Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2024
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2024
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Leeswijzer
        1. Blz. 5 Leeswijzer programmabegroting
      2. Blz. 6 Programma 1 Veiligheid
        1. Blz. 7 Inleiding
        2. Blz. 8 1.1 Crisisbeheersing en rampenbestrijding
          1. Blz. 9 Inleiding
          2. Blz. 10 Ontwikkelingen
          3. Blz. 11 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 12 We willen ons zo goed als mogelijk voorbereiden op (natuur)rampen en crises, zodat we adequaat kunnen optreden
              1. Blz. 13 Actualiseren rampenbestrijdingsplannen (doorlopend)
              2. Blz. 14 Opstellen van een natuurbrandbeheersplan
              3. Blz. 15 Onderhouden van de crisisorganisatie van de gemeente Maashorst (doorlopend)
              4. Blz. 16 Organiseren van lokale informatiebijeenkomsten voor crisisfunctionarissen
              5. Blz. 17 Verder inrichten en up-to-date houden van een gemeentelijke crisisstructuur en werkprocessen
              6. Blz. 18 Oefenen, opleiden en trainen van de gemeentelijke personen (ambtelijk en bestuurlijk) die een rol/taak hebben in de rampenbestrijding (doorlopend)
        3. Blz. 19 1.2 Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 20 Inleiding
          2. Blz. 21 Ontwikkelingen
          3. Blz. 22 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 23 Aanpak van overlast door jeugd
              1. Blz. 24 Uitbreiden subsidierelatie met HALT
              2. Blz. 25 We continueren de nauwe samenwerking tussen gemeente, politie en het jongerenwerk
            2. Blz. 26 Adequate bescherming van medewerkers en bestuur tegen agressie en geweld
              1. Blz. 27 We brengen agressie en bedreiging richting onze medewerkers en bestuurders tot een minimaal niveau. We hanteren een zerotolerancebeleid en doen altijd aangifte
              2. Blz. 28 We maken beleid en voeren dat in voor Veilig Publieke Taak
            3. Blz. 29 Bescherming kwetsbare groepen
              1. Blz. 30 Sociaalmaatschappelijke casuïstiek integraal aanpakken met de (welzijns)partners
              2. Blz. 31 Zorgen dat jongeren, ook jonger dan 18, veilig kunnen uitgaan in onze gemeente
            4. Blz. 32 Bestrijding cybercrime
              1. Blz. 33 Bewustwordingscampagne opzetten op om de dreigingen van cybercrime onder de aandacht brengen
            5. Blz. 34 Bestrijding ondermijning en georganiseerde criminaliteit
              1. Blz. 35 Zorgen dat eigen medewerkers, inwoners en bedrijven bekend zijn met ondermijning en het herkennen. Zij zijn bereid om dit te melden en kunnen dit eenvoudig doen.
