Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Inleiding

Dit programma gaat over de bedrijfsvoering en financiële basis van de gemeente. We werken aan gezonde financiën, een wendbare organisatie en betrouwbare informatievoorziening. Daarmee zorgen we voor goede dienstverlening aan inwoners en ondernemers én voor een moderne werkomgeving voor onze medewerkers. Een solide financieel beleid is nodig om de doelstellingen uit het bestuursakkoord nu en in de toekomst te realiseren.

Dit programma bestaat uit de volgende taakvelden:

  • 10.1 Overhead
  • 10.2 Treasury
  • 10.3 Belastinginkomsten
  • 10.4 Gemeentefonds

Relevante ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Relevante ontwikkelingen

Het financiële beeld is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de programmabegroting 2025. Door een behoudend financieel beleid (‘nieuw voor oud’), de maatregelen uit de watervalmethode en de positieve effecten van de meicirculaire en de beleidsarme septembercirculaire, ontstaat in deze tweede tussentijdse rapportage een aanzienlijk voordeel.

De gevolgen hiervan voor ons meerjarenperspectief zijn in hoofdlijnen toegelicht in het hoofdstuk ‘Financieel perspectief’. Voor 2026 en verder zijn de effecten van beide circulaires verwerkt in de meerjarenraming en begrotingswijzigingen. Dit geeft een actueel beeld waarin de begroting in 2029 sluitend is.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Wat willen we bereiken?

10.1.1 Een stevig fundament voor gemeente Maashorst als organisatie

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Wat willen we bereiken? - 10.1.1 Een stevig fundament voor gemeente Maashorst als organisatie

Huisvesting die voldoet aan de eisen en wensen van een moderne organisatie. 

  • In 2025 gaan we ons voorbereiden op de uitvoering van de verduurzaming van de overige gebouwen vanaf 2026. Dit is opgenomen in taakveld 7.4 Duurzaamheid. Het onderhoud van de gebouwen is beschreven in de Paragraaf Kapitaalgoederen, onderdeel Gebouwen. 

    In het eerste kwartaal van 2024 zijn alle MeerJarenOnderhoudsPlannen (MJOP’s) van de gemeentelijke onroerende zaken geactualiseerd, samengevoegd tot één MJOP Maashorst en behandeld in de raadsvergadering van 4 april 2024. Sinds deze actualisatie werken we aan een lijst van erkende maatregelen en opstelling van duurzaamheidsplannen voor de gemeente Maashorst. Deze voegen we toe aan het MJOP, zodat er een DMJOP ontstaat: een Duurzaam MeerJarenOnderhoudsPlan. In 2025 stemmen we het complete uitvoeringsplan MJOP en het uitvoeringsplan verduurzaming op elkaar af en starten we met de voorbereiding van de eerste projecten die we willen uitvoeren in 2026. 

    In het vierde kwartaal van 2024 gaan we het Meerjareninventarisplan (MJIP) voor de gemeentelijke inventaris actualiseren en voorleggen aan de gemeenteraad. In 2025 gaan we dan het uitvoeringsplan MJIP realiseren en uitvoeren.

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Conform het uitvoeringsplan Verduurzaming Gebouwde Omgeving (juni 2023) zijn er meerdere actielijnen gericht op het verduurzamen van gebouwen:

    • Actielijn 12 gaat over het verduurzamen van gemeentelijk vastgoed (vastgoed in eigendom van de gemeente).

    • Actielijn 13 richt zich op het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed dat geen eigendom is van de gemeente Maashorst.

    De voortgang op VAF verloopt volgens planning en sluit aan bij actielijn 12.

    Actielijn 13 – Klimaat & Energie:
    In 2025 is gestart met het in kaart brengen van gebouwen met een maatschappelijke functie. Ook zijn de bestaande subsidiemogelijkheden voor verduurzaming onderzocht. In datzelfde jaar starten we met het opstellen van de eerste twee wijkuitvoeringsplannen, waarin deze gebouwen mogelijk worden meegenomen.

    De eigenaren van deze gebouwen worden in 2026 betrokken bij de participatie rondom de uitwerking van het warmteprogramma. Dan wordt ook verder uitgewerkt hoe de gemeente hen hierbij kan ondersteunen.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

10.1.2 Een toekomstbestendige organisatie

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Wat willen we bereiken? - 10.1.2 Een toekomstbestendige organisatie

Bij gemeente Maashorst past een robuuste organisatie die klaar is voor de toekomst. De basis van deze organisatie bestaat uit vijf kernwaarden: ondernemend & lef, eigenaarschap, omgevingsbewust, samen en open. De komende jaren bouwen we verder aan een organisatie die voldoet aan die kernwaarden.

