Programma 9 Bestuur en dienstverlening

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Inleiding

Dit programma gaat over hoe wij de gemeente besturen, hoe we onze dienstverlening organiseren en hoe we participatie vormgeven. We willen als bestuur dichtbij onze inwoners staan: samen denken, samen doen. Onze dienstverlening en communicatie sluiten zoveel mogelijk aan bij de behoeften van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.

We gaan actief in gesprek en betrekken inwoners en ondernemers bij beleid en projecten. Tegelijk ondersteunen we initiatieven vanuit de gemeenschap.

Dit programma bestaat uit de volgende taakvelden:

  • 9.1 Bestuur en dienstverlening
  • 9.2 Telefonie, receptie en burgerzaken

Relevante ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Relevante ontwikkelingen

Aansluitend op de ontwikkelingen op het gebied van participatie, dienstverlening en regionale samenwerking die genoemd zijn in de begroting 2025, zijn de volgende zaken interessant om te benoemen: 

  • Na de vaststelling van het participatiebeleid in 2024 is in 2025 een start gemaakt met het maken van een participatieverordening, waar onder andere het uitdaagrecht een plek krijgt. Eind 2025 ligt de participatieverordening ter goedkeuring bij de raad.
  • Op 29 oktober 2025 waren de landelijke verkiezingen. De uitkomst daarvan heeft wellicht invloed op de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Wat willen we bereiken?

9.1.1 Een bereikbaar bestuur

Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Wat willen we bereiken? - 9.1.1 Een bereikbaar bestuur

Als bestuur willen we bereikbaar en toegankelijk zijn voor onze inwoners. Bestuur en ambtelijke organisatie zijn zichtbaar en laten zien wat ze doen. Dat doen we via communicatie, maar vooral door aanwezig te zijn waar het gebeurt. In Maashorst is er, ambtelijk én bestuurlijk, een ‘er-op-af’-mentaliteit.

  • Het is cruciaal om in contact te staan met onze inwoners, om middenin de maatschappij te staan. Er op af te gaan. Te luisteren naar onze inwoners en naar wat zij belangrijk vinden. Dat past bij een dienstverlenende en participatieve organisatie. In 2025 starten we trainingen om onze collega’s te helpen het goede gesprek te voeren.

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Er is voor gekozen om geen specifieke trainingen te geven voor het voeren van het goede gesprek. Wel wordt hier structureel aandacht aan besteed in de ‘stoomcursus participatie’ en in de introductiebijeenkomsten voor nieuwe medewerkers.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Uitgangspunt hiervoor zijn de positioneringsplannen van het college. We stellen de belangrijkste communicatieopgaven vast en brengen aan de hand daarvan focus aan. 

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

9.1.2 Een intensieve en constructieve samenwerking in de regio

Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Wat willen we bereiken? - 9.1.2 Een intensieve en constructieve samenwerking in de regio

Ons hoofddoel is onderverdeeld in vier subdoelen:

  • het versterken van de positie van Maashorst binnen de regio;
  • het versterken van de positie van de regio op provinciaal en rijksniveau;
  • het verbeteren van de dienstverlening voor onze inwoners door robuuste samenwerking in de regio;
  • het gezamenlijk zoeken naar oplossingen voor schaarste.

  • Actieve deelname aan Regiodagen
    Actieve deelname aan Regiodagen, zowel in de voorbereiding als in de uitvoering, over alle beleidsvelden die daar geagendeerd worden. Daarbij kiezen wij voor een ambtelijke en bestuurlijke trekkersrol voor die onderwerpen die bijdragen aan de speerpunten van het bestuursakkoord nu en de richtinggevende uitspraken in de kadernota voor de toekomst. 

    Actieve deelname aan regionale werkgroepen
    Actieve deelname aan regionale werkgroepen (vanuit o.a. de Regionale Woondeal en IZA-transformatie) om wel oplossingen te krijgen voor vraagstukken van onze eigen inwoners zonder als gemeente zelfstandig een ‘wiel te hoeven uitvinden’ binnen de krapte van de arbeidsmarkt.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

9.1.3 Innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening

Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Wat willen we bereiken? - 9.1.3 Innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening

Innovatieve en klantvriendelijke dienstverlening: in 2025 doen we dit door ons te richten op de thema’s bereikbaarheid, digitalisering en klantgemak, innovatie, klantfeedback en houding en gedrag.

