STRUCTUREEL BEELD
Onderstaand het bestedings- en dekkingsplan 2024-2027 zoals gepresenteerd in de Kadernota 2024 van de gemeente Maashorst. De nieuwe ontwikkelingen met financiële gevolgen worden hieronder verder toegelicht.
(Bedragen x € 1.000 /N = negatief en V= positief)
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
1. Meerjarenbeeld na Kadernota 2024-2027 | V 263 | V 4.248 | N 2.221 | N 5.941 |
2. Totale gevolgen meicirculaire '23 | N 908 | N 392 | N 2.570 | N 320 |
3. Voordeel sneller invullen taakstelling personeel | V 251 | |||
4. Salaris doorrekenen naar rendabele producten | V 610 | V 601 | V 706 | V 783 |
5. Actualisatie MIP | V 235 | V 136 | V 107 | V 106 |
6. Overige correcties | N 108 | N 81 | N 81 | N 81 |
Saldo Bestedings- en Dekkingsplan 2024-2027 | V 343 | V 4.512 | N 4.059 | N 5.453 |
1. Uitgangspunt is het bestedings- en dekkingsplan 2024-2027 zoals gepresenteerd in de Kadernota 2024 van de gemeente Maashorst. De nieuwe ontwikkelingen met financiële gevolgen worden hieronder verder toegelicht.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
1. Meerjarenbeeld na Kadernota 2024-2027 | V 263 | V 4.248 | N 2.221 | N 5.941 |
2. De algemene uitkering is de belangrijkste inkomstenbron van de gemeente Maashorst. In de begroting moeten we in ieder geval de uitkomsten van de meicirculaire verwerken. De gevolgen voor Maashorst zijn nu bekend en in het financieel beeld opgenomen. Een uitgebreide toelichting op de ontwikkelingen van de algemene uitkering is terug te vinden bij Programma 10 onderdeel 'Gemeentefonds'.
Voor wat betreft de 'Specifieke uitkering Brede impuls combinatiefuncties/buurtcoaches': In de meicirculaire zijn de middelen voor 'Brede impuls combinatiefuncties/buurtcoaches' omgezet van een algemene uitkering naar een specifieke uitkering (SPUK). Deze inkomsten gaan we dan ook vanaf nu ramen. Er is een direct verband tussen de korting op de algemene uitkering en deze SPUK. Dat is de reden dat we dit onder deze ontwikkeling toelichten.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
2. Ontwikkeling algemene uitkering als gevolg van de meicirculaire '23 | N 871 | N 655 | N 2.833 | N 583 |
Specifieke uitkering Brede impuls combinatiefuncties/buurtsportcoaches | V 263 | V 263 | V 263 | V 263 |
Vervallen taakstelling Rijk inverdieneffect Jeugdzorg | N 300 | |||
Totaal gevolgen meicirculaire '23 | N 908 | N 392 | N 2.570 | N 320 |
3. Voordeel sneller invullen taakstelling personeel. In de Kadernota 2024 is de personele taakstelling (oorspronkelijk € 850.000) als gevolg van de herindeling volledig ingevuld met ingang van 2023. Dat is eerder dan waar rekening mee gehouden is. De taakstelling zou eerst in 2025 volledig gerealiseerd hoeven te zijn. Dit levert ook nog een eenmalig structureel voordeel op in 2024 van € 251.000.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
3. Voordeel sneller invullen taakstelling personeel | V 251 |
4. Autonome ontwikkelingen
Na de publicatie van de de Kadernota 2024 zijn er diverse ontwikkelingen met financiële gevolgen die van invloed zijn op het Bestedings- en dekkingsplan en waar we nauwelijks invloed op uit kunnen oefenen. In dit geval is de opgenomen loonstijging van € 4,8 miljoen (Kadernota 2024) nog niet door verdeeld naar de rendabele producten zoals afval/riool/grondexploitaties e.d..
