Uitgaven

5,7%
€ 12.113
x €1.000
5,7% Complete

Inkomsten

1,18%
€ 2.508
x €1.000
1,18% Complete

Saldo

3842,06%
€ 9.605
x €1.000

Programma 2 Verkeer en vervoer

Uitgaven

5,7%
€ 12.113
x €1.000
5,7% Complete

Inkomsten

1,18%
€ 2.508
x €1.000
1,18% Complete

Saldo

3842,06%
€ 9.605
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit programma gaat over wat wij lokaal en regionaal doen aan verkeer en vervoer, om de kwaliteit van de leefomgeving in de gemeente Maashorst te vergroten. 
Daarvoor voeren wij beheer, onderhoud en/of reconstructies uit aan wegen, openbare verlichting en civieltechnische kunstwerken.  

In dit programma is ook opgenomen wat wij doen aan beleid, beheer, inrichting en onderhoud van alle parkeervoorzieningen in de gemeente. 

2.1 Verkeer en vervoer

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer (inclusief voetgangers), vervoer (personen en goederen) en de aanleg en het onderhoud van de bijbehorende infrastructuur en openbare verlichting in de openbare ruimte. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

De komende jaren verwachten wij een toename van verkeer, onder meer op en rond de Lippstadtsingel. Dat betekent dat het steeds belangrijker wordt om andere vormen van vervoer aantrekkelijk te maken. Denk hierbij aan lopen, fietsen, openbaar vervoer en deelvervoer.
We hebben verder te maken met een woningbouwopgave, een nieuwe omgevingswet, stikstofproblematiek, hittestress en overig nieuw beleid uit andere beleidsvelden intern en extern. Deze zaken zullen invloed hebben op de planningen van de projecten. Projecten kunnen hierdoor vertraging oplopen. Hittestress en stikstofproblematiek zullen ook invloed hebben op de keuze van de toe te passen materialen en te gebruiken machines (stikstof). Dit kan kostenverhogend zijn.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Goede bereikbaarheid van alle kernen

Terug naar navigatie - Goede bereikbaarheid van alle kernen

We willen zorgen dat alle kernen goed bereikbaar blijven. Daar waar mogelijk willen we de bereikbaarheid  zelfs  verbeteren voor met name voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.

Wat gaan we ervoor doen?

Verbetering van de verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Verbetering van de verkeersveiligheid

Ieder slachtoffer in het verkeer is er één te veel. Daarom streven we naar nul verkeersslachtoffers. Vooral de kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers en voetgangers, willen we beschermen. 
Daar waar mogelijk vermijden we de combinatie van zwaar landbouw- en vrachtverkeer met fietsers en voetgangers. Ook gaan we voor meer verkeersveiligheid rondom scholen, op de routes naar scholen en naar sportverenigingen. 

Wat gaan we ervoor doen?

We willen dat mensen minder in de auto stappen, en meer gebruik maken van andere middelen voor vervoer, zoals de fiets en het openbaar vervoer

Terug naar navigatie - We willen dat mensen minder in de auto stappen, en meer gebruik maken van andere middelen voor vervoer, zoals de fiets en het openbaar vervoer

Minder autogebruik is beter voor het milieu. Fietsen en wandelen draagt daarnaast bij aan het verbeteren van gezondheid.

Wat gaan we ervoor doen?

We willen ons gemeentelijk weggennet handhaven op het huidige kwaliteitsniveau en de leefomgeving van onze inwoners verbeteren

Terug naar navigatie - We willen ons gemeentelijk weggennet handhaven op het huidige kwaliteitsniveau en de leefomgeving van onze inwoners verbeteren

De kwaliteit van het wegennet gaat door gebruik en leeftijd achteruit. Hierdoor verminderd ook de kwaliteit van de leefomgeving van onze inwoners. Door het huidige kwaliteitsniveau te handhaven en onderhoud uit te voeren als deze niet meer gehaald worden, verbeteren we de leefomgeving van onze inwoners.

Wat gaan we ervoor doen?

2.2 Parkeren

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Tot dit taakveld behoren ontwikkeling van beleid, beheer, inrichting en onderhoud van parkeervoorzieningen, zowel de openluchtterreinen als de parkeergarages in en rondom de centra en ziekenhuis Bernhoven (Uden). Ook handelen we parkeervergunningen, - abonnementen en -ontheffingen af. Het fietsparkeren behoort ook tot dit taakvelden. En dan met name het beheer en onderhoud van de fietsenstallingen,.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Geen parkeerproblemen voor fiets en auto

Terug naar navigatie - Geen parkeerproblemen voor fiets en auto

Nieuw parkeerbeleid moet de functieveranderingen mogelijk maken, en tegelijkertijd de parkeervraag voor bezoekers van het centrum garanderen. We willen de bestaande parkeercapaciteit beter benutten in plaats van de beschikbare capaciteit verhogen.

Het parkeren van je fiets in het centrum van Uden mag geen problemen opleveren. Hiermee willen we het aantrekkelijk maken om met de fiets naar het centrum te komen.

Wat gaan we ervoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 7.090 9.776 9.117 9.343 9.719 10.126
2.2 Parkeren 1.633 1.764 1.742 1.706 1.722 1.781
Totaal Lasten 8.723 11.540 10.859 11.048 11.441 11.907
Baten
2.1 Verkeer en vervoer 1.099 1.120 991 990 988 992
2.2 Parkeren 22 30 31 31 31 31
Totaal Baten 1.121 1.150 1.021 1.021 1.019 1.023
Geraamd resultaat exclusief mutaties reserves 7.602 10.390 9.837 10.027 10.422 10.884
Stortingen in reserves 1.076 1.987 1.255 1.580 670 908
Onttrekkingen uit de reserves 627 2.568 1.487 1.778 878 1.175
Totaal mutaties reserves 450 -581 -232 -199 -208 -267