  • We voeren het plan ‘telefonische bereikbaarheid’ uit en monitoren de stand van zaken.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • We schrijven op taalniveau B1, passend bij de schrijfstijl van Maashorst, beschreven in onze schrijfwijzer. Alle schrijvende collega's trainen we hierin. Daarnaast herschrijven we onze standaardbrieven en teksten op de website op basis van de schrijfstijl. 

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Om onze inwoners meer inzicht te geven in de status van hun ‘zaak’ openen we in 2025 een persoonlijk portaal. 

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Implementatie van het persoonlijk portaal heeft vertraging opgelopen, omdat de applicatie later is geleverd door de leverancier. Livegang staat nu gepland voor het eerste kwartaal van 2026. 

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • We implementeren een nieuw kanaal: de digitale balie. Bij deze balie kunnen inwoners vanuit huis dezelfde dienstverlening ontvangen als aan de balie in het gemeentehuis.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Op basis van input van inwoners opstellen van een kanaalstrategie en inventariseren mogelijkheden voor aanvullende kanalen.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Via onder andere een hostmanshiptraject leiden we medewerkers op om te handelen vanuit onze dienstverleningsuitgangspunten en kernwaarden.

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    We herijken de hostmanship-aanpak en willen meer aansluiten bij lopende programma's en projecten. De eerste training volgens de nieuwe aanpak start in het eerste kwartaal van 2026. Ondertussen is het delen van het dienstverlenend en participatief DNA onderdeel van het introductieprogramma voor nieuwe medewerkers. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

9.1.4 Samen denken, samen doen: toewerken naar een participatieve gemeente

Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Wat willen we bereiken? - 9.1.4 Samen denken, samen doen: toewerken naar een participatieve gemeente

We willen een participatieve gemeente worden die:

  • luistert naar wat inwoners zeggen over hun omgeving;
  • inwoners actief betrekt bij plannen en beslissingen;
  • denkt in kansen en actief meedoet met ideeën uit de gemeente;
  • plannen en beleid maakt samen met inwoners, verenigingen, bedrijven en maatschappelijke organisaties;
  • inwoners helpt hun omgeving mooi, schoon en veilig te houden.

  • Participatie is maatwerk. In sommige situaties is het effectief om ook op een digitale manier inwoners te betrekken bij plannen en beleid. Gelet op de digitalisering en de specifieke wensen en behoeftes van inwoners, gaan we deze vorm meer inzetten. Daarnaast proberen we nieuwe vormen van participatie uit in het belang van zowel de inwoners als de gemeente.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Participatie is een vaardigheid. Om zo goed mogelijk te kunnen participeren, zijn kennis en ervaring nodig. We trainen collegeleden, projectleiders, beleidsadviseurs en andere collega’s in participatief denken en werken.  

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Evaluatie functioneren Maashorstfonds en doorkijk benodigde middelen voor periode vanaf 2026.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Door onder andere het uitvoeren van de samenwerkafspraken met inwonersplatforms, door het houden van subsidiespreekuren en door bij te dragen aan de uitvoering van de KernenCV’s.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Evalueren is een vast onderdeel van onze participatieaanpak. Op basis daarvan leren we en verbeteren we onze processen. Hierbij betrekken we uiteraard onze inwoners. 

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Meerdere participatieprocessen zijn geëvalueerd. Hier zijn ook tientallen deelnemers/inwoners bij betrokken. Het borgen en verder verbeteren van het evaluatieproces in de organisatie verdient ook in 2026 aandacht. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • We ontwikkelen participatievormen-op-maat. Dit doen we samen met professionele partners die in de wijken actief zijn en natuurlijk ook samen met de inwoners. Ook in Uden sluiten we hierbij aan op het beleid ‘sterke sociale basis’. 

