Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 1 Veiligheid - Inleiding

Dit programma gaat over de verschillende aspecten van openbare orde en veiligheid: crisisbeheersing en rampenbestrijding, integrale veiligheid, ondermijning en zorg en veiligheid. Samen met onze partners, zoals de politie, de Veiligheidsregio en het Openbaar Ministerie, werken we aan een veilige omgeving voor iedereen die woont, werkt en verblijft in Maashorst.

Dit programma bestaat uit de volgende taakvelden:

  • 1.1 Crisisbeheersing en rampenbestrijding
  • 1.2 Openbare orde en veiligheid

Relevante ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 1 Veiligheid - Relevante ontwikkelingen

In 2025 zijn belangrijke stappen gezet om onze crisisorganisatie te verbeteren en de samenleving weerbaarder te maken. Zo is de regionale oefening voor bevolkingszorg dit jaar goed verlopen. Daarmee is een belangrijke mijlpaal bereikt in de verdere professionalisering van onze crisisorganisatie. 

Ook is het Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK) verder geprofessionaliseerd. Dit heeft onze informatiepositie versterkt in de aanpak van ondermijnende criminaliteit. Daarmee vergroten we de weerbaarheid van onze organisatie én van de samenleving. Tegelijk zien we dat jeugdoverlast toeneemt in enkele wijken. Daarom is extra ingezet op politie, jongerenwerk en boa’s om snel en goed te kunnen ingrijpen. De structurele subsidieafspraak met HALT helpt hierbij en maakt een gerichte aanpak mogelijk.

Het veiligheidsteam is inmiddels goed georganiseerd. Daar plukken de gemeente, inwoners en ondernemers nu de vruchten van, zowel bij beleidsontwikkeling als bij het aanpakken van incidenten en casuïstiek, zoals demonstraties.

Tot slot is besloten de wijkaanpak opnieuw te starten en deze als duurzame aanpak onderdeel te maken van de Sterke Sociale Basis. Zo versterken we de sociale samenhang en leefbaarheid in onze wijken.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 1 Veiligheid - Wat willen we bereiken?

1.1.1 - We willen ons zo goed als mogelijk voorbereiden op (natuur)rampen en crises, zodat we adequaat kunnen optreden

Terug naar navigatie - Programma 1 Veiligheid - Wat willen we bereiken? - 1.1.1 - We willen ons zo goed als mogelijk voorbereiden op (natuur)rampen en crises, zodat we adequaat kunnen optreden

We zorgen voor een goede en sterke voorbereiding op (natuur)rampen en crises. Daarbij hebben we oog voor (inter)nationale en maatschappelijke ontwikkelingen. Door klimaatverandering is de kans op hevige natuurrampen en calamiteiten groter.

1.2.1 - Adequate bescherming van medewerkers en bestuur tegen agressie en geweld

Terug naar navigatie - Programma 1 Veiligheid - Wat willen we bereiken? - 1.2.1 - Adequate bescherming van medewerkers en bestuur tegen agressie en geweld

Medewerkers en bestuurders moeten hun werk kunnen doen zonder fysiek of verbaal geweld of intimidatie.

1.2.2 - Bestrijding cybercrime

Terug naar navigatie - Programma 1 Veiligheid - Wat willen we bereiken? - 1.2.2 - Bestrijding cybercrime

We zien steeds meer cybercriminaliteit in onze samenleving. We willen dat inwoners en ondernemers hier zo goed mogelijk tegen beschermd zijn en zich bewust zijn van de risico’s. Ook binnen onze eigen organisatie, en als gemeentelijke overheid, moet de digitale weerbaarheid sterk en op orde zijn.

1.2.3 - Bestrijding ondermijning en georganiseerde criminaliteit

Terug naar navigatie - Programma 1 Veiligheid - Wat willen we bereiken? - 1.2.3 - Bestrijding ondermijning en georganiseerde criminaliteit

We willen het winstgevende systeem van (drugs)criminelen succesvol verstoren. Bestuurders en medewerkers moeten beter beschermd zijn tegen bedreigingen en intimidatie. Ook willen we voorkomen dat we onbewust criminele activiteiten mogelijk maken.

  • Het Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK) is één vaste plek waar onze medewerkers signalen van fraude, criminaliteit en ondermijning kunnen melden. Verschillende teams krijgen in 2025 een training in het herkennen van ondermijning én de mogelijkheden om te melden zijn uitgebreid. Online signalen melden is eenvoudig en kan volledig anoniem, om de meldingsbereidheid te verhogen.

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    In 2026 zullen teams, inwoners en ondernemers getraind worden in het herkennen en melden van signalen.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • In april 2024 hebben we intern het Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK) gelanceerd. Om te komen tot een weerbare gemeente met een goed en leefbaar woon- en ondernemersklimaat is het van belang duurzaam te investeren in een goede informatiepositie. Dat is essentieel om goed zicht te kunnen krijgen op wat er zich afspeelt in de gemeente en barrières op te werpen tegen personen/organisaties die kwade bedoelingen hebben. En om te zorgen dat de gemeente niet –onbewust– faciliterend is aan diverse vormen van fraude en criminaliteit.  

