Uitgaven

3,39%
€ 6.557
x €1.000
3,39% Complete

Inkomsten

1,27%
€ 2.459
x €1.000
1,27% Complete

Saldo

1194,82%
€ 4.098
x €1.000

Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Uitgaven

3,39%
€ 6.557
x €1.000
3,39% Complete

Inkomsten

1,27%
€ 2.459
x €1.000
1,27% Complete

Saldo

1194,82%
€ 4.098
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Bij ruimtelijke beleidsontwikkeling werken we  aan omgevingsplannen en beleidsontwikkeling op het gebied van wonen, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing. Daarnaast maken ook de grondexploitatie, de Omgevingswet en vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) deel uit van dit programma.

8.1 Ruimtelijke ordening

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit taakveld heeft betrekking op de ruimtelijke ordening, implementatie van de Omgevingswet (die op 1 januari 2024 in werking is getreden) en gebiedsontwikkelingen. De Omgevingswet vervangt diverse wetten en zorgt voor een integrale én gebiedsgerichte benadering, waarbij de leefomgeving centraal staat.
Bij gebiedsontwikkeling gaat het om het verbinden van functies, disciplines, partijen, belangen en geldstromen, met het oog op de (her)ontwikkeling van een gebied. Het gaat daarbij niet om één specifiek omgevingsaspect, maar om verschillende aspecten die in samenhang, integraal tegen elkaar afgewogen worden. Het uiteindelijke resultaat moet voldoen aan een goede ruimtelijke ordening.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

De invoering van de Omgevingswet heeft een grote impact op de wijze waarop ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving vorm krijgen. De Omgevingswet gaat uit van uitnodigingsplanologie, waarbij initiatieven niet op voorhand worden uitgesloten. De gemeente geeft op hoofdlijnen aan waar ruimtelijk veranderingen gewenst zijn en waar niet. Hiermee worden omgevingswaarden voor de langere termijn beschermd. De gemeente nodigt burgers en ondernemers uit met initiatieven te komen en stelt zich daarbij faciliterend op. Hierbij maakt de gemeente gebruik van verschillende omgevings-instrumenten, zoals de omgevingsvisie, het omgevingsplan, vergunningverlening en toezicht en handhaving. Aspecten van de leefomgeving, zoals gezondheid, duurzaamheid, klimaatadaptatie, natuur, wonen en werken worden integraal in beschouwing genomen. Afwegingen tussen deze aspecten zijn gericht op het verbeteren van de omgevingskwaliteit. Participatie en de omgevingsdialoog maken deel uit van het proces om tot afwegingen te komen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Daadkrachtige ruimtelijke ontwikkeling

Terug naar navigatie - Daadkrachtige ruimtelijke ontwikkeling

In de omgevingsvisie van  Maashorst hebben we een beeld van de toekomst van onze gemeente geschetst. De omgevingsvisie gaat over de fysieke leefomgeving: alles wat we buiten zien, horen, ruiken of op een andere manier ervaren. In de omgevingsvisie liggen onze ambities en beleidsdoelen voor de fysieke leefomgeving vast. De visie is daarmee een overkoepelende visie. 

Wat gaan we ervoor doen?

Implementatie van de Omgevingswet

Terug naar navigatie - Implementatie van de Omgevingswet

We zorgen voor een soepele invoering van de Omgevingswet die op 1 januari 2024 in werking treedt, waarbij alle aspecten in de fysieke leefomgeving meegenomen zijn. Onze speerpunten daarbij zijn: vormgeving van participatie in ruimtelijke processen, digitalisering, vereenvoudiging van processen en deregulering. En ook zetten we vervolgstappen in het ‘Anders Werken’, waarbij we vanuit een positieve houding proberen initiatieven mogelijk te maken. 

Wat gaan we ervoor doen?

8.2 Grondexploitatie (woningbouw)

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit taakveld heeft betrekking op de grondexploitatie voor woningbouw. (Bedrijventerreinen staan beschreven onder programma 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur.) Bij de gebiedsexploitatie (afgekort grex) gaat het om een transformatieproces waar de gemeente zelf de regie voert. Bij een nieuwe gebiedsontwikkeling wordt een begroting (grondexploitatie) gemaakt, hierin staan alle verwachte kosten en opbrengsten. Alle bedragen worden in de tijd geplaatst, rekening houdend met prijsontwikkelingen en rente-effecten. Een grondexploitatie loopt over meerdere jaren. Een nieuwe grondexploitatie wordt door de gemeenteraad vastgesteld, en jaarlijks geactualiseerd in het Meerjarenjarenperspectief Grondbedrijf (MJP).

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Het Grondbedrijf van de gemeente Maashorst heeft per 1 januari 2024 tien actieve woningbouwontwikkelingen. Naast de gemeentelijke ontwikkelingen worden ook door marktpartijen locaties ontwikkeld. Deze worden met een anterieure overeenkomst vastgelegd. De uitvoeringfase is per locatie anders. De samenstelling van het woningbouwprogramma wordt onder programma 8.3 Wonen en Bouwen verder beschreven. De voortgang van de gemeentelijke locaties wordt jaarlijks tweemaal aan de gemeenteraad toegelicht, in het begin van het jaar door het MJP en in het najaar met een voortgangsrapportage. 
Bij de start van een grondexploitatie wordt die door de gemeenteraad vastgesteld; dit is vaak direct verbonden met een bestemmingsplanwijziging. Dit betekent dat zowel het bouwprogramma als de gebiedsinrichting wordt vastgelegd. De grondexploitatie is de financiële onderbouwing van de ambities die in het bestemmingsplan zijn beschreven.
Het Grondbeleid is faciliterend aan gemeentelijke beleidsdoelen. Dit betekent dat het Grondbedrijf geen zelfstandige beleidsdoelen heeft, maar ondersteunend is om een en ander te realiseren. 
De voortgang van alle grondexploitaties wordt beschreven in het Meerjarenprogramma Grondbedrijf.  
Voor Strategische grondaankopen heeft de gemeenteraad een revolverend krediet beschikbaar. Dit krediet wordt gebruikt om strategische ontwikkellocaties te verwerven. Zoals in het grondbeleid is vastgelegd, wordt de gemeenteraad actief geïnformeerd als er sprake is van een strategische aankoop. 