              2. Blz. 36 Versterken informatiepositie
              3. Blz. 37 Zichtbare effectieve interventies
              4. Blz. 38 Organisatie weerbaarder maken
              5. Blz. 39 Samenleving weerbaarder maken
            6. Blz. 40 Criminaliteit voorkomen waar het kan en bestrijden waar het moet
              1. Blz. 41 Inzetten op de aanpak van high impact crimes (zoals woninginbraken en fietsendiefstallen).
              2. Blz. 42 Invoeren van de regionale procesbeschrijving Evenementenveiligheid Oost-Brabant
              3. Blz. 43 Een actueel handhavingsplan voor de BOA's maken
            7. Blz. 44 We maken veilige en leefbare wijken tot een gedeelde verantwoordelijkheid
              1. Blz. 45 Datagericht optreden is vast onderdeel van ons palet aan maatregelen
              2. Blz. 46 Er zijn genoeg politieagenten en boa’s die goed toegerust en zichtbaar zijn
              3. Blz. 47 Goed organiseren van wijkpreventie en buurtbemiddeling in onze kernen
              4. Blz. 48 We implementeren een nieuwe, wijkgerichte aanpak.
              5. Blz. 49 We implementeren de Aanpak ter Voorkoming van Escalatie (AVE).
        4. Blz. 50 Wat mag het kosten?
      3. Blz. 51 Programma 2 Verkeer en vervoer
        1. Blz. 52 Inleiding
        2. Blz. 53 2.1 Verkeer en vervoer
          1. Blz. 54 Inleiding
          2. Blz. 55 Ontwikkelingen
          3. Blz. 56 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 57 Goede bereikbaarheid van alle kernen
              1. Blz. 58 We gaan door met de lopende Corridoraanpak A50 (= regionale samenwerking gericht op betere doorstroming)
              2. Blz. 59 We gaan door met de ruimtelijke studie N605
              3. Blz. 60 We gaan ontwikkelingen die een probleem met de parkeeropgave hebben helpen met alternatieven.
              4. Blz. 61 We gaan van start met het nieuwe mobiliteitsplan Maashorst
              5. Blz. 62 We ontwikkelen beleid op verschillende fietsverkeersstromen (utilitair en recreatief)
              6. Blz. 63 We stimuleren fijnmazige mobiliteit tot in het hart van de kernen en wijken
              7. Blz. 64 We stimuleren innovatieve vervoerssystemen, zoals elektrische deelauto’s, deelfietsen en -scooters
            2. Blz. 65 Verbetering van de verkeersveiligheid
              1. Blz. 66 Onveilige verkeerssituaties pakken we aan
            3. Blz. 67 We willen dat mensen minder in de auto stappen, en meer gebruik maken van andere middelen voor vervoer, zoals de fiets en het openbaar vervoer
              1. Blz. 68 We verleiden weggebruikers om de auto te laten staan en te kiezen voor andere vormen van vervoer
              2. Blz. 69 In het kader van de Mobiliteitsaanpak A50 corridor Eindhoven-Nijmegen, gaan we samen met de regio en provincie de mogelijkheden onderzoeken voor de inzet van een zogenaamde BRT (Bus Rapid Transit)
              3. Blz. 70 Er is een onderzoek gedaan naar mobiliteitshubs en logistieke hubs (of een combinatie daarvan). De uitkomsten hiervan verwerken we tot acties
              4. Blz. 71 In verband met het MIRT A50 traject tussen Bankhoef en Paalgraven wordt onderzoek gedaan naar de effecten van een verbreding van de A50
              5. Blz. 72 Als voorbereiding op een nieuwe openbaar vervoer concessie (vanaf 2027) gaan we met de provincie en de regio werken aan oplossingen voor vervoerarmoede in dunbevolkte gebieden
            4. Blz. 73 We willen ons gemeentelijk weggennet handhaven op het huidige kwaliteitsniveau en de leefomgeving van onze inwoners verbeteren
              1. Blz. 74 We knappen de openbare ruimte pro-actief op
        3. Blz. 75 2.2 Parkeren
          1. Blz. 76 Inleiding
          2. Blz. 77 Ontwikkelingen
          3. Blz. 78 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 79 Nieuw beleid moet de functieveranderingen mogelijk maken, en tegelijkertijd de parkeervraag voor bezoekers van het centrum garanderen. We willen de bestaande parkeercapaciteit beter benutten i.p.v. de beschikbare capaciteit verhogen.
              1. Blz. 80 In het mobiliteitsplan Maashorst (visiedeel) worden de nieuwe pijlers voor het parkeerbeleid bepaald
              2. Blz. 81 We gaan onderzoeken of extra fietsparkeergelegenheid nodig is en zo ja waar de stalling dan moet worden uitgebreid
              3. Blz. 82 We gaan door middel van enquêtes onderzoeken of uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen voor vergunninghouders of betaald parkeren nodig is
              4. Blz. 83 Vanuit duurzaamheid investeren we in infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen
        4. Blz. 84 Wat mag het kosten?
      4. Blz. 85 Programma 3 Economie en toerisme
        1. Blz. 86 Inleiding
        2. Blz. 87 3.1 Economische ontwikkeling
          1. Blz. 88 Inleiding
          2. Blz. 89 Ontwikkelingen
          3. Blz. 90 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 91 Een gezonde agrarische economie
              1. Blz. 92 Agrotoerisme, zorgboerderijen en agrarische kinderopvang worden gepromoot.
              2. Blz. 93 In samenwerking met andere partners in de agrarische sector zijn we in gesprek met agrarische bedrijven over een toekomstbestendige onderneming.
              3. Blz. 94 We werken mee aan de pilot Peel Natuurdorpen (Tiny Houses) als alternatief financieringsmodel voor agrariërs en natuurontwikkeling
            2. Blz. 95 Een krachtig MKB
              1. Blz. 96 Boegbeelden uit het lokale bedrijfsleven zetten Maashorst beter op de kaart
              2. Blz. 97 Eventuele bottlenecks voor het lokale ondernemerschap in kaart brengen en werken aan de verbetering hiervan
              3. Blz. 98 Periodiek netwerksessies organiseren
              4. Blz. 99 Verkennen of satellietopleidingen bij grote bedrijven mogelijk zijn. De satellietopleiding bij Bernhoven continueren
              5. Blz. 100 Verkennen potentiële fieldlabs
            3. Blz. 101 Een sterk netwerk van bedrijven, gemeenten en andere instellingen
              1. Blz. 102 We ondersteunen sociaal maatschappelijk ondernemen
              2. Blz. 103 We promoten ‘Koop lokaal’
              3. Blz. 104 We realiseren vormen van hybride werken en leren
              4. Blz. 105 We werken mee als ondernemers Bedrijven Investeringszone (BIZ) aanvragen
              5. Blz. 106 We werken aan de uitvoering van de Centrumvisie Uden om het centrum aantrekkelijker te maken
        3. Blz. 107 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
          1. Blz. 108 Inleiding
          2. Blz. 109 Ontwikkelingen
          3. Blz. 110 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 111 We willen (groei)ruimte bieden aan het bedrijfsleven en een gunstig vestigingsklimaat creëren voor bestaande en nieuwe ondernemers
              1. Blz. 112 We ontwikkelen bedrijventerrein Hoogveld Zuid
              2. Blz. 113 We gaan bedrijventerrein Voederheil uitbreiden
              3. Blz. 114 We ontwikkelen bedrijfskavels in Reek-Zuid
        4. Blz. 115 3.3 Economische promotie
          1. Blz. 116 Inleiding
          2. Blz. 117 Ontwikkelingen
          3. Blz. 118 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 119 Bedrijvigheid in de kernen
              1. Blz. 120 De mogelijkheden om leegstand te voorkomen zijn onderzocht en ingevoerd.
              2. Blz. 121 We ondersteunen startende ondernemers op verschillende manieren
            2. Blz. 122 Branding - Maashorst op de kaart
              1. Blz. 123 De uitvoering van de marketingactivatie is in handen van SILO Maashorst
            3. Blz. 124 Kwalitatief goede bedrijventerreinen
              1. Blz. 125 De ontwikkeling van bestaande en nieuwe bedrijventerreinen is onderzocht en de locaties zijn bekend. De nieuwe bedrijventerreinen zijn in ontwikkeling.
              2. Blz. 126 Het toekomstige omgevingsplan wordt flexibel ingericht, waardoor het relatief eenvoudig is om bedrijfsverzamelgebouwen te realiseren.
            4. Blz. 127 Maashorst is de meest aantrekkelijke toeristische gemeente van Brabant
              1. Blz. 128 We ondersteunen de verdere groei van het toerisme in onze gemeente en zetten ons daarom mét ondernemers in voor profilering en gebiedsmarketing
        5. Blz. 129 Wat mag het kosten?
      5. Blz. 130 Programma 4 Onderwijs
        1. Blz. 131 Inleiding
        2. Blz. 132 4.1 Onderwijs algemeen
          1. Blz. 133 Inleiding
          2. Blz. 134 Ontwikkelingen
          3. Blz. 135 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 136 Een goede start van een doorgaande leerlijn
              1. Blz. 137 We hebben op basis van de Peutermonitor in juni 2024 in beeld hoeveel kinderen gebruik maken van een voorschoolse voorziening en welke doelgroep we nog niet bereiken
            2. Blz. 138 Gelijke kansen voor iedereen
              1. Blz. 139 In samenwerking met het onderwijs nemen we gedurende 2024 deel aan de experimenteerregeling en onderzoeken de kansen en beperkingen tussen het passend onderwijs en jeugdhulp.
            3. Blz. 140 Samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt
        3. Blz. 141 4.2 Onderwijshuisvesting
          1. Blz. 142 Inleiding
          2. Blz. 143 Ontwikkelingen
          3. Blz. 144 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 145 Goede onderwijshuisvesting
              1. Blz. 146 Uitbreiding van de onderwijsruimte in Kindcentrum De Morgenzon
        4. Blz. 147 Wat mag het kosten?
      6. Blz. 148 Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur
        1. Blz. 149 Inleiding
        2. Blz. 150 5.1 Sportbeleid en- activering
          1. Blz. 151 Inleiding
          2. Blz. 152 Ontwikkelingen
          3. Blz. 153 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 154 Breedtesport en inclusiviteit in de sport
              1. Blz. 155 We zorgen voor een breed aanbod van sport. Ook voor mensen met een beperking.
              2. Blz. 156 Iedereen doet mee. Bewegen van jongeren is essentieel, ook met het oog op preventieve gezondheid.
            2. Blz. 157 Harmonisatie van de subsidiëring van het verenigingsleven
              1. Blz. 158 Een goed, sterk en evenwichtig (geharmoniseerd) subsidiebeleid voor de lokale sportverenigingen en culturele instellingen/ verenigingen
              2. Blz. 159 Het jaar 2024 is een overgangsjaar waarin we het nieuwe huur- en tarievenbeleid inhoudelijk gaan uitrollen
            3. Blz. 160 In alle kernen is voor alle inwoners aanbod om te kunnen sporten
              1. Blz. 161 We doen er alles aan om de faciliteiten op orde te hebben en te houden, bijvoorbeeld door te kijken naar gecombineerd gebruik van faciliteiten.
              2. Blz. 162 In Maashorst zijn buurtsport- en cultuurcoaches actief
        3. Blz. 163 5.2 Sportaccommodaties
          1. Blz. 164 Inleiding
          2. Blz. 165 Ontwikkelingen
          3. Blz. 166 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 167 Een functioneel, kwalitatief en duurzaam sportkapitaal
              1. Blz. 168 Realiseren Skatebaan Bevrijdingspark
              2. Blz. 169 Onderzoek naar exploitatie zwembad
        4. Blz. 170 5.3 Cultuur
          1. Blz. 171 Inleiding
          2. Blz. 172 Ontwikkelingen
          3. Blz. 173 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 174 Een mooi aanbod van kunst en cultuur behouden en uitbreiden
              1. Blz. 175 Concessieovereenkomst Markant Maashorst
              2. Blz. 176 Implementatie nieuw cultuurbeleid
              3. Blz. 177 We bewaken én bewaren de geschiedenis van de kernen
              4. Blz. 178 Stimuleren cultuureducatie
        5. Blz. 179 5.4 Media
          1. Blz. 180 Inleiding
          2. Blz. 181 Ontwikkelingen
        6. Blz. 182 5.5 Openbaar groen en (openlucht)recreatie
          1. Blz. 183 Inleiding
          2. Blz. 184 Ontwikkelingen
          3. Blz. 185 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 186 De groenste gemeente van Nederland
              1. Blz. 187 We gaan de biodiversiteit van natuur waarborgen en versterken, bijvoorbeeld door deelname aan het Deltaplan biodiversiteit
              2. Blz. 188 We gaan de Maashorst verder uitbreiden en ontwikkelen als natuurgebied en we onderzoeken of het gebied een Nationaal Park-nieuwe stijl kan worden
              3. Blz. 189 We willen diversiteit in natuuraanbod vergroten, met een goede spreiding over de hele gemeente
              4. Blz. 190 We gaan pilots opstarten voor beheer van het openbaar groen/natuur door inwoners
              5. Blz. 191 We realiseren quick wins, zoals aanplant landschap, ecologisch bermbeheer, erfbeplanting, picknick-voorzieningen, fietsroutes, wandelpaden
              6. Blz. 192 Realisatie honden- en uitlaatvelden in voormalig Landerd
            2. Blz. 193 Een sterke recreatieve sector
              1. Blz. 194 We vergroten de diversiteit in natuuraanbod met een goede spreiding over de hele gemeente
              2. Blz. 195 We gaan de Natuurpoort (Palmstraat, Schaijk) en de uitkijktoren in De Maaspoort realiseren
              3. Blz. 196 We richten onze positionering nadrukkelijk op ‘Maashorst is de meest recreatieve gemeente van Noordoost-Brabant'. We benadrukken de sterke verwevenheid met het natuurgebied De Maashorst
              4. Blz. 197 Natuurcentrum De Maashorst blijft een belangrijke educatieve partner
              5. Blz. 198 We maken een start met een verbeterplan voor Wandelpark Uden
        7. Blz. 199 Wat mag het kosten?
      7. Blz. 200 Programma 6 Sociaal Domein
        1. Blz. 201 Inleiding
        2. Blz. 202 6.1 Samenkracht en Burgerparticipatie
          1. Blz. 203 Inleiding
          2. Blz. 204 Ontwikkelingen
          3. Blz. 205 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 206 Mogelijkheden om te ontmoeten in de kernen/wijken
              1. Blz. 207 Bijdrage aan exploitatie wijkaccommodaties 2024
              2. Blz. 208 We stimuleren activiteiten en ontmoeting in de dorpshuizen en MFA’s.
              3. Blz. 209 De ontmoetingspunten in de wijken en kernen (zelfstandige locaties of onderdelen van maatschappelijk vastgoed zoals schoolgebouwen) hebben een professional die deskundigheid heeft om de meest voorkomende vragen te beantwoorden.
              4. Blz. 210 Professionals in de kern/wijk genieten het vertrouwen van inwoners en worden steeds beter gevonden voor vragen uit het dagelijks leven waar inwoners zelf geen antwoord op hebben.
            2. Blz. 211 Preventie door vroeg signaleren van problemen en behoeften
              1. Blz. 212 We zorgen dat vrijwilligers en professionals (preventiewerkers, jongerenwerk, dorps- en wijkondersteuners en andere professionals) op een goede manier kunnen samenwerken.
              2. Blz. 213 We werken aan een Sterke Sociale basis in de wijken
              3. Blz. 214 In 2024 versterken we de rol van jongerenwerk in de sociale basis.
              4. Blz. 215 In 2024 onderzoeken we het inzetten van kinderwerk.
        3. Blz. 216 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
          1. Blz. 217 Inleiding
          2. Blz. 218 Ontwikkelingen
          3. Blz. 219 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 220 Een integrale benadering van 0-100+
              1. Blz. 221 We ontwikkelen en geven uitvoering aan een beleidsplan ouderen.
            2. Blz. 222 Een vindbare, herkenbare en professionele toegang voor vragen en voorzieningen
              1. Blz. 223 De gemeentelijke toegang voor ondersteuning is verder geprofessionaliseerd en wordt door inwoners als prettig ervaren.
        4. Blz. 224 6.3 Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid en eerstelijns schuldhulpverlening)
          1. Blz. 225 Inleiding
          2. Blz. 226 Ontwikkelingen
          3. Blz. 227 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 228 De lokale toepassing van de Participatiewet is eenvoudiger, biedt maatwerk en is vriendelijker voor inwoner die hier gebruik van moeten maken. We werken vanuit de bedoeling van de wet, niet vanuit de letter ervan.
              1. Blz. 229 We gaan de voorgestelde wijzigingen in het hierboven genoemde wetsvoorstel onderzoeken en indien mogelijk toepassen, voor zover we dat nog niet doen.
              2. Blz. 230 We gaan aan de slag met het nieuwe beleidskader Armoede & Schulden waarin we beide problemen integraal aanvliegen.
              3. Blz. 231 We brengen onze ondersteuningsregelingen onder de aandacht van inwoners.
              4. Blz. 232 We intensiveren de inzet van vroegsignalering
            2. Blz. 233 Het aantal inwoners in de gemeente dat te maken heeft met armoede en schulden is met succes teruggedrongen.
              1. Blz. 234 Verborgen armoede is (deels) in beeld gekomen en aangepakt
        5. Blz. 235 6.4 Maatschappelijke en arbeidsparticipatie
          1. Blz. 236 Inleiding
          2. Blz. 237 Ontwikkelingen
          3. Blz. 238 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 239 Arbeidsparticipatie
              1. Blz. 240 Uitvoeren Plan van aanpak vermindering bestand P-wet in samenwerking met ketenpartners
              2. Blz. 241 Opstellen van arbeidsmarktbeleid op de lange termijn in afstemming met partners binnen en buiten de organisatie op het terrein van economie, ruimte, regio, werkgelegenheid.
              3. Blz. 242 Intensiveren van het Partnership IBN voor wat betreft de samenwerking met IBN en plaatsing van kandidaten.
        6. Blz. 243 6.5 Maatwerkvoorzieningen WMO
          1. Blz. 244 Inleiding
          2. Blz. 245 Ontwikkelingen
          3. Blz. 246 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 247 Inwoners kunnen zoveel mogelijk en zolang als mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen en meedoen in de samenleving.
              1. Blz. 248 We onderzoeken mogelijkheden om het gebruik van individuele maatwerkvoorzieningen te collectiveren en ontwikkelen hiervoor nieuw beleid.
