Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Programmabegroting 2024
>
Activiteiten
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma’s
Leeswijzer
Programma 1 Veiligheid
Programma 2 Verkeer en vervoer
Programma 3 Economie en toerisme
Programma 4 Onderwijs
Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur
Programma 6 Sociaal Domein
Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Programma 9 Bestuur en dienstverlening
Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten
Algemeen
Inleiding/aanbieding programmabegroting 2024
Bestuurlijke hoofdlijn
Financieel perspectief op hoofdlijn
Samenvatting Programmabegroting 2024
Paragrafen
Paragraaf Wet Open Overheid
Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf verbonden partijen
Paragraaf financiering
Paragraaf kapitaalgoederen
Paragraaf lokale heffingen
Paragraaf grondbeleid
Paragraaf bedrijfsvoering
Financiële begroting
Gevolgen programmabegroting 2024 voor de financiële positie
Uiteenzetting van de financiële positie
Het overzicht van baten en lasten
Overzicht van incidentele baten en lasten
Bijlagen
Financieel economisch uitgangspunten
Baten en lasten per taakveld
Reserves incl. beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Voorzieningen
Onderhanden werken (inclusief MIP) en nieuwe investeringen 2024
Geldleningen
BBV beleidsindicatoren
Activiteiten
Home
Programma’s
Leeswijzer
Programma 1 Veiligheid
Programma 2 Verkeer en vervoer
Programma 3 Economie en toerisme
Programma 4 Onderwijs
Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur
Programma 6 Sociaal Domein
Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Programma 9 Bestuur en dienstverlening
Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten
Algemeen
Inleiding/aanbieding programmabegroting 2024
Bestuurlijke hoofdlijn
Financieel perspectief op hoofdlijn
Samenvatting Programmabegroting 2024
Paragrafen
Paragraaf Wet Open Overheid
Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf verbonden partijen
Paragraaf financiering
Paragraaf kapitaalgoederen
Paragraaf lokale heffingen
Paragraaf grondbeleid
Paragraaf bedrijfsvoering
Financiële begroting
Gevolgen programmabegroting 2024 voor de financiële positie
Uiteenzetting van de financiële positie
Het overzicht van baten en lasten
Overzicht van incidentele baten en lasten
Bijlagen
Financieel economisch uitgangspunten
Baten en lasten per taakveld
Reserves incl. beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Voorzieningen
Onderhanden werken (inclusief MIP) en nieuwe investeringen 2024
Geldleningen
BBV beleidsindicatoren
Activiteiten
Tonen
Activiteiten (197)
Aanpassing archiefkelder Uden / vervroegd overbrengen archief
Actief inzetten digitale participatiekanaal ‘Maashorst aan het woord’
Actualiseren rampenbestrijdingsplannen (doorlopend)
Afronden actualiseren meerjarig onderhoudsprogramma en routekaart verduurzaming.
Afronden van de risicoanalyse (IBD voor gemeenten) en het verbeterplan ontwikkelen en uitvoeren.
Agrotoerisme, zorgboerderijen en agrarische kinderopvang worden gepromoot.
Als voorbereiding op een nieuwe openbaar vervoer concessie (vanaf 2027) gaan we met de provincie en de regio werken aan oplossingen voor vervoerarmoede in dunbevolkte gebieden
Ambtenaren zijn als aanspreekpunt regelmatig zichtbaar in de wijk
Bereikbaarheid: we willen dat onze inwoners ons gemakkelijk kunnen bereiken.
Bewustwordingscampagne opzetten op om de dreigingen van cybercrime onder de aandacht brengen
Bijdrage aan exploitatie wijkaccommodaties 2024
Boegbeelden uit het lokale bedrijfsleven zetten Maashorst beter op de kaart
Concessieovereenkomst Markant Maashorst
Datagericht optreden is vast onderdeel van ons palet aan maatregelen
De gemeentelijke toegang voor ondersteuning is verder geprofessionaliseerd en wordt door inwoners als prettig ervaren.
De mogelijkheden om leegstand te voorkomen zijn onderzocht en ingevoerd.
De ontmoetingspunten in de wijken en kernen (zelfstandige locaties of onderdelen van maatschappelijk vastgoed zoals schoolgebouwen) hebben een professional die deskundigheid heeft om de meest voorkomende vragen te beantwoorden.