8.3 Wonen en bouwen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Onze taken op gebied van Wonen en bouwen hebben betrekking op: 
•    omgevingsrecht - vergunningsverlening, toezicht en handhaving (VTH)
•    wonen - woningmarkt, demografie, woningbehoefte en woningbouw
•    transformatie - van gebieden
•    locaties en leegstand - herbestemmen vastgoed.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Belangrijke (demografische) ontwikkelingen op het gebied van wonen zijn de woondeal, de vergrijzing van de bevolking, de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens (voornamelijk senioren), het accent op duurzame verstedelijking (gericht op efficiënt ruimtegebruik) en de bestaande woningvoorraad, de druk op de woningmarkt en veranderingen (in wet- en regelgeving zoals de Wet versterking regie op de volkshuisvesting en de Huisvestingswet). Deze ontwikkelingen zijn van invloed op het taakveld wonen en bouwen. Zo hebben we bijvoorbeeld meer aandacht voor wonen met zorg.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een circulaire woonomgeving en circulaire woningbouw(projecten)

Terug naar navigatie - Een circulaire woonomgeving en circulaire woningbouw(projecten)

We hebben oog voor toekomstige generaties, we bouwen duurzaam en CO2-neutraal en we creëren een leefbare en klimaatbestendige woonomgeving. Dat betekent dat we onder meer kansen pakken om onze groene identiteit te versterken. We borgen ruimtelijke kwaliteit. En we pakken kansen om circulariteit te vergroten en onze ecologische footprint te verkleinen. We dagen de markt uit tot het leveren van maatschappelijke meerwaarde en kwaliteit.

Wat gaan we ervoor doen?

Een meer gevarieerd en bijzonder woonaanbod per kern voor alle doelgroepen

Terug naar navigatie - Een meer gevarieerd en bijzonder woonaanbod per kern voor alle doelgroepen

We sturen op kwalitatieve aspecten van de woningen én de woonomgeving. De ‘klant’ staat daarbij centraal (vraaggericht ontwikkelen en bouwen). We zetten in op het beter benutten van de bestaande voorraad en verbetering van aspecten waarin de bestaande voorraad nu nog niet of onvoldoende voorziet. 

Wat gaan we ervoor doen?

Stevige groei van het aantal woningen

Terug naar navigatie - Stevige groei van het aantal woningen

We willen dat alle inwoners en woningzoekenden een plek kunnen vinden in onze gemeente. Dat vraagt met name om een versnelling van de productie van woningbouw en in beperkte mate om nieuwe locaties. We bouwen passend en betaalbaar in elke kern voor iedereen. Bouwen voor de eigen behoefte staat daarbij centraal. Een mogelijke groei boven op die eigen behoefte met nieuwe plannen wordt primair gefaciliteerd in de kern Uden. We willen gemiddeld 250 nieuwe woningen per jaar bouwen gedurende onze bestuursperiode. Om de gewenste versnelling van woningbouw mogelijk te maken, kijken we buiten de kaders, maken we concrete afspraken met de woningbouwcorporaties en dagen we de markt uit om te komen met versnellingsmogelijkheden. Daarbij voeren we een actiever grondbeleid en maken we optimaal gebruik van de beschikbare instrumenten. 

Wat gaan we ervoor doen?

Vitale, krachtige, inclusieve kernen en wijken

Terug naar navigatie - Vitale, krachtige, inclusieve kernen en wijken

We willen sterke en zelfredzame gemeenschappen, waarin inwoners zoveel mogelijk in hun eigen woonomgeving kunnen blijven wonen. Hiervoor is meer nodig dan alleen woningbouw. Zo zetten we in op (behoud van) goede voorzieningen in de centra van de kernen, want die vergroten de aantrekkingskracht. Daarnaast willen we kwetsbaardere gebieden versterken (buurten, wijken en/of kernen). 

Wat gaan we ervoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Een groot deel van de lasten en baten binnen de grondexploitatie (b.v. plankosten, rente) worden op de boekwaarden van de verschillende grondexploitaties gemuteerd. Deze lasten en baten zijn derhalve niet in onderstaande cijfers opgenomen. Voor 2024 betreft het 5,6 miljoen aan begrote lasten. 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
8.1 Ruimtelijke ordening 5.175 5.055 3.356 3.356 3.356 3.201
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 1.684 -1.132 -3.124 -500 129 69
8.3 Wonen en bouwen 3.441 3.475 3.311 3.304 3.265 3.265
Totaal Lasten 10.300 7.398 3.544 6.160 6.750 6.535
Baten
8.1 Ruimtelijke ordening 1.928 831 442 412 382 367
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 588 -1.523 -1.306 -928 93 116
8.3 Wonen en bouwen 2.712 2.121 2.132 2.112 2.091 2.077
Totaal Baten 5.229 1.429 1.268 1.596 2.566 2.559
Geraamd resultaat exclusief mutaties reserves 5.071 5.969 2.276 4.565 4.183 3.976
Stortingen in reserves 6.461 2.199 3.014 895 570 518
Onttrekkingen uit de reserves 7.105 3.283 1.191 1.351 647 528
Totaal mutaties reserves -643 -1.084 1.822 -456 -77 -10