Programma 6 Sociaal Domein

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal Domein - Inleiding

Dit programma gaat over de activiteiten die inwoners in staat stellen zo gezond, prettig, lang en zelfstandig mogelijk te leven, wonen en meedoen in de samenleving. Het programma richt zich zowel op individuele inwoners als op de samenleving als geheel. Het omvat de Wmo, jeugd en participatie (elk met een eigen wettelijk kader), het brede welzijn als voorliggende voorziening en migratie in relatie tot participatie.

Dit programma bestaat uit de volgende taakvelden:

  • 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
  • 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
  • 6.3 Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid en eerstelijns schuldhulpverlening)
  • 6.4 Maatschappelijke en arbeidsparticipatie
  • 6.5 Maatwerkvoorzieningen Wmo
  • 6.6 Maatwerkdienstverlening Wmo
  • 6.7 Maatwerkdienstverlening Jeugdhulp

Relevante ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal Domein - Relevante ontwikkelingen

In 2025 is verder ingezet op preventie en vroegsignalering. Daarmee willen we inwoners zoveel mogelijk in staat stellen hun eigen leven te leiden en zwaardere zorg te voorkomen. De sociale basis in wijken en kernen is versterkt met de inzet van preventiewerkers en samenwerking met maatschappelijke partners. Dit vergroot informele netwerken en maakt dat signalen eerder worden opgepakt. Tegelijkertijd blijven wachttijden en de toenemende complexiteit van hulpvragen bestuurlijke aandacht vragen.

Op het terrein van inkomen en participatie is nadrukkelijk ingezet op financiële zelfredzaamheid, de weg vinden naar werk en armoedepreventie samen met partners en burgerinitiatieven. Meedoenregelingen zijn verder ontwikkeld om inwoners actief te laten deelnemen aan de samenleving. Binnen onze gemeente gaan we tevens aan de slag met landelijke hervormingen, zoals de Participatiewet in Balans, Basisdienstverlening Schuldhulpverlening en de Wet van School naar Duurzaam Werk. We willen de samenwerking met ketenpartners versterken en de dienstverlening dichter bij inwoners  organiseren.

Binnen de Wmo blijft de druk op maatwerk hoog door vergrijzing en arbeidsmarktkrapte, daarom zetten we in op de ontwikkeling van algemene voorzieningen. Bij Beschermd Wonen is verder gewerkt aan de overgang naar Beschermd Thuis. In de jeugdhulp is gestuurd op normaliseren en de-medicaliseren, zodat lichte vraagstukken in de sociale basis worden opgelost en specialistische jeugdhulp beschikbaar blijft voor de complexere gevallen. Praktijkondersteuners jeugd en preventiewerkers zorgen hierbij voor laagdrempelige ondersteuning. Vooruitlopend op de landelijke hervormingsagenda Jeugd bereiden we ons voor op meer samenhang en regie in de keten.

Tot slot heeft Maashorst in 2025 haar verantwoordelijkheid genomen bij de opvang en ondersteuning van vluchtelingen, statushouders en ontheemden uit Oekraïne. Hierbij is ingezet op huisvesting en participatie, in lijn met de ambitie om alle inwoners naar vermogen mee te laten doen in de samenleving.  We hebben een besluit genomen over de 3 nieuwe locaties waar we voor een combinatie van doelgroepen woningen en opvang gaan ontwikkelen. Er wordt nu volop gewerkt aan de voorbereiding van de realisatie, met de eerste focus op de asielopvanglocatie aan de Boekelsedijk in Uden. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal Domein - Wat willen we bereiken?

6.1.1 Een in gezamenlijkheid, gezond en zelfstandig leven voor alle inwoners bevorderen door een integrale benadering van 0-100+

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - 6.1.1 Een in gezamenlijkheid, gezond en zelfstandig leven voor alle inwoners bevorderen door een integrale benadering van 0-100+

We hebben oog voor iedereen. Met de aanpak positieve gezondheid maken we gezond leven bereikbaar voor alle inwoners. We houden rekening met de verschillende behoeften van doelgroepen en nemen daarvoor gerichte maatregelen. We zetten extra in op jongerenwerk. Ook senioren vragen onze aandacht, door de vergrijzing en het langer thuis wonen. Daarnaast besteden we aandacht aan inwoners met dementie en dragen we bij aan oplossingen hiervoor. In Maashorst kun je gezond en gelukkig oud worden.

