 461
Weerstandsratio
-
Blz. 462
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 463
Paragraaf verbonden partijen 2025
-
Blz. 464
Verbonden Partijen
-
Blz. 465
Beleid Verbonden Partijen
-
Blz. 466
Visie en doorkijk naar de toekomst
-
Blz. 467
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 468
Paragraaf financiering 2025
-
Blz. 469
Inleiding
-
Blz. 470
Financieringsbeleid en schuldpositie
-
Blz. 471
Algemene ontwikkelingen en financieringsbehoefte
-
Blz. 472
Inzicht rentelasten/-baten
-
Blz. 473
Risico's
-
Blz. 474
Wet HOF / EMU-saldo
-
Blz. 475
Paragraaf kapitaalgoederen 2025
-
Blz. 476
Inleiding paragraaf kapitaalgoederen 2025
-
Blz. 477
Wegen 2025
-
Blz. 478
Sport- en Speelvelden 2025
-
Blz. 479
Gebouwen 2025
-
Blz. 480
Civiele kunstwerken 2025
-
Blz. 481
Groene en recreatieve voorzieningen 2025
-
Blz. 482
Riolering en water 2025
-
Blz. 483
2025 Openbare verlichting, parkeervoorzieningen en verkeersregelinstallaties
-
Blz. 484
Paragraaf lokale heffingen 2025
-
Blz. 485
2025 Inleiding lokale heffingen
-
Blz. 486
2025 Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 487
2025 Geraamde opbrengsten
-
Blz. 488
2025 Onroerende zaakbelastingen
-
Blz. 489
2025 Afvalstoffenheffing
-
Blz. 490
2025 Rioolheffingen
-
Blz. 491
2025 Begrafenisrechten
-
Blz. 492
2025 Parkeerbelasting
-
Blz. 493
2025 Reclamebelasting
-
Blz. 494
2025 Marktgelden
-
Blz. 495
2025 Toeristenbelasting
-
Blz. 496
2025 Forensenbelasting
-
Blz. 497
2025 Inzicht in kostendekkendheid leges
-
Blz. 498
2025 Lastendruk t.o.v. buurgemeenten
-
Blz. 499
Paragraaf grondbeleid 2025
-
Blz. 500
Inleiding
-
Blz. 501
Verloop van de grondexploitaties
-
Blz. 502
Paragraaf bedrijfsvoering 2025
-
Blz. 503
2025 Inleiding
-
Blz. 504
2025 Informatiebeleid, informatieveiligheid & Privacy
-
Blz. 505
2025 Rechtmatigheid
-
Blz. 506
2025 Frauderisico's
-
Blz. 507
2025 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 508
2025 Overhead en vennootschapsbelasting
-
Blz. 509
Financiële begroting
-
Blz. 510
Gevolgen programmabegroting 2025 voor de financiële positie
-
Blz. 511
Financiële strategie
-
Blz. 512
Kengetallen financiën
-
Blz. 513
Uiteenzetting van de financiële positie
-
Blz. 514
Bestedings- en dekkingsplan 2025-2028
-
Blz. 515
Het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 516
Overzicht van baten en lasten per programma (art. 17 BBV)
-
Blz. 517
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 518
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 519
Algemeen
-
Blz. 520
Overzicht incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 521
Specificatie incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 522
Bijlagen
-
Blz. 523
Risico's totaaloverzicht
-
Blz. 524
Totaaloverzicht risico's
-
Blz. 525
Risico inventarisatie pagina 2
-
Blz. 526
Risico inventarisatie pagina 3
-
Blz. 527
Risico inventarisatie pagina 4
-
Blz. 528
Risico inventarisatie pagina 5
-
Blz. 529
Risico inventarisatie pagina 6
-
Blz. 530
Risico inventarisatie pagina 7
-
Blz. 531
Risico inventarisatie pagina 8
-
Blz. 532
Risico inventarisatie pagina 9
-
Blz. 533
Financieel economische uitgangspunten
-
Blz. 534
Financieel technische uitgangspunten
-
Blz. 535
Baten en lasten per taakveld
-
Blz. 536
Baten en lasten per taakveld
-
Blz. 537
Verdelingsprincipe baten en lasten per taakveld
-
Blz. 538
Reserves incl. beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 539
Wettelijk kader
-
Blz. 540
Specificatie aanwendingen en stortingen reserves
-
Blz. 541
Voorzieningen
-
Blz. 542
Wettelijk kader
-
Blz. 543
Onderhanden werken (inclusief MIP) en nieuwe investeringen 2025
-
Blz. 544
Algemeen
-
Blz. 545
Totaaloverzicht verloop onderhanden werken en meerjareninvesteringsprogramma
-
Blz. 546
Specificatie meerjareninvesteringsprogramma
-
Blz. 547
Geldleningen
-
Blz. 548
Opgenomen geldleningen
-
Blz. 549
Verstrekte geldleningen
-
Blz. 550
Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 551
BBV beleidsindicatoren
-
Blz. 552
BBV beleidsindicatoren
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap