Uitgaven

3,56%
€ 6.870
x €1.000
3,56% Complete

Inkomsten

0,85%
€ 1.651
x €1.000
0,85% Complete

Saldo

1521,48%
€ 5.219
x €1.000

Programma 4 Onderwijs

Uitgaven

3,56%
€ 6.870
x €1.000
3,56% Complete

Inkomsten

0,85%
€ 1.651
x €1.000
0,85% Complete

Saldo

1521,48%
€ 5.219
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit programma omvat verschillende aspecten binnen het onderwijs zoals passend onderwijs, volwasseneducatie, peuteropvang en voorschoolse educatie, leerlingenvervoer, bewegingsonderwijs, onderwijsachterstandenbeleid en internationale schakelklas, leerplicht en voorkomen van vroegtijdig school verlaten. Daarnaast behoort ook onderwijshuisvesting tot dit programma. 

4.1 Onderwijs algemeen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het taakveld onderwijsbeleid en leerlingenzaken bestaat uit 2 deeltaakvelden. Het gaat dan om gemeentelijke taken met betrekking tot of op het gebied van:

Openbaar basisonderwijs
Hiertoe behoren de gemeentelijke taken met betrekking tot het openbaar onderwijs:

  • Bewegingsonderwijs;
  • Passend onderwijs.
     

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Hiertoe behoren het lokaal onderwijsbeleid en leerling voorzieningen:

  • Achterstandenbeleid;
  • Volwasseneducatie;
  • Peuteropvang;
  • Leerlingenvervoer;
  • Stimuleren schooldeelname: leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Onderwijs is een vitale speler in een samenleving die sterk in beweging is. Scholen/Integrale Kindcentra zjin van fundamenteel belang voor de ontwikkeling van kinderen. Scholen zijn onderwijsinstellingen waar kennis en vaardigheden worden overgedragen en waar kinderen zich sociaal en emotioneel kunnen ontplooien. 
Het gaat om een belangrijke plaats, waar kinderen een groot deel van hun tijd doorbrengen. Er liggen uitdagingen als het gaat om passend onderwijs en het voorkomen van segregatie en stimuleren van integratie. Belangrijke ontwikkelingen worden besproken in de Lokaal Educatieve Agenda (LEA). 

Het schoolgebouw is een plaats om samen te werken, en ook steeds meer een plek om organisaties uit het gebied/de wijk te ontvangen. Juist vanwege de diverse didactische en maatschappelijke functies van een schoolgebouw, is adequate onderwijshuisvesting van groot belang. Het vormgeven van onderwijshuisvesting nu en in de toekomst, is geen makkelijke opgave. De gezamenlijke verantwoordelijkheid (gemeente voor nieuwbouw en uitbreiding, schoolbesturen voor onderhoud), de groter wordende groep belanghebbenden in een Integraal Kindcentrum en de veranderingen in vraag en gebruik, maken het complex. 

Het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) is hierbij richtinggevend ambitiedocument. Met dit document komen we tot realistische onderwijshuisvesting op de middellange termijn. Daarbij vindt een betere aansluiting plaats tussen de huisvestingscapaciteit en de huisvestingsbehoefte, zowel kwalitatief als kwantitatief. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een goede start van een doorgaande leerlijn

Terug naar navigatie - Een goede start van een doorgaande leerlijn

In het onderwijs is sprake van diverse fases die niet op zichzelf staan. Wij investeren nadrukkelijk in de doorgaande (leer)lijn. Dit begint al met het aanbod van voorschoolse educatie (VE) en peuteropvang. Deze moet vloeiend overlopen in het basisonderwijs. VE-indicaties worden in alle gevallen doorgeleid naar een passende locatie met VE-aanbod. Waar nodig zorgen we aanvullend aan het schoolaanbod voor versterking van de omgeving van kinderen met leerachterstanden. Iedereen moet aan het einde van de basisschool de overstap kunnen maken naar het voortgezet onderwijs om talenten verder te ontwikkelen. Om geschikt onderwijs te kunnen volgen, wordt leerlingenvervoer ingezet als dat past in geldende wet- en regelgeving. 

Wat gaan we ervoor doen?

Gelijke kansen voor iedereen

Terug naar navigatie - Gelijke kansen voor iedereen

We investeren in gelijke ontwikkelkansen van kinderen. Ieder kind in onze gemeente moet de mogelijkheid krijgen om passend onderwijs te volgen. We vinden het belangrijk dat aandacht wordt besteed aan alle vormen van educatie en dat deze toegankelijk zijn voor alle kinderen. 

