-
Blz. 1
Programmabegroting 2024
-
Blz. 2
Programmabegroting 2024
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Leeswijzer
-
Blz. 5
Leeswijzer programmabegroting
-
Blz. 6
Programma 1 Veiligheid
-
Blz. 7
Inleiding
-
Blz. 8
1.1 Crisisbeheersing en rampenbestrijding
-
Blz. 9
Inleiding
-
Blz. 10
Ontwikkelingen
-
Blz. 11
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 12
We willen ons zo goed als mogelijk voorbereiden op (natuur)rampen en crises, zodat we adequaat kunnen optreden
-
Blz. 13
Actualiseren rampenbestrijdingsplannen (doorlopend)
-
Blz. 14
Opstellen van een natuurbrandbeheersplan
-
Blz. 15
Onderhouden van de crisisorganisatie van de gemeente Maashorst (doorlopend)
-
Blz. 16
Organiseren van lokale informatiebijeenkomsten voor crisisfunctionarissen
-
Blz. 17
Verder inrichten en up-to-date houden van een gemeentelijke crisisstructuur en werkprocessen
-
Blz. 18
Oefenen, opleiden en trainen van de gemeentelijke personen (ambtelijk en bestuurlijk) die een rol/taak hebben in de rampenbestrijding (doorlopend)
-
Blz. 19
1.2 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 20
Inleiding
-
Blz. 21
Ontwikkelingen
-
Blz. 22
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 23
Aanpak van overlast door jeugd
-
Blz. 24
Uitbreiden subsidierelatie met HALT
-
Blz. 25
We continueren de nauwe samenwerking tussen gemeente, politie en het jongerenwerk
-
Blz. 26
Adequate bescherming van medewerkers en bestuur tegen agressie en geweld
-
Blz. 27
We brengen agressie en bedreiging richting onze medewerkers en bestuurders tot een minimaal niveau. We hanteren een zerotolerancebeleid en doen altijd aangifte
-
Blz. 28
We maken beleid en voeren dat in voor Veilig Publieke Taak
-
Blz. 29
Bescherming kwetsbare groepen
-
Blz. 30
Sociaalmaatschappelijke casuïstiek integraal aanpakken met de (welzijns)partners
-
Blz. 31
Zorgen dat jongeren, ook jonger dan 18, veilig kunnen uitgaan in onze gemeente
-
Blz. 32
Bestrijding cybercrime
-
Blz. 33
Bewustwordingscampagne opzetten op om de dreigingen van cybercrime onder de aandacht brengen
-
Blz. 34
Bestrijding ondermijning en georganiseerde criminaliteit
-
Blz. 35
Zorgen dat eigen medewerkers, inwoners en bedrijven bekend zijn met ondermijning en het herkennen. Zij zijn bereid om dit te melden en kunnen dit eenvoudig doen.
-
Blz. 36
Versterken informatiepositie
-
Blz. 37
Zichtbare effectieve interventies
-
Blz. 38
Organisatie weerbaarder maken
-
Blz. 39
Samenleving weerbaarder maken
-
Blz. 40
Criminaliteit voorkomen waar het kan en bestrijden waar het moet
-
Blz. 41
Inzetten op de aanpak van high impact crimes (zoals woninginbraken en fietsendiefstallen).
-
Blz. 42
Invoeren van de regionale procesbeschrijving Evenementenveiligheid Oost-Brabant
-
Blz. 43
Een actueel handhavingsplan voor de BOA's maken
-
Blz. 44
We maken veilige en leefbare wijken tot een gedeelde verantwoordelijkheid
-
Blz. 45
Datagericht optreden is vast onderdeel van ons palet aan maatregelen
-
Blz. 46
Er zijn genoeg politieagenten en boa’s die goed toegerust en zichtbaar zijn
-
Blz. 47
Goed organiseren van wijkpreventie en buurtbemiddeling in onze kernen
-
Blz. 48
We implementeren een nieuwe, wijkgerichte aanpak.
-
Blz. 49
We implementeren de Aanpak ter Voorkoming van Escalatie (AVE).
-
Blz. 50
Wat mag het kosten?
-
Blz. 51
Programma 2 Verkeer en vervoer
-
Blz. 52
Inleiding
-
Blz. 53
2.1 Verkeer en vervoer
-
Blz. 54
Inleiding
-
Blz. 55
Ontwikkelingen
-
Blz. 56
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 57
Goede bereikbaarheid van alle kernen
-
Blz. 58
We gaan door met de lopende Corridoraanpak A50 (= regionale samenwerking gericht op betere doorstroming)
-
Blz. 59
We gaan door met de ruimtelijke studie N605
-
Blz. 60
We gaan ontwikkelingen die een probleem met de parkeeropgave hebben helpen met alternatieven.
