Paragraaf verbonden partijen 2025

Verbonden partijen
Verbonden partijen zijn organisaties waaraan de gemeente zich bestuurlijk en financieel verbonden heeft.
Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) geeft als definitie: ‘een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie, waarin de provincie of de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft.’

Verbonden partijen
Verbonden partijen zijn organisaties waaraan de gemeente zich bestuurlijk en financieel verbonden heeft.


Wat is een bestuurlijk belang?
Een bestuurlijk belang houdt in zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur, hetzij uit hoofde van stemrecht.


Wat is een financieel belang?
Een financieel belang is een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag, dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat of het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat, indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.


De verbonden partijen zijn binnen de gemeente Maashorst onderverdeeld in;
•    Publiekrechtelijke samenwerkingsverbanden. De gemeente Maashorst is betrokken bij diverse gemeenschappelijke regelingen.
•    Privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden. De gemeente Maashorst is deelnemer in vennootschappen en coöperaties. Tevens is de gemeente Maashorst deelnemer van een aantal stichtingen en verenigingen.
•    Overige samenwerkingsverbanden.  Er zijn echter ook samenwerkingsverbanden die niet officieel onder de definitie van verbonden partij vallen, maar door het college en/of de raad zijn aangemerkt als politiek belangrijk. Deze zullen wel gehandhaafd worden in de planning en control producten.
Op basis van het BBV wordt tenminste de volgende informatie opgenomen;
•    De naam en vestigingsplaats.
•    De wijze waarop de gemeente een belang heeft in de verbonden partij en het openbaar belang dat erbij hoort.
•    Het belang dat de gemeente in de verbonden partij heeft aan het begin en de verwachte omvang aan het einde van het begrotingsjaar.
•    De verwachte omvang van het eigen vermogen en het vreemd vermogen van de verbonden partij aan het begin en aan het einde van het begrotingsjaar.
•    De verwachte omvang van het financiële resultaat van de verbonden partij in het begrotingsjaar.
•    De risico’s van de verbonden partij voor de financiële positie van de gemeente.

Beleid Verbonden Partijen

Terug naar navigatie - Beleid Verbonden Partijen

Beleid
Een samenwerkingsverband is bedoeld om beleidsdoelen van de gemeente te bereiken.
Hoe kun je daar grip op krijgen?
De gemeenten en besturen van de gemeenschappelijke regelingen in Brabant-Noord, werken reeds met de procedure om te komen tot een betere afstemming in de beleidsprocessen met de deelnemende gemeenten. Dit is het adoptieproces, waarin gemeente Meierijstad als regionale trekker fungeert. In samenspraak met griffiers en de gemeenschappelijke regelingen wordt een jaarplanning opgesteld, zodat kadernota’s, begrotingen en jaarstukken tijdig voorbereid en besproken kunnen worden door de raden. Hierdoor hebben zowel de deelnemers als de gemeenschappelijke regeling een leidraad om het adoptieproces goed te kunnen organiseren.


Waarom het adoptieproces?
Er zijn verschillende redenen hiervoor, maar de belangrijkste zijn:
•    Gemeenteraden staan op afstand als gevolg van het werken met gemeenschappelijke regelingen. Het adoptieproces is bedoeld om raden in positie te brengen op tijd een zienswijze op de stukken van de gemeenschappelijke regelingen uit te brengen.
•    De gemeenschappelijke regelingen krijgen de zienswijzen van de gemeenten binnen een kort tijdsbestek, zodat zij weten wat er binnen de gemeenten leeft en in staat zijn de zienswijzen te verwerken.
•    De betrokken medewerkers van gemeenten en gemeenschappelijke regelingen werken samen aan de voorzijde bij het opstellen van zienswijzen. Korte communicatielijnen en niet iedereen hoeft het wiel volledig zelf uit te vinden.
Daarnaast hebben de griffiers van Noord-Oost Brabant in het rapport ‘Grip op regionale samenwerkingsverbanden’ verbetervoorstellen gepresenteerd, om de sturing van de raden op de regionale samenwerking te versterken. Deze voorstellen zijn inmiddels ingevoerd. De belangrijkste zijn:  focus/prioritering op een aantal samenwerkingsverbanden, de samenwerking tussen de raden onderling is verbeteren door een regionaal informatiesysteem voor de raden te en de vergadercycli op elkaar af te stemmen. Tevens is er tweemaal per jaar een regionale beeldvormende bijeenkomst om meer interactie met de samenwerkingsverbanden te krijgen. Daarnaast zijn er adoptiegriffiers aangesteld  voorJeugd, ODBN, Veiligheidsregio, Regio Noordoost Brabant en GGD om raden bij belangrijke beslissingen vroegtijdig in positie te kunnen brengen. Deze adoptiegriffiers hebben periodiek overleg over de stand van zaken m.b.t. de Gemeenschappelijke Regelingen. Zij bespreken of er zaken zijn waar de raad bij betrokken moet worden, en adviseren op welke wijze de raden het best betrokken kunnen worden. Dit om de raden in staat  te stellen hun kaderstellende en controlerende rol te kunnen uitvoeren.  De griffiers werken momenteel ook aan eventuele procesmatige wijzigingen  die voortvloeien uit de gewijzigde wet GR.
Met de komst van de nieuwe Gemeente Maashorst moest het ambtelijk proces rondom verbonden partijen opnieuw ingericht worden. Daarnaast is de Wet Gemeenschappelijke Regelingen gewijzigd. Deze aangepaste wet is per 1 juli 2022 van kracht. Doel van deze wetswijziging is om de volksvertegenwoordigers meer mogelijkheden te geven om de eigen controlerende en kaderstellende rol te versterken en om de democratische legitimatie van de besluitvorming binnen de gemeenschappelijke regelingen te vergroten. Als de gemeenteraad gebruik maakt van deze nieuwe mogelijkheden, dan leidt dit tot een gewijzigd kader waarbinnen de ambtelijke organisatie zal moeten werken
Eind 2022 is gestart met een project om een duidelijk ambtelijk proces voor besluitvorming rondom verbonden partijen  op te stellen.  Dit project is bijna afgerond waarna de resultaten en aanbevelingen aan de directie voorgelegd zullen worden en implementatie plaats kan vinden. Tot dat moment vindt het proces op de oude wijze plaats, maar zijn de betrokken inhoudelijke ambtenaren al wel meegenomen in het traject van het project. Dit om kennis te delen, maar ook om hun behoeftes helder te krijgen.

Visie en doorkijk naar de toekomst

Terug naar navigatie - Visie en doorkijk naar de toekomst

Visie
De gemeente Maashorst heeft als visie dat de keuze voor een samenwerkingsverband altijd dient te gebeuren vanuit het maatschappelijk belang. Om te bepalen of in specifieke situaties dat belang het meest gediend wordt door aansluiting bij een samenwerkingsverband volgt de gemeente Maashorst in hoofdlijnen de VNG-BiZa-Handreiking voor de toepassing van de wet gemeenschappelijke samenwerkingen. Deze handreiking is uitgewerkt in het ambtelijk beheersinstrument Proceskader Samenwerkingsverbanden. Dit proceskader wordt gehanteerd om te bepalen of nieuwe samenwerkingsverbanden worden aangegaan, alsmede om periodiek te evalueren of een samenwerkingsverband nog de meest optimale vorm is om het maatschappelijk belang te borgen.

Wet- en regelgeving
Als gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen is de landelijke tendens dat het belang van een adequate beheersing van de verbonden partijen toeneemt. Mede naar aanleiding hiervan is de BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) is op 16 juli 2014 gewijzigd (zie BBV commissie). Daarnaast zijn de bepalingen en richtlijnen van de notitie Verbonden partijen vanaf 2018 in werking getreden. Ook de Wet Gemeenschappelijke Regelingen is met ingang van 1 juli 2022 gewijzigd. Doel van deze wetswijziging is om de volksvertegenwoordigers meer mogelijkheden te geven om de eigen controlerende en kaderstellende rol te versterken en om de democratische legitimatie van de besluitvorming binnen de gemeenschappelijke regelingen te vergroten.

Doorkijk naar de toekomst
De laatste jaren is de aard en het aantal samenwerkingsverbanden sterk in beweging. De verwachting is dat deze trend zich de komende jaren voort zal zetten. Als gevolg daarvan is de beheersing van verbonden partijen van belang. Daarnaast is het ook van belang om de risico's die hiermee samenhangen in beeld te hebben en te houden. Deze risico's hebben zijn plek in het systeem van risicobeheersing van de gemeente Maashorst. Zie hiervoor de risico inventarisatie in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.

Overzicht verbonden partijen

Terug naar navigatie - Overzicht verbonden partijen

Paragraaf verbonden partijen

 

  1. Brabant Historisch Informatie Centrum 

 

Verband 

Naam 

Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC) 

Website 

www.bhic.nl 

Vestigingsplaats 

‘s- Hertogenbosch 

Rechtsvorm 

Gemeenschappelijke regeling 

Doel 

In gezamenlijkheid behartigen van de belangen van ministerie, gemeenten en de waterschappen bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden en collecties die berusten in de rijksarchiefbewaarplaats in de provincie Noord- Brabant en de archiefbewaarplaatsen van de gemeenten en de waterschappen. 

Inhoud 

Taakveld

Cultuur 

Doelstelling

Het borgen van een goede uitvoering van de archiefwet zodat de juiste informatie op de juiste manier beschikbaar is.  Hierdoor helpt de BHIC niet alleen particulieren, maar ook organisaties, gemeenten, waterschappen en provinciale  instellingen met al hun vragen op het gebied van archieven en cultuurhistorie.  Dit valt onder de doelstelling bij programma 5 Sport, cultuur en recreatie. Binnen cultuur valt de BHIC onder de deeltaakveld musea.

Taken 

Uitvoering geven aan de zogenaamde vraagtaken (nazorg, educatieve taken en wetenschappelijke activiteiten) als aanvulling op de wettelijke taken. De wettelijke taak van het BHIC gaat om de toezicht op het archief- en informatiebeheer naast het beheer van het statische archief. Deze taken zijn overgedragen aan het BHIC toen de gemeenten Uden en Landerd deel gingen nemen aan deze Gemeenschappelijke Regeling.

Afnemers van de vraagtaken zijn het Rijksarchief in Noord-Brabant, gemeenten en de waterschappen.  