Om dit te bereiken werken we programmatisch, over de domeinen heen. Zo houden we beter regie over activiteiten die bijdragen aan onze doelen, maar verdeeld zijn over verschillende beleidsterreinen.

  • In 2025 starten we met de implementatie van de Sterke Sociale basis. Hierbij investeren we in lokale teams en stimuleren we de vrijwillige inzet. We stimuleren samenwerkende professionals uit het maatschappelijk veld die inwoners dichtbij huis in de wijk/kern ondersteunen met vragen uit het dagelijks leven.
    Om deze werkwijze mogelijk te maken zijn ontmoetingsplekken dichtbij nodig om met elkaar in contact te blijven en betrokken te blijven. Ook verenigingen en de inzet van samenwerkende professionals en vrijwilligers zijn nodig.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • In 2025 geven we uitvoering aan het nieuwe accommodatiebeleid. Onderdeel hiervan is het optimaal benutten van de dorpshuizen en multifunctionele accommodaties (MFA’s) voor ontmoeting tussen inwoners. Daarnaast is er een financiële doorrekening voor de komende jaren, zowel structureel als incidenteel, gemaakt. De exploitatie van o.a. de wijkgebouwen is hier een belangrijk onderdeel van omdat ontmoetingsruimten behoren tot de 5 bouwstenen van de sterke sociale basis.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Door de uitvoering van het beleidsplan Gezond en Gelukkig Oud in Maashorst, willen we aan de fors groeiende groep kwetsbare senioren passende zorg en welzijnsvoorzieningen blijven bieden. Daarom zetten we in op de zelf- en samenredzaamheid van de senior. We doen dat in samenwerking met alle belanghebbenden en versterken de rol van bestaande diensten die het welzijn bevorderen. Daarnaast bevorderen en ondersteunen we het zorgen voor elkaar. Vanuit het beleidsprogramma wonen en zorg werken we aan het toevoegen van geschikte, betaalbare en passende woonvormen voor ouderen in alle kernen. Hierin kunnen zij zo lang mogelijk thuis en zelfstandig wonen.

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Vanaf 2025 is gestart met de implementatie van het nieuwe seniorenbeleid, conform het vastgestelde uitvoeringsplan. De uitvoering loopt achter op de planning. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Inrichten van een gezonde leefomgeving en het stimuleren van een gezonde leefstijl, zijn zaken die een gemeente zelf kan en moet doen. Alle opgaven uit GALA, Gezond en Actief Leven Akkoord, behoren tot het werkveld van gemeenten. Als er zorg nodig is die medische of GGZ-deskundigheid vraagt, overstijgt dit het werkveld van gemeenten. Die deskundigheid is niet op dezelfde schaal georganiseerd als een gemeente. Drie ziekenhuizen bestrijken heel Noordoost-Brabant. De GGZ die hier actief is, bestrijkt heel Oost-Brabant. We moeten allemaal anders leren werken om ‘gezond en vitaal oud(er) te kunnen worden’: de gemeenten maar ook de zorgpartijen. De verbinding leggen en houden tussen dit netwerk op alle niveaus is de grote opgave. Dit netwerk is zichzelf aan het hervormen om de juiste zorg bij de juiste plek te krijgen.  In onze eigen organisatie vraagt dat om domeinoverstijgend samenwerken, tussen fysiek en sociaal domein. Buitenshuis vraagt dat om domein overstijgend samenwerken tussen gemeentelijk- en medisch domein.

