Paragraaf kapitaalgoederen 2025

Inleiding paragraaf kapitaalgoederen 2025

Terug naar navigatie - Inleiding paragraaf kapitaalgoederen 2025

Kapitaalgoederen vormen de fysieke pijlers voor tal van beleidsdoelen zoals mobiliteit, leefbaarheid, omgevingskwaliteit en economie. Concreet bestaan de kapitaalgoederen uit onder meer wegen, groene en recreatieve voorzieningen, openbare verlichting, civiele kunstwerken, riolering en water, gebouwen en sport- en speelvelden. Het is een gemeentelijke kerntaak om deze goederen op een gewenst niveau te hebben en te houden.

Daarnaast vormt de verbetering en transformatie van deze kapitaalgoederen de komende decennia een onlosmakelijke rol bij tal van transities op het gebied van duurzaamheid en toekomstbestendigheid.

De instandhouding van de kapitaalgoederen wordt aan de hand van een viertal elementen uitgevoerd, namelijk kwaliteit, integraliteit, risico en omgevingsbewust.

  • Kwaliteit: Met beeldkwaliteiten en schouwen, het ontwikkelen en opstellen van beeldbestekken, rapportagemodellen en de gewenste kwaliteit vertalen naar de verschillende uitvoeringsprogramma’s. Via inspecties en schouwrondes controleren we of het gekozen kwaliteitsniveau ook daadwerkelijk wordt gehaald.
  • Integraliteit: Het onderhoud aan onze kapitaalgoederen wordt zoveel als mogelijk integraal opgepakt. Het onderhoud aan de riolering is hierbij leidend. Concreet betekent dit dat bij een onderhoudsplan aan de riolering ook de rijbaan, het trottoir en de groenvoorziening worden meegenomen als dit noodzakelijk is. Ook vindt er afstemming plaats met werkzaamheden van nutsbedrijven en ontwikkelaars.
  • Risico: In de uitvoeringsprogrammering staat het risico steeds meer centraal. De toepassing van het element risico zorgt voor een constante (her)prioritering. Zo zetten we de beschikbare middelen daar in waar ze het meest effectief zijn. Hogere risiconiveaus worden daardoor verlaagd. Jaarlijks worden wegen en civieltechnische kunstwerken geschouwd en iedere 2 jaar worden de wegen conform de richtlijnen geïnspecteerd en de civieltechnische kunstwerken worden iedere 5 jaar geïnspecteerd. De riolering wordt volgens een vastgestelde chylus geïnspecteerd waarbij aan het eind van de cyclus het gehele rioolstelsel een keer is geïnspecteerd. Jaarlijks wordt met alle disciplines in de openbare ruimte de meerjarenplanning opgesteld. Hierin worden projecten indien nodig geherprioriteerd, opgevoerd of afgevoerd. 
  • Omgevingsbewust: Niet alleen bij de inrichting maar ook bij het onderhoud van de openbare ruimte zijn verschillende partijen betrokken die op diverse manieren hun inbreng kunnen leveren. Onze onderhoudsplannen bespreken we met onze inwoners. Tijdens de uitvoering worden bewoners actief benaderd met informatie door de gemeente (omgevingsmanagement). Vragen of klachten worden zoveel mogelijk besproken in een persoonlijk gesprek.

Onderhoud is nodig om kapitaalvernietiging te voorkomen. In de gemeente Maashorst loopt groot onderhoud volgens planning. In deze paragraaf is de belangrijkste informatie over de kapitaalgoederen opgenomen en geeft inzicht in het beleidskader, het onderhoudsprogramma, de meerjarenplanning en de daaruit voortvloeiende financiële consequenties. In de paragraaf is geen rekening gehouden met rehabilitatie en vervanging van kapitaalgoederen. Deze investeringen worden geactiveerd en afgeschreven en zijn opgenomen in het meerjaren investeringsprogramma 2025-2028.