Wijzigingen 

Geen

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Minister van OCW, Waterschap Aa en Maas, Waterschap De Dommel en de gemeenten Bernheze, Boekel, Boxtel,  Land van Cuijk,  Maashorst, Meierijstad,  Oss, Sint-Michielsgestel en Vught

Vertegenwoordiging

Lid algemeen bestuur

Portefeuillehouder 

Harold van den Broek (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Dienstverlening

Financiële positie

Jaarrekening 2023

  • totale exploitatie instelling: € 6.197.472
  • bijdrage Maashorst € 218.000. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • Eigen vermogen per 1/1 €  1.576.213 en per 31/12 € 1.621.476
  • vreemd vermogen per 1/1 € 4.633.088 en per 31/12  € 5.052.854
  • resultaat (instelling) € 124.539

 

 

Begroting 2024

-              totale exploitatie instelling: € € 6.494.200

-              bijdrage Maashorst: € 245.000

-              eigen vermogen per 1/1  € 1.397.000 en per 31/12  € 1.253.000

-              vreemd vermogen per 1/1  €  4.077.000 en per 31/12  € 4.107.000

-              Zienswijze:  Positief

 

Begroting 2025

-              totale exploitatie instelling: € 7.181.300

-              bijdrage Maashorst: € 274.100

-              eigen vermogen per 1/1  € 1.477.000 en per 31/12  € 1.299.000

-              vreemd vermogen per 1/1  € 5.225.000 en per 31/12  € 5.374.000

-              Zienswijze:  Positief

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op de deelnemers afgewenteld: ja 

Is er een risico-inventarisatie: ja                                              

Risico-bepaling 

Risico’s die van invloed kunnen zijn  op toekomstige cijfers zijn o.a.:

  • vertraging in de besluitvorming op bestuurlijk niveau,
  • wijzigingen in de hoogte van de bijdrage door de deelnemers
  • wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling
  • CAO aanpassingen
  • Wachtgeld verplichtingen
  • Verhoging huurpenningen die afwijken van de bijdrage van OCW
  • Contracten van de depotverhuur zijn jaarlijks opzegbaar
  • Wijzigingen in de hoogte van de bijdrage via DVO’s
  • Geen volledige dekking van de kosten van het e-depot
  • Structurele stijging energiekosten

Het begroot weerstandvermogen bedraagt ultimo 2028 € 433.000. De gemeenschappelijke regeling geeft aan dat de algemene reserve niet meer mag bedragen dan 10%. De algemene reserves staan in de begroting 2025 op 7,3 % van de bijdrage van de deelnemers.  

 

 

 

 

 

 

                 

 

  1. GGD Hart voor Brabant 

 

Verband 

Naam 

GGD Hart voor Brabant 

Website 

www.ggdhvb.nl 

Vestigingsplaats 

Tilburg 

Rechtsvorm 

Gemeenschappelijke Regeling 

Doel 

Preventie, bijdrage aan volksgezondheid, gemeenschappelijke gezondheidsdienst 

Inhoud 

Taakveld

Volksgezondheid

Doelstelling

Maximaal meedoen: Sociale en doelmatige aanpak

Taken 

Uitvoeren wettelijke taken vanuit  WPG (Wet Publieke Gezondheid) en (Jeugd)gezondheidszorg (vanuit Wmo en jeugdwet). Dit omvat preventie, bijdrage aan volksgezondheid en uitvoering geven aan Jeugdgezondheidszorg

Wijzigingen 

geen  (Er komt in 2024 een wijziging GR GGD Hart voor Brabant aan. Per wanneer precies is nog niet bekend.)

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Gemeenten Bernheze, Boekel, Boxtel, Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, ‘s-Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek, Land van Cuijk, Loon op Zand, Maashorst, Meierijstad, Oisterwijk, Oss, SintMichielsgestel, Tilburg, Vught en Waalwijk. 

Vertegenwoordiging 

Lid Algemeen Bestuur 

Portefeuillehouder 

Ramona Sour (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Sociaal

Financiële positie 

Jaarrekening 2023

  • Totale exploitatie instelling € 99.420.000,00
  • Bijdrage Maashorst € 2.170.388,00 (Basistaken) Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • Eigen vermogen per 01/01 € 7.376.000,0 en per 31/12 € 4.024.000,00
  • Vreemd vermogen per 01/01 € 20.068.000,00 en per 31/12 € 17.769.000,00
  • Resultaat - €394.000,00

 

Begroting 2024

  • Totale exploitatie instelling € 80.274.000,00 na 1e wijziging begroting 2024 is dit 85.648.000,00
  • Bijdrage Maashorst € 2.509.922,00 (Basistaken) + 231.521,00 als gevolg van begrotingswijziging 2024.
  • Eigen vermogen per 01/01 € 5.316.000,00 en per 31/12 € 4.816.000,00
  • Vreemd vermogen per 01/01 € 15.407.000,00 en per 31/12 € 15.407.000,00
  • Resultaat € 0,00
  • Zienswijze Ja
  • Kernpunten zienswijze:
  • Voor de conceptbegroting 2024 ‘Wij maken gezond gewoon’ vragen we aandacht voor:
  • De berichtgeving rondom trends en ontwikkelingen (o.a. de uitslag van monitorenvragenlijsten) om daarbij niet alleen de negatieve resultaten te benoemen, maar daarbij ook aandacht te besteden aan (opvallende) positieve resultaten.

 

Begroting 2025

-              Totale exploitatie instelling € 83.080.000,00

-              Bijdrage Maashorst € 2.656.124,00 (Basistaken)

-              Eigen vermogen per 01/01 € 4.459.000,00 en per 31/12 € 3.980.000,00

-              Vreemd vermogen per 01/01 € 17.383.000,00 en per 31/12 € 17.154.000,00

-              Resultaat € 0,00

-              Zienswijze: geen zienswijze

-              Kernpunten zienswijze:

-             

 

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja Is er een risico-inventarisatie: ja

 

 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja Zijn risico’s afgedekt: ja 

Risico-bepaling 

De GGD HvB stelt bij de begroting een risico-inventarisatie op als onderdeel van het hoofdstuk weerstandsvermogen en risicobeheersing. De risico’s worden benoemd en hoe de GGD hier mee omgaat. Het weerstandvermogen liet zien hoe de GGD tegenvallers kon opvangen zonder dat het werk in gevaar komt. De afgelopen jaren is het steeds moeilijker gebleken de begroting sluitend te krijgen. Najaar 2023 is gebleken dat de algemene reserve van de GGD niet meer groot genoeg is, zij zijn gezakt onder de reserves. Dit betekent dat er in 2024 eenmalig een extra rekening naar de gemeenten zal worden gestuurd van €74.610,00 (over 2023) om de algemene reserve aan te vullen tot de ondergrens. Daarnaast ligt er een voorstel om in te stemmen met een transitieplan met bijbehorende middelen vanaf 2024. Voor Maashorst gaat dit om €147.186,00. Middels dit voorstel vraagt de GGD eenmalig om extra middelen waarmee ze in de komende 2-3 jaar de transitie doormaken, om daarna weer financieel fit en gezond te zijn, en structurele kostenstijgingen op te kunnen vangen in de eigen begroting. Beide begrotingswijzigingen zullen in 2024 worden voorgelegd aan de raad tegelijk met het zienswijzetraject voor de begroting 2025.   

 

 

 

  1. Kleinschalig collectief vervoer Brabant-Noordoost

 

Verband 

Naam 

Gemeenschappelijke regeling Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant noordoost( Regiotaxi) 

Website 

www.regiotaxinoordoostbrabant.nl 

Vestigingsplaats 

Oss

Rechtsvorm 

Gemeenschappelijke regeling (uitvoeringsovereenkomst) 

Doel 

Tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer in aanvulling op openbaar vervoer 

Inhoud 

Taakveld

Maatwerkdienstverlening 18+ 

Doelstelling

Maatwerkdienstverlening 18+

Hiertoe behoort dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek/psychisch), die zelfstandig wonen en ondersteuning nodig hebben in de vorm van beschikbare uren (o.b.v. een toekenningsbeschikking). Hieronder valt ook individueel vervoer

Taken 

Voldoen aan de mobiliteitsbehoefte van de inwoners, ook als deze bij het zich verplaatsen ondersteuning behoeven (vanuit WMO, Jeugdwet e/o Participatiewet)

Wijzigingen 

Geen  

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Provincie Noord Brabant, gemeenten Bernheze, Boekel, Boxmeer, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad en Oss. 

Vertegenwoordiging 

Lid Algemeen Bestuur

Portefeuillehouder 

Ramona Sour (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Sociaal 

Financiële positie 

Jaarrekening 2023

  • totale exploitatie instelling: € 4.188.600
  • bijdrage Maashorst € 539.946. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • Eigen vermogen per 1/1 € 843.959 en per 31/12 € 838.963
  • vreemd vermogen per 1/1 € 367.992 en per 31/12  € 391.075
  • resultaat (instelling): € 14.712 positief

 

Begroting 2024

  • totale exploitatie instelling: € 3.594.888
  • bijdrage Maashorst: € 448.824
  • eigen vermogen per 1/1  € 838.963 en per 31/12  € 763.963
  • vreemd vermogen per 1/1  € 391.076 en per 31/12  € 350.000

Zienswijze:  Positief

Begroting 2025

-              totale exploitatie instelling: €  3.730.543

-              bijdrage Maashorst: € 465.787

-              eigen vermogen per 1/1  € 763.963 en per 31/12  € 638.963

-              vreemd vermogen per 1/1  € 350.000 en per 31/12  € 352.500

-              Zienswijze:  geen

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja 

Is er een risico-inventarisatie: ja 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja

Zijn risico’s afgedekt: ja 

Risico-bepaling 

Het risico van de GR zelf is beperkt. De uitvoeringsregeling WMO vervoer die door de GR wordt uitgevoerd is echter een openeind regeling die als gevolg van invoering transities opnieuw ingebed moeten worden in het integrale klantproces vanuit het integrale Sociale Domein om de risico’s te minimaliseren.

 

 

 

  1. Regionaal Bureau Leerlingzaken Brabant Noordoost  

 

Verband 

Naam 

Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdig schoolverlaten Brabant Noordoost 

Website 

www.rblbno.nl 

Vestigingsplaats 

Oss 

Rechtsvorm 

Gemeenschappelijke regeling (centrum gemeente is Oss) , maar geen verbonden partij. Op  1 januari

2018 is in werking getreden de Centrumregeling Leerplicht en Regionale Meld- en Coördinatiefunctie

Regio Brabant Noord Oost (regio 36b)                                                                                                                     

Doel 

Op grond van artikel 25, eerste lid, van de leerplichtwet 1969 dienen burgemeester en wethouders jaarlijks voor 1 oktober een verslag aan de Raad uit te brengen  over het gevoerde beleid. 

Inhoud 

Taakveld

Onderwijs algemeen

Doelstelling

Subtaakveld: Onderwijsbeleid en leerlingzaken.

Hiertoe behoren het lokaal onderwijsbeleid en leerling voorzieningen: achterstanden-beleid en internationale schakelklas, volwasseneducatie, peuter- en kinderopvang, leerlingenvervoer, leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten.

 

Taken 

Het Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdig schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) heeft twee taken: de leerplichtwet en de RMC-wet uitvoeren 

Wijzigingen 

geen 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Gemeenten Bernheze, Boekel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad en Oss.