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    In 2025 is met name ingezet op  de borging van de opgaven uit GALA in de verschillende beleidsnota's zoals sterke sociale basis, het gezondheidsbeleid en het WMO beleid. De basis is versterkt door Welzijn op Recept uit te rollen over heel Maashorst, de website voor mantelzorg is live gegaan en is het netwerk rondom eenzaamheid versterkt. Voor de gezonde leefomgeving is ervaring opgedaan in de samenwerking met de afdeling ruimte door Hoevenseveld aan te pakken vanuit het principe positieve gezondheid. Voor de mentale gezondheid is een eerste stap gezet met de regio om aan te sluiten bij de steunpunten in de wijk. 

    Er is afgelopen maanden gewerkt aan het Integraal Zorgakkoord (IZA) Transformatieplan samen met de Samen in Gezondheid (SIG) partners: zorgverzekeraar, zorgpartners en gemeenten in de regio Oss, Maashorst en Meierijstad. Dit transformatieplan heeft als doel de kwaliteit en toegankelijkheid van zorg te verbeteren en de gezondheid van bewoners te bevorderen, onder andere door minder zorggebruik te stimuleren en personeel effectiever in te zetten.  Echter in september bleek dat de landelijke pot met transformatiegelden onverwacht (vrijwel) leeg is en dat daardoor een groot deel van het transformatieplan niet is goedgekeurd. Alleen voor het thema Mentale Gezondheidsnetwerken zijn voorlopig transformatiemiddelen gereserveerd. Het resterende deel van het plan komt op een wachtlijst. Eind december zal pas duidelijk worden of er middelen vrijkomen die alsnog kunnen worden toegekend. De impact van het afkeuren van een significant deel van het transformatieplan wordt in beeld gebracht.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

6.1.2 Problemen voorkomen en behoeften van inwoners tijdig signaleren, zodat er een verschuiving kan plaatsvinden van gespecialiseerde hulp naar preventie

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - 6.1.2 Problemen voorkomen en behoeften van inwoners tijdig signaleren, zodat er een verschuiving kan plaatsvinden van gespecialiseerde hulp naar preventie

We willen dat netwerken ontstaan of uitbreiden, zodat de behoeften en problemen van inwoners op tijd worden gesignaleerd. Voorkomen is beter dan genezen. Daarom versterken we het lokale basisaanbod. Zo verschuiven we van gespecialiseerde hulp naar preventie.

Binnen de jeugd richten we ons onder andere op scheidingen en middelengebruik. Ook voeren we kinderwerk uit. Via activiteiten werken we aan talentontwikkeling, een gezonde leefstijl en het vergroten van vaardigheden. Hoe eerder problemen worden aangepakt, hoe meer voordeel kinderen daarvan hebben in de rest van hun leven. Dit vergroot de kansengelijkheid en helpt kinderen op te groeien tot evenwichtige volwassenen.

Vanuit de Wmo dragen we bij aan deze verschuiving door in te zetten op thema’s zoals zelfredzaamheid en samenredzaamheid.

  • We zorgen dat hulpvragen, ook van jeugdigen en hun ouders, zoveel mogelijk in de wijk worden opgelost in een vroeg stadium, zodat zwaardere zorg wordt voorkomen of beperkt.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Kinderwerk is een preventieve voorziening. Een belangrijke pijler hiervan is het vroegtijdig signaleren van uitdagingen in opgroei en opvoedproblemen. Kinderwerk kan laagdrempelig inspelen op de behoefte en belevingswereld van kinderen en ouders. 

    Door te starten met Kinderwerk, dragen we bij aan de doorgaande lijn in de pedagogische basis van de gemeente Maashorst. Door gemeenschappelijk Kinderwerk te organiseren wordt de sociale cohesie onder kinderen en ouders, verzorgers en opvoeders in de gemeenschap bevorderd. Kinderwerk is een onderdeel van het preventief jeugdbeleid.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • We starten we met de uitvoering van het Wmo beleidsplan. Hierin worden algemene en collectieve voorzieningen zoals hulpmiddelen en diensten aangeboden die zonder indicatie kunnen worden gebruikt. Ook alternatieve vormen van dagbesteding en op herstelgerichte activiteiten proberen we zodanig vorm te geven dat hiervoor minder vaak individuele maatwerk beschikking nodig is.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

