Dit onderdeel bevat een op hoofdlijnen inzicht in de kostendekkendheid van de leges die hoogstens kostendekkend mogen zijn. Hierbij wordt inzichtelijk gemaakt:
- hoe bij de berekening van tarieven van de heffingen bewerkstelligd wordt dat de geraamde baten de ter zake geraamde lasten niet overschrijden;
- wat de beleidsuitgangspunten zijn die ten grondslag liggen aan deze berekeningen;
- hoe deze uitgangspunten bij de tariefstelling worden gehanteerd.
Er wordt onderscheid gemaakt in direct toe te rekenen kosten (zoals loonkosten, materiaalkosten etc.) en een opslag voor overhead. Omtrent overhead wordt nader ingegaan in paragraaf bedrijfsvoering.
Kostprijsberekening methode
Om de kostprijs van de diverse producten (zoals paspoorten, bouwvergunningen, etc.) te berekenen, hanteert de gemeente Maashorst de methode Activity Based Costing method (ABC methode). Dit is in onze ogen de beste en meest transparante methode. Bij deze methode worden alle handelingen om te komen tot een prestatie onderzocht en vervolgens vermenigvuldigd met de uurprijs van een behandelend ambtenaar. Zodoende wordt van alle producten inzichtelijk gemaakt wat de gemiddelde tijdsbelasting is, en hoeveel producten er verkocht worden.
Kruissubsidiëring
Wanneer er sprake is van veel verschillende tarieven in een verordening, zoals bij leges, hoeft de maximale kostendekkendheid niet per tarief te gelden. Zolang het maximum van 100% voor het geheel niet overschreden wordt, kan dit per tarief wel gelden. Door kruissubsidiëring is het mogelijk om de surplus aan legesontvangsten op bepaalde producten te gebruiken om het tekort aan ontvangsten op andere producten te dekken.
Op het uitgangspunt van verordeningsbrede kruissubsidiëring bestaan enkele uitzonderingen:
- De Europese Dienstenrichtlijn beperkt de mogelijkheden voor kruissubsidiëring bij leges die samenhangen met bedrijfsactiviteiten tot een cluster van samenhangende vergunningen.
- De wetgeving over de omgevingsvergunning gaat ervan uit dat alleen binnen de omgevingsvergunning kruissubsidiëring kan worden toegepast en niet met dienstverlening erbuiten.
Toerekenbare kosten
Om te bepalen welke kosten toerekenbaar zijn, is gebruik gemaakt van de 'Handreiking kostentoerekening leges en tarieven' (opgesteld in opdracht van het ministerie van BZK), en van het VNG kostenmodel. Er is geen wettelijk voorgeschreven lijst van toe te rekenen kosten en baten. Er zijn uitsluitend richtlijnen, waarvan een groot deel voortvloeit uit jurisprudentie. Er mogen alleen kosten worden toegerekend die direct met de dienstverlening samenhangen. Tot de toe te rekenen kosten behoren o.a.:
- directe loonkosten;
- overheadkosten*;
- directe materiaalkosten;
- perceptiekosten (kosten heffen en invorderen);
- kosten bezwaar en beroep gericht tegen de belastingheffing of belastinginvordering;
- kosten oninbaarheid;
- kosten kwijtschelding;
- BTW kosten;
- voorlichtingskosten, voor zover niet samenhangend met beleidsvoorbereiding en beleidsvaststelling;
kosten met betrekking tot handhaving, toezicht en controle mits het hier de eerste controle op het nakomen van vergunningsverlening betreft of specifiek samenhangt met de verleende dienst, zoals de milieucontrole bij afvalstoffenheffing.
* Definitie overheadkosten volgens de 'Notitie overhead van de commissie BBV: Overheadkosten zijn de kosten die verhaald mogen worden, die weliswaar niet rechtstreeks samenhangen met de verleende dienst, maar er wel verband mee hebben.
Niet-toerekenbare kosten
De kosten die niet direct met de dienstverlening samenhangen mogen niet doorberekend worden. Het gaat hierbij onder meer om:
- kosten voor beleidsvoorbereiding;
- kosten voor handhaving, toezicht en controle, tenzij het om de bij toerekenbare kosten genoemde uitzonderingen gaat;
- kosten van inspraak- en bezwaarprocedures, met uitzondering van hetgeen bij toerekenbare kosten genoemd wordt.
Berekening kostendekkendheid Legesverordening Gemeente Maashorst
Hieronder worden de resultaten per Hoofdstuk van de legesverordening gepresenteerd bij de begroting van 2024
Recapitulatie hoofdstuk 1, 2 en 3 |
Totale lasten |
Totale opbrengsten |
Kostendekking |
Kostendekkendheid hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening |
€ 1.402.336 |
€ 1.178.022 |
84,00% |
Kostendekkendheid hoofdstuk 2 Omgevingswet |
€ 2.400.000 |
€ 2.123.113 |
88,46% |
Kostendekkendheid hoofdstuk 3 Europese dienstenrichtlijn |
€ 31.507 |
€ 27.611 |
87,63% |
Kostendekkendheid totale tarieventabel |
€ 3.833.843 |
€ 3.328.746 |
86,83% |
De kostendekkendheid van gemeente Maashorst voldoet hiermee aan de wettelijk gestelde eisen. Hieronder wordt ingezoomd op detailberekeningen per hoofdstuk van de legesverordening.
Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening
Onder de naam ‘secretarieleges’ wordt een aantal verschillende rechten geheven voor verstrekte diensten. De tarieventabel in hoofdstuk 1 van de legesverordening kent dan ook een diversiteit aan tarieven. De tarieven voor 2025 zijn gebaseerd op die van 2024 en waar mogelijk aangepast met de inflatiecorrectie van 2,30%. Tevens zijn de uurtarieven herzien op basis van de begrotingscijfers 2025.
