Inleiding tussentijdse beleidsverantwoording
In deze rapportage wordt per programma ingegaan op vier onderdelen. Hiermee geven we inzicht in de voortgang, de behaalde resultaten en de financiële stand van zaken van dit jaar.
De beleidsverantwoording richt zich op de activiteiten die in de programmabegroting zijn opgenomen. Een deel van deze activiteiten komt rechtstreeks voort uit het uitvoeringsprogramma. Daarnaast heeft het college in 2025 ook gewerkt aan andere onderdelen uit het uitvoeringsprogramma die niet expliciet in de programmabegroting staan, maar wel bijdragen aan de uitvoering van het coalitieakkoord.
In de bijlage van deze rapportage is het volledige uitvoeringsprogramma opgenomen. Net als bij de programmabegroting is ook hier de voortgang weergegeven met een stoplichtsystematiek. Bij activiteiten met een oranje of rood stoplicht is de stand van zaken kort toegelicht.
- Relevante ontwikkelingen
In dit onderdeel staan de belangrijkste bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen van het lopende jaar. We laten zien welke resultaten zichtbaar zijn bereikt en waar we als gemeente trots op zijn. Ook kijken we terug op gebeurtenissen of trends die invloed hebben gehad op onze uitvoering, zoals nieuwe wetgeving, maatschappelijke ontwikkelingen, regionale samenwerking of vraagstukken rond capaciteit. Waar nodig lichten we toe wat deze ontwikkelingen betekenen voor de uitvoering van het programma en de realisatie van de doelen. - Wat willen we bereiken?
Hier beschrijven we de maatschappelijke effecten en ambities die de raad heeft vastgesteld in het bestuursakkoord en de programmabegroting. - Wat hebben we tot nu toe gedaan?
Dit onderdeel geeft een overzicht van de voortgang. We laten zien welke activiteiten zijn uitgevoerd, welke resultaten zijn bereikt en welke mijlpalen zijn behaald. - Wat heeft het gekost?
Tot slot volgt een financiële toelichting op de uitgaven en inkomsten binnen het programma. We geven aan waar de cijfers afwijken van de vastgestelde begroting en lichten de belangrijkste verschillen toe.