6.1.3 Voldoende opvang- en huisvestingsoplossingen voor nieuwkomers

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - 6.1.3 Voldoende opvang- en huisvestingsoplossingen voor nieuwkomers

In 2025 vangt Maashorst ongeveer 400 ontheemden uit Oekraïne op. Voor 1 juli 2025 moeten er 350 opvangplekken zijn voor asielzoekers. Voor 1 oktober 2026 realiseren we een duurzame opvanglocatie, ter vervanging van de huidige noodopvang. Daarnaast is Maashorst verantwoordelijk voor de huisvesting van gemiddeld 140 statushouders per jaar. Hiervoor werken we samen met de woningcorporaties.

  • Vooralsnog wordt via een programma-aanpak gewerkt aan de migratieopgaven. Dit programma werkt zowel aan de harde als zachte kant van het opvangen van nieuwkomers. Op termijn zal deze opgave in het reguliere werk moeten worden opgenomen en een integraal onderdeel uitmaken van de domeinen: sociaal-maatschappelijk, veiligheid, zorg en wonen.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

6.2.1 Een vindbare, herkenbare en professionele toegang voor vragen en voorzieningen

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - 6.2.1 Een vindbare, herkenbare en professionele toegang voor vragen en voorzieningen

We willen één vindbare, herkenbare en toegankelijke ingang voor inwoners die professionele ondersteuning nodig hebben. Daar kunnen zij terecht met al hun vragen waarvoor de gemeente verantwoordelijk is.

  • In 2025 optimaliseren we de gemeentelijke toegang.  Een proces waar we in 2024 reeds een start mee hebben gemaakt. Dit betekent dat we gaan monitoren waar we moeten bijsturen of opschalen, en dat ook doen. Ook gaan we de samenwerking tussen de sociale basis in de wijk/kern en de gemeentelijke toegang optimaliseren.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • De lokale toepassing van de Participatiewet is dan eenvoudiger, biedt maatwerk en is vriendelijker voor de inwoner die hier gebruik van moeten maken. We werken vanuit de bedoeling van de wet, niet vanuit de letter ervan. Naast de participatiewet zijn er meer mogelijkheden tot het bieden van evenwicht tussen inkomsten en uitgaven. Die faciliteiten moeten ook makkelijk bereikbaar zijn voor de beoogde doelgroep.

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    De wetwijzigingen in de Participatiewet die zijn samengebracht onder het wetsvoorstel "Participatiewet in Balans" gaan pas in per 1 januari 2026. In de aanloop naar deze ingangsdatum zijn we de wijzigingen vanaf september 2025 aan het voorbereiden om te implementeren in de werkprocessen. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • We richten ons op kindarmoede, complexe schuldenproblematiek en nieuwe kwetsbare groepen inwoners. Voor deze drie hoofdsporen ontwikkelen we verschillende interventies. Onze informatievoorziening aan de inwoners maken zo dat deze aansluit op de aard en behoefte van de inwoners. Een ‘sociale kaart’ is onderdeel van deze informatievoorziening. Deze draagt bij aan meerdere doelen van sociaal domein.

    We maken optimaal gebruik van de gegevens uit onze eigen systemen en maken waar nodig gebruik van externe expertise om informatie te verkrijgen. Kinderen en jongeren blijven onze aandacht verdienen. We gaan inzetten op (extra) financiële educatie op (basis)scholen onder het motto jong geleerd is oud gedaan.