Vertegenwoordiging 

Meierijstad, Mill en Sint Hubert, Oss (centrum-gemeente)

Portefeuillehouder 

Ramona Sour (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Sociaal

 Financiële positie 

Jaarrekening 2023

  • Totaal €   2.250.0973
  • bijdrage Maashorst € 139.732. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 1/1/2023 €592.093    en per 31/12/2023  € 582.576
  • vreemd vermogen per 1/1 €0  en per 31/12 €  0
  •  

 

Begroting 2024

-            totale begroting (instelling) € 2.123.680,-

-              bijdrage Maashorst € 146.859,-

-            resultaat  instelling €  0

-              zienswijze: positief

 

Begroting 2025

-            totale begroting (instelling) € 2.321.558

-              bijdrage Maashorst € 162196

-            resultaat  instelling €  0

-            zienswijze: positief

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja 

Is er een risico-inventarisatie: ja 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja 

Zijn risico’s afgedekt: ja 

Risico-bepaling 

Het gaat hier niet om volledig zelfstandig orgaan maar om een uitvoeringsorganisatie onder de gemeente Oss. Gemeente is een deelnemende gemeente en als zodanig aansprakelijk op basis van besluitvorming (WGR). De financiële positie is goed. 

Op termijn wordt de vorm van samenwerking aangepast.

 

 

  1. Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) 

 

Verband 

Naam 

Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) 

Website 

www.odbn.nl 

Vestigingsplaats 

‘s- Hertogenbosch 

 

 

Rechtsvorm 

Gemeenschappelijke regeling 

Doel 

Taakuitvoering op gebied van vergunningen, toezicht en handhaving en duurzame en ruimtelijke ontwikkeling.

Inhoud 

Taakveld

Milieubeheer

Doelstelling

Een veilige en gezonde kwaliteit van de leefomgeving.

Taken 

Dienstverlening aan de deelnemers op het gebied van de fysieke leefomgeving en als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage leveren aan een leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant Noordoost. Gestart m.i.v. 1 oktober 2013

Wijzigingen 

Geen

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Gemeenten Bernheze, Boxtel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, ’s-Hertogenbosch, SintMichielsgestel, Vught en de provincie Noord-Brabant.

Vertegenwoordiging 

Lid Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur

Portefeuillehouder 

Franko van Lankvelt  (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Ruimte

Financiële positie 

Jaarrekening 2023

  • totale exploitatie instelling) € 36.414.000
  • bijdrage Maashorst: €  2.269.136. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 1/1 € 9.040.000  en per 31/12 €  9.262.000
  • vreemd vermogen per 1/1 € 10.920.000 en per 31/12 € 12.329.000
  • resultaat voor bestemming (instelling) € 222.000

 

Begroting 2024

-            totale begroting (instelling) €  36.414.493

-            bijdrage € 2.280.872

-            resultaat  instelling  € 34.600

-            zienswijze: De gemeente Maashorst heeft geen zienswijzen ingediend

Begroting 2025

-              totale begroting (instelling) € 38.053.939

-              bijdrage € 2.704.205

-              resultaat  instelling  € 0

  • zienswijze: Er zijn geen zienswijzen ingediend

Risico 

Risicobeoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja   Is er een risico-inventarisatie: ja

 

Risico-bepaling 

De ODBN stelt in de begroting en jaarrekening een risico-inventarisatie op als onderdeel van de paragraaf weerstandvermogen & risicobeheersing. Dit wordt afgezet ten opzichte van de

weerstandcapaciteit (algemene reserve ODBN) waaruit de weerstandsratio blijkt. Hierop wordt door de ODBN beleid op gevoerd.

 

 

 

 

  1. Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord  

 

Verband 

Naam 

Regionale Ambulance Voorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV Brabant MWN)

Website 

RAV Brabant Midden-West-Noord | Ambulancezorg vanuit het hart (ravbrabantmwn.nl)

Vestigingsplaats 

Tilburg

Rechtsvorm 

Gemeenschappelijke regeling 

Doel 

Het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg

Inhoud 

Taakveld

Volksgezondheid

Doelstelling

Levert Volksgezondheid algemeen (bewaken van de gezondheidssituatie en uitvoeren maatregelen tegen bedreiging van de gezondheid)

Taken 

-              Het in stand houden van een Regionale Ambulancevoorziening voor Midden- en West-Brabant en Brabant-Noord;

-              Het in stand houden van een meldkamer ambulancezorg voor Midden- en West-Brabant en Brabant-Noord;

-              Het vaststellen en (doen) uitvoeren van regionale ambulanceplannen voor Midden- en West-Brabant en voor Brabant-Noord;

-              Het (doen) leveren van een bijdrage aan de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen voor de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de Veiligheidsregio Brabant-Noord;

Wijzigingen 

Geen  (Er komt waarschijnlijk in 2024 een wijziging aan)

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Bernheze, Boekel, Boxtel, Dongen,

Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, ’s-Hertogenbosch,

Heusden, Hilvarenbeek, Land van Cuijk, Loon op Zand, Maashorst, Meierijstad, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Oss, Roosendaal, Rucphen, Sint-Michielsgestel, Steenbergen, Tilburg, Vught, Waalwijk, Woensdrecht en Zundert 

Vertegenwoordiging 

Lid Algemeen Bestuur 

Portefeuillehouder 

Ramona Sour (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Sociaal

Financiële positie 

Jaarrekening 2023

  • Totale exploitatie instelling € 84.326.000,00
  • Bijdrage Maashorst € 0,00
  • Eigen vermogen per 01/01 € 14.293.000,00 en per 31/12 € 15.119.000,00
  • Vreemd vermogen per 01/01 € 29.564.000,00 en per 31/12 € 27.435.000,00
  • Resultaat (instelling) € 900.000,00

 

Begroting 2024

-              Totale exploitatie instelling € 90.670.000,00 na wijziging 92.270.000,00

-              Bijdrage Maashorst € 0,00

-              Eigen vermogen per 01/01 € 16.918.000,00 en per 31/12 € 17.233.000,00

-              Vreemd vermogen per 01/01 € 26.153.000,00 en per 31/12 € 31.053.000,00

-              Resultaat (instelling) € 0,00

-              Zienswijze: Nee

-              Kernpunten zienswijze: nvt

Begroting 2025

-            Totale exploitatie instelling € 96.113.000,00

-            Bijdrage Maashorst € 0,00

-            Eigen vermogen per 01/01 € 17.824.000,00 en per 31/12 € 17.824.000,00

-            Vreemd vermogen per 01/01 € 25.694.000,00 en per 31/12 € 24.923.000,00

-            Resultaat (instelling) € 340.000,00

-            Zienswijze: N.v.t.

-            Kernpunten zienswijze: n.v.t.

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee 

Is er een risico-inventarisatie: ja 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja 

Zijn risico’s afgedekt: ja 

Risico-bepaling 

De gemeenten zijn niet langer risicodragend, deze taak is overgenomen door Rijk en ziektekostenverzekeraars (garantstelling). De GR is er alleen nog vanwege de zekerheid voor het behouden van opgebouwde pensioenafspraken voor het personeel.

 

 

 

  1. Veiligheidsregio Brabant-Noord 

 

Verband 

Naam 

Veiligheidsregio Brabant-Noord 

Website 

www.vrbn.nl

Vestigingsplaats 

s-Hertogenbosch 

Rechtsvorm 

Gemeenschappelijke regeling 

Doel 

Uitvoering geven aan de Wet Veiligheidsregio 

Inhoud 

Taakveld

Crisisbeheersing en brandweer

Doelstelling

De veiligheidsregio behartigt het belang van een doelmatig georganiseerde en gecoördineerde, waar mogelijk integrale, uitvoering van de hulpverlening in het werkgebied alsmede de voorbereiding daarop.

De veiligheidsregio behartigt daartoe de belangen van de deelnemende partijen op de volgende terreinen: a) brandweerzorg;

  1. geneeskundige hulpverlening;
  2. rampenbestrijding en crisisbeheersing;
  3. bevolkingszorg.

Taken 

Het inventariseren van de grootste risico’s in de regio.

 

 

 

Het instellen en in stand houden van een brandweer. De belangrijkste taak van de brandweer is het voorkomen, beperken en bestrijden van branden en gevaren bij ongevallen (anders dan brand). Het instellen en in stand houden van een geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR) in de regio. De GHOR coördineert de inzet van geneeskundige diensten tijdens rampen en grote ongevallen.

Het instellen en in stand houden van een operationele organisatie voor bevolkingszorg. De belangrijkste taken van bevolkingszorg is het voorlichting van en op opvangen/verzorgen van de bevolking bij rampen en crisis.

Het voorbereiden op crisis en rampen en het organiseren van de crisisorganisatie. Deze taken worden gezamenlijk uitgevoerd door de brandweer, politie, GHOR en bevolkingszorg.

Wijzigingen 

Geen 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

de gemeenten Bernheze, Boekel, Boxtel, ‘s-Hertogenbosch, Heusden, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, Sint-Michielsgestel en Vught

Vertegenwoordiging 

Hans van der Pas is lid van het  Algemeen Bestuur en miv 12-3-2024 Hans van der Pas

Portefeuillehouder 

Hans van der Pas

Domein

Dienstverlening

Financiële positie 

Jaarrekening 2023

- Totale exploitatie € 51.153.000

-  Bijdrage Maashorst € 3.725.592,24. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.

-  Eigen vermogen per 1/1 € 17.627.817  en per 31/12 €  15.924.385 

- Vreemd vermogen per 1/1 € 59.092.000   en per 31/12 € 36.976

- Resultaat  € 1.525.870

Begroting 2024

- totale begroting (instelling) € 56.520.000

 - bijdrage Maashorst € 4.246.720

- resultaat  instelling € 0

- zienswijze: positief

Begroting 2025

- totale begroting (instelling) € 58.44.000

 - bijdrage Maashorst € 4.436.623

- resultaat  instelling € 0

- zienswijze: positief

Risico 

Risico-beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja 

Is er een risico-inventarisatie: ja 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja 

Zijn risico’s afgedekt: ja 

Risico-bepaling 

Geen specifieke algemeen risico’s.

 

 

  1. Werkvoorzieningsschap Noordoost-Brabant 

 

Verband 

Naam 

Werkvoorzieningschap NO Brabant 

Website 

www.wvs-nb.nl 

Vestigingsplaats 

Oss 

Rechtsvorm 

Gemeenschappelijke regeling 

Doel 

Doelmatige, rechtmatige en doeltreffende uitvoering van de Wsw 

Inhoud 

Taakveld

Begeleide- en arbeidsparticipatie in programma 6

Doelstelling

Een inclusieve samenleving, waarin iedereen optimaal kan deelnemen in werk of maatschappelijke activiteiten op een individueel haalbaar niveau.

Taken 

Afspraken binnen het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant  over uitvoering van de Wsw: het aanbieden van werk aan mensen met een Wsw-indicatie.

Wijzigingen 

Het werkvoorzieningschap Noordoost Brabant is een gemeenschappelijke regeling die voor de aangesloten gemeenten de dienstverbanden binnen de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) uitvoert.

Het werkvoorzieningschap is eigenaar van IBN Holding waar de WSW-ers werken.