We voorkomen thuiszitten en voortijdig schoolverlaten. We zorgen voor passend onderwijs dat aansluit op de vraag van de arbeidsmarkt. Samen met onze partners realiseren we een goede aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven en verbreden we het opleidingsaanbod.  
Ook willen we dat op scholen aandacht wordt besteed aan omgaan met geld en het voorkomen van verslavingen. Hierbij zien wij een rol onder meer voor de preventiewerkers jeugd, de aansluitfunctionarissen van de GGD en/of jongerenwerkers op scholen. 

Wat gaan we ervoor doen?

Samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - Samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt

Om te voorkomen dat er een te grote mismatch ontstaat tussen onderwijs (aanbod) en arbeidsmarkt (vraag) willen we de samenwerking tussen beide sectoren nog sterker stimuleren. Ons sterk ontwikkelde en vertegenwoordigde MKB-segment biedt uitgelezen mogelijkheden daartoe. Wij geloven in hybride leeromgevingen. Daarom zetten we daar in deze bestuursperiode stevig op in. Zo willen we ook de Campus in de kern Uden (een initiatief dat in 2021 is gestart) behouden als schakel tussen het lokale voortgezet onderwijs en middelbaar onderwijs in buurgemeenten enerzijds en lokale werkgelegenheid anderzijds. Het ontbreken van hoger en middelbaar beroepsonderwijs wil niet zeggen dat er geen (delen van) hogere en middelbare beroepsleidingen verzorgd kunnen worden. Daar kunnen we - mét onderwijsinstellingen en bedrijven - vast nog meer slimme oplossingen voor bedenken.

4.2 Onderwijshuisvesting

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Tot dit taakveld behoren de gemeentelijke taken op het gebied van huisvesting voor basis- en voorgezet onderwijs:

  • nieuwbouw van schoolgebouwen;
  • uitbreiding van bestaande schoolgebouwen;
  • opstellen programma onderwijshuisvesting;
  • vandalismebestrijding.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

 Het ministerie van OCW bereidt een wetswijziging onderwijshuisvesting voor. De wetswijziging moet de verdeling van verantwoordelijkheid tussen gemeenten en schoolbesturen verhelderen en de samenwerking verbeteren. De ingangsdatum is nog niet bekend. 
 
De insteek van de wet is een meer planmatige, duurzame en toekomstgerichte aanpak van onderwijshuisvesting. Dit leidt tot meer effectiviteit en dus betere onderwijshuisvesting. De wet regelt een aantal zaken: 

  • gemeenten moeten verplicht een Integraal Huisvestingsplan opstellen voor vier jaar met een vooruitblik op minimaal de twaalf jaar die daarop volgen
  • renovatie wordt een volwaardig alternatief voor nieuwbouw en kan als maatregel ingezet worden om de levensduur van een schoolgebouw met ten minste 25 jaar te verlengen
  • het investeringsverbod in het primair onderwijs wordt afgeschaft. Dit geeft schoolbesturen meer vrijheid om te investeren in schoolgebouwen (als er een overschot is op de besteding van de onderwijsmiddelen).
     

Wij zijn bezig met de ontwikkeling van een IHP (2023-2038) en werken hierbij samen met schoolbesturen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Goede onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - Goede onderwijshuisvesting

We willen goede en eigentijdse onderwijshuisvesting in Maashorst. Een goed schoolgebouw is een belangrijke randvoorwaarde voor het verzorgen van goed onderwijs.
 
Daarom werken we planmatig en gefaseerd aan het verbeteren van onze onderwijsgebouwen, op basis van een Integraal Huisvestingsplan. 
Bij nieuwbouw leggen we met duurzaamheid de lat hoog: we willen frisse scholen (een gezond binnenklimaat), gasloos bouwen en gebouwen met een laag energieverbruik. 
Ook willen we in alle wijken en kernen goed bereikbaar basisonderwijs behouden. Hetzelfde geldt voor kinderopvang. 

Wat gaan we ervoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
4.1 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 3.078 3.570 3.284 3.284 3.284 3.284
4.2 Onderwijshuisvesting 3.844 4.518 3.585 3.455 3.383 3.333
Totaal Lasten 6.921 8.088 6.870 6.739 6.668 6.618
Baten
4.1 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 1.401 1.670 1.234 1.234 1.234 1.234
4.2 Onderwijshuisvesting 922 987 230 230 230 230
Totaal Baten 2.322 2.658 1.465 1.465 1.465 1.465
Geraamd resultaat exclusief mutaties reserves 4.599 5.430 5.405 5.275 5.203 5.153
Stortingen in reserves 252 0 0 0 0 0
Onttrekkingen uit de reserves 586 438 186 186 186 186
Totaal mutaties reserves -334 -438 -186 -186 -186 -186