              2. Blz. 249 We evalueren de pilot scootmobielpool
              3. Blz. 250 We maken jaarlijks prestatieafspraken met de woningcorporaties.
              4. Blz. 251 We ontwikkelen een urgentieverordening om bij woningtoewijzing voorrang te geven aan specifieke doelgroepen.
        7. Blz. 252 6.6 Maatwerkdienstverlening WMO
          1. Blz. 253 Inleiding
          2. Blz. 254 Ontwikkelingen
          3. Blz. 255 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 256 We beschikken over een passend aanbod voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid.
              1. Blz. 257 We geven uitvoering aan de lokale ontwikkelagenda ‘Opvang, ondersteuning en zorg voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid’.
              2. Blz. 258 We ontwikkelen het nieuwe lokale Wmo-product "Beschermd Thuis".
            2. Blz. 259 We houden de Wmo beheersbaar.
              1. Blz. 260 We onderzoeken mogelijkheden om inwoners met afstand tot de arbeidsmarkt toe te leiden naar een baan in de zorg en nemen daarop actie.
            3. Blz. 261 We willen de participatie en zelfredzaamheid van onze inwoners bevorderen.
              1. Blz. 262 We stimuleren het gebruik van (algemene) voorzieningen in de directe omgeving van de inwoner, bijvoorbeeld dagbesteding of huishoudelijke hulp, en ontwikkelen hiervoor nieuw beleid.
        8. Blz. 263 6.7 Maatwerkdienstverlening Jeugdhulp
          1. Blz. 264 Inleiding
          2. Blz. 265 Ontwikkelingen
          3. Blz. 266 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 267 In de gemeente Maashorst groeien kinderen en jongeren gezond, veilig en kansrijk op.
              1. Blz. 268 Sluitende aanpak Jeugdhulpverlening
              2. Blz. 269 Deelname Regionale Werkgroep Veilig in Afhankelijkheidsrelaties.
              3. Blz. 270 Ontwikkelen van een preventief jeugdbeleid op basis van de hervormingsagenda jeugd
              4. Blz. 271 In de regio maken wij een nieuw Regionaal Beleidskader Jeugdhulp en Uitvoeringsplan Jeugdhulp.
        9. Blz. 272 Wat mag het kosten?
      8. Blz. 273 Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
        1. Blz. 274 Inleiding
        2. Blz. 275 7.1 Volksgezondheid
          1. Blz. 276 Inleiding
          2. Blz. 277 Ontwikkelingen
          3. Blz. 278 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 279 Positieve gezondheid
              1. Blz. 280 We gaan goede gezondheidspreventieprogramma’s ontwikkelen.
              2. Blz. 281 We realiseren optimale dekking van AED’s.
              3. Blz. 282 We werken samen met gezondheidsinstanties.
        3. Blz. 283 7.2 Riolering
          1. Blz. 284 Inleiding
          2. Blz. 285 Ontwikkelingen
          3. Blz. 286 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 287 We kijken samen waar het nodig is maatregelen te treffen in het buitengebied
              1. Blz. 288 Waar in het buitengebied nog regenwateraansluitingen zijn op het riool, gaan we op bezoek.
              2. Blz. 289 Rioolheffing anders berekenen
            2. Blz. 290 We kijken samen waar het nodig is maatregelen te treffen in het stedelijk gebied
              1. Blz. 291 Maatregelen vallen samen met andere werkzaamheden in een straat of wijk. Zo is al het werk in één keer klaar.
        4. Blz. 292 7.3 Afval
          1. Blz. 293 Inleiding
          2. Blz. 294 Ontwikkelingen
          3. Blz. 295 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 296 We willen onze afvalinzameling uniformiseren en dat er meer afval wordt gescheiden en voor recycling beschikbaar komt.
              1. Blz. 297 Na de aanbesteding voor de luierinzameling en beheer milieustraat kunnen ook de inwoners van Reek, Schaijk en Zeeland in 2024 hun luiers en incontinentiemateriaal in hun kernen scheiden en naar de milieustraat Maashorst in Uden brengen.
              2. Blz. 298 We evalueren de papier-, textiel- en snoeihoutinzameling, en de inzameling bij de huidige hoogbouw. Daarover nemen we vervolgens besluiten.
        5. Blz. 299 7.4 Milieubeheer
          1. Blz. 300 Inleiding
          2. Blz. 301 Ontwikkelingen
          3. Blz. 302 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 303 Transitie van het landelijk gebied
              1. Blz. 304 We zorgen voor een beleidsprogramma Landelijk Gebied
              2. Blz. 305 We putten uit twee pilots voor meting en streefwaardebepaling van milieubelasting (geur en ammoniak). Daarbij benutten we de kennis uit de regio.
              3. Blz. 306 We blijven aangehaakt bij de landelijke, provinciale en regionale stikstofaanpak.
              4. Blz. 307 We blijven in gesprek met belanghebbenden over stikstof e.d.
            2. Blz. 308 Voorlopen in duurzaamheid
              1. Blz. 309 We brengen de mogelijkheden voor een lokaal energiebedrijf in beeld.
              2. Blz. 310 We zorgen voor meer laadpalen voor elektrische auto’s.
              3. Blz. 311 We onderzoeken de haalbaarheid van warmtenetten.
              4. Blz. 312 We maken ons eigen gemeentelijke vastgoed energieneutraal.
              5. Blz. 313 We zorgen voor twee lokale initiatieven voor zonneparken in onze gemeente, bij voorkeur op daken.
        6. Blz. 314 7.5 Begraafplaatsen en crematoria
          1. Blz. 315 Inleiding
          2. Blz. 316 Ontwikkelingen
          3. Blz. 317 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 318 Vanuit een geharmoniseerde begraafplaatsverordening willen we onze begraafplaatsen toekomstbestendig maken.