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    In 2025 zijn er belangrijke stappen gezet in de uitvoering van het beleidskader Armoede & Schulden. Zo is de campagne 'Zorgen om geld? Iedere stap telt!' gelanceerd en zijn de pilots Volwassenenfonds Sport & Cultuur en Quiet Maashorst van start gegaan. Samen met onze netwerkpartners is bovendien een begin gemaakt met de sociale kaart 'geldzorgen'. De extra inzet op financiële educatie voor jongeren in het onderwijs vraagt nog om verdere uitwerking. Dit onderdeel wordt in het vervolg van 2025 en begin 2026 opgepakt.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • We bouwen verder aan onze huidige werkwijze bij het vroegsignaleren van schulden om zwaardere problematiek te voorkomen. Onze werkwijze is klantgericht en outreachend. Met outreachend bedoelen we dat we inwoners proberen te bereiken waarvoor hulp niet altijd vanzelfsprekend is. Op bekende vindplaatsen is een vroegsignaleerder regelmatig fysiek aanwezig. Ook onze schuldhulpconsulenten werken zo dicht mogelijk bij de inwoner. Verder hebben we hierover afspraken gemaakt met de woningbouwcorporaties, een belangrijke ketenpartner als het gaat om armoede en schulden.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • We werken nauw samen met onze ketenpartners en betrekken ervaringsdeskundigen waar mogelijk bij de aanpak van deze complexe vraagstukken Dit is een vervolg op de vroegsignalering, wat wordt ingezet op schulden te voorkomen. Als de problematiek al is ontstaan, is de samenwerking met ketenpartners essentieel om het weer hanteerbaar te maken.

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    In 2025 is het Platform Geldzorgen opgericht met als doel het versterken van het netwerk van ketenpartners. Door middel van tweejaarlijkse bijeenkomsten stimuleren we kennisdeling, bieden we inspiratie en bespreken we signalen uit de praktijk. Naar aanleiding van de eerste bijeenkomst werken we samen met partners aan het ontwikkelen van een Sociale Kaart Geldzorgen. Een volgende stap is het betrekken van ervaringsdeskundigen, wat nog verder uitgewerkt zal worden. Daarbij willen we ook de verbinding zoeken met andere thema’s binnen het sociaal domein, zoals gezondheid. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • We spannen ons maximaal in om onze inkomensondersteunende en meedoenregelingen onder de aandacht van inwoners te brengen. We laten daarom periodiek onderzoek verrichten om de doelgroep minimabeleid beter inzichtelijk te krijgen. Met een goed beeld van de situatie van onze inwoners kunnen we gericht inzetten op het op maat maken van de meedoen-regelingen en daarmee het tegengaan van de gevolgen van weinig inkomen.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

6.4.1 Arbeidsparticipatie verhogen

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - 6.4.1 Arbeidsparticipatie verhogen

We pakken het arbeidsmarktbeleid in de volle breedte op met alle betrokken partijen. Een belangrijk doel daarin is de duurzame uitstroom van personen met een bijstandsuitkering naar werk. Op 1 januari 2026 willen we het aantal mensen dat afhankelijk is van deze uitkering met 25% hebben verminderd ten opzichte van 1 januari 2022. Voor inwoners waarbij uitstroom niet haalbaar is, kan arbeid wel bijdragen aan hun herstel. Werken is vaak het beste medicijn, ook als deze arbeid niet (geheel) loonvormend is. De samenwerking tussen ontmoetingspunten en lokale bedrijven wordt daarom geïntensiveerd. Hierin werken we samen met onderwijsinstellingen.

  • We hebben een partnership met IBN, waarbij we veel mensen in de uitkering en met een arbeidsbeperking aanmelden bij IBN. IBN onderzoekt of deze mensen een dienstverband kunnen krijgen bij IBN (met of zonder loonkostensubisidie) en of ze (na een ontwikkeltraject) aan de slag kunnen bij een reguliere werkgever. We werken aan continue verbetering van de samenwerking met IBN.

    De extra middelen van het Rijk voor versterking van IBN en van beschut werk zetten we daarbij in om ook op langer termijn de doelgroep met een arbeidsbeperking een dienstverband te kunnen bieden bij IBN.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • We stellen een beleidsplan op waarin staat welke doelen we willen bereiken in het lokale arbeidsmarktbeleid, geplaatst binnen het kader van het regionale arbeidsmarktbeleid. In 2024 hebben we hier een start mee gemaakt. We geven hierin aan welke sturingslijnen we inzetten om deze doelen te bereiken, en betrekken hierbij economische, sociale en ruimtelijke aspecten. In 2025 zetten we deze sturingslijnen uit.