Voor het opstellen van de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen zijn een aantal uitgangspunten gehanteerd. De vastgestelde beleidskaders worden gehanteerd.


De planning daarvoor is als volgt: 

Onderdeel Opmerking
Wegen Vastgesteld 20-12-2023
Openbaar Groen vastgesteld Q4 2024
Civiele Kunstwerken Vastgesteld 20-12-2023
Openbare verlichting Vastgesteld 16-11-2023
Sport- en speelvelden vastgesteld Q3 2024
Riolering Vastgesteld 4-11-2021
Gebouwen Vastgesteld 4-4-2024

 

Wegen 2025

Terug naar navigatie - Wegen 2025

De voorziening wegen is ingesteld met als doel te voorzien in de dekking voor het groot onderhoud aan het wegen areaal binnen de gemeente Maashorst. In het vastgestelde beleidsplan Wegen 2024-2027 is onder andere aandacht besteed aan integraliteit en risico gestuurd beheer (assetmanagement). In het beleidsplan zijn de hoogte van de jaarlijkse dotatie in de voorzieningen bepaald. De hoogte van de dotatie is gebaseerd op de gewenste kwaliteitsniveau, areaal, beheerstrategie en onderhoudsstaat. In de berekeningen van de stortingen is geen rekening gehouden met areaaluitbreiding, maar daar zal naar verwachting geen onderhoud benodigd zijn, omdat het om nieuwe wegen gaat. In de berekeningen is ook geen rekening gehouden met indexatie. Deze wordt ieder jaar aan de hand van CBS-cijfers bepaald en met de afwijkingenrapportage als aanvulling op het budget aangevraagd. Iedere 2 jaar wordt conform het principe van rationeel wegbeheer het gehele areaal geïnspecteerd. De resultaten worden verwerkt in het onderhoudsprogramma en de meerjarenplanning.

  • Kwaliteitsniveau B (CROW) (binnen bebouwde kom) en C (buiten bebouwde kom)
  • In 2025 wordt klein en groot onderhoud aan de wegen uitgevoerd. Welke wegen dit zijn wordt nog nader bepaald aan de hand van inspecties. 
Omschrijving Stand 1/1/2025 Toevoegingen Onttrekkingen Stand 31/12/2025
Voorziening groot onderhoud wegen  € 1.639.867 € 1.628.391 € 1.789.636      € 1.478.622

 

Sport- en Speelvelden 2025

Terug naar navigatie - Sport- en Speelvelden 2025

De voorziening speelvelden (voormalig grondgebied Uden beheer- en beleidsplan speelvelden 2016) is ingesteld met als doel te voorzien in de dekking van kleinschalige aanpassingen ter instandhouding van sportvelden. In de jaarlijkse dotatie en onttrekking van de voorzieningen is geen rekening gehouden met vervanging van het areaal. Deze investeringen worden geactiveerd en afschreven en zijn opgenomen in het Meerjaren investeringsprogramma 2025-2028 gemeente Maashorst.

Voor het voormalig grondgebied Landerd is geen onderhoudsvoorziening beschikbaar. Voor het groot onderhoud van de sportvelden en voorzieningen is jaarlijks een beperkt budget beschikbaar in de exploitatiebegroting. Planning en prioritering gebeurt op basis van beoordeling van de huidige staat van de sportvelden.

In het derde kwartaal van 2024  is het beheer- en beleidsplan sportvelden ter besluitvorming voorgelegd. Waarin de harmonisatie is doorgevoerd.

