Uitgaven

3,12%
€ 6.632
x €1.000
3,12% Complete

Inkomsten

0,7%
€ 1.479
x €1.000
0,7% Complete

Saldo

2061,2%
€ 5.153
x €1.000

Programma 4 Onderwijs

Uitgaven

3,12%
€ 6.632
x €1.000
3,12% Complete

Inkomsten

0,7%
€ 1.479
x €1.000
0,7% Complete

Saldo

2061,2%
€ 5.153
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit programma omvat verschillende aspecten binnen het onderwijs zoals peuteropvang en voorschoolse educatie, onderwijsachterstandenbeleid, passend onderwijs, bewegingsonderwijs, leerlingenvervoer, leerplicht, het voorkomen van vroegtijdig schoolverlaten en volwasseneducatie. Verder heeft de gemeente een taak in het voor iedereen toegankelijk maken en houden van het onderwijs. Daarnaast behoort ook onderwijshuisvesting tot dit programma.

4.1 Onderwijs algemeen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Onderwijs is een vitale speler in een samenleving die sterk in beweging is. Scholen en integrale kindcentra zijn van fundamenteel belang voor de ontwikkeling van kinderen. Het zijn onderwijsinstellingen waar kennis en vaardigheden worden overgedragen en waar kinderen zich sociaal en emotioneel kunnen ontplooien.

Het gaat om een belangrijke plaats waar kinderen een groot deel van hun tijd doorbrengen, net als binnen de peuter- en kinderopvang. Er liggen gezamenlijke uitdagingen als het gaat om passend onderwijs en het voorkomen van segregatie en stimuleren van integratie. Belangrijke ontwikkelingen worden besproken in de Lokaal Educatieve Agenda (LEA).

In programma 3 en 6 vermelden we hoe we de inburgering en scholing voor onze nieuwe Nederlanders vormgeven en hoe scholing wordt ingezet bij de weg of terugkeer naar werk.

Voor het handhaven van het recht op onderwijs, is er de leerplichtwet en de regionale meld- en coördinatiefunctie (RMC) voortijdig schoolverlaten. Voor de toegang tot het speciaal onderwijs, faciliteren we het leerlingenvervoer voor die leerlingen die dat nodig hebben.

De taken op het gebied van onderwijs vinden hun wettelijke basis in onderstaande landelijke regelgeving:

  • Wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie (OKE)
  • Wet Kinderopvang (WKO)
  • Wet op het Primair Onderwijs (WPO)
  • Wet Passend onderwijs
  • Wet Educatie en Beroepsonderwijs Volwasseneducatie (WEB)
  • Leerplichtwet, en Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC)

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

In een snel veranderende samenleving is het van belang dat inwoners zich een leven lang kunnen blijven ontwikkelen. De verwachting is dat het beroep op het lerend vermogen van onze inwoners in de toekomst alleen nog maar zal toenemen, doordat de samenleving ook steeds complexer wordt. Omdat we het van belang vinden dat iedereen mee kan doen, dragen we als gemeente bij aan de voorwaarden die nodig zijn om tot leren te kunnen komen.

Maashorst wil zich profileren als aantrekkelijk vestigingsgebied voor onder meer jonge gezinnen en wil de jeugd behouden voor de huidige (krappe) arbeidsmarkt. Het kwalitatief hoge aanbod van de huidige voorzieningen, helpt bij het realiseren van deze ambitie. Daarnaast kan een nadere samenwerking of locatie voor voortgezet en/of vervolgonderwijs een bepalende rol spelen in de keuze voor definitieve vestiging van gezinnen met kinderen. Net als de mogelijkheid die een nauwere samenwerking tussen gemeente, voortgezet en vervolgonderwijs met het MKB kan bieden voor het behoud of aantrekken van jongeren voor Maashorst.

Een leven lang leren doen we binnen en buiten de school (en schooltijden). De school als fysiek gebouw is in de afgelopen jaren meer geworden dan alleen een plek om formeel te leren. Het is ook een gebouw waarin wordt samengewerkt en organisaties uit het gebied/de wijk  samengekomen . Juist vanwege die verschillende didactische en maatschappelijke functies, is passende huisvesting van groot belang.

Het vormgeven van onderwijshuisvesting nu en in de toekomst, is geen makkelijke opgave. Factoren als de gedeelde verantwoordelijkheid van gemeente en schoolbestuur voor de bouw, het onderhoud, de toename van partners en soorten gebruik in een Integraal Kindcentrum en stijgende bouwkosten spelen hierin een rol. Het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) is een ambitiedocument dat hierbij een richting geeft .

Met ons onderwijs willen we in Maashorst bereiken dat inwoners zich maximaal kunnen ontplooien, zelfstandig een inkomen kunnen verwerven en zelfredzaam zijn. Per onderdeel is dit uitgewerkt naar middel en doelen. De doelen worden eerst kort toegelicht en daarna gevolgd door wat gaan we ervoor doen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een goede start voor elk kind

Terug naar navigatie - Een goede start voor elk kind

Dit begint met het aanbod van voorschoolse educatie (VE) en peuteropvang. VE-indicaties worden in alle gevallen doorgeleid naar een passende locatie met VE-aanbod. Dit aanbod moet vloeiend overlopen in het basisonderwijs. Wij investeren nadrukkelijk in de doorgaande (leer)lijn.