-
Blz. 61
We gaan van start met het nieuwe mobiliteitsplan Maashorst
-
Blz. 62
We ontwikkelen beleid op verschillende fietsverkeersstromen (utilitair en recreatief)
-
Blz. 63
We stimuleren fijnmazige mobiliteit tot in het hart van de kernen en wijken
-
Blz. 64
We stimuleren innovatieve vervoerssystemen, zoals elektrische deelauto’s, deelfietsen en -scooters
-
Blz. 65
Verbetering van de verkeersveiligheid
-
Blz. 66
Onveilige verkeerssituaties pakken we aan
-
Blz. 67
We willen dat mensen minder in de auto stappen, en meer gebruik maken van andere middelen voor vervoer, zoals de fiets en het openbaar vervoer
-
Blz. 68
We verleiden weggebruikers om de auto te laten staan en te kiezen voor andere vormen van vervoer
-
Blz. 69
In het kader van de Mobiliteitsaanpak A50 corridor Eindhoven-Nijmegen, gaan we samen met de regio en provincie de mogelijkheden onderzoeken voor de inzet van een zogenaamde BRT (Bus Rapid Transit)
-
Blz. 70
Er is een onderzoek gedaan naar mobiliteitshubs en logistieke hubs (of een combinatie daarvan). De uitkomsten hiervan verwerken we tot acties
-
Blz. 71
In verband met het MIRT A50 traject tussen Bankhoef en Paalgraven wordt onderzoek gedaan naar de effecten van een verbreding van de A50
-
Blz. 72
Als voorbereiding op een nieuwe openbaar vervoer concessie (vanaf 2027) gaan we met de provincie en de regio werken aan oplossingen voor vervoerarmoede in dunbevolkte gebieden
-
Blz. 73
We willen ons gemeentelijk weggennet handhaven op het huidige kwaliteitsniveau en de leefomgeving van onze inwoners verbeteren
-
Blz. 74
We knappen de openbare ruimte pro-actief op
-
Blz. 75
2.2 Parkeren
-
Blz. 76
Inleiding
-
Blz. 77
Ontwikkelingen
-
Blz. 78
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 79
Nieuw beleid moet de functieveranderingen mogelijk maken, en tegelijkertijd de parkeervraag voor bezoekers van het centrum garanderen. We willen de bestaande parkeercapaciteit beter benutten i.p.v. de beschikbare capaciteit verhogen.
-
Blz. 80
In het mobiliteitsplan Maashorst (visiedeel) worden de nieuwe pijlers voor het parkeerbeleid bepaald
-
Blz. 81
We gaan onderzoeken of extra fietsparkeergelegenheid nodig is en zo ja waar de stalling dan moet worden uitgebreid
-
Blz. 82
We gaan door middel van enquêtes onderzoeken of uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen voor vergunninghouders of betaald parkeren nodig is
-
Blz. 83
Vanuit duurzaamheid investeren we in infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen
-
Blz. 84
Wat mag het kosten?
-
Blz. 85
Programma 3 Economie en toerisme
-
Blz. 86
Inleiding
-
Blz. 87
3.1 Economische ontwikkeling
-
Blz. 88
Inleiding
-
Blz. 89
Ontwikkelingen
-
Blz. 90
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 91
Een gezonde agrarische economie
-
Blz. 92
Agrotoerisme, zorgboerderijen en agrarische kinderopvang worden gepromoot.
-
Blz. 93
In samenwerking met andere partners in de agrarische sector zijn we in gesprek met agrarische bedrijven over een toekomstbestendige onderneming.
-
Blz. 94
We werken mee aan de pilot Peel Natuurdorpen (Tiny Houses) als alternatief financieringsmodel voor agrariërs en natuurontwikkeling
-
Blz. 95
Een krachtig MKB
-
Blz. 96
Boegbeelden uit het lokale bedrijfsleven zetten Maashorst beter op de kaart
-
Blz. 97
Eventuele bottlenecks voor het lokale ondernemerschap in kaart brengen en werken aan de verbetering hiervan
-
Blz. 98
Periodiek netwerksessies organiseren
-
Blz. 99
Verkennen of satellietopleidingen bij grote bedrijven mogelijk zijn. De satellietopleiding bij Bernhoven continueren
-
Blz. 100
Verkennen potentiële fieldlabs
-
Blz. 101
Een sterk netwerk van bedrijven, gemeenten en andere instellingen
-
Blz. 102
We ondersteunen sociaal maatschappelijk ondernemen
-
Blz. 103
We promoten ‘Koop lokaal’
-
Blz. 104
We realiseren vormen van hybride werken en leren
-
Blz. 105
We werken mee als ondernemers Bedrijven Investeringszone (BIZ) aanvragen
-
Blz. 106
We werken aan de uitvoering van de Centrumvisie Uden om het centrum aantrekkelijker te maken
-
Blz. 107
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
-
Blz. 108
Inleiding
-
Blz. 109
Ontwikkelingen
-
Blz. 110
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 111
We willen (groei)ruimte bieden aan het bedrijfsleven en een gunstig vestigingsklimaat creëren voor bestaande en nieuwe ondernemers
-
Blz. 112
We ontwikkelen bedrijventerrein Hoogveld Zuid
-
Blz. 113
We gaan bedrijventerrein Voederheil uitbreiden
-
Blz. 114
We ontwikkelen bedrijfskavels in Reek-Zuid
-
Blz. 115
3.3 Economische promotie
-
Blz. 116
Inleiding
-
Blz. 117
Ontwikkelingen
-
Blz. 118
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 119
Bedrijvigheid in de kernen
-
Blz. 120
De mogelijkheden om leegstand te voorkomen zijn onderzocht en ingevoerd.
