Uitgaven

2,48%
€ 5.275
x €1.000
2,48% Complete

Inkomsten

0,52%
€ 1.115
x €1.000
0,52% Complete

Saldo

1663,99%
€ 4.160
x €1.000

Programma 9 Bestuur en dienstverlening

Uitgaven

2,48%
€ 5.275
x €1.000
2,48% Complete

Inkomsten

0,52%
€ 1.115
x €1.000
0,52% Complete

Saldo

1663,99%
€ 4.160
x €1.000

Inleiding programma 9

Terug naar navigatie - Inleiding programma 9

Dit programma gaat over hoe wij de gemeente besturen, hoe wij de dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties inrichten en hoe wij participatie vormgeven. 

In ons bestuursakkoord hebben we daarover afgesproken dat we als bestuur dichtbij onze inwoners willen staan. We gaan uit van ‘samen denken, samen doen’.  En we zorgen  ervoor dat onze dienstverlening en onze communicatie aansluiten op de behoeften van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Wij zijn er namelijk voor de inwoners en niet andersom. 

Om de precieze behoeften te kennen, gaan we in gesprek met onze inwoners en ondernemers. We betrekken ze actief bij projecten en beleid van Maashorst. En omgekeerd denken en doen we ook mee bij initiatieven uit de gemeenschap.     

9.1 Bestuur en dienstverlening

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Met programma 9 richten we ons op een bestuur dat dichtbij is, op 'samen denken en doen' (zowel in de gemeente als daarbuiten) en goede dienstverlening voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.   

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Een bereikbaar bestuur 
Als ambtelijke organisatie willen we meer dan voorheen in verbinding staan met de gemeenschap, net als onze gemeenteraad. We willen weten wat er leeft en verbonden zijn met inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen. Alleen dan kunnen we immers de juiste koers inzetten en de juiste bestuurlijke stappen zetten. 
 
Intensieve en constructieve samenwerking in de regio 
Bij het realiseren van onze opgaven staan we sterker als we samenwerken. Dat speelt zeker bij de grote transitieopgaven die de eigen gemeentegrenzen overstijgen. Onze regionale samenwerking had als startpunt ‘versterken van de economie’ en groeit steeds meer naar integrale samenwerking, gericht op 'de Brede Welvaart'. Daardoor biedt die samenwerking steeds meer kansen om nu vaak losse lijnen (Regiodeal, Agrifood Capital, NOB Werkt!, Regionale Woondeal, Regioplan van IZA-transformatie etc.) niet alleen met elkaar te verbinden, maar meteen te richten op hetzelfde doel. Door die gezamenlijke focus wordt de positie van onze regio daadwerkelijk zichtbaar(der) naast buurregio’s als Brainport/MRE en Arnhem-Nijmegen-Foodvalley. 

Ook de verandering van taken die we krijgen vanuit de rijksoverheid leidt steeds vaker tot verplichte regionale samenwerking. Zo is regionale samenwerking een voorwaarde om een beroep te kunnen doen op de diverse landelijke en provinciale geldstromen voor deze taken. 
 
Samen denken, samen doen: toewerken naar een participatieve gemeente 
Er verandert veel in het dagelijks leven van onze inwoners. Inwoners komen meer dan voorheen op voor hun belangen. Ook vragen de ontwikkelingen in onze samenleving en de uitdagingen waar we voor staan om een andere rol van de overheid. We willen ondersteunen dat onze inwoners elkaar helpen, dat ze initiatieven nemen en naar elkaar omkijken. Daarbij spelen wij als gemeente vooral een faciliterende en stimulerende rol. Participatie is dan ook geen vrijblijvende opgave, maar een noodzaak in de maatschappij van nu.  
  
Innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening 
Op het gebied van dienstverlening zijn de verdergaande digitalisering en het betrekken van inwoners bij besluitvormingsprocessen de belangrijkste ontwikkelingen. De mogelijkheden op het gebied van digitalisering en datagedreven werken bieden kansen voor proactieve dienstverlening. Verder zien we dat er meer aandacht is voor klantenservice door onder meer implementatie van meer gebruiksvriendelijke processen en systemen.  

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een bereikbaar bestuur

Terug naar navigatie - Een bereikbaar bestuur

Als bestuur willen we bereikbaar en toegankelijk zijn voor onze inwoners. We (zowel het bestuur als de ambtelijke organisatie) zijn zichtbaar voor onze inwoners en laten zien wat we doen. Via communicatie, maar vooral ook door daar te zijn waar het gebeurt. In Maashorst is er, ambtelijk én bestuurlijk, een ‘er-op-af’-mentaliteit.  

Wat gaan we ervoor doen?

