Uitgaven

11,52%
€ 24.478
x €1.000
11,52% Complete

Inkomsten

2,06%
€ 4.385
x €1.000
2,06% Complete

Saldo

8037,04%
€ 20.093
x €1.000

Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur

Uitgaven

11,52%
€ 24.478
x €1.000
11,52% Complete

Inkomsten

2,06%
€ 4.385
x €1.000
2,06% Complete

Saldo

8037,04%
€ 20.093
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het programma Sport, cultuur, recreatie en natuur gaat over besteding van vrije tijd. Deze activiteiten dragen bij aan de vitaliteit van onze inwoners en zorgen voor een aantrekkelijk aanbod van voorzieningen. Het programma is gericht op het stimuleren van activiteiten op deze gebieden. Daarnaast wordt in dit programma specifiek aandacht besteed aan monumenten- en welstandstoezicht en aan natuurgebied De Maashorst. Per taakveld worden de onderwerpen uitgewerkt.

Sportbeleid en sportaccommodaties

Wij vinden het belangrijk dat inwoners kunnen sporten. Sporten biedt ontspanning, is gezond en versterkt de sociale samenhang. Het draagt bij aan de positieve gezondheid van onze inwoners. Sporten kan ook het meedoen in de samenleving bevorderen. 

5.1 Sportbeleid en- activering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Tot het taakveld behoren de niet-fysieke maatregelen om amateursport te faciliteren en stimuleren:

  • Sport in de buurt en combinatiefuncties;
  • Ondersteunen van organisaties die zich met sport bezighouden;
  • Ondersteunen en stimuleren recreatieve sportbeoefening.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Sporten heeft een positief effect op de fysieke als mentale gezondheid van inwoners. We zien dat de trends dat meer mensen kampen met de effecten van een ongezonde leefstijl en de toename van (jonge) inwoners die mentale problemen ervaren, doorzetten. Nader onderzoek toont aan dat sport een directe (positieve) invloed heeft op het gevoel van welzijn. Met name mensen met neerslachtige en eenzame gevoelens kunnen bij sporten veel baat hebben. Ook bevordert sport de sociale cohesie. Daarnaast levert een goed en gevarieerd aanbod een directe bijdrage aan de kwaliteit van de leefomgeving en hiermee aan het zijn van een aantrekkelijke gemeente om in te verblijven.

Omdat we het belangrijk vinden dat iedereen mee moet kunnen doen, zorgen we voor goede voorwaarden zodat iedereen kan sporten. Bewegen van jongeren is hierbij essentieel, ook met het oog op preventieve gezondheid en om vitaal ouder te kunnen worden. Jong geleerd is oud gedaan. We werken  specifieke opgaven uit in het sportbeleid en aanpalend beleid zoals het Gezond en Actief Leven Akkoord, Integraal Zorgakkoord en de Sportakkoorden.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

In alle kernen een sportaanbod voor alle inwoners

Terug naar navigatie - In alle kernen een sportaanbod voor alle inwoners

We willen -door sport en bewegen- een gezonde en vitale leefstijl in de directe omgeving van al onze inwoners binnen handbereik brengen: In de wijk, op school en bij verenigingen.

Wat gaan we ervoor doen?

Waarderen van het verenigingsleven als verbindende schakel tussen mensen

Terug naar navigatie - Waarderen van het verenigingsleven als verbindende schakel tussen mensen

Het verenigingsleven levert een belangrijke bijdrage aan de realisatie van de doelstelling van ons beleid, met name waar het gaat om het verbinden van mensen en het mogelijk maken van ontmoeting. Dit waarderen we met een sterk en evenwichtig (geharmoniseerd) subsidiebeleid voor de lokale organisaties (verenigingen en stichtingen, onder andere in sport, maar ook cultuur).

Wat gaan we ervoor doen?