-
Blz. 121
We ondersteunen startende ondernemers op verschillende manieren
-
Blz. 122
Branding - Maashorst op de kaart
-
Blz. 123
De uitvoering van de marketingactivatie is in handen van SILO Maashorst
-
Blz. 124
Kwalitatief goede bedrijventerreinen
-
Blz. 125
De ontwikkeling van bestaande en nieuwe bedrijventerreinen is onderzocht en de locaties zijn bekend. De nieuwe bedrijventerreinen zijn in ontwikkeling.
-
Blz. 126
Het toekomstige omgevingsplan wordt flexibel ingericht, waardoor het relatief eenvoudig is om bedrijfsverzamelgebouwen te realiseren.
-
Blz. 127
Maashorst is de meest aantrekkelijke toeristische gemeente van Brabant
-
Blz. 128
We ondersteunen de verdere groei van het toerisme in onze gemeente en zetten ons daarom mét ondernemers in voor profilering en gebiedsmarketing
-
Blz. 129
Wat mag het kosten?
-
Blz. 130
Programma 4 Onderwijs
-
Blz. 131
Inleiding
-
Blz. 132
4.1 Onderwijs algemeen
-
Blz. 133
Inleiding
-
Blz. 134
Ontwikkelingen
-
Blz. 135
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 136
Een goede start van een doorgaande leerlijn
-
Blz. 137
We hebben op basis van de Peutermonitor in juni 2024 in beeld hoeveel kinderen gebruik maken van een voorschoolse voorziening en welke doelgroep we nog niet bereiken
-
Blz. 138
Gelijke kansen voor iedereen
-
Blz. 139
In samenwerking met het onderwijs nemen we gedurende 2024 deel aan de experimenteerregeling en onderzoeken de kansen en beperkingen tussen het passend onderwijs en jeugdhulp.
-
Blz. 140
Samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt
-
Blz. 141
4.2 Onderwijshuisvesting
-
Blz. 142
Inleiding
-
Blz. 143
Ontwikkelingen
-
Blz. 144
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 145
Goede onderwijshuisvesting
-
Blz. 146
Uitbreiding van de onderwijsruimte in Kindcentrum De Morgenzon
-
Blz. 147
Wat mag het kosten?
-
Blz. 148
Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en natuur
-
Blz. 149
Inleiding
-
Blz. 150
5.1 Sportbeleid en- activering
-
Blz. 151
Inleiding
-
Blz. 152
Ontwikkelingen
-
Blz. 153
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 154
Breedtesport en inclusiviteit in de sport
-
Blz. 155
We zorgen voor een breed aanbod van sport. Ook voor mensen met een beperking.
-
Blz. 156
Iedereen doet mee. Bewegen van jongeren is essentieel, ook met het oog op preventieve gezondheid.
-
Blz. 157
Harmonisatie van de subsidiëring van het verenigingsleven
-
Blz. 158
Een goed, sterk en evenwichtig (geharmoniseerd) subsidiebeleid voor de lokale sportverenigingen en culturele instellingen/ verenigingen
-
Blz. 159
Het jaar 2024 is een overgangsjaar waarin we het nieuwe huur- en tarievenbeleid inhoudelijk gaan uitrollen
-
Blz. 160
In alle kernen is voor alle inwoners aanbod om te kunnen sporten
-
Blz. 161
We doen er alles aan om de faciliteiten op orde te hebben en te houden, bijvoorbeeld door te kijken naar gecombineerd gebruik van faciliteiten.
-
Blz. 162
In Maashorst zijn buurtsport- en cultuurcoaches actief
-
Blz. 163
5.2 Sportaccommodaties
-
Blz. 164
Inleiding
-
Blz. 165
Ontwikkelingen
-
Blz. 166
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 167
Een functioneel, kwalitatief en duurzaam sportkapitaal
-
Blz. 168
Realiseren Skatebaan Bevrijdingspark
-
Blz. 169
Onderzoek naar exploitatie zwembad
-
Blz. 170
5.3 Cultuur
-
Blz. 171
Inleiding
-
Blz. 172
Ontwikkelingen
-
Blz. 173
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 174
Een mooi aanbod van kunst en cultuur behouden en uitbreiden
-
Blz. 175
Concessieovereenkomst Markant Maashorst
-
Blz. 176
Implementatie nieuw cultuurbeleid
-
Blz. 177
We bewaken én bewaren de geschiedenis van de kernen
-
Blz. 178
Stimuleren cultuureducatie
-
Blz. 179
5.4 Media
-
Blz. 180
Inleiding
-
Blz. 181
Ontwikkelingen
-
Blz. 182
5.5 Openbaar groen en (openlucht)recreatie
-
Blz. 183
Inleiding
-
Blz. 184
Ontwikkelingen
-
Blz. 185
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 186
De groenste gemeente van Nederland
-
Blz. 187
We gaan de biodiversiteit van natuur waarborgen en versterken, bijvoorbeeld door deelname aan het Deltaplan biodiversiteit
-
Blz. 188
We gaan de Maashorst verder uitbreiden en ontwikkelen als natuurgebied en we onderzoeken of het gebied een Nationaal Park-nieuwe stijl kan worden
-
Blz. 189
We willen diversiteit in natuuraanbod vergroten, met een goede spreiding over de hele gemeente
-
Blz. 190
We gaan pilots opstarten voor beheer van het openbaar groen/natuur door inwoners
-
Blz. 191
We realiseren quick wins, zoals aanplant landschap, ecologisch bermbeheer, erfbeplanting, picknick-voorzieningen, fietsroutes, wandelpaden
-
Blz. 192
Realisatie honden- en uitlaatvelden in voormalig Landerd
-
Blz. 193
Een sterke recreatieve sector
-
Blz. 194
We vergroten de diversiteit in natuuraanbod met een goede spreiding over de hele gemeente
-
Blz. 195
We gaan de Natuurpoort (Palmstraat, Schaijk) en de uitkijktoren in De Maaspoort realiseren
-
Blz. 196
We richten onze positionering nadrukkelijk op ‘Maashorst is de meest recreatieve gemeente van Noordoost-Brabant'. We benadrukken de sterke verwevenheid met het natuurgebied De Maashorst
-
Blz. 197
Natuurcentrum De Maashorst blijft een belangrijke educatieve partner
-
Blz. 198
We maken een start met een verbeterplan voor Wandelpark Uden
-
Blz. 199
Wat mag het kosten?
