Uitgaven

3,24%
€ 6.258
x €1.000
3,24% Complete

Inkomsten

0,01%
€ 19
x €1.000
0,01% Complete

Saldo

1818,88%
€ 6.239
x €1.000

Programma 1 Veiligheid

Uitgaven

3,24%
€ 6.258
x €1.000
3,24% Complete

Inkomsten

0,01%
€ 19
x €1.000
0,01% Complete

Saldo

1818,88%
€ 6.239
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit programma gaat over de verschillende aspecten van openbare orde en veiligheid: crisisbeheersing en rampenbestrijding, integrale veiligheid, ondermijning en zorg en veiligheid. Samen met onze partners zoals (o.a.) de politie, de Veiligheidsregio,  het openbaar ministerie en anderen werken we samen aan een veilige omgeving voor iedereen die woont, werkt en verblijft in Maashorst. 

1.1 Crisisbeheersing en rampenbestrijding

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Gemeenten hebben de verantwoordelijkheid om voor hun inwoners te zorgen, in het bijzonder tijdens rampen en crises. De gemeente speelt een belangrijke rol bij het bestrijden van rampen en het beheersen van crises. Alle taken van de gemeente op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing worden Bevolkingszorg genoemd.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Ontwikkelingen regionaal
We krijgen steeds meer te maken met langdurige crises. Dit vraagt om een andere denkwijze en inzet van de organisatie. De coronacrisis, de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne en de boerenprotesten hebben de afgelopen jaren aangetoond hoe kwetsbaar de maatschappij kan zijn. En hoe belangrijk het is dat de crisisorganisatie zowel lokaal, regionaal als landelijk zo optimaal mogelijk gefaciliteerd en getraind is om in buitengewone omstandigheden te kunnen blijven functioneren.  
  
De gemeente Maashorst maakt deel uit van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord. De Veiligheidsregio is bezig met een doorontwikkeling. In 2023 is een nieuw regionaal beleidsplan in werking getreden en is het risicoprofiel geactualiseerd. 

Ontwikkelingen lokaal

Een veerkrachtige en wendbare organisatie is essentieel om ons voor te bereiden op flitsincidenten en langdurige crises. Het is echter onmogelijk om vooraf precies te weten welke incidenten of crises op ons afkomen. Dát ze komen weten we wel. Deze situaties  zijn onbekend en onverwacht waardoor de impact niet altijd goed in te schatten is. De Veiligheidsregio faciliteert en regisseert de bevolkingszorgprocessen, zodat gemeenten zich kunnen voorbereiden op het bestrijden van rampen en beheersen van crises. In 2024 gaan we verder met het professionaliseren van onze crisisorganisatie. Daarbij moeten we rekening houden met risico's die verband houden met klimaatverandering en extremer weer (hevige neerslag en overstromingen en natuurbranden als gevolg van langdurige droogte), de risico’s op (grote) branden en ongevallen en de bedreiging van de vitale en digitale infrastructuur (zoals verstoring van de energievoorziening of de gevolgen van een cyberaanval). 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We willen ons zo goed als mogelijk voorbereiden op (natuur)rampen en crises, zodat we adequaat kunnen optreden

Terug naar navigatie - We willen ons zo goed als mogelijk voorbereiden op (natuur)rampen en crises, zodat we adequaat kunnen optreden

We willen zorgen voor een goede en kwalitatief sterke voorbereiding op (natuur-)rampen en crises. We zorgen dat we goed voorbereid zijn op crises en rampen zodat we adequaat kunnen optreden als zij zich voordoen.  
We zien dat er door de klimaatverandering ook een  grotere kans ontstaat op heftige natuurrampen of calamiteiten. Onze rampenbestrijding moeten we daarop inrichten.

Wat gaan we ervoor doen?