De uitvoering van de dienstverbanden binnen de WSW kent een uitsterfconstructie. Binnen de gemeenschappelijke regeling vindt daarom geen beleidsontwikkeling meer plaats.

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Gemeenten Bernheze, Boekel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad en Oss

Vertegenwoordiging 

Lid Algemeen Bestuur 

 

Portefeuillehouder 

Gijs van Heeswijk (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein 

Sociaal

Financiële positie 

Jaarrekening 2023

 

  • Totale exploitatie (instelling ex.WSW)  € 117.741,00
  • Bijdrage Maashorst € 15.602,00. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • Eigen vermogen per 01/01 € 27.004.900,00 en per 31/12 € 26.067.400,00
  • Vreemd vermogen per 01/01 € 2.837.200,00 en per 31/12 € 2.665.200,00
  • Resultaat (instelling) € 0,00

Begroting 2024

-              Totale exploitatie (instelling ex.WSW) € 146.700,00

-              Bijdrage Maashorst € 15.920,00

-              Eigen vermogen per 01/01 € 27.004.900,00 en per 31/12 € 27.004.900,00

-              Vreemd vermogen per 01/01 € 2.837.200,00 en per 31/12 € 2.837.200,00

-              Resultaat (instelling) € 0,00

-              Zienswijze: Nee

Begroting 2025

-            Totale exploitatie (instelling ex.WSW) € 133.000,00

-            Bijdrage Maashorst € 15.975

-            Eigen vermogen per 01/01 € 28.554,100,00  en per 31/12 € 28.554.100,00

-            Vreemd vermogen per 01/01 € 178.500,00 en per 31/12 € 178.500,00

-            Resultaat (instelling) € 0,00

Zienswijze:  “In de begroting is voor de gemeente Maashorst een bijdrage opgenomen van € 16.554. Dit betekent een bedrag per inwoner van € 0,279 oftewel afgerond € 0,28 per inwoner. Dit is niet in overeenstemming met het vastgestelde bedrag van € 0,27 per inwoner in de Kadernota 2025. Om het bedrag per inwoner in overeenstemming te brengen met de Kadernota 2025 verzoeken wij u het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap te bevorderen dat de bijdrage per inwoner uitkomt op € 0,27, met als voorwaarde een sluitende begroting”.

 

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja 

Is er een risico-inventarisatie: ja 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja 

Zijn risico’s afgedekt: deze zijn deels afgedekt door de egalisatiereserve 

Risico-bepaling 

Het Werkvoorzieningsschap NO Brabant is eigenaar van de IBN Holding die de WSW regeling uitvoert, maar houdt geen eigen risicoreserve aan omdat de risico’s in de holding worden genomen. 

 

 

 

 

 

 

  1. Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)  

 

Verband 

Naam 

Belastingsamenwerking Oost Brabant 

Website 

www.bs-ob.nl 

Vestigingsplaats 

Oss 

Rechtsvorm 

gemeenschappelijke regeling

Doel 

Door samenwerking efficiënter werken en de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren. Dit  doen tegen zo laag mogelijke kosten, wat uiteindelijk ten goede komt aan u als belastingbetaler. BSOB is een uitvoeringsorganisatie en bepaalt niet de hoogte van de belastingtarieven 

Inhoud 

Taakveld

Belastinginkomsten

 

 

Doelstelling

De kwaliteit, dienstverlening, efficiency en continuïteit van de waardering, heffing en inning van gemeentelijke en waterschapsbelastingen te verbeteren. En wel tegen zo laag mogelijke maatschappelijke kosten  

Draagt bij aan de doelstelling voor een efficiënte organisatie, waarbij de bedrijfsvoering ondersteunend is aan het primaire proces. Met andere woorden: “De basis op orde”.

Taken 

Opleggen en innen van belastingen OZB, reclame en parkeren:, taxaties WOZ, afwikkeling kwijtscheldingsverzoeken. 

Wijzigingen 

Geen

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Gemeenten Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Maashorst,  Oss, Someren en Waterschap Aa en Maas 

Vertegenwoordiging 

Lid Algemeen bestuur en Dagelijks bestuur 

Portefeuillehouder 

Gijs van Heeswijk (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein 

Dienstverlening

Financiële positie 

Jaarrekening 2023

  • totale exploitatie instelling €  10.464.000 (nog geen accountantsverklaring)
  • bijdrage Maashorst €   1.279.534 excl. Btw en inclusief invorderingsopbrengsten ter grootte

van €68.681 . Daarnaast inclusief €27.204 extra kosten vanwege negatief resultaat 2023 van de BSOB. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.

  • eigen vermogen per 1/1 € 956.000   per 31/12 €  626.000
  • vreemd vermogen per 1/1 € 15.740.000 en per 31/12 €  16.960.000

resultaat (instelling): -133.000

Begroting 2024

-              totale begroting instelling € 9.395.901

-              totale bijdrage Maashorst €1.157.813 exclusief invorderingsbijdrage van €70.000

-              - Zienswijze: Positief

Begroting 2025

  • totale begroting instelling € 11.349.000
  • totale bijdrage Maashorst € 1.214.496  exclusief invorderingsbijdrage van €69.000
  • - Zienswijze: positief

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja 

Is er een risico-inventarisatie:  ja 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken:  ja

Zijn risico’s afgedekt: nee 

 

Risico-bepaling 

In het treasurystatuut is het risicobeheer met betrekking tot de financieringsfunctie van BSOB beschreven. 

In artikel 53 GR staat opgenomen dat de deelnemers garant staan dat BSOB te allen tijde over voldoende middelen beschikt om aan zijn verplichtingen jegens derden te kunnen voldoen.

 

In de paragraaf weerstandsvermogen is een matrix opgenomen waarin de risico’s zijn onderverdeeld in de categorieën: programmatuur, gegevens, mens, omgeving en apparatuur. De risico’s zijn niet gekwantificeerd in euro’s, maar wel is op detailniveau aangegeven dat de kans, de impact, de waarde van het risico en de prioriteit. Op een achttal onderdelen wordt de prioriteit als middel beoordeeld, waarbij het risico schommelt tussen een 6 en een 9. Hieraan zouden wel euro’s moeten worden toebedeeld.

 

 

 

  1. Centrumregeling Jeugd N.O. Brabant

 

Verband 

Naam 

Centrumregeling Jeugdhulp NoordoostBrabant 2020

Website 

n.v.t.       

Vestigingsplaats 

Centrumgemeente is ’s-Hertogenbosch

Rechtsvorm 

artikelen 1 en 8, derde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen, maar geen verbonden partij

Doel 

De gemeenten zijn een onderlinge samenwerking aangegaan gericht op het zorgdragen voor een kwalitatief goede en efficiënte inkoop van de jeugdtaken op basis van de Inkoopstrategie 2020-2024, de jaarlijks vastgestelde Inkoopopdracht, het Regionaal Beleidsplan Jeugdhulp 2020-2023 en beleidsopdrachten met inachtneming van de bepalingen van de Jeugdwet.

Inhoud 

Taakveld

Maatwerkdienstverlening 18- in programma 6

Doelstelling

Zorgdragen voor een kwalitatief goede en efficiënte inkoop van gespecialiseerde jeugdhulp. 

Taken 

  • Regionale inkoop van gespecialiseerde jeugdhulp  inclusief accountmanagement en contractbeheer.
  • De door het Regionaal Regieteam verstrekte inkoopdracht uitvoeren
  • Gevraagd en ongevraagd adviseren aan het Regionaal Regieteam
  • Waar nodig het organiseren van het overleg met de gecontracteerde aanbieders van jeugdtaken over inkoopgerelateerde onderwerpen
  • Het evalueren van accountmanagement en contractbeheer
  • Het organiseren van data-analyse ten behoeve van de inkoopopdracht en het per kwartaal of zoveel eerder als nodig rapporteren op basis van gebruik van jeugdtaken aan alle gemeenten over de stand van zaken

 

 

  • Verantwoording afleggen aan het Regionale Regieteam op basis van het door het Regionaal Inkoopteam bepaalde KPI’s en rapportage frequentie
  • In voorkomend geval het namens de gemeente voeren van onderhandelingen en het sluiten van overeenkomsten tussen gemeenten uit de samenwerkende jeugdzorgregio’s en aanbieders van Jeugdzorgplus, Jeugdbescherming en Jeugdreclassering na overleg met het RBO voor zover dit nog niet eerder in beleid is vastgelegd. Indien daarvoor nodig, het onderhandelen en mede sluiten van een samenwerkingsconvenant tussen de samenwerkende gemeenten na overleg met het RBO voor zover dit nog niet eerder in beleid is vastgelegd •                Verantwoording afleggen aan het Regionaal Regieteam over inhoudelijke en financiële voortgang en realisatie van de inkoopopdracht
  • Het voeren van rechtsgedingen voortvloeiende uit de hiervoor vermelde taken

Wijzigingen 

Geen

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Bernheze, Boekel, Boxtel, ’s- Hertogenbosch, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, SintMichielsgestel en Vught.

Vertegenwoordiging 

Via een bestuurlijk overleg

Portefeuillehouder 

Ramona Sour (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Sociaal

Financiële positie 

Jaarrekening 2023

  • bijdrage Maashorst € 184.537. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 1/1 en per 31/12 n.v.t.
  • vreemd vermogen per 1/1 en per 31/12 n.v.t.

resultaat €  0

Begroting 2024

- totale begroting €  1.949.512

- bijdrage Maashors € 231.892

- resultaat  instelling € 

- zienswijze n.v.t.

Begroting 2025

- totale begroting €  2.006.967

- bijdrage Maashorst: € 248.162

- resultaat  instelling: € 0

- zienswijze: nvt

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja

Is er een risico-inventarisatie: Nee

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: Nee

Zijn risico’s afgedekt: nee

 

Risico-bepaling 

Het risico is laag. De GR is een lichte variant waarbij de gemeente ‘s-Hertogenbosch namens de regio inkoop- en contractbeheersactiviteiten uitvoert.

 

 

  1. Centrumregeling WMO Noordoost-oost 2020

 

Verband 

Naam 

Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost 2020

Website 

n.v.t.                                                                                                  

Vestigingsplaats 

Oss

Rechtsvorm 

artikelen 1 en 8, vierde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen, maar geen verbonden partij

Doel 

Het zorgdragen voor een kwalitatief goede en efficiënte inkoop van de ondersteuning in het kader van de Wmo op basis van het regionaal beleidskader Wmo en het tweejaarlijkse inkoopplan.

Inhoud 

Taakveld

Maatwerkdienstverlening 18+ 

Doelstelling

Preventie, vroegsignalering en persoonsgerichte aanpak, inwoners krijgen de voor hen benodigde ondersteuning  op de daarvoor meest geëigende plek.

Taken 

De regionale inkoop van ondersteuning in het kader van de Wmo.

Het afsluiten, beheren, uitvoeren van de overeenkomsten die voortvloeien uit de aanbesteding en alle activiteiten die daarvoor noodzakelijk zijn.