-
Blz. 200
Programma 6 Sociaal Domein
-
Blz. 201
Inleiding
-
Blz. 202
6.1 Samenkracht en Burgerparticipatie
-
Blz. 203
Inleiding
-
Blz. 204
Ontwikkelingen
-
Blz. 205
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 206
Mogelijkheden om te ontmoeten in de kernen/wijken
-
Blz. 207
Bijdrage aan exploitatie wijkaccommodaties 2024
-
Blz. 208
We stimuleren activiteiten en ontmoeting in de dorpshuizen en MFA’s.
-
Blz. 209
De ontmoetingspunten in de wijken en kernen (zelfstandige locaties of onderdelen van maatschappelijk vastgoed zoals schoolgebouwen) hebben een professional die deskundigheid heeft om de meest voorkomende vragen te beantwoorden.
-
Blz. 210
Professionals in de kern/wijk genieten het vertrouwen van inwoners en worden steeds beter gevonden voor vragen uit het dagelijks leven waar inwoners zelf geen antwoord op hebben.
-
Blz. 211
Preventie door vroeg signaleren van problemen en behoeften
-
Blz. 212
We zorgen dat vrijwilligers en professionals (preventiewerkers, jongerenwerk, dorps- en wijkondersteuners en andere professionals) op een goede manier kunnen samenwerken.
-
Blz. 213
We werken aan een Sterke Sociale basis in de wijken
-
Blz. 214
In 2024 versterken we de rol van jongerenwerk in de sociale basis.
-
Blz. 215
In 2024 onderzoeken we het inzetten van kinderwerk.
-
Blz. 216
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
-
Blz. 217
Inleiding
-
Blz. 218
Ontwikkelingen
-
Blz. 219
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 220
Een integrale benadering van 0-100+
-
Blz. 221
We ontwikkelen en geven uitvoering aan een beleidsplan ouderen.
-
Blz. 222
Een vindbare, herkenbare en professionele toegang voor vragen en voorzieningen
-
Blz. 223
De gemeentelijke toegang voor ondersteuning is verder geprofessionaliseerd en wordt door inwoners als prettig ervaren.
-
Blz. 224
6.3 Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid en eerstelijns schuldhulpverlening)
-
Blz. 225
Inleiding
-
Blz. 226
Ontwikkelingen
-
Blz. 227
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 228
De lokale toepassing van de Participatiewet is eenvoudiger, biedt maatwerk en is vriendelijker voor inwoner die hier gebruik van moeten maken. We werken vanuit de bedoeling van de wet, niet vanuit de letter ervan.
-
Blz. 229
We gaan de voorgestelde wijzigingen in het hierboven genoemde wetsvoorstel onderzoeken en indien mogelijk toepassen, voor zover we dat nog niet doen.
-
Blz. 230
We gaan aan de slag met het nieuwe beleidskader Armoede & Schulden waarin we beide problemen integraal aanvliegen.
-
Blz. 231
We brengen onze ondersteuningsregelingen onder de aandacht van inwoners.
-
Blz. 232
We intensiveren de inzet van vroegsignalering
-
Blz. 233
Het aantal inwoners in de gemeente dat te maken heeft met armoede en schulden is met succes teruggedrongen.
-
Blz. 234
Verborgen armoede is (deels) in beeld gekomen en aangepakt
-
Blz. 235
6.4 Maatschappelijke en arbeidsparticipatie
-
Blz. 236
Inleiding
-
Blz. 237
Ontwikkelingen
-
Blz. 238
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 239
Arbeidsparticipatie
-
Blz. 240
Uitvoeren Plan van aanpak vermindering bestand P-wet in samenwerking met ketenpartners
-
Blz. 241
Opstellen van arbeidsmarktbeleid op de lange termijn in afstemming met partners binnen en buiten de organisatie op het terrein van economie, ruimte, regio, werkgelegenheid.
-
Blz. 242
Intensiveren van het Partnership IBN voor wat betreft de samenwerking met IBN en plaatsing van kandidaten.