De ontwikkeling van bestaande en nieuwe bedrijventerreinen is onderzocht en de locaties zijn bekend. De nieuwe bedrijventerreinen zijn in ontwikkeling.
De uitvoering van de marketingactivatie is in handen van SILO Maashorst
De vijf kernwaarden een plaats geven in onze nieuw te ontwikkelen HR-instrumenten.
De visie op personeel en het werken in de aantrekkelijke organisatie Maashorst uiten in de werving van nieuwe medewerkers.
Deelname Regionale Werkgroep Veilig in Afhankelijkheidsrelaties.
Digitalisering & klantgemak: we blijven onze digitale dienstverlening verbeteren en stimuleren het gebruik ervan.
Doorontwikkeling Udenfonds naar Maashorstfonds
Een actueel handhavingsplan voor de BOA's maken
Een goed, sterk en evenwichtig (geharmoniseerd) subsidiebeleid voor de lokale sportverenigingen en culturele instellingen/ verenigingen
Er is een onderzoek gedaan naar mobiliteitshubs en logistieke hubs (of een combinatie daarvan). De uitkomsten hiervan verwerken we tot acties
Er is een tool beschikbaar zodat inwoners inzicht hebben in hun aanvraag
Er is ruimte voor innovatie (vernieuwende initiatieven) op het gebied van levensloopbestendigheid en klimaatneutraal bouwen
Er zijn genoeg politieagenten en boa’s die goed toegerust en zichtbaar zijn
Eventuele bottlenecks voor het lokale ondernemerschap in kaart brengen en werken aan de verbetering hiervan
Experimenteren met nieuwe vormen van participatie
Goed organiseren van wijkpreventie en buurtbemiddeling in onze kernen
Het jaar 2024 is een overgangsjaar waarin we het nieuwe huur- en tarievenbeleid inhoudelijk gaan uitrollen
Het toekomstige omgevingsplan wordt flexibel ingericht, waardoor het relatief eenvoudig is om bedrijfsverzamelgebouwen te realiseren.
Iedereen doet mee. Bewegen van jongeren is essentieel, ook met het oog op preventieve gezondheid.
Implementatie nieuw cultuurbeleid
In 2024 onderzoeken we het inzetten van kinderwerk.
In 2024 versterken we de rol van jongerenwerk in de sociale basis.
In 2024 wordt een begin gemaakt met de herinrichting van de Udense begraafplaats die inspeelt op de veranderende tendensen.
In de regio maken wij een nieuw Regionaal Beleidskader Jeugdhulp en Uitvoeringsplan Jeugdhulp.
In het kader van de Mobiliteitsaanpak A50 corridor Eindhoven-Nijmegen, gaan we samen met de regio en provincie de mogelijkheden onderzoeken voor de inzet van een zogenaamde BRT (Bus Rapid Transit)
In het mobiliteitsplan Maashorst (visiedeel) worden de nieuwe pijlers voor het parkeerbeleid bepaald
In Maashorst zijn buurtsport- en cultuurcoaches actief
In samenwerking met andere partners in de agrarische sector zijn we in gesprek met agrarische bedrijven over een toekomstbestendige onderneming.
In samenwerking met het onderwijs nemen we gedurende 2024 deel aan de experimenteerregeling en onderzoeken de kansen en beperkingen tussen het passend onderwijs en jeugdhulp.
In verband met het MIRT A50 traject tussen Bankhoef en Paalgraven wordt onderzoek gedaan naar de effecten van een verbreding van de A50
Innovatie: we ontwikkelen nieuwe producten en diensten om onze inwoners nog beter van dienst te kunnen zijn.
Intensiveren van het Partnership IBN voor wat betreft de samenwerking met IBN en plaatsing van kandidaten.
Invoeren van de regionale procesbeschrijving Evenementenveiligheid Oost-Brabant
Inzetten op de aanpak van high impact crimes (zoals woninginbraken en fietsendiefstallen).
Kansen in bestaand stedelijk gebied (herstructurering) en bestaand vastgoed benutten we beter.
Kostendekkendheidsonderzoek en impactanalyse afronden voor de leges op het gebied van de Omgevingswet.
Kwetsbare inwoners oplossingen op maat bieden
Maatregelen vallen samen met andere werkzaamheden in een straat of wijk. Zo is al het werk in één keer klaar.