Voormalig grondgebied gemeente Uden:

  • Kwaliteitsniveau Conform beheer en beleidsplan Speelvelden
  • Uitvoering 2025: groot onderhoud conform inspecties en meldingen.
Omschrijving Stand 1/1/2025 Toevoegingen Onttrekkingen Stand 31/12/2025
Voorzienin groot onderhoud sport- en speelvelden (U)  € 94.798   € 27.987 € 15.000 € 107.776

 

Voormalig grondgebied gemeente Landerd

  • Kwaliteitsniveau B (CROW)
  • Uitvoering 2025: planmatig cyclisch onderhoud
     

Gebouwen 2025

Terug naar navigatie - Gebouwen 2025

In Q1 2024 zijn alle MJOP’s van de gemeentelijke onroerende zaken geactualiseerd, samengevoegd tot 1 MJOP Maashorst en behandeld in de raadsvergadering van 4 april 2024. Na deze actualisatie wordt momenteel gewerkt aan een lijst van erkende maatregelen en het opstellen van de duurzaamheidsplannen voor de gemeente Maashorst . Deze zullen toegevoegd worden aan het MJOP zodat er een DMJOP ontstaat: een Duurzaam MeerJaren OnderhoudsPlan.

Voor deze aanvullende duurzaamheidsmaatregelen is in de kadernota 2025 budget met ingang van 2026 opgenomen. Gedurende 2025 wordt het complete uitvoeringsplan MJOP en uitvoeringsplan verduurzaming op elkaar afgestemd en wordt gestart met de voorbereiding van de eerste projecten welke uitgevoerd worden in 2026. De investeringen vanuit het uitvoeringsplan verduurzaming zullen in het MIP verwerkt worden. 
Alle budgetten in de twee onderhoudsvoorzieningen (voorheen Uden en voorheen Landerd) zijn met het MJOP 2024 samengevoegd. De dotaties zullen vanaf 2024 hoger worden vanwege de forse prijsstijgingen.

Maashorst:
•    Kwaliteitsniveau NEN 2767 methodiek norm 2/3/4 (afhankelijk van de lange termijn visie voor het pand).
•    Uitvoering 2025:  MJOP samen afstemmen met verduurzamingsplannen. Momenteel worden de uitvoeringsplannen 2025 opgesteld.

Omschrijving  Stand 1/1/2025 Toevoegingen Onttrekkingen Stand 31/12/2025
Voorziening groot onderhoud gebouwen  € 3.478.287  € 993.432  € 1.642.701  € 2.829.018

 

Civiele kunstwerken 2025

Terug naar navigatie - Civiele kunstwerken 2025

De voorzieningen civiele kunstwerken (bruggen, fietstunnels, steigers etc.) zijn ingesteld met als doel te voorzien in de dekking voor het onderhoud aan het areaal van civieltechnische kunstwerken. In het vastgestelde beleidsprogramma Civieltechnische Kunstwerken 2024-2033 is de hoogte van de jaarlijkse dotatie in de voorzieningen bepaald.  De hoogte van de dotatie is gebaseerd op het gewenste kwaliteitsniveau, areaal, beheerstrategie en onderhoudsstaat. Iedere 2-5 jaar wordt conform het principe van beheer het gehele areaal geïnspecteerd. De resultaten worden verwerkt in het onderhoudsprogramma en de meerjarenplanning.

  • Kwaliteitsniveau B
  • Uitvoering 2025: In 2025 wordt klein en groot onderhoud aan de civiele kunstwerken uitgevoerd. 
Omschrijving Stand 1/1/2025 Toevoegingen Onttrekkingen Stand 31/12/2025
Voorziening groot onderhoud civiele kunstwerken € 9.948 €  53.143 € 35.500  € 27.591 

     

Groene en recreatieve voorzieningen 2025

Terug naar navigatie - Groene en recreatieve voorzieningen 2025

De voorziening groen is ingesteld met als doel te voorzien in de dekking van het vervangen van groenvoorzieningen in de openbare ruimte. Dit is inclusief alle openbare recreatieve voorzieningen, bestaande uit onder andere trapvelden en speelplekken. Dit heeft concreet betrekking op bomen, beplantingen, grasvegetaties, oeverbeschermingen/ afscheidingen en overig recreatief meubilair, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Voor 2025 wordt een nieuw beheerplan openbaar groen opgesteld, waarin de beeldkwaliteitseisen, de werkwijze van het beheer en de financiële dekking hiervoor worden vastgelegd. 