  • In 2025 bouwen we verder aan de ontwikkeling van onze organisatie. In 2025 en 2026 investeren we bovendien extra om de schaalsprong te maken en de veranderende positie van de gemeente op regionaal en landelijk niveau in te nemen. Dit doen we vanuit het programma organisatieontwikkeling. Daarmee geven we een impuls aan de groei van onze professionele organisatie. De programmatische aanpak zorgt er bovendien voor dat we in samenhang werken aan verschillende ontwikkelinitiatieven. Een professionele werkcultuur waarin we werken vanuit onze kernwaarden is een belangrijke pijler in dit programma. We werken met diverse betrokken collega's samen en dragen gezamenlijk zorg voor inbedding van de kernwaarden in onder andere onze HR-instrumenten.

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    De eerste stappen zijn gezet en binnen de kaders van het programma Organisatieontwikkeling zijn de eerste mijlpalen bereikt. Voor de veranderende positie van Maashorst geven we richting met strategische functies, programmamanagement en teamontwikkelplannen, zodat we verder kunnen bouwen aan de toekomst van Maashorst.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

10.1.3 We zijn een aantrekkelijke werkgever waar mensen graag werken en de ruimte krijgen om hun talenten te ontwikkelen

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Wat willen we bereiken? - 10.1.3 We zijn een aantrekkelijke werkgever waar mensen graag werken en de ruimte krijgen om hun talenten te ontwikkelen

Iedereen die bij gemeente Maashorst komt werken, staat aan het begin van een reis. Deze reis begint bij de werving van het personeelslid en eindigt bij de uitdiensttreding. De volgende vier elementen vormen de basis van onze visie op de reis van medewerkers en het werken bij gemeente Maashorst:

  • het vinden en werven van nieuwe collega’s, die we met een onboardingprogramma een goede start geven in onze organisatie;
  • het vinden van je draai binnen de functie en het ontwikkelen van je talenten;
  • fluitend naar je werk én weer blij naar huis gaan;
  • tevreden doorstromen naar je volgende bestemming.

Onze medewerkers zijn net zo verschillend als de inwoners van Maashorst. We willen een organisatie zijn waarin je jezelf kunt zijn, waarin je mag leren en wordt gewaardeerd. We voeren open gesprekken met leidinggevenden over plannen en twijfels. En we nemen verantwoordelijkheid voor ons werk.

  • We starten een project om te komen tot een afgestemde visie op leren en ontwikkelen in onze organisatie. In dat project brengen we bestaande initiatieven en nieuw aanbod samen in een organisatiebrede academie en borgen we een duurzaam leer- en ontwikkelbeleid en aanbod.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

10.1.4 Een veilige, moderne en klantvriendelijke informatievoorziening

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Wat willen we bereiken? - 10.1.4 Een veilige, moderne en klantvriendelijke informatievoorziening

Een veilige, moderne en klantvriendelijke informatievoorziening, waarin de informatie- en privacybeveiliging op orde is en de continuïteit is geborgd.

  • Met de toename van digitalisering neemt ook het risico toe van informatieveiligheid. Een belangrijke factor hierin is het menselijk handelen. Digitale veiligheid raakt in de kern ook de kwaliteit en de continuïteit van onze dienstverlening. Daarmee is blijvend investeren in informatieveiligheid geen luxe maar noodzaak. 

    De komende jaren investeren wij in bewustwording van onze medewerkers en van onze inwoners. Want als we digitale diensten leveren, moeten ook inwoners zich bewust zijn van de risico's. Samen houden we onze (digitale) dienstverlening veilig en betrouwbaar.

    Daarnaast is het actueel houden van de fysieke en technische informatiebeveiliging een randvoorwaarde om de cyberveiligheid van onze dienstverlening te borgen.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Ja

  • Data-gedreven werken biedt de gemeente de kans om beslissingen te nemen op basis van feiten. Dat helpt ons om efficiënter en effectiever onze diensten te verlenen aan onze inwoners. We gaan daarom aan de slag met ontwikkeling van een visie rond data-gedreven werken en ontwikkeling van concrete plannen om data-gedreven werken verder door te ontwikkelen en te integreren in onze dienstverlening.

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

10.2.1 Een financieel gezonde gemeente

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Wat willen we bereiken? - 10.2.1 Een financieel gezonde gemeente

De gemeente Maashorst is ambitieus en zet de financiën maximaal in om die ambities te realiseren. We doen wat nodig is. Een belangrijk uitgangspunt is dat de financiën structureel op orde blijven.