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Het lokaal arbeidsmarktbeleid is  in september vastgesteld door de raad. Het beleid geeft kaders aan voor een nader uit te werken uitvoeringsplan, dat in 2026 zal worden vastgesteld. 

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • We intensiveren de begeleiding van uitkeringsgerechtigden richting werk. Daarnaast proberen we te voorkomen dat mensen een uitkering nodig hebben, door ze vroegtijdig richting werk te geleiden. Dit doen we met verschillende activiteiten, in afstemming en samenwerking met werkgevers en maatschappelijke partners. We zetten de ontwikkelde sturingslijnen binnen het project Iedereen Kans op Werk in 2025 voort en verankeren deze in onze reguliere werkprocessen en werkwijzen, met het doel instroom in de uitkering te beperken en uitstroom te bevorderen.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

6.5.1 Een verbeterde inrichting van de directe leefomgeving van kwetsbare inwoners zodat zij zoveel en zolang mogelijk in de voor hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen en meedoen in de samenleving

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - 6.5.1 Een verbeterde inrichting van de directe leefomgeving van kwetsbare inwoners zodat zij zoveel en zolang mogelijk in de voor hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen en meedoen in de samenleving

Er zijn verschillende redenen waarom we het streven naar zelfstandigheid en thuis wonen ondersteunen. Ten eerste kan het bijdragen aan het welzijn en de kwaliteit van leven van inwoners. Veel mensen voelen zich comfortabeler en gelukkiger in hun eigen vertrouwde omgeving. Daarnaast is de verwachting dat het bevorderen van zelfstandigheid en thuis wonen de druk op de intramurale zorg vermindert. Het meetbaar maken van effecten, zoals langer thuis wonen en het gebruik van formele en/of intramurale zorg, is onderdeel van de uitwerking van de IZA/GALA-transformatieplannen.

6.6.1 Een passend aanbod voor inwoners die zorg nodig hebben

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - 6.6.1 Een passend aanbod voor inwoners die zorg nodig hebben

Door de (dubbele) vergrijzing en personeelstekorten in de zorg komt de beschikbaarheid van zorg onder druk. Het is belangrijk om zorg beschikbaar te houden voor mensen die dit nodig hebben. We zorgen lokaal voor een passend ondersteuningsaanbod. Dit sluit aan bij wat vanuit preventie en de sterke sociale basis al beschikbaar is. Zo kunnen we de doelgroep passende ondersteuning bieden, als aanvulling op de algemene voorzieningen.

  • We leggen hierin focus op eigen kracht, het netwerk en een sterke sociale basis in de wijken en kernen. Naar aanleiding van het beleidsplan Wmo en Gezond en Gelukkig Oud in Maashorst gaan we (algemene) voorzieningen in de wijk beschikbaar maken en gaan we doorlopend stimuleren deze voorzieningen te gebruiken.

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Vanaf 2025 is gestart met de implementatie van het nieuwe seniorenbeleid, conform het vastgestelde uitvoeringsplan. De uitvoering loopt achter op de planning.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • Met de verandering van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis, krijgt de gemeente steeds meer verantwoordelijkheid voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid. We zorgen lokaal voor een ondersteuningsaanbod zodat we deze doelgroep passende ondersteuning kunnen bieden. Vanuit de regionale woondeal wordt gestuurd op realisatie van andersoortige woningbouw. Hierdoor wordt de interactie tussen zorgvragers en buurtbewoners gestimuleerd . Doordat buurtbewoners een stukje van de begeleiding op zich nemen, is minder of andersoortige professionele zorg nodig, zoals we dat beogen bij Houdthof.

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Met het vastgestelde beleidsplan Wmo 2025–2029 en het bijbehorende uitvoeringsplan geven we invulling aan de transitie van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis. Dit doen we door het ondersteuningsaanbod voor deze doelgroep uit te breiden en te sturen op de realisatie van andersoortige woningbouw.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • We geven uitvoering aan het WMO Beleidsplan waar de lokale ontwikkelagenda “opvang ondersteuning en zorg voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid“ onderdeel van uitmaakt.