5.2 Sportaccommodaties

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Tot dit taakveld behoren alle aanleg, beheer en onderhoud van accommodaties voor specifiek sportbeoefening: Sporthallen, groene velden,  kunstvelden en terreinen.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Omdat we inwoners willen stimuleren om te sporten, zorgen we voor voldoende en passende sportaccommodaties. Sporten draagt bij aan het vitaal ouder worden, de mentale gezondheid van inwoners en de sociale cohesie als belangrijk onderdeel van een sterke sociale basis (programma 6 en 7). Voor de gemeente Maashorst is het belangrijk te bepalen op welke manier zij het sporten en bewegen de komende jaren op lokaal niveau wil gaan faciliteren en ondersteunen. Daarvoor is het nodig nieuw beleid te ontwikkelen, dat niet gaat over alleen de ambities van de gemeente, maar ook over wat dat betekent voor subsidies, tarieven en afspraken met het lokale veld. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Sportvoorzieningen die aansluiten op de behoefte

Terug naar navigatie - Sportvoorzieningen die aansluiten op de behoefte

We vinden het belangrijk dat ons aanbod van sportvoorzieningen aansluit bij de behoefte van onze aanbieders en deelnemers. Dit ter ondersteuning van het vitaal ouder worden, de mentale gezondheid en een sterke sociale basis

Wat gaan we ervoor doen?

5.3 Cultuur

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Kunst en cultuur zijn overal om ons heen. Cultuur is de muziek die we luisteren, het zijn de films die we kijken en de boeken die we lezen. Cultuur is ook samen zingen en musiceren. Bezoek aan theater en musea, maar ook amateurtoneel en muziekverenigingen. Kunst en cultuur zorgen voor levendigheid in de dorpen en dragen ook bij aan het realiseren van tal van andere beleidsterreinen. Ze dragen bij aan het zijn van een volwaardige gemeente met een goed voorzieningenniveau, waardoor inwoners en bezoekers zich kunnen ontplooien, zich thuis en verbonden voelen. Met het nieuwe cultuurbeleid willen we de kracht van kunst en cultuur benutten om zo de leefbaarheid binnen de gemeente te waarborgen en te versterken.

Het taakveld Cultuur bestaat uit 3 deeltaakvelden:

  • Deeltaak 1: Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie: Activiteiten en subsidiering ter bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel, en cultuureducatie
  • Deeltaak 2: Musea: Activiteiten gericht op het verwerven, behouden en presenteren van kunst en cultuur: musea en exposities en historische archieven
  • Deeltaak 3: Cultureel erfgoed: Taken gericht op behouden en voor publiek toegankelijk maken van cultureel erfgoed. Hieronder vallen historische gebouwen, beschermde stads- en dorpsgezichten en overige objecten met historische waarde in de publieke ruimte en subsidie, beheer, onderhoud, toezicht en handhaven van cultureel erfgoed. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Kunst en cultuur dragen eraan bij dat inwoners -op eigen wijze- onderdeel kunnen zijn van een continue in verandering zijnde wereld, en met zelfvertrouwen daarin hun plek kunnen innemen. Het zijn bewezen bouwstenen voor een stevige sociale basis. Het actief of passief meedoen aan cultuur werkt preventief voor de mentale en fysieke gezondheid. Uit onderzoek van de World Health Organisation (WHO) blijkt verder dat het meedoen aan cultuurprojecten mensen weliswaar niet minder arm of eenzaam maakt, maar dat het wel ertoe leidt dat mensen zich beter gaan voelen. Ze ontmoeten andere mensen en kunnen ze hun talenten ontwikkelen en tonen, waardoor het zelfvertrouwen toeneemt. Dit vergroot de zelfredzaamheid en biedt mensen de nodige zingeving. Kunst en cultuur draagt op die manier bij aan veerkrachtige en gezonde inwoners. 

Tegelijkertijd zien we dat vanuit rijksbeleid in toenemende mate wordt bezuinigd op cultuur. Dit vertaalt zich naar financiële vraagstukken binnen de culturele sector breed. Het vraagt om nieuwe manieren om te komen tot een gezonde exploitatie van beroepsvoorzieningen (theater, musea, orkesten etcetera). Ook heeft het zijn weerslag op het cultuuraanbod van amateurgezelschappen en de betaalbaarheid van cultuureducatie voor onderwijs. Hierdoor wordt eerder gekeken naar gemeenten voor aanvullende financiën.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een evenwichtig en divers aanbod van kunst en cultuur behouden en uitbreiden

Terug naar navigatie - Een evenwichtig en divers aanbod van kunst en cultuur behouden en uitbreiden

Culturele verenigingen en stichtingen zijn in Maashorst stevig verankerd.  Er is aandacht voor cultuureducatie binnen- en buitenschools. Hiermee leveren we ook een bijdrage aan doelen uit de ‘Sustainable Development Goals’ van de Verenigde Naties, namelijk het bieden van kwalitatief onderwijs en het terugdringen van kansenongelijkheid en armoede. 
 