-
Blz. 243
6.5 Maatwerkvoorzieningen WMO
-
Blz. 244
Inleiding
-
Blz. 245
Ontwikkelingen
-
Blz. 246
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 247
Inwoners kunnen zoveel mogelijk en zolang als mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen en meedoen in de samenleving.
-
Blz. 248
We onderzoeken mogelijkheden om het gebruik van individuele maatwerkvoorzieningen te collectiveren en ontwikkelen hiervoor nieuw beleid.
-
Blz. 249
We evalueren de pilot scootmobielpool
-
Blz. 250
We maken jaarlijks prestatieafspraken met de woningcorporaties.
-
Blz. 251
We ontwikkelen een urgentieverordening om bij woningtoewijzing voorrang te geven aan specifieke doelgroepen.
-
Blz. 252
6.6 Maatwerkdienstverlening WMO
-
Blz. 253
Inleiding
-
Blz. 254
Ontwikkelingen
-
Blz. 255
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 256
We beschikken over een passend aanbod voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid.
-
Blz. 257
We geven uitvoering aan de lokale ontwikkelagenda ‘Opvang, ondersteuning en zorg voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid’.
-
Blz. 258
We ontwikkelen het nieuwe lokale Wmo-product "Beschermd Thuis".
-
Blz. 259
We houden de Wmo beheersbaar.
-
Blz. 260
We onderzoeken mogelijkheden om inwoners met afstand tot de arbeidsmarkt toe te leiden naar een baan in de zorg en nemen daarop actie.
-
Blz. 261
We willen de participatie en zelfredzaamheid van onze inwoners bevorderen.
-
Blz. 262
We stimuleren het gebruik van (algemene) voorzieningen in de directe omgeving van de inwoner, bijvoorbeeld dagbesteding of huishoudelijke hulp, en ontwikkelen hiervoor nieuw beleid.
-
Blz. 263
6.7 Maatwerkdienstverlening Jeugdhulp
-
Blz. 264
Inleiding
-
Blz. 265
Ontwikkelingen
-
Blz. 266
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 267
In de gemeente Maashorst groeien kinderen en jongeren gezond, veilig en kansrijk op.
-
Blz. 268
Sluitende aanpak Jeugdhulpverlening
-
Blz. 269
Deelname Regionale Werkgroep Veilig in Afhankelijkheidsrelaties.
-
Blz. 270
Ontwikkelen van een preventief jeugdbeleid op basis van de hervormingsagenda jeugd
-
Blz. 271
In de regio maken wij een nieuw Regionaal Beleidskader Jeugdhulp en Uitvoeringsplan Jeugdhulp.
-
Blz. 272
Wat mag het kosten?
-
Blz. 273
Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
-
Blz. 274
Inleiding
-
Blz. 275
7.1 Volksgezondheid
-
Blz. 276
Inleiding
-
Blz. 277
Ontwikkelingen
-
Blz. 278
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 279
Positieve gezondheid
-
Blz. 280
We gaan goede gezondheidspreventieprogramma’s ontwikkelen.
-
Blz. 281
We realiseren optimale dekking van AED’s.
-
Blz. 282
We werken samen met gezondheidsinstanties.
-
Blz. 283
7.2 Riolering
-
Blz. 284
Inleiding
-
Blz. 285
Ontwikkelingen
-
Blz. 286
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 287
We kijken samen waar het nodig is maatregelen te treffen in het buitengebied
-
Blz. 288
Waar in het buitengebied nog regenwateraansluitingen zijn op het riool, gaan we op bezoek.
-
Blz. 289
Rioolheffing anders berekenen
-
Blz. 290
We kijken samen waar het nodig is maatregelen te treffen in het stedelijk gebied
-
Blz. 291
Maatregelen vallen samen met andere werkzaamheden in een straat of wijk. Zo is al het werk in één keer klaar.
-
Blz. 292
7.3 Afval
-
Blz. 293
Inleiding
-
Blz. 294
Ontwikkelingen
-
Blz. 295
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 296
We willen onze afvalinzameling uniformiseren en dat er meer afval wordt gescheiden en voor recycling beschikbaar komt.
-
Blz. 297
Na de aanbesteding voor de luierinzameling en beheer milieustraat kunnen ook de inwoners van Reek, Schaijk en Zeeland in 2024 hun luiers en incontinentiemateriaal in hun kernen scheiden en naar de milieustraat Maashorst in Uden brengen.
-
Blz. 298
We evalueren de papier-, textiel- en snoeihoutinzameling, en de inzameling bij de huidige hoogbouw. Daarover nemen we vervolgens besluiten.
-
Blz. 299
7.4 Milieubeheer
-
Blz. 300
Inleiding
-
Blz. 301
Ontwikkelingen
-
Blz. 302
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 303
Transitie van het landelijk gebied
-
Blz. 304
We zorgen voor een beleidsprogramma Landelijk Gebied
-
Blz. 305
We putten uit twee pilots voor meting en streefwaardebepaling van milieubelasting (geur en ammoniak). Daarbij benutten we de kennis uit de regio.
-
Blz. 306
We blijven aangehaakt bij de landelijke, provinciale en regionale stikstofaanpak.
-
Blz. 307
We blijven in gesprek met belanghebbenden over stikstof e.d.
-
Blz. 308
Voorlopen in duurzaamheid
-
Blz. 309
We brengen de mogelijkheden voor een lokaal energiebedrijf in beeld.