Het leveren van monitorrapportages per half jaar of zo veel vaker als nodig waarmee regiogemeenten sturingsinformatie ontvangen over zorggebruik Wmo en de kosten daarvan, soorten producten, omvang en samenloop van de diverse producten per regiogemeente en ten opzichte van andere gemeente in de samenwerkingsregio.

Wijzigingen 

Geen

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Bernheze, Boekel, Land van Cuijk en Maashorst

Vertegenwoordiging 

Via een bestuurlijk overleg. Aan het portefeuillehoudersoverleg Wmo nemen deel de portefeuillehouders Wmo en een ambtelijke vertegenwoordiger per subregio.

Portefeuillehouder 

Ramona Sour (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Sociaal

Financiële positie 

Jaarrekening 2023

  • - bijdrage Maashorst 2023:  € 245.093
  • eigen vermogen per 1/1 en per 31/12 n.v.t.  Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • vreemd vermogen per 1/1 en per 31/12 n.v.t.
  • resultaat €  0

Begroting 2024

- bijdrage Maashorst € 257.347

- eigen vermogen per 1/1 en per 31/12 n.v.t.

- vreemd vermogen per 1/1 en per 31/12 n.v.t.

- resultaat  instelling € 0

 

Begroting 2025

- bijdrage Maashorst €

- eigen vermogen per 1/1 en per 31/12 n.v.t.

- vreemd vermogen per 1/1 en per 31/12 n.v.t.

- resultaat  instelling €

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja

Is er een risico-inventarisatie: Nee

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: Nee

Zijn risico’s afgedekt: nee

Risico-bepaling 

Het risico is laag. De GR is een lichte variant waarbij de gemeente Oss namens de regio inkoop- en contractbeheersactiviteiten uitvoert.

 

 

 

  1. Milieustraat Oss, per 1-1-2024 beëindigd   

Verband 

Naam 

Milieustraat Oss

Website 

n.v.t.                                                                                                  

Vestigingsplaats 

Oss

Rechtsvorm 

Gemeenschappelijke regeling

Doel 

Exploiteren en beheren van de milieustraat aan de Maaskade te Oss

Inhoud 

Taakveld

Afval

Doelstelling

Exploiteren en beheren van de milieustraat

Taken 

Beheer en exploitatie van het Duurzaamheidsplein Oss voor Oss en Landerd.

Wijzigingen 

Maashorst heeft eind 2022 de GR opgezegd en treedt per 1-1-2024 uit.

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Gemeente Maashorst (voorheen Landerd) en Oss

Vertegenwoordiging 

Dienstverleningsovereenkomst

Portefeuillehouder 

Jeroen van den Heuvel (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde). (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Ruimte

Financiële positie 

Jaarrekening 2023

  • bijdrage Maashorst €     Nog geen jaarafrekening ontvangen. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 1/1 en per 31/12. Geen informatie hieromtrent ontvangen en omdat er alleen afrekening komt onduidelijk of er wel sprake is van EV en VV hier.
  • vreemd vermogen per 1/1 en per 31/12 Geen informatie hieromtrent ontvangen en omdat er alleen afrekening komt onduidelijk of er wel sprake is van EV en VV hier
  • resultaat €  0

 

Begroting 2024

NVT

 

Begroting 2025

NVT

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja. 

Is er een risico-inventarisatie: Nee

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: Nee

Zijn risico’s afgedekt: Nee

Risico-bepaling 

Er is een risico: Op 22 december 2022 is middels raadsbesluit besloten uittreding uit de gemeenschappelijke regeling milieustraat Oss door te zetten. De financiële afhandeling valt mogelijk hoger uit dan besloten is in dit raadsbesluit. 

 

 

 

  1. Afvalinzameling    

 

Verband 

Naam 

Afvalinzameling Oss

Website 

n.v.t.                                                                                                  

Vestigingsplaats 

Oss

Rechtsvorm 

Gemeenschappelijke regeling

Doel 

Het efficiënt, doelmatig en bestendig uitvoeren van de gemeentelijke taak tot inzameling van huishoudelijke afvalstoffen

Inhoud 

Taakveld

Afval

Doelstelling

Het efficiënt, doelmatig en bestendig uitvoeren van de gemeentelijke taak tot inzameling van huishoudelijke afvalstoffen

Taken 

Inzamelen van het huishoudelijk restafval, GFT en PMD bij de huishoudens in gemeente Landerd

Wijzigingen 

Maashorst heeft de GR eind 2022 opgezegd en treedt per 1-1-2025 uit.

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Gemeente Maashorst (Landerd) en Oss

Vertegenwoordiging 

Dienstverleningsovereenkomst

Portefeuillehouder 

Jeroen van den Heuvel (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Ruimte

Financiële positie 

Jaarrekening 2023

  • bijdrage Maashorst € 432.662,09. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 1/1 en per 31/12   Geen informatie hieromtrent ontvangen en omdat er alleen afrekening komt onduidelijk of er wel sprake is van EV en VV hier
  • vreemd vermogen per 1/1 en per 31/12 Geen informatie hieromtrent ontvangen en omdat er alleen afrekening komt onduidelijk of er wel sprake is van EV en VV hier
  • resultaat €   n.v.t.

Begroting 2024

-              totale begroting (instelling): onbekend 

-              bijdrage Maashorst (voorheen Landerd € 465.681,55 excl btw

-              resultaat  instelling €  onbekend

Begroting 2025

-        totale begroting (instelling)  nvt

-        bijdrage Maashorst (voorheen Landerd € nvt

-        resultaat  instelling €  nvt

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja

Is er een risico-inventarisatie: Nee

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: Nee

Zijn risico’s afgedekt: Nee

Risico-bepaling 

Het risico is beperkt.

 

 

 

Privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden 

De gemeente Maashorst neemt deel aan de volgende volgende stichtingen, vennootschappen en verenigingen.  

 

Vennootschappen en coöperaties

 

  1. Brabant Water N.V

 

 

Verband 

Naam 

Brabant Water N.V. 

Website 

www.brabantwater.nl 

Vestigingsplaats 

s-Hertogenbosch 

Rechtsvorm 

Naamloze vennootschap, Aandeelhouderschap. Geen verbonden partij.

Doel 

Het voor nu en in de toekomst borgen van een optimale drinkwatervoorziening voor de inwoners en het bedrijfsleven in haar voorzieningsgebied. 

Inhoud 

Taakveld

Treasury 

Doelstelling

Geen echte doelstelling. De gemeente Maashorst is alleen aandeelhouder. 

Taken 

Door de fusie van de NV. WOB en NV Waterleiding Maatschappij Noord-West-Brabant in Brabant Water NV per 1 januari 2002 heeft de gemeente Uden 39.044 nieuwe aandelen verkregen met een nominale waarde van € 0,10 per aandeel, totaal € 3.904,40. Landerd heeft 12.712 aandelen verkregen met een nominale waarde van € 0,10 per aandeel, totaal € 1.271.20. De gemeente Maashorst heeft dus 51.756 aandelen met een waarde van €5.175,60

Wijzigingen 

geen wijziging 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers

De aandelen zijn in handen van de Provincie Noord-Brabant (31,6%) en van 50 gemeenten in het voorzieningsgebied van Brabant Water. 

Vertegenwoordiging 

Gemeente is aandeelhouder

Portefeuillehouder 

Gijs van Heeswijk (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Dienstverlening

Financiële positie 

Jaarrekening 2023

bijdrage Maashorst € 0

eigen vermogen per 1/1/2023 €690.022.000en per 31/12/2023 €699.235.000

vreemd vermogen per 1/1/2023 €584.613.000  en per 31/12/2023 €618.615.000

resultaat 2023: € 9.213.000 (2022: €5.347.000)

 

Begroting 2024

- totale begroting (instelling)  niet beschikbaar

- bijdrage Maashorst € 0

resultaat  instelling niet beschikbaar

- zienswijze: n.v.t.

Begroting 2025

- totale begroting (instelling) 

- bijdrage Maashorst € 0

resultaat  instelling

- zienswijze: n.v.t.

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee 

Is er een risico-inventarisatie: ja 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja 

Zijn risico’s afgedekt: ja, middels reserves die meegenomen worden in de bepaling van het weerstandsvermogen.  

Risico-bepaling

N.v.t.

 

 

  1. NV Bank Nederlandse Gemeenten 

 

Verband 

Naam 

NV Bank Nederlandse Gemeenten 

Website 

www.bng.nl 

Vestigingsplaats 

Den Haag 

Rechtsvorm 

Naamloze vennootschap, Aandeelhouderschap  Geen verbonden partij

 

 

Doel 

BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

Inhoud 

Taakveld

Treasury 

Doelstelling 

Excellente dienstverlening. De financiële diensten omvatten kredietverlening, advies, betalingsverkeer, elektronisch bankieren en vermogensbeheer en gebiedsontwikkeling.  Doordat de bank de kosten zo laag mogelijk probeert te houden draagt dit bij aan het doel om een solide financieel beleid voort te zetten en een structureel sluitende programmabegroting te presenteren.

Taken 

De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijke belang. De BNG biedt de gemeenten een gespecialiseerd pakket aan financiële producten tegen zo laag mogelijk kosten. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De gemeente Maashorstheeft 46.644aandelen met een nominale waarde van € 2,50 per aandeel, deelname totaal € 116.610-. Door deze deelneming heeft de gemeente Maashorsteen direct belang in de het aanbod van korte en lange financieringsmiddelen voor de gemeentelijke overheid.

Wijzigingen 

N.v.t. 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers  

Nederlandse gemeenten 

Vertegenwoordiging 

Niet vertegenwoordigd 

Portefeuillehouder 

Gijs van Heeswijk (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Dienstverlening

Financiële positie 

Jaarrekening 2023

- totale begroting (instelling) niet beschikbaar  

- ontvangen dividendbijdrage € 116.610

- eigen vermogen per 1/1 € 4.615.000.000 / per 31/12 € 4.721.000.000

- vreemd vermogen per 1/1 € 107.459.000.000 per 31/12 € 110.819.000.000

- resultaat- (instelling) € 254.000.000 (2022: 300.000.000)

Begroting 2024

  • totale begroting (instelling): niet beschikbaar
  • te ontvangen dividendbijdrage: € 85.638
  • resultaat  instelling : niet beschikbaar 
  • zienswijze: n.v.t.

Begroting 2025

- totale begroting (instelling):

- te ontvangen dividendbijdrage n.n.b.

- resultaat  instelling : niet beschikbaar 

- zienswijze: n.v.t.

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee 

 

 

Is er een risico-inventarisatie: ja 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: ja 

Risico-bepaling 

De bank beschikt over een Risk  Appetite Framework waarin onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende soorten risico’s, de verantwoordelijkheden die ermee samenhangen en de verschillende beleidsdocumenten waarin het aangaan en het beheersen van deze risico’s wordt beschreven.