  • Deze PI's hebben we ondergebracht in drie pijlers, namelijk:  'Dekking', 'Risicomanagement' en 'Financiering'. We hebben onze financiële strategie vastgelegd in de paragrafen 'weerstandsvermogen en risicobeheersing' en 'financiering'.  De vastgestelde streefwaarden bij de PI's monitoren we en we doen voorstellen tot bijsturing als daar aanleiding toe is. 

     

    Voortgang

    Tijd
    Groen

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

10.3.1 De heffingen zijn kostendekkend

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Wat willen we bereiken? - 10.3.1 De heffingen zijn kostendekkend

We streven naar 100% kostendekkendheid, zoals wettelijk is toegestaan en zoals is opgenomen in ons bestuursakkoord.

  • Op het gebied van belastingen zijn er geen veranderingen. De belastingsamenwerking Oost-Brabant onderzoekt de mogelijkheden van uitbreiding (schaalvergroting) met gemeenten en/of waterschappen. De belangrijkste redenen zijn kostenbesparing en behoud van kwaliteit met betrekking tot de belastingheffing. 
    Met betrekking tot leges (bedragen die in rekening worden gebracht door de gemeente voor geleverde diensten zoals een rijbewijs) worden de processen doorgelicht en wordt gekeken of deze kostendekkend zijn. 
     

     

    Voortgang

    Tijd
    Oranje

    Tijd (toelichting)

    Kostendekkendheidsonderzoek wordt uitgevoerd. Wijzigingen/aanpassingen worden  geïmplementeerd in de eerstvolgende legesverordening.

    Uitvoeringsprogramma

    Nee

Wat betekent dit financieel?

Terug naar navigatie - Programma 10 Bedrijfsvoering en inkomsten - Wat betekent dit financieel?

Het programma laat een voordelig resultaat van € 1,2 miljoen zien. Dit voordeel is grotendeels incidenteel van aard en wordt voornamelijk veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:

  1. Organisatieontwikkeling (€ 2,0 miljoen voordelig): In 2025 hebben we de eerste stappen gezet die bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de organisatie. Daarvoor is een aantal opdrachten geformuleerd, die in 2026-2028 worden uitgewerkt en gerealiseerd, en die moeten leiden tot een meer wendbare organisatie. Ook worden momenteel teamontwikkelplannen samengesteld die hieraan bijdragen. De voorbereidingsuren en de voorbereidingskosten zijn gedekt in de reguliere begroting. De uitvoering van de diverse opdrachten en de teamontwikkeling zijn voor een deel noodgedwongen in tijd opgeschoven door de krapte op de arbeidsmarkt, waardoor vacatures niet of moeilijk konden worden ingevuld. Ook hierdoor zijn de middelen nog niet uitgegeven, zodat het geraamde budget voor organisatieontwikkeling moet opschuiven. Voorgesteld wordt de middelen die voor 2025 en 2026 beschikbaar zijn gesteld (2 keer € 2 miljoen) te reserveren in een nieuwe bestemmingsreserve. Op deze manier blijven deze flexibel beschikbaar om alle beoogde ontwikkelingen te kunnen realiseren. Daarbij wordt zorgvuldig gekeken naar de specifieke ontwikkelbehoefte van ieder team om het gewenste niveau te bereiken. Jaarlijks zullen we bij de 2e tussentijdse rapportage verantwoorden welke gelden zijn aangewend.
  2. Renteresultaat (€ 834.000 voordelig): dit voordeel ontstaat door doorgeschoven investeringen, waardoor minder rente- en kapitaallasten zijn gemaakt.
  3. Tijdelijke verhuur en huisvesting Oekraïners (€ 238.000 voordelig): extra huuropbrengsten door tijdelijke verhuur van panden en de inzet van gemeentelijk vastgoed voor opvang.
  4. Werkplek van de Toekomst (€ 312.000 voordelig): het programma is tijdelijk getemporiseerd, waardoor financiële ruimte is gecreëerd voor de uitvoering van plannen in 2026.
  5. Bijstelling salarissen (€ 246.000 nadelig): nadeel door technische aanpassingen in de salarisbegroting, waaronder het verwerken van de cao-stijging en functiewijzigingen.

Voor een uitgebreide toelichting op de financiële afwijkingen en investeringskredieten wordt verwezen naar het hoofdstuk Financiële voortgangsrapportage, onderdeel Financiële afwijkingen.