1.2 Openbare orde en veiligheid

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Onder dit taakveld vallen o.a. openbare orde, de aanpak van ondermijning, sociale veiligheid en leefbaarheid. Wij werken aan een gemeente waarin iedereen zich veilig voelt. Dit draagt bij aan een prettige woon- en leefomgeving. We blijven actief om dit verder te verbeteren. Daarbij is het van belang dat we samen werken met onze partners in het veiligheidsveld en met inwoners. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Prioriteitstellingen vanuit het Integraal Veiligheidsplan (IVP)
De gemeenteraad heeft in december 2022 het Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2023-2026 vastgesteld. De prioriteiten in het IVP zijn in 2023 uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma (UVP). Het UVP geeft handen en voeten aan het Integraal Veiligheidsplan en laat zien wat we de komende jaren gaan doen om de doelen uit het IVP te halen.  

Zorg & veiligheid
Bij zorg en veiligheidsproblematiek gaat het bijvoorbeeld om woonoverlast, jeugdoverlast, huiselijk geweld, kindermishandeling of voorwaarlozing, forensische zorg en problemen veroorzaakt door personen met onbegrepen gedrag. Niet zelden speelt het gebruik van verdovende middelen hierin een rol. Het is belangrijk om vroegtijdig in te grijpen om te zorgen dat de problematiek en overlast zo klein mogelijk blijven. De afgelopen jaren zien we het aantal casussen groeien en ook in 2024 zal er intensieve inzet nodig zijn op dit onderwerp. De focus ligt op zo vroeg mogelijk signaleren en aanpakken. 

Jeugdoverlast
Enkele jaren geleden zijn we gestart met nieuwe aanpak van jeugdoverlast met de overlastsituatie als uitgangspunt. Dat betekent dat de gemeente, politie, jongerenwerk en hulpverleningsinstanties met elkaar de overlast in beeld brengen en een aanpak hiervoor maken. Daarnaast is een regisseur complexe casuïstiek jeugd aangesteld. De regisseur houdt het overzicht rondom de overlast en schakelt tijdig met de juiste partijen om de overlast tegen te gaan en regie te voeren op het uitvoeren van acties. Door deze ontwikkelingen zijn er korte lijnen met de betrokken partijen. Dit draagt eraan bij dat we overlastgevende jeugd snel in beeld hebben en acties kunnen uitzetten om ervoor te zorgen dat we criminaliteit tegengaan.  
Op dit moment hebben we jeugdoverlast beter onder controle dan voorgaande jaren. Er is beter zicht op de jeugd en door de goede samenwerking wordt snel geschakeld met elkaar en worden acties uitgezet. Hiermee proberen we de jeugdoverlast te verkleinen en te voorkomen dat jongeren afglijden naar de criminaliteit. In 2024 zetten we de aanpak voort en breiden die uit met onder andere meer mogelijkheden voor de inzet van HALT.  

Digitale veiligheid
Traditionele vormen van criminaliteit worden steeds vaker ingeruild voor digitale criminaliteit zoals cybercrime (denk aan hacken) en gedigitaliseerde criminaliteit waarbij digitale middelen worden gebruikt als middel om strafbare feiten te plegen. Omdat we steeds meer digitaal doen, is de kans ook groter dat mensen slachtoffer worden van cybercrime. Opsporing van verdachten is arbeidsintensief en vaak ook erg specialistisch. We willen vooral inzetten op het vergroten van de digitale weerbaarheid van onze inwoners en zorgen dat ons eigen huis op orde is. De inzet is echter erg beperkt omdat er op dit moment geen medewerker met kennis en kunde aanwezig is. 

Maatschappelijke onrust 
Polarisatie, extremisme en radicalisering zijn enkele vormen van maatschappelijke onrust. Tegenstellingen tussen bepaalde bevolkingsgroepen worden groter. Ook maatschappelijke ontwikkelingen spelen hierbij een rol, zoals bijvoorbeeld de toenemende asielstromen en schaarste op de woningmarkt. Het vraagt veel inzet van de gemeente om hier vroegtijdig op in te spelen en om bijvoorbeeld demonstraties goed te laten verlopen.  
Ondermijning 
De effecten van georganiseerde criminaliteit op onze samenleving, waarbij onder- en bovenwereld verweven raken, noemen we ondermijning. Criminelen maken voor illegale activiteiten gebruik van legale bedrijven en diensten in de bovenwereld. De integrale aanpak van ondermijning is gericht op het verstoren van de financiële basis van de criminaliteit. Dit doen we door intensief samen te werken met partners zoals de politie, het Openbaar Ministerie, de belastingdienst en het UWV. We zetten hierbij in op vier speerpunten:  

  • zichtbaar effectieve interventies
  • werken aan een weerbare overheid gebaseerd op de 'Brabantse norm weerbare overheid'
  • onze samenleving weerbaar maken
  • nadrukkelijk investeren in het versterken van onze informatiepositie en expertise op het gebied van ondermijning in onze gemeente. 