Risico niet gerealiseerde

beleidsdoelstellingen (meerjarig)

-       Er zijn voor zover bekend geen risico’s die van invloed zijn

 

 

3 . BIZOB    

Verband 

Naam 

Bureau Inkoop en aanbestedingen Zuid-Oost Brabant

Website 

https://www.bizob.nl

Vestigingsplaats 

Oirschot

Rechtsvorm 

Stichting 

Doel 

Het efficiënt en effectief uitvoeren van de inkoopfunctie bij deelnemende gemeenten  

Inhoud 

Taakveld

Bedrijfsvoering

Doelstelling

Het Inkoopbeleid past binnen de doelstelling van een efficiënte organisatie, waarbij de bedrijfsvoering ondersteunend is aan het primaire proces. Met andere woorden: “De basis op orde”.

Taken 

Stichting levert advieswerkzaamheden ten behoeve van het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente en streeft naar het behalen van voordelen op financieel, kwalitatief en procesmatig gebied. Stichting Bizob pakt voorbereidende, coördinerende en uitvoerende taken met betrekking tot het inkoop- en aanbestedingsbeleid van Maashorst en andere deelnemers op.

Wijzigingen 

Het college van de gemeente Maashorst, in acht nemende dat de gemeenteraad geen wensen en bedenkingen heeft geuit, heeft eind 2022 besloten aan te sluiten bij Stichting Bizob. Hier is de samenwerking die Bizob al had met de gemeente Uden voortgezet voor gemeente Maashorst.

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Meerdere clusters (Noordoost -en Zuidoost- Brabant) waarin gemeenten zijn  ondergebracht en een cluster aangeslotenen in de categorie overige.

Vertegenwoordiging 

Geen stemrecht in het bestuur, wel vertegenwoordiging in de Vergadering van Aangeslotenen  

Portefeuillehouder 

Gijs van Heeswijk(het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Dienstverlening

Financiële positie 

 

Jaarrekening 2023

-bijdrage Maashorst € 272.187. Dit is opgebouwd uit € 273.714 (bepaald aan de hand van inkoopplan en de daaruit voortvloeiende benodigde adviesuren) en een teruggave over 2022 van € 1.527. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.

- Eigen vermogen:   01-01-2023: € 976.745 en 31-12-2023: € 1.302.202

-Vreemd vermogen   01-01-2023: € 1.209.551 en  31-12-2023: € 1.973.314

-Resultaat  2023: € 943.506

Begroting 2024

-bijdrage Maashorst  €315.609

-resultaat  instelling €  nog niet bekend

-zienswijze: n.v.t.

 

Begroting 2025

-bijdrage Maashorst  €403.305

-resultaat  instelling €  nog niet bekend

-zienswijze: n.v.t.

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: 

Is er een risico-inventarisatie: obv voorliggende documenten is het nog niet helder of een risicoinventarisatie voorligt.

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken:

Zijn risico’s afgedekt: 

Risico-bepaling 

obv voorliggende documenten is het nog niet  helder of een risico-inventarisatie voorligt.

 

4. Dimpact 

Verband 

Naam 

Dimpact 

Website 

www.dimpact.nl 

Vestigingsplaats 

Enschede 

Rechtsvorm 

Coöperatie

Doel 

Het moderniseren van publieke dienstverlening

Inhoud 

Taakveld

Overhead

Doelstelling 

   De missie van Dimpact luidt: “door samenwerking, kennisbundeling en klantgerichte innovatie – gemeenten te voorzien van gestandaardiseerde ICT oplossingen die optimale dienstverlening naar burgers, bedrijven, verenigingen & instellingen mogelijk maakt. In nauwe samenwerking met de deelnemende gemeenten selecteert Dimpact hiervoor de meest geschikte ondersteunende software c.q. laat waar nodig software realiseren en ondersteunt deelnemers bij de goede implementatie hiervan. Gemeente Maashorst neemt de diensten E-suite en Mylex af. Er loopt een omvangrijk programma om de E-suite (veel functionaliteit in één applicatie) om te bouwen naar losse (flexibele) componenten volgens de Common Ground architectuur. Dimpact loopt hiermee voorop in landelijke ontwikkelingen op het gebied van gemeentelijke informatievoorziening.

Taken 

Verbeteren en moderniseren van publieke dienstverlening door het inkopen en gezamenlijk doorontwikkelen van dienstverleningsapplicaties, waaronder een zaaksysteem.

Wijzigingen 

N.v.t. 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers  

Diverse gemeente in Nederland 

Vertegenwoordiging 

Lid algemene ledervergadering

Portefeuillehouder 

Harold van den Broek (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Dienstverlening

Financiële positie 

Jaarrekening 2023

  • bijdrage Maashorst €  266.666,-. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 1/1 € 2.747.313,-  en per 31/12 € 2.991.464,-
  • vreemd vermogen per 1/1 € 4.138.786   en per 31/12 €  4.586.524
  • resultaat: € 244.151,-
  •  

Begroting 2024

-              totale begroting (instelling): € 14.035.985,- (totale omzet)

-              bijdrage Maashorst € 256.010,-

-              resultaat instelling : 

-              zienswijze: n.v.t.

Begroting 2025

-            totale begroting (instelling): € 14.981.031,- (totale omzet)

-            bijdrage Maashorst € 271.653,-

-            resultaat instelling : 

-            zienswijze: n.v.t.

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: ja 

Is er een risico-inventarisatie: nee

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: nee 

Risico-bepaling 

Te weinig bijdrage / inzet vanuit de gemeenten, waardoor Dimpact genoodzaakt is om voor de voortgang extra capaciteit in te huren. 

 

5. Theater Markant N.V. 

 

Verband 

Naam 

Theater Markant N.V. 

Website 

https://www.markantuden.nl/

Vestigingsplaats 

Uden 

Rechtsvorm 

Naamloze vennootschap, Aandeelhouderschap (BBV-artikel 15 lid 1-b, 2e categorie)

Doel 

De artistieke en de commerciële exploitatie van “Theater Markant” te Uden. 

Inhoud 

Taakveld

Culturele instellingen

Doelstelling

Theater Markant N.V. is op dit moment een lege N.V. De exploitatie is overgedragen aan Heven Theater Markant Exploitatie (HTME). De exploitatie draagt bij aan de doelstelling cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie. Dit ter bevordering van de beeldende kunst, muziek, dans, toneel en cultuureducatie. 

Taken 

De overdracht  naar HTME is gerealiseerd door een activa/ passiva transactie als onderdeel van concessieovereenkomst. In geval van beëindiging van de concessieovereenkomst is Theater Markant

N.V. verplicht de exploitatie van de schouwburg weer op haar te nemen. De gemeente Uden heeft 500 aandelen met een nominale waarde van € 453,78 per aandeel, aandelenkapitaal totaal € 226.890. De activiteiten van Theater Markant N.V. zijn nihil. De N.V. is leeg. De enige geldstromen binnen de NV zijn de doorbelasting van huur/recht van opstal en verzekeringen. Indien de concessieovereenkomst wordt beëindigd, is Theater Markant N.V. verplicht om de exploitatie van de schouwburg weer op haar te nemen. 

Wijzigingen 

N.v.t. 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers

Gemeente Maashorst enig aandeelhouder 

Vertegenwoordiging 

Gemeente is aandeelhouder 

Portefeuillehouder 

Financiën – wethouder van Heeswijk  (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

 

Domein

Dienstverlening

Financiële positie 

Jaarrekening 2023

  • eigen vermogen per 31/12/2022 - €3.062 
  • vreemd vermogen per 31/12/2022 €3.062 
  • resultaat €   0

Begroting 2024

•             Totale begroting (instelling) € 0

•             Bijdrage Uden €  0

•             Resultaat instelling € 0 

•             Zienswijze: nvt.

Begroting 2025

•             Totale begroting (instelling) €

•             Bijdrage Uden € 

•             Resultaat instelling €  

•             Zienswijze:

Risico 

 

 

 

 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee 

Is er een risico-inventarisatie: nee 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: nee  Zijn risico’s afgedekt: ja 

Risico-bepaling 

De exploitatie met bijbehorende risico’s is overgedragen naar Heven Theater Markant Exploitatie B.V. (HTME). Er zijn voor zover bekend geen risico’s die van invloed zijn op de gemeente Uden die niet zijn afgedekt door HTME BV. 

 

 

  Stichtingen en verenigingen

  1.  Natuurcentrum De Maashorst

 

Verband 

Naam 

Natuurcentrum De Maashorst

Website 

www.natuurcentrumdemaashorst.nl 

Vestigingsplaats 

Nistelrode 

Rechtsvorm 

Stichting  (BBV artikel 15, lid1-5, 3e categorie)

Doel 

Het vergroten van de waardering voor natuur en leefomgeving. 

Inhoud 

Taakveld

Openbaar groen en recreatie

 

 

Doelstelling

Programma Sport, cultuur en recreatie. We houden voor de gemeenten Maashorst en Bernheze een recreatie- en natuureducatievoorziening in stand door het Natuurcentrum te faciliteren. Hierdoor blijft het voor recreanten en toeristen aantrekkelijk om te recreëren in de natuur. En wordt natuureducatie onder de aandacht gebracht bij leerlingen van basisonderwijs en voortgezet onderwijs in de twee gemeenten.

Taken 

Het geven van educatie, recreatief aanbod creëren en PR en communicatie. Educatie voor leerlingen, kennis laten maken met natuur, informatie, ontwikkeling natuurgebied, samenwerking met partners en medewerking aan routestructuren.

Wijzigingen 

In 2021 heeft de gemeente Oss de subsidierelatie met  Natuurcentrum De Maashorst beeindigd. Ondanks dat het Natuurcentrum maatregelen heeft genomen om te besparen, is de exploitatie negatief. Het tekort bedraag meer dan €150.000. Het Natuurcentrum heeft Bernheze en Maashorst gevraagd om de jaarlijkse bijdrage fors te verhogen. Voor 2024 is hier eenmalig in voorzien. We zijn met het Natuurcentrum in gesprek over een toekomstbestendige organisatie.

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Jaarlijks vindt er een bestuurlijk overleg plaats met de gemeenten Maashorst en Bernheze  

Vertegenwoordiging 

Geen bestuurlijke vertegenwoordiging

Portefeuillehouder 

Jeroen van den Heuvel (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

 

Domein

Ruimte

Financiële positie

Jaarrekening 2023

  • totale exploitatie instelling: € 311.046
  • bijdrage Maashorst € 90.220. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 1/1 -/-€ 71.744 en per 31/12  € 213.898
  • vreemd vermogen per 1/1 €516.067  en per 31/12 € 111.213
  • Resultaat 62.215

 

 

Begroting 2024

-              bijdrage Maashorst € 188.494

Begroting 2025

  • Geraamde bijdrage Maashorst € 101.494

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee 

Is er een risico-inventarisatie: nee 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: nee 

Zijn risico’s afgedekt: nee 

 

Risico-bepaling 

Formeel is het Natuurcentrum een eigen orgaan en is de gemeente niet aansprakelijk. G

 

 

  1. Vereniging van Nederlandse Gemeenten

 

Verband 

Naam 

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) 

Website 

www.vng.nl 

Vestigingsplaats 

Vereniging met volledige rechtsbevoegdheid (lidmaatschap)  Geen verbonden partij

Rechtsvorm 

Vereniging 

Doel 

De Vereniging heeft ten doel haar leden collectief en individueel bij te staan bij de vervulling van hun bestuurstaken. De Vereniging heeft voorts tot doel voor de leden of groepen van leden afspraken te maken met andere overheden over het arbeidsvoorwaardenbeleid in de overheidssector 

De Vereniging heeft tevens ten doel het behartigen van de belangen van haar leden welke samenhangen met de door hen uitgevoerde bestuurs- en beheerstaken alsook de met deze taken samenhangende: 

  1. voorwaarden, tarieven en prijzen voor (onder andere energie gerelateerde) producten en diensten, alsmede; 
  2. de overige aan het gebruik van hierboven genoemde producten gerelateerde kosten en voorwaarden. 