Maken participatieverordening en participatiebeleid
Na de aanbesteding voor de luierinzameling en beheer milieustraat kunnen ook de inwoners van Reek, Schaijk en Zeeland in 2024 hun luiers en incontinentiemateriaal in hun kernen scheiden en naar de milieustraat Maashorst in Uden brengen.
Natuurcentrum De Maashorst blijft een belangrijke educatieve partner
Oefenen, opleiden en trainen van de gemeentelijke personen (ambtelijk en bestuurlijk) die een rol/taak hebben in de rampenbestrijding (doorlopend)
Om te kunnen sturen op de financiën werken we met een aantal prestatie indicatoren (PI's).
Onderhouden van de crisisorganisatie van de gemeente Maashorst (doorlopend)
Onderzoek naar exploitatie zwembad
Onnodige regels zijn geschrapt
Ontwikkelen van een preventief jeugdbeleid op basis van de hervormingsagenda jeugd
Ontwikkeling van participatie in de verstedelijkte kern Uden
Onveilige verkeerssituaties pakken we aan
Oplevering Maashorstagenda
Opstellen van arbeidsmarktbeleid op de lange termijn in afstemming met partners binnen en buiten de organisatie op het terrein van economie, ruimte, regio, werkgelegenheid.
Opstellen van een natuurbrandbeheersplan
Organisatie weerbaarder maken
Organiseren van lokale informatiebijeenkomsten voor crisisfunctionarissen
Per kern maken we met inwoners een agenda op basis van de kernenCV's
Periodiek netwerksessies organiseren
Plan van aanpak opstellen naar aanleiding van de verbeterpunten uit de interne enquête
Positioneringsplan voor het college
Professionals in de kern/wijk genieten het vertrouwen van inwoners en worden steeds beter gevonden voor vragen uit het dagelijks leven waar inwoners zelf geen antwoord op hebben.
Realisatie honden- en uitlaatvelden in voormalig Landerd
Realiseren Skatebaan Bevrijdingspark
Regels voor verbouwingen zijn versoepeld
Rioolheffing anders berekenen
Samenleving weerbaarder maken
Sluitende aanpak Jeugdhulpverlening
Sociaalmaatschappelijke casuïstiek integraal aanpakken met de (welzijns)partners
Stimuleren cultuureducatie
Trainingsprogramma maken collega's Maashorst
Uitbreiden subsidierelatie met HALT
Uitbreiding van de onderwijsruimte in Kindcentrum De Morgenzon
Uitvoeren Plan van aanpak vermindering bestand P-wet in samenwerking met ketenpartners
Vanuit duurzaamheid investeren we in infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen
Verborgen armoede is (deels) in beeld gekomen en aangepakt
Verder inrichten en up-to-date houden van een gemeentelijke crisisstructuur en werkprocessen
Vergroten opslagruimte gemeentewerf
Verkennen of satellietopleidingen bij grote bedrijven mogelijk zijn. De satellietopleiding bij Bernhoven continueren
Verkennen potentiële fieldlabs
Versnelling van het woningbouwprogramma realiseren we aan de hand van een versnellingsagenda.
Versterken informatiepositie
Voor inwoners is het bestuur en wat zij doen zichtbaar
Vooraf adresonderzoek op basis van risico-signalen
Vrijkomende gemeentelijke panden zoals het voormalige gemeentehuis Landerd vormen we om naar (sociale) woningbouw
Waar in het buitengebied nog regenwateraansluitingen zijn op het riool, gaan we op bezoek.
We actualiseren de archeologische verwachtingskaarten.
We beoordelen plannen op de intaketafel.
We bewaken én bewaren de geschiedenis van de kernen
We blijven ‘Anders Werken’
We blijven aangehaakt bij de landelijke, provinciale en regionale stikstofaanpak.
We blijven in gesprek met belanghebbenden over stikstof e.d.
We brengen agressie en bedreiging richting onze medewerkers en bestuurders tot een minimaal niveau. We hanteren een zerotolerancebeleid en doen altijd aangifte
We brengen de mogelijkheden voor een lokaal energiebedrijf in beeld.
We brengen onze ondersteuningsregelingen onder de aandacht van inwoners.