Waar nodig, zorgen we aanvullend op het schoolaanbod voor versterking van de omgeving van kinderen met leerachterstanden. Met als doel dat iedereen aan het einde van de basisschool de overstap moet kunnen maken naar het voortgezet onderwijs om eigen talenten verder te ontwikkelen.

Ook willen we dat op scholen aandacht wordt besteed aan omgaan met geld en het voorkomen van verslavingen. Hierbij zien wij een rol onder meer voor de preventiewerkers jeugd, de aansluitfunctionarissen van de GGD en/of jongerenwerkers op scholen.

Wat gaan we ervoor doen?

Bereikbaarheid van onderwijs faciliteren

Terug naar navigatie - Bereikbaarheid van onderwijs faciliteren

Voor leerlingen die voor het volgen van onderwijs zijn aangewezen op speciaal onderwijs, faciliteren we (binnen de geldende wet- en regelgeving) het leerlingenvervoer. Hiermee dragen we bij aan de ondersteunende voorwaarden waardoor elk kind een passend onderwijsaanbod kan volgen.

Wat gaan we ervoor doen?

Gelijke kansen voor iedereen bevorderen

Terug naar navigatie - Gelijke kansen voor iedereen bevorderen

We investeren in gelijke ontwikkelkansen van kinderen. Ieder kind in onze gemeente moet de mogelijkheid krijgen om passend onderwijs te volgen. We vinden het belangrijk dat aandacht wordt besteed aan alle vormen van onderwijs en opvang en dat deze toegankelijk zijn voor alle kinderen. We voorkomen thuiszitten en voortijdig schoolverlaten.

Lokaal, regionaal en sub regionaal (het samenwerkingsverband 3006) zijn er uitdagingen als het gaat om de verbinding tussen de wet Passend Onderwijs en Jeugdhulp. Door het opstellen van regionale en sub regionale richtlijnen rondom de grijze gebieden van jeugdhulp en onderwijs versterken we de samenwerking en hiermee de kansengelijkheid onder kinderen en jongeren.

Wat gaan we ervoor doen?

Samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt versterken

Terug naar navigatie - Samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt versterken

We dragen bij aan onze ambitie van Maashorst als aantrekkelijk vestigingsgebied. Dit doen we door te zorgen dat het onderwijs aansluit op de vragen van de arbeidsmarkt en de arbeidsmarkt mede zorgdraagt voor opleiding, stage en arbeidsperspectief. Samen met onze partners willen we een goede aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven realiseren en het opleidingsaanbod verbreden.  

Wat gaan we ervoor doen?

4.2 Onderwijshuisvesting

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Tot dit taakveld behoren de gemeentelijke taken op het gebied van huisvesting voor basis- en voorgezet onderwijs. Onderdeel hiervan is het borgen van voorzieningen voor bewegingsonderwijs:

  • nieuwbouw van schoolgebouwen;
  • uitbreiding van bestaande schoolgebouwen;
  • opstellen programma onderwijshuisvesting;
  • vandalismebestrijding.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

In Maashorst willen we in alle wijken en kernen goed bereikbaar basisonderwijs behouden. Hetzelfde geldt voor kinderopvang. Hiermee leveren we een bijdrage aan de kwaliteit van het voorzieningenniveau in elke wijk en werken we aan de ambitie om meer arbeidspotentieel (jonge gezinnen en jongeren) voor deze regio te behouden en aan te trekken.

In 2024 is hiertoe het Integraal Huisvestingsplan 2025 – 2039 onderwijs opgesteld en vastgesteld. Verder bereidt het  ministerie van OCW op dit moment een wetswijziging onderwijshuisvesting voor.

De wetswijziging moet de verdeling van verantwoordelijkheid tussen gemeenten en schoolbesturen verhelderen en de samenwerking verbeteren. De beoogde inwerkingtreding datum van dit wetsvoorstel is 1 augustus 2025.
 
De insteek van de wet is een meer planmatige, duurzame en toekomstgerichte aanpak van onderwijshuisvesting. Dit zal naar verwachting leiden tot een hogere effectiviteit en dus betere kwaliteit van onderwijshuisvesting. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Voorzien in goede onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - Voorzien in goede onderwijshuisvesting

We willen goede en eigentijdse onderwijshuisvesting in Maashorst. Een goed schoolgebouw is een belangrijke randvoorwaarde voor het verzorgen van goed onderwijs. Inmiddels is het schoolgebouw echter ook een plek geworden waar meerdere partners bij betrokken zijn (zoals bijvoorbeeld een IKC) en waar organisaties uit de wijk samen werken en samen komen. 

Wat gaan we ervoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
4.1 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 2.915 4.206 3.529 3.529 3.529 3.529
4.2 Onderwijshuisvesting 3.049 3.821 3.103 3.121 3.073 3.072
Totaal Lasten 5.963 8.027 6.632 6.650 6.602 6.602
Baten
4.1 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 992 2.034 1.293 1.293 1.293 1.293
4.2 Onderwijshuisvesting 273 515 0 0 0 0
Totaal Baten 1.265 2.549 1.293 1.293 1.293 1.293
Geraamd resultaat exclusief mutaties reserves 4.698 5.477 5.339 5.357 5.310 5.309
Stortingen in reserves 0 0 0 0 0 0
Onttrekkingen uit de reserves 438 308 186 186 186 186
Totaal mutaties reserves -438 -308 -186 -186 -186 -186