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Doel van het Interventieteam Maas & Leijgraaf (IML) is om complexe handhavingszaken samen met belangrijke ketenpartners beter en veiliger op te pakken, zoals de politie en de belastingdienst. We zetten hierbij ook in 2025 in op regionale actieweken, interventiecontroles met integrale partners én preventieve bezoeken in het kader van weerbaarheid op bijvoorbeeld industrieterreinen en in het buitengebied. Onze boa's zijn zichtbaar aanwezig en vervullen een oog- en oorfunctie op straat.  

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Als overheidsorganisatie moeten wij weerbaar zijn tegen criminele invloeden. We moeten criminele activiteiten niet (onbewust) faciliteren. We zetten hierbij nadrukkelijk in op de bewustwording van signalen van ondermijning, onze informatiepositie door middel van het Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK), informatiebeveiliging, integriteit en beleid en handhaving. Om ongewenste inmenging en onrechtmatige verstrekking te voorkomen zetten we onder andere de Wet BIBOB in.  

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    We hebben hier flinke stappen in gezet maar verdere professionalisering en inzet is hierop ook in 2026 nodig. Zo moet de Wet BIBOB breder toegepast worden in de gehele organisatie. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • We willen kwetsbare doelgroepen weerbaarder maken door in te zetten op preventiecampagnes en verhoging van meldingsbereidheid. Daarbij werken we gebieds- en themagericht.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

1.2.4 - Criminaliteit voorkomen waar het kan en bestrijden waar het moet

Terug naar navigatie - Programma 1 Veiligheid - Wat willen we bereiken? - 1.2.4 - Criminaliteit voorkomen waar het kan en bestrijden waar het moet

Een veilige woon- en leefomgeving.

  • Om te zorgen dat de prioriteiten weer voldoen aan de ambities van de gemeente Maashorst maken we voor 2025 een nieuw handhavingsplan.  

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma
  • High Impact Crimes (HIC) is een verzamelnaam voor delicten als woninginbraak, overvallen, straatroof, (fietsen-)diefstal en geweldsmisdrijven. Ook in 2025 maken we een aanpak op maat en gericht op het gebied om ervoor te zorgen dat de strafbare feiten stoppen. Dit doen we in nauwe samenwerking met de politie.   

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

1.2.5 - Verminderen van overlast door jeugd

Terug naar navigatie - Programma 1 Veiligheid - Wat willen we bereiken? - 1.2.5 - Verminderen van overlast door jeugd

In Maashorst komt jeugdoverlast regelmatig voor. We willen dit verminderen.

  • Er is een structureel overleg tussen de verschillende partijen die betrokken zijn bij de aanpak van jeugdoverlast. Dit wordt in 2025 geïntensiveerd.  
    Voor overlastgevende jongeren en criminele jeugd wordt in 2025 een structurele aanpak opgeleverd. Hierbij is aandacht voor het vroegtijdig signaleren van jongeren die aandacht behoeven. 

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

1.2.6 - We maken veilige en leefbare wijken tot een gedeelde verantwoordelijkheid

Terug naar navigatie - Programma 1 Veiligheid - Wat willen we bereiken? - 1.2.6 - We maken veilige en leefbare wijken tot een gedeelde verantwoordelijkheid

We willen dat niet alleen de veiligheidspartners, maar ook inwoners en organisaties in wijken en dorpen meewerken aan het oplossen van problemen. Denk aan welzijnswerk, zorgaanbieders, scholen en verenigingen. Bewoners dragen zo bij aan de veiligheid in hun eigen woonomgeving.

  • De gemeente heeft data gedreven werken als belangrijke pijler omschreven in het bestuursakkoord. In 2026 wordt het Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK) gebruikt om ook op het thema veiligheid meer data gedreven te werken. 

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Het VIK is in gebruik genomen maar het data gedreven werken heeft (organisatie breed) nog meer ontwikkeling nodig. 

    Uitvoeringsprogramma
  • De politie heeft ook de komende jaren te maken met capaciteitsproblemen. De inzet van de capaciteit is onderwerp van gesprek in de Bestuurlijke Driehoek Maas en Leijgraaf en in het reguliere Lokaal Politie Overleg van de burgemeester met de teamleiding van de politie. Daar worden keuzes en afspraken gemaakt.  
    De BOA's worden over een groot gebied (inclusief de gemeente Boekel) verspreid. Des te belangrijker is het dat de BOA's goed zijn toegerust en getraind en zijn zoveel mogelijk zichtbaar in het publieke domein. Daar zetten we op in. 

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • De samenwerking tussen zorg en veiligheid is de afgelopen jaren sterk verbeterd. In de wijk Bogerd-Vijfhuis heeft de afgelopen jaren een wijkaanpak gedraaid. Het project is afgerond. Er vindt een oriëntatie plaats voor een doorstart waarin naast de Bogerd ook de Flatwijk wordt meegenomen. 

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

Wat betekent dit financieel?

Terug naar navigatie - Programma 1 Veiligheid - Wat betekent dit financieel?

Binnen dit programma zijn geen afwijkingen groter dan €100.000.

Voor een uitgebreide toelichting op de financiële afwijkingen en investeringskredieten wordt verwezen naar het hoofdstuk Financiële voortgangsrapportage, onderdeel Financiële afwijkingen.