We communiceren begrijpelijk voor iedereen en we informeren onze inwoners tijdig
We continueren de nauwe samenwerking tussen gemeente, politie en het jongerenwerk
We doen er alles aan om de faciliteiten op orde te hebben en te houden, bijvoorbeeld door te kijken naar gecombineerd gebruik van faciliteiten.
We doen onderzoek naar wensen met betrekking tot aanvullende kanalen en dienstverlening
We evalueren de papier-, textiel- en snoeihoutinzameling, en de inzameling bij de huidige hoogbouw. Daarover nemen we vervolgens besluiten.
We evalueren de pilot scootmobielpool
We faciliteren sterke en zelfredzame gemeenschappen, waarin inwoners zoveel mogelijk in hun eigen woonomgeving kunnen blijven wonen.
We gaan aan de slag met het nieuwe beleidskader Armoede & Schulden waarin we beide problemen integraal aanvliegen.
We gaan bedrijventerrein Voederheil uitbreiden
We gaan de biodiversiteit van natuur waarborgen en versterken, bijvoorbeeld door deelname aan het Deltaplan biodiversiteit
We gaan de Maashorst verder uitbreiden en ontwikkelen als natuurgebied en we onderzoeken of het gebied een Nationaal Park-nieuwe stijl kan worden
We gaan de Natuurpoort (Palmstraat, Schaijk) en de uitkijktoren in De Maaspoort realiseren
We gaan de voorgestelde wijzigingen in het hierboven genoemde wetsvoorstel onderzoeken en indien mogelijk toepassen, voor zover we dat nog niet doen.
We gaan door met de lopende Corridoraanpak A50 (= regionale samenwerking gericht op betere doorstroming)
We gaan door met de ruimtelijke studie N605
We gaan door middel van enquêtes onderzoeken of uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen voor vergunninghouders of betaald parkeren nodig is
We gaan goede gezondheidspreventieprogramma’s ontwikkelen.
We gaan onderzoeken of extra fietsparkeergelegenheid nodig is en zo ja waar de stalling dan moet worden uitgebreid
We gaan ontwikkelingen die een probleem met de parkeeropgave hebben helpen met alternatieven.
We gaan pilots opstarten voor beheer van het openbaar groen/natuur door inwoners
We gaan tien producten digitaliseren
We gaan van start met het nieuwe mobiliteitsplan Maashorst
We geven uitvoering aan de lokale ontwikkelagenda ‘Opvang, ondersteuning en zorg voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid’.
We hebben een prominente rol in de regionale samenwerkingsverbanden die belangrijk zijn voor het realiseren van onze ambities.
We hebben op basis van de Peutermonitor in juni 2024 in beeld hoeveel kinderen gebruik maken van een voorschoolse voorziening en welke doelgroep we nog niet bereiken
We implementeren de Aanpak ter Voorkoming van Escalatie (AVE).
We implementeren een nieuwe, wijkgerichte aanpak.
We intensiveren de inzet van vroegsignalering
We knappen de openbare ruimte pro-actief op
We maken beleid en voeren dat in voor Veilig Publieke Taak
We maken een start met een verbeterplan voor Wandelpark Uden
We maken jaarlijks prestatieafspraken met de woningcorporaties.
We maken ons eigen gemeentelijke vastgoed energieneutraal.
We maken versnellingsafspraken met corporaties, die we ook hebben opgenomen in de prestatieafspraken.
We ondersteunen de verdere groei van het toerisme in onze gemeente en zetten ons daarom mét ondernemers in voor profilering en gebiedsmarketing
We ondersteunen sociaal maatschappelijk ondernemen
We ondersteunen startende ondernemers op verschillende manieren
We onderzoeken de cultuurhistorische waarden binnen de gemeente Maashorst, met een voorstel tot bescherming.
We onderzoeken de haalbaarheid van warmtenetten.
We onderzoeken mogelijkheden om het gebruik van individuele maatwerkvoorzieningen te collectiveren en ontwikkelen hiervoor nieuw beleid.
We onderzoeken mogelijkheden om inwoners met afstand tot de arbeidsmarkt toe te leiden naar een baan in de zorg en nemen daarop actie.
We ontwikkelen bedrijfskavels in Reek-Zuid
We ontwikkelen bedrijventerrein Hoogveld Zuid
We ontwikkelen beleid op verschillende fietsverkeersstromen (utilitair en recreatief)
We ontwikkelen een urgentieverordening om bij woningtoewijzing voorrang te geven aan specifieke doelgroepen.