Verzorgingsplaatsen
We zien steeds meer vervoersbewegingen binnen het nationale en regionale beroepsgoederenvervoer. Dit heeft geleid tot een stijgend aantal ladingdiefstallen binnen onze gemeente langs het hoofdwegennet. Het maakt ook een onderliggend probleem zichtbaar: een nijpend tekort aan parkeerplaatsen voor grote voertuigen zoals vrachtwagens, bussen en LZV's. Om de ladingdiefstallen aan te pakken werkt de gemeente samen met diverse partners.  

Toezicht en handhaving
Wijkgericht werken blijft een belangrijk onderdeel van het werk van de BOA's. Maar de BOA's krijgen te maken met een steeds complexer werkveld. Waar ze vroeger vooral kleine overtredingen uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) corrigeerden, moeten ze nu ook taken overnemen die politie overgedragen heeft naar de gemeente. Denk aan het begeleiden van het toenemend aantal demonstraties en manifestaties en de controle op illegale prostitutie. Ook hebben ze een rol bij evenementen (die steeds groter worden en in aantal toenemen) waar we ook terugtrekkende bewegingen van de politie zien. Andere afdelingen van de gemeente maken ook steeds meer gebruik van de BOA’s. Denk aan de controles op afval, parkeercontroles en hulp bij sociale problemen. Kortom, het takenpakket van de BOA’s neemt elk jaar toe, waardoor zij bestaande taken en het wijkgericht werken soms onvoldoende kunnen uitvoeren. 

 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Aanpak van overlast door jeugd

Terug naar navigatie - Aanpak van overlast door jeugd

We zorgen dat risicojongeren in beeld zijn en er een persoonsgerichte aanpak voor hen is. Dat doen we in nauwe samenwerking met het jongerenwerk in onze gemeente (belangrijk voor vroegsignalering), de politie (met inzet van de jeugdagent), onze BOA’s en andere partners zoals jongerenwerk en HALT. 

Wat gaan we ervoor doen?

Adequate bescherming van medewerkers en bestuur tegen agressie en geweld

Terug naar navigatie - Adequate bescherming van medewerkers en bestuur tegen agressie en geweld

Bij interne veiligheid hoort ook de veiligheid van onze eigen medewerkers en bestuurders. Zij moeten hun werk kunnen doen zonder dat ze te maken krijgen met fysiek of verbaal geweld of intimidatie. Helaas zien wij dat medewerkers hier steeds vaker mee te maken krijgen. We zetten in op een adequate bescherming van medewerkers en bestuur. We hanteren daarvoor de landelijke aanpak tegen agressie en geweld volgens het programma Veilige Publieke Taak. 

Wat gaan we ervoor doen?

Bescherming kwetsbare groepen

Terug naar navigatie - Bescherming kwetsbare groepen

Veiligheid is voor elk mens belangrijk. Toch zien we dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is die veiligheid te voelen of te hebben. Dat maakt mensen kwetsbaar. We spannen ons in om die kwetsbaarheid te voorkomen of te verminderen. We helpen te voorkomen dat mensen slachtoffer worden van misdrijven of dat misbruik wordt gemaakt van hun situatie. Dit doen we samen met de politie, woningbouwverenigingen en onze welzijnsorganisaties. De steeds complexer wordende sociaal maatschappelijke casuïstiek (denk aan verwarde personen, overlast gevende buren en huiselijk geweld) vraagt ook om een stevige integrale aanpak. Die zetten we door en we blijven ons inzetten om die waar mogelijk te verbeteren, in nauwe afstemming met onder meer onze welzijnspartners. Ook intern werken we goed samen en is er een gezamenlijk portefeuillehoudersoverleg zorg en veiligheid. Als casussen te complex worden, dan helpt het Zorg- en Veiligheidshuis ons.  