Inhoud 

Taakveld

Bestuursorganen

Doelstelling

Correcte uitoefening van bestuurstaken. De dienstverlening aan inwoners, bedrijven en instellingen, staat bij de gemeente Uden centraal. Dit alles zo effectief en efficiënt mogelijk, met onze basistaken als uitgangspunt

Taken 

Behartigen van de belangen van de Nederlandse gemeenten 

Wijzigingen 

geen wijziging 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Alle Nederlandse gemeenten 

 

 

 

 

Financiële positie

Vertegenwoordiging 

Lidmaatschap en stemrecht 

Portefeuillehouder 

Gijs van Heeswijk (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Dienstverlening

 

 

Begroting en afrekening 2025

€. Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.

 

 

  1. Museum Krona (voorheen Museum voor Religieuze Kunst)   

 

Verband 

Naam 

Museum Krona  

Website 

www.museumkrona.nl

Vestigingsplaats 

Uden 

Rechtsvorm 

Stichting (BBV artikel 15, lid1-5, 3e categorie)

Doel 

Een museum, voornamelijk met religieuze kunst, erfgoed en de Kunstcollectie van gemeente Uden, in standhouden en exploiteren. 

Inhoud 

Taakveld

Cultuur algemeen in programma 5, deeltaakveld Musea

Doelstelling

Beleidsvoornemens van de verbonden partij: verbreding van het ‘verblijfsaanbod van het museum om daarmee een grote aantal bezoekers te trekken. Het museum moet daarmee ook ‘de poort’ tot toeristisch en recreatief Uden worden.

Dit draagt bij aan onze doelstelling.

Taken 

Collectiebeheer, Educatieve projecten, nieuwe exposities, meer samenwerking met kunstenaars en organisaties op gemeentelijk, regionaal en nationaal niveau.

Wijzigingen 

In 2018 zijn de verbouw en herinrichtingswerkzaamheden in het museum gerealiseerd. Er is een nieuwe weg ingeslagen die moet resulteren in een stevig en duurzaam fundament voor een gezonde toekomst. Belangrijke onderdelen van het transitieproces zijn: een vernieuwd profiel, een vernieuwd museum, nieuwe product en verdienmodellen en nieuwe doelgroepen. In 2019 is ook de naam gewijzigd in Museum Krona, met een profiel gericht op kunst, klooster en kruidentuin

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

Het bisschoppelijk Museum 's-Hertogenbosch, vereniging Birgittinessen, gemeente Maashorst.

Vertegenwoordiging 

E. Backx en T. Evers als vertegenwoordigers namens de gemeente Maashorst als leden van het bestuur. 

Portefeuillehouder 

Harold van den Broek (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Domein

Sociaal

Financiële positie 

Jaarrekening 2023

 

 

  • totale exploitatie instelling:  €769.792
  • bijdrage gemeente Maashorst €  338.653     Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 1/1 €1.110.401   en per 31/12 € 1.110.033
  • vreemd vermogen per 1/1 € 197.649 en per 31/12 € 278.875
  • resultaat (instelling) € - 368,-

 

Conform de subsidiebeschikking – en dit geldt ook voor andere gesubsidieerde culturele organisaties – hoeven ze het voorafgaande jaar pas uiterlijk 1 juli te verantwoorden.

  • Derhalve is van het museum de verantwoording en de aanvraag tot vaststelling nog niet ontvangen.

Begroting 2024

Verwachte bijdrage Maashorst 2024  €      352.944

Begroting 2025

Verwachte bijdrage Maashorst 2025  €    

€          352.944, excl. index

 

 

 

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee 

Is er een risico-inventarisatie: nee 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: nee 

 

 

Zijn risico’s afgedekt: nee 

Risico-bepaling

Formeel is Museum Krona een eigen orgaan en is de gemeente niet aansprakelijk. Maar de gemeente is medeoprichter en is in het bestuur met twee personen vertegenwoordigd. De kans, dat er een beroep op de gemeente wordt gedaan, bij financiële problemen is groot. Het museum heeft de afgelopen jaren een koers ingezet waarmee zij meer bezoekers en daaruit voortvloeiende inkomsten genereert. Hierdoor is het risico op problemen afgenomen. Desalniettemin blijft het museum de komende jaren werken aan groeiende bezoekersaantallen en inkomsten uit kaartverkoop en nevenomzet uit gastheerschap en merchandising en blijft zij zoeken naar fondswerving en sponsoring.

 

 

 

Overige verbonden partijen   

 

  1. AgriFoodCapital/RNOB/Noordoostbrabant Werkt!

 

Verband 

Naam 

Regio Noordoost Brabant

Agrifood Capital

Noordoost Brabant Werkt!

Website 

 

www.rnob.nl)

www.noordoostbrabantwerkt.nl

www.agrifoodcapital.nl

 

Vestigingsplaats 

Den Bosch

 

 

Rechtsvorm 

Convenant regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024. Conform BBV artikel

15, lid 1-b de vierde categorie van overige verbonden partijen. Betreft een zware samenwerkingsverband.

Doel 

Een verdere intensivering en professionalisering van de reeds bestaande samenwerking tussen de convenantpartners bekend onder de naam Regio Noordoost Brabant (RNOB), waarbij: 

  1. de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd door de opstelling, vaststelling en uitvoering van een Strategische Agenda met Uitvoeringsprogramma voor Noordoost Brabant; 
  2. een adequate overleg- en besluitvormingsstructuur geboden wordt; 
  3. de verdeling van verantwoordelijkheden en de afstemming van taken ten aanzien van (de uitgaven uit) het regiofonds wordt vastgelegd. 

Inhoud 

 Taakveld

Bestuur

Taken

De ambitie van de samenwerking in regio Noordoost Brabant is te werken aan een slimme, veerkrachtige regio die op weg is naar een circulaire economie. Een regio waarin ruimte blijft om te pionieren. Waarin hard wordt gewerkt en het leven nog steeds goed is. Een regio ook waarin stad en platteland in balans zijn, elkaar waarderen en elkaar ook nodig hebben. Een regio met sterke steden met een menselijke maat en een leefbaar platteland dat aan de basis staat van een duurzame, slimme en maatschappelijk houdbare voedselproductie.

Onze opgaven vragen om een gezamenlijk handelingsperspectief en een opgavegerichte benadering, waarbij verschillende overheden op wisselende schaalniveaus samenwerken. Ook is de samenwerking met ondernemers en kennisinstellingen hierbij van groot belang. Deze agenda sluit aan op de strategische agenda’s voor de stichting AgriFood Capital en die van Regio NoordoostBrabant Werkt! (en vice versa). Dit zijn de agenda’s ter versterking van de economische structuur en het innovatievermogen van de regio en de arbeidsmarktaanpak. Met deelname aan RNOB wordt automatisch ook deelgenomen in Agrifood Capital en in Noordoost Brabant Werkt!

Doel van de samenwerking is dat Noordoost Brabant te werken aan gemeentegrens overstijgende vraagstukken in regionaal verband om te komen tot een sterke regio

Noodzakelijke investeringen in de regio worden mogelijk gemaakt via het regiofonds, opgebouwd uit een bijdrage per inwoner en via subsidies door andere overheden. 

 

Inhoud 

Wijzigingen 

Agrifood Capital is de samenwerking in de stichting waar overheden, onderwijs en ondernemers vertegenwoordigd zijn. Dit is de zogeheten triple helix samenwerking en is met name gericht op stimuleren van het innovatieklimaat in de regio. De focus ligt op de agrifood-keten in de breedste zin van het woord. )

Regio Noordoost-Brabant is de samenwerking van 11 gemeenten en 2 waterschappen. Zij werken samen op gemeentegrens overstijgende overheidsvraagstukken, om te komen tot een sterke regio .

 

 

 

In de samenwerking Regio Noordoost Brabant (NOB) werken de overheden samen aan  het scheppen van goede basisvoorwaarden voor een goed woon- en blijfklimaat. De agenda wordt bepaald aan de hand van een lange termijn strategische agenda ‘Samen op weg naar 2030’ die in 2020 door de convenantpartners is vastgesteld, gevolg door een uitvoeringsprogramma, dat als basis dient voor de jaarplannen . Enkele taken die voorheen bij de provincie lagen zijn nu op het niveau van de regio georganiseerd en die taken worden deels door Regio Noordoostbrabant opgepakt. Het gaat om taken die tot de basistaken van de gemeentelijke overheid behoren, maar waarvan de doorwerking van de besluitvorming verder strekt dan de gemeentegrenzen. . In de samenwerking Regio Noordoost Brabant (NOB) werken de overheden samen aan  het scheppen van goede basisvoorwaarden voor een goed woon- en blijfklimaat. De agenda wordt bepaald aan de hand van een lange termijn strategische agenda ‘Samen op weg naar 2030’ die in 2020 door de convenantpartners is vastgesteld, gevolg door een uitvoeringsprogramma, dat als basis dient voor de jaarplannen

Denk hierbij aan gezamenlijke aanpak huisvesting arbeidsmigranten en harmonisatie van het beleid daaromtrent,  maar ook afspraken over uitbreiding bedrijventerreinen etcetera of gezamenlijke lobby over de bereikbaarheid van de A50. Ook worden in dit samenwerkingsverband middelen vrijgemaakt voor infrastructurele maatregelen, zoals de aanleg van een snelfietsroute. 

Noordoostbrabant Werkt!:samenwerking op het gebied van arbeidsmarkt. Ook hier zitten weer andere partners aan tafel. Het gaat hier ook om overheden, in samenwerking met onderwijs en werkgeversorganisaties. De belangrijkste doelstellingen zijn een leven lang ontwikkelen, inspelen op transities, omgaan met crisis en krapte en talent aantrekken en behouden. 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers

Bernheze, Boekel, Boxtel, Land van Cuijk, ‘s-Hertogenbosch, Heusden, Maashorst, Oss, ,SintMichielsgestel, Meierijstad, Vught, Waterschappen Aa en Maas en Dommel. 