In de jaarlijkse dotatie en onttrekking van de voorzieningen is geen rekening gehouden met areaaluitbreiding. Bij grote uitbreidingen zal de dotatie heroverwogen worden. 

De voorziening is niet dekkend voor al het groot onderhoud van groen binnen de gemeente. Voor groot onderhoud van verouderd groen is een beperkt budget beschikbaar in de exploitatiebegroting. Planning en prioritering gebeurt op basis van beoordeling, waarbij veelal ook wordt afgegaan op verzoeken uit de buurten.

De investeringen voor vervangingen worden geactiveerd en afschreven en zijn opgenomen in het meerjaren investeringsprogramma 2025-2028 gemeente Maashorst.

•    In Maashorst hanteren we kwaliteitsniveau A, B en C (CROW)
•    Het betreft hier een groot aantal kleinere projecten, welke door middel van een jaarlijkse schouw worden vastgesteld, of op verzoek van bewoners worden beoordeeld en in uitvoeringslijsten worden opgenomen.
 

Omschrijving Stand 1/1/2025 Toevoegingen Onttrekkingen Stand 31/12/2025
Voorziening groot onderhoud groen en recreatieve voorzieningen (U)  € 11.760 € 198.708  € 177.500 € 32.968

                     

Het bosbeheer in Maashorst vindt plaats volgens het systeem van geïntegreerd bosbeheer, waarin ieder jaar een gebied wordt aangepakt. In totaal is het areaal bos van Maashorst verdeeld in zes werkblokken. Voor incidentele uitgaven is een bestemmingsreserve bossen.

  • De bestemmingsreserve bossen heeft een egalisatiefunctie om het te kort en/of overschot in het lopende boekjaar op te vangen.
  • Het groot en klein onderhoud is opgenomen in de exploitatie.
Omschrijving Stand 1/1/2025 Toevoegingen Onttrekkingen Stand 31/12/2025
Bestemmingsreserve bossen (L)  € 209.007   € 0    € 0   € 209.007

   

De onderhoudsvoorziening recreatieve voorzieningen inclusief groen is ingesteld met als doel te voorzien in de dekking van het vervangen van speelplekken en recreatieve voorzieningen in de openbare ruimte. Het betreft concreet het groot onderhoud speeltoestellen en overig recreatief meubilair zowel binnen als buiten de bebouwde kom In de berekeningen van de stortingen is geen rekening gehouden met areaaluitbreiding. In de jaarlijkse dotatie en onttrekking van de voorzieningen is geen rekening gehouden met vervanging van het areaal.

Naast de voorziening is er voor het groot onderhoud aan verouderde speeltoestellen en meubilair in de woonwijken jaarlijks een beperkt budget beschikbaar in de exploitatiebegroting. Planning en prioritering gebeurt op basis van beoordeling, waarbij veelal ook wordt afgegaan op verzoeken uit de buurten. 

Ieder jaar wordt het gehele areaal geïnspecteerd op veiligheid en onderhoudsstaat. De resultaten worden verwerkt in de uitvoeringsplanning.

De investeringen voor vervangingen worden geactiveerd en afschreven en zijn opgenomen in het meerjaren investeringsprogramma 2025-2028 gemeente Maashorst.

•    Het groot onderhoud wordt bepaald op basis van inspecties en klachten/meldingen. De kosten worden gedekt uit de voorziening groen en recreatieve voorzieningen, zie onderdeel recreatie, bossen en groene voorzieningen.
•    Het (deel van) groot en klein onderhoud (inclusief incidentele vervanging) is opgenomen in de exploitatie. Het saldo van de reserve speeltoestellen is in 2022 conform besluitvorming gestort in de voorziening groen en recreatieve voorzieningen.