Kerkgebouwen in alle kernen moeten behouden blijven. In bredere zin willen we ons eigen culturele erfgoed bewaken, zoals de geschiedenis van onze kernen en tradities rondom carnaval. Daarom willen we lokale gebeurtenissen vastleggen en bewaren.  

Wij vinden het belangrijk om historische bebouwing en historische elementen in het landschap te behouden. Waarbij mee ontwikkelen in de huidige tijdsgeest ook een optie is. Het is daarom van belang om ons culturele erfgoed te inventariseren en te beschrijven met als doel om ons culturele erfgoed te bewaken. En tegelijkertijd een weloverwogen keuze te maken om toekomstige ontwikkelingen waar cultuurhistorie een rol speelt te blijven faciliteren. 

Wat gaan we ervoor doen?

5.4 Media

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Binnen gemeente Maashorst is de SLOM actief (Stichting Lokale Omroep Maashorst). Deze Stichting verzorgt de nieuwsvoorziening in Maashorst onder de naam Dtv. Naast Dtv kent Maashorst een tweetal weekbladen: Udens Weekblad en de Arena. Ook deze weekbladen hebben een online kanaal voor de nieuwsvoorziening. Als gemeente gebruiken we beide weekbladen voor nieuwsvoorziening richting onze gemeenschap, onder andere door  de gemeentepagina en het publiceren van de openbare bekendmakingen. 

Dtv ontvangt subsidie van gemeente Maashorst. Hier staan prestatieafspraken tegenover. 

Het rijk heeft het voornemen om meer geld beschikbaar te stellen voor lokale omroepen, en daarbij in te zetten op het vormen van streekomroepen. Dit moet een grote kwaliteitsimpuls opleveren voor de lokale omroepen. Over deze ontwikkeling zijn we met Dtv in gesprek. Uitgangspunt is dat het lokale karakter altijd behouden blijft, dus nieuws specifiek voor Maashorst.

Bibliotheek
Bibliotheekwerk is een taak van de gemeenten. Een bibliotheek bevordert het lezen, leren en informeert inwoners. Deze taak is de afgelopen jaren niet veranderd; de werkwijze wel. De dienstverlening verschuift van het uitlenen van tastbare boeken naar ondersteuning van inwoners op het gebied van kennis- en informatie en digitale- en taalvaardigheden. Als gevolg hiervan krijgt de fysieke ruimte van bibliotheken een ander karakter. Het ontwikkelt zich van collectie naar connectie: de bibliotheek als een laagdrempelige publieksvoorziening waar contact is tussen mensen, waar maatschappelijke activiteiten plaatsvinden en waar boeken ondersteunend zijn. Ook in de gemeente Maashorst is de bibliotheek de afgelopen jaren gegroeid tot een wezenlijk onderdeel van de sociale (vangnet) structuur en een plek waar inwoners diverse vormen van informatie kunnen bemachtigen en ondersteund worden in hun ontwikkeling.

5.5 Openbaar groen en (openlucht)recreatie

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Tot dit taakveld behoren openbaar groen, natuur en recreatie:

  • natuurbescherming;
  • onderhoud van bos, heide en overige natuurgebieden;
  • aanleg en onderhoud van openbaar groen inclusief het plaatsen en onderhouden van kunstwerken in de openbare ruimte;
  • aanleg en onderhoud van speelvoorzieningen, recreatievoorzieningen.

De recreatieve sector heeft een aanzienlijke directe en indirecte impact op onze economie. 
Daarom zetten we in op een toename van het aantal dagrecreatie-activiteiten binnen de gemeente en een verhoging van de tijd die inwoners besteden in de eigen regio. Een stevige ambitie! De visie Toerisme en Recreatie Maashorst 2040 en de regionale samenwerking in Noordoost Brabant zijn hierbij sturend. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Door veranderende klimaatomstandigheden krijgen we steeds meer te maken met hete zomerdagen en heel natte dagen. Klimaatadaptatie is daarom een belangrijk thema en inrichtingsprincipe in de openbare ruimte. Een gezonde leefomgeving vraagt ook om meer mogelijkheden voor sport en spel en recreatieve beleving in de directe woonomgeving. Bij de aanleg en renovatie en het beheer van de openbare ruimte moeten we hier rekening mee houden. Stad-landintegratie kan hier eveneens een stevige bijdrage in leveren.