Vertegenwoordiging 

Burgemeester is lid van de Bestuurlijke Coördinatie Groep (BCG) van de Regio Noordoost Brabant)  Betrokken portefeuillehouder is lid van één van de portefeuillehoudersoverleggen (Economische ontwikkeling, Duurzame leefomgeving, Ruimte &Mobiliteit, Arbeidsmarkt). De voorzitters van de portefeuillehoudersoverleggen (Poho) zijn tevens lid van het dagelijks bestuur van de regio Noordoost Brabant.

Portefeuillehouder 

Intergemeentelijke samenwerking

Domein

Ruimte

Financiële positie

Jaarrekening 2023

  • bijdrage Maashorst € 233452    Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 1/1 € 370.192 en per 31/12 €  589.138
  • vreemd vermogen per 1/1 € 3.580.736 en per 31/12 €  3.115.640  
  • resultaat €  218.946

 

De individuele jaarlijkse bijdrage van een gemeente aan het fonds bedraagt € 4,-- per inwoner woonachtig in het grondgebied van de betreffende gemeente op 1 januari van het jaar, voorafgaand aan dat, waarvoor de bijdrage verschuldigd is. De bijdrage als bedoeld in het tweede lid wordt in beginsel als volgt verdeeld: 

  1. € 1,56 per inwoner is bestemd voor RNOB (Regio Noordoost Brabant) 
  2. € 1,44 per inwoner is bestemd voor AgriFood Capital 
  3. € 1,-- per inwoner is bestemd voor Noordoost Brabant Werkt!
  •  

Begroting 2024

De bijdrage bedraagt  in 2024 €4 ,-  per inwoner

De individuele jaarlijkse bijdrage van een gemeente aan het fonds bedraagt € 4,-- per inwoner woonachtig in het grondgebied van de betreffende gemeente op 1 januari van het jaar, voorafgaand aan dat, waarvoor de bijdrage verschuldigd is. De bijdrage als bedoeld in het tweede lid wordt in beginsel als volgt verdeeld: 

a.             € 1,56 per inwoner is bestemd voor RNOB (Regio Noordoost Brabant) 

b.            € 1,44 per inwoner is bestemd voor AgriFood Capital 

c.             € 1,-- per inwoner is bestemd voor Noordoost Brabant Werkt! 

 

Begroting 2025

De bijdrage bedraagt  in 2025 € 4,-  per inwoner

De individuele jaarlijkse bijdrage van een gemeente aan het fonds bedraagt € ,-- per inwoner woonachtig in het grondgebied van de betreffende gemeente op 1 januari van het jaar, voorafgaand aan dat, waarvoor de bijdrage verschuldigd is. De bijdrage als bedoeld in het tweede lid wordt in beginsel als volgt verdeeld: 

a.             € 1,56 per inwoner is bestemd voor RNOB (Regio Noordoost Brabant) 

b.            € 1,44 per inwoner is bestemd voor AgriFood Capital 

c.             € 1,-- per inwoner is bestemd voor Noordoost Brabant Werkt! 

 

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee

De inwonersbijdragen worden berekend op basis van het inwoneraantal van het jaar voorafgaand aan het jaar waar het over gaat. Die bijdrage is vastgelegd in het convenant dat door alle partijen ondertekend is. In dit convenant zijn de financiën in artikel 10 geregeld. Naast artikel 10 is artikel 14 relevant, die wat zegt over wijzigingen in de afspraken. Wijzigingen kunnen  enkel doorgevoerd worden als alle gemeenten daar mee instemmen. Daarmee zijn risico’s op onverwachte wijzigingen 0. Ook in het artikel over financiën is geen bepaling opgenomen over verhoging van de bijdragen. Er is zelfs geen paragraaf over indexering opgenomen. Hierdoor is de inwonersbijdrage al sinds 2020 constant € 4,00 per inwoner.   

Is er een risico-inventarisatie: nee 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: nee 

 

 

Zijn risico’s afgedekt: nee 

Risico-bepaling

Bijdrage wordt bepaald op basis van artikel 10 van het samenwerkingsconvenant

 

Artikel 10: Financiën

1.           Partijen hebben een regiorekening, dat gevuld wordt met de door de partijen jaarlijks ter beschikking te stellen bijdragen en financiële bijdragen van derden.

2.           De individuele jaarlijkse bijdrage van een gemeente aan het fonds bedraagt € 4,-- per inwoner woonachtig in het grondgebied van de betreffende gemeente op 1 januari van het jaar, voorafgaand aan dat, waarvoor de bijdrage verschuldigd is.

3.           De bijdrage als bedoeld in het tweede lid wordt in beginsel als volgt verdeeld: a. € 1,56 per inwoner is bestemd voor Regio Noordoost Brabant b. € 1,44 per inwoner is bestemd voor AgriFood Capital c. € 1,-- per inwoner is bestemd voor Noordoost Brabant Werkt d. De gemeente Heusden zit in een andere arbeidsmarktregio en levert daarom aan Noordoost Brabant Werkt geen inwonersbijdrage.

4.           De bijdrage van beide waterschappen gezamenlijk bedraagt 6,5% van het totaalbedrag ingebracht door de deelnemende gemeenten voor Regio Noordoost Brabant en AgriFood Capital. De waterschappen bepalen in onderling overleg de verdeling van dat totaalbedrag dat door hen wordt ingebracht.

5            Convenant regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024 5. Het dagelijks bestuur maakt met AgriFood Capital bindende afspraken, opdat geborgd is dat de bijdrage aan deze organisatie ten goede komt aan de realisatie van, ingevolge de Samenwerkingsagenda, overeen te komen tegenprestaties.

6.           De vanuit de regiorekening betaalde compensabele BTW wordt jaarlijks in januari met toepassing van het transparantiebeginsel doorgeschoven naar de betreffende compensatiegerechtigde gemeente.

7.           De gemeenten compenseren deze BTW bij het compensatiefonds en stellen dit volledige bedrag weer beschikbaar aan de regiorekening. Mocht de Belastingdienst haar zienswijze uit haar brief van 11 september 2015 om dit te ondersteunen herzien, zal de werkwijze daarop worden aangepast op een zodanige wijze dat het samenwerkingsverband hiervan geen financieel nadeel ondervindt.

8.           Voor de berekening van deze bijdrage wordt uitgegaan van het inwonertal op 1 januari van het jaar, voorafgaand aan dat, waarvoor de bijdrage verschuldigd is. Voor de vaststelling van de aantallen inwoners worden aangehouden de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers.

9.           De regiorekening zal worden ingezet voor (co)financiering van projecten en/of programma’s passend bij de samenwerkingsagenda en binnen de vastgestelde begroting. Maximaal 25% van de regiorekening is bestemd voor de algemene kosten (overhead), waaronder kosten voor het regiobureau, regiomanager, huisvesting, secretariële ondersteuning en communicatieondersteuning.

 

 

 

 

  1.  Regionaal Zorg- en Veiligheidshuis 

 

Verband 

Naam 

Regionaal Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Website 

www.rvml.nl 

Vestigingsplaats 

’s-Hertogenbosch

Rechtsvorm 

Door nu uit te gaan van de huidige samenwerkingsovereenkomst heeft ZVH geen rechtspersoonlijkheid (=’geen zelfstandige organisatie’ d.w.z. ZVH sluit geen overeenkomsten maar dat doet de “beheergemeente”). Die rechtspersoonlijkheid is nodig om hierin als gemeente een persoonlijk en financieel belang te hebben. Dus is ZVH geen verbonden partij

Doel 

Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost (ZVH) is een samenwerkingsverband waarin zorg- en veiligheidspartners en gemeenten, onder eenduidige regie, werken aan complexe zorg- en veiligheidsproblemen. De doelstelling van deze samenwerking is bijdragen aan de algemene veiligheid, het verbeteren van de persoonlijke situatie, het voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en/of maatschappelijke uitval. Dit gebeurt door een combinatie van strafrechtelijke, civielrechtelijke en bestuurlijke interventies en zorg in persoonsgebonden aanpakken.

Inhoud 

Taakveld

Openbare Orde en Veiligheid en Zorg

Doelstelling

Veilig gevoel, Sociaal veilig 

Taken 

1. Het voeren van procesregie;

2. Het adviseren van professionals;

3. Het signaleren en adviseren ten aanzien van kansen en knelpunten.

Wijzigingen 

Optimalisering systeem ten behoeve van casus overleg 

Bestuurlijke relatie 

Deelnemers 

De gemeenten Bernheze, Boekel, Boxtel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, ’s-Hertogenbosch, Sint-Michielsgestel en Vught, Dienst Justitiële Inrichtingen, GGD Hart voor Brabant, GGZ Oost-Brabant, Novadic-Kentron, Openbaar Ministerie, Politie, Raad voor de Kinderbescherming, Reclassering Nederland, Reinier van Arkel, Sociom, Stichting Jeugdbescherming Brabant, Stichting Ons Welzijn, Stichting Veilig Thuis Brabant Noordoost, William Schrikker Stichting, Jeugdbescherming & Jeugdreclassering.

Vertegenwoordiging 

 Lid van de stuurgroep Zorg en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Portefeuillehouder 

Ramona Sour neemt deel aan stuurgroep Zorg en Veiligheidshuis Brabant Noordoost. (het bestuurlijk belang was gedurende het boekjaar hetzelfde).

Afdeling 

Dienstverlening

Financiële positie 

Jaarrekening 2023

  • totale exploitatie instelling: € 1.205.949
  • bijdrage Maashorst: € 59.210 en daarnaast is een teruggave overschot reserve ontvangen ter grootte van € 31.590.    Het financiële belang is gelijk aan de jaarlijkse bijdrage.
  • eigen vermogen per 1/1 €  en per 31/12 n.v.t. (jaarverslag bevat alleen exploitatie overzicht en geen balans)
  • vreemd vermogen per 1/1 € en per 31/12 n.v.t. (jaarverslag bevat alleen exploitatie overzicht en geen balans)

resultaat (instelling): € 10.869 -/-  (Het ZVH sluit af met een negatief saldo van € 10.869,-. In het overzicht ziet u een negatief saldo van € 2.749 ,-. Bij het opstellen van de begroting 2023 is abusievelijk een bedrag van € 8.120,- minder begroot. Samen telt dit op tot genoemde tekort van € 10.869,-. Het tekort op de begroting 2023 wordt onttrokken uit de reserve. Voor de begroting van 2024 is deze administratieve fout hersteld.)

 

Begroting 2024

- totale begroting (instelling): € 1.298.050,-

- bijdrage Maashorst: € 67.990,-

-resultaat  instelling €   0

 

Begroting 2025

- totale begroting (instelling): € 1.358.040

- bijdrage Maashorst: € 73.400

-resultaat  instelling €   0

Risico 

Risico beoordeling 

Risico’s worden op gemeente afgewenteld: nee 

Is er een risico-inventarisatie: nee 

Staat risico-inventarisatie in jaarstukken: nee 

Zijn risico’s afgedekt: nee 

Risico-bepaling 

 Staat niet in jaarverslag