              1. Blz. 319 In 2024 wordt een begin gemaakt met de herinrichting van de Udense begraafplaats die inspeelt op de veranderende tendensen.
        7. Blz. 320 Ontwikkelingen
        8. Blz. 321 Wat mag het kosten?
      9. Blz. 322 Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
        1. Blz. 323 Inleiding
        2. Blz. 324 8.1 Ruimtelijke ordening
          1. Blz. 325 Inleiding
          2. Blz. 326 Ontwikkelingen
          3. Blz. 327 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 328 Daadkrachtige ruimtelijke ontwikkeling
              1. Blz. 329 We actualiseren de archeologische verwachtingskaarten.
              2. Blz. 330 We beoordelen plannen op de intaketafel.
            2. Blz. 331 Implementatie van de Omgevingswet
              1. Blz. 332 We blijven ‘Anders Werken’
              2. Blz. 333 Regels voor verbouwingen zijn versoepeld
        3. Blz. 334 8.2 Grondexploitatie (woningbouw)
          1. Blz. 335 Inleiding
          2. Blz. 336 Ontwikkelingen
        4. Blz. 337 8.3 Wonen en bouwen
          1. Blz. 338 Inleiding
          2. Blz. 339 Ontwikkelingen
          3. Blz. 340 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 341 Een circulaire woonomgeving en circulaire woningbouw(projecten)
              1. Blz. 342 We stimuleren het bouwen van circulaire woonmilieus en woningbouw(projecten).
              2. Blz. 343 We onderzoeken de cultuurhistorische waarden binnen de gemeente Maashorst, met een voorstel tot bescherming.
              3. Blz. 344 Er is ruimte voor innovatie (vernieuwende initiatieven) op het gebied van levensloopbestendigheid en klimaatneutraal bouwen
            2. Blz. 345 Een meer gevarieerd en bijzonder woonaanbod per kern voor alle doelgroepen
              1. Blz. 346 We versoepelen de mogelijkheid van kamerbewoning.
              2. Blz. 347 We zetten de Starterslening voort.
              3. Blz. 348 We professionaliseren de huisvesting van arbeidsmigranten in Maashorst aan de hand van het rapport Roemer.
              4. Blz. 349 We verkennen nieuwe mogelijkheden voor woningsplitsing en zetten die indien gewenst om in nieuw beleid.
              5. Blz. 350 We stimuleren bewonersinitiatieven en initiatieven voor de behoefte aan kleinschalige woningbouw voor onder meer jongeren en starters, (vitale) senioren en kwetsbare groepen.
              6. Blz. 351 We stimuleren vraaggericht ontwikkelen en bouwen door ontwikkelende partijen
              7. Blz. 352 We zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor specifieke doelgroepen, zoals mensen die zorg en wonen willen combineren
            3. Blz. 353 Stevige groei van het aantal woningen
              1. Blz. 354 Kansen in bestaand stedelijk gebied (herstructurering) en bestaand vastgoed benutten we beter.
              2. Blz. 355 Versnelling van het woningbouwprogramma realiseren we aan de hand van een versnellingsagenda.
              3. Blz. 356 Vrijkomende gemeentelijke panden zoals het voormalige gemeentehuis Landerd vormen we om naar (sociale) woningbouw
              4. Blz. 357 We maken versnellingsafspraken met corporaties, die we ook hebben opgenomen in de prestatieafspraken.
              5. Blz. 358 Zelfbewoningsplicht en (indien nodig) opkoopbescherming integreren we in ons beleid.
              6. Blz. 359 We voeren actieve grondpolitiek met lef en beter gebruik van het beschikbare instrumentarium, zoals onteigening of de Wet Voorkeursrecht Gemeenten
              7. Blz. 360 We zetten in op tijdelijke huisvesting
            4. Blz. 361 Vitale, krachtige, inclusieve kernen en wijken
              1. Blz. 362 We faciliteren sterke en zelfredzame gemeenschappen, waarin inwoners zoveel mogelijk in hun eigen woonomgeving kunnen blijven wonen.
        5. Blz. 363 Wat mag het kosten?
      10. Blz. 364 Programma 9 Bestuur en dienstverlening
        1. Blz. 365 Inleiding programma 9
        2. Blz. 366 9.1 Bestuur en dienstverlening
          1. Blz. 367 Inleiding
          2. Blz. 368 Ontwikkelingen
          3. Blz. 369 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 370 Een bereikbaar bestuur
              1. Blz. 371 Ambtenaren zijn als aanspreekpunt regelmatig zichtbaar in de wijk
              2. Blz. 372 Voor inwoners is het bestuur en wat zij doen zichtbaar
              3. Blz. 373 Positioneringsplan voor het college
            2. Blz. 374 Een intensieve en constructieve samenwerking in de regio
              1. Blz. 375 We hebben een prominente rol in de regionale samenwerkingsverbanden die belangrijk zijn voor het realiseren van onze ambities.
            3. Blz. 376 Innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening
              1. Blz. 377 Bereikbaarheid: we willen dat onze inwoners ons gemakkelijk kunnen bereiken.
              2. Blz. 378 Digitalisering & klantgemak: we blijven onze digitale dienstverlening verbeteren en stimuleren het gebruik ervan.