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
4. Salaris doorrekenen naar rendabele producten | V 610 | V 601 | V 706 | V 783 |
5. Actualisatie MIP
Als onderdeel van de Kadernota 2024 heeft er een actualisatie van het Meerjarig InvesteringsProgramma (MIP) plaatsgevonden. Nu is met name gekeken naar de uitvoerbaarheid van de investeringen die gepland zijn voor 2023. Sommige zijn doorgeschoven, andere zijn uit het investeringsprogramma gehaald. Per saldo levert dit een extra structureel financieel voordeel op.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
5. Actualisatie MIP | V 235 | V 136 | V 107 | V 106 |
6. Overige correcties
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
6. Overige correcties | N 108 | N 81 | N 81 | N 81 |
De aanpassingen worden hieronder kort toegelicht:
- In de Kadernota 2024 is ten onrechte een structureel extra budget van € 119.530 opgenomen het Kleinschalig Collectief Vervoer (KCV).
- De prijsindex voor de Veiligheidsregio is hoger dan waar in de Kadernota rekening mee gehouden is. De raad is in juni 2023 hiervan in kennis gesteld. Dit betreft een extra structureel bedrag van € 186.000.
-
De harmonisatie van het beleid op het gebied van schuld-hulpverlening is onderhanden en zal naar verwachting in het vierde kwartaal 2023 aan het college en de gemeenteraad ter besluitvorming worden aangeboden. Vooruitlopend op dit geharmoniseerde beleid is er een wettelijke taak (schuldhulpverlening voor ondernemers) die een extra budgetvraag noodzakelijk maakt. In de huidige begroting schuldhulpverlening is voor deze wettelijke taak geen budget opgenomen van € 25.000
- In de kadernota was een investering opgenomen voor de uitbreiding onderwijsruimte De Wizzert en De Vlasgaard van € 237.000 met de daarbij behorende kapitaallasten. Er is nu voor een interne verbouwing gekozen waarvoor eenmalig een bedrag van € 27.000 nodig is. Daarnaast vervalt structureel de huidige huuropbrengst van die ruimte (€ 16.000). De investering met kapitaallasten vervallen daarmee.
INCIDENTEEL BEELD | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
1. Meerjarenbeeld voor 1e afwijkingenrapportage 2023/kadernota 2024 (uitgaven/inkomsten) |
V 421 |
V 768 |
N 134 |
0 |
2. Al gedekt uit Algemene Reserve |
N 421 |
N 768 |
N 134 |
0 |
3. Saldo voor 1e afwijkingenrapportage 2023/kadernota 2024 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. Incidentele lasten/baten 1e afwijkingenrapportage 2023/kadernota 2024 |
N 563 |
N 150 |
0 |
0 |
5. Nieuwe voorstellen programmabegroting 2024
|
0 |
0 |
0 |
0 |
6. Totaal te onttrekken Algemene Reserve in de programmabegroting 2024 |
V 563 |
V 150 |
0 |
0 |
Toelichting nieuwe voorstellen (punt 5):
Lokale randvoorwaarden beschermd wonen 2024-2028.
Op 8 juni 2023 heeft de gemeenteraad het college toestemming verleend de nieuwe “Centrumregeling Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2024-2028 Regio Brabant Noordoost-Oost” aan te gaan. Belangrijk onderdeel in deze nieuwe centrumregeling is de uitwerking van de governance structuur voor de doordecentralisatie Beschermd Wonen. Er zijn afspraken gemaakt over de financiële middelen Beschermd Wonen welke naar gemeenten worden gedecentraliseerd en niet langer alleen naar de centrumgemeente. Met deze voorliggende wens wordt hieraan uitvoering gegeven door de te ontvangen middelen uit de regio budgetneutraal voor een periode van 5 jaar in de programmabegroting op te nemen. Gedurende de periode 2024-2028 ontvangt de gemeente Maashorst van de Centrumgemeente Oss jaarlijks een uitvoeringsbudget Beschermd Wonen (€ 817.903 per jaar) om de “Lokale Basis op Orde” te brengen (artikel 11 - lid 7). Daarnaast ontvangt de gemeente Maashorst van de centrumgemeente Oss gedurende de periode 2024-2028 een uitvoeringsbudget Beschermd Wonen (€ 613.427 per jaar) om de “Lokaal stijgende Wmo-kosten voor de doelgroep Psychisch Kwetsbare Inwoners” op te vangen (artikel 11 - lid 8).