Een intensieve en constructieve samenwerking in de regio

Terug naar navigatie - Een intensieve en constructieve samenwerking in de regio

Ons hoofddoel is onderverdeeld in vier subdoelen:
•    Versterken van de positie van gemeente Maashorst binnen de regio.
•    Versterken van de positie van de regio op provinciaal en rijksniveau.
•    Verbeteren van de dienstverlening voor onze eigen inwoners door robuuste samenwerking in de regio.
•    Gezamenlijk zoeken naar oplossingen op het gebied van schaarste.

Wat gaan we ervoor doen?

Innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening

Terug naar navigatie - Innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening

Innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening: in 2025 doen we dat door ons te richten op de thema’s bereikbaarheid, digitalisering & klantgemak, innovatie, klantfeedback en houding & gedrag. 

Wat gaan we ervoor doen?

Samen denken, samen doen: toewerken naar een participatieve gemeente

Terug naar navigatie - Samen denken, samen doen: toewerken naar een participatieve gemeente

We willen een participatieve gemeente worden die: 
•    luistert naar wat inwoners te zeggen hebben over hun omgeving.
•    inwoners actief betrekt bij plannen en beslissingen.
•    denkt in kansen en actief betrokken is bij ideeën die uit de gemeente komen.
•    plannen en beleid maakt samen met inwoners, verenigingen, bedrijven en maatschappelijke organisaties.
•    inwoners helpt om hun omgeving mooi, schoon en veilig te houden.

Wat gaan we ervoor doen?

9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Burgerzaken houdt zich bezig met wijzigingen in de 'basisregistratie personen' of met persoonlijke documenten die hierop gebaseerd zijn, zoals akten, identiteitskaarten of rijbewijzen. Binnen dit taakveld valt ook de organisatie van verkiezingen.
Een van de doelen uit het bestuursakkoord is het verder verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening voor onze inwoners en bedrijven in gemeente Maashorst. Burgerzaken speelt hierin een belangrijke rol, omdat zij direct in contact staan met de gemeenschap. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

(Wet) Kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces
Verkiezingen zijn het kernproces van de democratische rechtsstaat. Het proces van verkiezingen komt steeds meer onder een vergrootglas te liggen. Dit komt deels door de afname van het vertrouwen in de overheid. Het is belangrijk dat iedereen die dat wíl ook kán controleren hoe de verkiezingsuitslag tot stand komt en of het verkiezingsproces wordt uitgevoerd zoals de wet het voorschrijft. Er mag geen enkele twijfel ontstaan over hoe goed en betrouwbaar het verkiezingsproces is ingericht.

Daarnaast wordt er steeds meer nadruk gelegd op het faciliteren van de kiezer en het verhogen van inclusiviteit, zowel voor kiezers als voor stembureauleden.  Datzelfde geldt voor de toegankelijkheid van verkiezingen voor alle kiezers, en het zo zelfstandig mogelijk uitbrengen van een stem.  
 
Aanpak adreskwaliteit en integrale benadering briefadres
Een ontwikkeling in de maatschappij is dat de groep kwetsbare personen groeit. Denk aan thuis- of daklozen of mensen met sociale en/of financiële problematiek. Hierbij groeit ook het risico op woonadresfraude en de behoefte aan maatwerk.
 
Uitbreiding dienstverlening reisdocumenten en rijbewijzen
Gemeenten staan voor een uitdaging door de paspoortpiek. In 2014 werden paspoorten en identiteitskaarten voor het eerst 10 jaar geldig in plaats van 5 jaar. Inwoners gingen toen massaal reisdocumenten aanvragen. Deze extra drukte herhaalt zich nu. De paspoortpiek zal naar verwachting vijf jaar duren tot 2029. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Aanpak adreskwaliteit en integrale benadering briefadres

Terug naar navigatie - Aanpak adreskwaliteit en integrale benadering briefadres

We willen meer zicht hebben op adresfraude en de financiële en/of sociale problematiek van onze inwoners. Daarnaast willen we onze inwoners meer maatwerk bieden, onder andere door intern en extern samen te werken. 

Wat gaan we ervoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
9.1 Bestuur en dienstverlening 3.691 3.237 3.174 3.182 3.174 3.174
9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken 1.710 2.082 2.101 2.117 2.146 2.107
Totaal Lasten 5.401 5.319 5.275 5.298 5.320 5.281
Baten
9.1 Bestuur en dienstverlening 202 43 44 44 44 44
9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken 729 1.092 1.071 1.314 1.409 1.330
Totaal Baten 931 1.135 1.115 1.358 1.453 1.374
Geraamd resultaat exclusief mutaties reserves 4.470 4.183 4.160 3.941 3.867 3.907
Stortingen in reserves 120 0 0 0 0 0
Onttrekkingen uit de reserves 463 120 0 0 0 0
Totaal mutaties reserves -343 -120 0 0 0 0