Uitgaven

5,71%
€ 11.035
x €1.000
5,71% Complete

Inkomsten

0,85%
€ 1.653
x €1.000
0,85% Complete

Saldo

2735,45%
€ 9.383
x €1.000

Programma 2 Verkeer en vervoer

Uitgaven

5,71%
€ 11.035
x €1.000
5,71% Complete

Inkomsten

0,85%
€ 1.653
x €1.000
0,85% Complete

Saldo

2735,45%
€ 9.383
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit programma gaat over wat wij lokaal en regionaal doen aan verkeer en vervoer, om de kwaliteit van de leefomgeving in de gemeente Maashorst te vergroten. 
Daarvoor voeren wij beheer, onderhoud en/of reconstructies uit aan wegen, openbare verlichting en civieltechnische kunstwerken.  

In dit programma is ook opgenomen wat wij doen aan beleid, beheer, inrichting en onderhoud van alle parkeervoorzieningen in de gemeente. 

2.1 Verkeer en vervoer

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer (inclusief voetgangers), vervoer (personen en goederen) en de aanleg en het onderhoud van de bijbehorende infrastructuur en openbare verlichting in de openbare ruimte. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

De komende jaren verwachten wij een toename van verkeer, onder meer op en rond de Lippstadtsingel. Dat betekent dat het steeds belangrijker wordt om andere vormen van vervoer aantrekkelijk te maken. We hebben verder te maken met een woningbouwopgave, een nieuwe omgevingswet, stikstofproblematiek, hittestress en overig nieuw beleid uit andere beleidsvelden intern en extern. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Goede bereikbaarheid van alle kernen

Terug naar navigatie - Goede bereikbaarheid van alle kernen

We gaan  van start met het nieuwe mobiliteitsplan Maashorst, waarin we rekening houden met een woningbouwopgave, een nieuwe omgevingswet, stikstofproblematiek, hittestress en overig nieuw beleid uit andere beleidsvelden intern en extern.

We gaan door met de ruimtelijke studie N605 die moet gaan zorgen voor een leefbaarder Volkel en een verlegging van de route naar Boekel aan de oostzijde van Volkel (Zeelandsedijk).

We gaan door met de lopende Corridoraanpak A50 (= regionale samenwerking gericht op betere doorstroming). Onderzoeken naar mogelijkheden voor Bus Rapid Transit (BRT). Ook zijn we betrokken bij het provinciale HUB onderzoek, waarbij ons eigen HUB onderzoek is ingebracht. De HUB's moeten gaan zorgen voor een optimale toegankelijkheid van verschillende vervoersvormen en de keuzemogelijkheden daarin. Dit als stimulans voor toekomstbestendig en dekkend openbaar vervoer, van en naar de grote steden.

We stimuleren fijnmazige mobiliteit tot in het hart van de kernen en wijken. Waar nodig faciliteren we de inzet van vrijwilligers als chauffeurs. Openbaar vervoer moet - zeker vanuit onze verantwoordelijkheid als uitvoerder van de WMO - een beschikbaar en betaalbaar vervoersmiddel blijven.

We stimuleren innovatieve vervoerssystemen, zoals elektrische deelauto’s, deelfietsen en -scooters (in kernen en bedrijventerreinen). Daarnaast moedigen we wandelen en fietsen aan, onder meer door uitbreiding van een veilig fietsnetwerk met bijbehorende faciliteiten als stalling en laadvoorzieningen voor e-bikes. Zo verleiden we verkeersgebruikers om de auto te laten staan.

Wat gaan we ervoor doen?

Verbetering van de verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Verbetering van de verkeersveiligheid

Onveilige verkeerssituaties pakken we aan.  We verbeteren bijvoorbeeld de fiets- en  wandelpaden tussen en ín kernen en naar toeristische hotspots. Daarbij maken we zoveel mogelijk gebruik van duurzame en innovatieve toepassingen in de aanleg en reconstructie van wegen en openbare verlichting.  Daar waar mogelijk vermijden we daarbij de combinatie van zwaar landbouw- en vrachtverkeer met recreatie en toerisme. Tenslotte gaan we voor meer verkeersveiligheid rondom scholen, op de routes naar scholen en naar sportverenigingen.

Wat gaan we ervoor doen?

We willen dat mensen minder in de auto stappen, en meer gebruik maken van andere middelen voor vervoer, zoals de fiets en het openbaar vervoer

Terug naar navigatie - We willen dat mensen minder in de auto stappen, en meer gebruik maken van andere middelen voor vervoer, zoals de fiets en het openbaar vervoer

We moedigen wandelen en fietsen aan, onder meer door verbetering van fietsroutes en uitbreiding van een veilig fietsnetwerk met bijbehorende faciliteiten als stalling en laadvoorzieningen voor e-bikes. 
In het centrum van Uden zijn al twee fietsenstallingen met toezicht (busstation en Mondriaanplein). Op beide locaties kan ook een E-bike worden opgeladen. Of een derde stalling nodig is volgt uit onderzoek in 2023. 
 
De snelfietsroutes F50 van Uden naar Veghel  en van Uden via Nistelrode en Heesch naar  Oss zijn majeure projecten. F50 noord is uitgevoerd. F50 zuid buiten de kom ook. F50 zuid binnen de kom is in voorbereiding. 
De F264 van Uden naar Cuijk, wordt niet gerealiseerd. Onderzoek heeft aangetoond dat aantallen fietsers op deze verbinding te laag is voor een snelfietsroute. 
In regionaal verband wordt het fietsnetwerk geactualiseerd. Op basis van dit netwerk kunnen regionaal verbetervoorstellen worden geagendeerd. 

Wat gaan we ervoor doen?

2.2 Parkeren

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Tot dit taakveld behoren ontwikkeling van beleid, beheer, inrichting en onderhoud van parkeervoorzieningen, zowel de openluchtterreinen als de parkeergarages in en rondom de centra en ziekenhuis Bernhoven (Uden). Ook handelen we parkeervergunningen, - abonnementen en -ontheffingen af. Het fietsparkeren, en dan met name het beheer en onderhoud van de fietsenstallingen, behoort ook tot dit taakveld.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Nieuw beleid moet de functieveranderingen mogelijk maken, en tegelijkertijd de parkeervraag voor bezoekers van het centrum garanderen. We willen de bestaande parkeercapaciteit beter benutten i.p.v. de beschikbare capaciteit verhogen.

Terug naar navigatie - Nieuw beleid moet de functieveranderingen mogelijk maken, en tegelijkertijd de parkeervraag voor bezoekers van het centrum garanderen. We willen de bestaande parkeercapaciteit beter benutten i.p.v. de beschikbare capaciteit verhogen.

Wat gaan we ervoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 6.279 8.308 8.307 8.469 8.620 8.928
2.2 Parkeren 1.374 1.637 1.651 1.630 1.616 1.642
Totaal Lasten 7.654 9.944 9.958 10.099 10.236 10.569
Baten
2.1 Verkeer en vervoer 627 531 526 527 527 524
2.2 Parkeren 20 33 35 35 35 35
Totaal Baten 647 565 561 562 562 559
Geraamd resultaat exclusief mutaties reserves 7.007 9.380 9.397 9.537 9.675 10.010
Stortingen in reserves 1.608 3.097 1.078 1.447 535 522
Onttrekkingen uit de reserves 938 3.338 1.092 1.467 558 571
Totaal mutaties reserves 670 -241 -15 -21 -23 -49