              3. Blz. 379 Innovatie: we ontwikkelen nieuwe producten en diensten om onze inwoners nog beter van dienst te kunnen zijn.
              4. Blz. 380 Er is een tool beschikbaar zodat inwoners inzicht hebben in hun aanvraag
              5. Blz. 381 We gaan tien producten digitaliseren
              6. Blz. 382 Onnodige regels zijn geschrapt
              7. Blz. 383 We communiceren begrijpelijk voor iedereen en we informeren onze inwoners tijdig
              8. Blz. 384 We werken toe naar een integraal dashboard dienstverlening
              9. Blz. 385 We voeren een extern bereikbaarheidsonderzoek uit
              10. Blz. 386 We verbeteren onze (integrale) dienstverlening met behulp van 5 klantreizen
              11. Blz. 387 We doen onderzoek naar wensen met betrekking tot aanvullende kanalen en dienstverlening
            4. Blz. 388 Samen denken, samen doen: toewerken naar een participatieve gemeente
              1. Blz. 389 Doorontwikkeling Udenfonds naar Maashorstfonds
              2. Blz. 390 Per kern maken we met inwoners een agenda op basis van de kernenCV's
              3. Blz. 391 Oplevering Maashorstagenda
              4. Blz. 392 Ontwikkeling van participatie in de verstedelijkte kern Uden
              5. Blz. 393 Maken participatieverordening en participatiebeleid
              6. Blz. 394 Trainingsprogramma maken collega's Maashorst
              7. Blz. 395 Experimenteren met nieuwe vormen van participatie
              8. Blz. 396 Actief inzetten digitale participatiekanaal ‘Maashorst aan het woord’
        3. Blz. 397 9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken
          1. Blz. 398 Inleiding
          2. Blz. 399 Ontwikkelingen
          3. Blz. 400 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 401 Aanpak adreskwaliteit en integrale benadering briefadres
              1. Blz. 402 Vooraf adresonderzoek op basis van risico-signalen
              2. Blz. 403 Kwetsbare inwoners oplossingen op maat bieden
            2. Blz. 404 Wet kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces
              1. Blz. 405 Plan van aanpak opstellen naar aanleiding van de verbeterpunten uit de interne enquête
              2. Blz. 406 Wet kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces implementeren
        4. Blz. 407 Wat mag het kosten?
      11. Blz. 408 Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten
        1. Blz. 409 Inleiding
        2. Blz. 410 10.1 Overhead
          1. Blz. 411 Inleiding
          2. Blz. 412 Ontwikkelingen
          3. Blz. 413 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 414 Een stevig fundament voor gemeente Maashorst als organisatie
              1. Blz. 415 Afronden actualiseren meerjarig onderhoudsprogramma en routekaart verduurzaming.
              2. Blz. 416 Aanpassing archiefkelder Uden / vervroegd overbrengen archief
              3. Blz. 417 Vergroten opslagruimte gemeentewerf
            2. Blz. 418 Een veilige, moderne en klantvriendelijke informatievoorziening
              1. Blz. 419 Afronden van de risicoanalyse (IBD voor gemeenten) en het verbeterplan ontwikkelen en uitvoeren.
            3. Blz. 420 Ontwikkeling van een nieuwe, gezamenlijke organisatiecultuur
              1. Blz. 421 De vijf kernwaarden een plaats geven in onze nieuw te ontwikkelen HR-instrumenten.
            4. Blz. 422 We zijn een aantrekkelijke werkgever waar mensen graag werken en de ruimte krijgen om hun talenten te ontwikkelen
              1. Blz. 423 De visie op personeel en het werken in de aantrekkelijke organisatie Maashorst uiten in de werving van nieuwe medewerkers.