              

Riolering en water 2025

Terug naar navigatie - Riolering en water 2025

In de Wet milieubeheer en de Waterwet zijn de algemene verplichtingen op het gebied van milieu en water onderverdeeld in drie soorten zorgplichten: afvalwater, hemelwater en grondwater. Het beleidsplan Programma Omgevingswet Water & Riolering (POW&R) 2022-2024 is met een jaar verlengd tot en met 2025. Het beschrijft de beheersmaatregelen aan het riool, afwegingen in vervanging en onderhoud worden gemaakt op basis van schadebeelden en restlevensduur. Het POW&R bevat ook een programma met maatregelen voor het omgaan met regenwater als onderdeel van klimaatadaptatie. Er wordt op verschillende niveaus samengewerkt aan het onderwerp klimaatadaptatie, voornamelijk binnen de watersamenwerking As50+ en de Regio Noordoost-Brabant (RNOB). 

De voorziening riolering regelt alles wat nodig is voor de vervanging, verbetering en onderhoud van het riool volgens de drie zorgplichten. De kosten hiervan worden gedekt uit de riool- en waterzorgheffing, waarbij we ervan uitgaan dat de exploitatie binnen de geplande periode kostendekkend is. Veel inwoners gaan vanaf 1 januari 2024 een ander bedrag aan belasting voor het riool betalen (riool- en waterzorgheffing). Een gedeelte van het bedrag wordt toe berekend aan de hoeveelheid leidingwater dat een huishouden gebruikt, het andere deel bestaat uit een vast bedrag voor het eigendom van een woning of pand.

Programma onderhoud, vervanging en verbetering 2025:

  • Kwaliteitsniveau: schadebeelden en restlevensduur gebaseerd op NEN 3399; 
  • Vervanging van vuilwater riolering binnen integrale projecten: Schutboomstraat (Schaijk), Bloemenwijk fase 3 en Violiersstraat (Uden) en Voederheil (Zeeland);
  • Aanleg hemelwatermaatregelen: Schutboomstraat (Schaijk), Violierstraat, Bloemenwijk fase 3 en Voederheil (Zeeland);
  • Relinen Paus Johanneslaan – Hooihofstraat (Uden).
Omschrijving Stand 1/1/2025 Toevoegingen Onttrekkingen Stand 31/12/2025
Spaarvoorziening riolering € 7.286.065  € 672.799 € 3.200.000  € 4.758.864 
Voorziening egalisatie riolering € 2.255.137  € 692.520    € 582.328   € 2.365.329

 

2025 Openbare verlichting, parkeervoorzieningen en verkeersregelinstallaties

Terug naar navigatie - 2025 Openbare verlichting, parkeervoorzieningen en verkeersregelinstallaties

De onderhoudsvoorziening openbare verlichting is ingesteld met als doel te voorzien in de dekking voor het onderhoud aan het verlichtingsareaal.  Hierin wordt opgenomen dat energie-onzuinige verlichting verder vervangen wordt door Led-verlichting welke gedimd kunnen worden.

  • Kwaliteitsniveau conform CROW: A (centrum), B (hoofdinfrastructuur en woonwijken) en C (bedrijventerreinen, parken en buitengebied)
  • Uitvoering 2025: Openbare verlichting wordt vaak separaat van integrale projecten uitgevoerd, doordat veel straten al voorzien zijn van nieuwe ledverlichting en niet hoeft worden aangepast. Vaak moet alleen naar de locatie van de verlichting gekeken worden en eventueel aangepast worden aan de nieuwe situatie. 

 Doordat de afgelopen jaren veel armaturen voorzien zijn van led-verlichting is het areaal jong en is er alleen jaarlijks onderhoud nodig. Daarom is middels vaststelling van het nieuwe onderhoudsplan openbare verlichting 2024-2027 (december 2023) besloten om de voorziening groot onderhoud openbare verlichting op te heffen zodra alle lopende verplichtingen afgewikkeld zijn. Er is alleen nog maar sprake van klein onderhoud dat bekostigd wordt uit de exploitatie.