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    In de kern Uden zijn inmiddels enkele inwonersplatforms actief. Enkele bewonersgroepen overwegen om een inwonersplatform op te richten of zijn daarmee bezig. In de raadsinformatieavonden van 4 september en 2 oktober is de raad op de hoogte gebracht van de wisselwerking tussen de ontwikkeling van deze participatievormen en de doorontwikkeling van de sterke sociale basis. Bij zowel de participatieontwikkeling in de kern Uden als de ontwikkeling van sterke sociale basis zijn nog extra stappen te maken. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

9.2.1 Aanpak adreskwaliteit en integrale benadering briefadres

Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Wat willen we bereiken? - 9.2.1 Aanpak adreskwaliteit en integrale benadering briefadres

We willen meer zicht krijgen op adresfraude en op de financiële en/of sociale problemen van onze inwoners. Daarnaast willen we inwoners meer maatwerk bieden, onder andere door intern en extern samen te werken.

  • Door de ontwikkeling van de Wet Landelijke Aanpak Adreskwaliteit werken wij op basis van vastgestelde risicosignalen. We onderzoeken proactief op locatie een adres om adresfraude te voorkomen en om meer inzicht te krijgen in eventuele zorgelijke situaties achter de voordeur.

    Wij sluiten aan bij het LIO om integraal samen te werken met diverse teams en de politie aan fraude, ondermijning en eventuele andere sociale problematiek. De netwerkpartners brengen signalen in bij het LIO en dit wordt vanuit de diverse disciplines bekeken. Als er sprake is van inconsistenties starten we een adresonderzoek op en wordt het adres integraal bezocht.

    We nemen deel aan de projecten Vitalisering recreatieparken en het Project arbeidsmigranten.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Door de toename van kwetsbare doelgroepen in de samenleving en de landelijke aandacht voor deze groepen als het gaat om hun briefadres, volgen wij de wet Basisregistratie Personen en bieden wij maatwerk. In samenwerking met externe partners, interne gerelateerde dienstverleners en de klant kijken we wat een passende oplossing kan zijn voor financiële en/of sociale problematiek in combinatie met het ontbreken van een vaste verblijfplaats.  

    We sluiten aan bij integrale overleggen waarin we de problematische casussen anoniem bespreken. Bij die overleggen zijn zowel interne collega's als externe partners aangesloten, zoals bemoeizorg, GGD en de woningcorporaties.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

9.2.2 Een open en transparant verkiezingsproces

Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Wat willen we bereiken? - 9.2.2 Een open en transparant verkiezingsproces

We willen de kwaliteit van het verkiezingsproces verbeteren en het proces makkelijker maken.

  • Als deze wet wordt aangenomen, gaan we uitvoering geven aan de daarin opgenomen wijzigingen. Daarnaast gaan we in samenwerking met andere organisatie(s) extra aandacht schenken aan behoud en verbetering van de toegankelijkheid van de stembureaus en aan de bezetting van een stembureau, zodat deze een afspiegeling is van de samenleving waarin iedereen zichzelf herkent. We stimuleren de inclusiviteit van stembureaus door de inzet van prokkelduo's. Ook is de digitale aanvraag van een kiezerspas, volmachtbewijs en vervangende stempas mogelijk.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

9.2.3 Goede dienstverlening reisdocumenten en rijbewijzen

Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Wat willen we bereiken? - 9.2.3 Goede dienstverlening reisdocumenten en rijbewijzen

Ons doel is om maatregelen te nemen die de dienstverlening aan onze inwoners verbeteren en laten aansluiten bij hun behoeften.

  • Dit voldoet aan een behoefte van onze inwoners. Daarnaast vermindert dit de druk op de medewerkers aan de receptie. 

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Er is gezocht naar een manier om deze dienst budgettair neutraal aan te bieden. Daarvoor is onderzocht of er gebruik gemaakt kan worden van een geautomatiseerde kluis. Dit blijkt niet mogelijk. Omdat we het thuisbezorgen toch mogelijk willen maken, wordt onderzocht welke kosten we hiervoor in rekening gaan brengen.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

Wat betekent dit financieel?

Terug naar navigatie - Programma 9 Bestuur en dienstverlening - Wat betekent dit financieel?

Het voordeel binnen dit programma wordt deels veroorzaakt door extra baten uit leges voor huwelijken en reisdocumenten. Voor een uitgebreide toelichting op de financiële afwijkingen en investeringskredieten wordt verwezen naar het hoofdstuk Financiële voortgangsrapportage, onderdeel Financiële afwijkingen.