-
Blz. 310
We zorgen voor meer laadpalen voor elektrische auto’s.
-
Blz. 311
We onderzoeken de haalbaarheid van warmtenetten.
-
Blz. 312
We maken ons eigen gemeentelijke vastgoed energieneutraal.
-
Blz. 313
We zorgen voor twee lokale initiatieven voor zonneparken in onze gemeente, bij voorkeur op daken.
-
Blz. 314
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
-
Blz. 315
Inleiding
-
Blz. 316
Ontwikkelingen
-
Blz. 317
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 318
Vanuit een geharmoniseerde begraafplaatsverordening willen we onze begraafplaatsen toekomstbestendig maken.
-
Blz. 319
In 2024 wordt een begin gemaakt met de herinrichting van de Udense begraafplaats die inspeelt op de veranderende tendensen.
-
Blz. 320
Ontwikkelingen
-
Blz. 321
Wat mag het kosten?
-
Blz. 322
Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
-
Blz. 323
Inleiding
-
Blz. 324
8.1 Ruimtelijke ordening
-
Blz. 325
Inleiding
-
Blz. 326
Ontwikkelingen
-
Blz. 327
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 328
Daadkrachtige ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 329
We actualiseren de archeologische verwachtingskaarten.
-
Blz. 330
We beoordelen plannen op de intaketafel.
-
Blz. 331
Implementatie van de Omgevingswet
-
Blz. 332
We blijven ‘Anders Werken’
-
Blz. 333
Regels voor verbouwingen zijn versoepeld
-
Blz. 334
8.2 Grondexploitatie (woningbouw)
-
Blz. 335
Inleiding
-
Blz. 336
Ontwikkelingen
-
Blz. 337
8.3 Wonen en bouwen
-
Blz. 338
Inleiding
-
Blz. 339
Ontwikkelingen
-
Blz. 340
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 341
Een circulaire woonomgeving en circulaire woningbouw(projecten)
-
Blz. 342
We stimuleren het bouwen van circulaire woonmilieus en woningbouw(projecten).
-
Blz. 343
We onderzoeken de cultuurhistorische waarden binnen de gemeente Maashorst, met een voorstel tot bescherming.
-
Blz. 344
Er is ruimte voor innovatie (vernieuwende initiatieven) op het gebied van levensloopbestendigheid en klimaatneutraal bouwen
-
Blz. 345
Een meer gevarieerd en bijzonder woonaanbod per kern voor alle doelgroepen
-
Blz. 346
We versoepelen de mogelijkheid van kamerbewoning.
-
Blz. 347
We zetten de Starterslening voort.
-
Blz. 348
We professionaliseren de huisvesting van arbeidsmigranten in Maashorst aan de hand van het rapport Roemer.
-
Blz. 349
We verkennen nieuwe mogelijkheden voor woningsplitsing en zetten die indien gewenst om in nieuw beleid.
-
Blz. 350
We stimuleren bewonersinitiatieven en initiatieven voor de behoefte aan kleinschalige woningbouw voor onder meer jongeren en starters, (vitale) senioren en kwetsbare groepen.
-
Blz. 351
We stimuleren vraaggericht ontwikkelen en bouwen door ontwikkelende partijen
-
Blz. 352
We zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor specifieke doelgroepen, zoals mensen die zorg en wonen willen combineren
-
Blz. 353
Stevige groei van het aantal woningen
-
Blz. 354
Kansen in bestaand stedelijk gebied (herstructurering) en bestaand vastgoed benutten we beter.
-
Blz. 355
Versnelling van het woningbouwprogramma realiseren we aan de hand van een versnellingsagenda.
-
Blz. 356
Vrijkomende gemeentelijke panden zoals het voormalige gemeentehuis Landerd vormen we om naar (sociale) woningbouw
-
Blz. 357
We maken versnellingsafspraken met corporaties, die we ook hebben opgenomen in de prestatieafspraken.
-
Blz. 358
Zelfbewoningsplicht en (indien nodig) opkoopbescherming integreren we in ons beleid.
-
Blz. 359
We voeren actieve grondpolitiek met lef en beter gebruik van het beschikbare instrumentarium, zoals onteigening of de Wet Voorkeursrecht Gemeenten
-
Blz. 360
We zetten in op tijdelijke huisvesting
-
Blz. 361
Vitale, krachtige, inclusieve kernen en wijken
-
Blz. 362
We faciliteren sterke en zelfredzame gemeenschappen, waarin inwoners zoveel mogelijk in hun eigen woonomgeving kunnen blijven wonen.
-
Blz. 363
Wat mag het kosten?
-
Blz. 364
Programma 9 Bestuur en dienstverlening
-
Blz. 365
Inleiding programma 9
-
Blz. 366
9.1 Bestuur en dienstverlening
-
Blz. 367
Inleiding
-
Blz. 368
Ontwikkelingen
-
Blz. 369
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 370
Een bereikbaar bestuur
-
Blz. 371
Ambtenaren zijn als aanspreekpunt regelmatig zichtbaar in de wijk
-
Blz. 372
Voor inwoners is het bestuur en wat zij doen zichtbaar
-
Blz. 373
Positioneringsplan voor het college
-
Blz. 374
Een intensieve en constructieve samenwerking in de regio
-
Blz. 375
We hebben een prominente rol in de regionale samenwerkingsverbanden die belangrijk zijn voor het realiseren van onze ambities.