We ontwikkelen en geven uitvoering aan een beleidsplan ouderen.
We ontwikkelen het nieuwe lokale Wmo-product "Beschermd Thuis".
We professionaliseren de huisvesting van arbeidsmigranten in Maashorst aan de hand van het rapport Roemer.
We promoten ‘Koop lokaal’
We putten uit twee pilots voor meting en streefwaardebepaling van milieubelasting (geur en ammoniak). Daarbij benutten we de kennis uit de regio.
We realiseren optimale dekking van AED’s.
We realiseren quick wins, zoals aanplant landschap, ecologisch bermbeheer, erfbeplanting, picknick-voorzieningen, fietsroutes, wandelpaden
We realiseren vormen van hybride werken en leren
We richten onze positionering nadrukkelijk op ‘Maashorst is de meest recreatieve gemeente van Noordoost-Brabant'. We benadrukken de sterke verwevenheid met het natuurgebied De Maashorst
We stimuleren activiteiten en ontmoeting in de dorpshuizen en MFA’s.
We stimuleren bewonersinitiatieven en initiatieven voor de behoefte aan kleinschalige woningbouw voor onder meer jongeren en starters, (vitale) senioren en kwetsbare groepen.
We stimuleren fijnmazige mobiliteit tot in het hart van de kernen en wijken
We stimuleren het bouwen van circulaire woonmilieus en woningbouw(projecten).
We stimuleren het gebruik van (algemene) voorzieningen in de directe omgeving van de inwoner, bijvoorbeeld dagbesteding of huishoudelijke hulp, en ontwikkelen hiervoor nieuw beleid.
We stimuleren innovatieve vervoerssystemen, zoals elektrische deelauto’s, deelfietsen en -scooters
We stimuleren vraaggericht ontwikkelen en bouwen door ontwikkelende partijen
We verbeteren onze (integrale) dienstverlening met behulp van 5 klantreizen
We vergroten de diversiteit in natuuraanbod met een goede spreiding over de hele gemeente
We verkennen nieuwe mogelijkheden voor woningsplitsing en zetten die indien gewenst om in nieuw beleid.
We verleiden weggebruikers om de auto te laten staan en te kiezen voor andere vormen van vervoer
We versoepelen de mogelijkheid van kamerbewoning.
We voeren actieve grondpolitiek met lef en beter gebruik van het beschikbare instrumentarium, zoals onteigening of de Wet Voorkeursrecht Gemeenten
We voeren een extern bereikbaarheidsonderzoek uit
We werken aan de uitvoering van de Centrumvisie Uden om het centrum aantrekkelijker te maken
We werken aan een Sterke Sociale basis in de wijken
We werken mee aan de pilot Peel Natuurdorpen (Tiny Houses) als alternatief financieringsmodel voor agrariërs en natuurontwikkeling
We werken mee als ondernemers Bedrijven Investeringszone (BIZ) aanvragen
We werken samen met gezondheidsinstanties.
We werken toe naar een integraal dashboard dienstverlening
We willen diversiteit in natuuraanbod vergroten, met een goede spreiding over de hele gemeente
We zetten de Starterslening voort.
We zetten in op tijdelijke huisvesting
We zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor specifieke doelgroepen, zoals mensen die zorg en wonen willen combineren
We zorgen dat vrijwilligers en professionals (preventiewerkers, jongerenwerk, dorps- en wijkondersteuners en andere professionals) op een goede manier kunnen samenwerken.
We zorgen voor een beleidsprogramma Landelijk Gebied
We zorgen voor een breed aanbod van sport. Ook voor mensen met een beperking.
We zorgen voor meer laadpalen voor elektrische auto’s.
We zorgen voor twee lokale initiatieven voor zonneparken in onze gemeente, bij voorkeur op daken.
Wet kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces implementeren
Zelfbewoningsplicht en (indien nodig) opkoopbescherming integreren we in ons beleid.
Zichtbare effectieve interventies
Zorgen dat eigen medewerkers, inwoners en bedrijven bekend zijn met ondermijning en het herkennen. Zij zijn bereid om dit te melden en kunnen dit eenvoudig doen.
Zorgen dat jongeren, ook jonger dan 18, veilig kunnen uitgaan in onze gemeente
Vorige
/ 548
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk