Omschrijving (toelichting)
In een snel veranderende samenleving is het van belang dat inwoners zich een leven lang kunnen blijven ontwikkelen. De verwachting is dat het beroep op het lerend vermogen van onze inwoners in de toekomst alleen nog maar zal toenemen, doordat de samenleving ook steeds complexer wordt. Omdat we het van belang vinden dat iedereen mee kan doen, dragen we als gemeente bij aan de voorwaarden die nodig zijn om tot leren te kunnen komen.
Maashorst wil zich profileren als aantrekkelijk vestigingsgebied voor onder meer jonge gezinnen en wil de jeugd behouden voor de huidige (krappe) arbeidsmarkt. Het kwalitatief hoge aanbod van de huidige voorzieningen, helpt bij het realiseren van deze ambitie. Daarnaast kan een nadere samenwerking of locatie voor voortgezet en/of vervolgonderwijs een bepalende rol spelen in de keuze voor definitieve vestiging van gezinnen met kinderen. Net als de mogelijkheid die een nauwere samenwerking tussen gemeente, voortgezet en vervolgonderwijs met het MKB kan bieden voor het behoud of aantrekken van jongeren voor Maashorst.
Een leven lang leren doen we binnen en buiten de school (en schooltijden). De school als fysiek gebouw is in de afgelopen jaren meer geworden dan alleen een plek om formeel te leren. Het is ook een gebouw waarin wordt samengewerkt en organisaties uit het gebied/de wijk samengekomen . Juist vanwege die verschillende didactische en maatschappelijke functies, is passende huisvesting van groot belang.
Het vormgeven van onderwijshuisvesting nu en in de toekomst, is geen makkelijke opgave. Factoren als de gedeelde verantwoordelijkheid van gemeente en schoolbestuur voor de bouw, het onderhoud, de toename van partners en soorten gebruik in een Integraal Kindcentrum en stijgende bouwkosten spelen hierin een rol. Het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) is een ambitiedocument dat hierbij een richting geeft .
Met ons onderwijs willen we in Maashorst bereiken dat inwoners zich maximaal kunnen ontplooien, zelfstandig een inkomen kunnen verwerven en zelfredzaam zijn. Per onderdeel is dit uitgewerkt naar middel en doelen. De doelen worden eerst kort toegelicht en daarna gevolgd door wat gaan we ervoor doen.