Wat gaan we ervoor doen?

Bestrijding cybercrime

Terug naar navigatie - Bestrijding cybercrime

We zien steeds meer cybercrime in onze samenleving. We willen onze inwoners hier zo goed mogelijk tegen beschermen door ze bewust te maken van de risico's. Ook in onze eigen organisatie, en als gemeentelijke overheid, moet onze weerbaarheid op orde en sterk zijn. 

Wat gaan we ervoor doen?

Bestrijding ondermijning en georganiseerde criminaliteit

Terug naar navigatie - Bestrijding ondermijning en georganiseerde criminaliteit

Ondermijning gaat over de grenzen van onze gemeente heen. Daarom werken we bij de bestrijding ervan niet alleen lokaal, regionaal en provinciaal samen met allerlei relevante instanties, maar ook landelijk en zelfs internationaal. Dat blijven we doen, omdat deze kwestie zo complex is dat er een aanpak nodig is waarbij verschillende disciplines (zoals de politie, het Openbaar Ministerie en de belastingdienst) samenwerken. Ook op wijkniveau zoeken we naar creatieve oplossingen om het probleem aan te pakken. 

Het grote buitengebied van Maashorst vraagt om extra aandacht en ondersteuning om ervoor te zorgen dat criminelen hier geen vrij spel krijgen. We focussen op het verstoren van het winstgevende systeem van drugscriminelen en pakken ondermijnende criminaliteit krachtig en met vernieuwende methoden aan. Onderdeel van onze aanpak is het vergroten van de weerbaarheid van onze eigen organisatie, inwoners en bedrijven. Bijvoorbeeld door in te zetten op bewustwording, het vergroten van de meldingsbereidheid en het makkelijker maken van het doen van een melding. 

Wat gaan we ervoor doen?

Criminaliteit voorkomen waar het kan en bestrijden waar het moet

Terug naar navigatie - Criminaliteit voorkomen waar het kan en bestrijden waar het moet

Wij hechten aan zichtbaarheid op straat, daarom hechten we aan zichtbare BOA’s, zeker nu de politie onder druk staat. 
Door meer gebruik te maken van beschikbare data kunnen we waar nodig doelgericht en vroegtijdig optreden. We gaan daarbij uiteraard zorgvuldig om met het gebruik van data om stigmatisering en discriminatie te voorkomen.    

Wat gaan we ervoor doen?

We maken veilige en leefbare wijken tot een gedeelde verantwoordelijkheid

Terug naar navigatie - We maken veilige en leefbare wijken tot een gedeelde verantwoordelijkheid

Om veiligheid te waarborgen, werken we nauw samen met veiligheidspartners als de politie, het Openbaar Ministerie en de Veiligheidsregio. Maar ook met partners in de wijken en dorpen, zoals welzijnswerk, zorgaanbieders, scholen en verenigingen. En niet te vergeten met onze inwoners. Want zij kunnen ons het beste vertellen welke plekken in hun wijk, buurt of dorp zij als onveilig ervaren. En ze kunnen helpen om problemen in hun buurt op te lossen. Daarom investeren we gericht in middelen om inwoners in de gelegenheid te stellen actief met ons mee te werken aan de veiligheid van hun woonomgeving. Denk aan bewonersparticipatie, wijkpreventie-programma’s, buurtnetwerken en buurtbemiddeling. 

Wat gaan we ervoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
1.1 Crisisbeheersing en rampenbestrijding 3.608 3.837 4.343 4.355 4.371 4.408
1.2 Openbare orde en veiligheid 1.486 2.071 1.915 1.900 1.874 1.877
Totaal Lasten 5.093 5.908 6.258 6.255 6.245 6.285
Baten
1.1 Crisisbeheersing en rampenbestrijding 7 5 6 6 6 6
1.2 Openbare orde en veiligheid 175 142 13 13 13 13
Totaal Baten 182 147 19 19 19 19
Geraamd resultaat exclusief mutaties reserves 4.912 5.760 6.239 6.237 6.226 6.266
Stortingen in reserves 34 0 0 0 0 0
Onttrekkingen uit de reserves 34 34 0 0 0 0
Totaal mutaties reserves 0 -34 0 0 0 0