-
Blz. 376
Innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening
-
Blz. 377
Bereikbaarheid: we willen dat onze inwoners ons gemakkelijk kunnen bereiken.
-
Blz. 378
Digitalisering & klantgemak: we blijven onze digitale dienstverlening verbeteren en stimuleren het gebruik ervan.
-
Blz. 379
Innovatie: we ontwikkelen nieuwe producten en diensten om onze inwoners nog beter van dienst te kunnen zijn.
-
Blz. 380
Er is een tool beschikbaar zodat inwoners inzicht hebben in hun aanvraag
-
Blz. 381
We gaan tien producten digitaliseren
-
Blz. 382
Onnodige regels zijn geschrapt
-
Blz. 383
We communiceren begrijpelijk voor iedereen en we informeren onze inwoners tijdig
-
Blz. 384
We werken toe naar een integraal dashboard dienstverlening
-
Blz. 385
We voeren een extern bereikbaarheidsonderzoek uit
-
Blz. 386
We verbeteren onze (integrale) dienstverlening met behulp van 5 klantreizen
-
Blz. 387
We doen onderzoek naar wensen met betrekking tot aanvullende kanalen en dienstverlening
-
Blz. 388
Samen denken, samen doen: toewerken naar een participatieve gemeente
-
Blz. 389
Doorontwikkeling Udenfonds naar Maashorstfonds
-
Blz. 390
Per kern maken we met inwoners een agenda op basis van de kernenCV's
-
Blz. 391
Oplevering Maashorstagenda
-
Blz. 392
Ontwikkeling van participatie in de verstedelijkte kern Uden
-
Blz. 393
Maken participatieverordening en participatiebeleid
-
Blz. 394
Trainingsprogramma maken collega's Maashorst
-
Blz. 395
Experimenteren met nieuwe vormen van participatie
-
Blz. 396
Actief inzetten digitale participatiekanaal ‘Maashorst aan het woord’
-
Blz. 397
9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken
-
Blz. 398
Inleiding
-
Blz. 399
Ontwikkelingen
-
Blz. 400
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 401
Aanpak adreskwaliteit en integrale benadering briefadres
-
Blz. 402
Vooraf adresonderzoek op basis van risico-signalen
-
Blz. 403
Kwetsbare inwoners oplossingen op maat bieden
-
Blz. 404
Wet kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces
-
Blz. 405
Plan van aanpak opstellen naar aanleiding van de verbeterpunten uit de interne enquête
-
Blz. 406
Wet kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces implementeren
-
Blz. 407
Wat mag het kosten?
-
Blz. 408
Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten
-
Blz. 409
Inleiding
-
Blz. 410
10.1 Overhead
-
Blz. 411
Inleiding
-
Blz. 412
Ontwikkelingen
-
Blz. 413
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 414
Een stevig fundament voor gemeente Maashorst als organisatie
-
Blz. 415
Afronden actualiseren meerjarig onderhoudsprogramma en routekaart verduurzaming.
-
Blz. 416
Aanpassing archiefkelder Uden / vervroegd overbrengen archief
-
Blz. 417
Vergroten opslagruimte gemeentewerf
-
Blz. 418
Een veilige, moderne en klantvriendelijke informatievoorziening
-
Blz. 419
Afronden van de risicoanalyse (IBD voor gemeenten) en het verbeterplan ontwikkelen en uitvoeren.
-
Blz. 420
Ontwikkeling van een nieuwe, gezamenlijke organisatiecultuur
-
Blz. 421
De vijf kernwaarden een plaats geven in onze nieuw te ontwikkelen HR-instrumenten.
-
Blz. 422
We zijn een aantrekkelijke werkgever waar mensen graag werken en de ruimte krijgen om hun talenten te ontwikkelen
-
Blz. 423
De visie op personeel en het werken in de aantrekkelijke organisatie Maashorst uiten in de werving van nieuwe medewerkers.
-
Blz. 424
10.2 Treasury
-
Blz. 425
Inleiding
-
Blz. 426
Ontwikkelingen
-
Blz. 427
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 428
Een financieel gezonde gemeente
-
Blz. 429
Om te kunnen sturen op de financiën werken we met een aantal prestatie indicatoren (PI's).
-
Blz. 430
10.3 Belastinginkomsten
-
Blz. 431
Inleiding
-
Blz. 432
Ontwikkelingen
-
Blz. 433
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 434
De heffingen zijn kostendekkend
-
Blz. 435
Kostendekkendheidsonderzoek en impactanalyse afronden voor de leges op het gebied van de Omgevingswet.
-
Blz. 436
10.4 Gemeentefonds
-
Blz. 437
Inleiding
-
Blz. 438
Ontwikkelingen
-
Blz. 439
Wat mag het kosten?