Paragraaf |
Omschrijving |
Directe kosten |
Loonkosten |
Overhead |
Opbrengsten |
Kostendekkendheid |
1 |
Burgerlijke stand |
€ 58.964
|
€ 65.517
|
€ 49.363 |
€ 98.637 |
56,74% |
2 |
Reisdocumenten |
€ 332.961 |
€ 188.599 |
€ 142.135 |
€ 622.276 |
93,76% |
3 |
Rijbewijzen |
€ 79.369 |
€ 87.198 |
€ 65.715 |
€ 220.008 |
94,72% |
4 |
Verstrekkingen uit de basisregistratie personen |
€ 6.863 |
€ 34.245 |
€ 25.799 |
€ 24.859 |
37,16% |
5 |
Verstrekkingen op grond van de Algemene Verordening Gegevensverwerking of AVG |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
6 |
Bestuursstukken |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
7 |
Overige publiekszaken |
€ 3.385 |
€ 6.677 |
€ 5.031 |
€ 8.562 |
56,73% |
8 |
Gemeentearchief |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
9 |
Leegstandswet |
€ 240 |
€ 1.140 |
€ 859 |
€ 2.186 |
97,63% |
10 |
Kansspelen |
€ 0 |
€ 753 |
€ 568 |
€ 3.725 |
281,77% |
11 |
Ondergrondse infrastructuren |
€ 0 |
€ 74.101 |
€ 49.723 |
€ 125.300 |
101,19% |
12 |
Verkeer en vervoer |
€ 31.490 |
€ 30.977 |
€ 23.342 |
€ 39.709 |
46,28% |
13 |
Diversen |
€ 10.419 |
€ 15.343 |
€ 11.562 |
€ 32.760 |
87,77% |
|
Totale kostendekkendheid hoofdstuk 1 |
€ 523.691 |
€ 504.550 |
€ 374.097 |
€ 1.178.022 |
84,00% |
De kostendekkendheid van Hoofdstuk 1 ligt met 84,00% in lijn met de kostendekkendheid van Hoofdstuk 1 in de begroting 2024 van 84,32%. Er zijn geen materiële wijzigingen geweest in producten, kosten en / of processen.
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Onder de naam ‘omgevingswet’ worden een aantal verschillende rechten geheven voor verstrekte diensten. De tarieventabel in hoofdstuk 2 van de legesverordening kent dan ook een diversiteit aan tarieven. De tarieven voor 2025 zijn gebaseerd op de tarieven 2024, aangepast met de inflatiecorrectie van 2,30%. Tevens zijn de uurtarieven herzien op basis van de begrotingscijfers 2025.
Paragraaf |
Omschrijving |
Directe kosten |
Loonkosten |
Overhead |
Opbrengsten |
Kostendekkendheid |
1 |
Algemene bepalingen |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
2 |
Voorfase |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
3 |
Activiteiten met betrekking tot bouwwerken |
€ 0 |
€ 1.368.613 |
€ 1.031.387 |
€ 2.123.113 |
88,46% |
4 |
Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
5 |
Milieubelastende activiteiten |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
6 |
Lozingsactiviteiten |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
7 |
Aanlegactiviteiten |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
8 |
Overige activiteiten |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
9 |
Maatwerkvoorschriften bij bouwactiviteiten |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
10 |
Gelijkwaardigheid |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
11 |
Overige tarieven |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
12 |
Modaliteiten |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
13 |
Vermindering |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
14 |
Teruggaaf |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
|
Totale kostendekkendheid hoofdstuk 2 |
€ 0 |
€ 1.368.613 |
€ 1.031.387 |
€ 2.123.113 |
88,46% |
De kostendekkendheid van Hoofdstuk 2 ligt met 88,46% op ongeveer hetzelfde niveau als in de begroting 2024 (86,47%).
De intrede van de nieuwe omgevingswet (en het uitstel van een deel van deze wetgeving (WKB, m.b.t verbouwen)) per 1 januari 2024, maakt een goed vergelijk tussen voorgaande jaren en 2025 lastig. De effecten vanuit deze nieuwe wetgeving worden gaandeweg 2024 / 2025 beter zichtbaar.
Hoofdstuk 3 Europese Dienstenrichtlijn
De tarieven voor 2025 zijn gebaseerd op de tarieven 2024 aangepast met de inflatiecorrectie van 2,30%. Tevens zijn de uurtarieven herzien op basis van de begrotingscijfers 2025.
Paragraaf |
Omschrijving |
Directe kosten |
Loonkosten |
Overhead |
Opbrengsten |
Kostendekkendheid |
1 |
Horeca |
€ 0 |
€ 8.126 |
€ 6.125 |
€ 14.639 |
102,74% |
2 |
Organiseren evenementen |
€ 0 |
€ 9.195 |
€ 6.930 |
€ 12.222 |
75,80% |
3 |
Prostitutiebedrijven |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
4 |
Winkeltijdenwet |
€ 0 |
€ 646 |
€ 487 |
€ 750 |
66,20% |
5 |
Collecteren |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
6 |
In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
€ 0 |
0,00% |
|
Totale kostendekkendheid hoofdstuk 3 |
€ 0 |
€ 17.967 |
€ 13.542 |
€ 27.611 |
87,63% |
Hoofdstuk 3 is een klein onderdeel van de legesverordening wat voor een grootdeel bestaat uit horeca- en evenementenvergunningen. Er heeft een kleine aanpassing in de processen plaatsgevonden, waardoor de kostendekkendheid licht gedaald is van 89,92% in de begroting 2024 naar 87,63% in de begroting 2025.