        3. Blz. 424 10.2 Treasury
          1. Blz. 425 Inleiding
          2. Blz. 426 Ontwikkelingen
          3. Blz. 427 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 428 Een financieel gezonde gemeente
              1. Blz. 429 Om te kunnen sturen op de financiën werken we met een aantal prestatie indicatoren (PI's).
        4. Blz. 430 10.3 Belastinginkomsten
          1. Blz. 431 Inleiding
          2. Blz. 432 Ontwikkelingen
          3. Blz. 433 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 434 De heffingen zijn kostendekkend
              1. Blz. 435 Kostendekkendheidsonderzoek en impactanalyse afronden voor de leges op het gebied van de Omgevingswet.
        5. Blz. 436 10.4 Gemeentefonds
          1. Blz. 437 Inleiding
          2. Blz. 438 Ontwikkelingen
        6. Blz. 439 Wat mag het kosten?
    3. Blz. 440 Algemeen
      1. Blz. 441 Inleiding/aanbieding programmabegroting 2024
        1. Blz. 442 Inleiding/aanbieding Programmabegroting 2024
      2. Blz. 443 Bestuurlijke hoofdlijn
        1. Blz. 444 Bestuurlijke hoofdlijn
      3. Blz. 445 Financieel perspectief op hoofdlijn
        1. Blz. 446 Financieel perspectief op hoofdlijn
      4. Blz. 447 Samenvatting Programmabegroting 2024
        1. Blz. 448 Samenvatting Programmabegroting 2024
        2. Blz. 449 1. Bestuurlijke hoofdpunten
        3. Blz. 450 2. financieel beeld
        4. Blz. 451 3. Hoofdpunten nieuw beleid
        5. Blz. 452 4. Top 5 risico's
        6. Blz. 453 5. Ontwikkeling Lastendruk inwoners/bedrijven
        7. Blz. 454 6. Participatie inwoners/instellingen en bedrijven
        8. Blz. 455 7. Korte toelichting op de drie pijlers van ons financieel beleid
    4. Blz. 456 Paragrafen
      1. Blz. 457 Paragraaf Wet Open Overheid
        1. Blz. 458 Wet Openbare Overheid
      2. Blz. 459 Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 460 Inleiding
        2. Blz. 461 Financiële strategie en beleid
        3. Blz. 462 Kengetallen financiële positie
        4. Blz. 463 Risico's
        5. Blz. 464 Ontwikkeling vermogenspositie
        6. Blz. 465 Weerstandsratio
        7. Blz. 466 Weerstandscapaciteit
      3. Blz. 467 Paragraaf verbonden partijen
        1. Blz. 468 Verbonden Partijen
        2. Blz. 469 Beleid
        3. Blz. 470 Visie en doorkijk naar de toekomst
        4. Blz. 471 Overzicht verbonden partijen
      4. Blz. 472 Paragraaf financiering
        1. Blz. 473 Inleiding
        2. Blz. 474 Financieringsbeleid en schuldpositie
        3. Blz. 475 Algemene ontwikkelingen en financieringsbehoefte
        4. Blz. 476 Inzicht rentelasten/-baten
        5. Blz. 477 Risico's
        6. Blz. 478 Wet HOF / EMU-saldo
      5. Blz. 479 Paragraaf kapitaalgoederen
        1. Blz. 480 Inleiding
        2. Blz. 481 Wegen
        3. Blz. 482 Sport- en Speelvelden
        4. Blz. 483 Gebouwen
        5. Blz. 484 Civiele kunstwerken
        6. Blz. 485 Recreatie, bossen en groene voorzieningen
        7. Blz. 486 Riolering en water
        8. Blz. 487 Openbare verlichting, parkeervoorzieningen en verkeersregelinstallaties
        9. Blz. 488 Speeltuinen en recreatieve voorzieningen
      6. Blz. 489 Paragraaf lokale heffingen
        1. Blz. 490 Inleiding
        2. Blz. 491 Kwijtscheldingsbeleid
        3. Blz. 492 Geraamde opbrengsten
        4. Blz. 493 Onroerende zaakbelastingen
        5. Blz. 494 Afvalstoffenheffing
        6. Blz. 495 Rioolheffingen
        7. Blz. 496 Begrafenisrechten
        8. Blz. 497 Parkeerbelasting
        9. Blz. 498 Reclamebelasting
        10. Blz. 499 Marktgelden
        11. Blz. 500 Toeristenbelasting
        12. Blz. 501 Forensenbelasting
        13. Blz. 502 Inzicht in kostendekkendheid leges
        14. Blz. 503 Lastendruk t.o.v. buurgemeenten
      7. Blz. 504 Paragraaf grondbeleid
        1. Blz. 505 Inleiding
        2. Blz. 506 Grondbeleid onder de Omgevingswet
        3. Blz. 507 Verloop van de grondexploitaties
      8. Blz. 508 Paragraaf bedrijfsvoering
        1. Blz. 509 Inleiding
        2. Blz. 510 Informatiebeleid, informatieveiligheid & Privacy
        3. Blz. 511 Rechtmatigheid
        4. Blz. 512 Frauderisico's
        5. Blz. 513 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        6. Blz. 514 Overhead en vennootschapsbelasting
    5. Blz. 515 Financiële begroting
      1. Blz. 516 Gevolgen programmabegroting 2024 voor de financiële positie
        1. Blz. 517 Financiële strategie
        2. Blz. 518 Kengetallen financiën
      2. Blz. 519 Uiteenzetting van de financiële positie
        1. Blz. 520 Bestedings- en dekkingsplan 2024-2027
      3. Blz. 521 Het overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 522 Overzicht van baten en lasten per programma (art. 17 BBV)
        2. Blz. 523 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
      4. Blz. 524 Overzicht van incidentele baten en lasten
        1. Blz. 525 Algemeen
        2. Blz. 526 Overzicht incidentele baten en lasten per programma
        3. Blz. 527 Specificatie incidentele baten en lasten per programma
    6. Blz. 528 Bijlagen
      1. Blz. 529 Financieel economisch uitgangspunten
        1. Blz. 530 Financieel technische uitgangspunten
      2. Blz. 531 Baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 532 Baten en lasten per taakveld
        2. Blz. 533 Verdelingsprincipe baten en lasten per taakveld
      3. Blz. 534 Reserves incl. beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        1. Blz. 535 Wettelijk kader
        2. Blz. 536 Specificatie aanwendingen en stortingen reserves
      4. Blz. 537 Voorzieningen
        1. Blz. 538 Wettelijk kader
      5. Blz. 539 Onderhanden werken (inclusief MIP) en nieuwe investeringen 2024
        1. Blz. 540 Algemeen
        2. Blz. 541 Totaaloverzicht verloop onderhanden werken en meerjareninvesteringsprogramma
        3. Blz. 542 Specificatie onderhanden werken en meerjareninvesteringsprogramma
      6. Blz. 543 Geldleningen
        1. Blz. 544 Opgenomen geldleningen
        2. Blz. 545 Verstrekte geldleningen
        3. Blz. 546 Gewaarborgde geldleningen
      7. Blz. 547 BBV beleidsindicatoren
        1. Blz. 548 BBV beleidsindicatoren
    7. Activiteiten
    8. Zoeken
    9. Publicatie bijlagen
    10. Contact
    11. PrivacyStatement
    12. Sitemap