     

     

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma
  • We werken in 2025 verder aan een nieuw lokaal product ‘Beschermd Thuis’, een belangrijke toevoeging aan het palet 'Individuele ondersteuning'. Qua zorgzwaarte valt het tussen Beschermd Wonen en het huidige product 'Individuele ondersteuning extra'.  In 2024 hebben we hier een start mee gemaakt. 

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

6.7.1 In Maashorst groeien kinderen en jongeren gezond, veilig en kansrijk op

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - 6.7.1 In Maashorst groeien kinderen en jongeren gezond, veilig en kansrijk op

Dat doen ze thuis, bij hun eigen ouders. Zo ontwikkelen zij zich tot veerkrachtige (jong)volwassenen die naar vermogen actief meedoen in de samenleving. Ouders zijn hiervoor primair verantwoordelijk. Soms hapert de ontwikkeling van een jeugdige of loopt die vast, en kan dit in het voorliggend veld niet worden opgelost. De toegang beoordeelt samen met ouders en de jeugdige of gespecialiseerde jeugdhulp nodig is en geeft zo nodig een beschikking af.

  • Wij zorgen voor passende jeugdhulp voor de meest kwetsbare jeugdigen en hun gezin. Jeugdhulp die past bij de zwaarte en aard van de problematiek en die zo dichtbij mogelijk wordt ingezet.
    We sluiten aan bij het onderwijs door het inzetten van aansluitfunctionarissen. We werken in de driehoek van jeugdige/gezin, jeugdprofessional en jeugdhulpaanbieder en kijken daarbij welke hulp het best past en in welke omvang.
    De samenwerking rond veiligheid van jeugdigen krijgt extra aandacht en leidt tot wijzigingen in de inzet van jeugdbescherming. We blijven werken aan verbeteringen in het aanbod van jeugdhulp. Dit doen we onder meer door te sturen op meer gezinsgerichte hulpverlening, meer ambulante hulp in de omgeving van de jeugdige en een betere ondersteuning van jongeren bij de stap naar zelfstandigheid als ze 18 jaar worden. Daarnaast zetten we in op praktijkondersteuner huisartsenzorg voor de geestelijke gezondheidszorg (POH GGZ) Jeugd om verwijzingen vanuit huisartsen te stroomlijnen. Dit past in de landelijke hervormingsagenda jeugd. 

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

  • In 2025 geven we uitvoering aan het regionaal beleidsprogramma jeugdhulp. Het beleidsprogramma is bedoeld om richting te geven aan de regionale samenwerking ten aanzien van gespecialiseerde jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

Wat betekent dit financieel?

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal Domein - Wat betekent dit financieel?

De baten en lasten binnen het sociaal domein laten een stijging zien door hogere kosten binnen de Participatiewet, Wmo en Jeugdzorg.
De belangrijkste stijgingen betreffen de BUIG (€ 0,5 miljoen nadelig), Wmo-begeleiding en dagbesteding (€ 0,3 miljoen nadelig) en Jeugdzorg (zwaardere zorg en kleinschalig verblijf, € 1,5 miljoen nadelig).
Het resterende verschil bestaat uit diverse kleinere voor- en nadelen die per saldo een voordeel van € 0,7 miljoen opleveren. Tegelijk zijn er meevallers die dit beeld grotendeels compenseren. Het gaat om lagere zorginzet binnen het product Beschermd Thuis, een verrekening van niet-geleverde zorg bij aanbieders van huishoudelijke hulp, onttrekkingen uit reserves voor specifieke regelingen en enkele kleinere voordelen. Deze incidentele posten leveren samen een voordeel op van circa € 1,6 miljoen. Per saldo is het sociaal domein in 2025 nagenoeg financieel neutraal. De incidentele meevallers vangen de hogere kosten in het lopende jaar op. Het structurele vraagstuk blijft echter bestaan, vooral door de toenemende vraag naar jeugdhulp, bijstand en Wmo-voorzieningen.

Voor een uitgebreide toelichting op de financiële afwijkingen en investeringskredieten wordt verwezen naar het hoofdstuk Financiële voortgangsrapportage, onderdeel Financiële afwijkingen.