Natuurgebied De Maashorst is al jaren volop in ontwikkeling, zowel recreatief als ecologisch. Door verwerving van landbouwgronden realiseren de samenwerkende partijen het Natuur Netwerk Brabant (NNB). Hiermee vergroten we de natuurkern en het natuurgebied. We volgen de landelijke ontwikkelingen en zijn alert op de kansen of bedreigingen voor de Maashorst. De landelijke stikstofproblematiek biedt wellicht ook mogelijkheden te komen tot versterking van het natuurgebied de Maashorst. Daarnaast kan het natuurgebied berging van grondwater bevorderen en daarbij een grote rol spelen in de strijd tegen verdroging.

Voor Maashorst is de ontwikkeling van toerisme en recreatie binnen haar gemeentegrenzen een speerpunt.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De groenste gemeente van Nederland

Terug naar navigatie - De groenste gemeente van Nederland

Maashorst is natuur. En natuur is Maashorst. Natuurgebied De Maashorst is onze grootste troef. Die willen we dan ook verder ontwikkelen, zodat De Maashorst het meest aantrekkelijke natuurgebied van Noord-Brabant wordt. De ambitie voor 2050 is vastgelegd in de Gebiedsvisie. 

We willen (opnieuw) de groenste gemeente van Nederland worden. We vergroten de diversiteit in natuuraanbod, met een goede spreiding over de hele gemeente. Focus ligt daarbij uiteraard op de doorontwikkeling van natuurgebied De Maashorst als aaneengesloten natuurgebied en variatie in natuur. Ook zorgen we voor natuurcompensatie. 

Vergroening heeft in de volle breedte onze aandacht, dus ook in de gebouwde omgeving. Bijvoorbeeld door vergroening van de wijken en verbetering van de biodiversiteit. En als inwoners dit wensen, betrekken we hen graag bij het onderhoud van het groen in hun eigen wijk/dorp. Ook werken we samen met inwoners, ondernemers en organisaties aan plannen met quick wins voor natuur, landschap en recreatie.

Kwaliteit van natuur en aantrekkingskracht bepalen in sterke mate de recreatieve mogelijkheden. De balans tussen natuur en recreatieve druk mag  niet uit het oog worden verloren. We bieden recreatieve mogelijkheden voor de inwoners van gemeente Maashorst en zijn daarmee ook aantrekkelijk voor mensen van verder weg.

Wat gaan we ervoor doen?

Een sterke recreatieve sector

Terug naar navigatie - Een sterke recreatieve sector

De recreatieve sector is een belangrijke hoeksteen van onze economie. Natuurgebied De Maashorst is een trekpleister van formaat. Dit biedt recreatieve bedrijven en agrarische bedrijven mogelijkheden zich te verbreden. 
We willen dat inwoners en bezoekers tijd besteden in Maashorst. Een stevige ambitie! We gaan meer samenwerken in de regio Noordoost Brabant. Toeristen laten zich nu eenmaal niet leiden door gemeentegrenzen en op deze manier komen bezoekers naar Maashorst toe.

Wat gaan we ervoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
5.1 Sportbeleid en activering 1.236 1.419 1.308 1.254 925 925
5.2 Sportaccommodaties 4.045 5.408 4.898 4.867 4.640 4.753
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 3.359 4.310 4.312 4.218 3.994 3.994
5.4 Musea 559 602 629 641 653 653
5.5 Cultureel erfgoed 90 226 155 155 155 155
5.6 Media 1.923 2.124 2.073 2.073 2.072 2.072
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 8.529 12.789 11.085 10.922 10.894 10.865
Totaal Lasten 19.740 26.879 24.461 24.130 23.334 23.417
Baten
5.1 Sportbeleid en activering 603 628 590 536 207 207
5.2 Sportaccommodaties 1.347 1.142 1.195 1.172 1.172 1.172
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 618 1.167 1.255 1.255 1.255 1.255
5.4 Musea 0 0 0 0 0 0
5.5 Cultureel erfgoed 13 13 6 6 6 6
5.6 Media 370 403 402 402 402 402
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 787 411 390 390 390 390
Totaal Baten 3.738 3.764 3.838 3.761 3.432 3.432
Geraamd resultaat exclusief mutaties reserves 16.002 23.115 20.623 20.369 19.903 19.985
Stortingen in reserves 1.392 53 17 17 17 17
Onttrekkingen uit de reserves 1.370 2.309 548 480 132 132
Totaal mutaties reserves 22 -2.256 -531 -463 -115 -115