-
Blz. 440
Algemeen
-
Blz. 441
Inleiding/aanbieding programmabegroting 2024
-
Blz. 442
Inleiding/aanbieding Programmabegroting 2024
-
Blz. 443
Bestuurlijke hoofdlijn
-
Blz. 444
Bestuurlijke hoofdlijn
-
Blz. 445
Financieel perspectief op hoofdlijn
-
Blz. 446
Financieel perspectief op hoofdlijn
-
Blz. 447
Samenvatting Programmabegroting 2024
-
Blz. 448
Samenvatting Programmabegroting 2024
-
Blz. 449
1. Bestuurlijke hoofdpunten
-
Blz. 450
2. financieel beeld
-
Blz. 451
3. Hoofdpunten nieuw beleid
-
Blz. 452
4. Top 5 risico's
-
Blz. 453
5. Ontwikkeling Lastendruk inwoners/bedrijven
-
Blz. 454
6. Participatie inwoners/instellingen en bedrijven
-
Blz. 455
7. Korte toelichting op de drie pijlers van ons financieel beleid
-
Blz. 456
Paragrafen
-
Blz. 457
Paragraaf Wet Open Overheid
-
Blz. 458
Wet Openbare Overheid
-
Blz. 459
Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 460
Inleiding
-
Blz. 461
Financiële strategie en beleid
-
Blz. 462
Kengetallen financiële positie
-
Blz. 463
Risico's
-
Blz. 464
Ontwikkeling vermogenspositie
-
Blz. 465
Weerstandsratio
-
Blz. 466
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 467
Paragraaf verbonden partijen
-
Blz. 468
Verbonden Partijen
-
Blz. 469
Beleid
-
Blz. 470
Visie en doorkijk naar de toekomst
-
Blz. 471
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 472
Paragraaf financiering
-
Blz. 473
Inleiding
-
Blz. 474
Financieringsbeleid en schuldpositie
-
Blz. 475
Algemene ontwikkelingen en financieringsbehoefte
-
Blz. 476
Inzicht rentelasten/-baten
-
Blz. 477
Risico's
-
Blz. 478
Wet HOF / EMU-saldo
-
Blz. 479
Paragraaf kapitaalgoederen
-
Blz. 480
Inleiding
-
Blz. 481
Wegen
-
Blz. 482
Sport- en Speelvelden
-
Blz. 483
Gebouwen
-
Blz. 484
Civiele kunstwerken
-
Blz. 485
Recreatie, bossen en groene voorzieningen
-
Blz. 486
Riolering en water
-
Blz. 487
Openbare verlichting, parkeervoorzieningen en verkeersregelinstallaties
-
Blz. 488
Speeltuinen en recreatieve voorzieningen
-
Blz. 489
Paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 490
Inleiding
-
Blz. 491
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 492
Geraamde opbrengsten
-
Blz. 493
Onroerende zaakbelastingen
-
Blz. 494
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 495
Rioolheffingen
-
Blz. 496
Begrafenisrechten
-
Blz. 497
Parkeerbelasting
-
Blz. 498
Reclamebelasting
-
Blz. 499
Marktgelden
-
Blz. 500
Toeristenbelasting
-
Blz. 501
Forensenbelasting
-
Blz. 502
Inzicht in kostendekkendheid leges
-
Blz. 503
Lastendruk t.o.v. buurgemeenten
-
Blz. 504
Paragraaf grondbeleid
-
Blz. 505
Inleiding
-
Blz. 506
Grondbeleid onder de Omgevingswet
-
Blz. 507
Verloop van de grondexploitaties
-
Blz. 508
Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 509
Inleiding
-
Blz. 510
Informatiebeleid, informatieveiligheid & Privacy
-
Blz. 511
Rechtmatigheid
-
Blz. 512
Frauderisico's
-
Blz. 513
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 514
Overhead en vennootschapsbelasting
-
Blz. 515
Financiële begroting
-
Blz. 516
Gevolgen programmabegroting 2024 voor de financiële positie
-
Blz. 517
Financiële strategie
-
Blz. 518
Kengetallen financiën
-
Blz. 519
Uiteenzetting van de financiële positie
-
Blz. 520
Bestedings- en dekkingsplan 2024-2027
-
Blz. 521
Het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 522
Overzicht van baten en lasten per programma (art. 17 BBV)
-
Blz. 523
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 524
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 525
Algemeen
-
Blz. 526
Overzicht incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 527
Specificatie incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 528
Bijlagen
-
Blz. 529
Financieel economisch uitgangspunten
-
Blz. 530
Financieel technische uitgangspunten
-
Blz. 531
Baten en lasten per taakveld
-
Blz. 532
Baten en lasten per taakveld
-
Blz. 533
Verdelingsprincipe baten en lasten per taakveld
-
Blz. 534
Reserves incl. beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 535
Wettelijk kader
-
Blz. 536
Specificatie aanwendingen en stortingen reserves
-
Blz. 537
Voorzieningen
-
Blz. 538
Wettelijk kader
-
Blz. 539
Onderhanden werken (inclusief MIP) en nieuwe investeringen 2024
-
Blz. 540
Algemeen
-
Blz. 541
Totaaloverzicht verloop onderhanden werken en meerjareninvesteringsprogramma
-
Blz. 542
Specificatie onderhanden werken en meerjareninvesteringsprogramma
-
Blz. 543
Geldleningen
-
Blz. 544
Opgenomen geldleningen
-
Blz. 545
Verstrekte geldleningen
-
Blz. 546
Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 547
BBV beleidsindicatoren
-
Blz. 548
BBV beleidsindicatoren
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap